- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Dat wordt dan wel heel veel om te verwerken. 
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Cijfers zijn toch subjectief? Sommige geven vijf sterren bij perfectie, anderen vanaf een 9,5.
Of mensen die bij 2,5 al van voldoende spreken, dus 3,5 al goed is tegenover die wat 3 sterren pas als voldoende zien waar 4 sterren pas goed is.
Maar zoals voorgaande editie was er niet veel mis mee. Gaat niemand zeuren dat bij andere telling zijn favoriete film hoger zou staan.
Ook subjectief is dat veel-stemmers automatisch meer verstand van films hebben. 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Met alle begrip voor alle voorstellen hier, lijkt het mij beste om dezelfde regel als vorige edities te nemen dat mensen zelf kiezen of ze een lijst insturen tussen 250 en 500 titels. Met het gezonde verstand dat je zelf inschat hoe lang die lijst dan moet zijn naar gelang je aantal 'hoge' stemmen. Vorige edities zat er niet bepaald rommel bij.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
You're the boss. 
Al heb ik ook begrip voor de gedachte achter MR's voorstel. Als we het helemaal zuiver willen hebben kunnen we hier gerust een afstudeeropdracht voor een wiskundige/statisticus maken 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Het idee van MR is niet slecht, maar het wordt wel heel wiskundig om te gaan kijken hoeveel films iemand mag indienen. En welke stem je meer slagkracht geeft.
Doen ze bij de Oscars al helemaal niet denk ik. 
Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
Met dat voorstel van MR zou ik 47 titels in mogen zenden 
Maar ik heb echt wel een veelvoud gezien van het aantal films waar ik daadwerkelijk op heb gestemd; ik begon niet met films kijken op 29 december 2009. Ik heb in de eerste maanden van 2010 denk ik nog wel op een beperkt aantal favorieten gestemd die ik in mijn pre-MM leven heb gezien, maar daar is het bij gebleven. 't Zou me nogal een klus zijn om op alles te gaan stemmen wat ik ooit gezien heb.
Overigens stonden er op mijn top-250 lijst die ik inzond voor de vorige editie een behoorlijk aantal films waar ik niet op gestemd heb. Want ja, ook vóór genoemde datum zag ik af en toe een goeie film.
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Misschien best iedereen in eer en geweten laten stemmen....... en dan sluit je ook niemand uit !
Bijvoorbeeld : iemand heeft op 1000 films gestemd waarvan 100 films 4.0* of meer krijgen. Deze user wordt verplicht 150 films in te zenden met 3.5* of 3.0*. Daar zit toch niemand op te wachten.....
Persoonlijk kom ik aan 630 films met minimum 4.0* waarvan ik er waarschijnlijk 350 zou inzenden. Daarbij komt nog dat 4.0* relatief is, voor de ene user is dat goed, voor de ander geweldig......
Dus iedereen zendt gewoon zijn persoonlijke favorieten in....... 100. 200. 500. 750.1000.
joachimt (crew films)
-
- 3795 messages
- 9719 votes
Kan iemand uitleggen waar het minimum van 250 vandaan komt? Waarom een minimum? Ik ben het wel eens met Badalamenti. Iemand met 1000 stemmen op MM is niet zo zeldzaam, toch? Lijkt me vreemd, als die verplicht wordt gesteld 25% van zijn stemmen te selecteren.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Nee die ondergrens snap ik ook niet zo goed, precies om die reden. Je sluit er óf users mee uit, óf ze worden gedwongen hun best-nog-wel-goede/aardige-films-maar-niet echt-meer-een-film-voor-een-toplijst te selecteren.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Als veel mensen een korte(re) lijst insturen dan verschuift de lijst meer naar een MM of imdb top250 die ook zonder poll al bestaat door alle stem-gemiddeldes met elkaar te vergelijken, weg van een tiplijst die ontstaat wanneer mensen gevraagd wordt om ook die goede films die hun top100 net niet halen, maar toch echt bovengemiddeld zijn te vermelden...
Om vergelijkbare reden moeten de lijsten ook echt op volgorde van voorkeur staan, niet random, niet chronologisch, niet alfabetisch... Ook dit bleek een struikelblok voor sommige mensen, maar het doel van de regels is om de lijst te maken die we nu twee keer hebben gemaakt, niet om mensen zich buitengesloten laten voelen
joachimt (crew films)
-
- 3795 messages
- 9719 votes
Als veel mensen een korte(re) lijst insturen dan verschuift de lijst meer naar een MM of imdb top250 die ook zonder poll al bestaat door alle stem-gemiddeldes met elkaar te vergelijken, weg van een tiplijst die ontstaat wanneer mensen gevraagd wordt om ook die goede films die hun top100 net niet halen, maar toch echt bovengemiddeld zijn te vermelden...
Ik vraag me af of dit waar is. Met lange lijsten krijg je ook het effect van het voordeel van bekende films. Films die door vrijwel iedereen gezien zijn, zullen vanzelf op redelijk wat lijsten staan. Als die in de lagere regionen van de individuele lijsten staan, maken ze toch een redelijk kans om in de eindlijst te komen, simpelweg omdat ze vaker gezien zijn. Dit kan ten koste gaan van films die door enkele gezien is, maar wel hoger in de persoonlijke lijsten staan. Langere lijsten is dus volgens mij vooral een voordeel voor bekende films.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
De kans dat een film veel gezien is lijkt me in de bovenste regionen van een toplijst op zijn minst even groot, zo niet groter... Dus terwijl je punt wel op gaat, speelt in alle samengestelde toplijsen een (soms te grote) rol, zie ik het niet gelijk als een argument dat mijn punt onderuit zou halen, toch?
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Het werkt beide kanten op.
Daarnaast zijn de meeste mensen die hier meedoen actief op het forum. En de mening van het forum wijkt vaak af van het gemiddelde op moviemeter.
Dus het zal sowieso niet gelijk worden aan de bekende mm top 250 op basis van gemiddelde.
En voor tips? Heb laatste tijd aantal leuke films gezien die ik wellicht 'maar' 3,5 ster geef maar toch een tip waard vind.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Het zou ideaal zijn dat je bij elke user gaat kijken hoeveel films die gezien heeft, hoe lang z'n lijstje dan mag zijn en hoeveel stemwaarde die titels dan respectievelijk krijgen. Maar dat is in praktijk niet haalbaar.
Ik ga dus voor de werkwijze van vorige edities met lijstjes tussen de 250 en 500 films. Dat zorgde tenslotte voor de vorige mooie lijsten, dus het zal wel werken zeker?
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik heb even gekeken bij vorige edities waar gelijkaardige verschillende voorstellen werden gegeven om eerlijke beoordeling van lijstjes te krijgen. En een verschil bij iemand die 1000 films gezien heeft tegenover 8000. Toch werd elke keer (vooral om praktische redenen) naar de huidige formule gegrepen.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Bedankt in elk geval iedereen voor de feedback en informatie! Tijd om alles wat concreter te maken.
In navolging van The One Ring in 2013 en beavis in 2015 wil ik het werk op mij nemen om ook in 2017 de top 1000 samen te stellen op basis van jullie lijstjes. Een huzarenwerkje, maar wel met een mooie lijst vol oude en nieuwe films uit diverse genres. Bij de eerste editie waren er 37 lijstjes, in 2015 waren het er 51. En bij het volgen van de uiteindelijke lijst komt er altijd nog meer volk kijken.
Om alles vlot te laten lopen, jullie wat tijd te geven en duidelijk te maken wat het juist inhoud enkele afspraken. Ik heb mij zo goed als gebaseerd op voorgaande edities:
1. Timing:
Je kan lijstjes opsturen tot donderdag 29 juni. Gerust tegen middernacht, ik zit die dag toch op Werchter. Naar gelang hoe vlot de verwerking loopt kan de presentatie dan 1 of 2 weken later beginnen.
2. Lijstjes:
Je geeft een lijstje af met je absoluut favoriete films met je beste film op nr 1. De lijstjes mogen niet random, alfabetisch of chronologisch geordend worden. Dit heeft impact op de punten zodat bvb films met de letter A beter zouden scoren dan de letter Z.
3. Gegevens lijstjes:
Ik wil van iedereen de nummer met de plaats in je lijstje, de titel zoals die hier op Moviemeter staat en het jaartal. Ik zal de lijstjes pas verwerken als alle gegevens zijn meegegeven. En eens een lijstje doorgestuurd is, kan je het niet meer aanpassen. Anders kan het mislopen met de berekening. (en heb ik nog meer werk) Vb: 1 Alien 1979.
Liefst aan te leveren met een export van MM (of eventueel IMDb). Dan worden misverstanden vermeden.
4. Punten:
Hier is veel op gezegd, ook in vorige edities. Zeker niet onterecht om te zien hoe je omgaat met korte en lange lijstjes, met 'ervaren' en 'minder ervaren' filmkijkers. Omdat niet iedereen stemt en het al meer wiskunde dan film wordt, houden we de berekening van vorige edities:
Point = 38000 / ( [place] + 75 )
5. Doorsturen lijstjes:
Om het snel te verwerken is het gemakkelijk om alles in een Exel te gieten. Gewoon in 3 kolommen te verwerken met Plaats Filmtitel Jaartal. Stuur mij een bericht via Moviemeter zodat ik je mijn mailadres kan bezorgen. Wie toch niet zo vertrouwd is met Excel kan het ook nog gewoon doorsturen via persoonlijk bericht, weliswaar met alle nodige gegevens.
6. Films:
Om het mij zelf gemakkelijk te maken, zijn enkel films toegestaan die hier op Moviemeter staan. Ik vernam dat in vorige edities er amper 2 kortfilms bij waren in de uiteindelijke lijst. De liefhebbers van kortfilms moeten het mij maar vergeven. Maar het zou de verwerking zoveel gemakkelijker maken. Maar dat wil zeggen dat ALLE films van Moviemeter kunnen meedoen. Ook de recente films die in de top 250 (nog) niet voorkomen.
7. Presentatie:
Er zal een apart topic geopend worden voor de presentatie. De discussie over de uitslag kan in dit topic verder gevoerd worden. Dan behoud je een duidelijk overzicht dat niet verdwijnt in de (hopelijk) vele berichten. Omdat we nu al de 3e editie zijn, zal ik ook de posities van vorige jaren meegeven. Kan je zien of een film gestegen, gedaald of nieuw is. Verder normaal gezien ook in hoeveel lijstjes de film stond en wie er op gestemd heeft. Kan je altijd gelijkgestemde filmliefhebbers terugvinden.
Bij deze alvast dank aan The One Ring en beavis voor hun werk van voorbije jaren. En iedereen alvast bedankt voor de mooie lijstjes. Hopelijk loopt alles vlot zodat we in de zomer een mooie gevarieerde top 1000 als resultaat hebben. Vakantiegangers zoeken dus vooral een camping met wifi om niets te moeten missen.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Film Pegasus, je haalt je wel een hoop onnodig werk op je hals door géén gebruik te maken van de MM-export. Twee jaar geleden zaten daar geen unieke nummers in, nu zitten daar wel de IMDb en MM-nummers in. Je moet het zelf weten, maar het is nergens voor nodig dat bij zeg 50 deelnemers 50x500=25.000 filmtitels op juistheid gaat controleren en corrigeren (in twee weken??). De een levert de originele titel aan zonder rare tekens, de ander met rare tekens, weer een ander levert je de Engelstalige titel aan, etc. Twee jaar geleden kon het niet anders, nu wel. Het is gekkenwerk als je nu geen gebruik maakt van de MM-export en de unieke MM- of IMDb-nummer niet aangeleverd wenst te krijgen. Je moet het uiteraard zelf weten.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Daarom dat ik ook vroeg naar de originele titel van Moviemeter. Als mensen dat doen via de export, des te beter natuurlijk.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Pas wel op voor Innocence (2004), daar zijn er twee van die zeker genoemd gaan worden, en zo waren er nog enkele titels dacht ik, maar die schieten even niet direct te binnen...
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Vandaar mijn tips.
Het is heel simpel om de export van MM op te vragen en daar een top 500 van te maken met de uinieke MM-nummer van de film, bespaart je echt enorm veel onnodig werk, dan hoef je niet moeilijk te doen over titel of jaartal, want elke film heeft een uniek nummer. Je bent dan zo klaar.
Het kan ook op IMDb-nummer als mensen IMDB-lijstjes aanleveren, ook die nummers zitten in de MM-export.
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Idd, mm-nummer en imdb-nummer zitten gewoon standaard in de export en zo'n unieke waarde maakt het leven van de organisator een stuk makkelijker. 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Bedankt voor de tips. Die exports zijn dan idd veel gemakkelijker.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Idee om nog een tagronde te doen als er eenmaal ingestuurd kan worden? Ik doe i.i.g. graag mee.
Geïnteresseerd? (zie de openingspost en de rest van dit topic):
baspls Rvdz Basto Zwolle84 Thomas83 Bélon jeroentjuhhhhh baspls joolstein Woland Night's Watch rep_robert Number23 leatherhead Left4Dead Shinobi Snorrenmrklm de grunt Nicholas rensie32 IH88 Alathir Waku Richardus dualcia Gang_Star Timothyvdmeer Roger Thornhill Metalfist Filmkriebel JacoBaco nummer2 Ajax&Litmanen1
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik heb alvast een hoop mensen uitgenodigd met een tag, maar geef het gerust door aan andere mensen hier.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Ik had 'em zo snel even over het hoofd gezien, maar ik zal kijken of ik nog wat kan aanvullen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Voor ik ga beginnen Film Pegasus[/user[user]Film Pegasus is het wel handig te weten of ik en IMDB of MM-code moet meegeven, anders gooi ik die er al snel uit.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
MM-code is belangrijker omdat ik met deze editie enkel films vraag die op Moviemeter staan.
joachimt (crew films)
-
- 3795 messages
- 9719 votes
Ik sluit me aan bij arno74 en anderen. Eis van mensen dat ze de lijst met unieke waarden aanleveren.
Ook al verlang je van mensen, dat ze de titel van MM gebruiken, in de praktijk zijn er altijd mensen die daar toch slordig in zijn. Eén accentje in de titel weglaten en Excel ziet het als een andere film.
Eén van de andere Nederlandse forums leverde een keer hun best-of lijst aan iCM en toen bleek dat zowel Seppuku als Harakiri erin stonden. 
Dat soort dingen kun je voorkomen.
Wellicht het verstandigst om het MM-nummer te gebruiken. Bij IMDb gaat het nog wel eens fout, omdat er twee nummers voor dezelfde film zijn.
Voorbeeld van één van mijn favoriete films:
De tweede link wordt doorgelinkt naar de eerste.
Dit soort foutjes ben ik nog niet tegengekomen op MM.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Driewerf hoera dat dit weer begint! Bedankt alvast Film Pegasus (Ik ben btw dan ook op Werchter, ik zal de lijst dan wel gewoon persoonlijk afgeven
)
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Als ik alle 4*, 4,5* en 5* in mijn lijstje op zou nemen, worden het 286 titels. Logischerwijs maak ik daar denk ik een top-250 van (dat wilde ik toch al een keer gaan doen, twee vliegen in een klap), maar dat minimum van 250 titels is dus wel net-aan. 4* vind ik als score voor een toplijst toch wel het minimum.