- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- mini-series (/serials) op de site
mini-series (/serials) op de site
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Waarschijnlijk heb ik er dan een volledige verkeerde kijk op. Ik zie het alleen simpel. Een mini-serie / tv-serie bestaat uit meerdere delen en een film uit slechts een deel. Simpel toch? 
Nee, daar verkijk je je op. Een TV-film die langer duurt dan 240 minuten heet automatisch mini's op IMDB. (althans dat is altijd zo geweest, nu blijkbaar niet meer)
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Een miniserie prima, 2 - 4 afleveringen wellicht, maar 10! of Piovra 7 kan ik geen mini meer noemen....
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Een miniserie prima, 2 - 4 afleveringen wellicht, maar 10 of Piovra 7 kan ik geen mini meer noemen....
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Even wat titels opgezocht die (recentelijk) in discussie zijn geweest, om te zien wat allmovie ervan vindt.
De Dekalog-delen zien ze op allmovie zowel als TV-serie als losse tv-films.
Band of Brothers: TV Miniseries
Berlin Alexanderplatz: television
Heimat: TV Miniseries
Die Zweite Heimat - Chronik einer Jugend: feature
Heimat 3 - Chronik Einer Zeitenwende: feature
Masters of Horror: Cigarette Burns: television
Ik moet zeggen, dat de search erg overzichtelijke lijstjes oplevert, met duidelijk erachter of het een tv-film, een feature-film, een (tv)miniserie of een tv-serie betreft. Dit bevalt me wel.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Even wat titels opgezocht die (recentelijk) in discussie zijn geweest, om te zien wat allmovie ervan vindt.
De Dekalog-delen zien ze op allmovie zowel als TV-serie als losse tv-films.
Band of Brothers: TV Miniseries
Berlin Alexanderplatz: television
Heimat: TV Miniseries
Die Zweite Heimat - Chronik einer Jugend: feature
Heimat 3 - Chronik Einer Zeitenwende: feature
Masters of Horror: Cigarette Burns: television
Van de belangrijkste afleveringen van Dekalog zijn ook speelfilmversies. (Al staan de korte afleveringen op zich zelf en duren ze langer dan 45 min.)
Band of Brothers heeft 10 afleveringen, noem ik geen mini meer Heimat idem. Bij hoeveel afleveringen ligt het verschil tussen serie en miniserie?
MoF zijn een aantal opzich zelf staande korte films, die volgens de 45 minuten eis op MM zouden mogen al hoeft het van mij niet. Te weinig cinematografisch bijzonder (Al is dat subjectief)
WIKI: Miniserie (soms mini-serie) is een uit slechts enkele vervolgafleveringen bestaande televisieserie. Doorgaans een lang verhaal of film die in stukken is geknipt.
10 noem ik geen enkele......
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nou dan heb ik nog wat miniseries
Dalles, Dynasty, GTST, Onderweg naar morgen etc....
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Zoals allmovie hun categoriën omschrijft:
Television: This category is used for TV seasons, specials and individual episodes of TV series, as well as for individual "webisodes" of web-only series.
Feature, as we define it, is a live-action fiction film regardless of its length. Short live-action films also belong to this category as well as made-for-TV feature films and miniseries. Feature length animated films are listed in "Animated" category. TV series, specials and individual episodes of TV shows are listed under "Television."
series: This category is used to denote a main entry for various film and TV series.
Het kan duidelijker, maar het is iets... Heel misschien wel bruikbaar naast IMDb.

Juist die wiki is hoognodig aan vernieuwing toe, waarvoor ik gisteren al een eerste aanzet heb gemaakt. Maar nu IMDb begonnen is met rommelen en er toch nog genoeg onduidelijkheden en nieuwe inzichten zijn, vind ik het handiger om eerst wat nieuwe criteria te ontwerpen, voordat we verder gaan met herschrijven van de wiki, anders blijven we typen, natuurlijk.
Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat nu alles op de schop moet, maar dingen waarover we nu toch al twijfelen, kunnen we nu het beste eerst wat afkaarten.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dat hangt dus van je definitie af. Volg je imdb, is het een miniserie, net als al die miniseries hier op de site.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
[quote]Inmiddels worden de Heimat-mini's en Berlin Alexanderplatz op IMDb ook als TV-series aangemerkt. Zouden die van de site af moeten? Willen we dat echt? De laatst genoemde komt zelfs binnenkort in de bios.
[/quotes]
Ik vind het beiden niet als films aan te merken. Itt de Masters of Horror-reeks.
Edit: waarom werkt het quoten niet?
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Dan ga je louter af op de mini-aanduiding achter de titel. Als je verder naar beneden scrolt, zie je dat er maar een aflevering van 25 minuten is.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Dan ga je louter af op de mini-aanduiding achter de titel. Als je verder naar beneden scrolt, zie je dat er maar een aflevering van 25 minuten is.
Dat maakt het geen miniserie?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Even terugkomend op Wouter: Die Masters of Horrorserie kan toch nooit een mini-serie zijn, aangezien het allemaal losstaande afleveringen zijn?
Heb ik ook nooit beweerd.
Dat is hetzelfde als The Twilight Zone.
Dat si een vaststaand concept. MoH zijn losse tv-films, die onder 1 noemer in een serie zaten.
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Nee hoor, dat is iets wat naslagwerken die allang bestonden voor deze site ook al hanteerden.
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Dat si een vaststaand concept. MoH zijn losse tv-films, die onder 1 noemer in een serie zaten.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Ik zou het handiger vinden, om eerst de voorwaarden te proberen te bedenken en omschrijven, om de MoH-films, of welke films danook waarover nu twijfel bestaat, wel of niet te kunnen toevoegen. Dan hebben we tenminste een 'meetlat' waar we ook andere films weer langs kunnen leggen.
Als we voor elke film apart een beslissing moeten nemen, schiet dat niks op, want dan blijven we met onduidelijke toevoeg-criteria zitten.
En als we te weinig steun hebben aan IMDb, moeten we een andere referentie vinden, waar we meer of ook op kunnen (durven) vertrouwen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat zijn echter gewone tv-series.
Waarom zijn dat gewone tv series wat is het verschil met zgn miniseries (van 7 seizoenen.)
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
stinissen (crew films & series)
-
- 23440 messages
- 76926 votes
Geld ook voor de Tatorts zijn allemaal losse tv-films van ruim 90 min met een eigen verhaal.
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Als er na een paar jaar opeens nog een serie (of meerdere) achteraan komt verandert dat niks aan de status van de mini-serie.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Als er na een paar jaar opeens nog een serie (of meerdere) achteraan komt verandert dat niks aan de status van de mini-serie.
Ik zie in zo'n geval elk seizoen als een andere miniserie, denk ik, dus als een aparte titel.
Wat stel jij dan voor dat het onderscheid tussen serie en miniserie is? Dan kunnen we het toch beter niet willen maken?
kos
-
- 46690 messages
- 8847 votes
Ik zie in zo'n geval elk seizoen als een andere miniserie, denk ik, dus als een aparte titel.
Wat stel jij dan voor dat het onderscheid tussen serie en miniserie is? Dan kunnen we het toch beter niet willen maken?
Ik ben opgegroeid met wat de Speelfilmencyclopedie als mini-series omschreef. En van daaruit heb ik altijd gevoelsmatig beoordeeld wat tv-series zijn en wat mini-series.
Mini-series hebben over het algemene dezelfde productiewaarden als een film, dat maakt het onderscheid. Zelfs bij een serie als 24, Lost of CSI zie je nog heel duidelijk dat het een tv-serie is, mocht je er toevallig langszappen. Dat kan nooit een mini-serie zijn.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
We moeten even een onderscheid maken tussen twee problemen:
- wanneer is een hele serie toevoegbaar als mini? (voor bv. Pride and Prejudice (1995), The Bourne Identity (1988) etc.)
- wanneer zijn afzonderlijke afleveringen van een serie toevoegbaar als films? (voor bv. Dekalog of Masters of Horror)
Daar zijn twee aparte sets richtlijnen voor nodig, als we IMDb willen loslaten.
Ik zie weinig heil in een site als AllMovieGuide, omdat ze evenmin criteria voor het onderscheid tussen tv-serie en miniserie gedefinieerd hebben. Soms hebben ze zowel entries voor een hele serie (als series) als voor individuele afleveringen (als television) tegelijkertijd, dus dat helpt ons verder weinig.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Als je verder naar beneden scrolt, zie je dat er maar een aflevering van 25 minuten is.
Dat lijkt me een overblijfsel uit de tijd dat de serie nog als tv-serie stond aangeduid; dan moet immers de tijd per aflevering worden opgegeven. Het zal in werkelijkheid wel om zo'n 10 keer 25 minuten gaan.
Mini-series hebben over het algemene dezelfde productiewaarden als een film, dat maakt het onderscheid. Zelfs bij een serie als 24, Lost of CSI zie je nog heel duidelijk dat het een tv-serie is, mocht je er toevallig langszappen. Dat kan nooit een mini-serie zijn.
Ik zie dat niet direct als ik er langszap. Moderne series als 24 zijn vaak op 35mm geschoten, net als veel miniseries en films. Oudere series als I, Claudius en Tinker Tailor Soldier Spy daarentegen hebben echt een 'tv-gevoel' over zich, maar dat hebben veel tv-films uit die tijd ook.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
35mm was internationaal de de facto standaard drager voor series, en is dat min of meer nog steeds.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
We moeten even een onderscheid maken tussen twee problemen:
1 - wanneer is een hele serie toevoegbaar als mini? (voor bv. Pride and Prejudice (1995), The Bourne Identity (1988) etc.)
2 - wanneer zijn afzonderlijke afleveringen van een serie toevoegbaar als films? (voor bv. Dekalog of Masters of Horror)
1. maximaal 4 afleveringen. (mini)
2. Als ze gemaakt zijn door regisseurs met minimaal 3 speelfilms op hun conto.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Dat vind ik een helder idee. En ook goed uitvoerbaar, want snel op te zoeken.
We hebben het toch allebei over www.allmovie.com?
Ik wil IMDb niet perse vervangen, maar allmovie gebruiken als tweede referentie, wanneer we twijfelen aan de juistheid van IMDb, wat steeds vaker gebeurt.