- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- mini-series (/serials) op de site
mini-series (/serials) op de site
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Meglio had z'n oorspronkelijke release in de bioscoop, en is dus sowieso geen onderwerp van discussie.
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
Hoe denk je te weten te komen of een mini-serie maar 4 of 6 afleveringen kent. Aan imdb heb je in dat geval niets.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Geld ook voor de Tatorts zijn allemaal losse tv-films van ruim 90 min met een eigen verhaal.
Onbegrijpelijk dat die er niet op mogen. Volgens mij verwarren velen de serie met Der Alte.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Apart. Zoals imdb het doet is ideaal natuurlijk, maar meer werk.
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
bvb de Speelfilmencyclopedie plus alle internationale aanverwanten, naslagwerken van Maltin etc.
Alle toonaangevende zeg maar.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Hoe denk je te weten te komen of een mini-serie maar 4 of 6 afleveringen kent. Aan imdb heb je in dat geval niets.
Het idee achter nieuwe regels is juist dat we wat minder gebonden aan IMDb moeten zijn. Het aantal afleveringen is vaak wel te achterhalen; het wordt hooguit wat lastiger om bij conflicterende informatie te bepalen hoe het originele uitzendschema eruitzag.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ook als het vervolg een apart verhaal vertelt, met een einde?
(Dus niet V dat raaar genoeg wel op de site mag.)
En zou een miniserie dat een vervolg krijgt er dan af moeten?
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
Het idee achter nieuwe regels is juist dat we wat minder gebonden aan IMDb moeten zijn. Het aantal afleveringen is vaak wel te achterhalen; het wordt hooguit wat lastiger om bij conflicterende informatie te bepalen hoe het originele uitzendschema eruitzag.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Onbegrijpelijk dat die [Tatorts] er niet op mogen. Volgens mij verwarren velen de serie met Der Alte.
Als films als Tatort en Polizeiruf 110 (die in elk geval in elke Duitse tv-gids en referentiesite als individuele films worden gemarkeerd) toegelaten kunnen worden op deze site, wordt de hele problematiek stukken eenvoudiger. Hoeven we ook geen slecht gemotiveerde parallellen naar bv. Hornblower meer te trekken. Maar om redenen die ik nooit helemaal begrepen heb is het verzet tegen Tatort vrij groot op deze site.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Dat bedoel ik, die series worden in verschillende landen verschillend geprogrammeerd. In VS hebben ze dan 4 afleveringen en hier 8 bijvoorbeeld.
Als je dat weet is het geen probleem; land van herkomst is maatgevend.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Max 240 minuten helpt daarbij...
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik vind vier afleveringen wel erg weinig (zes of zeven mag ook nog wel van mij),
Dan kan ik het geen movie meer noemen. Ik voel veel voor een maximale lengte van vijf uur.
Bovendien moet je wel aanvullende eisen stellen om het type serie nader te bepalen (of willen we individuele Tatort-afleveringen van bekende regisseurs ook op de site hebben?).
Wat mij betreft wel. Alhoewel we daar misschien een grens aan moeten stellen. Alleen doen als de film nog available is. Dus alleen doen als het een dvd-release had.
Dus bijvoorbeeld: (dit even samenvoegend met een eerdere post van mij)
Een serie zou als miniserie toevoegbaar zijn indien:
- het verhaal doorloopt over de verschillende afleveringen
- het totale verhaal afgerond is (dat is niet per se een gesloten einde) binnen een bekende totale speelduur [dus geen soapseries zonder einde]
Wat is een afgerond, maar niet gesloten einde?
- het totaal aantal afleveringen kleiner of gelijk is aan {zeven} (in de oorspronkelijke uitzending in het land van herkomst)
Delen is schimmig. Ik voel meer iets voor een grens aan de lengte. En aangezien we belang hechten aan de naam moviemeter zeg ik: vijf uur. Dat is al ruim.
Ook zou de hele serie toevoegbaar moeten zijn als enkele entry indien:
- de volledige serie naderhand een bioscooprelease* heeft gekregen [bv. Berlin-Alexanderplatz], ongeacht het aantal afleveringen bij de oorspronkelijke tv-uitzending.
Alleen als het in Nederland was en als het geen eenmalige vertoning betrof. Festivals tellen ook niet. Wat mij betreft hoeft deze regel sowieso niet.
Een individuele aflevering van serie zou toevoegbaar moeten zijn indien:
- de aflevering in termen van plot en personages ongerelateerd is aan de vorige en volgende afleveringen
- (minimaal één van) de regisseur(s) tenminste {drie} bioscoopfilms heeft geregisseerd (waarbij uncredited werk en Alan Smithees niet meetellen)
- de lengte van de aflevering tenminste 45 minuten bedraagt
Prima.
Of alternatief indien:
- de aflevering een bioscooprelease* heeft gehad, onafhankelijk van de rest van de serie, en/of als afzonderlijk product op dvd is uitgebracht (dus niet in combinatie met een andere aflevering).
Ook niet als het per twee gaat? Is logisch gezien de lengte.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Verder heb ik bij veel documentaires het idee dat ze hier niks te zoeken hebben. Ik zou documentaires enkel op de site willen als ze een bioscooprelease hebben gehad.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Deze afbakening nog maar eens aanhalen ben het daar volledig mee eens.
Hier staan de categorie definities van IMDb beschreven. Is het bruikbaar voor MM?
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Inderdaad, de woorden aflevering en serie stroken sowieso niet met movie in MovieMeter.
Een film is toch een gesloten geheel met de intentie om als geheel van begin tot eind in één keer bekeken te worden?
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
Tenzij je mini-series ook wil toestaan. Waar destijds dus voor gekozen is.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Heb dat nooit begrepen, vind mini-series nog eerder een buitenbeentje op de site dan de door Wouter genoemde documentaires.
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
IMDb:
Mini-Series
AKA: Miniseries
A television series with a set number of episodes which tell a complete story, usually filmed at the same time.
Het gaat er om dat mini-series gewoon lange films zijn, die slechts door hun lengte zijn ingekort tot meerdere korte afleveringen. het is dus niet alsof film en mini-serie ver uit elkaar staan.
Bovendien is dat projectmatige (wat in die quote al wordt aangegeven) een belangrijk gegeven bij het onderscheid. Het wordt als 1 project opgenomen, niet als een 'vaste baan' van de acteurs zogezegd als bij een tv-serie.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Deze afbakening nog maar eens aanhalen ben het daar volledig mee eens.
En wat doen we dan als er een tweede seizoen komt, Reinbo?
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Het gaat er om dat mini-series gewoon lange films zijn, die slechts door hun lengte zijn ingekort tot meerdere korte afleveringen. het is dus niet alsof film en mini-serie ver uit elkaar staan.
Lijkt me een prachtig criterium om ze van de site te weren, in elk geval praktischer dan het omslachtige geneuzel wat in dit topic te lezen is.
Of is het 'point-of-no-return' al gepasseerd wat mini-series betreft?
Want dan kan ik beter m'n mond houden.
stinissen (crew films & series)
-
- 23439 messages
- 76925 votes
Als films als Tatort en Polizeiruf 110 (die in elk geval in elke Duitse tv-gids en referentiesite als individuele films worden gemarkeerd) toegelaten kunnen worden op deze site, wordt de hele problematiek stukken eenvoudiger. Hoeven we ook geen slecht gemotiveerde parallellen naar bv. Hornblower meer te trekken. Maar om redenen die ik nooit helemaal begrepen heb is het verzet tegen Tatort vrij groot op deze site.
Ik ben hier een zeer groot voorstander van het zijn gewoon films met een einde en slot.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Ik vermoed dat die point-of-no-return inderdaad al gepasseerd is. Het zou in elk geval een serieuze sneer zijn naar de mensen die hun tijd in het toevoegen, beoordelen en becommentariëren van miniseries gestoken hebben.
Met de huidige voorstellen moet er gewoon teveel weer van de site af.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Wat is een afgerond, maar niet gesloten einde?
Het is niet zo makkelijk om een sluitende definitie te geven van het dramaturgische verschijnsel 'einde', maar ik bedoel dat de film of serie eindigt met een climax en een conclusie die er op duidt dat het verhaal niet volgende week verder gaat (zoals een soapserie wel zou doen). Zo'n einde kan natuurlijk prima een open einde zijn, aangezien ook films daar vaak genoeg mee eindigen.
Bij series die enkel op tv zijn geweest en (nog) niet op dvd uitgebracht, is het juist veel makkelijker om het aantal episoden te tellen dan om de reclameloze lengte te bepalen (dat is waar IMDb's 240-minutenregel op stukloopt).
Dat eenmalige en festivalvertoningen niet meetellen staat onder die asterisk onderaan mijn bericht. Bioscooprelease in land van herkomst lijkt me echter net zo goed als bioscooprelease in Nederland, aangezien dat op de rest van de site ook zo geïnterpreteerd wordt.
Er zijn wel meer series per twee afleveringen op video uitgebracht (zeker in het vhs-tijdperk), variërend van The Twilight Zone tot Thunderbirds. Dat accepteren als criterium maakt de situatie weer nodeloos complex (dan komt alles op de doorgaand-plot/personage-regel te hangen, die aanzienlijk lastiger te controleren is).
Verder heb ik bij veel documentaires het idee dat ze hier niks te zoeken hebben. Ik zou documentaires enkel op de site willen als ze een bioscooprelease hebben gehad.
Daar ben ik het wel mee eens. Op MovieMeter wordt ten onrechte alle non-fictie meteen tot documentaire gebombardeerd, maar in feite is dat onzin. Veel voor tv gemaakte non-fictie zijn in feite reportages of specials (maar dat onderscheid is weer erg moeilijk te maken).
Op dit moment zeggen de regels al dat:
- direct-to-video docu's (non-fictie dus) niet is toegestaan
- Discovery / National Geographic docu's niet zijn toegestaan (tenzij bioscooprelease)
Het lijkt mij een kleine moeite om dit uit te breiden tot "alle direct-to-video en made-for-TV docu's zijn niet toegestaan", want onderscheid maken naar producerende zender vind ik redelijk absurd.
Maar eigenlijk is dit een losstaande discussie; wordt een beetje verwarrend om dit allemaal in hetzelfde topic te bediscussiëren.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Ik vermoed dat die point-of-no-return inderdaad al gepasseerd is. Het zou in elk geval een serieuze sneer zijn naar de mensen die hun tijd in het toevoegen, beoordelen en becommentariëren van miniseries gestoken hebben.
Er zijn in het verleden wel vaker groepen films van de site gehaald omdat het beleid gewijzigd werd. Ik denk aan:
- films korter dan 45 minuten
- diverse concert-dvd's
- bepaalde Tatorts (die er vroeger wel op stonden) en aanverwante series.
Toegegeven, toen de 45-minutenregel werd ingevoerd was de site een heel stuk kleiner, maar dat het zonde is voor de toevoegers is is nooit een argument geweest. De discussie kan natuurlijk gewoon naar het forum verplaatst worden. Ik moet er niet aan denken dat we nu een 45-minutenregel hadden, maar er ondertussen bepaalde kortere films op de site stonden omdat die al voor 2003 waren toegevoegd. Dat zou belachelijk zijn.
Er mag dan ook best betoogd worden dat alle miniseries van de site zouden moeten. Maar het voornaamste argument bij de toelating daarvan (zeg ik als een van de personen die daar destijds lange betogen voor geschreven heeft) was dat het onderscheid tussen tv-film en miniserie zo moeilijk te bepalen was. IMDb had daar de beruchte 240-minutenregel voor, maar die gaf vaak onwenselijke resultaten, en werd bovendien ook op IMDb slecht nageleefd. Het idee was dat het verschuiven van de grens dit probleem zou oplossen omdat we dit onderscheid niet langer hadden, maar in retrospect moet ik concluderen dat we slechts het probleem verschoven hebben van het tv-film/miniserie-onderscheid naar het miniserie/tv-serie-onderscheid.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Niet enkel voor de toevoegers. Verder geef je zelf al aan dat de groep "slachtoffers" deze maal veel groter zal zijn, dus misschien (en ik vind zeker) houdt dit argument nu wel steek.
Ben er dan ook veel meer voor regels op te stellen waardoor de huidige toevoegingen op de site mogen blijven (of toch het grootste gedeelte), dan regels op te stellen waardoor een hele zuivering moet gebeuren.
Tuurlijk mag er betoogd worden, maar je moet er toch vanuit kunnen gaan dat een beslissing definitief genoemd mag worden. Anders kan alles wat er nu afmoet er binnen anderhalf jaar weer op, als de wind gedraaid is.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Is die oorspronkelijke discussie over miniseries nog ergens na te lezen?
Het idee was dat het verschuiven van de grens dit probleem zou oplossen omdat we dit onderscheid niet langer hadden, maar in retrospect moet ik concluderen dat we slechts het probleem verschoven hebben van het tv-film/miniserie-onderscheid naar het miniserie/tv-serie-onderscheid.
Goh. 
Miniseries worden tegenwoordig nog steeds niet als volwaardige films aangezien op MM, zo blijkt uit het weren ervan uit de toplijsten.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Inderdaad relevant punt, maar 't moeten wel werkbare regels worden voor ons, zonder veel extra werk en de regels moeten klaarhelder zijn.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Is die oorspronkelijke discussie over miniseries nog ergens na te lezen?
Het grootste deel van die discussie vond achter gesloten deuren plaats op het crewforum, maar de aankondiging van Jordy dat het beleid om ging en de daaropvolgende discussie vind je vanaf pagina 1 van dit topic (al vond ook later nog wel een simultane crew-discussie achter gesloten deuren plaats). Ik veronderstel dat ik crew-discussies niet mag openbaren, maar ik wil je mijn oorspronkelijke betoog wel even toe-pm'en als je daar geïnteresseerd in bent (het is wat te lang om hier te citeren).
Miniseries worden tegenwoordig nog steeds niet als volwaardige films aangezien op MM, zo blijkt uit het weren ervan uit de toplijsten.
Daar was ik dan ook fel op tegen; ik vond het haaks staan op mijn belangrijkste argumenten om miniseries toe te laten.