- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
John Milton
-
- 24233 messages
- 13403 votes
104 minuten - Australië
FTV - 2 punten - Totaal = 72
Thema 23 : Australian / Ozploitation / Oceania Horror - Voltooid: 36/100 (1-30, 38-39, 43-45, 62)
Bron: Pindakaas
https://image.tmdb.org/t/p/w780/dfNg7LagiVdnuT2tVDcaH66tgWK.jpg
Een broer en zus komen onder de hoede terecht van een nieuwe pleegmoeder. Hiervoor verhuizen ze naar een afgelegen woning. Hun voogd blijkt duistere geheimen te verbergen voor de kinderen die getuige worden van een gruwelijk ritueel, en ze zijn allesbehalve veilig.
Na het populaire en behoorlijk ontvangen Talk to Me (2022), scoorden de Philippou broertjes dit jaar weer met Bring Her Back, die naast Sinners en Weapons genoemd werd als een van de beste horrorfilms van het jaar. Ik zal gelijk me de deur in huis vallen: dat niveau haalt deze film voor mij (net) niet, maar dat zegt meer over Sinners en Weapons dan deze beklemmende, Australische horror. En uiteraard over mijn smaak, want ik vind die twee goed om dingen die deze film niet eens ambieert, en Bring her back maakt indruk op andere vlakken. Blijft lastig vergelijken dus. Dat geldt ook voor de vergelijking met hun vorige film; waar Talk to Me nog enige crowdpleasing elementen had, is Bring her Back heel verontrustend, grauw en wellicht zelfs wat deprimerend. Maar indruk maakte het wel, en horror was het ook absoluut, deze A24 film.
https://borrowingtape.com/wp-content/uploads/2025/07/Bring-Her-Back-2025-Film-Review-1.jpg
Horrorfilms over rouw zijn niet nieuw, het onderwerp leent zich er wellicht ook dankbaar voor. En sommigen daarvan zijn ook zeker goed. Hereditary, The Babadook, en Don't Look Now, bijvoorbeeld. Of tot op zekere hoogte The Descent, The Orphanage, Midsommar, en The Night House. Bring her Back is zonder twijfel een waardige toevoeging in dit subgenre. De broertjes houden de regie straks in handen, audio-visueel is het dik in orde en Sally Hawkins excelleert zoals gewoonlijk in een rol zoals we haar niet vaak zien.
4*
Collins
-
- 7301 messages
- 4318 votes
86 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 2
Thema 92. Turkey Horror - Aantal punten: 1
https://i.etsystatic.com/31195454/r/il/4ced9f/3862198281/il_794xN.3862198281_1vbl.jpg
Een tv-film die inzet op spanning en suspense en dat best aardig doet. Wat de film verfrissend aanpakt is dat het huis waarin het kwaad huist eens niet is belast met een vloek als gevolg van duistere tragedies die zich er ooit hebben afgespeeld. Het huis is pas gebouwd. Ook met het land waarop is gebouwd, is niets aan de hand. Gewoon een stuk bos zonder nare geschiedenis. Het cliché van de oude indianenbegraafplaats wordt verfrissend gemeden.
De insteek is niet verkeerd. De film laat diverse bewoners de revue passeren die na verloop van tijd op een hevige manier met hun grootste angst, verdriet of neurose worden geconfronteerd. Het huis manipuleert zijn bewoners en berooft hen van hun goede gevoel. De belangrijkste rol in de film is weggelegd voor buurvrouw Cole die de ene na de andere bewoner zijn verstand ziet verliezen. Cole is een leuke protagonist. Prettig en oppervlakkig vormgegeven door Lara Flynn Boyle. Gewoon solide en zonder veel franje, zoals dat gebeurd met personages in een tv-productie.
The House Next Door is een routineus gemaakte film met een simpel verhaal dat echter goed amuseert. Eng is de film niet. Bloedig en shockerend ook niet. Spanning kent de film af en toe. Een prima softe aftrap voor de Horrorfilm Challenge.
3*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4902 votes
Nog eens het lijstje bijgewerkt.
In totaal al 407 unieke films gezien.
Zelf heb ik er nog maar luttele 140 hiervan gezien. Een kleine 34% dus 
John Milton
-
- 24233 messages
- 13403 votes
De gestoorde filmfanaat
-
- 778 messages
- 359 votes
2. Gok-seong (2016)
Hong-Jin Na - 156 minuten
FTV/Totaal: 2 punten
Thema 41: Exorcism Horror (1 punt)
Aantal voltooid: 2/100 (94, 41)
https://substackcdn.com/image/fetch/$s_!Wgg6!,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fac03cffb-0555-4de3-bc64-63d2d370b40a_1536x642.jpeg
Hmm nee, deze Zuid-Koreaan is helaas een "hmm nee" voor mij. Veel mensen zijn er heel lovend over deze film en ik kan mij er deels in vinden maar ook weer niet. Als je de film in 2 helften zou opdelen, vond ik het eerste deel zwak en vooral een grote irritatiefactor voor wat nog komen moest. Het vele hysterische overdrijven en klunizigheid werd echt te veel en langdradig. Hoe Shadowed het mooi omschreef: "Want het eerste half uur had ook echt net zo goed Ernst & Bobbie op spookavontuur in Zuid-Korea kunnen heten." Accuraat
Voor mij voelde het als een Twin Peaks spin-off waarin Andy Brennan centraal staat en op spokenjacht wordt gestuurd. Beide zijn het klunzige figuren die er op los jammeren (ah vandaar die titel) bij elke scheet die ze horen. En dan de hoofdcommisarris, die behandelt zijn korps als een vooroorlogse schoolklas en geeft ze letterlijk een draai om de oren als ze te laat komen op het plaatsdelict. Wat, ter context, het meest bloederige plaatsdelict is wat ze in hun hele carriere als smeris te zien gaan krijgen. Deze bootlading aan hysterische emoties en 'humor' werkte het tegenovergestelde van wat een horror/drama zou moeten doen, zou je denken.
Daar tegenover stond dan weer wel prachtig camerawerk, waardoor het nog steeds voelde alsof ik naar iets heel goeds ging kijken.
https://filmcolossus.com/wp-content/uploads/2021/04/jong-goo-friends-stranger-wailing-1024x428.jpg
Genoeg gezeikt. Net als in Twin Peaks nam het een duistere wending, waardoor ik er echt lekker in de film kwam. Vooral in laatste uur werd het echt gruwelijk goed en zat ik op het puntje van de bank.Bijvoorbeeld de scene met de wit geklede vrouw die de echte spook blijkt te zijn (en niet die arme Japanse shaman:( ). de rillingen liepen over mijn rug, en deze nu een keertje niet van dat eeuwige gekrijs. En de slotfase waarbij Oh, wacht die Jap, die Japan... Oh! Oh Shit..... Al om al werd het sterker en steeds ijzingwekkender. Blijft zonde dat de film mij zo laat pas wist te pakken, ik kom daardoor uit op slechts 3 sterren.
Anyways, dit is nog maar m'n tweede film potverdorie! Dat is natuurlijk onacceptabel, misschien dagelijks de vraag aan mezelf stellen: "Hé gestoorde, wat kijk je vandaag?" Sowieso staat voor een op de planning voor donderdag; "MAD GOD". Die draait dan LAB111 in Amsterdam.
Dus om nogmaals naar Twin Peaks te refereren:
https://media1.popsugar-assets.com/files/thumbor/KDgLjBaAjZRpmKRcLvmMKzQG-QA=/fit-in/500x283/top/filters:format_auto():upscale()/2015/08/11/758/n/1922283/e5f73617ef4ecd02_he-just-one-reasons-why-show-so-unforgettable.gif
Woland
-
- 4796 messages
- 3820 votes
Een weekje weg voor werk naar Praag, dus dat wordt deze week weinig registreren verwacht ik zo. Maar eerst deze maar even.
Speelduur: 87 minuten (FTV, Verenigd Koninkrijk)
Punten: 2 (totaal 54)
Thema: 52. Home Invasion Horror
Voltooid: 27/100 (1-4, 13, 15-17, 27, 32, 33, 38, 39, 50-52, 55, 62, 70-72, 76, 77, 79, 90, 95, 100)
Beoordeling: 3.0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/9dPrFtN7sDUEWOXCTT4rItKOzcR.jpg
Fright is een redelijk vroeg voorbeeld van het slasher/home invasion genre, al is het ongetwijfeld niet de eerste. Ik lees hier dat het ook een inspiratiebron was voor Halloween, en dat geloof ik graag. Het verhaal is (inmiddels) bekend - een oppas wordt gestalkt door een psychopaat, de ex-man van de vrouw des huizes die opgenomen doch ontsnapt is. De oppas is een fraaie verschijning (al speelt ze niet de meest snuggere of doortastende vrouw ooit) en het acteerwerk over de hele lijn is redelijk, al vliegt de psychopaat wat mij betreft wel een beetje uit de bocht. Toch is het geen film die echt zal blijven hangen denk ik, het is redelijk gedaan maar blijft toch wel erg binnen de lijntjes met ook een hoop toevalligheden die ik alles bij elkaar wat te makkelijk vind. Al lijkt dat misschien ook zo omdat vele andere films er later met dit concept vandoor zijn gegaan, en het nu niet meer zo verrassend over komt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
8. Bermude: La Fossa Maledetta (Film, 1978)
82 minuten
FTV
Puntentotaal: 14 + 2 = 16
https://andyoucallyourselfascientist.com/wp-content/uploads/2022/12/cots78-doll2b.jpg?w=640
Bizarre en nogal obscure Italiaanse haaienfilm. Degene die hoopt op een Jaws scenario zal ontgoocheld zijn. Ook voelt de film voor het grootste gedeelte niet aan als een horrorfilm al is het evenmin een typische avonturen of misdaadfilm. De personages zelf zijn niet echt interessant, het concept daarentegen dat haaien door een onverklaarbare hypnotische kracht lijken te worden gestuurd vond ik een heel interessant uitgangspunt. Op die manier lijken ze niet altijd een grote bedreiging voor de duikers, maar het levert wel heel fraaie onderwaterscènes op. Bij momenten lijkt het wel psychedelisch als een groep hippies op een boot (wellicht met wat teveel wiet op) onweerstaanbaar naar het wateroppervlak worden gelokt. Hoe de vork nu eigenlijk juist in de steel zat, vond ik uiteindelijk niet zo heel belangrijk. Ik onthou dat ik vooral op het visuele vlak van heb genoten. De finale is ook nogal grafisch en bruut.
https://mondoexploito.com/wp-content/uploads/2013/09/caveofthesharks6.jpg
ER zijn een aantal fraaie posters toch eens eentje indienen in plaats van de still met gewoon het gezicht van Janet Agren die momenteel op de pagina staat. Mooie vrouw dat wel maar het is niet echt passend bij de film.
John Milton
-
- 24233 messages
- 13403 votes
37. La Semana del Asesino (1972)
98 minuten - Spanje
FTV - 2 punten - Totaal = 74
Thema 40 : European horror - Voltooid: 37/100 (1-30, 33-40, 43-45, 62)
De simpele Marcos (Vicente Parra) werkt in een Madrileens slachthuis en woont in een krot aan de rand van de stad. Na een uitje met zijn vriendin krijgt hij mot met een agressieve taxichauffeur, die na een handgemeen ongelukkig ten val komt en overlijdt. Marcos is doodsbang dat de politie hem vindt. In de dagen erna draait Marcos langzaam maar zeker door...
De afgelopen 13 jaar is er slechts één bericht bij deze film geschreven, en dat was onze Alexspy in 2022. Die ervoor dateert van 2012, geen ontzettend levend film dus onder de MovieMeter users. De enige reden dat ik hem tegenkwam en op heb gezet, is de BFI's 100 European Horror Films lijst, waar ik er deze challenge in elk geval een handjevol van wil kijken
We zien een niet al te groot licht langzaam doordraaien en wegzakken in een neerwaartse spiraal van geweld, die hij uit zelfbehoud niet meent te kunnen ontsnappen. Niet vervelend, deze Spaanse misdaadthriller slash horrordrama. Maar hij maakt evenmin een blijvende indruk.
2,8*
ibendb
-
- 5038 messages
- 3225 votes
26. Werewolf Game (2025) (film ingezonden ter toevoeging)
Speelduur: 96 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 52 punten
Thema: 98. Werewolf Horror
Voltooid: 26/100 (1, 2, 11, 15, 16, 23, 26, 29, 30, 32, 35, 36, 44, 48, 50, 53, 60, 64, 70, 76, 79, 85, 86, 92, 93, 98)
https://i.postimg.cc/9f7MYNcb/Werewolf-Game-Tony-Todd-still-1920x1080.jpg
Deze film is gebaseerd op het bekende gezelschapsspel De Weerwolven van Wakkerdam. Ken je dat gevoel wanneer je aan het Weerwolven bent en je wordt als eerste vermoord. Je zit daar wat te lummelen, verveeld en vooral zonder wat te doen. Ondertussen hebben alle andere spelers de tijd van hun leven maar jij wil vooral dat het zo snel mogelijk voorbij is zodat mensen weer tegen je praten.
Ja, deze film is ook zo.
1*
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2935 votes
26 Suitable Flesh (Film, 2023)
100 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 52 punten
Subgenre: Cosmic/Lovecraftian
Themaklassement: 26 punten
Eigen score: 3.5*
https://cdn.geekvibesnation.com/wp-media-folder-geek-vibes-nation/wp-content/uploads/2023/10/Suitable_Flesh-1024x554.png
Heerlijke film over schizofrenie en het gevoel van een 'outer-body-experience'. Niet iedereen is even positief, maar ik vond de spanning vanaf het eerste moment al wel voelbaar. Verder vooral een interessant gegeven dat het om de therapeut zelf gaat. Visueel verder niet super flitsend, maar qua camerawerk toch wel een aantal leuke dingen (openingsshot) die ook nog eens inhoudelijk te verklaren zijn (dat draaien bv). Ook leuk om Heather Graham in zo'n rol te zien, dat mag ze wel vaker doen. Verder ook wel fijn dat de man (Johnathon Schaech) geen irritante zuurpruim was wat nogal vaak het geval is bij dit soort filmpjes.
27. Class of Nuke 'em High (Film, 1986)
85 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 54 punten
Subgenre: Troma horror
Themaklassement: 27 punten
Eigen score: 2*
https://crisislifemedia.s3.us-west-2.amazonaws.com/files/images/articles/201503-Popgap/Class-of-Nuke-Em-High-1986-01.jpg
Hm, normaliter wel fan van de Troma's maar deze viel toch beetje tegen. Nu helpt het ook niet dat de geluidsband vervelend druk was. Heb echt een hekel aan wanneer drukke scene's ook nog eens een drukke geluidsband hebben. Gelukkig was de soundtrack zelf wel echt heel fijn, lekkere 80's Synth. Personages zijn lekker overdreven, hier en daar wat nudity en maffe wezens en het is op zich nog wel oké. Zonde van de geluidsband.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2935 votes
117 minuten
RW - 1punt
Puntentotaal: 55 punten
Subgenre: Geen
Eigen score: 4* (ongewijzigd)
https://www.denofgeek.com/wp-content/uploads/2020/12/Xenomorph-in-Alien-1979.jpg?fit=1280%2C720
Lang getwijfeld of ik deze wel wou registreren, want ik heb echt moeite als m'n punten niet gewoon films x2 zijn, maar het verhaaltje erachter is op zich wel leuk dus toe maar. Zoals eerder aangegeven spelen wij dus veel bordspellen en Nemesis | Board Game | is wel een persoonlijk favorietje. Een boardgame gebaseerd op de film 'Alien' dat vriendschappen met de sloophamer aan diggelen mept.
Mochten er bordspel mensen zijn hier, het is in ieder geval erg aan te raden. Een van onze groep had echter nog nooit de film Alien gezien en zodoende was daar gister een uitstekend moment voor. Film blijft geweldig van begin tot eind dus heel fijn om hem weer even gezien te hebben. Hopelijk zal ik in het vervolg in ieder geval niet vergeten m'n puntenaantal x2-1 te doen.
Shadowed
-
- 11421 messages
- 6719 votes
115 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 26
Subgenre: 08. 1990s Horror
Themaklassement: 13 punten
Eigen rating: 2,5*
https://www.eyeforfilm.co.uk/images/newsite/Naked-Lunch.jpg
Zeer ambitieus op inhoudelijk vlak, maar David Cronenberg en ik zullen helaas nooit vriendjes worden. Ik zie de aantrekkingskracht van zijn films volledig, maar ook Naked Lunch wil er bij mij gewoon niet in. Zelden zijn de personages innemend en het absurde verhaal begon me naar de finale toe een beetje de keel uit te hangen. Wel knap op het vlak van praktische effecten en uiteraard bijzonder onvoorspelbaar.
Shadowed
-
- 11421 messages
- 6719 votes
14. Subconscious Cruelty (1999)
80 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 28
Subgenre: 42. Experimental Horror
Themaklassement: 14 punten
Eigen rating: 1,5*
Als je doelbewust de grenzen van cinema opzoekt kom je al snel bij dit soort unieke projecten terecht. Een anthologiefilm onder handen genomen door Karim Hussain, ook al voelt het geregeld aan als een doelbewuste pogingen om zoveel mogelijk mensen te choqueren. De meeste segmenten zijn niet al te hoogstaand en zeker het tweede hoofdstuk gaat helemaal nergens over, maar de absurde aard van het gebeuren heeft een zekere aantrekkingskracht. Het bijzonder weerzinwekkende geweld geeft je bovendien geen ruimte om in slaap te sukkelen.
Shadowed
-
- 11421 messages
- 6719 votes
15. The Jack in the Box (2020)
87 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 30
Subgenre: 11. 2020s Horror
Themaklassement: 15 punten
Eigen rating: 2,0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/jbLhPErePs1MRwht2FvQTA9Lcc0.jpg
Het duveltje in het doosje is erg leuk, maar verder is deze film vooral heel erg saai. De dramatiek neemt veel te veel ruimte in, waardoor het gegriezel veel effect en snelheid mist om te kunnen stralen. Acteerwerk is daarnaast niet bepaald hoogstaand en in de finale krijgt de bedreiging iets te veel screentime. Enkel worth it for the clown.
Shadowed
-
- 11421 messages
- 6719 votes
16. Bed Rest (2022)
90 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 32
Subgenre: 66. Pregnancy Horror
Themaklassement: 16 punten
Eigen rating: 2,0*
https://cinemagazine.nl/wp-content/uploads/bed_rest.jpg
Melissa Barrera vormt zonder twijfel een dragende factor in deze film, want vanuit de makers zal de kracht niet gaan komen. Veel pogingen tot spanning, helaas allemaal weinig effectief. Het mysterie neemt bovendien een erg vergezochte wending aan tegen het einde, waardoor Bed Rest beduidend weinig positieve punten toebedeeld kan krijgen. Wel degelijk geacteerd en bij vlagen origineel.
Seam
-
- 991 messages
- 2313 votes
26 Suitable Flesh (Film, 2023)
100 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 52 punten
Subgenre: Cosmic/Lovecraftian
Eigen score: 3.5*
(afbeelding)
Heerlijke film over schizofrenie en het gevoel van een 'outer-body-experience'. Niet iedereen is even positief, maar ik vond de spanning vanaf het eerste moment al wel voelbaar. Verder vooral een interessant gegeven dat het om de therapeut zelf gaat. Visueel verder niet super flitsend, maar qua camerawerk toch wel een aantal leuke dingen (openingsshot) die ook nog eens inhoudelijk te verklaren zijn (dat draaien bv). Ook leuk om Heather Graham in zo'n rol te zien, dat mag ze wel vaker doen. Verder ook wel fijn dat de man (Johnathon Schaech) geen irritante zuurpruim was wat nogal vaak het geval is bij dit soort filmpjes.
27. Class of Nuke 'em High (Film, 1986)
85 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 54 punten
Subgenre: Troma horror
Eigen score: 2*
(afbeelding)
Hm, normaliter wel fan van de Troma's maar deze viel toch beetje tegen. Nu helpt het ook niet dat de geluidsband vervelend druk was. Heb echt een hekel aan wanneer drukke scene's ook nog eens een drukke geluidsband hebben. Gelukkig was de soundtrack zelf wel echt heel fijn, lekkere 80's Synth. Personages zijn lekker overdreven, hier en daar wat nudity en maffe wezens en het is op zich nog wel oké. Zonde van de geluidsband.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2941 votes
120 min
totaal punten: 23
Subgenre: 57. Monster / Creature Feature / Mutant Horror
Totaal subgenres: 12/100 (1, 6, 20, 37, 49, 54, 57, 59, 67, 90, 97, 99, 100)
Ging helemaal verkeerd deze film in. Verwachtte simpele actie/rampenfilm, dus viel flink tegen toen ik vooral Japanse ministers zag die allemaal de verantwoordelijkheid voor de ramp afschuiven en een monster dat niet om aan te gluren is, een soort Chinese draak. Maar gaandeweg evolueert gojira in het monster zoals we ‘m kennen, al blijft cgi niet top, en belangrijker, de film blijkt meer een (geo) politieke sartire, die best iets zinnigs te melden heeft over Japanse politieke bureaucratie en rol van VS en VN in Japan. Eigenlijk veel interessanter dus. Gojira blijft raar monster, sloom emotieloos sukkelend door tokyo, meer natuurramp dan monster, maar ook wel mooi God het symbool staat voor omgang met nucleaire dreiging in Japan. Einde moet hij natuurlijk wel verslagen worden, wat weer matige actiescenes oplevert. Al met al een mixed bag, maar toch krap voldoende, horrorgehalte vrijwel nul. 3.0
John Milton
-
- 24233 messages
- 13403 votes
87 minuten - Verenigde Staten
FTV - 2 punten - Totaal = 76
Thema 41 : Exorcism Horror - Voltooid: 38/100 (1-30, 33-41, 43-45, 62)
Nadat hij jarenlang geld afhandig gemaakt heeft van gelovigen, besluit de evangelische priester Cotton Marcus zijn naam te zuiveren, door een documentaire te schieten. Hij ontvangt een brief van Louis, een arme boer, die Cotton vraagt hem te helpen de duivel weg te jagen van zijn land. Dit komt hem goed uit, hij kan dit immers gebruiken voor zijn documentaire. Maar dan ontmoet Cotton Nell, de dochter van Louis. En Nell is nogal ontspoord...
Van de meeste hier gereleasede films krijg ik het bestaan wel mee, maar ik kan me werkelijk niet herinneren dat ik iets van deze heb meegekregen. Zoekend naar een exorcism horror film kwam ik deze tegen op de TSZDT's The 1,000 Greatest Horror Films lijst, dus hij leek me het proberen waard. Overigens zou je deze ook voor found footage kunnen kijken.
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2015/05/674ba-the-last-exorcism-ashley-bell12.jpg
The Last Exorcism (2010) doet best een hoop dingen goed. In de eerste plaats werkt het combineren van het uitgekauwde found footage genre met excorcism horror heel prima, maar de uitvoering is sowieso wel degelijk gedaan. Ook de sceptische toon van de priester/duivelsuitdrijver (hij ziet zichzelf meer als een showman die mensen in nood met een placebo-dienst helpt), voelde wel verfrissend. Belangrijker echter dan dat, de acteurs verkopen het goed. Patrick Fabian als de priester, maar ook de rest van de cast overtuigt, met name Louis Herthum als de vader en Caleb Landry Jones die ik in de loop der jaren in allerlei films heb zien opduiken. Wat een screen presence. Toch Besson's Dogman (2023) maar eens kijken na de challenge...
Het found footage aspect zal niet iedereen bekoren, en ook het tempo (van met name het middenstuk) ligt voor sommigen wellicht wat laag. Maar binnen deze twee toch wel uitgewrongen subgenres, is dit wat mij betreft een vakkundig gemaakte combo.
3,4*
mezzanine
-
- 398 messages
- 2941 votes
14. Late Night with the Devil (2023)
93 min
totaal punten: 25
Subgenre: 35. Demons / Devils / Possession Horror
Totaal subgenres: 14/100 (1, 6, 20, 35, 37, 49, 54, 57, 59, 67, 90, 97, 99, 100)
originele en ook wel grappige twist van het bekende verhaal van meisje dat bezeten wordt door duivel, helemaal in 70’s late night stijl. Toch wist film net niet door te pakken, hier had nog meer ingezeten. 3.0
Hans Landa
-
- 105 messages
- 7 votes
Poging 2... Wilde gisteren, na mn bericht voor registratie van 5 films te hebben geplaatst, nog wat editen op mn telefoon, drukte perongeluk op het prullenbak icoon...
26. Peter Pan's Neverland Nightmare (Film, 2025)
89 minuten
FTV/RW: FTV: 2 punten
Puntentotaal: 46
Subgenre: -
Themaklassement: 25 punten
Voltooid: 25/100 (7, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 33, 36, 44, 45, 49, 56, 57,60, 65, 74, 75, 79, 80, 90, 100)
https://variety.com/wp-content/uploads/2025/01/Peter-Pans-Neverland-Nightmare.jpg
3e disney horror die ik nu gezien na Winnie the Pooh Blood and Honey en Mickey's Mouse Trap. Deze is tot nu toe de leukste, wordt wat beter in geacteerd, jammer alleen dat na de openingsscene de kills wat tegenvallen.
27. Hell House LLC (Film, 2015)
93 minuten
Puntentotaal: 48
Subgenre: 46. Found Footage Horror
Voltooid: 26/100 (7, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 33, 36, 44, 45, 46, 49, 56, 57,60, 65, 74, 75, 79, 80, 90, 100)
Degelijke Found footage, duurt alleen te lang tot er wat gebeurd, er zijn meer spannende found footage films, alsnog wel benieuwd naar de vervolgdelen.
73 minuten
Puntentotaal: 50
Subgenre: 89. Torture Horror
Voltooid: 27/100 (7, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 33, 36, 44, 45, 46, 49, 56, 57,60, 65, 74, 75, 79, 80, 89, 90, 100)
7/8 jaar geleden hoorde ik geloof ik voor het eerst over deze Grotesque, zou enorm goor zijn las ik geloof ik. Kreeg 'm met pindakazen toen niet binnen. Las in deze horror challenge een bericht van een ander user die deze gezien had, toch weer benieuwd, laat ik opnieuw een poging wagen... ik merkte nu weer dat pindakaas veel verschillende smaken heeft, 100% pinda, met pindastukjes oa, maar ook het label in meerdere talen beschikbaar is, tsjechisch onder andere. Uiteindelijk het juiste potje weten te vinden, maar krijg toch het idee dat hij over datum was en ik deze had moeten eten toen hij uitkwam. Niet slecht, zeker niet, maar er zijn pindakazen die meer smaak hebben.
87 minuten
Puntentotaal: 52
Subgenre: 53. Jungle / Woods Horror
Themaklassement: 28 punten
Voltooid: 28/100 (7, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 33, 36, 44, 45, 46, 49, 53, 56, 57,60, 65, 74, 75, 79, 80, 89, 90, 100)
https://filmblitz.org/wp-content/uploads/2025/06/the-bayou.jpg
Iets met haaien die van een ton chemicaliën hebben zitten snoepen, zouden nog groter en gevaarlijker zijn, ik zag dat niet zo. Keek lekker weg maar niets speciaals.
30. Hell of a Summer (Film, 2023)
88 minuten
Puntentotaal: 54
Subgenre: 86. Teen Horror
Themaklassement: 29 punten
Voltooid: 29/100 (7, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 33, 36, 44, 45, 46, 49, 53, 56, 57,60, 65, 74, 75, 79, 80,86, 89, 90, 100)
https://deadline.com/wp-content/uploads/2023/09/Hell-Of-A-Summer.jpg?w=1024
Ik vond dat deze sterk begon, paar goede kills, daarna leek het kill budget op en kon de tag horror uit horror-komedie ook wel verwijderd worden.
Dentheman
-
- 492 messages
- 642 votes
14) Le Testament du Docteur Cordelier (Film, 1959)
Speelduur: 95 minuten
Datum van zien: zondag 21 september 2025
Medium: Netflix
FTV: 2 punten (12 FTVs)
Puntentotaal: 26 punten
Waardering: 2,5
Themaklassement: subgenre 4 - 1950s horror
Punten themaklassement: 14/100
Behaalde subgenres: 1, 2, 3, 4, 6 , 11, 13, 17, 19, 33, 35, 37, 85 en 87
Review: Even de oldies aftikken, zodat ik die gehad heb, met name films uit de jaren 50 en 60 heb ik tot nu toe weinig positieve ervaringen mee. De decennia ervoor vind ik wat nostalgisch hebben, vanaf de jaren 70 a 80 zijn de eerste films geschoten die ik soms enigszins spannende stukken vind hebben, maar de 50s en 60s hebben vaak iets theatraals zonder dat het charme heeft (vooralsnog dan).
Dr. Cordelier blijkt een Franse vertolking van het Jekyll & Hyde verhaal te zijn. Het deed mij weinig, alhoewel ik de vertolking van Opale wel enigszins positief op vond vallen, de man was in ieder geval consistent in zijn afwijkende tics en gedrag, ietwat een karikatuur, maar wel een porum dat afkeer oproept.
Daar hield het voor mij eigenlijk ook wel op. In die tijdsgeest zal het vast een redelijke film geweest zijn en ik probeer het dan ook in die tijdsgeest te scoren, maar voor moi persoonlijk zal dit later geen RW opleveren in ieder geval
.
Overigens wel leuk om die hele setup in de studio te zien voordat de film daadwerkelijk start, dan te bedenken dat ze 30 jaar ervoor alleen nog radio luisterden of de krant lazen (en een enkele bioscoopfilm hadden af en toe) 
https://i.postimg.cc/66nx28yR/Le-testament-du-docteur-Cordelier-1959.png
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Speelduur: 81 minuten (FTV, VSA)
Punten: 2 (totaal 10)
15. Alien Horror
Voltooid: 5/100 (15, 50, 58, 83, 93)
https://morbidlybeautiful.com/wp-content/uploads/2019/07/seedpeople-1992.jpg
Een straight-to-VHS film van Full Moon / Charles Band wat normaal al genoeg op zichzelf zegt.
“Seedpeople” neemt veel weg van “Invasion of the Body Snatchers” en het stuk met de bloemen is “Alien”. Het plot is weinig interessant en de relaties tussen mensen in het dorpje deden mij niets maar de film heeft meer charme dan verwacht, gestoorde wetenschapper en een dikke 50s B-Film vibe. Eigenlijk is dit beter dan de 1993 versie zou ik zeggen. Wat de film van pure middelmatigheid red zijn de special effect, monsters zijn maf en amusant naar te kijken, “Alien” stukken zijn suggestief zoals mijn partner zei. Als jij iets kunt voelen voor de special effecten is dit gewoon okay.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
6. The Loneliest Boy in the World (2022)
Speelduur: 91 minuten (FTV, VK)
Punten: 2 (totaal 12)
100. Zombies & Infected Horror
Voltooid: 6/100 (15, 50, 58, 83, 93, 100)
https://dailydead.com/wp-content/uploads/2022/12/Lonliest-boy.jpg
Ik zag de registratie van ibendb en dit leek wel iets voor mij. Helaas kon ik hier nooit inkomen, de humor, pasteel, felle kleuren, 1980s sfeer zijn normaal wel mijn ding. Ik vond het gewoon zo flauw, plat en het werkte niet voor mij. "Lisa Frankenstein" deed dit allemaal veel beter en aangenamer en humor van iets "Psycho Beach Party" was veel meer mijn dig. Dit voelde te veel als een slechte versie van iets dat ik al eerder gezien heb voor mij.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Speelduur: 96 minuten (FTV, VS / Japan) - Dub versie
Punten: 2 (totaal 14)
13. Action Horror
Voltooid: 7/100 (13, 15, 50, 58, 83, 93, 100)
https://fictionmachine.com/wp-content/uploads/2017/03/kingkongescapes_01.jpg
Dr. Who is een slechterik die een cape draagt en een robot King Kong wilt bouwt om element X op te graven. “King Kong Escapes” is grotendeels een oninteressante remake van de oorspronkelijke film met een stuk van de voorafgaande onbegrijpelijke poging tot iets James Bond achtig te maken (iets wat de franchise paar keer deed). De Engelse dub klinkt alsof mensen maar wat lukraak zeiden soms. Het stuk waar King Kong vecht met de dino is leuk, ik blijf grote fan van de speelgoed scenes, robot king kong is leuk maar voelt verspilt, eerste stuk is pak leuker dan de rest, einde is okay. Dit is een verspilling van de rechten op King Kong door Toho, mijn 14de Ishirō Honda film ondertussen. Godzilla vs. King Kong was dan uiteraard veel leuker en beter.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Speelduur: 85 minuten (FTV, VS)
Punten: 2 (totaal 16)
66. Pregnancy Horror
Voltooid: 8/100 (13, 15, 50, 58, 66, 83, 93, 100)
https://theschlockpit.com/wp-content/uploads/2020/05/the-suckling-1990.png
The Suckling ook uitgebracht als Sewage Baby is een slechte film op basis van elke conventionele criteria tot op moreel twijfelachtig te zijn. Sommige bronnen noemen het ook pro-life maar ik weet het niet, het is zo over de top en zo slecht dat ik niet weet waar deze film staat. Dit is ook een van die films die aangenaam is op andere minder normale manieren.
Een vrouw gaat onder druk van haar vriend naar een abortuskliniek dat een hoerenkot is en abortussen door de madam worden uitgevoerd met ook een bouncer. Medisch is het een nachtmerrie, het is ook onvrijwillig ook allemaal beetje, komt veel bloed aan te pas, fetus gaat in de riool en komt in contact met radioactief materiaal. Hij wordt een gigantische monster, gebouw wordt omringt door een embryonale zak en hij slaat aan het moorden. Special effecten zijn beter dan verwacht, het is bloederig, men acteert alsof men nog nooit eerder heeft gespeeld of een script gezien en de morele visie van deze film is surreëel. Het ziet er totaal niet uit als uit 1990 en de directie is soms afwezig. Het had allemaal wel iets op een wansmakelijke manier, de moeite.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
9. Sinners (2025)
Speelduur: 137 minuten (FTV, VS / Australië / Canada)
Punten: 2 (totaal 18)
99. Western Horror - geen hoofd maar wel een sub element
Voltooid: 9/100 (13, 15, 50, 58, 66, 83, 93, 99 - 100)
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/59e512ddf43b55c29c71b996/1746199883731-UY87WZOPLDGWUGPXS7SO/rev-1-GRC-TT-0026r_High_Res_JPEG.jpg?format=2500w
Van de regisseur van “Creed” en de Wakanda films, zag deze in de top 25 voor horror staan op Letterboxd. 1930 Mississippi, Jim Crow, plantages zijn soms enkel in naam afgeschaft en de Clan heerst. Twee broers met een verleden van misdaad keren terug met een reputatie en veel geld met het plan om hun eigen juke joint te starten. De setting was mooi, veranderende aspect ratios waren niet een keuze waar ik fan van was, Ierse folkmuziek vs. Blues was leuk, scene waar preacherson speelt is de moeite. In het algemeen snapte ik de reputatie van deze film totaal niet en op de interessante setting na vond ik er niet zo heel veel aan. Ik snapte het ook niet helemaal en dit ook een beetje "From Dusk Till Dawn" met een andere setting, CGI was het ook niet soms.
robertinho
-
- 1514 messages
- 2947 votes
93 minuten
Ftv
Puntentotaal 28
Een paar maanden geleden zag ik Hell House LLC: The Carmichael Manor, het vijfde deel uit de serie, op Amazon en die wist me behoorlijk de stuipen op het lijf te jagen. Found footage done well! Ik moet ook bekennen dat ik al snel vanachter mijn vingers kijk als er donkere gangen zijn in een oud huis die enkel belicht worden door zaklampen. Als je daar dan ook nog een enge clown neerzet…
De ‘originele’ Hell House LLC (er is een documentaire die luistert naar de titel Hell House, uit 2001, welke ook gaat over een haunted mansion attractie, maar dan door religieuzen gemaakt) is eigenlijk een herhaling van het vijfde deel – of andersom. Wat deze voor mij nog wat spannender maakte is dat je toch meer het gevoel hebt ‘aan het begin’ te zitten van de historie van het Abaddon hotel. Niet alleen is dit een oud verlaten hotel met een griezelige geschiedenis, maar de hoofdpersonen gaat er ook nog eens een spookhuis van maken voor Halloween. Het hele huis is dus bezaait met nep lijken, monsters, bloed en andere misère, en dan blijkt er ook nog echt iets mis te zijn…
Minpuntje is dat ergens halverwege een van de mensen die het spookhuis opzet (ik kan geen van hun namen onthouden) niet langer verder wil en het hotel wil verlaten. Dan legt zijn compagnon en vriend hem uit waarom dat niet kan, maar het deel waarin we die uitleg krijgen ontbreekt… We moeten dus gissen. Mijn gok is dat het bedrijf financiële tegenslag kent en ze daarom deze show moeten doen omdat ze anders zonder werk zitten. Maar of dat klopt? En waarom dat zo’n rare scene moest zijn in een veld met hoog gras en een ondergaande zon? Gek.
https://popcultureuncovered.com/wp-content/uploads/2019/10/hhllceffects-1.jpg?w=584
Hans Landa
-
- 105 messages
- 7 votes
Suitable Flesh is zeker een leuke en goede film. Mayhem, van de dezelfde regisseur, is ook een aanrader. Virusuitbraak in een kantoorgebouw als ik mij goed herinner en heeft ook het label horror.
Hans Landa
-
- 105 messages
- 7 votes
Minpuntje is dat ergens halverwege een van de mensen die het spookhuis opzet (ik kan geen van hun namen onthouden) niet langer verder wil en het hotel wil verlaten. Dan legt zijn compagnon en vriend hem uit waarom dat niet kan, maar het deel waarin we die uitleg krijgen ontbreekt… We moeten dus gissen. Mijn gok is dat het bedrijf financiële tegenslag kent en ze daarom deze show moeten doen omdat ze anders zonder werk zitten. Maar of dat klopt? En waarom dat zo’n rare scene moest zijn in een veld met hoog gras en een ondergaande zon? Gek.
(afbeelding)
Hm, ik was dus niet de enige die dat dacht, ja die scene in het hoge gras hadden ze beter kunnen schrappen.
Number23
-
- 8638 messages
- 5685 votes
7. Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid (Film, 2004)
RW - 97 minuten
Puntentotaal: 13
Thema: 53. Jungle / Woods Horror
Voltooid: 16, 35, 44, 53, 57, 82, 87
Bron - Netflix
Eigen beoordeling - 2*
Een farmaceutisch bedrijf stuurt een groepje wetenschappers naar de jungle van Borneo om te zoeken naar een zeldzame zwarte orchidee. Deze plant bevat volgens de legende de sleutel tot de eeuwige jeugd. Wat de onderzoekers echter niet weten is dat de orchideeën al gebruikt worden door tientallen hongerige anaconda's, die vanwege de krachtige plant zijn uitgegroeid tot onverwoestbare moord- en vreetmachines.
Maat van me wilde niet lang scrollen door Netflix dus koos deze zeer snel uit en ik had niet echt zin om er een ding van te maken. Gewoon voor hersenloos popcornvermaak gaan, helaas kwam ik er redelijk snel achter dat ik deze dus al gezien had 20 jaar geleden. Ach, het houdt je van de straat en heel vreselijk was het niet in gezelschap.