- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- mini-series (/serials) op de site
mini-series (/serials) op de site
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Q en Q en Zwarte Sneeuw zijn reguliere tv-series, net als Oud Geld en Pleidooi.
De Stille Kracht is wel een mini.
Imdb stelt dat als een serie 2 of meer seizoenen beslaat een tv-serie is.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
OK. De Fabriek, Waalhaven en Dagboek van een Herdershond zijn dus ook tv-series.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Q en Q en Zwarte Sneeuw zijn reguliere tv-series, net als Oud Geld en Pleidooi.
De Stille Kracht is wel een mini.
Makes no sense what so ever......
pjotr
-
- 2672 messages
- 2781 votes
Daar gaan we al....:)
Via deze richtlijnen weet ik nog wel wat 'mini'series die op IMDb als gewone series worden aangeduid.....
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Het viel mij net op dat Band of Brothers in de tip 150 terecht is gekomen. Is dat wel de bedoeling?, ik neem aan dat series niet in de top 250/recente top 100 thuis horen.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Daar gaan we al....:)
Via deze richtlijnen weet ik nog wel wat 'mini'series die op IMDb als gewone series worden aangeduid.....
Please note that these are only broad guidelines: as per our general eligibility rules we reserve the right to change and adapt our rules as required by circumstances and may decide to make exceptions for certain special cases or when we lack sufficient evidence to make a final determination.
IMDb staat open voor correcties...
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Het viel mij net op dat Band of Brothers in de tip 150 terecht is gekomen. Is dat wel de bedoeling?, ik neem aan dat series niet in de top 250/recente top 100 thuis horen.
Waarom zouden die series niet in de top-/tiplijsten kunnen? Of wil je weer een nieuwe lijst erbij? Lijkt me wat veel van het goede, eigenlijk.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
ik neem aan dat series niet in de top 250/recente top 100 thuis horen.
Series niet. Tv-films die vanwege hun lengte in etappes worden uitgezonden wel. Vooralsnog.
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Oke, duidelijk. (Band of Brothers is dus een lange TV-film?)
Justice4All
-
- 2152 messages
- 457 votes
Wat denk je zelf?
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Hmm, ik stuurde vanmiddag een correctie in van ''The Beast'' en die blijkt nu verwijderd te zijn. Hoe zit dat 
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
En ik stuurde een correctie op "Bangkok hilton" en die is ook verwijderd.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Geen paniek, ze staan nog bij de correcties. Ging even iets niet goed, ze zijn niet verwijderd.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Kan je dan dan gelijk even zo aardig zijn om te zeggen of mijn ''Soul of a man'' wat dagen terug goed is doorgekomen ? 
pascal83
-
- 2736 messages
- 2480 votes
Is de onlangs toegevoegde mini serie 'Bangkok Hilton' weer van de site verwijderd?
Edit. Zie het al 
Ghola
-
- 427 messages
- 934 votes
Leuk dat miniseries nu ook op de site mogen. Zou het misschien mogelijk zijn om op miniseries te kunnen zoeken? En een top van de miniseries te bekijken? (Bijv als apart "genre", zodat je geen nieuw lijstje hoeft te maken)
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Wat betreft het verschil tussen miniserie en tv-serie: ideologisch gezien zit het als volgt in elkaar (op de praktische aspecten kom ik zo): een miniserie is in grote lijnen net zoals een film (dat was ook het uitgangspunt van deze beleidsverandering): het vertelt een samenhangend, afgesloten verhaal dat begint bij deel 1 en helemaal doorloopt tot het slot van het laatste deel (dat daarmee dus de climax en/of de conclusie is van de miniserie). Net als een film kan het wel zijwegen hebben, of een open einde, maar het heeft een einde, en vanaf deel 1 stuurt het geheel aan op dat specifieke einde (dus ongeacht of dat een open of gesloten einde is). Een plot van een miniserie is dus in principe in zijn totaliteit van tevoren bedacht, met pas daarna de beslissing in hoeveel afleveringen dat verhaal dan opgedeeld moet worden.
Een tv-serie daarentegen wordt per aflevering ontwikkeld. Er kan (in theorie) nog gemakkelijk een aflevering aan een seizoen worden toegevoegd, wat bij een miniserie dus absoluut niet kan (want die heeft een vaststaand einde waarnaar vanaf aflevering 1 naartoe wordt gewerkt). De afleveringen hebben daarbij een eigen identiteit, soms een heel eigen plot, soms een eigen thema, meestal een eigen clou, maar in elk geval iets dat specifiek is voor dat deel, terwijl in een miniserie een deel slechts het voorgaande met het volgende deel verbindt. Daarom is het bij veel miniseries ook aan de uitzendende tv-maatschappij in hoeveel delen de serie wordt opgeknipt, terwijl dit bij een tv-serie vastligt (of eventueel precies het dubbele of precies de helft van het bedoelde aantal bedoelde afleveringen, maar dat geeft vaak al een raar effect).
Zoals hugohei al aangaf zijn er in feite twee soorten tv-series: het type waarin elke aflevering een volledig geïsoleerd verhaal vertelt (type Baantjer), en het type waarin bepaalde draden doorlopen (type Goede Tijden, Slechte Tijden). Voor het eerste geval is het verschil met miniseries duidelijk genoeg, maar voor het tweede geval moet dus specifieker naar bovengenoemde redenering gekeken worden.
Goede Tijden, Slechte Tijden is dus geen miniserie omdat het geen afgesloten verhaal is. De draden lopen weliswaar door in opeenvolgende afleveringen, maar dat culmineert niet naar een specifiek einde; de serie kan in theorie tot in het oneindige doorgaan. Er wordt waarschijnlijk door de scriptschrijvers in grote lijnen wel iets vooruitgedacht, maar de invulling van elke aflevering kan gewoon op volgorde van die afleveringen bepaald worden, waarbij het alleen maar aan het voorgaande hoeft te worden vastgeknoopt.
Om dus even kort door de bocht te gaan met een samenvatting van bovenstaand onderscheid:
- Bij een miniserie ligt de totale lengte vast en kan het aantal uitzendingen waarin dat opgedeeld wordt gevarieerd worden.
- Bij een tv-serie ligt de lengte per aflevering vast en kan de totale lengte gevarieerd worden.
Nu zijn er natuurlijk altijd twijfelgevallen. In de eerste plaats zijn er mengvormen: tv-series die toch een seizoen een bepaalde conclusie laten hebben, of miniseries die ondanks een afgesloten verhaal toch de verschillende afleveringen hun eigen thema meegeven, en in de tweede plaats zijn er series waarvan de bedoelingen van de makers niet altijd eenduiding en aan ons bekend. Zo kan een miniserie halverwege toch in een tv-serie worden omgezet, of weten we gewoonweg geen van allen echt iets af van een specifieke serie (die iemand probeert toe te voegen).
Dat brengt mij dan bij de praktische kant van de zaak, en meteen bij het mooie aspect van deze beleidsverandering (want het ging mij er echt niet om een of andere specifieke serie op de site te hebben): voor het onderscheid tussen miniseries en tv-series kunnen we eenvoudigweg IMDb aanouden. Staat er (mini) achter de titel, dan mag de serie hier op de site; zo niet, dan wordt de serie afgewezen. Mocht je echter gegronde reden hebben om te denken dat IMDb fout zit (en met name bij Nederlandstalige series zal dat vaak genoeg het geval zijn), dan kun je ofwel daar een correctie insturen en wachten tot (of) die goedgekeurd wordt, of je probeert de film gewoon hier in te sturen en typt je pleidooi (met bronnen) in het toelichting-veld. Eventueel kun je dat ook per pm naar een hiervoor verantwoordelijk crewlid doen om het risico werk voor niets te doen uit te sluiten. Wij als crewleden vechten het dan verder onderling wel uit 
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Q & Q...
Mag dat erop?
Geweldige serie, vooral Hans Otjes was goed op dreef. Ik geef nu al 5*
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Mag dat erop?
Volgens wat Queto zegt wel, lijkt me.
En Q & Q deel 2 dan ook. Dat was een nieuwe serie, van twee jaar erna, met een eigen verhaal en plot enzo.
Of snap ik het nu verkeerd?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Je leest het niet goed.

jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Six Feet Under hoef ik dus niet op MM te verwachten?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Queto heeft uitgelegd wat de procedure is. Het is niet de bedoeling dat dit een vraag en antwoord topic wordt over titels. Zie imdb, en als je het er niet mee eens bent kun je ons met argumenten en bronmateriaal proberen te overtuigen. 
Jordy heeft trouwens gesteld dat tv-series nooit zullen worden toegevoegd, dus nee, Six Feet Under komt niet op MM. 
Purmerend
-
- 2775 messages
- 3308 votes
Is er misschien een lijst van films uit 2003, 2004 waar nog geen officiele posters van op de site staan?
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Nou, ik zie hem vanzelf wel of niet verschijnen. Queto kan me zoveel vertellen..