• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.240 actors
  • 9.374.385 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2017

kaketoe

• 827 messages
  • 1708 votes

maxcomthrilla wrote:

Vermoeiend inderdaad, mensen die constant willen discussiëren over alles.

Is dit niet de essentie van een forum?

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Ramon K wrote:

Hoe weet jij dat nou? Dat gok je toch gewoon maar. Misschien dat er wel tientallen filmliefhebbers op dit forum rondzwerven die niet meedoen om dat ze vinden dat ze te weinig gezien hebben en niet tot aan 250 films kunnen geraken.

Klopt, net zoals jij maar gokt dat er opeens veeeel (met 4 e's nog wel) gebruikers opeens bij gaan komen.

(Nog even los van wat het probleem daarmee zou zijn)

Maar verderchevy93, komt hier van mij het onvermijdelijke voorstel:

Neem jij dan over 2 jaar maar het stokje van de organisator over...

Die dooddoener mag je voor je eigen rekening nemen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik begrijp alle opmerkingen wel, maar alles heeft z'n voor en nadelen. Kortere lijsten, lange lijsten. Kortfilms of niet... Maar laat dat iedereen zeker niet weerhouden om een lijstje samen te stellen. Het is toch te warm om iets anders te doen.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

chevy93 wrote:

(quote)
Klopt, net zoals jij maar gokt dat er opeens veeeel (met 4 e's nog wel) gebruikers opeens bij gaan komen.

(Nog even los van wat het probleem daarmee zou zijn)

(quote)
Die dooddoener mag je voor je eigen rekening nemen.

Dat is toch geen dooddoener? Jij hebt aanmerkingen en beweert dat het beter/anders kan. Dan laat dat over twee jaar maar zien!

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Akkoord met Ramon K. Je hebt twee jaar om je eigen (blijkbaar heb je het nu al helemaal uitgedokterd hoe het perfect zou werken) voorstel uit te werken. Toon het dan maar.

Of blijf je liever in de oppositie een beetje met zand strooien?

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Overigens zoals beloof ergens in de loop van deze week/begin volgende week mijn 500 films. Krijg je gegarandeerd! Film Pegasus

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Ramon K wrote:

Dat is toch geen dooddoener? Jij hebt aanmerkingen en beweert dat het beter/anders kan. Dan laat dat over twee jaar maar zien!

Ik ga toch ook niet als jij een onvoldoende geeft voor een film reageren met 'dan maak je toch zelf een film als je het zo goed weet'....

Ik doe alleen suggesties over hoe het mijns inziens leuker is voor iedereen; een inclusiever beleid. En geef daar vervolgens argumenten voor. Ik snap niet waarom daar iets op tegen zou zijn. Sterker nog, dat lijkt me de kern van deze site.

Maar goed, blijkbaar ambieert men graag een exclusief onderonsje met veel zelfpijperij waarbij men elkaar op de borst kan kloppen over het eclectische resultaat. Dat is prima, en daar heb ik niets op tegen; ik lever alsnog een lijst aan.

(niet té serieus nemen dit stukje)

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

chevy93 wrote:

het eclectische resultaat

eindelijk! je hebt het door

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Even snel de ICM-lijst van vorig jaar doorlopen: 439 op 1000 gezien.

Uit de top 100 nog:

29. Shichinin no samurai

33. Solyaris

37. Fanny och Alexander

43. Annie Hall

58. A Woman Under the Influence

69. Before Sunrise

71. Dolls

74. Boogie Nights

76. 8½

80. Nostalghia

82. La Notte

97. The Thin Red Line

Vooral lange en/of anderstalige films die je niet even snel opzet, dus.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Dat zijn toch allemaal anderstalige films?

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

chevy93 wrote:

Even snel de ICM-lijst van vorig jaar doorlopen: 439 op 1000 gezien.

Uit de top 100 nog:

29. Shichinin no samurai

33. Solyaris

37. Fanny och Alexander

43. Annie Hall

58. A Woman Under the Influence

69. Before Sunrise

71. Dolls

74. Boogie Nights

76. 8½

80. Nostalghia

82. La Notte

97. The Thin Red Line

Vooral lange en/of anderstalige films die je niet even snel opzet, dus.

Je moet de beste nog zien.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

Ramon K wrote:

Toch valt 10% van mijn top 500 onder het horrorgenre (en vroeger was dat 2%). Dat is toch duidelijk een ontwikkeling. En niet alleen van kijkgedrag.

Da's inderdaad een serieuze ommekeer.

Enig idee vanwaar ineens die kentering. Kan er me zelf niet zo heel veel bij voorstellen

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Gaan de mensen die al hun lijst hebben ingestuurd er van uit dat ze de komende dagen geen topfilm(s) meer ontdekken? Want als je eenmaal je lijst hebt ingestuurd mag je 'm niet meer aanpassen toch?

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9734 votes

Apollinisch wrote:

Gaan de mensen die al hun lijst hebben ingestuurd er van uit dat ze de komende dagen geen topfilm(s) meer ontdekken? Want als je eenmaal je lijst hebt ingestuurd mag je 'm niet meer aanpassen toch?

Ik ga vlak voor de deadline een lijst met een paar nieuwe titels insturen met wat liefkozende woordjes erbij in de hoop dat Film Pegasus het zal accepteren. En zo niet, jammer dan. Het is maar een moment-opname. Als de deadline vorige maand was, hadden die nieuwe film er ook niet op gestaan, dus volgende keer beter.

mjk87 (moderator films)

• 14518 messages
  • 4516 votes

Apollinisch wrote:

Nee. Dit is de lijst zoals hij is. Pakweg een film die ik 5,0* zou geven - die kans acht ik nihil- zou voor mij ook niet direct in de toplijst komen maar eerst even rijpen, maar dat is iets persoonlijks. Voor 4,5* geldt hetzelfde ook wel. En 4,0*-films, die wachten maar twee jaar.

Kans is ook reëel dat tussen de deadline en presentatie ik ook wel een film zie die een volgende keer mee zou gaan. En dit scheelt Film Pegasus ook wat werk aan het eind maar kan hij nu vast lijsten verwerken.

luukve

• 247 messages
  • 658 votes

Heeft er iemand enig inzicht in in hoeverre een film die ik als enige opstuur en bovenaan mijn top 250 lijst heb staan deze invloed heeft op de top 1000? Staat ie er dan sowieso wel in (hoog of laag?) of heeft ie dan echt meerdere stemmen nodig? Kan het wel even opzoeken en uitrekenen maar misschien heeft iemand snel een antwoord hierop

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

De nummer 1000 had 895 punten. Je nummer 1 krijgt 500 punten. You do the math.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Onderhond wrote:

Enig idee vanwaar ineens die kentering. Kan er me zelf niet zo heel veel bij voorstellen

Toch logisch? Élk genre, stroming, stijl, land, etc. heeft tijd nodig om bij de kijker ten volle tot zijn recht te komen. Er bestaan geen collectief zwakke genres of landen. Enkel een zwakke - zeg maar gerust luie - waardering van de kijker bestaat. Herzieningen zijn key!

Raar dat sommigen toch halsstarrig vasthouden aan de idee/illusie dat smaak een voorbestemd iets is.

Bobby Briggs

• 213 messages
  • 7976 votes

Zoals de grote E. H. Gombrich al zei :

"The Old proverb that you cannot argue about matters of taste may well be true, but that should not conceal the fact that taste can be developed."

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

We zitten aan 24 deelnemers, waarvoor hartelijk dank alvast!!

Alastor

Ataloona

Badalamenti

Bbarbie

beavis

Brave-Neo

Dievegge

eRCee

Ferdydurke

Film Pegasus

gauke

horizons

IH88

joachimt

kaketoe

Knisper

Lv92

mjk87

Movsin

MRDammann

Observator

Onderhond

vinnypassy

wendyvortex

Zonder iets prijs te geven, kan ik al wel tussencijfers geven. Ik heb momenteel een lijst van 4393 verschillende films. Met een solo nr 1 (500 punten) kom je nu nog wel in de top 1000, maar dat zal binnen enkele lijstjes anders zijn. Al kan het best zijn dat jou titel in meerdere lijstjes terecht komt en zo dus de eindlijst haalt!

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

(quote)

Da's inderdaad een serieuze ommekeer.

Och, dat is eigenlijk zo'n lang verhaal en dat heeft met zo veel factoren te maken. Ik zal een paar redenen noemen waarom ik de afgelopen 3 jaar zo veel horror heb gezien.

3 jaar geleden was ik echt even de arthouse beu (ik heb heel weinig arthouse gezien de laatste jaren). Al die films gingen op elkaar lijken qua thema, qua toon, qua ritme... lange shots etc. Ik werd er een beetje moe van. Bovendien moest ik regelmatig in de avondploeg/nachtploeg werken en als ik dan 's nachts thuiskwam dan had ik geen zin om aan een boxset van een of andere Oost-Europese new wave regisseur te beginnen. Ik wilde iets luchtigs, niet te veel concentreren, lekker wegkijken die hap.

Een vriend van me kwam vanaf die tijd ongeveer om de twee weken in het weekend langs om film te kijken en die had een voorliefde voor sci-fi- en horror-boeken/ verhalen, en derhalve ook voor sci-fi en horrorcinema. Dus dan keken we dus 2 a 3 van die films op een rijtje. Alleen waren dat vooral recentere films en daar zit (wat mij betreft) veel te veel troep tussen.

Dus ging ik op ICM zoeken naar een lijst en die vond ik; een Top 500. Paar maanden stug die klassiekers afgegaan is die lijst opeens weg, maar tada!.... er kwam een top 1000 voor terug waarin ook weer wat meer recentere dingen stonden.

En inmiddels, je zult het niet geloven OH, sta ik al op plaats 17 (zoiets?) in de ranking op ICM.

Ik ben karig met het uitdelen van sterren binnen dat genre, maar ik heb ook echt goede dingen ontdekt. Eigenlijk is die top 1000 horror onzin (ik ben stellig van mening dat je uiteindelijk maar tot aan 200 echt goede horrorfilms kunt komen dus er is te veel opvulling), maar ik heb lol met het doorspitten van die lijst.

Verder heb ik een hekel aan CGI in de moderne cinema (en niet alleen in horror, ook in oa actiefilms en voor de actie' kick' herzie ik momenteel regelmatig jaren 70/80/90 films) en de laatste tijd heb ik dus echt een voorliefde voor practical effects ontwikkeld en dan kom je binnen het horrorgenre (historie) echt aan je trekken. Vooral omdat ik vroeger (en ik ging vanaf mijn 6e naar de videotheek) geen interesse had in de horrorsectie van zo'n zaak. Die films heb ik nu bijna allemaal kunnen zien.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3566 votes

luukve wrote:

Heeft er iemand enig inzicht in in hoeverre een film die ik als enige opstuur en bovenaan mijn top 250 lijst heb staan deze invloed heeft op de top 1000? Staat ie er dan sowieso wel in (hoog of laag?) of heeft ie dan echt meerdere stemmen nodig? Kan het wel even opzoeken en uitrekenen maar misschien heeft iemand snel een antwoord hierop

Met één enkele stem ga je het niet redden. Met twee of drie noteringen is het mogelijk.

Un Amour à Taire (2005) stond in de vorige lijst op #966 met twee top 10 noteringen.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12845 votes

In brede lijnen komt het verhaal me erg bekend voor. Minder tijd voor lange films (al was ik daar nooit zo'n fan van), een beetje uitgekeken raken op genres of niches die te veel hetzelfde brengen en via via toch in contact komen met andere films.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar iets nieuws te vinden waar ik consistent hoge cijfers aan kan uitdelen. Ik kijk al eens een fijne docu, kom een cool Zuid-Amerikaans genrewerkje tegen of loop tegen een vlotte Hollywood film, maar de massa daarvan zit nog steeds ver verwijderd van mn top 500. Wel een beetle jaloers op, want ik mis die tijd waar elke derde film een meesterwerk was wel

En dat lijstjes afwerken ... Op de een of andere manier voel ik toch vooral zelf aan wat me goed ligt. Momenteel wel die Paste anime lijst aan het doen, maar die resterende films zijn niet echt een succes

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Horror is eigenlijk zo'n beetje mijn lievelingsgenre, maar zie er veel minder van dan ik zou willen en je vindt het jammer genoeg dan ook totaal niet terug in mijn lijst. Veel horror scoort bij mij 4*, dus bij een top 500 in plaats van 250 zou het beter vertegenwoordigd zijn. Recente horror komt vrijwel niet in de filmhuizen, dus daar mis ik altijd al een hoop van. Bij oude horror kost het vooral veel tijd om alles uit te pluizen (verschillende cuts, transfers, dubs etc.), waardoor ik daar ook te weinig aan toekom. Hoop morgen in ieder geval It Comes at Night te zien om mijn honger een beetje te stillen. Naast films die me echt niet liggen (50+ arthouse, spektakelfilms, didactische feelgoods/tearjerkers) liggen er overal wel kansen voor serieus hoge cijfers, ongeacht genre(s), onderwerp(en), land(en) en leeftijd, hoewel de hele oude films wel iets enorm spectaculairs moeten doen om hoog te scoren.

Overigens gaat vanaf 1 juli 2001 op 70mm (in EYE) draaien. Grote kans dat die volgende maand wel in mijn (denkbeeldige) toplijst staat.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

chevy93 wrote:

De nummer 1000 had 895 punten. Je nummer 1 krijgt 500 punten. You do the math.

joachimt wrote:

Ik ga vlak voor de deadline een lijst met een paar nieuwe titels insturen met wat liefkozende woordjes erbij in de hoop dat Film Pegasus het zal accepteren. En zo niet, jammer dan. Het is maar een moment-opname. Als de deadline vorige maand was, hadden die nieuwe film er ook niet op gestaan, dus volgende keer beter.

Gezien je becijfering voor At' Zije Republika (1965) had die dus potverdepotver de lijst kunnen halen, 'tè vroege inzender' joachimt!!

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Wel een beetle jaloers op, want ik mis die tijd waar elke derde film een meesterwerk was wel

Pijnlijk herkenbaar

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

Vandaag nog visueel meesterwerk gezien.

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9734 votes

Baggerman wrote:

(quote)

(quote)

Gezien je becijfering voor At' Zije Republika (1965) had die dus potverdepotver de lijst kunnen halen, 'tè vroege inzender' joachimt!!

Nu maar hopen dat Film Pegasus mijn vernieuwde lijst vlak voor de deadline accepteert.

Hij staat trouwens maar op #366 bij mij, dus ik weet niet of wij samen genoeg punten geven om hem in de lijst te krijgen. Zou wel leuk zijn: een film met twee MM-stemmen in de top 1000.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Dat lukte in 2015 enkel met Un amour a taire en die had 2 top 10 plekken.

joachimt (crew films)

• 3797 messages
  • 9734 votes

TornadoEF5 wrote:

Dat lukte in 2015 enkel met Un amour a taire en die had 2 top 10 plekken.

Had die toen op heel MM maar twee stemmen? Dat is namelijk het geval met de film waar wij het over hebben.

Op iCM maken we elk jaar een lijst met beste film die niet meer dan 400 checks hebben. Zou wel interessant zijn om na de top 1000 een filter erop los te laten en te zien wat de favoriete films zijn hier met minder dan 100 stemmen. Of 50. Geen idee wat een mooie cut-off is hier.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.