• 178.094 movies
  • 12.213 shows
  • 33.984 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.862 votes
Profile

mini-series (/serials) op de site

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Eigenlijk zijn alle voorwaarden extern, omdat het enige tast- en toetsbare is.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Ik bedoel uiteraard voorwaarden die niets met de film in kwestie te maken hebben (maar enkel met andere films van dezelfde regisseur). In de enge zin van het woord is natuurlijk alles extern (behalve wellicht de speelduur; dat zou ik nog wel intern willen noemen).

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Die voorwaarden hebben wel degelijk gevolg voor de waarde van de titel voor een filmfan.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Ik bedoel uiteraard voorwaarden die niets met de film in kwestie te maken hebben (maar enkel met andere films van dezelfde regisseur).

Wat heeft een toevoeging op imdb met de film zelf te maken?

Een bioscooprelease?

Vertoning op een gerenommeerd festival?

In de enge zin van het woord is natuurlijk alles extern (behalve wellicht de speelduur; dat zou ik nog wel intern willen noemen).

Klopt. Ik zie niet zo veel verschil. Verder heeft Cornelis wel gelijk, zo'n film wordt automatisch interessanter voor filmliefhebbers. Ik ben niet zo dol op televisiefilms, over het algemeen, maar heb wel moeite gedaan om Carpenter's Someone's Watching Me en Elvis te traceren.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Hoop dat er snel nieuwe regels komen, want dat een aflevering van Het uur van de wolf (http://www.imdb.com/name/nm0000783/) wel op de site mag en een Argento-film niet, vind ik raar.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

"Flip Fluitketel show, De" (1980) (mini)

en

"Bassie en Adriaan en de plaaggeest" (1976) (mini)

Mini-series.

Mogen deze op MM als mini?

Waarom niet of wel?

Waar ligt de grens tussen wel en niet?

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Hm, de andere Bassie & Adriaan's staan nog wel als tv-serie gemarkeerd. Ze hebben weliswaar een (losjes) doorlopend verhaal, maar vullen tegelijkertijd een volledig tv-seizoen. De Flip Fluitketel show heb ik nooit gezien (ik kijk niet vrijwillig naar Van Duin), maar het suggeert mij een verzameling losse sketches te zijn, en dan kan het dus nooit een miniserie zijn.

Ons huidige beleid zegt echter: we volgen IMDb, dus zouden beide toelaatbaar zijn. Da's een makkelijke oplossing, maar niet erg logisch. IMDb heeft geen duidelijke criteria gedefinieerd, en hun beslissingen lijken vaak volslagen willekeurig (maar net wat er voor correctie ingestuurd wordt).

Gevoelsmatig zou ik zeggen een serie kwalificeert als miniserie als:

- het verhaal doorloopt over de verschillende afleveringen

- het totale verhaal afgerond is (dat is niet per se een gesloten einde) binnen een bekende totale speelduur [dus geen soapseries zonder einde]

- het totaal aantal afleveringen beperkt is [grens valt bijvoorbeeld te trekken bij maximaal acht]

Het laatste moet dan tegengaan dat seizoensvullende series zoals Q & Q en Bassie en Adriaan onder de noemer vallen - want dat is toch wel een andere categorie dan The Mists of Avalon of Pride and Prejudice (1995). Ook bijvoorbeeld I, Claudius (13 delen) is voor mijn gevoel echt veel meer een tv-serie dan een miniserie, ook al is het nog zo'n doorlopend verhaal. Of ben ik de enige die dit zo ziet?

Het praktische nadeel is dat de eerste twee lastig te controleren zijn voor de toevoegmod (we kunnen de bewijslast wel bij de toevoeger leggen, maar hoe 'bewijs' je dit soort dingen?), en het derde is enigszins discutabel, omdat verschillende uitzendingen een opdeling in een verschillend aantal afleveringen kunnen gebruiken. Bij twijfel uitgaan van oorspronkelijke uitzending in land van herkomst, lijkt me dan - maar is dat altijd bekend?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Queto Yurlunyur wrote:

Hm, de andere Bassie & Adriaan's staan nog wel als tv-serie gemarkeerd.

Die lateren zouden idd ook als miniserie te boek moeten staan, idd.

Ons huidige beleid zegt echter: we volgen IMDb, dus zouden beide toelaatbaar zijn. Da's een makkelijke oplossing, maar niet erg logisch. IMDb heeft geen duidelijke criteria gedefinieerd, en hun beslissingen lijken vaak volslagen willekeurig (maar net wat er voor correctie ingestuurd wordt).

Vinden we niet dat die regels eens gewoon moeten worden aangepakt? Wel Flip Fluiteketel en geen film van Argento?

Ook bijvoorbeeld I, Claudius (13 delen) is voor mijn gevoel echt veel meer een tv-serie dan een miniserie, ook al is het nog zo'n doorlopend verhaal. Of ben ik de enige die dit zo ziet?

Vroeger heette dat dan gewoon een tv-serie. Een miniserie zond men uit in twee dagen. Zoals bijvoorbeeld IT, of Bourne Identity. Maar dat noemt men nu al een televisiefilm.

kos

• 46690 messages
  • 8847 votes

Wouter wrote:

Vroeger heette dat dan gewoon een tv-serie. Een miniserie zond men uit in twee dagen. Zoals bijvoorbeeld IT, of Bourne Identity. Maar dat noemt men nu al een televisiefilm.

Nee hoor, ook vroeger heetten bepaalde series die wekenlang duurden al mini-series.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

De Flip Fluitketel show heb ik nooit gezien (ik kijk niet vrijwillig naar Van Duin), maar het suggeert mij een verzameling losse sketches te zijn

Die indruk had ik ook, maar het blijft discutabel. Voor het beoordelen van toevoegingen is dit onderscheid erg lastig te maken, aangezien het haast vereist is dat je een dergelijke uitzending/mini-serie gezien moet hebben.

Nu al gaan we bij sommige beoordelingen (bijv. concertregistratie of docu onderscheid) af op de user-comments op IMDb, wat niet alleen tijdrovend is, maar ook uiterst subjectief.

IMDb loslaten op punten waar we het niet eens zijn, daar ben ik voor, wel hebben we dan een alternatief nodig om toevoegingen aan te kunnen toetsen. Misschien dat we een of twee andere sites kunnen vinden met betrouwbaardere info? Ik vind het namelijk erg prettig als alles ook nog verwerkbaar blijft, zonder dat ik een half uur per toevoeging kwijt ben vanwege info zoeken en controleren.

Edit: Zou cinema.nl als referentie kunnen dienen?

Een maximum aantal episodes voor een mini-serie zou kunnen. Zelf zit ik te denken aan een minimum tijdsduur per episode of per mini-serie. Bijvoorbeeld een minimum van 45 minuten per episode. Weet alleen niet, of dit realistisch en werkbaar is.

kos

• 46690 messages
  • 8847 votes

Lijkt me vreemd, de tijdsduur van afleveringen van tv-series of mini-series zijn toch vaak hetzelfde?

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Wouter wrote:

Vroeger heette dat [I, Claudius] dan gewoon een tv-serie. Een miniserie zond men uit in twee dagen. Zoals bijvoorbeeld IT, of Bourne Identity. Maar dat noemt men nu al een televisiefilm.

Maar dan is Bassie en Adriaan toch ook een tv-serie? Die series hebben ook zo'n tien delen elk (weet niet precies hoeveel, maar iets in die orde van grootte). Dat lijkt me dan dezelfde categorie als I, Claudius.

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

'de geheimzinnige pakjes' heeft er 12 om precies te zijn

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Queto Yurlunyur wrote:

(quote)

Maar dan is Bassie en Adriaan toch ook een tv-serie? Die series hebben ook zo'n tien delen elk (weet niet precies hoeveel, maar iets in die orde van grootte). Dat lijkt me dan dezelfde categorie als I, Claudius.

Die indeling in aantal afleveringen of tijdsduur per aflevering is ook nogal inconsequent/willekeurig. Aangezien bijv. De Legende van de Bokkerijders oorspronkelijk uit 7 afleveringen (van ongeveer 45 minuten) bestond, maar men door het uitzendschema de afleveringen op heeft moeten delen waardoor het er uiteindelijk 13 (van ongeveer 25 minuten) zijn geworden.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Bassie en Adriaan en de plaaggeest is Volgens IMDb dus een mini, met maar 1 deel van 20 a 25 minuten. Volgens de eis dat een film minimaal 45 minuten moet duren, zou deze ondanks de toevoeging 'mini' niet op MM kunnen.

De Flip Fluitketel show telt 5 delen van 30 minuten. In z'n geheel dus 150 minuten, maar per deel te weinig als je aan het 45-minutencriterium wil blijven voldoen.

De vraag is nu, of dit maar enkele gevallen betreft, of dat er (veel) meer films c.q. series c.q. mini-series zijn die zo twijfelachtig zijn en is het mogelijk om daar een criterium uit te destilleren die en werkbaar is en ook nog de titels weert die niet op MM gewenst worden. Nog afgezien van de vraag, wat IMDb nog meer gaat zitten rommelen.

Voor mij is nu wel duidelijk, dat alleen de (mini)-toevoeging op IMDb niet als enige criterium kan dienen voor een beslissing over toevoeging. Een minimumlengte per episode zie ik nu wel zitten, maar ik heb werkelijk geen idee welke gevolgen dat heeft voor toekomstige toevoegingen.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Inmiddels worden de Heimat-mini's en Berlin Alexanderplatz op IMDb ook als TV-series aangemerkt. Zouden die van de site af moeten? Willen we dat echt? De laatst genoemde komt zelfs binnenkort in de bios.

IMDb aanhouden wordt echt een onhoudbaar uitgangspunt, imo.

stinissen (crew films & series)

• 23440 messages
  • 76926 votes

Dustyfan wrote:

Inmiddels worden de Heimat-mini's en Berlin Alexanderplatz op IMDb ook als TV-series aangemerkt. Zouden die van de site af moeten? Willen we dat echt? De laatst genoemde komt zelfs binnenkort in de bios.

Zet gewoon alles op de site dan ben je van alles af , als je dit niet leuk vindt dan klik je er gewoon niet op.

Ik persoonlijk zou hier een voorstander van zijn dit zeg ik persoonlijk en niet als crew-lid.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Goed idee, kunnen we meteen links voorzien naar videoclips op youtube en eventueel commercials ?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Zag net dat La Piovra 7 er op staat.... Ik ben voor opschoning. Weg met tv series en miniseries van meer dan 2 delen. (Begin maar TVmeter, videoclipmeter en commercialmeter voor dat soort zaken.)

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

En straks ook het journaal en Nova toevoegen?

moviemeter dan maar omdopen in beeldmeter?

Nog even verder brainstormen maar.

kos

• 46690 messages
  • 8847 votes

Dustyfan wrote:

Dat is inderdaad vervelend.

Het zal toch een kwestie van interpretatie door de crew moeten worden in een soort van samenspraak met een toevoeger.

En er op hopen dat men kan beoordelen wat een mini is en wat een serie.

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

Eens met Reinbo. Series hebben niets te zoeken op deze site. Het is MOVIEmeter.

kos

• 46690 messages
  • 8847 votes

Even terugkomend op Wouter: Die Masters of Horrorserie kan toch nooit een mini-serie zijn, aangezien het allemaal losstaande afleveringen zijn?

Dat is hetzelfde als The Twilight Zone.

kos

• 46690 messages
  • 8847 votes

Doom wrote:

Eens met Reinbo. Series hebben niets te zoeken op deze site. Het is MOVIEmeter.

Mini-series worden beschouwd als een filmtype. Dat is niet iets wat door deze site verzonnen is.

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

Tv-serie, mini-serie. Het is allemaal een pot nat. Het komt gewoon op hetzelfde neer. Althans zo zie ik het. Dat zoiets dan schijnt bepaald te zijn interesseert me niet zoveel.

Series horen gewoon niet op een film website. Daar horen slechts films op te staan. Vaak krijgen series ook een onwerkelijk hoog gemiddelde. Dit komt doordat alleen de mensen stemmen die de volledige serie hebben bekeken. Dit zijn vaak de mensen die het goed vinden. De andere kijkers zijn al eerder afgehaakt en stemmen daarom niet. Geen eerlijke vergelijking dus.

Het is slechts mijn mening; Haal de series van MovieMeter.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Dustyfan wrote:

Edit: Zou cinema.nl als referentie kunnen dienen?

Ik zou dan liever voor All Movie Guide gaan.

Niet staan daar alleen veel meer films op, bovendien maken ze duidelijk onderscheid in films. op een minder omslachtige manier als IMDb.

Zie bijv. dit screenshot.

Duidelijke taal: feature, documentaire, instructional, performance etc.

Misschien een goede tweede referentie, een vangnet voor IMDb ofzo?

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Die allmovie.com zie ik op het eerste oog wel zitten. Even wat verder onderzoeken op bruikbaarheid.

kos

• 46690 messages
  • 8847 votes

Doom wrote:

Tv-Serie, Mini-serie. Het is allemaal een pot nat. Of het nou bepaald is of niet. Het komt gewoon op hetzelfde neer.

Nou nee, dat is dus gewoon niet zo.

Series horen in mijn ogen gewoon niet op een film site. Series krijgen ook vaak een onwerkelijk hoog gemiddelde doordat alleen de mensen stemmen die de serie hebben bekeken en het dus goed vinden. De andere zijn al eerder afgehaakt en stemmen vaak niet.
dat is wat anders.

Haal de series dus van MovieMeter. Dit is uiteraard slechts mijn mening.

Precies.

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

Waarschijnlijk heb ik er dan een volledige verkeerde kijk op. Ik zie het alleen simpel. Een mini-serie / tv-serie bestaat uit meerdere delen en een film uit slechts een deel. Simpel toch?

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Even wat titels opgezocht die (recentelijk) in discussie zijn geweest, om te zien wat allmovie ervan vindt.

De Dekalog-delen zien ze op allmovie zowel als TV-serie als losse tv-films.

Band of Brothers: TV Miniseries

Berlin Alexanderplatz: television

Heimat: TV Miniseries

Die Zweite Heimat - Chronik einer Jugend: feature

Heimat 3 - Chronik Einer Zeitenwende: feature

Masters of Horror: Cigarette Burns: television

Ik moet zeggen, dat de search erg overzichtelijke lijstjes oplevert, met duidelijk erachter of het een tv-film, een feature-film, een (tv)miniserie of een tv-serie betreft. Dit bevalt me wel.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.