- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
Woland
-
- 4796 messages
- 3820 votes
Speelduur: 94 minuten (FTV, Ierland)
Punten: 2 (totaal 52)
Thema: 32. Comedy / Parody Horror
Voltooid: 26/100 (1-4, 13, 15-17, 27, 32, 33, 38, 39, 50, 51, 55, 62, 70-72, 76, 77, 79, 90, 95, 100)
Beoordeling: 2.5*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/lTClTuLA75GWyesKaZk1fcMDxA6.jpg
Het heeft wel een leuk sfeertje, met Ieren die aan de zuip gaan omdat de bloeddrinkende monsters die het dorp bedreigen niet zo goed tegen alcohol kunnen. De tentakelmonsters zagen er ook helemaal niet verkeerd uit voor wat vermoedelijk toch een redelijke low-budget productie is. Maar echt veel meer dan gemiddeld popcornvoer is dit niet. Écht grappig wordt het zelden, en kijken naar dronken mensen is ook maar beperkt leuk, zeker als je zelf nog nuchter bent. Niet slecht, maar wel een niemendalletje dat ik nu alweer bijna vergeten ben.
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
32. Resident Evil: Apocalypse (Film, 2004)
94 minuten
ftv= 2p
puntt= 64
subgenre= 84 survival horror
themakl= 32
2*
Gezien het redelijke hoge cijfer dat deze film krijgt hier op MM zal het wel aan mij liggen, maar wat viel dit tegen. Waar was de horror ?? Eigenlijk is dit alleen actie, die paar zombies die erin opduiken maken het voor mij geen horror. Milla Jovovich speelt de rol van Alice weer keurig, de rest van de acteurs maakten minder indruk. De Nemesis (vooruit dat was dan toch nog een stukje horror) zag er wel stoer uit, maar echt indrukwekkend was het allemaal niet.
John Milton
-
- 24233 messages
- 13403 votes
Gefeliciteerd joolstein en Tartarus met het behalen van de 31.
En niet vergeten:
joolstein
-
- 10841 messages
- 8939 votes
Of we moeten overeenkomen dat als hij in de vooraf getipte lijsten staat, dat het fair game is. Wat vinden alexspyforever en joolstein?
Tja...zullen het veel films zijn in die lijstjes die het buiten een horrortag moeten doen? The Silence of the Lambs en Se7en zijn ook films die regelmatig in horrorlijstjes verschijnen...en altijd reden van discussie zijn...Er zijn zoveel films die meerdere genres aandoen en maar licht horror zijn dat ik denk dat je gewoon niet te streng kan zijn ...Is Horror ook niet het afvoerputje voor alles wat nergens pas?
En euh bij Monster House staat in de steekwoorden lijst toch "horror for children" ?
John Milton
-
- 24233 messages
- 13403 votes
Ik vind zo’n titel zelf ook prima (reden genoeg om hem onder horror te scharen, ik heb gekkere voorbij zien komen die het label wel hadden)… je zet alleen wel de deur voor discussie open bij andere titels dan, wellicht.
remorz
-
- 2497 messages
- 2743 votes
16. Valerie a Týden Divu / Valerie And Her Week Of Wonders (1970)
Speelduur: 76 min
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 30 punten
-
Subgenre: 06. 1970s Horror
Themaklassement: 16 punten (6-16-17-32-35-36-51-53-57-60-61-75-79-80-89-100)
Als de film opent met een uplifting riedeltje met klavecimbel en kinderkoor en de beelden roze-kalligrafie-credits afwisselen met wat overbelichte, dromerige beelden van Valerie; dan weet je als kijker eigenlijk al wel wat voor film je kunt verwachten.
De mystieke droomwereld waar Valerie lijkt gehuisvest in een klein bergstadje, waar de diefstal van haar oorbellen en haar grootmoeders jacht op eeuwige jeugd het plot, voor zover aanwezig, een beetje moeten voortstuwen. Het is niet altijd duidelijk waar de droom en realiteit elkaar scheiden of dat die scheiding er überhaupt is.
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1400/1*nuZWG6Oo3O-UDOjKVjUHCw.jpeg
Bewoond door witgeschminkte vampiers en vele randfiguren die symboliek schreeuwen (maar waarvan de betekenis me niet altijd duidelijk was), blijft het theatrale droomsfeertje in de nederzetting over de hele speelduur intact. Liefelijk, sensueel geladen en onophoudelijk omkaderd met die typische muziek.
Ik snap het horrorlabel niet écht. Er wordt geflirt met de dood (en wederopstanding) en ook thematisch vallen gebeurtenissen en personages wel te herleiden tot motieven uit het genre, maar alles in de uitvoering blijft op een kluchtige manier toch veilige fantasy/folk.
https://necromantical.com/wp-content/uploads/2020/08/valerie3.png
Anyhoe, het was best genieten, vooral van de sfeer en decors. Veel lijkt echt minutieus aandachtig vormgegeven, maar tegelijk sluipen er ook wat knullige scenes in waarvan ik me afvraag of ze echt zo bedoeld waren (als Valerie een geheime brief leesbaar maakt door die deels te branden terwijl Orliks voice-over voorleest: dat is toch gewoon een mislukte take?).
3*. Compleet niet mijn ding, iets te zoet allemaal (al blijft het vrij discutabel om een 13-jarig meisje aan sommige scènes deel te laten nemen), maar als uitstapje wel aardig om een keer gezien te hebben.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tja...zullen het veel films zijn in die lijstjes die het buiten een horrortag moeten doen? The Silence of the Lambs en Se7en zijn ook films die regelmatig in horrorlijstjes verschijnen...en altijd reden van discussie zijn...Er zijn zoveel films die meerdere genres aandoen en maar licht horror zijn dat ik denk dat je gewoon niet te streng kan zijn ...Is Horror ook niet het afvoerputje voor alles wat nergens pas?
En euh bij Monster House staat in de steekwoorden lijst toch "horror for children" ?
Eeuwige discussie thriller vs horror, soms wordt het label thriller ook wel gebruikt om degene die hun neus ophalen voor horror te overtuigen of juist mensen die het misschien te eng zouden kunnen vinden als de film het label horror wordt gebruikt. Thriller betekent letterlijk to thrill en dat is wel heel ruim te interpreteren horror to horrify dat natuurlijk ook weer subjectief is. Zo worden ook wel vaak dramafilms als horror verkocht. Horror zou ik het best omschrijven als iets te eng of gruwelijk is om mee te maken, dat is ook weer heel ruim want oorlog is ook gruwelijk. Laten we niet moeilijk gaan doen maar met monsters, mutaties, creatures, killers zit je normaal wel goed 
remorz
-
- 2497 messages
- 2743 votes
17. The Poughkeepsie Tapes (2007)
Speelduur: 86 min
Puntentotaal: 32 punten
-
Subgenre: 37. Documentary / Mockumentary Horror
Themaklassement: 17 punten (6-16-17-32-35-36-37-51-53-57-60-61-75-79-80-89-100)
Weer martelhorror? Damn.
Uiteindelijk deed het me (gelukkig) allemaal wat weinig. Misschien omdat het onlangs door mij geregistreerde Gurotesuku (2009) de martelingen hier aardig deden verbleken. Maar meer denk ik omdat het format gewoon niet werkte.
Het mockumentary gehalte (lees: opzettelijk slechte kwaliteit VHS-beelden) wordt vrij verhullend ingezet dus meer om weg te komen met beperkt budget maar het verdoezelt ook veel van het potentieel effect. Want daarvoor speelt het gewoon niet goed genoeg in op de suggestie. En dat gebrek wordt vervolgens dan weer opgevuld met extra geluidseffecten, maar het schiet daarmee in eigen voet natuurlijk want: niet echt.
De hele opzet de eromheen, die bestaat uit getuigenissen van FBI-experts, interviews met nabestaanden etc. vind ik oprecht een heel erg goed bedachte manier om een fake-doc op te stellen. Op papier dan, want ik verkeerde geen enkel moment in de illusie dat ik naar iets echts aan het kijken was. Acteerwerk, editing, belichting, decors, ik weet niet precies waar het aan lag; het was denk ik allemaal een beetje sub-par.
En dan valt het voor mij allemaal een beetje in de soep. Geen smakeloze soep, eerder eentje waar iemand in de keuken wel echt iets bijzonders van heeft willen maken, maar met een smaak die uiteindelijk gewoon niet werkt. Laatste 3 minuten waren dan wel best sterk, maar dat betreft dan meer een bijsmaak. 2*
remorz
-
- 2497 messages
- 2743 votes
18. Clown in a Cornfield (2025)
Speelduur: 96 min
Puntentotaal: 34 punten
-
Subgenre: 31. Clown / Coulrophobia Horror
Themaklassement: 18 punten (6-16-17-31-32-35-36-37-51-53-57-60-61-75-79-80-89-100)
Ja best leuk.
Ik was benieuwd naar het humorgehalte in deze film van Eli Craig, die ook verantwoordelijk was voor Tucker and Dale vs. Evil (2010) en hoewel het naar het einde toe wat meer comic reliëf bevat, was dit toch een verrassend aangenaam serieuze slasher.
Kettle Springs is een klein plaatsje ergens in the Midwest met old-town values waar onlangs de Baypen Corn Syrup fabriek
is afgebrand. Logo van het merk: Frenzo the clown. Een groepje rebelse tieners maakt gebruik die beeltenis door filmpjes te schieten met een moordzuchtige variant van Frenzo in de hoofdrol, maar tegelijk loopt er ook een clown rond (of meerdere?) die daar een serieuzere uitvoering van lijkt te maken. Quinn, die er net is komen wonen, lijkt samen met haar nieuwe vrienden vooral het doelwit van deze grappenmaker te zijn en het is aan hun om te kijken wie er achter dat masker schuilgaat en tegelijk proberen in leven te blijven.
https://nextbestpicture-com.b-cdn.net/wp-content/uploads/2025/05/Clown-In-A-Cornfield-scaled.jpg
Vanaf de plottwist dat het om meerdere clowns gaat, geeft het eigenlijk de rest van de film weg en dat is jammer. Werd dat geheim iets langer vastgehouden, had het waarschijnlijk een krachtiger eind opgeleverd en was de spanning tot het einde toe waarschijnlijk intact gebleven. Nu weet je vanaf dat moment eigenlijk wel hoe het zal ontvouwen en inderdaad herbergt de film dan ook weinig verrassingen meer. Dat had de film een halfje meer opgeleverd, nu blijft het steken op een vermakelijke 3*
N.B. Het verbaast me om ook bij deze filmdiscussie weer de (ergerlijke) bezwaren te lezen dat het zogenaamde woke-sausje eroverheen zit, hetgeen wat mij betreft in dit geval echt alleen uit de pen van racisten en homofoben kan komen en ik vind het jammer om dat soort geluiden op MM vaker (en soms gewoon onverwacht) tegen te komen. Wat mij betreft is diversiteit als uitvloeisel van verschuivende representatienormen in films iets om te omarmen en is een kleine love-story tussen twee mannelijke bijrollen voor iedereen met een open idee over liefde niets om je aan te storen. Tenzij er iets mis met je is, dus krab effe achter je oren..
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7274 votes
3. Sting (2024)
91 minuten
FTV
Thema: 11. 2020s Horror
Afgehandelde thema's: 11, 18, 70
Punten: 3 punten
Totaal punten challenge: 8
Waardering: 4*
https://www.derwesten.de/wp-content/uploads/sites/8/2024/05/imago445248498-e1717051048989.jpg
Over het algemeen word ik niet meer heel enthousiast van het merendeel van de huidige horrors, maar kijk dit is vind ik toch wel een aangename verrassing. Uiteraard vind iedereen het dus een klotefilm. Welkom in mijn wereld! Tuurlijk het speelt allemaal in één flatgebouw, maar wat een geweldige spin. Die twee jump scares waren zelfs nog wel grappig omdat ze er een beetje de draak mee steken. En de bovenbuurman in een kleine maar geweldige rol.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4902 votes
Ik vind zo’n titel zelf ook prima (reden genoeg om hem onder horror te scharen, ik heb gekkere voorbij zien komen die het label wel hadden)… je zet alleen wel de deur voor discussie open bij andere titels dan, wellicht.
Dan zet ik de volgende keer "The sound of Music" erbij. Die verdiend pas het label horror. De rillingen lopen nu al over mijn lijf als ik eraan denk 
ibendb
-
- 5038 messages
- 3225 votes
Dan zet ik de volgende keer "The sound of Music" erbij. Die verdiend pas het label horror. De rillingen lopen nu al over mijn lijf als ik eraan denk
Een horrorsequel waar Maria de nonnen die altijd met haar gespot hebben begint uit te moorden uit wraak. Uiteraard terwijl ze Do-Re-Mi zingt en danst.
Geen slecht idee, toch?
joolstein
-
- 10841 messages
- 8939 votes
Om die discussies te voorkomen; staan we alleen films toe die in de door ons aangedragen lijstjes van Letterboxd staan of in het bezit zijn van een horror aanduiding Alle andere zijn zo alsnog niet toegestaan.
Mochten er veel niet horrors langs komen uit die lijstjes dan zouden we volgend jaar het desbetreffende lijstje kunnen aanpassen?
Hans Landa
-
- 105 messages
- 7 votes
Vraagje; ik kijk er vast enorm over heen na al te hebben gezocht, maar zijn de bronnen voor horrortags nog steeds alleen imdb/moviemeter? las ergens letterboxd, maar kan ik helaas niet meer terugvinden.
Edit: zo te zien was er tijdens het zoeken precies hierover in het bericht boven mij het antwoord gegeven.
Kondoro
-
- 11524 messages
- 2866 votes
Vraagje; ik kijk er vast enorm over heen na al te hebben gezocht, maar zijn de bronnen voor horrortags nog steeds alleen imdb/moviemeter? las ergens letterboxd, maar kan ik helaas niet meer terugvinden.
Onze dictator en heilige vader John Milton heeft Letterboxd ook goedgekeurd!
Kondoro
-
- 11524 messages
- 2866 votes
05. V/H/S/2 (2013)
96 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 10
Subgenre: -
Themaklassement: 4 punten
(Voltooid: 11, 46, 71, 97)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/91000/91383.jpg?cb=1633528460
Wederom een prima groepje regisseurs, die eigenlijk ook allemaal wederom stuk voor stuk succesvol zijn op hun eigen manier, en dan kom je ook wel achter het manier van film van de shorts die we zien. Net zoals met deel één vind ik het leuk dat ze allemaal met hun eigen perspectief komen, allen een ander soort verhaal en in mijn ogen ook wel echt met vlagen een stuk bloederiger, en daar hou ik dan juist wel weer meer van.
Voor mij was toch wel de slechtste uit de reeks de "Slumber Party Alien Abduction" van Jason Eisener. Ik vond de zombievariant van Eduardo Sánchez en Gregg hale heel tof. En ze moesten behoorlijk strijden om de beste van de vier te worden, heel gaaf gedaan ook op gore niveau. De POV van de zombie vond ik ik hierin misschien wel het beste! Heerlijk gore, en heerlijk geschoten ook.
https://www.rogerebert.com/wp-content/uploads/2024/07/VHS2.jpg
remorz
-
- 2497 messages
- 2743 votes
19. Terrifier (2016)
Speelduur: 85 min
Puntentotaal: 36 punten
-
Subgenre: 10. 2010s Horror
Themaklassement: 19 punten (6-10-16-17-31-32-35-36-37-51-53-57-60-61-75-79-80-89-100)
Deze lang uitgesteld en ik weet eigenlijk niet zo goed waarom; heb me er uiteindelijk uitstekend mee vermaakt. Nooit gedacht dat ik het clown-thema zo snel al vergeven zou hebben trouwens.
https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2022/08/terrifier-1200-1200-675-675-crop.jpeg?resize=1000%2C600&ssl=1
Art de clown is me wel een figuur en zijn smakelijke sadisme is er eentje voor de boeken. Zijn antics vinden bij mij niet altijd weerklank, mede omdat hij op sommige momenten liever de clown uithangt dan de moordenaar. Dat is misschien flauw is om te zeggen omdát hij een clown is; je vraagt je soms af hoe hij zijn alomtegenwoordige effectiviteit weet te behouden. Al is ‘hoe’ natuurlijk niet een vraag waar Leone serieus antwoord op wil geven, daar getuigt het einde wel van. Eénmaal kreeg Art me trouwens echt aan het lachen en dat was toen hij onverwacht een pistool trok. Een erg simpel gevalletje van valsspelen volgens horrornormen, maar geheel in karakter.
https://wevegotbackissues.com/wp-content/uploads/2022/11/screenshot_20221116-135112_google.jpg?w=1024
Goede practical effects en een handvol smakelijke, gruesome expliciete momenten. De film verleent daar ook duidelijk voorrang aan boven spanningsopbouw. De momenten van anticipatie hadden meer lading kunnen krijgen als er wat langer of aandachtiger bij gebleven werd, het zijn duidelijk slechts adempauzes tussen de momenten van horror. En dat is prima. De frivoliteit rondom Art maakt ook dat dit eerder een moordenaar is waar je voor juicht dan eentje waar je in angstspanning op anticipeert.
Ja tof. Ik zie dat het vervolg maar liefst 140 minuten telt. Geen idee hoe dat gevuld wordt of wat ik ervan moet vinden maar deze smaakte genoeg om daar snel achter te komen. 3,5*
ibendb
-
- 5038 messages
- 3225 votes
Speelduur: 87 minuten
Totaal: 48 punten
Thema: 16. Animals & Nature attacks Horror
Voltooid: 24/100 (1, 2, 15, 16, 23, 26, 29, 30, 32, 35, 36, 44, 48, 50, 53, 60, 64, 70, 76, 79, 85, 86, 92, 93)
https://i.postimg.cc/Y0yJXDsd/THE-BAYOU-HULU-MOVIE-REVIEW.webp
In tegenstelling tot de krokodillen heeft The Bayou helemaal geen scherpe tanden. Integendeel, het is een basis verhaaltje zonder verrassingen. Van connectie met de personages is ook geen sprake, laat staan dat ik hun karaktertrekken nog weet. Het is standaardgedoe zonder enige ambitie om iets nieuws te doen. In principe kan dit af en toe slagen maar hier was het echt moeilijk om de aandacht erbij te houden. Naar het eind toe had men plots door dat ze wel iets van spanning moesten creëren en zag ik plotseling beterschap. Te laat, natuurlijk.
Geef mij maar een 'croc' monsieur in de plaats.
colombiaantje
-
- 30 messages
- 0 votes
103 minuten
FTV (2 punten)
puntentotaal: 17
thema: 75. Sci-fi Horror (afgevinkt: 87, 16, 32, 23, 37, 75)
Eigen waardering: 3,5*
Bron: prime
98 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 19 punten
eigen waardering: 1,5*
Bron: Prime
85 minuten
FTV (2 punten)
puntentotaal: 22 punten
Thema: 11. 2020s Horror (afgevinkt: 87, 16, 32, 23, 37, 75, 11)
eigen waardering:2,5*
Bron: Prime
Noodless
-
- 10047 messages
- 6182 votes
Speelduur: 91 minuten
FTV 2 punten
Totaal 53
Thema 45 Folk
Themaklassement : 27 punten ( 1 + 4 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 28 + 32 + 35 + 44 + 45 + 47 + 60 + 62+ 66+ 67 + 68 + 72 + 80 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96 + 97)
Beoordeling: 3*
https://pics.filmaffinity.com/The_Well-470111592-large.jpg
Degelijk B-filmpje waarbij de gore toch wel een pluspunt is. Soms redelijk bruut met een paar bloederige scènes. Het verhaaltje heeft wel zijn minpunten zoals de overgang van jong naar oud bij de sekte en de heks, maar ook haar sekteleden krijgen weinig aandacht of uitwerking van hun personages. Het monster in de put zag er wel goed uit gezien haar akelige looks. Lauren LaVera kennen we van Terrifier 2 en 3. Score van 6/10
John Milton
-
- 24233 messages
- 13403 votes
Om die discussies te voorkomen; staan we alleen films toe die in de door ons aangedragen lijstjes van Letterboxd staan of in het bezit zijn van een horror aanduiding Alle andere zijn zo alsnog niet toegestaan.
Mochten er veel niet horrors langs komen uit die lijstjes dan zouden we volgend jaar het desbetreffende lijstje kunnen aanpassen?
Noodless
-
- 10047 messages
- 6182 votes
John Milton Fijn. Ik heb deze keer een week op voorhand een lijst gemaakt van 100 films volgens bepaalde thema's. Ik heb je kijktips en uitleg van bepaalde genres goed onder de loep genomen
die het me gemakkelijker maken om zo lijst op te stellen. Ik verlies vaak veel tijd bij het zoeken en de films ook nog ergens te vinden tijdens de horrorchallenge. Nu heb ik op voorhand dus een lijstje van 100 films.
Was wel wat werk, stil zwijgen van jouw werk om deze challenge met al die nodige tips door te geven. Indien het niet had gepast, was het ook geen probleem. Maar dan had jouw werk met al die tips ook zijn doel voorbij gegaan. Ondertussen al aan 27, beter gestart dan vorige jaren 
Hans Landa
-
- 105 messages
- 7 votes
Misschien even vastleggen in je OP John Milton?
John Milton
-
- 24233 messages
- 13403 votes
Misschien even vastleggen in je OP John Milton?
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4902 votes
81 minuten
FTV (2punten) - Totaal : 28 punten
subgenre: 15. Alien Horror
Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15
Themaklassement: 14 punten
Eigen score: 2.5*
Hehehehehe. Op meerdere vlakken was dit gewoon een gedrocht van een film. Het verhaal was enorm simplistisch. Een komeet stort neer en hup de mensheid (of toch een klein gehuchtje ergens in de VS) is opgescheept met flink uit de kluiten gewassen buitenaardsen en een heel leger rond wriemelende zwamworstjes met enorme, vlijmscherpe tanden. Het acteerwerk is van bedroevend laag niveau. Heb zelfs gelezen dat er familieleden werden ingeschakeld. Is er ook aan te zien. En het beeldmateriaal is soms ook te triest voor woorden. Maar de buitenaardse wezens en die kleine wormpjes zien er dan weer enorm geslaagd uit. Ondanks het schrikbarend laag budget. En dat maakt het dan toch weer een gemiddelde film. In kort : het lijkt wel een film gemaakt door de lokale filmclub voor hobbyisten die het lumineus idee hadden om hun tijd te spenderen aan het maken van een horror/SF. Maar wel met een Effecten-afdeling die enorm van hun werk hielden. 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4902 votes
15. The Swarm (1978)
155 minuten (extended version)
FTV (2punten) - Totaal : 30 punten
subgenre: 16. Animals & Nature attacks Horror
Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16
Themaklassement: 15 punten
Eigen score: 2.5*
https://moviesanddrinks.com/wp-content/uploads/2022/06/the-swarm-fi.jpg?w=1250&h=400&crop=1
Met zo'n cast verwachtte ik toch een enorm goeie film. Michael Caine, Henry Fonda, Katharine Ross, Richard Widmark en Richard Chamberlain. Toch niet de eerste de beste. Ik vond het acteren dan eigenlijk helemaal niet zo slecht. Maar het verhaal was van hetzelfde niveau dodelijk als de killer-bijen. Maar dan wat saaiheid betreft. Het werd nooit echt spannend. Veel wetenschappelijke discussies en tussendoor wat familiale dramatiek, twee oudere heren die naar de hand dingen van dezelfde dame en een melige romance tussen Ross en Caine. Ik ga er in ieder geval geen bijenfobie aan overhouden
Heb ik dan ook nog de extended versie uitgekozen. Dommerik dat ik ben !
ibendb
-
- 5038 messages
- 3225 votes
Speelduur: 101 minuten
Totaal: 50 punten
Thema: 11. 2020s Horror
Voltooid: 24/100 (1, 2, 11, 15, 16, 23, 26, 29, 30, 32, 35, 36, 44, 48, 50, 53, 60, 64, 70, 76, 79, 85, 86, 92, 93)
https://i.postimg.cc/029hwyx2/03-LONGLEGS-Maika-Monroe-Courtesyof-NEON-1180x560.jpg
Osgood Perkins is hit or miss bij mij. Zijn eerste drie films hebben een 1,5* of lager ontvangen van mij. Dan is hij met veel mysterie aangekondigde Longlegs in de mainstream beland en stond enkele maanden later alweer een film van hem klaar. The Monkey heb ik eerder dit jaar gezien en was best leuk. Niet zo pretentieus als zijn andere meuk maar wel zwartkomisch en bloederig. Een grote verbetering. Nu moest ik nog, een jaar na de hype, Longlegs zien. Het baarde me wat zorgen vooraf aangezien die nogal polariserend werkte bij het publiek.
Vanaf de beginscène was ik verkocht. De visuele stijl en de plotse verschijning van Nicholas Cage in het begin bereidden me voor op een onvoorspelbare trip. Hoewel de personages elk probleem ogenschijnlijk moeiteloos overkomen, elke puzzel binnen enkele ogenblikken oplossen en verbanden veel te gemakkelijk leggen, vond ik dit een erg vlotte film. De sfeer is onheilspellend en de creep-factor is best hoog.
Ik zat op het puntje van mijn stoel dankzij de sound mixing. Stiltes, gefluister, bassen én stemgeluid zijn perfect afgesteld voor een verontrustende auditieve ongemakkelijkheid. Voeg daarbij nog een sterke cinematografie en het plaatje is compleet. De sfeer van de tijdsperiode stond me wel aan. Met warme kleuren en een analoog gevoel wordt een cozy ongemakkelijkheid. Een ideale tegenstrijdigheid.
Qua verhaal gaat het halverwege sterk bergaf. Wat begon als een intense thriller met voldoende efficiënte schrikmomenten, verandert snel in iets helemaal anders waar ik eigenlijk geen zin in had. Het werd te hard uitgelegd maar dan toch weer vaag gehouden. Misschien ook op een gegeven moment teveel Cage? Van zodra je zijn personage meer zag, verdween het mysterie. Men borduurt dan te lang verder op iets wat veel korter had gemogen. Dit neemt niet weg dat ik de eerste helft echt aan het genieten was.
Sterk acteerwerk, mooie cinematografie en uitstekende soundmixing. Enkel jammer van het verhaal dat niet helemaal in balans is.
4*
cinemanukerke
-
- 1832 messages
- 1044 votes
We proberen iets anders. Een zangles. We brengen Our house van Crosby, Stills, Nash & Young. Ik op de piano, mijn dochter als koor. Hier gaan we. Jammer dat er geen geluid kan worden bijgezet in onze registraties. Dit is vuurwerk dat zelfs een Eurosong festival waard is. Wat een horror challenge allemaal niet teweeg kan brengen ? Ik moet wel janken van zoveel huishoudelijk samenhorigheid. Ook Mme Cinemanukerke laat een traan maar dit kan wel te maken hebben dat we (nog) niet toonvast zijn. Ook de buren kijken over de haag naar wat er gaan de is. Later geef ik wat meer uitleg aan onze intussen verbouwereerde buren : het was een idee van mijn dochter (huishoudelijk samenhorigheid gaat ook maar zover, hé) om haar film aan te kondigen en die is :
FTV (93 minuten) – 2 punten
Puntentotaal 12
Subgenre : 49. Haunted House horror) (afgevinkt : 32, 41, 49, 66, 80, 92)
Eigen score : 3,5* / Score dochter : 3*
https://www.blackhorrormovies.com/wp-content/uploads/2020/11/His-House-14.jpg
Zoals Mezzanine al aangaf, krijgt de film maar een matige beoordeling op MM maar ik vond His House verrassend goed. De kaart trekken van een maatschappelijk discussie punt vind ik zeer verfrissend. Meestal is er een psychologische reden bij de personages (trauma, verlies) om zich ergens anders te vestigen. Maar nu de POV nemen van vluchtelingen laat de film een breder kader vullen. Het zijn ook zeer knappe scenes (zoals in het begin) die aantonen hoe vluchtelingen door de overheid en personeel worden behandeld. Onvriendelijk, ongeïnteresseerd, bureaucratisch en een lijstje met voorwaarden alsof een heropvoeding bij die groep mensen noodzakelijk is.
Ook slim dat de horror voortvloeit uit het verleden van de personages (en dus niet uit het huis wat meestal het geval is). Mooie visuele sequenties (het huis als een drijvende schots) en een paar standaard momenten (een touw die maar blijft uit de muur komen, een out of focus gedrocht achter de personages) maar dit blijft aangenaam en boeiend kijkplezier. Dat men op het einde niet consequent is en dus kiest om het thema 'schuld en boete' niet door te trekken, is de reden waarom ik het net geen 4 sterren geef.
Mijn dochter vond het goede middelmaat. Niks speciaals maar genoten. Ondanks de menselijke ellende die hier al is voorbijgekomen, is haar gevoel voor humor is nog steeds intact.
Wat hebben we geleerd ? Papa, nu begrijp ik waarom er zoveel daklozen rondhangen. Die hebben natuurlijk allemaal die film gezien ...
Shambala
-
- 147 messages
- 0 votes
08. Azrael (2024)
Speelduur : 86 minuten
FTV ( totaal ) : 2 punten ( 15 , 7 x FTV + 1 x RW )
65. Post-Apocalyptic & Dystopian Horror
Deze best laat aangeslingerd dus de vele actie hielp zeker om wakker te blijven. Geen / nauwelijks dialoog ( leden van sekte hebben hun stembanden verwijderd , dus ja ) , maar dat mis je nauwelijks. Goeie lead van Samara Weaving ( haar aanwezigheid an sich is voor mij altijd wel een pluspunt ). Prima vermaak !
3.5 *
Subgenres (8)
02,03,04,23,65,72,75,84
joolstein
-
- 10841 messages
- 8939 votes
108 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 62+2 = 64
Persoonlijke waardering; 1,5*
Sub-genre: 34. Crime Horror
Themaklassement: 30+ 1 = 31 punten
Voltooid; 1-19, 23, 25, 30, 32,34, 38, 58, 64, 70, 75, 86, 93
https://www.heavenofhorror.com/wp-content/uploads/2024/06/Blackwater-Lane-2024-Movie-Review.jpg
He' Bah, een Hallmark Horror. met het "zwakke, bange vrouw in gevaar" plot. Het is niet meer dan een zeer flauwe rip-off van Gaslight (1940/1944). Waarbij het hele "vrouw die haar verstand verliest"-aspect tot in den treure is uitgewerkt. Nog erger het leunt zwaar op cliché zonder ook maar iets nieuws of interessants toe te voegen. Tja...en hoe het gefilmd is, is het niet perse slecht maar ook niets bijzonders, eerder statische en braaf. De film probeerde zichzelf nog te verkopen als een psychologisch mysterie met griezelige ondertonen, maar meer dan een teleurstellend voorspelbaar Lifetime-achtige plotje werd het niet!