- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
remorz
-
- 2497 messages
- 2742 votes
27. Night Of The Reaper (2025)
Speelduur: 93 min
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 52 punten
-
Subgenre: 71. Revenge Horror
Themaklassement: 27 punten (3-5-6-10-11-16-17-23-31-32-35-36-37-51-53-57-58-60-61-67-71-73-75-79-80-89-100)
Als er in de openingsscène gepraat wordt over Skywalkers en er in minder dan tien minuten Coca-Cola, Mtv, cassettebandjes en VHS-camera’s getoond worden, huiver ik heel even voor de zoveelste, run-of-the-mill jaren ’80 ode. Gelukkig weet deze film toch aardig uit te pakken met een eigenzinnig verloop dat wellicht bijtijds een bovengemiddeld beroep doet op je suspension of disbelief maar toch genoeg eigen kracht in huis heeft om in mee te kunnen gaan.
Een jaar nadat er een brute moord op een babysitter gepleegd is, keert student Deena terug naar haar geboortedorp. Een beetje vervreemd van haar ouders en vrienden, wordt ze tijdens haar korte verblijf opgezadeld met een babysit-verzoek, waar ze schoorvoetend mee akkoord gaat. Ondertussen krijgt de lokale sheriff mysterieuze pakketjes toegestuurd, die hem op het spoor van een mysterieuze, als Reaper verklede moordenaar moeten brengen.
Tot zover wellicht weinig verrassingen maar zo generiek als de elementen klinken, zo goed wordt het uitgevoerd. Een aantal momenten met openpiepende deuren of gestommel in de nacht hadden makkelijk voor clichématig door kunnen gaan, het zijn vooral een intentioneel geduldige camera en goed gedoseerde sound-effects die effectief de spanning teweeg weten te brengen. Een handvol jumpscares ook wel, maar ook daarmee niet te scheutig.
Hoofdrolspeler Jessica Clement heeft aanvankelijk een beetje een Michael Cera vibe, maar als de spanning toeneemt ontpopt ze zich voor mij toch als de ster van de film. En als het laatste half uur dan toch een spel met je verwachtingen speelt, besef je dat het met de regie ook wel snor zit hier. De horror-elementen blijven wat minimaal en veelal buiten beeld maar ook op dat gebied vindt de film uiteindelijk wat ontlading als suggestiviteit plaats maakt voor een prettig gore-momentje of twee.
Ja totale verrassing dit. Volledig buiten mijn radar om gevonden dankzij de registratie van joolstein en dat soort vondsten onderstreept voor mij toch wel het leuke van deze challenge. 3,5*
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
45. War of the Dead (Film, 2011)
86 minuten
ftv=2p
puntt= 104
subgenre= 97 war horror
themakl= 45
2*
Oorlogsfilm over Amerikaanse en Finse soldaten die tegen nazi zombies vechten. Niet echt de moeite waard om te gaan kijken tenzij je van B films houdt die over de oorlog gaan en waar veel in wordt geschoten. De film duurt niet lang, maar toch heb ik meerdere keren op de klok gekeken hoelang nog precies want er gebeurde weinig interessants. Het was vooral veel schieten op zombies en die zombies gingen dan heel gemakkelijk dood. Daardoor werd de film ook nergens spannend. Het verhaal was erg zwak en voor een zombie film was er niet veel gore. Nu ik er over nadenk ben ik met mijn 2* nog erg positief en is 1,5 * misschien passender.
colombiaantje
-
- 30 messages
- 0 votes
Gisteren gezien:
83 minuten
FTV (2 punten)
Punten totaal: 53 punten
eigen waardering: 2*
Bron: Prime
84 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 55 punten
Eigen Waardering: 1.5*
85 minuten
FTV ( 2 punten)
Punten totaal: 57 punten
Eigen waardering: 2*
moviemike
-
- 1309 messages
- 5775 votes
Speelduur: 69 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 22
Subgenre 3: 40s Horror
Themaklassement: 11 punten
Voltooid: 1-2-3-13-18-28-40-47-63-68-100
Bekeken via: YouTube
Beoordeling: 1*
https://dailyscribbling.com/wp-content/uploads/2013/06/watson-bound.jpg
Op IMDB vermeld als horror maar veel horror was er niet te bespeuren.
Een verhaaltje waarin Sherlock Holmes samen met Dr. Watson een mysterie moet oplossen als in een clubje van heren de ene na de andere het loodje legt. Basil Rathbone moet destijds een indrukwekkende Sherlock geweest zijn, persoonlijk vond ik er allemaal niet veel meer aan.
cinemanukerke
-
- 1831 messages
- 1043 votes
Vandaag brandoefening. Met ons tweeën in de badkamer (bureau/leslokaal werd gepoetst door madame Cinemanukerke en zoals elke getrouwde man weet, is het zeer raadzaam om dan uit de buurt te blijven) met een sleuteltje verborgen in een badkuip vol scheerschuim. Ja we lachen wat af tijdens de horror challenge. We duiken enthousiast in het bad op zoek naar het sleuteltje; Schuim en water overal. Toch vinden we het sleuteltje en er is welgeteld 1 minuut van extase. Dan komt Mme Cinemanukerke de badkamer in. ’t Is allemaal de schuld van de Saw II, prevel ik nog maar het brengt geen zoden aan de dijk. Voor wie dacht dat Saw II eng is, het kan dus erger, geloof me.
FTV (93 minuten) – 2 punten
Puntentotaal 20
Subgenre : 67. Prequel / Sequel horror (afgevinkt : 24, 32, 41, 49, 66, 67, 70, 80, 92, 98)
Eigen score : 3,5* Score dochter 3,5*
https://chucksconnection.com/saw2/saw206.jpg
Vorig jaar zagen we Saw en vermits mijn dochter dit zeer goed vond, koos ze voor de sequel. Ik vond die zelfs een tikkeltje beter. Tuurlijk, je weet wat gaat komen, de structuur is vrij gelijkaardig (mensen opgesloten in een ruimte vol valkuilen en een politie agent die moet uitpluizen waar ze zitten) maar het feit dat de 2 verhalen (in het huis en bij Jigsaw) beter gelinkt zijn aan elkaar voelt de film meer samenhangend. Ook is er nagenoeg dezelfde zedenles. De verdorvene onder ons moeten boeten voor hun zonden. Visueel in een neon geel, koud blauw en donker kleurenpalet Tobin Bell acteert gedenkwaardig en draagt de film. Saw II is strakker verteld en biedt nagelbijtend entertainment zonder ooit groots te worden.
Mijn dochter vond het vervolg niet verkeerd maar het eerste deel was beter.
Wat hebben we geleerd ? Papa, als mama ons morgen terug vrijlaat uit quarantaine, kijken we dan terug een horror film ?
Noodless
-
- 10044 messages
- 6180 votes
40 Don't Go in the House (Film, 1979)
Speelduur: 91 minuten
FTV 2 punten
Totaal 93
Thema 95 Video Nasty
Themaklassement : 40 punten ( 1 + 4 + 6 + 12 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 27 + 28 + 32 + 34 + 35 + 36 + 43 + 44 + 45 + 47 + 56 + 58 + 60 + 62+ 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 72 + 79 + 80 + 83 + 86 + 87 + 93 + 94 + 95 + 96 + 97)
Beoordeling: 2*
https://tocaoterror.com.br/wp-content/uploads/2021/09/DontGoInTheHouseEpImage2.jpg
Het verhaal kent een traag verloop en buiten de eerste kill gebeurt er lange tijd heel weinig. Er wordt te veel aandacht gegeven aan de hersenskronkels van de hoofdrolspeler Grimaldi die een beetje doet denken aan Dustin Hoffman. De horrorelementen stellen teleur en de film heeft geen spannende momenten. 4/10
Noodless
-
- 10044 messages
- 6180 votes
41 Pinocchio's Revenge (Film, 1996)
Speelduur: 96 minuten
FTV 2 punten
Totaal 95
Thema 90 Toy horror
Themaklassement : 41 punten ( 1 + 4 + 6 + 12 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 27 + 28 + 32 + 34 + 35 + 36 + 43 + 44 + 45 + 47 + 56 + 58 + 60 + 62+ 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 72 + 79 + 80 + 83 + 86 + 87 + 90 + 93 + 94 + 95 + 96 + 97)
Beoordeling: 3*
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzE4YjcxZTMtYjYxZC00OGIzLWFkYmEtMzU5MWQwYjc2ZGRhXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg
Degelijke fantasievolle horrorfilm waarbij je als kijker lang in het ongewisse wordt gehouden of de pop nu wel of niet tot leven komt. Dat is de kracht van de film want zelfs bij het einde ben je als kijker nog even aan het twijfelen, maar door één scène wordt het duidelijk gemaakt dat het vooral in de hoofden van zowel moeder als dochter zit en bepaald wordt door de pop om de één of andere reden. Dit mysterie blijft wel vaag, al maakt de openingsscène duidelijk dat wanneer de pop een verbinding heeft met de ziel van het kind het een verloren zaak is. Daarom dat die papa van de jongen in begin van de film zijn zoon samen met de pop wil begraven. Echt griezelig wordt het weliswaar niet, maar het verhaal wordt goed opgebouwd met aandacht voor de hoofdpersonages die prima vertolkt worden door de moeder en dochter (Rosalind Allen en Brittany Alyse Smith ). Candace McKenzie speelt de Italiaanse au pair en zorgt voor een leuke naaktscène in de douche waarbij Pinocchio haar in de gaten houdt. 6,5/10
Noodless
-
- 10044 messages
- 6180 votes
Straks naar de bioscoop met mijn zoon waarbij ik deze film kan meepikken voor de horrorchallenge 
The Conjuring: Last Rites (Film, 2025)
Ben benieuwd. Tot nu toe vind ik deze reeks films wel goed.
Ook niks over gelezen, alleen de trailer in de bioscoop gezien en die beviel me toen. Maar ja, dat wil natuurlijk niks zeggen. En tot welk thema zou de film horen? Exorcism ? Occult ? Paranormal ? Misschien alle drie 
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
15. Heart Eyes , 2025– 99 minuten – FTV – subgenre: romantic horror
https://4kwallpapers.com/images/wallpapers/heart-eyes-2025-3840x2160-23217.png
Op Moviemeter zag ik al de vergelijking met Scream, en die is goed te begrijpen. Het is ook wel bewonderenswaardig dat men, in plaats van een zoveelste Scream-sequel, echt geprobeerd heeft het concept opnieuw uit te vinden.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRoveQEROviG63GZJM7qFTDfgM6y0_AidfrMA&s
De hoofdrolspeelster Olivia Holt is een ware eye candy, daar valt niet omheen. Alleen het romantische aspect is voor mijn gevoel net wat too much voor een slasher. De overdreven vioolmuziek eronder maakt het allemaal nóg zoeter, alsof je eigenlijk naar een romcom zit te kijken waar toevallig wat moorden in plaatsvinden. Ik dacht zelfs: als je de rollen zou omdraaien en er een romantische komedie van zou maken die stiekem een horrorfilm blijkt te zijn, dan had het misschien beter gewerkt. Maar goed, waarschijnlijk ook onmogelijk in de praktijk.
Uiteindelijk is dit een geinige, frisse poging, maar net te zoet om als horror écht indruk te maken.
3 sterren.
remorz
-
- 2497 messages
- 2742 votes
De overdreven vioolmuziek eronder maakt het allemaal nóg zoeter, alsof je eigenlijk naar een romcom zit te kijken waar toevallig wat moorden in plaatsvinden.
Ik had juist het idee dat dat ook exact is wat de film probeerde te bereiken.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
Maar zouden het dan geen romcom moeten noemen ipv horror ?
remorz
-
- 2497 messages
- 2742 votes
Tja je kunt het noemen wat je wil, nu staat er Horror/Komedie. Het horrorlabel is onontkoombaar maar het komediegehalte komt toch veelal voort juist door het verweven met romcom-format. Had tegen het einde ook het idee dat die romantiek centraler kwam te staan dan de horror.
Dentheman
-
- 492 messages
- 642 votes
19) The Remaining (Film, 2014)
Speelduur: 88 minuten
Datum van zien: donderdag 25 september 2025
Medium: Netflix
FTV: 2 punten (17 FTVs)
Puntentotaal: 35 punten
Waardering: 2
Themaklassement: subgenre 10 - 2010s horror
Punten themaklassement: 19/100
Review: Beschrijving sprak mij op zich wel aan, alhoewel de lage gemiddelde score mij wel enigszins terughoudend maakte. Poeh, lastige film hoor, want dat er potentie in het idee zit is wel degelijk waar en er zijn spaarzame stukjes die wel werken, maar overall gezien vind ik het toch allemaal net niet. De CGI, het acteerwerk, de cast en laat ik dan maar niets zeggen over het religieuze onderdeel. Het ligt er voor mij allemaal iets te dik bovenop, ik heb in de recensies verschillende invalshoeken gelezen en mogelijk dat er het een en ander aan mij voorbij gaat, maar ik vond het toch vooral overkomen als een lange promofilm (no offense verder overigens, iedereen moet doen, laten en geloven wat men wilt verder)..
https://i.postimg.cc/ydvnXwvV/The-remaining-2014.png
20) Freddy vs. Jason (Film, 2003)
Speelduur: 97 minuten
Datum van zien: vrijdag 26 september 2025
Medium: Netflix
RW: 1 punt (17 FTVs)
Puntentotaal: 36 punten
Themaklassement: subgenre 9 - 2000s horror
Punten themaklassement: 20/100
Review: Zag deze voorbij komen, in een grijs verleden gezien, ik geloof zelfs ooit in de bioscoop. 2 iconen uit de horror scene, echter wel van een subgenre dat mij normaal niet zo weet te bekoren, de slasher... Maar Freddy, altijd grappig met zijn oneliners, dus even wat hersenloos vermaak voor mijn trip naar de bios later op de dag. Nou kwam ik toch wel van een koude kermis thuis, ook al had ik geen hoogstaande oscarwaardige prestaties verwacht, maar dit was wel heel cheesy! Ik was 16 a 17 toen deze film uit kwam en dat is dan ook precies de doelgroep waar hij voor gemaakt is, ik ben het blijkbaar ontgroeit. Dikke nono voor mij, nog wat puntjes, puur voor het samenvoegen van de iconen, wat eigenlijk niet nodig was.
https://i.postimg.cc/8P0pncjc/Freddy-vs-Jason-2003.png
21) Dangerous Animals (Film, 2025)
Speelduur: 98 minuten
Datum van zien: vrijdag 26 september 2025
Medium: het grote scherm
FTV: 2 punten (18 FTVs)
Puntentotaal: 38 punten
Waardering: 4
Themaklassement: subgenre 23 - australian, ozploitation, oceania horror
Punten themaklassement: 21/100
Behaalde subgenres: 1, 2, 3, 4, 5, 6 , 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 23, 33, 35, 37, 60, 85 en 87
Review: Wederom niet geheel mijn genre, maar dit was op moment van de dag dat ik tijd had enige horror, heb nu toch een pathe abbo, dus baat het niet schaadt het niet dacht ik! En was mij dat even een welkome meevaller na de afgelopen 2 prenten. Weinig vernieuwends, alhoewel de kills wel leuk verzonnen waren, maar ook eentonig werden en er eigenlijk ook niet superveel waren. Maar Jai Courtney maakt deze film wel hoor, sterk staaltje crazy play
. En het accent natuurlijk, dat is een dikke punt extra 
Theunissen
-
- 12273 messages
- 5515 votes
06. Gacy (2003)
Speelduur: 88 minuten
Totaal: 10 + 2 = 12 punten
https://images.mubicdn.net/images/film/25214/cache-16913-1745489820/image-w1280.jpg?size=800x
De film "Gacy", welke ik gezien heb op "Prime Video", is een poging om het beruchte leven van de Amerikaanse seriemoordenaar John Wayne Gacy naar het scherm te brengen. Helaas resulteert dat in een halfbakken, ongeïnspireerde productie die zowel qua spanning, dramatische diepgang als historische accuratesse tekortschiet.
Het grootste probleem van "Gacy" is dat de film niet weet wat hij wil zijn. Is het een psychologisch portret van een gestoorde man, een grimmig true-crime drama, of een exploitatiefilm die de gruwel centraal zet? Het eindresultaat is een kleurloze mengeling die geen van deze invalshoeken overtuigend uitwerkt. De film springt van scènes uit Gacy’s jeugd naar moorden, naar alledaagse interacties met buren, zonder echte narratieve lijn. Daardoor voelt het eerder als een reeks losse fragmenten dan een coherent verhaal.
De casting van Mark Holton in de hoofdrol is op zijn minst discutabel. Holton speelt Gacy eerder als een sullige, ongemakkelijke man dan als de charismatische en manipulatieve figuur die de echte Gacy was. Zijn vertolking mist dreiging en psychologische complexiteit. Het resultaat: een hoofdpersoon die nooit angst inboezemt en daardoor de film berooft van de spanning die essentieel is bij een verhaal over een seriemoordenaar.
Al met al is "Gacy" is een gemiste kans. Het verhaal van John Wayne Gacy is macaber, fascinerend en huiveringwekkend genoeg om een sterke film op te leveren, maar deze productie doet er vrijwel niets mee. De film is traag, goedkoop en inhoudsloos. Het blijft steken in een rommelig script, zwak acteerwerk en een stijl die eerder slaapverwekkend dan angstaanjagend is.
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
46. The Howling: Reborn (Film, 2011)
92 minuten
ftv= 2p
puntt= 106
subgenre= 98 werewolf horror
themakl= 46
1,5*
Ik ben sowieso al niet dol op weerwolf films, maar dit soort rotzooi slaat wel alles. Will is verliefd op Eliana. Maar Will begint ook een weerwolf te worden. Alhoewel weerwolf een groot woord is voor de wezens die daar voor door moeten gaan, ik heb nog nooit zulke slechte weerwolven gezien ze (ze zijn eerder lachwekkend dan eng en lijken op een soort honden met schurft ). Terwijl Will vecht tegen zijn weerwolf zijn, zijn er anderen die juist wel willen dat Will een weerwolf wordt. De film is noch spannend noch eng. Het tiener liefdesverhaaltje tussen Will en Eliana speelt een te grote rol en is niet interessant genoeg om een film mee te vullen, al helemaal geen horror. Daarom 1,5*
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2934 votes
93 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 63 punten
Subgenre: Directed by woman horror
Themaklassement: 31 punten
Eigen score: 3*
Eeeeeeennnnn de rol voor meeste irritante klote kind gaat naar...... Maja dat is nu precies het hele punt dus eigenlijk verdiend die jongen gewoon een Oscar. Toch was het lastig soms om me er niet aan te storen. Verder is het een prima duister sprookje waar vooral het drama element schittert. De conclusie is bijvoorbeeld best wel mooi en ook deze trauma symptomen komen we best wel tegen bij ons in de kliniek. Helaas is de horror iets minder geslaagd en dat was wel een beetje waar ik naar opzoek was.
87 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 65 punten
Subgenre: Animals & Nature attacks
Themaklassement: 32 punten
https://californiaherps.com/films/filmimages/crawl2.jpg
Prima vermaak van Aja hier. Tempo ligt best hoog, er is een beetje gore, wat fodder om niet in slaap te sussen en een heerlijk claustrofobisch sfeertje. Absoluut geen hoogvlieger, maar als je tijdens/na het eten een filmpje moet kijken is dit best prima voer om je door je after dinner deep heen te slepen.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2934 votes
34. Frozen (Film, 2010)
93 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 67 punten
Subgenre: Elemental/Weather
Themaklassement: 33 punten
https://badhorrormovies.com/wp-content/uploads/2015/08/frozen-2010-emma-belle-kevin-zegers-shawn-ashmore.jpg
Tsja, over de logica van alle personages is veel gezegd en die kritiek deel ik wel met als toppunt wel de wolven. Beetje flauw en onnodig ook, gezien die dude ook gewoon dood had kunnen vriezen was het ook prima. Verder vond ik het zelf nog wel komisch dat Parker hier in haar broek plast en 3 jaar later er een film uit komt onder dezelfde naam met als titelnummer 'let it go'. Film vermaakte overigens wel prima en echt irriteren deed het nu ook weer niet dus klein zesje.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
16.Green Room Green Room (2015) https://w0.peakpx.com/wallpaper/906/942/HD-wallpaper-movie-green-room.jpgSubgenre : political horror
–Ik verzin dit subgenre misschien zelf, maar ergens bestaat het wel: political horror. Net als They Live zit er ook hier een duidelijke politieke lading onder de oppervlakte.
Green Room is sowieso een vreemde eend in de bijt. En Patrick Stewart in de rol van meedogenloze neonazi-leider is misschien wel de vreemdste eend van allemaal. Toch werkt het verrassend goed. Ik zou zelf nooit aan hem hebben gedacht voor zo’n rol, maar juist die castingkeuze geeft de film iets extra’s.
https://pa1.aminoapps.com/6806/5a8645f556a4f1d9af217145c304384ce53d619b_hq.gif
Het tempo zit strak in elkaar, zonder overbodige zijsporen, en het acteerwerk is uitmuntend. Ook hier geldt: rond de 90 minuten is bijna altijd de ideale speelduur voor een horrorfilm , dat bewijst deze film opnieuw. Het einde is intens, grimmig en blijft nog even hangen.
https://66.media.tumblr.com/b6fce2959c1769375468ecb657ef345b/tumblr_od7f0pwqdw1ut1d6co1_500.gif
Sterke, unieke horror met een politieke ondertoon. 
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
82 minuten
ftv= 2p
puntt= 108
subgenre= 99 western horror
themakl= 47
3*
Aparte, low budget film die wel interessant was om te zien. Will Smythe is een priester die vreemd gaat en daarom bijna opgehangen wordt in het oude Amerika. Hij wordt echter gered door zijn volgelingen en het groepje vertrekt uit het dorp. Onderweg worden ze aangevallen door indianen en besluiten daarom om zich te vestigen in een vallei waar de indianen niet komen omdat het vervloekt zou zijn. Ondanks dat de special effects niet geweldig waren en ik het verhaal af en toe wat vaag vond, was het wel een spannende film. De beelden zijn mooi, de acteurs deden goed hun best, maar af en toe werd het geheel wat te rommelig en kwam het ietwat amateuristisch over. Ook bleven sommige zaken iets te onduidelijk en vond ik het einde daarom niet echt bevredigend. Wel leuk om een keer gezien te hebben.
stef89
-
- 150 messages
- 1506 votes
14. Ziam (Film, 2025) - MovieMeter.nl
95 minuten
FTV, 2 punten
Puntentotaal: 27 punten
Bron: Netflix
Eigen score: 2,5*
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
101 minuten
ftv= 2p
puntt= 110
subgenre= 100 zombie horror
themakl= 48
3,5 *
Ben en Mickey zijn omringd door zombies en moeten dat zien te overleven. Daar gaat eigenlijk de hele film over. Er gebeurt niet heel veel, maar toch blijft de film de hele tijd boeien. Er is altijd die dreiging dat er ineens een zombie opduikt. Ook is de vriendschap, voor zover die er is, tussen beide mannen interessant om te volgen. Ben is een macho en dominant mannetje die best lijkt te genieten van hun nieuwe leven terwijl de gevoelige Mickey het rondreizen en de constante dreiging verschrikkelijk vindt. Dit is wel zo'n film die je of geweldig vindt of helemaal niks. Er is weinig actie en vooral veel gepraat. Ik zag dat sommigen de film saai vonden, maar ik vond dat juist in het contact tussen de 2 mannen er steeds wat gebeurde. Saai vond ik het dus absoluut niet.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
116 minuten
FTV
Puntentotaal: 20 + 2 = 22
https://meathookcinema.com/wp-content/uploads/2023/04/jaws2helicopter.png?w=900
Jaws het mag dan de eerste blockbuster en nog steeds de populairste haaienfilm zijn (zo lijkt het toch) ik vind die zwaar overroepen want een haaienfilm die meer over de randzaken gaat dan over de haai zelf vind ik toch wat te makkelijk. De opvolger is gelukkig wat actievoller en aldus een pak minder saai maar op verschillende vlakken in hetzelfde bedje ziek als zijn voorganger. Zo hebben we alweer Brody die in de clinch gaat met de politiek die hem nu zelfs zonder pardon ontslaan. De haai ziet er ook alweer erg nep uit. Het is echt meer een monster dan een natuurlijk uitziende haai. Ondertussen waren er na Jaws toch al enkele (low budget) films met beelden van realistisch uitziende haaien die mensen aanvielen en hen aan stukken scheurden. Zowel de haai uit de eerste als de tweede hebben zo een grote muil dat ze hun slachtoffers helemaal naar binnen kunnen slokken. Of dat moeten we veronderstellen want onderwaterbeelden zijn er nauwelijks. En de manier waarop de haai wordt gedood is dan ook alweer met veel show, gelukkig dat het saaie oeverloze gezeik tussen de 3 mannen uit deel 1 is vervangen door teenage angst. De tweede aanval van de haai (op het bootje van het meisje dat waterskiet) blijft uiteindelijk wel veruit het beste. Jaws 3 ligt nog op stapel maar ik heb weinig hoop en denk dat deze franchise toch heel zwaar teert op nostalgie bij de fans. Makkelijker uit te zitten dan deel 1 ondanks een alweer te lange speelduur maar daar is dan ook alles mee gezegd.
ibendb
-
- 5038 messages
- 3222 votes
34. The Invisible Man Returns (Film, 1940)
Speelduur: 81 minuten
Totaal: 68 punten
Thema: 56. Mad Scientist Horror
Voltooid: 34/100 (1, 2, 4, 5, 11, 15, 16, 23, 26, 29, 30, 32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 76, 79, 80, 85, 86, 92, 93, 98, 99)
https://i.postimg.cc/fytT3WkR/the-invisible-man-returns-1.webp
Een degelijke sequel op een ultieme klassieker. Hoewel dit vervolg de genialiteit van het origineel evenaart, valt het wel op dat men wat anders probeert te doen. Met Vincent Price als de onzichtbare man zit het ook zeker goed. Al zie je hem niet écht, zijn stem alleen al is voldoende om mijn aandacht te trekken.
Men probeert grootser, moderner en spectaculairder te zijn, zeker naar het einde toe. De trukendoos wordt alweer opengetrokken en men tovert op vernuftige wijze enkele effecten op het scherm. Er wordt jammer genoeg vergeten dat we dit allemaal al eerder hebben gezien bij een film van 7 (!) jaar geleden. Veel vooruitgang is er op dat vlak niet geboekt. Het nieuwe is er wel af.
En ik wil nog steeds die bril die Claude Rains in het origineel droeg. Ik laat het nooit los.
3*
ibendb
-
- 5038 messages
- 3222 votes
Speelduur: 105 minuten
Totaal: 70 punten
Thema: 24. Backwoods / Rednecks / Hillbillies
Voltooid: 35/100 (1, 2, 4, 5, 11, 15, 16, 23, 24, 26, 29, 30, 32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 76, 79, 80, 85, 86, 92, 93, 98, 99)
https://i.postimg.cc/NMp52fYF/Brute1976-KB-09112023-146.jpg
In Brute 1976 botst een groepje roadtrippers op een moordlustige familie. Lekker basaal maar er zat hier wel wat in. De kills zijn best geslaagd en ook de slechteriken hebben een duidelijke, zij het erg gecompliceerde motivatie. Het slachtvee zelf is eendimensionaal maar dat mag wel bij een dergelijke genrefilm. Er zit een duidelijk probleem bij de editing want men was blijkbaar bang om scènes te schrappen. Niet elk shot is even belangrijk en er wordt veel op sfeer gefocust, minder op inhoud. Er is een bepaalde, wel heel expliciete kill die er veelbelovend uitzag. Denk aan een piemel en een drilboor. De versie die ik zag (pindakaas, maar blijkbaar ook andere versies hebben dit probleem) had de piemel volledig gecensureerd! Hoe durf je? Dit zou een van de hoogtepunten moeten zijn voor gorehounds zoals mij. En dan durven ze die blurren? Bizarre keuze.
Hier zit een zeer leuke film van anderhalf uur in. Jammer dat het 105min duurt.
1,5* maar dat is voor persoonlijke redenen.
John Milton
-
- 24230 messages
- 13396 votes
125 minuten - Verenigde Staten
FTV - 2 punten - Totaal = 82 +14 = 96
Thema 31 : Clown / Coulrophobia Horror - Voltooid: 41/100 (1-31, 38-45, 62)
Bron: Amazon Prime
https://image.tmdb.org/t/p/w780/rNyJZrMyOxJvpD8pvErYTNqQSca.jpg
Op kerstavond proberen de inwoners van Miles County rustig te gaan slapen, niet wetende dat de verschrikkelijke Art the Clown zijn zinnen heeft gezet op een moordlustige avond in hun stadje. Met de onverwachte hulp van zijn oude slachtoffer Victoria, die vastzat in een psychiatrische kliniek, komt Art terug als nooit tevoren.
Knappe practical effects wat gore betreft, maar mijn ding zal het nooit echt worden. Ik zag deze 5 dagen geleden, maar ik kan me er nu al bijna niets meer van herinneren. Extra suf was dat ik me vergist had, en deel 2 nog bleek te moeten kijken, maar dat schijnt bij deze films niet heel veel uit te maken. 
2,4*
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
49. Kurutta Ippêji (Film, 1926)
70 minuten
ftv= 2p
puntt= 112
subgenre= 01 1920 horror
themakl= 49
3*
Mooie visuele beelden in deze zeer oude Japanse film over een man die in een inrichting gaat werken waar zijn vrouw opgesloten zit. Toch deed de film me niet echt veel en met sommige beelden begreep ik niet wat er nou precies aan de hand was. Het is me allemaal net iets te vaag voor een hoger cijfer. 3*
John Milton
-
- 24230 messages
- 13396 votes
42. Weapons (2025)
128 minuten - Verenigde Staten
RW - 1 punten - Totaal = 83 +14 = 97
Thema geen - Voltooid: 41/100 (1-31, 38-45, 62)
Bron: Pindakaas
https://image.tmdb.org/t/p/w780/kyqM6padQzZ1eYxv84i9smNvZAG.jpg
Zach Creggers vorige film Barbarian (2022) was een aangename verrassing. Met die in het acherthoofd was het leuk om te zien met hoeveel buzz en loftuitingen 'Weapons' werd ontvangen. Veel horrorkanalen en filmsites spraken van een van de (of zelfs dé) horrorfilm van het jaar, samen met Sinners, en in mindere mate Bring her Back. Dat bracht onvermijdelijk anticipatie met zich mee, en dus het risico op teleurstelling. Ik zie dat dat ook bij enkele users het geval is, wellicht ook doordat Weapons geen standaard horrorfilm is, en ook nog eens echt zijn tijd neemt met 128 minuten en enkele langzamere hoofdstukken.
De opbouw in afzonderlijke hoofdstukken lijkt niet voor iedereen de optimale keuze te zijn, maar heeft wel al voordeel dat je steeds een completer beeld krijgt van wat er speelt, en voor de andere karakters aan bepaalde gebeurtenissen is vooraf gegaan. Dingen die je eerder hebt gezien komen daardoor soms in een ander daglicht te staan, al waakt Cregger ervoor dit als een gimmick voor grote onthullingen te gebruiken.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/97l7szJv1HfSIzN7zY9pKBvfVPT.jpg
Garner, Brolin en Ehrenreich zijn sterk zoals je zou mogen verwachten, en dat geldt eigenlijk voor de hele cast. Maar het zijn de strakke regie, goede score (die Cregger naast de film, zelf schreef met de Holladay brothers), en cinematografie van Everything Everywhere All at Once DoP Larkin Seiple die Weapons zijn beklemmende sfeer geven. Er zijn zeker een aantal kippenvel genererende jump scares, maar Weapons heeft veel meer te bieden dan dat, tot de bevredigende (spoilers!!) conclusie van de film aan toe. Tegelijkertijd gruwelijk en óók grappig.
Een van de beste (horror)films van het jaar, ook bij de tweede kijkbeurt. Miss Milton vond hem ook Amazeballs.
4,3*
colombiaantje
-
- 30 messages
- 0 votes
Gisteren gezien:
93 minuten (93 minuten te lang)
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 59 punten
eigen waardering: 1*
118 minuten
FTV (2 punten)
puntentotaal: 62 punten
Thema: 69 Queer horror (afgevinkt:87,16,32,23,37,75,11,45,92,48, 98,76,14,75, 94,69)
Eigen Waardering: 2*
25. The Bewailing (Film, 2021)
100 minuten (voelde als 1000 minuten)
FTV ( 2 punten)
Puntentotaal: 64 punten
Eigen waardering: 1*
Bron: prime
Pfoeee sommige films zijn echt een straf om uit te moeten zitten zeg...
Nog even en ik heb de geselecteerde filmlijst van Prime uitgespeeld, daarna door naar een andere streamingdienst...
Het leukste bewaren we voor het laatst, de eigen collectie 
Shambala
-
- 147 messages
- 0 votes
15. The Crazies (2010)
Speelduur : 101 minuten
FTV ( totaal ) : 2 punten ( 29 , 14 x FTV + 1 x RW )
100. Zombies & Infected Horror
Aardige 'government-military-experiment-gone-wrong' film. Horror is soms wat ver te zoeken met hier en daar wel wat vindingrijke scènes ( uitvaartcentrum, rector met hooivork , wassstraat ). Qua cast: de twee leads deden het wel goed, de rest kon ermee door. BTW : die Timothy Olyphant lijkt maar niet ouder te worden 
3 *
Subgenres (15)
02,03,04,23,32,61,63,65,72,75,79,84,85,86,100
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
50. Mystery of the Wax Museum (Film, 1933)
77 minuten
FTV= 2P
PUNTT= 114
subgenre= 02 1930 horror
themakl= 50
Meneer Igor heeft een museum met wassen beelden waar hij erg trots op is. Door toedoen van zijn zakenpartner wordt alles in brand gestoken, dit tot hevige ontzetting van Igor. Jaren later begint hij weer een nieuw museum terwijl er lichamen uit het mortuarium verdwijnen. Journaliste Glenda gaat op onderzoek uit. Dit is het origineel van House of Wax (Film, 1953) die ik nog niet gezien heb, maar waar ik nu wel heel nieuwsgierig naar ben. Deze versie was wat tam, maar ook grappig. Ik miste een beetje spanning en de rol van Charlotte was ronduit irritant met haar gegil. 3*