- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- mini-series (/serials) op de site
mini-series (/serials) op de site
kos
-
- 46690 messages
- 8846 votes
1. maximaal 4 afleveringen. (mini)
2. Als ze gemaakt zijn door regisseurs met minimaal 3 speelfilms op hun conto.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
We hebben het toch allebei over www.allmovie.com?
Ja.
Je kunt niet spreken van de 'juistheid' van IMDb als je geen alternatieve criteria. Als IMDb de Plaaggeest een miniserie noemt, is dat niet 'goed' of 'fout' te noemen (er is hooguit sprake van een 'fout' als ze hun eigen regels overtreden, maar dat is in geen van beide gevallen aan de orde). Als AMG (allmovie.com dus) vervolgens diezelfde serie een tv-serie (series in hun terminologie) zou noemen (stel dat; de serie in kwestie staat volgens mij niet in hun database), zegt je dat nog niets (wat moet je dan overnemen?). Noch IMDb, noch AMG heeft fatsoenlijke criteria opgesteld; je zou hooguit de ene willekeur kunnen vervangen door de andere willekeur.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
1. maximaal 4 afleveringen. (mini)
2. Als ze gemaakt zijn door regisseurs met minimaal 3 speelfilms op hun conto.
Ik vind vier afleveringen wel erg weinig (zes of zeven mag ook nog wel van mij), maar het blijft natuurlijk altijd een arbitrair gekozen grens. Belangrijkere vraag is of het aantal afleveringen altijd eenduidig te bepalen is.
Bovendien moet je wel aanvullende eisen stellen om het type serie nader te bepalen (of willen we individuele Tatort-afleveringen van bekende regisseurs ook op de site hebben?). Dus bijvoorbeeld: (dit even samenvoegend met een eerdere post van mij)
Een serie zou als miniserie toevoegbaar zijn indien:
- het verhaal doorloopt over de verschillende afleveringen
- het totale verhaal afgerond is (dat is niet per se een gesloten einde) binnen een bekende totale speelduur [dus geen soapseries zonder einde]
- het totaal aantal afleveringen kleiner of gelijk is aan {zeven} (in de oorspronkelijke uitzending in het land van herkomst)
Ook zou de hele serie toevoegbaar moeten zijn als enkele entry indien:
- de volledige serie naderhand een bioscooprelease* heeft gekregen [bv. Berlin-Alexanderplatz], ongeacht het aantal afleveringen bij de oorspronkelijke tv-uitzending.
Een individuele aflevering van serie zou toevoegbaar moeten zijn indien:
- de aflevering in termen van plot en personages ongerelateerd is aan de vorige en volgende afleveringen
- (minimaal één van) de regisseur(s) tenminste {drie} bioscoopfilms heeft geregisseerd (waarbij uncredited werk en Alan Smithees niet meetellen)
- de lengte van de aflevering tenminste 45 minuten bedraagt
Of alternatief indien:
- de aflevering een bioscooprelease* heeft gehad, onafhankelijk van de rest van de serie, en/of als afzonderlijk product op dvd is uitgebracht (dus niet in combinatie met een andere aflevering).
Zoiets dan? Getalwaarden tussen {} zijn arbitrair, dus daar mag ook wel wat anders voor worden ingevuld.
*) onder bioscooprelease moet dan hier een serieuze distributie worden verstaan; geen eenmalige of festivalvertoning.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
- de aflevering in termen van plot en personages geen direct verband houdt met de vorige en volgende afleveringen
Vooral voor wat betreft het plot lijkt me dat verrekte lastig (snel) te beoordelen als je als crewlid de film niet gezien hebt. Dat vind ik een nadeel.
Of alternatief indien:
- de aflevering een bioscooprelease* heeft gehad, onafhankelijk van de rest van de serie, en/of als afzonderlijk product op dvd is uitgebracht (dus niet in combinatie met een andere aflevering).
Deze criteria lijken me het meest werkbaar, waarbij ik vooral de bios-release wel zwaar vind wegen.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Een ander probleem waar we nog mee zitten, is het onderscheid tussen meerdere opeenvolgende series, en een enkele serie van meerdere seizoenen. Ik heb het dan over 'serie-series' als Prime Suspect en La Piovra. De afzonderlijke series kennen nooit meer dan zes afleveringen (PS nooit meer dan vier) wat ze allemaal toevoegbaar zou maken als bovenstaande regels zouden worden ingevoerd - maar het is ook mogelijk om ze als een enkele serie in tien c.q. zeven seizoenen te zien.
Aan de andere kant hebben 'normale' tv-series natuurlijk altijd minstens een seizoenslengte aan afleveringen per seizoen (daar is het immers een seizoen voor); met andere woorden veel meer dan die {zeven} of welke waarde wij dan ook als maximum zouden stellen, dus individuele seizoenen van reguliere series zijn sowieso nooit toevoegbaar.
Is het nodig om extra criteria te verzinnen om series als La Piovra en Prime Suspect te weren, of zijn dat echt gewoon tien verschillende miniseries? Ik heb de genoemde series zelf helaas niet gezien; zijn er mensen die ze wel gezien hebben die hier nader commentaar op kunnen geven?
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Vooral voor wat betreft het plot lijkt me dat verrekte lastig (snel) te beoordelen als je als crewlid de film niet gezien hebt. Dat vind ik een nadeel.
Misschien formuleer ik te omslachtig; als de belangrijkste personages niet terugkeren in de vorige en volgende afleveringen, lijkt me dat voldoende; redelijk snel te controleren dus. Je kunt immers nooit een doorgaand plot hebben als de personages niet terugkeren.
Als er eventueel een beperkt terugkerend element is (bv. een bijpersonage of een running gag), lijkt me dat verder niet zo'n probleem. Bijvoorbeeld: in acht van de tien Dekalog-afleveringen heeft Artur Barcis een rolletje (dat zie je op IMDb trouwens in één oogopslag op de castpagina van de serie), en bovendien is er natuurlijk een overkoepelende thematiek, maar daarmee wil ik ze nog steeds wel als ongerelateerd zien.
Ook in Masters of Horror speelt Juan Carlos Velis in twee opeenvolgende afleveringen een als 'dude' aangeduid personage, maar daarmee kunnen wat mij betreft die afleveringen nog gewoon toevoegbaar zijn. Waar het vooral om gaat is om dit soort series te onderscheiden van bijvoorbeeld Tatort, waarin bepaalde personages in meer dan veertig afleveringen de hoofdrol spelen.
[voetnoot nog: op die castpagina kijkt IMDb alleen maar naar terugkerende acteurs, niet naar terugkerende personages. Soms spelen sommige acteurs wel in meerdere afleveringen, maar heel verschillende personages. Dit is bijvoorbeeld het geval bij The Wednesday Play]
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Klinkt erg werkbaar zo. Geen idee waarwe nog tegenaan gaan lopen, natuurlijk. Maar moet te doen zijn zo.
Of zijn er ernstige bezwaren die ik nu over het hoofd zie?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Motivatie? Tegenvoorstel?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
[Een serie zou als miniserie toevoegbaar zijn indien:
- het verhaal doorloopt over de verschillende afleveringen
- het totale verhaal afgerond is (dat is niet per se een gesloten einde) binnen een bekende totale speelduur [dus geen soapseries zonder einde]
- het totaal aantal afleveringen kleiner of gelijk is aan {zeven} (in de oorspronkelijke uitzending in het land van herkomst)
Ook zou de hele serie toevoegbaar moeten zijn als enkele entry indien:
- de volledige serie naderhand een bioscooprelease* heeft gekregen [bv. Berlin-Alexanderplatz], ongeacht het aantal afleveringen bij de oorspronkelijke tv-uitzending.
- de aflevering in termen van plot en personages ongerelateerd is aan de vorige en volgende afleveringen
- (minimaal één van) de regisseur(s) tenminste {drie} bioscoopfilms heeft geregisseerd (waarbij uncredited werk en Alan Smithees niet meetellen)
Of alternatief indien:
Kan ik me goed in vinden, zou alleen bij miniserie vor max 6, liever max 4 afleveringen pleiten. Zou daarnaast alleen de afleveringen van een 'gerenomeerd' regisseur willen opnemen omdat zijn overzichtspagina zo vollediger wordt. Afleveringen van regisseurs die verder niet (of nauwelijks) op de site staan zou ik niet opnemen.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
'Gerenommeerd' is een vrij lastig vast te stellen, want deels subjectief. Wanneer is een regisseur 'gerenommeerd' en aan de hand waarvan 'meet' je dat? Daarom vind ik het voorstel van Queto,
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik geef toch aan het daarmee eens te zijn. Had zelf ook al de maatstaf van 3 speelfilms voorgesteld. Vind alleen dat niet de hele serie maar alleen de 'historish belangrijke'* afleveringen er op moeten komen.
* volledigheid oevre van de regisseurs op MM.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Is het nodig om extra criteria te verzinnen om series als La Piovra en Prime Suspect te weren, of zijn dat echt gewoon tien verschillende miniseries? Ik heb de genoemde series zelf helaas niet gezien; zijn er mensen die ze wel gezien hebben die hier nader commentaar op kunnen geven?
Vind het wel een lastige keuze, want het alternatief is om geen tv-werk toe te staan. En daar zitten wel pareltjes tussen. Vaak miljoenen keer mooier dan de horror rommel, straight to video die zonder problemen toegevoegd kan worden, omdat er geen gedonder is met mini's of tv-series kwalificaties van IMDB.
Strikt genomen zou Band of Brothers met ongeveer 1000 stemmen dan ook van de site af moeten. (Volgens hun eigen definities moet IMDB die ook gaan benoemen naar TV-series) Zoals Heimat en Berlin Alexander Platz.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Tja er zijn ook prachtige videoclips en commercials, maar als filmpurist benik voor het bannen van tv series hoe mooi ook. Zelfs the singing detective met 6 afleveringen offer ik graag daar voor op. (Vind zelf 4 het beste maximum)
En het argument van BoB met 1000 stemmen slaat imo nergens op. GTST zou met gemaak 3.000 stemmen halen. Hoge score bij lange miniseries werkt ook vertekenend, enkel liefhebbers offeren hun tijd er voor op.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Hier staan de categorie definities van IMDb beschreven. Is het bruikbaar voor MM?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Kan me erg goed vinden in de omschrijving van miniserie. (Alsof ik het zelf had bedacht
) In alles eigenlijk.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
De toevoegcriteria van IMDb. Hier moeten de criteria voor MM uit te halen zijn.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Hier staan de categorie definities van IMDb beschreven. Is het bruikbaar voor MM?
Die zijn helderder dan een paar jaar geleden.
Grootste probleem voor MM: een (nakomend) tweede seizoen zou verwijdering van MM betekenen (terwijl het op IMDB enkel een statuswijziging betekent). Lijkt me niet zo wenselijk.
De toevoegcriteria van IMDb. Hier moeten de criteria voor MM uit te halen zijn.
Makkelijkste is om ze allemaal over te nemen natuurlijk. Weet niet of dat gemak het hoofddoel is of moet zijn.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Alles overnemen lijkt me vreselijk, voor je heet weet denk je dat er een nieuwe Godfather uitkomt, blijkt het een game te zijn...
Ben dus wel voor het toepassen van de definities, niet voor het hanteren van dezelfde toevoegcriteria.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Nee, alles overnemen was niet mijn bedoeling, zeker niet. Zo gemakkelijk hoeft het nou ook weer niet.
Maar ik vind het op deze manier geschreven wel mooi overzichtelijk en aangezien ik ondertussen met het verbeteren van de wiki-tekst bezig ben (niet alleen in de wiki zelf, maar ook in notepad), overweeg ik nu om deze manier van beschrijving als voorbeeld en uitgangspunt te nemen.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Zou daarnaast alleen de afleveringen van een 'gerenomeerd' regisseur willen opnemen omdat zijn overzichtspagina zo vollediger wordt. Afleveringen van regisseurs die verder niet (of nauwelijks) op de site staan zou ik niet opnemen.
Heb je het nu over categorie 2 (welke individuele afleveringen van series we willen toestaan), in welk geval dat er volgens mij al staat, of over categorie 1 (welke series we als miniserie willen toevoegen), in welk geval de hele serie als één entry op de site moet komen en je dus geen onderscheid naar aflevering kunt maken?
Opmerkelijk dat ze schrijven dat miniseries 'doorgaans' uit 2 tot 4 afleveringen bestaan (stond dat vroeger ook al op die pagina?). Ik weet niet hoe ruim ik dat 'doorgaans' ('normally') moet interpreteren, maar anders zijn wel heel veel series op IMDb verkeerd geclassificeerd.
TV-films als Cracker vallen allemaal onder dezelfde categorie als Prime Suspect en La Piovra. Volgens IMDB allemaal te weren (vanwege hun onduidelijke en vaak onlogische kwalificatie). Ik vind van niet, want dit is "cinema" van de bovenste plank.
Is dat niet eerder het Tatort- of Columbo-type series?
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Zouden deze criteria in de praktijk betekenen dat de seizoensfinale van de serie CSI toevoegbaar wordt?
De laatste twee criteria voldoet die zeker aan aangezien die geregisseerd is door Quentin Tarantino en de aflevering langer duurt dan 45 minuten. Ook heeft deze aflevering nog een aparte op dvd en bioscoop release gekregen. Maar aan het eerste criterium lijkt die mij niet helemaal te voldoen.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Wat mij betreft hoort een (finale) aflevering van een serie als CSI er echt niet op. Dat lijkt mij een duidelijk voorbeeld van niks ook maar in de richting van een mini-serie, die ik wel op moviemeter vind thuishoren.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Zouden deze criteria in de praktijk betekenen dat de seizoensfinale van de serie CSI toevoegbaar wordt? [...] Maar aan het eerste criterium lijkt die mij niet helemaal te voldoen.
Nee, als aan het eerste criterium niet voldaan wordt, zou het niet toevoegbaar moeten zijn. Je moet het lezen als:
A en C en (B of D)
(waarbij B en D dan de regisseursregel en de releaseregel zijn; het moet allemaal nog wat duidelijker worden opgeschreven)
Pilots van series zijn dan ook niet toevoegbaar.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Prime Suspect, Cracker, ja, idd. Strikt genomen. Behalve dat 1 aflevering veel langer duurt dan die voorbeelden.
Sommige Cracker-afleveringen duren maar 90 à 100 minuten, dus net zoiets als Tatort. Daarbij realiseer ik me trouwens nu pas dat daarmee geen van beide een tv-serie zouden mogen zijn, gezien IMDb's stelling dat die maximaal 60 minuten mogen duren per aflevering (zie de link van Dustyfan).
Maar als we IMDb's willekeur los willen laten als criterium voor het onderscheid tussen series en films, moeten we ook zelf definiëren wanneer een verzameling tv-werk een 'serie' heet. Om op hetzelfde voorbeeld door te gaan: Robbie Coltrane kroop tien jaar later nogmaals in de huid van dr. Fitzgerald in Cracker: A New Terror. Is dat een nagekomen aflevering (dus niet toevoegbaar), of een losstaande tv-film (wel toevoegbaar)?
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Naar aanleiding van een opmerking in een ander topic: als dit soort regels doorgevoerd worden (en er dus een maximum van bv. vier afleveringen wordt gesteld), lijkt het me wenselijk dat de resterende miniseries dan ook gewoon meedingen voor top-250-notatie.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Maar houdt dat ook in dat diegene die er volgens de nieuwe criteria niet meer thuis horen er ook af gaan?
Queto Yurlunyur
-
- 4775 messages
- 3110 votes
Dat lijkt me dan de bedoeling, ja. Anders creëren we weer schjinbaar willekeurige uitzonderingsposities.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3861 votes
Zullen de Band of Brothers fans leuk vinden. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Naar aanleiding van een opmerking in een ander topic: als dit soort regels doorgevoerd worden (en er dus een maximum van bv. vier afleveringen wordt gesteld), lijkt het me wenselijk dat de resterende miniseries dan ook gewoon meedingen voor top-250-notatie.
Lijkt mij prima (Wel op 4 houden), Meglio staat er tenslotte ook al in...