• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.264 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2017

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

In navolging van The One Ring in 2013 en beavis in 2015 wil ik het werk op mij nemen om ook in 2017 de top 1000 samen te stellen op basis van jullie lijstjes. Een huzarenwerkje, maar wel met een mooie lijst vol oude en nieuwe films uit diverse genres. Bij de eerste editie waren er 37 lijstjes, in 2015 waren het er 51. En bij het volgen van de uiteindelijke lijst komt er altijd nog meer volk kijken.

Om alles vlot te laten lopen, jullie wat tijd te geven en duidelijk te maken wat het juist inhoud enkele afspraken. Ik heb mij zo goed als gebaseerd op voorgaande edities:

1. Timing:

Je kan lijstjes opsturen tot donderdag 29 juni. Gerust tegen middernacht, ik zit die dag toch op Werchter. Naar gelang hoe vlot de verwerking loopt kan de presentatie dan 1 of 2 weken later beginnen.

2. Lijstjes:

Je geeft een lijstje af met je absoluut favoriete films met je beste film op nr 1. De lijstjes mogen niet random, alfabetisch of chronologisch geordend worden. Dit heeft impact op de punten zodat bvb films met de letter A beter zouden scoren dan de letter Z.

3. Gegevens lijstjes:

Ik wil van iedereen de nummer met de plaats in je lijstje, de titel zoals die hier op Moviemeter staat en het jaartal. Liefst nog aangevuld met de MM-code. Ik zal de lijstjes pas verwerken als alle gegevens zijn meegegeven. En eens een lijstje doorgestuurd is, kan je het niet meer aanpassen. Anders kan het mislopen met de berekening. (en heb ik nog meer werk) Vb: 1 Alien 1979 'MM-code'

Liefst aan te leveren met een export van MM (of eventueel IMDb). Dan worden misverstanden vermeden.

4. Punten:

Hier is veel op gezegd, ook in vorige edities. Zeker niet onterecht om te zien hoe je omgaat met korte en lange lijstjes, met 'ervaren' en 'minder ervaren' filmkijkers. Omdat niet iedereen stemt en het al meer wiskunde dan film wordt, houden we de berekening van vorige edities:

Point = 38000 / ( [place] + 75

5. Doorsturen lijstjes:

Om het snel te verwerken is het gemakkelijk om alles in een Exel te gieten. Gewoon in 4 kolommen te verwerken met Plaats Filmtitel Jaartal Moviemeter-code. Mijn mailadres kan je in mijn profiel terugvinden. Wie toch niet zo vertrouwd is met Excel kan het ook nog gewoon doorsturen via persoonlijk bericht, weliswaar met alle nodige gegevens.

6. Films:

Om het mij zelf gemakkelijk te maken, zijn enkel films toegestaan die hier op Moviemeter staan. Ik vernam dat in vorige edities er amper 2 kortfilms bij waren in de uiteindelijke lijst. De liefhebbers van kortfilms moeten het mij maar vergeven. Maar het zou de verwerking zoveel gemakkelijker maken. Maar dat wil zeggen dat ALLE films van Moviemeter kunnen meedoen. Ook de recente films die in de top 250 (nog) niet voorkomen.

7. Presentatie:

Er zal een apart topic geopend worden voor de presentatie: MovieMeter Top 1000 Project uitslag - Editie 2017 - MovieMeter.nl. Je kan de lijst ook volgen op icheckmovies om zo snel te zien hoeveel je van de lijst tal gezien hebt: https://www.icheckmovies.com/lists/moviemeter+top+1000+-+2017/john+milton/

De discussie over de uitslag kan in dit topic verder gevoerd worden. Dan behoud je een duidelijk overzicht dat niet verdwijnt in de (hopelijk) vele berichten. Omdat we nu al de 3e editie zijn, zal ik ook de posities van vorige jaren meegeven. Kan je zien of een film gestegen, gedaald of nieuw is. Verder normaal gezien ook in hoeveel lijstjes de film stond en wie er op gestemd heeft. Kan je altijd gelijkgestemde filmliefhebbers terugvinden.

Bij deze alvast dank aan The One Ring en beavis voor hun werk van voorbije jaren. En iedereen alvast bedankt voor de mooie lijstjes. Hopelijk loopt alles vlot zodat we in de zomer een mooie gevarieerde top 1000 als resultaat hebben. Vakantiegangers zoeken dus vooral een camping met wifi om niets te moeten missen.

Ik nodig graag iedereen uit om alvast lijstjes op te sturen voor de Top 1000. Deadline is 29 juni, maar je moet zo lang niet wachten natuurlijk.

!!!!*Lucky 93.9 Alittleromance arno74 Ayres Baggerman Badalamenti beavis BBarbie belchinees Cellulord Chainsaw Cikx danuz DeCol Dievegge Donkerwoud DVD-T Dying Rose Erwinner Ferdydurke Finisterra Flat Eric gauke Gh8st handsome_devil Hannibal HarmJanStegenga Hollywood007 horizons Inland Rabbit Insignificance jarno1975 jOERI John Milton kappeuterkappeuter[/user] kevin_vp Lord Flashheart Knisper Koenr kos MatthijsGr00t McSavah Mekol mister blonde mjk87 Mochizuki Rokuro Montorsi moviefreak#1 MovieMind Movsin mrmojorisin123 Mug Norma Observator Onderhond Paalhaas Pieter Montana [Preketero] Prinz Ramon K Redlop scorsese soom Spetie starbright boy tbouwh The One Ring TheBunk TornadoEF5 tovenaar Unique- Verhoeven wibro wimnoot W.V. Zinema

• 31144 messages
  • 5447 votes

Mijn voorstel als deadline voor de lijstjes is trouwens 29 juni. Met alle festivals heb ik rond die periode genoeg tijd om alle lijstjes te verwerken (maar je moet niet wachten tot dan natuurlijk). Dan kan de voorstelling gebeuren in de zomervakantie. En heb je nog genoeg tijd om films te (her)bekijken.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ik zou het houden bij films die op MM staan. Wel zo makkelijk.

Badalamenti

• 23135 messages
  • 3565 votes

Kan me herinneren dat La jetée (1962) - IMDb de vorige lijst heeft gehaald......

Dievegge

• 3166 messages
  • 8191 votes

Mooi initiatief, Vliegend Paard. Ik krijg er al zin in.

Un Chien andalou en La Jetée waren volgens mij de enige twee kortfilms die erin stonden. Mij maakt het niet veel uit of ze mogen. Ook miniseries zijn zo'n randgeval.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik heb al mijn files van de vorige editie opgestuurd naar Film Pegasus, met een paar tips.

Nu we op MM met de export-functie ook imdb-codes kunnen krijgen van onze favoriete films

(zoek in de eigen stemmen op de films die je de meeste sterren gaf, zie de afbeelding)

http://i68.tinypic.com/23wo9du.jpg

is het een idee om deze ook te vragen, want daarmee is het mogelijk om een gedeelte van de berekeningen te automatiseren. joachimt zou hier bij kunnen helpen, want die details weet ik verder niet (twee jaar geleden zaten de imdb-codes niet in de export-functie en durfde ik er daarom ook niet naar te vragen)

Wat allemaal wel en niet toelaatbaar is... de vorige keer heb ik me aan de regels van The One Ring, de bedenker van deze top-1000, vast gehouden. Het is aan onze nieuwe host of hij deze nu ter discussie wilt stellen of niet... maar in de praktijk dienen zich inderdaad erg weinig shorts aan... persoonlijk heb ik daar geen enkele moeite mee (mijn focus ligt altijd op features), maar vind het iets dat verder niet perse aan mij is.

veel succes Film Pegasus

en uiteraard alvast veel dank!!!

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9719 votes

Als je het wilt automatiseren, zal het zeker lukken als iedereen zijn lijst op IMDb aanlevert. Het script van mjf314 (van icmforum.com) kan automatisch van een hele berg exportfiles van IMDb-lijsten de scores uitrekenen per film. Dat is veruit de makkelijkste manier, omdat dat script al bestaat. Echter, dit script werkt alleen met een bepaalde formule voor punten:

points = max * 0,5^((ranking-1)/halflife)

Dit is de formule voor exponentiële afname. Stel je geeft #1 100 punten en gebruikt een halflife van 50, dan krijgt #51 50 punten, #101 krijgt 25 punten, #151 krijgt 12,5 punten, enz...

Hoe werkt het puntensysteem hier? Eventueel kun je mjf314 vragen of hij het script kan aanpassen naar jullie rekenmethode.

Als je niet wil, dat iedereen een IMDb-lijst aanlevert, maar dat iedereen hier zijn lijst post, dan zal het script geen uitkomst bieden (of je moet zelf alles op IMDb zetten). Dan is er wel genoeg mogelijk in Excel. Als iedereen een lijst van IMDb-urls hier post en je kopiëert ze naar Excel is het een kwestie van de juiste formule vinden. Eventueel kan PeacefulAnarchy je daarmee helpen. Volgens mij doet hij de berekeningen altijd zelf in Excel en niet met het script.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

In de eerste drie posts van de vorige editie wordt de rekenmethode die TOR (en ik dus ook) gebruikte kort uitgelegd: Film >> Toplijsten en favorieten >> MovieMeter top 1000 project - Editie 2015

de formule is iets anders, Point = 38000 / ( [place] + 75 )

maar komt wel op hetzelfde neer (al weet ik niet of een wiskunde-docent dit ook zo vindt )

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9719 votes

Deze natuurkunde-docent is het er in ieder geval niet mee eens.

De formule die jij noemt is een hyperbool met een vertical asymptoot. Exponentiele afname heeft geen asymptoot. Maar goed, boeit niet zo heel erg, want die asymptoot bij jouw formule ligt bij een negatieve ranking.

Hier het verschil. Blauw is jouw formule, oranje die van mij. Hierbij heb ik een hafllife van 76 genomen, zodat ze op dezelfde ranking uitkomen op 250 (helft van 500, dat zijn de punten van #1).

http://i.imgur.com/BJzA5wT.png

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9719 votes

Op icmforum gebruiken we trouwens een hogere halflife. Ik geloof 150 bij de algemene best-of lijst. Bij kleinere lijsten gebruiken we een lagere halflife.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

dit soort variaties zal zeker verschillen maken... al geloof ik dat de meeste mensen wel tevreden waren met het resultaat van de gebruikte formule (in het kader van variatie; populair bij een kleine sub-selectie tov algemeen erkende klassiekers e.d.). Buiten dat ik beide tot nu toe gemaakte MM-top1000 lijsten echt solide klassieker-lijsten vind, heb ik er ook altijd nog wel een paar tips uit gehaald... het kan vast nog beter, maar of de formule dit keer perse anders moet weet ik dus niet...

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9719 votes

Oké, prima. Het maakt mij niet uit welke formule je wilt gebruiken. De één is niet persé beter dan de ander.

Als je het script wilt gebruiken, vraag jij dan hulp aan mjf314 om de formule aan te passen, beavis?

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ik zou pleiten voor aanlevering in het exportformaat van de exportfunctie, dat bevat zowel het MM als het IMDb-nummer. Als iedereen dat ordent van beste naar slechtste is het voor de organisator (die al genoeg werk zal hebben) een fluitje van een cent (bij wijze van spreken) om de lijsten te verwerken. Als elke lijst een ander formaat heeft vergt het onnodige extra bewerkingen.

Qua formule heb ik alleen wel een bezwaar. Vorige keer mocht iedereen een lijstje met minstens 250 en max. 500 films aanleveren. De eerste 250 krijgen bij iedereen evenveel punten, en alles wat daarna komt krijgt minder. Daardoor worden lijsten van 500 (oftewel van mensen die meer films hebben gezien) benadeeld. Mijn slechtste film (plaats 500) krijgt veel minder punten dan de slechste film van iemand met een kort lijstje (plaats 250). Daar zouden we wat aan moeten doen zodat de eerste plaats bij iedereen evenveel punten krijgt (dat is nu wel zo), maar ook de laatste plaats bij iedereen evenveel punten oplevert (al weet ik nu niet hoe de formule dan uit moet zien).

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

joachimt wrote:

Oké, prima. Het maakt mij niet uit welke formule je wilt gebruiken. De één is niet persé beter dan de ander.

Als je het script wilt gebruiken, vraag jij dan hulp aan mjf314 om de formule aan te passen, beavis?

Ik beperk mezelf dit keer tot tips, waar mogelijk...

Vandaar dat ik ook in 2015 al aangaf dat ik de volgende keer (nu dus) het stokje aan iemand anders wou doorgeven. Ik ga er vanuit dat Film Pegasus zijn eigen gang gaat. Als ik al het uitzoekwerk ga doen... dan zou ik het net zo goed zelf kunnen doen (en daar heb ik dit keer echt de tijd niet voor). En het is ook aan hem om de uiteindelijke beslissing te nemen over welke methode hem het beste lijkt en ligt...

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9719 votes

arno74 wrote:

Ik zou pleiten voor aanlevering in het exportformaat van de exportfunctie, dat bevat zowel het MM als het IMDb-nummer. Als iedereen dat ordent van beste naar slechtste is het voor de organisator (die al genoeg werk zal hebben) een fluitje van een cent (bij wijze van spreken) om de lijsten te verwerken. Als elke lijst een ander formaat heeft vergt het onnodige extra bewerkingen.

Qua formule heb ik alleen wel een bezwaar. Vorige keer mocht iedereen een lijstje met minstens 250 en max. 500 films aanleveren. De eerste 250 krijgen bij iedereen evenveel punten, en alles wat daarna komt krijgt minder. Daardoor worden lijsten van 500 (oftewel van mensen die meer films hebben gezien) benadeeld. Mijn slechtste film (plaats 500) krijgt veel minder punten dan de slechste film van iemand met een kort lijstje (plaats 250). Daar zouden we wat aan moeten doen zodat de eerste plaats bij iedereen evenveel punten krijgt (dat is nu wel zo), maar ook de laatste plaats bij iedereen evenveel punten oplevert (al weet ik nu niet hoe de formule dan uit moet zien).

Waarschijnlijk is dat script ook wel aan te passen naar het exportformat van MM. Ik denk dat hij alleen maar de juiste kolom in de csv-file hoeft te weten en dan komt het goed. Het script is ook al geschikt voor iCM-lijsten, dus dit zal niet zo'n probleem zijn.

Wat betreft je laatste punt: ik ben het niet met je eens. De één is veel kritischer bij het kiezen welke films op zijn lijst komen dan de ander. Waarom zou een lijst van 250 dan anders behandeld moeten worden dan een lijst van 500. Het kan zelfs een oneerlijk effect hebben. Als je jouw methode gebruikt, krijgen de 250 film in een top250 minder punten dan de eerste 250 films in een top500. Daarom kunnen sommige mensen besluiten om dan maar een top500 te maken, zodat zijn echte favorieten meer punten krijgen. Daarnaast wil de één alleen op zijn 4,5 en 5 ster films stemmen, terwijl een ander misschien vanaf 3,5 sterren op alles stemt. Extreem voorbeeld, op icmforum hebben we iemand die bij de best-of-poll een lijst levert waar meer dan 50% op staat van wat hij ooit gezien heeft. Ik ben blij dat #2978 op zijn lijst nauwelijks punten krijgt. Anders zou de uitslag voor een heel groot deel door hem bepaald worden.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

onze regel tot nu toe van een minimum van 250 titels en een maximum van 500 (in combinatie met onze formule) zorgt denk ik voor een juiste balans die de invloed van persoonlijke variatie in waarde van toegekende sterren en samenstelling van de lijsten minimaliseert.

Films die in de onderste helft van een persoonlijke lijst zitten, hebben bij ons een (iets?) grotere kans om de eindlijst te halen. En dat levert nu juist die interessante tips op!

• 31144 messages
  • 5447 votes

Heb even aan het zoeken geweest en een vlotte manier gevonden om het zelf in excel te verwerken. Lijstjes tussen 250 en 500, punten op basis van de formule 38000/([place]+75) om dezelfde berekening als vorige keren te behouden.

En om het mij zelf gemakkelijk te houden, baseer ik me op de films van MM. Geen kortfilms dus. Die 2 titels die het misschien zouden gehaald hebben, zullen het mij wel vergeven.

Ik bekijk de rest van de regels nog eens, al wil ik verder zoveel mogelijk in de lijn blijven van de andere edities. Het is tenslotte een succesformule. Ik zal alles in mijn eerste bericht wel toevoegen. Dan is het duidelijk voor iedereen, gemakkelijk om een lijstje door te sturen en toch met de kwaliteit van deze toplijst.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

beavis wrote:

Films die in de onderste helft van een persoonlijke lijst zitten, hebben bij ons een (iets?) grotere kans om de eindlijst te halen. En dat levert nu juist die interessante tips op!

Volgens mij leggen die het nu dus (voor een deel) af tegen de veelgeziene (populaire) films die de onderste regionen van lijsten van 250 halen bij mensen die minder films hebben gezien, vandaar mijn betoog. Al snap ik ook wat joachimt zegt, al deel ik die mening niet. Volgens mij wordt niemand benadeeld wanneer bij iedereen de laatste film evenveel punten oplevert, ongeacht hoe groot die lijst is (met een max. van 500).

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9719 votes

Ik geef toe dat mijn punt wel wat wordt ontkracht door het maximum van 500. Op icmforum speelt dit iets anders, omdat iedereen vrij is de lengte van zijn lijst te bepalen. Zelfs een lijst van 1 is toegestaan.

Maar goed, dit is niet echt mijn forum. Het is jullie feestje. Ik kan tips geven, maar verder is het aan jullie. Laat maar weten als ik ergens mee kan helpen.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Als iedereen een even lange lijst aanlevert is de uitkomst het meest eerlijk.

Ik snap dat het persoonlijk leuk kan zijn langere lijsten op te stellen maar als iedereen 250 aanlevert ga je ook een top 1000 kunnen opstellen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Iets dat zou kunnen werken voor de lengte van de lijst is bijvoorbeeld dat iedereen een lijst mag inleveren van max. 10% van zijn aantal stemmen hier op MovieMeter met een maximum van van 500 (iedereen met meer dan 5000 stemmen heeft dan pech, maar dat zijn alleen een paar fanatieke 'idioten' die zover komen).

Zo stemt iedereen zeg maar ongeveer zijn favoriete 10% in de lijst en dan maakt het niet uit of je hoog of laag waardeert. Iemand met 1750 stemmen kan dus maximaal een Top 175 insturen, iemand met 4400 stemmen een Top 440 en iemand met 9500 stemmen een Top 500.

Zitten alleen dan wel met een dilemma van mensen die niet op alles wat ze gezien hebben, hebben gestemd (of helemaal niet stemmen), of die veel korte films kijken - die hier geen stem krijgen.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

bijvoorbeeld dat iedereen een lijst mag inleveren van max. 10% van zijn aantal stemmen hier op MovieMeter

Vind ik wel een aardig voorstel, want met een max van 250 films krijg ik niet eens al m'n 4.5* films ingestuurd.

• 31144 messages
  • 5447 votes

En wat met mensen die niet stemmen? De vorige edities waren gebaseerd op lijsten tussen 250 en 500. Met de boeiende eindlijst als resultaat.

Je kan wel vragen dat je enkel films die je een score van minstens 4* hebt gegeven in de lijst mag steken.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Is het niet zo dat TOR ooit begon met 500 stemmen pp, maar dat vele die lijst te veel vonden en zo een minimum van 250 toevoegde. Zo hoefde niemand de lijst op te vullen met kleine voldoendes maar kon iedereen alleen zijn topfilms indienen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Probleem met die methode is dat sommigen die heel streng stemmen een 4.0* onvergelijkbaar is.

Mijn voorstel is -zoals ik zelf al aangaf- inderdaad lastig voor niet-stemmers, maar hebben we die tot nu toe mee gedaan?

Voor mij is 500 nog altijd maar 5% van mijn stemmen - ik kan nog steeds maar een paar 4.0* films kwijt. Dus als iedereen tot en met 4.0* kan stemmen is dat ook heel scheef. 't Is maar net hoe je het bekijkt.

Vind mijn voorstel echt niet zo vreemd. Bovendien sluit je dan geen mensen uit die niet tot een redelijke Top 250 komen.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Is het dan eerlijker dat ikzelf bvb maar een top 362 mag ingeven en Onderhond een top 500?

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

horizons wrote:

Als iedereen een even lange lijst aanlevert is de uitkomst het meest eerlijk.

Ook niet per se. Mijn nummer 250 is lager gewaardeerd dan de nummer 250 van pakweg Onderhond, want die heeft zoveel meer films gezien dat een film bij zijn eerste 250 eigenlijk meer waard zouden moeten zijn (zwaarder moeten wegen) dan de mijne.

Helemaal fair is als ik 1000 stemmen heb, mijn nummer 100 evenzwaar telt als iemands nummer 500 als die 5000 stemmen heeft.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Film Pegasus wrote:

Is het dan eerlijker dat ikzelf bvb maar een top 362 mag ingeven en Onderhond een top 500?

Ja, dat is zeker eerlijk, het zijn immers bij beide users de 10% beste films die je hebt gezien.

Jouw nummer 500 schat ik echt ik echt wel een stukje lager in dan die van iemand met meer dan 5000 stemmen. Omdat we een maximum van 500 maken worden de veelstemmers nog altijd relatief benadeeld.

mjk87 wrote:

Helemaal fair is als ik 1000 stemmen heb, mijn nummer 100 evenzwaar telt als iemands nummer 500 als die 5000 stemmen heeft.

Dat is inderdaad nog idealer, maar dat is denk ik onuitvoerbaar.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik heb zelf 878 films van 4* of meer. In mijn ogen kwaliteitfilms die gerust mogen meedingen. Ik zit met mijn top 500 dus zeker niet met films die ik minder gescoord heb om een lijst vol te krijgen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

In jouw ogen kwaliteitsfilms, maar dat is bijna 25% van je totaal aantal stemmen dan. Mag ik dan een Top 2400 inleveren? Dat is een deel met 3.5* maar mijn gemiddelde is ook ruim 0,1* lager dan dat van jou, dus ik ben iets strenger.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.