- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Ik maak in de loop van vandaag, ten laatste morgen nog een update van de subs op nu er een aantal centuries zijn. Het was al even geleden daarmee, mijn excuses daarvoor.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ach deze was ook wel beter dan verwacht, eindelijk...
45. Cannibal Girls (Film, 1973)
Speelduur: 89 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 90
Ja OK het was misschien niet zo bloederig als de titel het liet uitschijnen en het naakt is ook kort en aan de brave kant, maar na het zien van een rist slaapverwekkende horrorfilms deze week was dit eindelijk nog eens iets wat ik wel kon smaken. Over dat bloederige gesproken eigenlijk ben ik zelfs in de vroege jaren 70 nog steeds niet veel films met blood en gore als we de geweldige HG Lewis buiten beschouwing laten. Ik had wel het gevoel dat de regisseur (Ivan Reitman die naam ken ik toch van ergens ach ja die van de Ghostbusters dank u joolstein) toch beetje heeft afgekeken van de films van ouwe Herschell. Het stadje ademt dat sfeertje van Two Thousand Maniacs uit, niemand is te vertrouwen. Er is een sheriff die erop toe ziet dat niemand ontsnapt en wie vervelend gaat doen krijgt zijn twee handlangers op zijn dak (lijkt zo hard op de Maniacs mayor en de twee gasten die mensen lokken naar hun dorp). Dan is er ook nog de creepy dominee met hypnotiserende krachten wel dat is toch gewoon Montag uit the Wizard of Gore. De moorden omwille van het vlees van de slachtoffers is helemaal afgekeken van Blood Feast. Het verschil is dat je hier dan wel mensen zich te goed ziet doen aan mensenvlees en de slachtoffers zijn hier allemaal mannen (bij HG Lewis meestal vrouwen). Dat vond ik wel een leuke insteek. De tag comedy snap ik niet zo, als het grappig was bedoeld vind ik dit niet geslaagd. Misschien werd verondersteld dat die verwilderde gast komisch moest overkomen, die leek dan weer te zijn afgekeken van Rodney uit The Gruesome Twosome en de aardige dame van het motel zou Mrs Pringles kunnen zijn. Eigenlijk mooie tribute van Reitman aan HG Lewis horror. Jammer dat hij niet verder is gegaan met dit soort trash, want dit vind ik toch een pak beter dan het infantiele, niet enge en totaal niet grappige Ghostbusters een decennium later. Luchtig lijkt me niet het juist woord joolstein, eerder een gebrek aan een gevoel van terreur. De films van HG Lewis zijn eigenlijk luchtig maar kunnen heel bruut zijn in het grafische compartiment. Ghostbusters is 100% luchtig (op een flauwe manier). Cannibal Girls vond ik serieus maar een gebrek aan brute horror om een echt ongemakkelijk gevoel te geven. Maar ik vond het wel geslaagd.
Tartarus
-
- 378 messages
- 3496 votes
105. Ghost of Goodnight Lane (Film, 2014)
96 minuten
FTV=2 p
puntentotaal= 210
themaklassement=100 p voltooid
2* Comedy horror film die niet echt grappig was. In een filmstudio zit een geest die het onveilig maakt. Het verhaal is vaak erg flauw. De gore is wel leuk en er zitten een paar creepy momenten in, maar het geheel overtuigt niet.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
108. Five Nights at Freddy's (2023)
110 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 215 +14 = 229
Subgenre: 94. Video Game Adaptation Horror
Themaklassement: 94 punten (Voltooid: 1-94)
Bron: Pindakaas
https://image.tmdb.org/t/p/w780/t5zCBSB5xMDKcDqe91qahCOUYVV.jpg
Volgens mijn Steam profiel heb ik daar 853 video games, en dat is alleen op steam. Er waren tijden dat ik ook vrij getrouw het nieuws bijhield op Gamespot, Kotaku, Game Rant, PC Gamer, etc. Toch weet ik niet zeker of ik ooit van Five Nights at Freddy's had gehoord to de game uitkwam. Dat kan natuurlijk komen omdat hij me totaal niet aanspreekt (wie benieuwd is; hij kost slechts 3,99 op steam), en ik de game dus gewoon weer vergeten ben. Al met al geen voorkeurskandidaat om te kijken voor het subgenre video game adaptation, maar die blijft gewoon lastig. Want hoewel we met The Last of Us en Fallout inmiddels goede series hebben die gebaseerd zijn op games, blijft het met films vooralsnog toch iets lastig. En aangezien dit toch wel een bekendere titel is moet het maar: mijn 2* is de 249e stem.
Mike Schmidt is een nachtwaker die bij het plaatselijk restaurant Freddy Fazbear's Pizza begint te werken. Tijdens zijn eerste nacht op het werk realiseert Mike zich dat er iets niet pluis is. Weldra wordt hij geconfronteerd met de waarheid over de poppen die er verblijven: het zijn niet zomaar robots. Ze leven. Zal Mike de vijf komende nachten in het restaurant kunnen overleven?
Ik vond Emma Tammi's film Five Nights at Freddy's (2023) dus vrij ruk. Niet eng, niet spannend, niet knap gemaakt, geen tof character design, een josh Hutcherson, meh. Was er dan helemaal niets leuk? Jawel, Matthew Lillard. Ik twijfelde even of het hem was in het begin, maar hij was voor mij een van de lichtpuntjes hier.
De sequel is al in de maak en moet December 2025 uitkomen. Te laat voor de horrorchallenge 2025 dus, maar anders zou ik hem ook niet hebben gekeken.
2*
----------------------
109. Don't Go in the House (1979)
91 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 217 +14 = 231
Subgenre: 95. Video Nasty Horror
Themaklassement: 95 punten (Voltooid: 1-95)
https://image.tmdb.org/t/p/w1280/d8aNzyXkXrvlSMrS2n6jL2CSoTi.jpg
Een jonge man wordt opgevoed door zijn gestoorde moeder en houdt er op latere leeftijd ook wat rare eigenschappen op na. Op een avond slaat hij helemaal door en kidnapt een aantal vrouwen, die hij meeneemt naar zijn huis en op gruwelijke wijze vermoordt.
Het is leuk om op de pagina van deze film control f te drukken en dan op Pyscho te zoeken. Verder kan ik me behoorlijk bij Woland voegen. Dit is een redelijke video nasty met een grimmig sfeertje, maar hij pakt niet genoeg door om echt te beklijven.
2,5*
Shadowed
-
- 11345 messages
- 6677 votes
147. Enys Men (2022)
91 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 282
Subgenre: Fin
Themaklassement: 100 punten
Eigen rating: 2,0*
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2023/05/enys_men.jpg
Deze experimentele horrorbenadering mag op waardering rekenen van enkele prominente medegebruikers, maar ik kon er zelf niet al te veel mee. De eerste helft redelijk geboeid gekeken vanwege de onvoorspelbare indruk die de film wekt, maar uiteindelijk kon het me allemaal niet zo meer bekoren. Personages die niet echt interessant willen worden en een weinig sfeervolle stilering zijn de voornaamste begrippen die me bij zullen blijven van Enys Men.
Shadowed
-
- 11345 messages
- 6677 votes
148. The Blackwell Ghost (2017)
59 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 284
Eigen rating: 2,0*
https://ihorror.com/wp-content/uploads/2017/08/Blackwell-Ghost.jpg
Volgens Amazon Prime schoot ik 17 seconden te kort voor een officiële registratie waarbij opvulling met een kortfilm voldoende is, en ik wil natuurlijk niet stiekem gaan afronden. Hoe je het ook wendt of keert, The Blackwell Ghost blijft kort en bondig vermaak met naar de finale toe een aantal sfeervolle scenes. Helaas zit het eerste halfuur vol met een regisseur die weliswaar beschikt over zijn eigen vliegtuigje, maar zichzelf ook iets te lollig vindt. Het gezever ging me echt de keel uithangen na enige tijd, dus gelukkig was deze film korter dan een hoop genregenoten.
Aanvulling. Trick (2019)
14 minuten.
Eigen rating: 3,5*
Gezellige kortfilm met een boel verwijzingen naar grote medespelers en een lekker snelle uitwerking. Leuk ingericht, boeiend uitgewerkt en vooral een geheel dat goed weet wat het wil zijn. Ik heb er absoluut van genoten en het bracht me in een goede bui voor de feestdag.
Shadowed
-
- 11345 messages
- 6677 votes
72 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 286
Eigen rating: 0,5*
Een film die er zo brakjes uitziet dat het een ware uitdaging vormt er een waardige afbeelding voor te vinden. Verder valt er beduidend weinig over te vermelden, behalve dat ik het niet om aan te zien vond. Lelijke visuele beelden, slecht geacteerd en het gaat vooral helemaal nergens over. Een typisch project dat voor de snelle fysieke verkoop is gemaakt met weinig passie en liefde voor het vak. Ik kan me niet voorstellen dat de regisseur met enige vorm van trots op dit project terugkijkt.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
59. Matando el Tiempo (Film, 2022) - MovieMeter.nl
https://pics.filmaffinity.com/Killing_Time-536497274-large.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 117 punten +14 punten = 131 punten.
2.5*
60. Sous la Seine (Film, 2024) - MovieMeter.nl
https://static.hitek.fr/img/actualite/ill_m/397380464/souslaseinenetflixcoraline.png
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 119 punten +14 punten = 133 punten.
2.5*
Ik had na Smile 2 vrijdag waarschijnlijk zin in twee minder intense horrorfilms. Hoewel Killing Time wel je aandacht vereist. Wat een bizarre filmervaring was dit zeg. Een hallucinerende, erotische en zeer weirde filmervaring. Origineel is het zeker maar goed? Nee, daarvoor had het allemaal iets meer indruk moeten maken. Alba Fontecha is wel een traktatie. Gezien op Amazon Prime. Op zich wel een aanrader om een keer te zien.
Het is altijd een feest om Bérénice Bejo in een film te zien maar Sous la Seine is wel heel inspiratieloos. Een haaienfilm, ecologische waarschuwing en inspelend op de Olympische Spelen in Parijs. De film heeft één heerlijke scene en het einde is tof gedaan. Maar Sous la Seine mist een eigen smoel (ondanks het einde) en is de zoveelste Netflix productie die groen licht heeft gekregen zonder dat het script kritisch onder de loep is genomen. Bejo speelt op de automatische piloot maar kan waarschijnlijk wel een aardig bedrag op haar bankrekening bijschrijven.
Shadowed
-
- 11345 messages
- 6677 votes
150. Clown Motel (2023)
83 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 288
Eigen rating: 1,5*
Liefhebbers van clowns in horrorfilms zullen teleurgesteld zijn, want in Clown Motel zijn het ondode Indianen die de gezellige dagen in de woestijn komen verstoren. Het neemt zichzelf verder behoorlijk serieus en de opbouw is veel te lang, maar naarmate de finale vordert kon er toch wel een lachje vanaf. Een film die op kwalitatief vlak dus precies levert wat je er vooraf van kunt verwachten.
shugenja
-
- 644 messages
- 1601 votes
126 Curse of the Sin Eater (2024) - IMDb
89 minuten
FTV- 2 punt
Puntentotaal: 263 + 1 = 265
Themaklassement: 100 punten Voltooid
Eigen score: 4*
(afbeelding)
Een zondeneter is een persoon die een maaltijd van de borst nuttigt van een overleden persoon om zo de zonden op zich te nemen waardoor de ziel van die persoon werd verlost. Dit soort praktijken waar arme mensen door rijke mensen werden betaald om alle zonden van de overledene op zich nemen om zo een plekje in de hemel te krijgen kwamen voornamelijk voor in de 18e en 19e eeuw in Schotland, Ierland, Wales, en sommige Engelse provincies. Deze folkloristisch griezelige achtergrond vormt een mooi uitgangspunt
Dat geven en de verhaallijn ‘wees voorzichtig met wat je wenst’ zijn eigenlijk nog best eenvoudig en toch verrukkelijk macaber. Rick Malone, een bouwvakker waarbij het op het moment allemaal niet zo lekker loopt, krijgt de sinistere deal van zijn leven aangeboden door de rijke George Drayton. Om het imperium van Drayton te erven, moet Rick alleen een maaltijd nuttigen die op het lijk wordt geserveerd Euh lees toch eens de kleine lettertjes....want dat is natuurlijk te mooi om waar te zijn !
Daarnaast is het aangevuld met verschillende subplots van Malone's vervallen religieuze geloof; de zelfmoord en relatie met zijn moeder en zijn relatie met een schoolvriend Jeremy en een ex-vriendin Tanya. Gespeeld door een cast van getalenteerde acteurs met een tv-achtergrond.
Dit is een uitzonderlijke eerste speelfilm van regisseur Justin Denton Die prachtig is vormgegeven met heel veel regie-flair De film bezit een interessante visuele kwaliteit, weelderig sfeervolle decors en het effectieve gebruik van speciale effecten. Het zijn die kleine details in kleurenpalet van de decors, shots en scènes die deze productie naar een hoger niveau brengen
Nu blijkt dat Justin Denton werkte aan de visuele effecten van meerdere grote speelfilms en visuele effecten-cinematic (filmisch) regisseur bij The Elder Scrolls Online -game Prima acteerprestaties, een weloverwogen geluidsontwerp en de sfeervolle beelden van Denton, creëren hier dus echt iets gaafs!
Word deze nog toegevoegd aan MM of zal ik het doen? Ik zie sowieso af en toe films die nog niet op MM staan hopelijk komen die allemaal op de site en is de horror challenge ook een mooie manier om het bestand aan titels op MM uit te breiden..
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
110. Flesh for Frankenstein (1973)
95 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 219 +14 = 233
Subgenre: 96. Vinegar Syndrome Horror
Themaklassement: 96 punten (Voltooid: 1-96)
https://www.carseywolf.ucsb.edu/wp-content/uploads/2018/11/andy-warhol-frankenstein.jpg
Baron Frankenstein is van plan om een nieuw mensenras te maken, door een man en een vrouw samen te stellen uit verzamelde lichaamsdelen. Per ongeluk neemt hij echter het hoofd van een man die op het punt stond een klooster in te gaan, zodat de man die hij creëert geen enkele interesse heeft in de voortplanting, iets wat Frankenstein toch essentieel acht voor het overleven van zijn ras.
Flesh for Frankenstein (1973) werd ge-coregisseerd door Paul Morrissey en Antonio Margheriti, al blijkt dit laatste volgens de trivia op IMDb helemaal niet waar, maar slechts een trucje te zijn geweest voor meer subsidie. Ook Warhol schijnt er bijzonder weinig mee van doen te hebben gehad. Gewiekst hoor.
https://s3.amazonaws.com/criterion-production/carousel-files/a5cc7ccadcf36bc1ea759838d5747949.jpeg
Nicolas Winding Refn mag dan jaloers zijn op deze film, ik kon er maar matig inkomen. Leuk om een jonge Udo Kier te zien, maar het acteerwerk stoorde me toch net teveel tegen voor een voldoende, als was het geinig om een Frankenstein film te zien met een behoorlijk andere toon.
2,5*
------------------
111. The Keep (1983)
96 minuten - Verenigd Koninkrijk
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 221 +14 = 235
Subgenre: 97. War Horror
Themaklassement: 97 punten (Voltooid: 1-97)
Holy Shit, Michael Mann...!
Kennelijk heb ik er tijdens het samenstellen van mijn watchlist en de begincredits overheen gekeken, want ik zie het nu pas. Op zich geinig, want Mann is een stylist waarvan men (en ik ook) zegt dat hij een erg herkenbare stijl heeft. Nu duurt het natuurlijk even voor je zoiets ontwikkelt, en The Keep is het eerste dat hij maakte na Thief (1981), maar ik zou alsnog hebben verwacht zijn hand te herkennen. Niet dus. Maar wat een cast met Byrne, Prochnow, McKellen en Glenn
In deze film krijgt een groep Nazi's de opdracht om een oud en mysterieus fort in een Roemeens gebergte te bewaken. Een van hen bevrijdt per ongeluk de kwade kracht die zat verborgen in de oude muren van het fort. Een mysterieuze vreemdeling uit Griekenland voelt dit aan en vertrekt naar het fort om de kwade kracht te stoppen.
https://static1.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/01/img3.jpg
Ik vond van The Keep vooral het begin erg fijn, de tweede helft werd me iets teveel 'evil warlock'. Ik moet wel zeggen dat nu ik weet dat dit na Thief gemaakt is, ik hem zo nog een keer zou willen zien om te analyseren of ik met mijn neus heb zitten kijken dat dit me niet opgevallen is. Men werkt ook aan een docu over deze film zie ik, die momenteel in post-productie is: A World War II Fairytale: The Making of Michael Mann's 'The Keep'. Wellicht aardig als het kwartje bij herziening alsnog valt.
Voor nu houd ik het op een zesje, ik vind hem wat lastig te beoordelen.
3*
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Word deze nog toegevoegd aan MM of zal ik het doen? Ik zie sowieso af en toe films die nog niet op MM staan hopelijk komen die allemaal op de site en is de horror challenge ook een mooie manier om het bestand aan titels op MM uit te breiden..
Staat nog niet in de wachtrij en wordt niet door mij toegevoegd! Sowieso voeg ik sinds de nieuwe site nog maar weinig toe...
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
112. La Loba (1965)
78 minuten - Mexico
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 223 +14 = 237
Subgenre: 98. Werewolf Horror
Themaklassement: 98 punten (Voltooid: 1-98)
Bron: VK.com
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1150000/1150346.jpg?cb=1668873282
Professor Fernandez bestudeert de metamorfose van levende organismen. Op die manier hoopt hij de ziekte van zijn dochter te genezen. Ze lijdt immers aan lycantropie waardoor ze bij elke volle maan verandert in een weerwolf.
Schijnbaar Mexico’s eerste serieuze poging tot een weerwolf film. En ik moet zeggen dat het helemaal zo gek niet is; ik baal vooral dat het niet in een betere kwaliteit overgeleverd is. De Universal prints uit de jaren 30 zijn beduidend beter bewaard gebleven, maar dat zal een kwestie van geld zijn. Zonde.
Voor nu houd ik het op een zesje, maar het is lastig inschatten met een gedegradeerde transfer.
3*
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
113. Dust Devil (1992)
108 minuten - Zuid-Afrika
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 225 +14 = 239
Subgenre: 99. Western Horror
Themaklassement: 99 punten (Voltooid: 1-99)
https://image.tmdb.org/t/p/w780/Aq5aj8eoasbhKU85mOE5DVyMkA3.jpg
Een 'shape shifter' - een geest die door de lokale bevolking de Dust Devil wordt genoemd - komt uit de woestijn op zoek naar nieuwe slachtoffers. Hij leeft van mensen die alles verloren hebben behalve het leven zelf. Wendy heeft het uitgemaakt met haar man en rijdt doelloos rond in haar auto. Ze pikt een vreemdeling op. Maar als er vreemde dingen gebeuren krijgt ze twijfels over haar actie. Ondertussen zit een politieagent de moordenaar op de hielen. Hij wordt geholpen door een spiritueel leider die zijn geloof in het buitenaardse heeft afgeworpen.
Richard Stanley. De filmmaker waar ik ooit een docu over zag op Imagine (Lost Soul: The Doomed Journey of Richard Stanley's Island of Dr. Moreau (2014)) over het maken van een film die ik niet eens had gezien. Maar dat maakte weinig uit, Stanley leek me interessant zat. Daarom maakte ik haast en wachtte ik een jaar of tien met het kijken van zijn Dust Devil.
Woland leek iets underwhelmed toen hij deze zag na het zien van Hardware (1990), ik ben gewoon underwhelmed, aangezien ik Hardware ook een zesje vond. Dust Devil is mysterieus en ongrijpbaar, en ik snap dat sommigen hier een unieke visie (menen te) zien. Wellicht is die er ook en kijk er nu met een de nodige been- en rugpijn overheen, maar voor nu vond ik het vooral rommelig. Wel toffe karakters, en een leuke rol van Chelsea Field.
3,2*
Dentheman
-
- 492 messages
- 638 votes
Speelduur: 117 minuten
Datum van zien: zondag 27 oktober
Bron: Disney+
RW: 1 punt (10 R & 31 FTV)
Subgenre: 63, outer space horror
Themaklassement: 40 punten
Afgewerkte thema`s: 6, 7, 8, 9, 11, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 24, 29, 32, 33, 35, 39, 41, 47, 48, 51, 55, 57, 60, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 74, 78, 82, 83, 85 , 93, 98 en 100
Waardering: 3,5
Review: Op bed, met een been dat ondertussen ook alien-achtig aanvoelt, mijn volgende prent gekeken. Geinspireerd door Cinemanukerke heb ik Alien ook weer eens aangeslingerd. Blijf het een sterke film vinden die de tand des tijds redelijk doorstaat. Ik vind het wel met iedere keer dat ik hem zie wat langer duren, maar dat komt vast doordat je weet wat er gaat komen. Voor mij is het grootste mysterie van deze film, waar komt die kat vandaan en hoe heeft ie het zolang overleeft...
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
76. V/H/S (2012)
116 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 165
Subgenre: 56. Mumblegore Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 58,63,64,65,66,68,71,77,79,80,83,85,86,88,91,97,100)
Themaklassement: 74 punten
Eigen rating : 2*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTA3OTgzNzE4MjleQTJeQWpwZ15BbWU3MDcxMTIyMjg@._V1_.jpg
Neen, helemaal niet mijn ding. Ik snap de gimmick met de vreselijke slechte beeldkwaliteit, storingen, ruisbeelden en vreselijke geluidskwaliteit wel. Dat was doorgaans het beeld bij het afspelen van VHS-videobanden. Maar na een uurtje was ik het toch wel kotsbeu. En dan had ik nog een uur te gaan. Vermoeiend. Er zaten wel wat leuke ideeën in. Zoals de vrouwelijke vampier (of zoiets) en het laatste fragment over Halloween. Maar ik heb nog geen flauw idee of ik de vervolgfilms ook nog ga kijken 
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
115. Backbone (1975)
86 min. - Joegoslavië
FTW (2 punten)
Puntentotaal: 229 + 14 = 243
Subgenre: NA
Themaklassement: 100
(1 – 100)
https://i0.wp.com/easterneuropeanmovies.com/wp-content/uploads/532.jpg?fit=560%2C786&ssl=1
Belgrado in de jaren 70. Bewoners van een appartement beginnen een vreselijke stank te ruiken. Er wordt afgeraden om naar buiten te gaan maar binnen is de geur ook niet te harden. Tegelijkertijd beginnen mensen epidemisch zelfmoord te plegen. Een jonge dokter denkt dat de geur komt door het crematorium dat al deze zelfmoorden moet verwerken maar waar ligt de oorzaak nou eigenlijk?
"Backbone" is zeer eenzaam, extreem somber en deprimerend. Het ontbreekt de film aan sterke personages en meer nog er wordt zowat niets gedaan met het basis gegeven, er is geen uitleg en al snel lijkt het alsof de film niet zoveel meer te zeggen heeft.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
114. Håndtering av Udøde (2023)
97 minuten - Noorwegen
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 227 +14 = 241
Subgenre: 100. Zombie Horror
Themaklassement: 100 punten (Voltooid: 1-100)
https://image.tmdb.org/t/p/w780/npGSMgyA3aFmQjJf073yzDo3Kou.jpg
Woohoo!
Het plaatje hierboven zegt iets anders, maar Woohoo!!! 
Bepaald niet als eerste maar ook zeker niet als laatste heb ik de door mezelf samengestelde subgenre lijst gecompleteerd. Wat een werk, wat bezielt iemand om zo’n helse, eindeloze lijst in het leven te roepen voor deze donkere dagen!
Truthfully, ik heb moois ontdekt waar ik het niet had verwacht, matigs waar ik dacht een zekerheid je te hebben en heel erg veel er tussenin. Maar mijn doel voor die subgenres is vooral de uitdaging om de breedte in te gaan, dingen te kijken die al te lang op je kijkstapel liggen en er maar niet van komen, en vooral: dingen te kijken die je anders überhaupt niet of niet zo snel op zou zetten. Ik sluit de subgenres echter af met iets vertrouwds: een arty-farty zombie-horror. Fijnbesnaard en elevated zoals jullie me allemaal kennen. 
https://image.tmdb.org/t/p/w780/c2Gd2QwQx7IITMUoJgcckqMniqd.jpg
Op een hete zomerdag wordt de stad Oslo omringd door een vreemd elektrisch veld. Een of ander virus verspreidt zich door de stad. Alle elektronica slaat op hol. Wat volgt is chaos die een hoogtepunt bereikt tot de vreemde verschijnselen plotseling stoppen.
“Hopelijk is ze er klaar voor, Renate Reinsve en Anders Danielsen Lie regisseren. De drie shorts die ik van haar zag waren een zeventje en 2 zesjes. Maar ik ga hem sowieso kijken om daar achter te komen.” - John Milton
“Tja dit is een typische arthouse-film met bijna niets anders dan suggestieve filosofisch beeldtaal. De film loopt zelfs nog langzamer dan dat zombies schuifelen naar hun doel. Vervelendere films als deze zie ik dit jaar waarschijnlijk niet!” - joolstein
https://730.no/wp-content/uploads/2024/02/Handtering-av-udode-Bente-Borsum.jpg
Joolstein en ik zijn het best vaak eens, maar meestal niet over slowburn arty horror. TENZIJ er folk horror uit het beeldscherm druipt, dat smeert de boel dan wellicht nog iets. Maar dat is hier niet het geval en Hvistendahls film is zelfs MIJ te langzaam. Ik moet altijd een beetje huilen om eenzins comments die luiden: “Er gebeurt niets in deze film!”, maar hier is dat gedeeltelijk het geval. Er zijn wel degelijk rake en mooie momenten, maar ze voelen een beetje als krenten in een wat smakeloze pap, waar je per minuut maar één hap van mag nemen.
Hier had meer ingezeten, is mijn eerste gevoel. Maar ik zal hem nog een keer herkijken terwijl ik geen zeurende pijn heb.
3*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
91 minuten
RW: 1 Totaal aantal punten: 35
Subgenre: 98. Werewolf Horror (Voltooide subgenres: 10, 12, 19, 20, 21, 30, 33, 42, 46, 51, 57, 64, 65, 69, 86, 88, 90, 95, 98)
Themaklassement: 19 punten
Waardering: 5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/941.jpg?cb=1366413089
Mijn laatste bijdrage aan de MovieMeter Horrorchallenge 2024. De maand november heb ik nodig om straks nog een jaarlijst 2024 in te kunnen leveren. We gaat eruit met een vijfsterren-klapper. 1981 was het grote weerwolf jaar en The Howling werd qua populariteit de nummer 2 (na An American Werewolf in London). Deze is minstens zo goed. Minder humor, meer mystery en daarom iets grimmiger dan de publieksfavoriet. We beginnen even met de jacht op serial killer, maar uiteindelijk gaan we tot rust proberen te komen in The Colony waar we 's nachts wakker worden van het gehuil in de bossen.
shugenja
-
- 644 messages
- 1601 votes
114. Håndtering av Udøde (2023)
97 minuten - Noorwegen
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 227 +14 = 241
Subgenre: 100. Zombie Horror
Themaklassement: 100 punten (Voltooid: 1-100)
(afbeelding)
Woohoo!
Het plaatje hierboven zegt iets anders, maar Woohoo!!! 
Bepaald niet als eerste maar ook zeker niet als laatste heb ik de door mezelf samengestelde subgenre lijst gecompleteerd. Wat een werk, wat bezielt iemand om zo’n helse, eindeloze lijst in het leven te roepen voor deze donkere dagen!
Truthfully, ik heb moois ontdekt waar ik het niet had verwacht, matigs waar ik dacht een zekerheid je te hebben en heel erg veel er tussenin. Maar mijn doel voor die subgenres is vooral de uitdaging om de breedte in te gaan, dingen te kijken die al te lang op je kijkstapel liggen en er maar niet van komen, en vooral: dingen te kijken die je anders überhaupt niet of niet zo snel op zou zetten. Ik sluit de subgenres echter af met iets vertrouwds: een arty-farty zombie-horror. Fijnbesnaard en elevated zoals jullie me allemaal kennen. 
(afbeelding)
Op een hete zomerdag wordt de stad Oslo omringd door een vreemd elektrisch veld. Een of ander virus verspreidt zich door de stad. Alle elektronica slaat op hol. Wat volgt is chaos die een hoogtepunt bereikt tot de vreemde verschijnselen plotseling stoppen.
“Hopelijk is ze er klaar voor, Renate Reinsve en Anders Danielsen Lie regisseren. De drie shorts die ik van haar zag waren een zeventje en 2 zesjes. Maar ik ga hem sowieso kijken om daar achter te komen.” - John Milton
“Tja dit is een typische arthouse-film met bijna niets anders dan suggestieve filosofisch beeldtaal. De film loopt zelfs nog langzamer dan dat zombies schuifelen naar hun doel. Vervelendere films als deze zie ik dit jaar waarschijnlijk niet!” - joolstein
(afbeelding)
Joolstein en ik zijn het best vaak eens, maar meestal niet over slowburn arty horror. TENZIJ er folk horror uit het beeldscherm druipt, dat smeert de boel dan wellicht nog iets. Maar dat is hier niet het geval en Hvistendahls film is zelfs MIJ te langzaam. Ik moet altijd een beetje huilen om eenzins comments die luiden: “Er gebeurt niets in deze film!”, maar hier is dat gedeeltelijk het geval. Er zijn wel degelijk rake en mooie momenten, maar ze voelen een beetje als krenten in een wat smakeloze pap, waar je per minuut maar één hap van mag nemen.
Hier had meer ingezeten, is mijn eerste gevoel. Maar ik zal hem nog een keer herkijken terwijl ik geen zeurende pijn heb.
3*
Hier ben ik heel benieuwd naar het is echt uniek nog een originele zombie film te maken.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
En de Top 19 voor 2024:
1. Dead & Buried (1981) (Video Nasty Horror) (RW) 5*
2. The Howling (1981) (Werewolf Horror) (RW) 5*
3. The Wailing (Gok-seong) (2016) (Mystery Horror) (FTV) 4*
4. Infinity Pool (2023) (Art / Slowburn / Elevated Horror) (FTV) 4*
5. Talk to Me (2022) (Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror) (FTV) 4*
6. Village of the Damned (1995) (Remake Horror) (FTV) 4*
7. The Texas Chainsaw Massacre 2 (1986) (Tobe Hooper Horror) (FTV) 4*
8. The Raven (1963) (Period & Historical Horror) (RW) 4*
9. The Seventh Curse (Yuen Chun Hap Yu Wai See Lee) (1986) (Asian Horror) (FTV) 4*
10. The Gate (1987) (Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror) (FTV) 3*
11. La Cripta e l'Incubo (1964) (Gothic Horror / Urban Gothic Horror) (FTV) 3*
12. Happy Birthday to Me (1981) (Canuxploitation Horror) (FTV) 3*
13. Death Screams (1982) (Turkey Horror (<5.0 IMDb)) (FTV) 3*
14. Child's Play (1988) (Toy Horror) (FTV) 3*
15. The Slayer (1982) (Arrow Horror) (FTV) 3*
16. Demonwarp (1988) (Jungle / Woods Horror) (FTV) 2*
17. The Nest (2019) (2010s Horror) (FTV) 2*
18. Son (2021) (Creepy Kid(s) Horror) (FTV) 2*
19. VFW (2019) (Action Horror) (FTV) 2*
Happy Halloween!
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
88 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 167
Subgenre: 59. New French Extremity Horror
(Voltooide subgenres 1 t/m 59,63,64,65,66,68,71,77,79,80,83,85,86,88,91,97,100)
Themaklassement: 75 punten
Eigen rating : 3*
Redelijk bloederige Nieuwe Franse Extreme horror. Zeker niet de beste uit deze Franse stroming, maar het is eigenlijk wel het bekijken waard. Donkere humor en bloederige slachtpartijen. Leuke combinatie. Als de hoofdrolspeelster dan ook nog eens om de haverklap uit de kleren gaat en haar rijkgevulde boezem en smakelijk derrière toont, is dat ook nog eens een pluspunt.
https://videocelebs.net/wp-content/uploads/2017/07/image1_temp-421.jpg
Zolang als ze maar niet teveel lacht 
Dentheman
-
- 492 messages
- 638 votes
88 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 167
Subgenre: 59. New French Extremity Horror
(Voltooide subgenres 1 t/m 59,63,64,65,66,68,71,77,79,80,83,85,86,88,91,97,100)
Themaklassement: 75 punten
Eigen rating : 3*
(afbeelding)
Redelijk bloederige Nieuwe Franse Extreme horror. Zeker niet de beste uit deze Franse stroming, maar het is eigenlijk wel het bekijken waard. Donkere humor en bloederige slachtpartijen. Leuke combinatie. Als de hoofdrolspeelster dan ook nog eens om de haverklap uit de kleren gaat en haar rijkgevulde boezem en smakelijk derrière toont, is dat ook nog eens een pluspunt.
(afbeelding)
Zolang als ze maar niet teveel lacht
Blijft toch bijzonder dat horror en vrouwelijk schoon hand in hand gaan, zelfs bij Alien vanmiddag, totaal niet nodig, maar toch op het end Ripley nog even in het ondergoed
robertinho
-
- 1512 messages
- 2934 votes
----------------------
109. Don't Go in the House (1979)
91 minuten - Verenigde Staten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 217 +14 = 231
Subgenre: 95. Video Nasty Horror
Themaklassement: 95 punten (Voltooid: 1-95)
(afbeelding)
Een jonge man wordt opgevoed door zijn gestoorde moeder en houdt er op latere leeftijd ook wat rare eigenschappen op na. Op een avond slaat hij helemaal door en kidnapt een aantal vrouwen, die hij meeneemt naar zijn huis en op gruwelijke wijze vermoordt.
Het is leuk om op de pagina van deze film control f te drukken en dan op Pyscho te zoeken. Verder kan ik me behoorlijk bij Woland voegen. Dit is een redelijke video nasty met een grimmig sfeertje, maar hij pakt niet genoeg door om echt te beklijven.
2,5*
Welke vind je beter, deze of Maniac (1980)?
robertinho
-
- 1512 messages
- 2934 votes
78. Carved (Film, 2024) - MovieMeter.nl
95 min
Ftv
Puntentotaal 156
Rating 2
https://static.soapcentral.com/editor/2024/10/14de6-17296768438479.jpg?w=640
Niet helemaal mijn ding. De pacing klopte niet voor m'n gevoel en de humor werkte ook niet voor mij. Kinderachtige grapjes werden afgewisseld met over the top geweld en gore, maar beide misplaatst. Chris Elliott zijn karakter is typerend voor deze film. De pompoen zelf was leuk.
79. Scanners (Film, 1981) - MovieMeter.nl
103 min
Ftv
Puntentotaal 158
Rating 3
https://detroitcineaste.net/wp-content/uploads/2023/10/scanners5.png
Vet, deze poster van Herman Brood & his wild romance op de achtergrond.
Drie sterren, nipt. Natuurlijk de befaamde scène aan het begin en de eindbattle. Verder is het me veel te koud, afstandelijk en te klinisch. Heb ik wel vaker last van bij Cronenberg.
80. Bloodstone: Subspecies II (Film, 1993) - MovieMeter.nl
86 min
Ftv
Puntentotaal 160
Rating 3
https://horrorghouls.com/wp-content/uploads/2024/09/subspecies-2-poster01-2.jpg
Eerder deze challenge Subspecies deel één gekeken en toen ik zag dat deel 2 t/m 4 ook online stonden, dacht ik: waarom ook niet.
Dit keer is het Roemeense platteland ingewisseld voor Boekarest. En niet zonder succes. Wederom bijzonder sfeervol. Vooral door het geweldige schaduwwerk, de ruïnes en graftombes. Als je dacht dat Radu, met z'n lange vingers, een engerd was dan heb je z'n moeder nog niet ontmoet...
Subspecies is horror, maar ook weer niet. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ja, het is met vampieren, andersoortige monstertjes en gore, maar van spanning is niet echt sprake. Het is veel meer een avonturenfilm gemengd met wat speurwerk. Tusendoor ontmoeten we wat van de plaatselijke bevolking: een professor, een agent en een Amerikaanse ambassadeur.
Kijkt lekker weg weer.
Dentheman
-
- 492 messages
- 638 votes
150. Clown Motel (2023)
83 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 288
Eigen rating: 1,5*
(afbeelding)
Liefhebbers van clowns in horrorfilms zullen teleurgesteld zijn, want in Clown Motel zijn het ondode Indianen die de gezellige dagen in de woestijn komen verstoren. Het neemt zichzelf verder behoorlijk serieus en de opbouw is veel te lang, maar naarmate de finale vordert kon er toch wel een lachje vanaf. Een film die op kwalitatief vlak dus precies levert wat je er vooraf van kunt verwachten.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Welke vind je beter, deze of Maniac (1980)?
Splinters
-
- 2620 messages
- 1391 votes
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
90 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 169
Subgenre: 60. North American Horror
(Voltooide subgenres 1 t/m 60,63,64,65,66,68,71,77,79,80,83,85,86,88,91,97,100)
Themaklassement: 76 punten
Eigen rating : 1.5*
Mijn god, wat een flut film. Dit moet dus zogezegd een horror voorstellen maar werd uiteindelijk een flauwe arty film. Veel gebazel en weinig horror. Er zijn zogezegd zombies maar deze doen zich heel anders voor dan de gekende zombie-soort. Als ze dan eens in actie schieten om een slachtoffer te verscheuren, is daar totaal geen beeld van. Het enige spatje bloed dat je in deze film te zien krijgt, is hetgeen te pas en te onpas uit iemand oog sijpelt. Knappe vrouwelijke actrices, dat wel. Maar verder lijkt het wel alsof iedereen één of andere hallucinatie-bezorgende paddenstoel heeft verorberd. Snel vergeten dus.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Blijft toch bijzonder dat horror en vrouwelijk schoon hand in hand gaan, zelfs bij Alien vanmiddag, totaal niet nodig, maar toch op het end Ripley nog even in het ondergoed
Vrouwelijk naakt in horror moet van mij ook niet persé. Maar ik ga natuurlijk ook niet klagen als ze iemand met welgevormde curves laten opdraven