• 178.419 movies
  • 12.235 shows
  • 34.017 seasons
  • 647.755 actors
  • 9.378.931 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

joolstein

• 10841 messages
  • 8939 votes

33 Compulsion (2024)

101 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 64+2 = 66

Persoonlijke waardering; 3*

Sub-genre: Geen, even iets buiten de lijst

Themaklassement: 30 + 1 = 31 punten

Voltooid; 1-19, 23, 25, 30, 32,34, 38, 58, 64, 70, 75, 86, 93

https://deadline.com/wp-content/uploads/2024/11/Compulsion.jpg Neil Marshall is natuurlijk geen onbekende. Helaas is zijn nieuwste niet bepaald baanbrekend. Het is een onderhoudend verhaal en het is visueel aantrekkelijk, maar dit uitstapje naar erotische thriller laat te wensen over. Op het zonovergoten Malta volgt je de mooie Evie (Anna-Maria Sieklucka)en haar buren Diana (Charlotte Kirk) en Reese. Echter op het eiland worden op hetzelfde moment een reeks brute moorden gepleegd die rechercheur Claudia Cavara (Giulia Gorietti) en haar partner moeten zien op te lossen. Dat script is hm....luchtig, zonder veel diepgang maar wat de film aan inhoud mist, maakt het visueel goed. Broeierig, zwoele beelden van de lichamen van de vrouwelijke actrices. De camera schuwt ook het bloedvergieten niet. Marshall is verre van terughoudend in de manier waarop een aantal indrukwekkend bloederige moorden in beeld zijn te zien. Oké het belooft iets meer dan het kan waarmaken, maar wat het oplevert is vergeeflijk leuk om te kijken. Want zeg zelf wat is er mis met een lichtvoetige film die zich afspeelt aan de zonnige Middellandse Zee, waar een samoeraizwaard en andere messen bloederige sporen achterlaten en mooie meiden erotische losbandig zijn?

Hans Landa

• 105 messages
  • 7 votes

22. The Front Room (Film, 2024)

94 minuten

FTV/RW: FTV: 2 punten

Puntentotaal: 38

Subgenre: 60. North American Horror

Themaklassement: 22 punten

Voltooid: 22/100 (9, 11, 12, 13, 19, 22, 25, 28, 33, 44, 45, 49, 56, 57,60, 65, 74, 75, 79, 80, 90, 100)

Weet niet helemaal wat dit met horror te maken heeft, meer een thriller. Je verwacht op een gegeven moment wel dat er wat gaat gebeuren maar dat blijft naar mij idee uit, had wel wat meer mee gedaan kunnen worden, setting was prima ervoor.

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2024/08/front-room-a24.png?resize=1000%2C600&ssl=1

23. The Slumber Party Massacre (Film, 1982)

77 minuten

Puntentotaal: 40

Subgenre: 07. 1980s Horror

Themaklassement: 23 punten

Voltooid: 23/100 (7, 9, 11, 12, 13, 19, 22, 25, 28, 33, 44, 45, 49, 56, 57,60, 65, 74, 75, 79, 80, 90, 100)

Verder wat films gekeken die ik hier voorbij zag komen, deze was wel grappig, echt een jaren 80 sfeertje, ook leuk dat je gelijk de dader in beeld ziet, vroeger was de aftiteling ook een stuk korter, deze deed max 2 minuten waarbij je tegenwoordig wel aftiteling ziet van een kwartier en vooral aan het doorspoelen bent of er nog een scene tussen zit.

https://i0.wp.com/setthetape.com/wp-content/uploads/2018/02/slumber-party-massacre-cover.jpg?fit=1200%2C460&ssl=1

24. Death of a Unicorn (Film, 2025)

107 minuten

Puntentotaal: 42

Subgenre: 16. Animals & Nature attacks Horror

Themaklassement: 24 punten

Voltooid: 24/100 (7, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 33, 44, 45, 49, 56, 57,60, 65, 74, 75, 79, 80, 90, 100)

Deze heeft me wel enorm verrast! Echt een vrij/za/zondagsfilmpje waarbij ik graag films zie die een meer dan prima verhaal hebben maar ook het budget wat hoger is, kijkt heel lekker weg, heeft humor, kills waren ook erg leuk. Één van de leukere horrors die ik tot nu toe gezien heb deze challenge, aanrader!

Hier speelt ook Anthony Carrigan in mee, die ook al erg grappig was in de serie Barry, dat is dan wel geen horror maar wel een aanrader voor degene die qua punten boven mij staan om nu te gaan kijken.

https://images.thedirect.com/media/photos/unicorn2.png

25. Slumber Party Massacre II (Film, 1987)

75 minuten

Puntentotaal: 44

Subgenre: 36. Directed by Women Horror

Themaklassement: 25 punten

Voltooid: 25/100 (7, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 33, 36, 44, 45, 49, 56, 57,60, 65, 74, 75, 79, 80, 90, 100)

Wat een onzin was dit, Nightmare on Elmstreet on budget, veel minder leuk als deel 1, hopelijk is deel 3 beter.

https://www.americangenrefilm.com/wp-content/uploads/2019/03/slumberparty_ii_06.jpg

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

28 Censor (Film, 2021)

Speelduur: 84 minuten
FTV 2 punten
Totaal 55

Thema 58 mystery

Themaklassement : 28 punten ( 1 + 4 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 28 + 32 + 35 + 44 + 45 + 47 + 58 + 60 + 62+ 66+ 67 + 68 + 72 + 80 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96 + 97)

Beoordeling: 3,5*

https://www.on-magazine.co.uk/wp-content/uploads/censor-film-review-movie.jpg

Sterk eerste gedeelte met een zeer overtuigende rol van Algar waarbij het mysterie zich langzaam ontvouwt naar een vage climax die de kijker wat onbevredigend achterlaat. Niet alles moet uitgelegd worden, maar hier had toch wat meer tips naar de kijker gegeven moeten worden. Haar trauma in het verleden wordt wel zeer toevallig gebruikt in een nieuwe horrorfilm en blijft een groot vraagteken. De uitwerking naar het einde toe blijft ook vrij vaag waar je wel als kijker weet dat de hoofdpersoon een instabiele persoonlijkheid heeft waarbij fictie en werkelijkheid zich vermengen. Qua sfeer 80's wordt er heerlijk nostalgisch gewerkt met locaties en kleuren. Denk aan de toptijd van de videotheken, het kantoor van de censoristen, de kille gangen van de metro en de opmerkelijke dromerige kleurenpalet naar het einde toe. Qua gore moet je wat geduld hebben, al passeren er wel een paar gore scènes tijdens het afspelen van horror videocassettes. Ook qua beeld zorgt de regisseuse voor een paar opmerkelijke scènes door gebruik te maken van zwart/wit beelden, kleiner formaat van beelden en gewone camera-opnames. 7/10

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

33. I Saw the TV Glow (Film, 2024)

100 minuten

ftv=2p

puntt= 66

subgenre= 85 techno-horror

themakl= 33

2*

De jonge Owen leert Maddy kennen, een meisje op zijn school. Zij vertelt hem over een tvprogramma waar hij ook geïnteresseerd in raakt. Dan stopt op een dag het tvprogramma. Klinkt dit allemaal vaag? Dan klopt dat wel met de film. Na afloop heb ik maar opgezocht waar de film nou precies over gaat, want het was me allemaal onduidelijk. En eerlijk gezegd, nu ik weet dat het over transgenderisme gaat, vind ik het nog steeds onduidelijk. Jammer, want ik zou graag meer films willen zien over dit onderwerp, maar dan wel iets minder abstract.

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

5. Escape from Tomorrow (2013)

90 minuten (Ingekorte versie)

FTV (2). Totaal aantal punten = 10

Subgenre: 44. Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror

Themaklassement: 5 punten

Eigen rating: 1,5*

https://fathersonholygore.com/wp-content/uploads/2017/09/escape-from-tomorrow-4.png?w=640

Een aantal uitgesproken positieve geluiden vanuit specifiek kunstzinnige kijkers ontgaan me even binnen deze film. Wat mij betreft komen de makers namelijk niet veel verder dan geklooi met allerlei effectjes en een sterk gekozen locatie. Op zowel inhoudelijk als visueel vlak simpelweg niet overtuigend en ronduit ongecontroleerd. Ik kon er niet zo veel mee.

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

6. Gacy House (2010)

90 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 12

Subgenre: 67. Prequel / Sequel Horror

Themaklassement: 6 punten

https://occ-0-8407-114.1.nflxso.net/dnm/api/v6/E8vDc_W8CLv7-yMQu8KMEC7Rrr8/AAAABU9Hj4roxQhB0D2yXIcBTm0SDe5fABz1CKceaFiy37jonhToT_FA7sC2pA3vvNgxVLQtZOFQse4FR4m_jSj8f6he6xZbVSd7jTji.jpg?r=e9a

Naar het einde toe zitten hier een aantal onbedoeld hilarische beelden tussen, wat het extra pijnlijk maakt dat de makers dit opzetten als een film waar daadwerkelijke spanning om de hoek moet kijken. Slecht geacteerd en onaantrekkelijk in beeld gebracht. Een simplistische afhaspeling van vervelende clichés. Ik blijf er toch elke keer weer intuimelen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

6. Dracula's Dog (Film, 1977)

90 minuten

FTV

Puntentotaal: 10 + 2 = 12

https://studiocloudstreamslive.blob.core.windows.net/studiocloud-26a0cee64ee5c15234d89927d2dbd7af-4ukfwfty58gm/mmk2uvyy51k.jpg?sv=2015-02-21&sr=b&sig=i4L1gb7Z7F2jCYG8%2FJdlLFByPcC3aNGt9CXD7fngwdA%3D&st=2024-06-05T17%3A33%3A35Z&se=2029-06-05T17%3A33%3A35Z&sp=r

Na het zien van The Pack was ik wel warm voor nog een film met een of meer killer dogs. De film Dracula's Dog aka Zoltan the hound of Dracula is echter een prul van formaat in vergelijking met The Pack. Het begint al met de titel van de film de hond is niet van Dracula enkel door de vampier zelf in een vampierhond veranderd (te zien in een flashback). Het echte baasje van Zoltan is een kerel genaamd Veidt Smith die Dracula ook in een halve vampier heeft veranderd. Hij kan immers in daglicht functioneren en heeft geen dorst naar bloed. Buiten het feit dat hij enkel kan gedood worden door de klassieke houten pin in het hart en dat hij telepathisch spreekt met zijn hond (die hij doorgaans Zoltaaaaaan noemt en dat doet hij tot vervelens toe) is er weinig vampier aan en eng is hij evenmin. Wanneer hij praat met Zoltaaan kijkt hij star voor zich uit (in de camera eigenlijk), zijn lippen lijken aan elkaar te plakken en zijn gezicht in constante staat van ontbinding. Slechts 1 keer lacht hij zijn tanden bloot (ah de lijm was kennelijk uitgewerkt) als die lompe Zoltaaaan eindelijk eens uitvoert waarvoor ze die verre reis hebben gemaakt naar Amerika. Zoltaaan zijn aanvallen zijn ook niet om naar huis te schrijven, de honden hypnotiseert hij en met een klein beetje worden ze later deel van zijn "pack". Hij doodt wel een kampeerder die eigenlijk geen bedreiging vormde op een brutale wijze, misschien was dat om te kijken of hij na een eeuw rust nog wel genoeg pit had voor het echte werk. Die jongen bood nu ook niet heel veel weerstand en de camera wringt zich in vele bochten om het gebrek aan contact tussen aanvaller en slachtoffer te verdoezelen. Nog wat aanvallen op de enige afstammeling van Dracula en diens beschermeling en wat vissers die wel leken gekopieerd van The Pack maar met weinig overtuiging. De manier waarop de zaak werd afgehandeld en het openlaten voor een sequel (die gelukkig niet kwam) was ook cliché en stupide en eigenlijk ook heel passend voor deze prul. Ik betrapte er mezelf op dat ik al na een half uur begon te denken dat dit perfect riff materiaal was vooral als Veidt weer begon met "Zoltaaan Zoltaan" in het cliché Duitse accent of je als kijker werd bestookt met repetitieve hondengeblaf dat vooral leek opgenomen te zijn want het klonk vaak hetzelfde. Ach ja Veidt reed in een lijkenwagen die geparkeerd stond aan de rand van het bos, stelt uiteraard zich niemand vragen bij. Veidt die in een gevecht krijste als een varken was voor mij het hoogtepunt van deze monstrositeit en illustreerde waarom deze film een dikke riff verdient. Acteerwerk is ook vreselijk met uitzondering van Libby Chase die de dochter speelt van Dracula's afstammeling.

joolstein ja wellicht zijn er slechtere killer dog films maar voor mij is dit voorlopig het dieptepunt in het genre.

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

7. V/H/S/Beyond (2024)

114 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 14

Subgenre: 18. Anthology Horror

Themaklassement: 7 punten

Eigen rating: 3,0*

https://variety.com/wp-content/uploads/2024/10/VHS-BEYOND-STORK-Still-1.jpg?w=1000&h=667&crop=1

Wat opent deze anthologiefilm toch geweldig met de bijdrage van Jordan Downey. Iemand die echt begrijpt wat entertainment moet inhouden en er dan ook vol voor gaat. De overige segmenten wisselen tussen bovengemiddeld en zwaar onder de maat. Specifiek de laatste twee hoofdstukjes evenals het overlappende segment zitten een hoger cijfer in de weg.

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

8. Spontaneous Combustion (1989)

97 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 16

Subgenre: 88. Tobe Hooper Horror

Themaklassement: 8 punten

https://resizing.flixster.com/1p_XNoCif3hIDEjrR9W_7y64rAQ=/fit-in/705x460/v2/https://resizing.flixster.com/-XZAfHZM39UwaGJIFWKAE8fS0ak=/v3/t/assets/p12503_i_h6_aa.jpg

Ik ben dol op Brad Dourif als acteur, maar ook hij kon voor mij weinig verandering brengen aan dit nogal saaie verloop met een aantal spaarzaam leuke effecten. Het laat me vooral realiseren dat ik liever een thema als Wes Craven horror of John Carpenter horror had willen zien. Of nog beter: Theme Park Horror! Hopelijk is JM daar volgende editie voor te porren.

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

9. Frank & Zed (2020)

90 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 18

Subgenre: 17. Animated Horror

Themaklassement: 9 punten

Eigen rating: 3,5*

https://wpcdn.us-east-1.vip.tn-cloud.net/www.thepitchkc.com/content/uploads/2020/10/Screen-Shot-2020-10-20-at-3.32.31-PM.png

Ik ondervond net als andere gebruikers ook wat moeite om iets voor dit thema te vinden, maar gelukkig had ik Frank & Zed op mijn kijklijst staan! Een heerlijke mix tussen puppetry en praktische gore, die daarnaast ook pogingen doet om origineel uit de hoek te komen qua inhoud. Niet dat het heel geslaagd voor de dag komt, maar de explosieve finale die vrijwel 30 minuten doorgaat, compenseert dat ruimschoots. Aanrader!

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

10. The Evil in Us (2016)

90 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 20

Subgenre: 12. Abandoned Places Horror

Themaklassement: 10 punten

Eigen rating: 2,0*

https://images.justwatch.com/backdrop/2700052/s640/the-evil-in-us

Een film die aanzienlijk gemener had kunnen en vooral had moeten zijn. Het concept is namelijk leuk gevonden en de opening op visueel vlak een schot in de roos, maar daarna staat The Evil in Us vooral in het kader van een langzame opbouw, te brave geweldsuitspattingen en middelmatig acteerwerk.

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

11. Salem's Lot (1979)

184 minuten (Uncut versie)

FTV (2). Totaal aantal punten = 22

Subgenre: 69. Queer Horror

Themaklassement: 11 punten

Eigen rating: 2,0*

https://i0.wp.com/biffbampop.com/wp-content/uploads/2015/10/glick.jpg?ssl=1

Elk jaar zit er wel een film met een flinke speelduur op de planning en deze editie ging die eer naar Salem's Lot. Vooral omdat ik van plan was de nieuwe versie te zien en dan is het altijd fijn dat je het oude bronmateriaal achter de rug hebt zitten. Helaas viel het flink tegen. Weinig spanning, veel geouwehoer tussen oninteressante figuren en een nogal opgeblazen lengte.

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

12. Hell (2011)

89 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 24

Subgenre: 65. Post-Apocalyptic & Dystopian Horror

Themaklassement: 12 punten

Eigen rating: 3,0*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/3JG7hs2fGJImoGGQ3saHL5HGB9a.jpg

Eindgeheel dat een beetje wisselt tussen genres naarmate de helft van de minuten is bereikt. De eerste helft werkt in ieder geval door een overtuigende stilering erg degelijk, de tweede helft is echter wat minder boeiend. Het acteerwerk is in orde, de onderhuidse spanning wil er echter niet helemaal uitkomen. Leuk om trouwens te weten dat Roland Emmerich onder andere verantwoordelijk was voor de financiering.

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

13) The Possession of Hannah Grace (Film, 2018)

Speelduur: 86 minuten

Datum van zien: zaterdag 20 september 2025

Medium: Netflix

RW: 1 punt (11 FTVs)

Puntentotaal: 24 punten

Waardering: 4

Themaklassement: Subgenre 35 - Demons, devils & possession horror

Punten themaklassement: 13/100

Behaalde subgenres: 1, 2, 3, 6 , 11, 13, 17, 19, 33, 35, 37, 85 en 87

Review: Weer zon film die ik nog geen score heb gegeven, maar waarvan ik wist dat ik hem al weleens gezien had, zo druppelt er af en toe wat binnen van mijn leven pre-Moviemeter. Ik kon mij nog herinneren dat ik het toentertijd een goede film vond, dus ik dacht, beter een goede RW dan een slechte FTV (niet teveel natuurlijk, moet wel aan de minimale hoeveelheid FTV geraken, maar dat gaat wel lukken zo te zien ).

Het relatief lage gemiddelde verrast mij enigszins, want ik vond dit in tegenstelling tot mijn herziening van case 39 eerder deze week een puike RW. Zo zie je maar weer dat over smaak niet te twisten valt en ik heb het idee dat dit nog eens extra uitvergroot wordt bij de subgenres als het om horror gaat. Ik ga gewoon goed op het hele possession gebeuren en de uncanny motoriek bezorgen mij echt de kriebels, net als het op plekken verschijnen of kruipen die fysiek onmogelijk zijn, ik betrapte mijzelf erop dat ik zelfs een aantal keer bewust even wat afleiding zocht op mijn telefoon (zit je dan als ervaren horror liefhebber, bangepoeperd, maar ergens fijn dat het soms dus toch nog kan ).

Zoals gezegd, de meningen verschillen over deze film, ze lopen uiteen van helemaal niets naar sterke film en ik schaar mij duidelijk achter de laatste groep. Dikke ruim voldoende van mij en ik vond Shay Mitchell een goede rol neerzetten. Kritiekpuntje vond ik de enigszins matige CGI in de eindscene, net als de beveiliger die wat weg had van carrot top, ook al niet rood. Ik hou niet van schijtlollig gedoe in mijn horror en die beveiliger neigde daar wel naar. Overigens ook dikke props voor Hannah Grace herself, creepy neergezet, eigenlijk tot het punt dat ze weer vrijwel volledig hersteld is bleef ze iets huiveringwekkends over zich hebben.

https://i.postimg.cc/qqW1GqPh/The-possession-of-Hannah-Grace-2018.png

Theunissen

• 12273 messages
  • 5515 votes

02. The Children (1980)

Speelduur: 93 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 2 + 2 = 4 punten

https://eofftvreview.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/06/the-children-1.jpg

alexspyforever was de laatste die op 31 december 2014 iets geschreven heeft bij deze Lloyd Kaufman en Michael Herz (oftewel een "A Troma Team Release") film. De film heeft met slechts 38 stemmen ook niet veel stemmen, maar verdient er naar mijn mening meer (zeker onder de horrorfilm liefhebbers).

"The Children" is een obscure horrorfilm, die vooral een cultstatus heeft verworven door zijn vreemde premisse en goedkope uitvoering. Regisseur Max Kalmanowicz levert een low-budget productie af die ergens balanceert tussen creepy idee en amateuristisch B-filmvermaak. De film heeft een beklemmende soundtrack en levert een verrassend sfeervolle en originele kijkervaring.

Het beeld van kinderen die met uitgestrekte armen (zie foto) langzaam op volwassenen aflopen, werkt zowel komisch als verontrustend en geeft de film een unieke spanning. En het contrast tussen kinderlijke onschuld en meedogenloze dreiging werkt bijzonder goed. Ondanks zijn beperkte budget, weet de film slim gebruik te maken van sfeer en suggestie. Het tempo is beheerst, de setting van het kleine dorpe draagt bij aan een gevoel van isolatie, en de film ademt die typische, grimmige jaren 80 horrorvibe en ook is er wat bloot (in één scéne) te zien.

https://cdn1.aznude.com/ritamontone/thechildren/montone-children-n-02.jpg

De acteerprestaties zijn misschien niet groots, maar wel functioneel genoeg om het verhaal geloofwaardig te houden. En hoe de kinderen uiteindelijk worden uitgeschakeld was best leuk en ook best grof.

https://i.makeagif.com/media/11-28-2016/3b7H-y.gif

Al met al is "The Children" een horrorfilm die, ondanks zijn lage budget en eenvoudige middelen, iets bijzonders weet neer te zetten. De premisse is uniek, de sfeer is beklemmend en de combinatie van kinderlijkheid en horror werkt goed. Voor wie houdt van vergeten jaren 80 horrorfilms met een creepy randje, is dit een echte cultparel.

IH88

• 9734 messages
  • 3186 votes

8. Girls against Boys (Film, 2012) - MovieMeter.nl
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNDc1NDc4ODAzOF5BMl5BanBnXkFtZTcwMjQ2ODU5OA@@._V1_.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 16 punten.
2.5*

Ik heb een enorme zwak voor actrice Danielle Panabaker, maar ze heeft niet altijd de beste hand in het kiezen van films/scripts. Girls against Boys is braaf, weinig choquerend en nogal futloos. Qua sfeer en audiovisueel is het best aardig, maar alleen daarvoor ga je natuurlijk niet naar een horrorfilm kijken. Zelfs niet alleen voor Panabaker...

9. The Conjuring: Last Rites (Film, 2025) - MovieMeter.nl
https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2025/05/the-conjuring-4-trailer.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 18 punten.
3.5*

Als laatste film in de Conjuring reeks was dit bijzonder geslaagd. Sowieso een leuke avond in een - eindelijk weer eens - volle bioscoop. Tijd geleden. Wilson, Farmiga en Tomlinson als dochter waren uitstekend op dreef. Hardy als schoonzoon was wat kleurloos. Misschien dat ik al te veel horrorfilms heb gezien, maar de schrikmomenten zag je van een kilometer ver aankomen. Op één of twee momenten na. Het laatste gedeelte belooft heel veel, maar ik vond het weinig creatief en vooral middelmatig. Zeker geen anticlimax, maar het kunstje van terugkerende demonen/voorwerpen uit vorige delen hebben we wel vaker gezien. Hoe ze werden verslagen (handjes op de spiegel) was iets te simpel. Het einde was wel mooi.

robertinho

• 1514 messages
  • 2947 votes

8. Wishmaster (1997)

90 min

Ftv

Puntentotaal 16

Heel tof! Vooral de practical effects zijn mooi gedaan en voelen eigenlijk helemaal niet aan als van een film die eind jaren negentig uitkwam. Helaas een aantal andere effecten wel, vooral die waarbij iemand in glas of kristal verandert en dan in een miljoen stukjes uiteenvalt. Daar waren ze blijkbaar zo van onder de indruk dat ze dachten: kom, deze doen we vier keer!

https://i.ytimg.com/vi/CvTaRViRhvo/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLAp2XceWPwcvPzEU35s2RXkLo0Uww

9. Swamp Thing (1982)

90 minuten

Ftv

Puntentotaal 18

Meer een dubbele aflevering van het A-Team waarbij Hannibal dat watermonster pak draagt. Een paar effecten en sets zijn de moeite waard, verder is het heel knullig en herhaling van zetten.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNZtNldxJtplgE_de4pjkshhhX77e4FCkz4Q&s

10. Good Boy (2022)

76 minuten

Ftv

Puntentotaal 20

Een ijzersterk en bizar concept waarbij een jongedame op date gaat met een aantrekkelijke en gevoelige miljonairszoon. Eenmaal bij hem thuis komt ze erachter dat hij niet alleen woont. Frank woont ook in het huis. Frank is een hond. Maar Frank heeft ook verdacht veel weg van een man in een hondenpak. Behandel hem vooral niet alsof hij een hond is, maar gewoon als hond. Wat doe je dan he? (Wij zouden allemaal hetzelfde doen: rennen!, maar wat als we er nou gewoon in mee zouden gaan?)

De eerste twee acts vond ik het sterkst, gewoon omdat het zo raar is. Tegen het einde wordt het allemaal een stuk heftiger en komt er een subgenre horror om de hoek kijken waar ik niet veel mee heb. Ik had liever dat ongemak en dat rare van de eerste helft doorheen de hele film gezien.

https://aiptcomics.com/wp-content/uploads/2022/09/good-boy.png

mezzanine

• 398 messages
  • 2941 votes

12. MadS (2024)

86 min

totaal punten: 21

Subgenre: 59. New French Extremity Horror

Totaal subgenres: 12/100 (1, 6, 20, 37, 49, 54, 59, 67, 90, 97, 99, 100)

Hit van vorig jaar hier op forum en reden om dit jaar een maandje vpn en shudder te proberen. Voel nog niet mee, want had Amerikaanse creditcard nodig, maar gelukkig heb ik een Amerikaanse schoonzus die ook nog horrorfans is.

Vette film, helemaal in one take, niet perfect, soms wat onlogisch, maar werkte voor mij wel. Met beperkte middelen zit je toch flink op puntje van je stoel, al houdt film dat niet helemaal tot einde vol. Doet enorm denken gaspar Noe, qua camerawerk, kleurgebruik en muziek. Een horror bad trip waarbij je niet te veel vooraf moet weten.

https://www.joe.co.uk/uploads/2024/10/Untitled-design-12-1.png?height=720&width=1280

John Milton

• 24233 messages
  • 13403 votes

Shadowed wrote:

Het laat me vooral realiseren dat ik liever een thema als Wes Craven horror of John Carpenter horror had willen zien. Of nog beter: Theme Park Horror! Hopelijk is JM daar volgende editie voor te porren.

heb je een mooi lijstje? Then sure

Je maakt een beste inhaalslag man, trouwens. You weren’t kidding

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

7. Devil Dog: The Hound of Hell (Film, 1978)

95 minuten

FTV

Puntentotaal: 12 + 2 = 14

https://www.monstershack.net/reviews/full/gfx/ddhh/pic_10.jpg

Nu had ik niet meteen verwacht dat ik na het zien van Dracula's Dog (die ik al hilarisch slecht vond) op dezelfde dag een nog slechtere horrorfilm met honden zou zien. Een TV-film die ergens nog wel een beloftevolle start kent, maar uiteindelijk maar wat voortkabbelt en de kijker in slaap wiegt. Het probleem is dat we bitter weinig te zien krijgen van het leed dat de demonisch hond veroorzaakt en dat er vooral over wordt gesproken achteraf. Er zijn een aantal erg goedkope special effects (je kan ze op 1 hand tellen) waarvan slechts 2 maal de hond in zijn demonische vorm is te zien. Zoals ik in andere reviews las een beetje zoals The Omen maar dan met een hond in plaats van een mensenkind. Moesten andere mensen desondanks enigszins interesse hebben wat er in deze film gebeurt lees de recensie van joolstein waarbij ik me volledig aansluit.

Inderdaad joolstein Dracula's Dog is niet de slechtste in zijn genre, die titel gaat nu al naar Devil Dog.

En ja de bovenstaande afbeelding is echt waar een van die special effects...

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4902 votes

16. Nightmare Cinema (2018)

119 minuten

FTV (2punten) - Totaal : 32 punten

subgenre: 18. Anthology Horror

Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,18

Themaklassement: 16 punten

Eigen score: 3*

https://www.deepfocusreview.com/wp-content/uploads/2019/06/nightmare-cinema.jpg

Zo af en toe een anthologie filmpje er tussendoor, kan nooit geen kwaad. Ditmaal 5 korte verhalen met een vintage bioscoop als rode draad waarin een Mickey Rourke, die volgens mij elke avond op sterk water wordt gezet, de filmoperateur speelt. De man is al een horrorfiguur op zijn eigen en heeft volgens mij weinig grimage nodig. Het allereerste filmpje vond ik verreweg het beste. Lekker bloederig met een originele wending. Dus niet de doorsnee tienerslasher als verwacht. Het tweede filmpje was ook genietbaar. Spijtig genoeg ook wel wat voorspelbaar. Het derde filmpje teert op het bekende demonen/Exorcist-achtig thema. De laatste twee zijn wel cava maar springen er niet echt bovenuit. Al bij al een geslaagde omnibus.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7274 votes

4. Children of the Corn IV: The Gathering (1996)

85 minuten

FTV

Thema: 67. Prequel / Sequel Horror

Afgehandelde thema's: 11, 18, 67, 70

Punten: 3 punten

Totaal punten challenge: 11

Waardering: 3*

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/po/wb/xr/0d/children-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=19c631810a

De eerste film is niet veel aan, maar het tweede en derde deel vind ik geweldig. Deel 4 houdt het niveau helaas niet zo hoog. Vrij voorspelbare aflevering dit keer. Maar mooi wel met Karen Black. En uiteraard zijn creepy kinderen altijd leuk in horrorfilms. Volgens mij komen er nog een viertal sequals achteraan, maar we gaan zien of ik me ooit aan deel 5 durf te wagen.

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

29 Slumber Party Massacre II (Film, 1987)

Speelduur: 75 minuten

FTV 2 punten

Totaal 57

Thema 43 muziek

Themaklassement : 29 punten ( 1 + 4 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 28 + 32 + 35 + 43 + 44 + 45 + 47 + 58 + 60 + 62+ 66+ 67 + 68 + 72 + 80 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96 + 97)

Beoordeling: 0,5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/zTCpZEOvrji0U7Hqw876m3DxY6d.jpg

Waar de voorloper nog leuk was op gebied van gore en bloot, heeft deze film helemaal niks te bieden. De film wordt vrij grotendeels bepaald door vervelende muziek van het rockbandje en de afgrijselijke gitaarmuziek die gebruikt wordt wanneer de maniak met zijn gitaar komt. Het verhaal zelf stelt uiteraard niet veel voor, maar is daarbij ook nog heel belachelijk qua opzet. Een vervelende, irritante zit van gelukkig maar 75 minuten. 1/10

robertinho

• 1514 messages
  • 2947 votes

11. Straight outta nowhere: Scooby meets Courage (2021)

79 minuten

Ftv

Puntentotaal 22

Ik zocht iets dat ik op kon zetten met mijn zoon in de kamer, maar ben er toch wel achter gekomen dat ik hier iets te oud voor ben en hij misschien nog iets te jong. Niet dat het eng was voor ‘m, maar hij was gewoon niet geïnteresseerd. Ben zelf ook nooit zo’n Scooby Doo fan geweest, maar Courage was altijd wel leuk vroeger. Eigenaardig sfeertje hing er om en rond dat erf in het niets.

https://www.syfy.com/sites/syfy/files/2021/06/e2573883_scoobydoomeetscouragethecowardlydog_final.00_27_17_09.still013.jpg

12. Ghostkeeper (1981)

89 minuten

Ftv

Puntentotaal 24

Tergend traag kroop Ghostkeeper voorbij. Tien minuten twee sneeuwscooters ploeterend door een adembenemend landschap. Nog eens een keer drie minuten iemand die een van de scooters probeert te repareren. Mensen die voor zich uit staren. Continu een spannend muziekje (die was wel echt goed).

Als het drietal strandt in een oud en ingesneeuwd hotel middenin de bossen voelen zij al snel dat er iets niet pluis is. Eerst is de sfeer nog gezellig, maar langzaamaan verandert die omdat het gezelschap zich anders gaat gedragen. Als er dan ook nog een oude vrouw in het hotel rond blijkt te dolen, worden de verhoudingen verder op scherp gezet. Vergelijkingen met The Shining zijn heel snel gemaakt, maar dan allemaal kwalitatief een heel stuk minder (dat muziekje daarentegen…).

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/rj/55/b7/y1/tmvSrrNIcopLxG7DSSJXkD7iDiU-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=ecc70f5716

13. Sole Survivor (1981)

85 minuten

Ftv

Puntentotaal 26

Als Denise als enige een vliegramp overleeft komt ze een paar dagen in het ziekenhuis te liggen ter controle. Tijdens de laatste check-up vraagt de dokter haar hoe ze zich voelt. Ze voelt zich raar. “Survivor syndrome” is een ding, vertelt hij haar. Mensen die een catastrofe of ramp overleven kunnen veel schuld ervaren ten opzichte van de overledenen. Dat is het niet, zegt Denise. Ze voelt zich meer als die keer toen ze een jurk bestelde maar die niet op de rekening bleek te staan. De dokter vraagt haar of ze wil beloven zich niet schuldig te voelen, het is net als die jurk! Oh, maar die jurk is uiteindelijk betaald, verzekert Denise de dokter. Die computers weten je altijd te vinden…

O-oh! Ik fluister zachtjes: “Final Destination.”

Onheilspellende film met veel sfeervolle regen en donder en sterk acteerwerk van de allen zo sympathieke hoofdfiguren. Dat er uiteindelijk niet zoveel engs of gruwelijks gebeurt is helemaal prima, want ik was meer bezig met het verhaal van Denise en wie haar zou geloven.

https://morbidlybeautiful.com/wp-content/uploads/2023/03/survivor1-1024x576.jpg

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

30 Slumber Party Massacre III (Film, 1990)

Speelduur: 87 minuten
FTV 2 punten
Totaal 59

Thema 36 directed by women

Themaklassement : 30 punten ( 1 + 4 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 28 + 32 + 35 + 36 + 43 + 44 + 45 + 47 + 58 + 60 + 62+ 66+ 67 + 68 + 72 + 80 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96 + 97)

Beoordeling: 3*

https://pbs.twimg.com/media/E_IVc5UXsAcNx2Y?format=jpg&name=large

Gelukkig terug naar de roots van de eerste film waar het verhaal gewoon draait om een doorgedraaide killer die in zijn jeugdjaren een seksueel trauma heeft opgelopen door een familielid en nu zijn zinnen heeft gezet op een groep meiden die een pyjamaparty organiseren. Ja, het lijkt soms wel een herhaling van de eerste film qua opzet zoals de meidengroep die gestalkt worden door geile jongens en een nerd die het adresboekje van één van dames had gevonden, de rare overbuur en uiteraard het geweldige moordwapen de drilboor. De killer is in deze trilogie overigens telkens iemand anders en is hier vrij gemakkelijk te raden na een tijdje. Trouwens in de tweede helft maakt hij zich ook snel bekend en valt hij de dames in het huis aan met zijn drilboor. Vlot tempo en er valt heel wat te beleven. Beetje bloot en heel wat kills passeren waarbij de eerste en de moord met een koopbord de leukste zijn. Natuurlijk ook kritiekpunten zoals de dames die soms er gewoon bij staan en niks doen, maar daarentegen is het wel positief dat ze soms ook bij elkaar blijven of samenwerken om de één of de andere te redden. Al is de hoofdpersoon die de party thuis houdt redelijk passief in vele scènes, behalve in de slotscène waar ze alle remmen los laat. 6/10

https://www.rikrek.com/data/movies/pictures/3728/1024/a4taaFIWHZzLkWhNwMmcQnilSC6.jpg

Kondoro

• 11524 messages
  • 2866 votes

06. The Devil's Advocate (1997)

144 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 12

Subgenre: 72. Religion & Sects/Cults Horror

Themaklassement: 5 punten

(Voltooid: 11, 46, 71, 72, 97)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/305.jpg?cb=1509141198

Heerlijke rechtbankdrama met wel een andere twist dan ik ze gewend ben. En toch blijf ik ze ook kijken, terwijl ik van mezelf weet dit echt een maak of kraak thema is, want het bevalt me de ene keer een stuk meer dan de andere. Toch voor de horrorfilm challenge die gaande is viel wederom mijn ogen op deze titel, die in die zelfde opvatting ook wel een beetje te lang leek. 144 minuten is een groots tijdsbestek om te vullen, en het was voor mij een enorme afweging om dat te kijken.

https://www.fangoria.com/wp-content/uploads/2024/03/THE_DEVILS_ADVOCATE2.jpeg

Toch een hele vermakelijke en met vlagen wel echt een verontrustende film die me na een tijdje echt goed te pakken had. Acteerniveau uiteraard van het hoogste niveau wat je ook mocht verwachten, en dat maakt de film wel echt een stukje sterker. Qua verhaal was het prima, toch minder spannend dan ik misschien had gehoopt. En uiteraard altijd leuk om te zien waar John Milton zijn alter-ego vandaan heeft, ik wist wel dat er iets duivels in hem was!

https://occ-0-8407-2219.1.nflxso.net/dnm/api/v6/E8vDc_W8CLv7-yMQu8KMEC7Rrr8/AAAABSDyZAQRNFg1_OSv32ZprDAE4G42WTfSPVzPLRBTSwMItTHR-VxpjsTlrHNQwL7QsBf-9AfFplET7ih-WMcytDLvQrnZcUgLIMkS.jpg?r=ce9

Volledige mening (met spoilers!)

9. Mothman (Film, 2010)

88 minuten

FTV (2 punten)

puntentotaal: 23 punten

Eigen waardering: 1.5*

Bron: prime

10. Nocturne (Film, 2020)

90 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 26 punten

Thema: 45. Folk Horror (afgevinkt: 87,16,32,23,37,75,11,45)

Eigen waardering: 3,5*

11.Winnie-the-Pooh: Blood and Honey 2

93 minuten

FTV (2 punten)

Totaal punten: 29 punten

Thema: 92 Turkey Horror ((afgevinkt: 87,16,32,23,37,75,11,45,92)

Eigen waardering: 2,5*

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

20. Terrifier 2 (2022)

Speelduur: 140 min (!)
Puntentotaal: 38 punten
-
Subgenre: 67. Prequel / Sequel Horror
Themaklassement: 20 punten (6-10-16-17-31-32-35-36-37-51-53-57-60-61-67-75-79-80-89-100)

Deel 2!
Art de clown heeft namelijk het pistoolschot door zijn hoofd overleefd. Geinig dat in de openingsscène zijn wederopstanding in nevelen der mysterie gehuld blijft (of ik heb iets gemist) maar dat hij zich na het doodslaan van de lijkschouwer wel laat ophouden door zoiets banaals en pragmatisch als het doen van de was. Aldaar ontmoet hij the Pale Little Girl, een soort zielsverwant in kindvorm. Geweldig moment en het startschot van een aanzienlijk opgerekte film (140 min!) die het recht-toe-rechtaan-gehalte van het eerste deel even parkeert om (met losse hand) toch iets van lore rondom onze mafketel te construeren.
https://i.ytimg.com/vi/5dQCx-PKHcA/maxresdefault.jpg
We krijgen in Sienna een nieuwe, geüpgradede protagonist en heldin die het tegen Art mag opnemen en regisseur Leone begint via haar achtergrond te zaaien met aanwijzingen dat de twee op een of andere manier met elkaar verbonden zijn. De overleden vader van Sienna en ook broer Jonathan spelen daar een rol bij en hoewel het allusies oproept met slashers als A Nightmare on Elm Street en Halloween - ook de synthy soundtrack roept klassiekers van weleer op - lijkt Leone ook wat losbandig om te springen met de bovennatuurlijke elementen die het tweede deel van meer ‘diepgang’ moeten voorzien - en die in het eerste deel nog ontbraken.

Ik waardeer de poging maar het kan niet verhullen dat Art in confrontatie met Sienna en Jonathan plots onkarakteristiek ineffectief is (zij moeten het dit keer duidelijk wel overleven), noch dat met name de finale daardoor nogal langgerekt overkomt. Veel inwisselbare gevechten en scenes die makkelijk weggelaten hadden kunnen worden.
https://reelentropy.com/wp-content/uploads/2023/01/untitled-4.jpg?w=970
Met een zevenvoudig budget ten opzichte van het origineel lijken er vooral qua settings (qua effecten niet eens zozeer voor mijn gevoel) wat stappen vooruit te zijn gezet; $250.000 is natuurlijk nog steeds krankzinnig weinig. Leone schijnt het bedrag ook eigenhandig via geldschieters en crowdfunding verzameld te hebben om studiobemoeienis te vermijden; van het eindresultaat had je eigenlijk wel gewild dat iemand hem zijn film wat compacter had laten houden.

Nog steeds erg leuk met enkele memorabele scenes maar ook met meer filler en drama waarvan je je af kunt vragen of de mythologisering van Art dat daadwerkelijk nodig heeft, als je dan toch dat pad wil bewandelen. Toch iets minder dan het eerste deel voor mij, al kan het goed het geval zijn dat het derde deel wat van de investering kan inlossen. We shall see. 3*

John Milton

• 24233 messages
  • 13403 votes

35. Kanojo no omoide (1995)

45 minuten - Japan

FTV - 2 punten - Totaal = 70

Thema 62 : Outer Space Horror - Voltooid: 35/100 (1-22, 24-30, 38-39, 43-45, 62)

Bron: Plex mede-user

https://substackcdn.com/image/fetch/$s_!VX86!,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fcb0e4f3a-58fc-447b-8156-437fc549e39c_1920x1058.png

De bemanning van een vrachtschip reageert op een noodoproep van een station dat wordt gerund door een AI-operadiva. De AI manipuleert levensondersteunende systemen, VR en nanosystemen, waardoor de bemanning gevaren moet overwinnen om te kunnen overleven.

Mede geschreven door Satoshi Kon en geregisseerd door Katsuhiro (Akira) Ôtomo, samen met Kôji Morimoto. Bepaald niet de minste namen, en het regent op MovieMeter dan ook lof voor deze short. Als je hem gaat zoeken ga je hem alleen niet vinden, ook niet onder de Engelse titel 'Magnetic Rose'. De fanatieke anime fans (voor de duidelijkheid: daar rekent JM zichzelf niet toe) weten echter dat deze langere kortfilm het geprezen eerst deel is van Memorîzu (1995).

https://static0.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/01/memories-magnetic-rose-social.jpg

Met mooie animatie, fijne visuals, een aansprekend script en genoeg speelduur om het meer dan een snack te laten zijn, mogen we het eigenlijk geen short noemen. Fijne aanrader dit, voor wie hem nog niet heeft gezien.

4,1*

- - - - - - -

Aangevuld met:

+ Yuri (2022)- www.youtube.com/watch?v=d1DxpV1Sb3c - 10 minuten - 3*

+Alone (2022)- www.youtube.com/watch?v=Z0uqoDWZBKM - 5 minuten - 2,8*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4902 votes

17. Nosferatu (2024)

133 minuten

FTV (2punten) - Totaal : 34 punten

subgenre: 21. Art / Slowburn / Elevated Horror

Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,18,21

Themaklassement: 17 punten

Eigen score: 4*

https://images.bauerhosting.com/empire/2025/04/nosferatu-2024.jpg?ar=16%3A9&fit=crop&crop=top&auto=format&w=1440&q=80

Wat een adembenemende, indrukwekkende film was me dit. Ik heb intens genoten van de grauwe beelden. Uit sommige fragmenten zou je zo screenshots kunnen plukken die perfect zouden passen in één of andere kunstgalerij. Ook Orlok was fascinerend. Ondanks dat hij meer in schaduwen en de duisternis voortbewoog, was zijn verschijning imposant en angstaanjagend. Die rauwe stem met piepende zware adem en gerochel. En ik vind het taalgebruik uit de vroegmoderne tijd enorm interessant. Ik kan me niet voorstellen dat men toen zo'n vocabulaire, met veel moeilijke woorden in, gebruikte. Kortom, een film die in mijn lijst "Must-see-movies" een prominent plekje krijgt!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.