- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- mini-series (/serials) op de site
mini-series (/serials) op de site
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
bij De Site > Algemeen > Opmerkingen site:
De kogel is door de kerk
MovieMeter gaat mini-series accepteren
Bel het journaal, groot nieuws
(vooral) Queto heeft me met een uitvoering betoog overtuigt van het feit dat het nogal vreemd is om imdb aan te houden bij de vraag of iets een tv-serie of een tv-film is (imdb doet dit puur op basis van de lengte). Hierdoor staan dingen die algemeen bekend staan als mini-series maar toevallig korter zijn dan 240 minuten (It, bijvoorbeeld) wel op de site, en mini-series die net iets langer zijn niet. Correct me als ik je betoog niet correct samenvat, Queto.
Het belangrijkste bij de eerdere beslissing om mini-series niet te doen vond ik altijd het scheppen van duidelijkheid, en het zoveel mogelijk voorkomen van eindeloze discussies. En dat punt blijkt ergens anders te liggen dan het "imdb aanhouden of iets een mini-serie is of niet".
Hierbij kom dus ik terug op tientallen eerdere uitspraken van mijn kant (daar gaat m'n laatste beetje geloofwaardigheid
).
Voor de duidelijkheid: er moet op imdb "mini" achter de titel staan, dat is de nieuwe regel, die films mogen ook op MovieMeter. Series waarbij dit NIET staat (op imdb) blijven niet toegestaan.
EmDee
-
- 7192 messages
- 1417 votes
Nou, zie ik binnenkort Twin Peaks en Band of brothers wel verschijnen. 
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5824 votes
goede ontwikkeling. eindelijk op band of brothers stemmen 
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Dingen als Band Of Brothers, The Kingdom en Twin Peaks zijn toch geen mini-series?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Twin Peaks is een tv-serie (imdb). The Kingdom volgens bestaat volgens imdb uit 2 mini-series. Band of Brothers ook mini-serie volgens imdb.
Ik zou graag willen weten wat de grens is. Wanneer is een serie een mini-serie en wanneer een tv-serie. Heeft te maken met aantal afleveringen neem ik aan?
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
IMDb:
Mini-Series
AKA: Miniseries
A television series with a set number of episodes which tell a complete story, usually filmed at the same time.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Erg vage en ruime beschrijving. Dat geldt ook voor veel tv-series.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Blijft toch tamelijk vaag. Das Boot lijkt me overduidelijk een miniserie: zes afleveringen waarna een afgerond einde. The Kingdom wordt dan weer omschreven als twee miniseries, met bovendien een voorlopig einde alsof Von Trier er in een gekke bui zo nog een derde serie achteraan kan plakken.
Ik denk dat we als miniserie het best zoiets kunnen handhaven als een soort van uit de kluiten gewassen film die ooit in meerdere achtereenvolgende delen op tv is verschenen (Das Boot, The Langoliers, It, etc.). Series die dus bij aanvang al een begin en eind hadden, vervolgens zijn opgeknipt in een beperkt aantal episodes en zo op tv zijn vertoond. Dus (hoewel ik er graag op had gestemd) geen Twin Peaks, geen Kingdom en al helemaal geen X-Files of 6FU.
Reacties?
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Hoewel er, om nog maar weer eens even wat pepperspray in de discussie te spuiten, ook wel iets te zeggen valt voor het toelaten van DVD-releases van tv-series. Zodat je bijvoorbeeld kunt stemmen op de release van Six Feet Under seizoen 1. Als series op die manier op DVD worden uitgegeven worden ze toch veelal beleefd als film - zoveel mogelijk afleveringen achter elkaar kijken, in plaats van wekelijks een uurtje moeten inruimen. Maar ja, voor je het weet wordt GTST op DVD uitgegeven en dan is de boot natuurlijk helemaal los.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Even zonder alles na te pluizen, maar zie ik nu goed bij de updates dat er ook series worden toegelaten?
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Voor mensen die zich verder willen inlezen over het standpunt van IMDb en discussies daarover:
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Voor mensen die zich verder willen inlezen over het standpunt van IMDb en discussies daarover:
Eigenlijk was ik benieuwd naar het standpunt van MM. Ik meen dat Jordy toch tegen series was (nou ja, op MM dan), maar heb niet alles bijgehouden.
Nu zie ik opeens allerlei series bij de Updates staan.
Mij maakt het overigens niet uit hoor, dergelijke zaken laat ik lekker over aan de organisatie van deze leuke website. Was gewoon even verbaasd.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
@Kijkert
Kijk eens op de vorige pagina van dit topic. Dan bovenaan zie je een vrij lang bericht van Jordy over dat er voortaan miniseries geaccepteerd worden, ook al kost dit zijn geloofwaardigheid. 
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
@Kijkert
Kijk eens op de vorige pagina van dit topic. Dan bovenaan zie je een vrij lang bericht van Jordy dat er voortaan miniseries geaccepteerd worden, ook al kost dit zijn geloofwaardigheid.
heb het gelezen ondertussen. Bedankt!
wavanbuuren
-
- 4228 messages
- 1334 votes
Het verschil tussen een mini serie en een gewone serie ontgaat me nog een beetje eerlijk gezegd.
Ik zie dat Kos bv La Piovra heeft toegevoegd. Dat doet me vermoeden dat Unit 13 ook zou mogen, ook al zijn daar wel dertien afleveringen van 50 minuten van geweest per seizoen. Hoe mini is zo'n serie dan nog.....?
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Een mini is één afgesloten verhaal, zonder cliffhangers bijvoorbeeld.
wavanbuuren
-
- 4228 messages
- 1334 votes
Volgens dat criterium zou Unit 13 dus ook mogen denk ik. in elk geval bedankt.......
hugohei
-
- 2149 messages
- 2347 votes
Wat Kos zegt is verwarrend.
Je hebt series die een doorlopend verhaal vertellen, waarvan je dus (eigenlijk) alle aflevering moet zien (als het goed is).
Voorbeelden : Twin Peaks, 24, Soprano's, 9 Dagen van de Gier...
Vaak eindigt een aflevering dan met een cliffhanger die ervoor moet zorgen dat de kijker volgende week wil weten hoe het verder gaat.
Een ander type serie heeft 'losse' afleveringen die goed afzonderlijk te zien zijn. Dat is handig voor mensen die af en toe kijken als het uitkomt [en dat is het meerendeel van de kijkers].
Bijna alle comedies vallen daaronder : van Zeg es Aaa tot Friends tot Seinfeld. Maar ook de meeste ziekenhuis-, advocaten- of politieseries.
Elke keer een apart, afgerond verhaal(tje). Of twee of drie verhalen door elkaar heen
Die indeling (Amerikanen hebben het over series en serials) is wel duidelijk. Maar nu komen de problemen - bijvoorbeeld :
Soapseries hebben een doorlopend verhaal, of beter gezegd verhalen (verhaallijnen). Maar ze zijn zo geschreven en gemaakt dat iemand die een weekje niet kijkt, snel weer is 'bijgepraat'.
Series als Pleidooi waren het leukst als je alle afleveringen volgde. Er waren altijd wat doorlopende lijnen, of elementen die terugkwamen (iemands relatie met z'n vader bijvoorbeeld). Maar in principe was het heel goed mogelijk om afleveringen 'los' te zien, of zelfs door elkaar.
Een soort tussenvorm, dus.
Dat maakt indelen moeilijk. Baantjer heeft geen doorlopende lijnen, alleen een groepje vaste acteurs met vaste rollen. Duidelijk. Oud Geld is een doorlopende serie - met cliffhangers en al. Ook duidelijk.
Maar er zullen altijd tussenvormen worden uitgeprobeerd.
En wat een miniserie is... dat is volgens mij iedere serie (in 3 of 4 of 7 of 10 delen) die niet bedoeld is om eventueel mee door te gaan - als de kijkers dat willen. Wilhelmina was een duidelijke miniserie.
Na vier delen was Wilhelmina dood... einde hoofdpersoon = einde serie.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik denk dat we als miniserie het best zoiets kunnen handhaven als een soort van uit de kluiten gewassen film die ooit in meerdere achtereenvolgende delen op tv is verschenen (Das Boot, The Langoliers, It, etc.). Series die dus bij aanvang al een begin en eind hadden, vervolgens zijn opgeknipt in een beperkt aantal episodes en zo op tv zijn vertoond. Dus (hoewel ik er graag op had gestemd) geen Twin Peaks, geen Kingdom en al helemaal geen X-Files of 6FU.
Reacties?
Volgens mij is Das Boot een zesdelige serie. Een miniserie (althans wat de Amerikanen zo noemen) is meestal de lengte van twee films en wordt op 1 avond uitgezonden.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
En wat een miniserie is... dat is volgens mij iedere serie (in 3 of 4 of 7 of 10 delen) die niet bedoeld is om eventueel mee door te gaan - als de kijkers dat willen. Wilhelmina was een duidelijke miniserie.
Na vier delen was Wilhelmina dood... einde hoofdpersoon = einde serie.
Zwarte Sneeuw, De Stille Kracht, Q & Q, Van oude Menschen, de dingen die voorbijgaan.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Blijkbaar heb ik toch iets al anders begrepen. Q en Q is dertien delen. Dat was gewoon jarenlang een standaard televisieserie. Wat is daar mini aan? The Long Hot Summer, V, It, dat waren miniseries.
Maar goed, ik vind het prima. Van mij mogen zelfs soaps er op, heb ik altijd gezegd...
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Blijkbaar heb ik toch iets al anders begrepen. Q en Q is dertien delen. Dat was gewoon jarenlang een standaard televisieserie.
Dat is nu precies het probleempunt ter bepaling van Mini-series.
Je kunt gelijk hebben hoor, zat uit mijn hoofd maar wat reeksen op TV neer te ratelen.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Het is een groot toevoeg-feest geworden. Bij elke mini-serie die ik wil toevoegen staat: "weet je zeker dat dit niet (titel) is die al in de wachtrij staat?" 
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ja, sorry voor mijn wat beroerde uitleg, Hugo heeft het beter verwoord.