- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4896 votes
29. Rubber (2010)
82 minuten
FTV (2punten) - Totaal : 58 punten
subgenre: 42. Experimental Horror
Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,17,18,19,21,27,32,42,44,48,55,56,61,71,98
Themaklassement: 29 punten
Eigen score: 3*
https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/18865-rubber.jpg
Al jaren zeg ik dat ik eens deze cult-film moet kijken. En nu is het er dan toch van gekomen. Hilarische film. Compleet absurd. Precies Monty Python "The horror version". En dat is nu net de humor waar ik van hou. Al het begin van de film met de speech van sherrif Chad. De toon wordt daar al gezet. De bende toeristen met verrekijkers. En dan een hele film kijken naar een voortrollende autoband. Hoe kan je het verzinnen?
Ik vroeg me de hele tijd al af hoe ze die band konden doen voortbewegen. Blijkbaar RC gestuurd en andere scènes met de hand. Geen CGI dus.
Kortom. Complete nonsens. Maar wel een uitermate hoog amusementsgehalte 
Collins
-
- 7301 messages
- 4315 votes
17. Vikaren (2007)
93 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 33
Thema 43. Family Horror - Aantal punten: 17
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2007/Vikaren/movie.fs/01.jpg
Van Ole Bornedal kende ik Nightwatch (1997) en The Possession (2012). Prima films. Vikaren maakt minder indruk. De film met in het middelpunt de zesdeklasser Carl die na de dood van zijn moeder samen met zijn vader in een ander stadje gaat wonen en daar (net als zijn nieuwe klasgenootjes) wordt geconfronteerd met een merkwaardige invalkracht, is een film waarvan het doelpubliek in de praktijk onduidelijk is. De film zwalkt en is over het algemeen te simplistisch geconstrueerd voor de oudere kijker en te duister voor de jonge kijker.
Na afloop van de film blijven een aantal dingen je nog even bij. Het overdreven acteerwerk van Paprika Steen is er een van. Een paar geslaagde duistere beelden kon ik ook nog reproduceren. Amusant vond ik het beeld dat geschetst werd van ouders en psychologen die de kinderen overstelpen met obligate pedagogische wijsheden. En wat me tenslotte ook nog bijbleef is dat de film zich in het verloop steeds meer ontwikkelde als een avonturenfilm voor jongeren en voor mij steeds minder boeiend werd.
2*
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
Het is opmerkelijk dat deze film op Blu-ray is uitgebracht, gezien de oorspronkelijke opnamekwaliteit van 420p. Dit lijkt inefficiënt. Een upgrade van de film lijkt dan ook een waardevolle overweging.Ik heb een exemplaar op blu ray trouwens. Ik had toch een gevoel dat ik was opgelicht .🫣
.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
Jij ook sterkte Theunissen, spijt me om dat te horen. Ik kan me wel bij Kondoro scharen wat zijn advies betreft. We mogen graag denken dat we het allemaal zelf wel kunnen, en ergens uit kunnen krabbelen, maar soms is daar gewoon wat anders voor nodig. Of dat nu een maatschappelijk werker, psycholoog of wat dan ook is.
Een professional die naar je luistert, met je meedenkt, tot inzichten laat komen kan een enorm waardevolle stap zijn om vooruit te komen. Klinkt als burnout-achtige klachten (maar ik ben niet gekwalificeerd!) hoe je het omschrijft, met geen plezier meer in je werk en 'ploffen'. Ik heb dat twee functies geleden ook gehad (en dat bleef om de zoveel tijd terugkeren tot een fucking panic attack aan toe dat ik na mijn pauze dat pand weer in moest), tot ik een andere rol kreeg binnen hetzelfde bedrijf, en daarna de functie die ik nu nog steeds in volle tevredenheid uitoefen sinds een jaar of 4. Wellicht kan daar ook naar gekeken worden, iets wat beter bij je aansluit? Geen idee of die optie er is. Maar structureel met grote tegenzin naar je werk gaan, dat vreet je op. I know all about it.
Het boek lessen voor het leven ( met zijn bekende “ tools “ ) zijn echt een aanrader als je een hou vast zoekt en nodig hebt Theunissen.
Mij heeft dit enorm geholpen !
De gestoorde filmfanaat
-
- 778 messages
- 359 votes
'The Return of the Living Dead' is een onwijs sfeervolle film, en dat is echt aan alles te merken hoor. Qua verhaal stelt het allemaal misschien niet zoveel voor; de film zit bordevol komedie en werd naar maten de film door speelde ook steeds een beetje goorder. De film is na een tijdje gewoon een actie vol spektakel wat het allemaal ook steeds een beetje beter wist te maken, en daar hield ik wel van. De film ratelt lekker door, en kent gelukkig een onwijs korte speelduur, en dat siert deze film. Loved it!
Leak? Hell no, those things were made by the U.S army corps of engineers
Mooi beschreven. Ik doe er een halfje bij, minstens 4* is wel gerechtvaardigd:)
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4896 votes
30. Night of the Living Dead (1990)
92 minuten
FTV (2punten) - Totaal : 60 punten
subgenre: 70. Remake Horror
Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,17,18,19,21,27,32,42,44,48,55,56,61,70,71,98
Themaklassement: 30 punten
Eigen score: 2.5*
Weer eens een remake die eigenlijk niet veel afwijkt van de originele film van Romero. Het enige wat ik me telkens afvraag is of zo'n remake wel echt noodzakelijk is als het origineel al zo vreselijk goed is. Wat kan je doen om het te overtreffen? Als je het van een andere twist voorziet of er een persoonlijke touch aan geeft, kan het misschien kwalitatief beter zijn. Maar als je je strikt aan de verhaallijn van het origineel houdt, lijkt me het een beetje onzinnig. Nu, veel kan ik me van het origineel niet meer herinneren. Denk dat ik die ongeveer een 40 jaar geleden heb gezien. Maar ik twijfel eraan dat er zoveel irritante personages waren. Vooral de persoon Harry werkte me enorm op de zenuwen. En die Judy hing me na 3 minuten al de keel uit met dat eeuwigdurend, piepend, hysterisch geschreeuw. Dus 't was niet slecht, maar ook niet enorm goed.
Theunissen
-
- 12273 messages
- 5515 votes
Fijn dat je zo'n goede leidinggevende hebt
, dat kan alle verschil maken. Onderschat jezelf niet, dat je hier zo open bent vereist ook de nodige durf. Maar met dat crossroads gevoel dat je hebt zou ik inderdaad alle kaarten op tafel gooien en echt eerlijk zijn hoe je je voelt. En als je tijd nodig hebt, so be it. Je werk daar al decennia, ze kunnen best even wachten tot je dit voor jezelf hebt uitgezocht. Doorwerken omdat je denkt dat ziekteverlof alleen voor lichamelijke klachten is, is iets van de vorige eeuw. Bespreek dat vooral even. Dat 'bergafwaarts gaan' gevoel lijkt me daarbij het sleutelwoord.
En alle respect voor jou voor het delen en bespreekbaar maken, als meer mensen dat zouden doen hadden we wellicht iets minder 'opkroppers'
Ik zie je bericht nu pas. Ik doe werkzaamheden (die misschien helemaal niet spannend zijn, maar wel zeer belangrijk zijn, namelijk een controle uitvoeren op retour gekomen PLC software) die eigenlijk niemand anders kan doen (niet vanwege de kennis, maar vanwege de systemen en toegangen) en mede daarom neem ik weinig verlof op (ik neem 3,5 vakantie op en voor de rest alleen de verplichte ADV en feestdagen, waardoor ik aan het begin van het jaar meer dan 1000 verlofuren heb staan en welke er ieder jaar steeds meer worden omdat ik weinig verlof op neem) op en ook ben ik al sinds 2012 geen dag meer ziek (zoals griep) geweest.
Ben ik er namelijk lange tijd niet, dan kan / zal dit voor problemen gaan zorgen voor het bedrijf waarvoor ik de dienstverlening doe. Althans zo sta ik erin sinds 2012. Dus "En als je tijd nodig hebt, so be it. Je werk daar al decennia, ze kunnen best even wachten tot je dit voor jezelf hebt uitgezocht" dat is voor mij ook een ding waarover ik pieker, omdat ik namelijk niet wil dat het bedrijf problemen krijgt door mij.
Dentheman
-
- 492 messages
- 642 votes
Ik zie je bericht nu pas. Ik doe werkzaamheden (die misschien helemaal niet spannend zijn, maar wel zeer belangrijk zijn, namelijk een controle uitvoeren op retour gekomen PLC software) die eigenlijk niemand anders kan doen (niet vanwege de kennis, maar vanwege de systemen en toegangen) en mede daarom neem ik weinig verlof op (ik neem 3,5 vakantie op en voor de rest alleen de verplichte ADV en feestdagen, waardoor ik aan het begin van het jaar meer dan 1000 verlofuren heb staan en welke er ieder jaar steeds meer worden omdat ik weinig verlof op neem) op en ook ben ik al sinds 2012 geen dag meer ziek (zoals griep) geweest.
Ben ik er namelijk lange tijd niet, dan kan / zal dit voor problemen gaan zorgen voor het bedrijf waarvoor ik de dienstverlening doe. Althans zo sta ik erin sinds 2012. Dus "En als je tijd nodig hebt, so be it. Je werk daar al decennia, ze kunnen best even wachten tot je dit voor jezelf hebt uitgezocht" dat is voor mij ook een ding waarover ik pieker, omdat ik namelijk niet wil dat het bedrijf problemen krijgt door mij.
Ik merk het nu in het team waar ik sinds 1,5 jaar werk ook. De bezetting en verdeling van taken en verantwoordelijkheden is eigenlijk gewoon te fragiel. Iemand kan wel vakantie nemen, maar als er tijdens die vakantie dan ook nog eens een ander ziek wordt voelt de zieke zich toch quasi verplicht het "hoognodige" te doen en leidinggevende vraagt hier min of meer indirect ook om (ook al niet met slechte intentie).
Makkelijker gezegd dan gedaan, dat besef ik mij ten zeerste, maar ik denk dat een bedrijf altijd dergelijke situaties moet willen voorkomen!
Wij zijn nu gelukkig wel aan het kijken hoe we zaken anders kunnen organiseren om het "eigenaarschap" over bepaalde processen meer een gedeeld iets te gaan laten zijn. Ik hoop voor jou dat er bij jouw functie ook zoiets mogelijk is en dat het traject dat je nu ingaat bij zal dragen, in ieder zeker niet iets om je voor te schamen ofzo, maar zal inderdaad wel even een knopje om moeten als je vanuit jezelf niet zo'n prater bent (gelukkig ligt daar ook een rol voor de hulpverlener
).
For the time being, verlies jezelf lekker in films zou ik zeggen en fijn dat er dan afleiding is, bijvoorbeeld in de vorm van een horror challenge 
Hier thuis besloot ik gister na het officieel halen van de challenge eergister om even een avondje samen wat met mijn vrouw te kijken en dus voor het eerst in 3 weken geen horror aan te zetten, prompt valt de stroom in de omgeving uit en werd ik een soort van verplicht vroeg naar bed te gaan, kosmos die iets duidelijk wilde maken..? 
Noodless
-
- 10042 messages
- 6178 votes
56 Eli (Film, 2019)
Speelduur 98 min.
FTV 2 punten
Totaal 124
Thema 41 Exorcism
Themaklassement : 56 punten ( 1 + 4 + 6 + 7 + 8 + 12 + 13 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 27 + 28 + 29 + 31 + 32 + 34 + 35 + 36 + 40 + 41 = 43 + 44 + 45 + 47 + 48 + 49 + 51 + 56 + 58 + 60 + 62 + 63 + 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 71 + 72 + 75 + 79 + 80 + 82 + 83 + 86 + 87 + 90 + 93 + 94 + 95 + 96 + 97 + 100)
Beoordeling: 2,5*
https://i.guim.co.uk/img/media/c5211f2fd8725aac40b92796352bdb7e2f110963/0_287_4932_2959/master/4932.jpg?width=1200&height=900&quality=85&auto=format&fit=crop&s=dc580bb1bee70abfec28f085a084f276
De film heeft een originele invalshoek en is vooral in het eerste gedeelte leuk om te volgen. Maar wanneer de verrassende climax zich heeft onthuld, wordt het helaas wel minder en vooral op vlak van uitwerking. Ook de opzet naar die scène komt niet geloofwaardig over gezien een paar dingen die toch wel raar overkomen zoals de nonnen die zo lang wachten met hun uitvoering, de speciale krachten die pas opduiken wanneer men het kind wil vermoorden en de rare reacties van de moeder. Die uitwerking wanneer men echt te maken krijgt met het duivels kind is ook overdreven en het slot is onbevredigend wanneer de moeder gewoon met haar zoon en zijn half zus mee gaat naar de echte vader, de duivel. Trouwens dat heel gedoe met die half broers en half zussen in zo'n groot landhuis waar maar drie nonnen zijn, is sowieso al bedenkelijk. 5/10
mezzanine
-
- 398 messages
- 2940 votes
24. Pop Skull (2007)
86 min
FTV 2 punten
totaal punten: 44
Subgenre: 42. Experimental Horror
Totaal subgenres: 24/100 (1, 6-8, 11,19-22, 34 - 37, 41, 42, 49, 54, 57, 59, 67, 90, 97, 99, 100)
Ben er nog altijd niet uit. Zwaar experimentele trip, een combi van Noë, Tsukamoto en mumblecore. Lekker sfeertje, wel erg depri en het bleef allemaal wat hangen in hetzelfde. Horrorlabel is wel terecht, maar vooral in sfeer en paar schrikmomenten Die epilepsiewaarschuwing is trouwens niet voor niks!
mezzanine
-
- 398 messages
- 2940 votes
25. Together (2025)
102 min
FTV 2 punten
totaal punten: 46
Subgenre: 28. Body Horror
Totaal subgenres: 25/100 (1, 6-8, 11,19-22, 28, 34 - 37, 41, 42, 49, 54, 57, 59, 67, 90, 97, 99, 100)
In bioscoop Helen met mijn zoon. Zag hier aardig wat positieve geluiden, maar nee, dit deed niks voor mij. Kan niks met dat dertigersdilemma dat je leven over zou zijn bij een vaste relatie. Dus als de horror alleen metafoor daarvoor is, gaat het al snel mis. Vervelende karakters.
Horror valt ook wat tegen, te cgi, en film houdt zich niet echt lekker aan eigen logica.
Daarnaast bleken dave Franco en Allison brie niet de verwachte James Franco en brie Larsson en acteren ze ook een stuk minder.
En mijn gemixte popcorn was alleen maar zoet, wat bij een film die juist over samensmelting van twee smaken gaat dus een doodzonde is…nee, ik was er klaar mee. 2.0 zoon 3.5
https://79468c92.delivery.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2025/07/Together-2025-hof-3.webp
mezzanine
-
- 398 messages
- 2940 votes
82 min
FTV 2 punten
totaal punten: 48
Subgenre: 91. Troma Horror
Totaal subgenres: 25/100 (1, 6-8, 11,19-22, 28, 34 - 37, 41, 42, 49, 54, 57, 59, 67, 90, 91, 97, 99, 100)
Ik zie hier de remake steeds langskomen, maar moet tot mijn schande bekennen dat ik het origineel nog niet eens gezien had. Tja, die moet je natuurlijk wel een keer gezien hebben als horrorliefhebber. Zal nooit mijn ding worden, maar valt wel weer goede kant op in categorie ‘zo slecht dat het leuk wordt’. 3.0 Op richting de remake.
https://www.motelx.org/uploads/films/43b5f1e44f56e48a2d78c733749c91b2.jpg
ibendb
-
- 5038 messages
- 3221 votes
Speelduur: 89 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 118 punten
Thema: 55. Lovecraftian / Cosmic Horror
Voltooid: 52/100 (1-5, 7, 9, 11-13, 15-16, 23-24, 26, 29, 30-32, 35-36, 38, 44, 48, 50, 53, 55-56, 60, 64, 67, 68, 70, 75-76, 79-82, 84-87, 90-93, 95, 97-99)
https://i.postimg.cc/T1jjw8gj/mata1.webp
Enkele overlevenden van een schipbreuk spoelen aan op een onbewoond eiland. De zoektocht naar voedsel en water lijkt stroef te verlopen. Daarnaast bevinden zich op het eiland talloze gemuteerde paddenstoelen. Als ze ervan eten, veranderen ze al snel zelf in zo'n uit de kluiten gewassen champignon. Hoelang duurt het voordat de paniek toeslaat?
Lovcraft meets Kaiju, zo kan ik Matango omschrijven. De killerschimmels in kwestie zijn helemaal niet eng. Het is de onderlinge spanning en onrust waar de film het van moet hebben. De film voelt dankzij zijn regenachtige bossen en talrijke champignons aan als een gezellige herfstwandeling. Perfect voor deze tijd van het jaar. De film ziet er technisch gezien degelijk uit, met mooie beelden, verlaten settings en ook een heel sterke score.
De score wordt naar beneden gehaald door het dunne verhaal die me uiteindelijk niet heel hard wist te boeien. De personages zijn ook net te veel volgens het boekje om enige band mee te krijgen. Het kon me eigenlijk weinig schelen wat hun einde zou zijn. Ook staat het verhaal halverwege bijna volledig stil en valt het te hard in herhaling. Jammer, want dit begon sterk.
2,5*
ibendb
-
- 5038 messages
- 3221 votes
Speelduur: 91 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 120 punten
Thema: 21. Art / Slowburn / Elevated Horror
Voltooid: 53/100 (1-5, 7, 9, 11-13, 15-16, 21, 23-24, 26, 29, 30-32, 35-36, 38, 44, 48, 50, 53, 55-56, 60, 64, 67-68, 70, 75-76, 79-82, 84-87, 90-93, 95, 97-99)
https://i.postimg.cc/xdGVQ5dX/ENYSMEN-Cr-NEON-2-1024x579.webp
Enys Men is een prachtige film, dat kan je wel zeggen. Over elk shot werd lang nagedacht, het is bijna een kunstwerk op zich. De betoverende soundtrack werkt als een spreuk over de kijker. De sfeer van de 70's wordt perfect nagebootst. Je wordt zowaar ondergedompeld in een dromerige wereld dat veel belooft maar weinig aflevert.
Erg veel gebeurt er niet en dat is meteen het grootste probleem van de film. Veel vaagheden en weinig om je aan vast te houden. Dit soort films zijn genieten geblazen als je in de juiste mood bent en je focus onverdeeld naar de film gaat. Dat ik mezelf niet in de beste omstandigheden en met veel afleidingen van buitenaf bevond is mijn eigen schuld. Het droeg ongetwijfeld mee aan mijn uiteindelijke middelmatige score.
Er valt achteraf veel te ontleden, zo ook op Reddit. Na meerdere interpretaties te lezen kan ik de film meer appreciëren voor wat het is. Toch is het veel te veel style over substance en neigt het misschien soms wat naar het pretentieuze.
Enys Men ervaring die meer weg heeft van mijn Headspace meditatieritueel dan van een échte film.
2,5*
oup
-
- 588 messages
- 3193 votes
23. Night of the Eagle (1962) - 90 min - Verenigd Koninkrijk
Bron: Netflix
FTV (2): totaal aantal punten = 46
Subgenre: 5. 1960’s Horror
Themaklassement: 23 punten
Complete subgenres: 5, 7, 13, 22, 23, 34, 39, 40, 45-47, 50, 54, 58, 65, 71, 74, 78-80, 94, 97, 100
Eigen rating: 3,0*
Night of the Eagle of Burn, Witch, Burn! (ik vind die titel veel leuker
) heeft een wat merkwaardig plot. Het gaat allerlei kanten op en je zit eigenlijk de hele speelduur te wachten tot het ‘los gaat barsten’. De constant dreigende muziek ten spijt, de lang verwachte climax bleef uit voor mij. Het is allemaal wat te tam en het overdreven/ongeloofwaardige acteerwerk op sommige momenten helpt dan ook niet mee.
Dit is een vrij brave en typisch Britse productie die het vooral moet hebben van de sfeer. Zeker de buitenopnames zijn kundig gedaan met fraaie zwart-witfotografie. Leuk om eens gezien te hebben, maar verder geen film die mij lang bij gaat blijven.
Shambala
-
- 147 messages
- 0 votes
Speelduur : 86 minuten
FTV ( totaal ) : 2 punten ( 45 , 21 x FTV + 3 x RW )
53. Jungle / Woods Horror
Met nog een paar dagen Prime te gaan deze maar eens een kans gegeven. Pro's : mooie beelden van de natuur / omgeving en , eh ... dat was het eigenlijk wel. Qua cast sprong alleen gids Nick er in positieve zin uit. Ik heb dus slechts drie films gezien tijdens een ( gelukkig gratis ) maand Prime ( het aanbod is allemaal wel bekend ) , nu maar eens Shudder ( via VPN ) bekijken.
2 *
Subgenres (24)
02,03,04,13,17,23,32,44,53,61,63,65,66,68,72,75,79,84,85,86,87,91,95,100
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
70. Red Christmas (Film, 2016)
82 minuten
ftv= 2p
puntt= 154
subgenre= 23 australian horror
themakl= 70
Wat een slechte film was dit, zeg. Ik zag het al een beetje aan het lage cijfer, maar Dee Wallace speelt erin mee en ik vind haar altijd wel leuk, dus ik had toch verwachtingen. Had ik niet moeten doen.
Diane had 20 jaar geleden een abortus omdat ze niet nog een kind met Down syndroom wou. Tijdens de abortus wordt er een aanslag gepleegd op de kliniek en de abortus overleeft het. Deze Cletus gaat op zoek naar zijn moeder 20 jaar later. Hij wordt daar niet hartelijk ontvangen.
Sommige films zijn zo slecht dat ze weer leuk zijn, maar deze blijft gewoon slecht. Veel speelde in het donker af, maar dat maakte niet veel uit, want echt goed zag je de kills toch niet. Er gebeurde veel buiten beeld. Het acteerwerk was middelmatig en alle personages waren zo vervelend dat ik hoopte dat ze allemaal afgeslacht zouden worden. Er was niemand waar je kon meeleven. Eng was het nooit, van enige spanning was geen sprake. Met moeite een 1,5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
37. Choyonghan Kajok (Film, 1998)
Speelduur: 105 minuten (FTV, Zuid-Korea)
Punten: 2 (totaal 90)
Thema: 22. Asian Horror
Voltooid: 37/100 (1-4, 13, 15-17, 19, 22, 27, 31-33, 38, 39, 42, 47, 50-52, 55, 58, 62, 69-73, 76, 77, 79, 90, 91, 95, 96, 100)
Beoordeling: 2.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/13000/13094.jpg?cb=1446808226
Kim Jee-Woon is een regisseur van naam (al wist ik dat niet van tevoren eerlijk gezegd), die onder andere A Tale of Two Sisters en I Saw the Devil op z'n naam heeft staan. En, waar ik ook achteraf achter kwam, deze film heeft ook een remake van de hand van Miike, Katakuri-ke no Kôfuku (Film, 2001) . En eigenlijk had ik toch stiekem liever de Miike variant gekeken, want dit is zeker niet slecht maar zo leuk was het ook weer niet. Het is voornamelijk een wat kluchtige komedie over een familie die een hotelletje gaat beginnen in de Koreaanse bossen. Maar dat gaat al snel mis, als menig gast blijkt te overlijden, al dan niet door (onbedoeld) toedoen van de gastfamilie. Maar hoewel degelijk gemaakt, werd het toch ook wel een beetje saai - de humor is donker maar niet heel grappig, de karakters zijn niet bijster interessant, en op een gegeven moment weet je het wel.
stef89
-
- 150 messages
- 1506 votes
18. A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (Film, 1987) - MovieMeter.nl
96 minuten
FTV, 2 punten
Puntentotaal: 35 punten
Bron: DVD
Eigen score: 3*
Theunissen
-
- 12273 messages
- 5515 votes
For the time being, verlies jezelf lekker in films zou ik zeggen en fijn dat er dan afleiding is, bijvoorbeeld in de vorm van een horror challenge

Ik zit nu helaas in mijn eigen horror challenge 
Ik had gisteravond een Actie / Horror film opgezet, maar ik kon me er niet bij concentreren (de film ook al een paar keren teruggespoeld en weer gestart) en ook zag ik dat de film meer dan twee uren duurde. Ik heb de film na circa 30 minuten dan ook maar afgezet en ben toen gaan kijken op "YouTube".
IH88
-
- 9733 messages
- 3185 votes
Sterkte Theunissen! Als ik het zo hoor moet er misschien ook iets veranderen bij het bedrijf waar je werkt, maar het begint uiteraard bij jezelf. Hopelijk helpt het gesprek met de psycholoog om er mee te 'dealen'.
Uiteraard heb ik het zelf ook wel eens helemaal gehad met het werk dat ik deed, maar gelukkig nooit zo erg dat ik mentale klachten kreeg of een paniekaanval. Wel ben ik op het moment weer op zoek naar werk. Na jaren in de juridische wereld te hebben vertoefd, besloot ik om twee jaar geleden het onderwijs in te gaan als zij-instromer. Dat is niet zo goed bevallen door de ongelooflijk vele 'hoepeltjes' waar je doorheen moet springen om aan de slag te gaan. Jammer, want aan de motivatie lag het niet. Nu ligt alles weer open (hoewel ik zeker niet terug ga naar de juridische jungle
).
Dentheman
-
- 492 messages
- 642 votes

Ik zit nu helaas in mijn eigen horror challenge 
Ik had gisteravond een Actie / Horror film opgezet, maar ik kon me er niet bij concentreren (de film ook al een paar keren teruggespoeld en weer gestart) en ook zag ik dat de film meer dan twee uren duurde. Ik heb de film na circa 30 minuten dan ook maar afgezet en ben toen gaan kijken op "YouTube".
IH88
-
- 9733 messages
- 3185 votes
22. Strange Darling (Film, 2023)
https://img10.hotstar.com/image/upload/f_auto,q_auto/sources/r1/cms/prod/7194/1738911697194-i
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 44 punten.
3.5*
Fijne werkje hoor. Strange Darling is een film opgedeeld in 6 niet-chronologische hoofdstukken. Uiteindelijk is het verhaal best simpel en ook al probeert regisseur JT Mollner er wat mysterie en twists in te stoppen, echt verrassend is het allemaal niet. Misschien was dat ook niet de bedoeling. Waar de film wel in uitblinkt is het acteerwerk en het audiovisuele gedeelte. Fitzgerald heeft een moeilijke rol maar slaagt met vlag en wimpel, en Gallner geeft goed tegenspel. Het audiovisuele aspect zorgt voor een beklemmende en paranoïde sfeer.
robertinho
-
- 1514 messages
- 2946 votes
88 minuten
Ftv
Puntentotaal 82
Amerikaanse giallo’s blijven toch wel mijn favoriete giallo’s hoor. Night School draait om een aantal moorden op jonge vrouwen die allemaal met elkaar gemeen hebben dat ze in dezelfde klas bij een professor zitten. Bij alle moorden wordt het hoofd afgehakt en achtergelaten in water. Bijna alle moordscenes zijn goed uitgewerkt met een creatieve en spannende opbouw.
Toch zijn dit niet de hoogtepunten van de film, dat zijn wat mij betreft twee andere scenes. De eerste is die waarbij de onderzoeksassistente achtervolgt wordt. De achtervolger is dan wel zichtbaar en dan niet, zij hoort hem dan weer wel en dan weer niet. Heel goed geschoten en de spanning loopt in rap tempo op. Eenmaal thuisgekomen trekt ze de deur achter zich dicht en we kunnen even ademhalen. Dan neemt ze een douche, en hoe daar wordt gespeeld met geluid en editing is echt briljant. Het tweede hoogtepunt is het stuk na een moord waarbij een aantal mensen rustig aan hun dag begint terwijl de kijker op het puntje van z’n stoel zit: waar is dat hoofd?! Elk kastje dat opengaat, elke doos die omvalt of bij elk hoekje dat we omkijken denk je dat het gaat gebeuren… Meesterlijk!
Oja, en zei ik al dat we een groot deel het politieonderzoek volgen? Yeah buddy!
https://fathersonholygore.com/wp-content/uploads/2017/10/pic-2.png
35 Blob, Verschrikking Zonder Naam (1958)
80 minuten
Ftv
Puntentotaal 84
Het begin en het einde van The Blob (1958) zijn heel leuk. Alles daartussen was toch wel behoorlijk taai om doorheen te komen. Het concept ‘tiener’ was nog relatief nieuw in deze tijd en dat kun je merken. Niet alleen zijn ze bijna 30 jaar oud – iets dat we nog veel langer zullen blijven zien in films – maar het is ook een beetje onduidelijk waar ze nou voor staan. Het ene moment zijn ze heel zorgzaam en heldhaftig, het ander worden ze weggezet als kinderachtige kleuters. Dan zijn ze keiharde pestkoppen, dan ineens beste vrienden. Ietwat onsamenhangend, als je het mij vraagt.
Wat ik wel doorheen de hele film kon waarderen was het stadje en de mensen die er woonde. Een heel onschuldig en charmant stadje met vrijwel uitsluitend fijne inwoners. Iets dat gelukkig meegenomen werd naar de remake uit 1988, hoewel ze daar naast de Blob nog een extra dreiging toevoegden.
95 minuten
Ftv
Puntentotaal 86
Zwaar ondergewaardeerde film hier op Moviemeter. Dat verrast me wel een beetje, want wat een knaller was dit. Een heus practical effects feestje. Drie geweldige hoofdrollen. Ten eerste Shawnee Smith die zich ontpopt van keurige maar nietszeggende cheerleader naar een totale bad ass op het einde. Dan Kevin Dillon – broertje van – die een hele typische greaser / outcast rol vertolkt maar dat zeer overtuigend doet. Laat zich door niets of niemand afpoeieren, heeft duidelijk een hele zachte en bezorgde kant, en heeft een goed achtergrondverhaal over waarom hij naar de buitenwereld zo gesloten overkomt. Ten slotte natuurlijk de Blob zelf. Hoe groter de Blob, hoe beter de Blob, dat mogen we toch wel stellen.
Gelukkig hield het stadje zijn onschuld, net als in het origineel. De bedreiging komt dit keer weer van buiten. Niet alleen de ‘buitenaardse’ dreiging, maar ook een ‘binnenlandse’ dreiging. Een heerlijk avontuur, en duidelijk een paar klasse beter dan het origineel.
https://media.themoviedb.org/t/p/w780/druVwdaFSyqGpK2q4w6hSFOoIqS.jpg
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
38. Ojuju (Film, 2014)
Speelduur: 95 minuten (FTV, Nigeria)
Punten: 2 (totaal 92)
Thema: 14. African Horror
Voltooid: 38/100 (1-4, 13-17, 19, 22, 27, 31-33, 38, 39, 42, 47, 50-52, 55, 58, 62, 69-73, 76, 77, 79, 90, 91, 95, 96, 100)
Beoordeling: 3.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/159000/159443.jpg?cb=1439121347
Viel me eigenlijk niks tegen. Vooropgesteld, dit is duidelijk een no-budget productie en het is qua opbouw een vrij standaard zombiefilm (hier veroorzaakt door vergiftigd drinkwater, een kleine ecologische knipoog). Maar het werkt vrij aardig. Met een setting in een arme wijk in Lagos, Nigeria, en niet het meest subtiele acteerwerk ooit. Wel tof dat dit soort films gemaakt worden en dat zonder de oerslechte special effects of onnodige romantische filler die Nollywood films nog wel eens willen teisteren. Langzaamaan verspreidt de 'rivierblindheid' zich van een lokale dealer naar uiteindelijk zo ongeveer de hele wijk en is het een bloederig gevecht tussen de zombies en de mensen die proberen te overleven. Niet heel verrassend, maar redelijk bloederig en qua acteerwerk is het voor Nollywood-begrippen niet onaardig. Ik geef CJ Obasi het voordeel van de twijfel, het is met liefde gemaakt en voor mij is zo'n nieuwe setting sowieso een plus.
John Milton
-
- 24229 messages
- 13394 votes
Ik geef CJ Obasi het voordeel van de twijfel, het is met liefde gemaakt en voor mij is zo'n nieuwe setting sowieso een plus.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Leuk, misschien ook maar eens opzoeken. Het kan toch wel!
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
71. Mountaintop Motel Massacre (Film, 1983)
95 minuten
ftv= 2p
puntt= 156
subgenre= 24 backwoods/rednecks/ hillbillies horror
themakl= 71
Langdradige film over een gestoorde vrouw die een motel gaat runnen en iedereen probeert te doden.
Het grootste probleem van de film is het langzame tempo. Het slechte acteerwerk en gebrekkige plot valt nog wel te doen, maar de traagheid zorgt ervoor dat ik moeilijk mijn concentratie erbij kon houden. De kills waren ook niet al te geweldig, pas naar het einde toe wordt dat iets beter. Toch is het geen heel slechte film en hadden ze er net iets meer tempo in gegooid, dan had dit van mij een voldoende gekregen. Nu blijft het bij 2,5*
mezzanine
-
- 398 messages
- 2940 votes
27. La Mesita del Comedor (2022)
82 min
FTV 2 punten
totaal punten: 50
Subgenre: 79. Single Location Horror
Totaal subgenres: 25/100 (1, 6-8, 11,19-22, 28, 34 - 37, 41, 42, 49, 54, 57, 59, 67, 79, 90, 91, 97, 99, 100)
Poeh, een zeldzaam ongemakkelijke en pijnlijke zit, maar dat moet horror soms ook zijn. We krijgen al direct een gruwelijke gebeurtenis te zien, maar onze hoofdpersoon besluit het te verhullen voor zijn vrouw en gasten. Het sociale ongemak dat volgt is de echte horror, ieder grapje ineens wrang, de mentale aftakeling van hoofdpersoon te pijnlijk en je weet dat dit wel moet uitlopen op gruwelijke climax. Gek genoeg is het dus vooral een film waarin gepraat wordt en er vrijwel niks te zien is of gebeurt, maar het werkt wel en is toch pure horror. 3.5
oup
-
- 588 messages
- 3193 votes
24. Verónica (2017) - 105 min - Spanje
Bron: Netflix
FTV (2): totaal aantal punten = 48
Subgenre: 10. 2010’s Horror
Themaklassement: 24 punten
Complete subgenres: 5, 7, 10, 13, 22, 23, 34, 39, 40, 45-47, 50, 54, 58, 65, 71, 74, 78-80, 94, 97, 100
Eigen rating: 3,0*
Vernieuwend is het allemaal niet wat regisseur Paco Plaza ons laat zien. Want geklooi met een ouijabord en alle gevolgen van dien, dat kennen we nu zo onderhand wel. Toch is dit helemaal geen verkeerde film. Hoofdrolspeelster Sandra Escacena doet het uitstekend en ook het verhaal is verder prima verzorgd. Leuk ook om Ana Torrent, al is haar rol vrij klein, nog even voorbij te zien komen.
Spannend gaat het nooit echt worden en sommige zijplotjes (met bijvoorbeeld de weinig toevoegende Sister Muerte) had je achterwege kunnen laten. Grootste manco is de vrij lange speelduur. Vanwege het gebrek aan 'suspense' ligt de focus met name op de acteurs. Op een gegeven moment beginnen die kinderen wel een klein beetje je strot uit te komen. Maar niet heel vervelend om te kijken deze Verónica!