- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ja, de erven Zappa stellen zich qua copyright issues nog debieler op dan de filmmaatschappijen. Zelfs als je als ex bandlid een nummer van hem speelt zonder vooraf overeenstemming te hebben en te betalen krijg je hun advocaat op je nek. Geloof dat slechts 1 van zijn 91 cd's op iTunes staat. (plus nog 2 zelf uitgebrachte bootlegs, maar die zijn van matige kwaliteit)
Wel leuk weetje. Toen Zappa ontdekte dat een tiental concerten van hem op bootleg uit waren, heeft hij ze ook zelf uitgebracht om de bootleggers dwars te zitten (Beat the Boots)
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12852 votes
Misschien tel ik verkeerd, ik ben geen Zappa kenner, maar het lijkt me wat uitgebreider dan 3 CDs op iTunes
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat zijn allemaal 'beat the boots' cd's geen 'officieel' werk van hem (ik meen dat Ryko ooit die rechten van hem gekocht heeft) en qua audio kwaliteit matig. Maar het zijn er idd wel meer dan 3. Toch ontbreken er nog 90 officiële cd's
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12852 votes
Dat zuigt ja, maar in ieder geval ligt daar de beslissing bij de maker (of in ieder geval de mensen die de rechten beheren in naam van de maker). Zo is het ook jammer dat er van Lynch's Rabbits geen commerciële DVDs zijn, maar da's een beslissing van Lynch, geen beslissing van één of andere distributeur of producent.
Jing Wong heeft er volgens mij geen problemen mee als ik z'n film kan kijken voor een prjisje 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ach ik vind het niet zo'n probleem, heb vrijwel alle cd's hier in het rek staan. Wat er nu nog uitkomt (hij heeft nog een kelder vol getapte concerten) bestel ik gewoon online en wordt thuisbezorgd.
Wel zonde dat niemand zijn muziek (mag spelen) speelt. Zou vind je erg lastig een nieuwe doelgroep.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1887 votes
daar zijn ruiltopics voor uitgevonden lijkt me zo, of is het zo slecht?
Ik ben benieuwd naar de meningen hier over...
Chr.s
-
- 3671 messages
- 1703 votes
Ik ben benieuwd naar de meningen hier over...
Je hebt natuurlijk wel met enig verschil in schaal te maken.
daarnaast ruil je voor een product dat ook aangeschaft is.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1887 votes
En op de schijfjes (of de verpakking ervan) staat ook duidelijk dat uitlenen, vertonen in groepsverband etc. niet zijn toegestaan. Ruilen lijkt me daar dan ook onder vallen.
Een dvd-rip die online word gezet komt ook van een gekochte dvd af, dus die rechten zijn dan toch ook afgekocht?
Er mag dan wel een verschil in schaal zijn, maar desalniettemin blijft het principe hetzelfde.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1887 votes
Hoeveel brengt een gekochte dvd of BluRay eigenlijk op voor de maker ervan? Ik weet dat het in het geval van een cd nihil tot zelfs niets is, muzikanten moeten het over het algemeen hebben van live concerten en merchandise...
Zo is bijvoorbeeld George Lucas voornamelijk rijk geworden door de rechten van de merchandise en Industrial Light & Magic, niet door de verkoop van de films zelf.
Wellicht dat Stephan hier antwoord op kan geven?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
En op de schijfjes (of de verpakking ervan) staat ook duidelijk dat uitlenen, vertonen in groepsverband etc. niet zijn toegestaan. Ruilen lijkt me daar dan ook onder vallen.
Ruilen lijkt me eerder een vorm van verkoop waarbij aan beide schijfes dezelfde waarde is toegekend.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1887 votes
Ja voor de ruilende partijen wel ja, maar dat betekend wel dat de makers van de 2 schijfjes 2 schijfjes minder verkopen en dus inkomstenderving voor die partij en dus óók broodroof.
Toegegeven, het is op een aanzienlijk kleinere schaal, maar het gaat me hiermee om het principe, niet om de hoeveelheid.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Hoeveel brengt een gekochte dvd of BluRay eigenlijk op voor de maker ervan? Ik weet dat het in het geval van een cd nihil tot zelfs niets is, muzikanten moeten het over het algemeen hebben van live concerten en merchandise...
Zo is bijvoorbeeld George Lucas voornamelijk rijk geworden door de rechten van de merchandise en Industrial Light & Magic, niet door de verkoop van de films zelf.
Dat hangt helemaal van de deal af. Vaak wordt er geen prijs per stuk afgesproken, maar meer de rechten verleend voor een bepaalde periode en gebied. Maar dat verschilt natuurlijk sterk per film. als het studio producties zijn hebben ze vaak de rechten tot en met de verkoop in de bakken bij FRS. Dan levert elke stuks wel geld op. FRS besteld ze immers direct bij de rechthebbende, de studio.
Chr.s
-
- 3671 messages
- 1703 votes
En op de schijfjes (of de verpakking ervan) staat ook duidelijk dat uitlenen, vertonen in groepsverband etc. niet zijn toegestaan..
Volgende keer dus 2 keer nadenken voor je een dvdtje met 2 vrienden aanslingert.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1887 votes
Volgende keer dus 2 keer nadenken voor je een dvdtje met 2 vrienden aanslingert.
nakada
-
- 2203 messages
- 1679 votes
3 personen is natuurlijk ook niet echt een groepsverband.
Chr.s
-
- 3671 messages
- 1703 votes
Dat klopt. Het was dan ook verre van serieus bedoelt. 
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Na aftrek van de kosten van dat schijfje (2-5 euro, afhankelijk van de oplage) blijft 30% van de winstmarge bij de distributeur. (na aftrek van de winstmarge van de retailer). Bij 10 euro mag ik dus blij zijn als ik daar een paar duppies aan overhou.
Thorak
-
- 6354 messages
- 1887 votes
3 personen is natuurlijk ook niet echt een groepsverband.
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12852 votes
Ruilen lijkt me eerder een vorm van verkoop waarbij aan beide schijfes dezelfde waarde is toegekend.
Maar je kan uiteraard wel oneindig blijven doorruilen zonder ooit nog maar één cent uit te geven.
Verschil met downloaden is de schaal (al vond Reinbo dat absoluut geen graadmeter voor morele afwegingen) en het punt dat je na download de film nog steeds kan bezitten, bij ruil bezit je steeds maar 1 DVD.
Een topic als de pakketservice is in principe dan ook broodroof, toch blijkt in zulke afwegingen schaal wel van doorslaggevend belang te zijn.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Als ik ''alles'' kan downloaden zou ik het ook doen.
Het gaat natuurlijk om het gemak en het aanbod en het geld. Ik kijk een 20 -25 films per maand en dat kost uiteindelijk 100 tot 125 euro per maand als ik het gemiddelde van 5 euro per dvd pak. Waarom zou ik zoveel geld uitgeven voor een hobby als het ook gratis kan.
Daarnaast kijk ik films maar een keer op echt maar een handjevol films na die ik een 2e keer kijk en heel soms kijk ik ze vaker dan dat. Ik zie de charme niet van een kast vol dvd's in je huiskamer; vind het lelijk en onoverzichtelijk en zie het nooit als prestatie wanneer iemand vol trots zijn dvd collectie laat zien.
Waarom zou ik dan nog dvd's kopen?
Als ik dit zo lees begin ik zelfs voor het straffen van downloaders te worden....
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12852 votes
Na twee of drie berichten in dit topic kunnen we in ieder geval concluderen dat je erg selectief leest.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
jezus, das goedkoop, geef mij zo'n zaak. Is dat toevallig in de buurt van Utrecht? zal wel niet.
En hoeveel Jing Wong films hebben ze liggen?
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Wat een fascinerende discussie zeg! Vooral Onderhond's argumentatie staat me aan, oplossinggericht denken lijkt me veel meer op z'n plek dan vasthouden aan 'verouderde' systemen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Ik heb van vrijwel geen enkele film spijt. Op die dikke 20 euro voor Si-ku-da daargelaten.
Dan wil ik 'm wel.Betalen uiteraard of ruilen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ja die heb ik nog...... wel een mooie uitgave en misschien moet ik m nog eens herzien. Hoewel ok daar tot nog toe nooit zin in heb gehad.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Maar je kan uiteraard wel oneindig blijven doorruilen zonder ooit nog maar één cent uit te geven.
Verschil met downloaden is de schaal (al vond Reinbo dat absoluut geen graadmeter voor morele afwegingen) en het punt dat je na download de film nog steeds kan bezitten, bij ruil bezit je steeds maar 1 DVD.
Een topic als de pakketservice is in principe dan ook broodroof, toch blijkt in zulke afwegingen schaal wel van doorslaggevend belang te zijn.
Als jij je Porsche in de pakketservice wil doen, heb ik daar geen problemen mee. 
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ik weet wel, geen filmindustrie, maar toch:
De Amerikaanse komiek Louis CK heeft zijn comedy-show als een soort van test voor $5 op internet aangeboden, zonder enige vorm van DRM, en hoopte daarmee tegemoet te komen aan de wensen van de digitale consument.
bron:
Louis CK web-special succes | Computer Idee - computeridee.nl
e.v.
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12852 votes
Prachtig initiatief inderdaad 
Al moet je wel realistisch zijn, een deel van die opbrengst is een natuurlijk een statement (zoals het eerste artikel ook al aangeeft). Als elke artiest dit begint te doen vervalt die inkomst. Daarnaast biedt het nog steeds geen echte oplossing voor mensen die z'n show gewoon een keertje willen kijken én het gaat om één van de populairste komieken van Amerika.
Stephan
-
- 7890 messages
- 1387 votes
Leuk als je al miljoenen hebt om dat risico te nemen of een wereldberoemdheid bent waarbij je verzekerd bent van 100 duizenden hits op een dag op dit site waar je een godsvermogen voor betaald.
Nu terug uit sprookjesland en naar de realiteit.