• 178.342 movies
  • 12.227 shows
  • 34.007 seasons
  • 647.593 actors
  • 9.377.510 votes
Profile

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

En even wat minder chargerend:

Het is best jammer dat filmmakers de klant onderschatten. Gratis is écht niet het toverwoord in het downloadverhaal. "waar" de consument het wil, "wanneer" de consument het wil en "voor weinig" zijn de toverwoorden. Voor sommige personen ligt dat uiteraard anders (= een minderheid), anderen mensen vinden het nog steeds gewoon normaal te betalen voor een product, maar zijn het ondertussen ook gewoon om elke dag een film te bekijken.

Het internet biedt naast illegale downloads een berg aan potentieel voor eenvoudige, internationale distributie zonder bullshit, zonder regio encoding, zonder falende DVD releases (oh ja, we zetten enkel de dub op jullie DVD), zonder vervelende exclusiviteitswindows etc etc. Daarnaast is er veel meer hulp bij het aanreiken van content zoals een pagina eerder al opsomde. Momenteel gebruikt de filmindustrie het web om hun trailers en banners te pushen (!), vaak ook bij een publiek dat nog niet de mogelijkheid heeft het product te kopen. Da's eerst zeuren dat men niet mag downloaden, maar wel een wortel boven het hoofd van de consument houden terwijl hij het product niet eens kan kopen (maar wel downloaden).

"Never bite the hand that feeds you" werkt in twee richtingen. Als de consument de filmindustrie kapot maakt hebben we straks geen films meer (maar eerlijk, iemand als iets gemerkt van het verminderde aanbod aan films?), anderzijds kan je als filmmaker ook best niet de consument tegen je opzetten, zij moeten er namelijk uiteindelijk voor zorgen dat je wél een brood kan gaan kopen.

De consument reageert ondertussen gelaten, wij hebben ons probleem namelijk opgelost. De filmmaker doet dat niet, die zit ondertussen met de gebakken peren. En wie niet reageert is het tussenplatform dat volgens mij nog steeds aardig z'n brood verdient en rustig de hele industrie in de vriezer houdt.

De eerste stap naar een oplossing ligt toch echt voor de hand.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Je kunt er lang en kort over lullen, maar het illegaal aanbieden van rechtelijk beschermd werk is strafbaar. Het downloaden daarvan is simpelweg een vorm van heling. Juridisch dan nog 'gedoogd' maar wat mij betreft niet meer voor lang.

Wat de oorzaken zijn of welke oplossingen er nodig zijn om de consument tevreden te stellen is wat mij betreft een andere discussie.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ja, maar DIE discussie is toch vele malen interessanter dan het steeds maar weer blijven doorzagen over de illegale bullshit. Beetje kort door de bocht, maar moest ook eens gezegd worden denk ik.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Stephan wrote:

Wat de oorzaken zijn of welke oplossingen er nodig zijn om de consument tevreden te stellen is wat mij betreft een andere discussie.

Eentje waar je duidelijk niet aan mee wil werken.

Het probleem is dat die andere discussie gewoon geen discussie is omdat iedereen het er in de kern wel over eens is. Juridisch wordt het gedoogd, als privédownloader is het zelfs legaal en moreel gezien is het inderdaad niet correct. Tof, kunnen we dat hoofdstuk lekker afsluiten en misschien eens ingaan op wat constructievere zaken.

Dat bedoel ik dus met onderschatting. Je denkt dat het nodig is om mensen hier de les te komen spellen, terwijl men doorgaans goed genoeg weet waar men mee bezig is. Het enige wat je met je gezeur klaarkrijgt is dat mensen nog minder geïnteresseerd zijn in jouw probleem.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Het probleem is dat die andere discussie gewoon geen discussie is omdat iedereen het er in de kern wel over eens is. Juridisch wordt het gedoogd, als privédownloader is het zelfs legaal en moreel gezien is het inderdaad niet correct.

Iedereen? Dat was nu net het punt Fortune dacht daar anders over......

Fortune wrote:

Als ik ''alles'' kan downloaden zou ik het ook doen.

Het gaat natuurlijk om het gemak en het aanbod en het geld. Ik kijk een 20 -25 films per maand en dat kost uiteindelijk 100 tot 125 euro per maand als ik het gemiddelde van 5 euro per dvd pak. Waarom zou ik zoveel geld uitgeven voor een hobby als het ook gratis kan.

Daarnaast kijk ik films maar een keer op echt maar een handjevol films na die ik een 2e keer kijk en heel soms kijk ik ze vaker dan dat. Ik zie de charme niet van een kast vol dvd's in je huiskamer; vind het lelijk en onoverzichtelijk en zie het nooit als prestatie wanneer iemand vol trots zijn dvd collectie laat zien.

Waarom zou ik dan nog dvd's kopen?

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Hij noemt het toch nergens een verworven recht, uit z'n bericht kan ik ook niet afleiden of hij er nog steeds zo over zou denken als abonnementen voor online streaming en dergelijke een meerwaarde zouden bieden op het huidige downloadsysteem.

Ik had mezelf in een eerdere post als genuanceerd trouwens:

Voor sommige personen ligt dat uiteraard anders (= een minderheid), anderen mensen vinden het nog steeds gewoon normaal te betalen voor een product, maar zijn het ondertussen ook gewoon om elke dag een film te bekijken.

Punt blijft dat Stephan hier nog 10 paginas kan blijven zeuren, de kans dat hij zieltjes gaat winnen is kleiner dan de kans dat hij meer olie op het vuur gooit en mensen nog minder redenen geeft om niet te downloaden.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Die laatste vraag spreekt toch boekdelen? Ook zijn vervolg reactie geeft nergens blijk van enig moreel besef.

Fortune wrote:

Het gaat niet om het goedpraten of om slecht te spreken over het downloaden.

Die optie die is er gewoon en die is makkelijk en daar valt niks aan te doen!

En ook hier geeft hij geen blijk het verschil tussen legale en illegale concurrentiemethodes in te zien.

Fortune wrote:

Broodroof is toch gewoon van alle tijden en plaatsen. Door de grote supermarktketens moeten kleine buurt-supermarktjes het afleggen en de plaatselijke broodjeszaak moet zijn biezen pakken door de Bakker Bart en de friettent draait niet genoeg winst door een nieuwe McDonald's.

En de videotheek draait slecht omdat iedereen betaald of onbetaald films binnen harkt via zijn computer.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Misschien komt het door het vreemde argument dat de maker maar moet veranderen terwijl die niets met het probleem van de 'verlaagde morele waarden' van de consument te maken heeft. Dat er aan de distributiekant veranderingen moeten plaatsvinden ben ik het mee eens, maar ga niet over mij heen schijten.

Want waarom zou ik respect moeten hebben voor de mensen die dat niet voor mij hebben?

Het enige dat ik hoop na mijn "gezeur" is dat er wellicht een aantal de misvatting heroverwegen dat het geld bij de makers ligt en die dat toch wel kunnen missen.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Punt blijft dat Stephan hier nog 10 paginas kan blijven zeuren, de kans dat hij zieltjes gaat winnen is kleiner dan de kans dat hij meer olie op het vuur gooit en mensen nog minder redenen geeft om niet te downloaden.

Daar ben ik het dan absoluut mee eens. Heb mezelf heel lang tegen downloaden verzet, omdat ik het niet netjes vind, maar het aanbod verdween gewoon met het sluiten van enkele videotheken.

Wat dat betreft ligt de bal inderdaad bij de filmmaatschappijen. Of ze gaan het op toegankelijke wijze aanbieden of ze gaan lobbyen bij justitie om een heksenjacht te openen. Dat laatste lijkt me een onzinnig plan, al vind ik wel dat downloaden per wet strafbaar moet worden gemaakt en tussen personen die er geld aan verdienen wel opgepakt dienen te worden. Maar dat zal geen extra geld in het laatje brengen van de maatschappijen, want terug naar de videotheek is ook geen optie.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Want waarom zou ik respect moeten hebben voor de mensen die dat niet voor mij hebben?

Een quote die zowel van een consument als van een filmmaker zou kunnen komen. En waarom jij momenteel best wat meer respect zou kunnen opbrengen? Omdat je in de zwakste positie zit en jij uiteindelijk met de problemen zit. De consument heeft zijn oplossing al gevonden, ten koste van wat morele zuiverheid. Fair is het niet, maar wel gewoon de realiteit.

Misschien komt het door het vreemde argument dat de maker maar moet veranderen terwijl die niets met het probleem van de 'verlaagde morele waarden' van de consument te maken heeft. Dat er aan de distributiekant veranderingen moeten plaatsvinden ben ik het mee eens, maar ga niet over mij heen schijten.

Oké, daar worden we het dan niet over eens. Als jij geen bal interesse hebt in het de mensen die uiteindelijk jouw brood moeten terugverdienen dat is dat maar zo. Ik vind het een lakse en makkelijke houding en als consument trek ik me dan nog maar weinig aan van jouw positie, zeker als jij je de mijne ook niet aantrekt. Als jij echt zo graag films wil maken dan moet je ook maar gewoon zorgen dat je beroep leefbaar genoeg is om daarin te blijven werken. Je totale verantwoordelijkheid afstaan aan een industrie die je eigen beroep verkloot en dat dan in de schoenen schuiven van de consument vind ik ook gewoon not done, waarmee m'n respect ook weer snel opdroogt.

En ook hier geeft hij geen blijk het verschil tussen legale en illegale concurrentiemethodes in te zien.

Even off-topic, maar via wat kleinere bakkerszaken ken ik de methodes van grotere zaken om net dit soort kleine (betaalbare) bakkerszaakjes weg te concurreren. Ook legaal, maar even moreel betwistbaar hoor

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

OK, maar dat is dan een andere discussie, ook binnen de wet kun je je immoreel gedragen.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Het benieuwt me wel wat er met de filmindustrie zou gebeuren als ze effectief het downloaden kunnen stoppen (dmv het zwaar illegaal te maken) en wanneer ze terug vallen op hun oude systeem.

Moeilijk met zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat een hoop mensen de filmwereld gewoon vaarwel zwaaien en op zoek gaan naar realistischere hobbies. Ik ga wel weer wat meer gamen ofzo. Prijs/ervaring/kwaliteit gezien een veel indrukwekkendere industrie.

OK, maar dat is dan een andere discussie, ook binnen de wet kun je je immoreel gedragen.

Ik kan me vergissen maar dat doen een hoop van de downloaders toch ook gewoon?

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Zit jij nou echt het distributieprobleem bij de maker te leggen? Je snapt er dus helemaal niets van.

Fortune

• 4316 messages
  • 2772 votes

Reinbo wrote:

Die laatste vraag spreekt toch boekdelen? Ook zijn vervolg reactie geeft nergens blijk van enig moreel besef.

(quote)

(quote)

Wat heeft dat eerste te maken met moreel besef?

Krijg altijd het gevoeld dat mensen die niet downloaden een soort recht krijgen om slecht te spreken over het downloaden en als je er tegenin gaat dan krijg je altijd weer die reactie van

'Ik snap wel dat je download hoor maar dat je het goed probeert te praten '

Daarom zeg ik dat het niet gaat of het nou goed of slecht is. Het is er en het is makkelijk en legaal.

Beter denken we daar verder over na dan een welles nietes discussie te houden met slechte voorbeelden om een punt duidelijk te maken die allang duidelijk is.

Ik zie dat verschil uiteraard wel Reinbo. Maar moraliteit en economie (concurrentie) draait imo niet om moraliteit maar op winst. Ik gaf alleen zo'n belachelijk voorbeeld van concurrentie omdat ik het belachelijk vind dat iemand zegt dat als je download dat je dan kan je net zo goed een Porsche kan jatten.

En betaald downloaden is toch gewoon legale concurrentie en onbetaald downloaden is legaal dus toch gewoon een bedreiging voor videotheken en dus ook concurrentie.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Stephan wrote:

Zit jij nou echt het distributieprobleem bij de maker te leggen?

Ik zeg dat iedereen die meedraait in een bepaalde industrie zijn verantwoordelijkheid draagt ja. En de filmmakers als blok hebben daarin best wat in de pap te brokken, zeker als er met hun producten op zo'n manier omgesprongen wordt dat de klant geen zin meer heeft om ze te kopen.

En om nog eens even hip te discussiëren. Klant is koning. Heb zelfs nog echte tegeltjeswijsheid klaar:

(afbeelding)

Stephan wrote:

Je snapt er dus helemaal niets van.

Vind je? Ik denk dat ik snap dat het huidige systeem kapot is, en op basis van jouw reacties te zien lijk jij niet echt in staat te zijn buiten het huidige systeem te denken. Los daarvan heb ik wel respect voor het feit dat je als individu waarschijnlijk weinig kan verandere, maar als blok dragen jullie nog altijd een verantwoordelijkheid waar momenteel niks mee gedaan wordt. En ja, dat mag ik best in jullie schoenen schuiven.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Trouwens, ikzelf ga regelmatig nog naar de bioscoop en tel meer dan geregeld geld neer voor DVDs (en met 20EUR voor een DVD kom ik er vaak niet), in die zin kom ik m'n verantwoordelijkheid als klant in ieder geval meer na dan jij jouw verantwoordelijkheid nakomt als filmmaker.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Ik denk dat je de "macht" van de maker overschat. Als we nu een product maakten waar veel vraag naar is, maar kijk maar eens wat er met het aandeel 'drama' op de televisiezenders is gebeurd. De consument ziet liever boer zoekt vrouw (wat meteen het "parels voor de zwijnen" tegeltje zou goedpraten).

Maar ik ben er nu wel klaar mee. Misschien ga ik je css en javascript eens bekijken, ondanks je grappige copyright teken op je website. Misschien trek ik daar nog wel een website-in-opdracht van.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Als je collectief geen product meer maakt ... ik zeg niet dat het een makkelijk gevecht is, maar als blok van filmmakers kan het niet anders dan dat je macht hebt: je levert namelijk het basisproduct. Zonder product geen industrie. Als individu sta je uiteraad nergens, kijk maar naar het gespartel van een Kevin Smith of de mislukte poging van Soderbergh. Wat ik dan erg jammer vind is dat er op zo'n moment zeer weinig bijval van andere filmmakers lijkt te zijn.

En wat vraag betreft, op basis van een industrie die 300 (of was 500) miljoen dollar wil uitgeven aan één fucking film van 150 minuten en daar dan nog mee te koop loopt kan je moeilijk anders concluderen dat het met de vraag opzich wel goed zit.

Maar ik ben er nu wel klaar mee. Misschien ga ik je css en javascript eens bekijken, ondanks je grappige copyright teken op je website. Misschien trek ik daar nog wel een website-in-opdracht van.

Moet je maar vooral doen, ik blog de godganseweek over mijn html, css en javascript zodat anderen daar wat van kunnen leren, m'n blog is m'n ultieme showcase (of zou dat moeten zijn).

En ga voor de lol maar eens op zoek naar designers die ervoor pleiten dat een gekopieerd design een teken van respect is eerder dan iets waar tegen gevochten moet worden. En dan heb ik het niet over kleine spelertjes.

Neem het maar van mij aan, de wereld van het web werkt anders dan de filmwereld. Meteen ook de reden voor mijn beroepskeuze en waarom ik absoluut nooit de artistieke sector in zou willen, hoewel daar wel m'n hart ligt.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Vandaar je copyright teken... right.

Maar goed... Ik geloof dat ik recent nog als éénling naar buiten ben getreden om andere misstanden in de filmcultuur aan de kaak te stellen, dus kom bij mij niet aan met lakse houding.

Ga weer verder monteren aan een leuk project waar anderen wat van kunnen leren en ik weer geen drol aan verdien.

Ciao.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Haha, dat copyright tekentje is puur voor de show. Als dat illegaal blijkt haal ik het wel een keer weg, maar ik volgens mij kan ik nergens copyright op claimen, al helemaal niet op de technische kant (misschien wel de content? Who cares).

Maar goed... Ik geloof dat ik recent nog als éénling naar buiten ben getreden om andere misstanden in de filmcultuur aan de kaak te stellen, dus kom bij mij niet aan met lakse houding.

Daarom dat ik ook niet begrijp dat je je niet wil inzetten hiervoor. Je zet je op de bres voor wat wantoestanden rond het Nederlands Film Festival, daarvoor heb je blijkbaar wel genoeg tijd en energie, maar om je loon te waarborgen, da's dan weer teveel moeite? Choose your fights zou ik zeggen.

Veel succes met je volgende project trouwens. Ik zou Caged wel een keer willen proberen, misschien zou ik hem boven verwachting nog wel goed vinden en aanschaffen op DVD, maar aangezien ik de film niet mag downloaden zullen we het waarschijnlijk nooit weten

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Gek genoeg zou ik m jou nog wel cadeau willen geven...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Apollinisch wrote:

Iedereen daarbuiten kan z'n geld wel beter besteden. Aan dingen die niet gratis verkrijgbaar zijn bijvoorbeeld.

Een beter argument dat het downloaden de filmbranche geld kost zag ik zelden.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Niet doen want als ik hem niet goed vind zit ik met een DVD waar ik niks mee kan. Dat zou dan de tweede zijn. De eerste was een gratis DVD die ik ooit heb mogen kiezen via een webshop, maar aangezien die niks hadden wat ik wou staat er nu dus een ongeziene DVD m'n collectie te ontsieren. En zomaar weggooien ligt dan ook weer niet in m'n aard .

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

daar zijn ruiltopics voor uitgevonden lijkt me zo, of is het zo slecht?

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Tja, call me lazy maar daar ga ik me allemaal niet mee bezighouden. Ik ben niet zo van ruilen, lenen, tweedehands en zaken versturen met de post.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Maar waarom hebben wij in Nederland niet zoiets als Netflix? En het is dat ik hier in de buurt een videotheek heb, waar ik films (de oude EN de nieuwe) voor 1,50 + 1 euro per dag kan huren. Daardoor heb ik dit jaar ook nauwelijks gedownload.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

jezus, das goedkoop, geef mij zo'n zaak. Is dat toevallig in de buurt van Utrecht? zal wel niet.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

En hoeveel Jing Wong films hebben ze liggen?

Je moet voor de grap ook maar eens opzoeken wat Apple Match poogt te doen. Onbegrijpelijk dat de filmindustrie nog zoveel achterloopt.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Vrees dat ik daar dan weer geen Zappa zal vinden. #zoiseraltijdwelietstezeiken.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12852 votes

Op iTunes ? Huh?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.