• 178.289 movies
  • 12.224 shows
  • 34.003 seasons
  • 647.419 actors
  • 9.376.689 votes
Profile

Horrorfilm challenge zomer 2016

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

The Curse of the Mummy's Tomb (1964) - FTV - 3 punten - 27 juli 2016 (43 films, 162 punten)
http://rarefilm.net/wp-content/uploads/2015/07/The-Curse-of-the-Mummys-Tomb-1964.jpg
Geproduceerd en geregisseerd door Michael Carreras.
Wederom wel een redelijke mummie film uit de Hammer stal.
Het acteer werk is van wisselende kwaliteit, maar er zijn geen storende uitschieters.
Enkel het personage van de oude professor komt wat stoffig en statig over, maar dat was voor een gedeelte ook de bedoeling volgens mij.
De mummie ziet er goed uit, maar komt helaas weinig in actie. Naast de moord in de steeg weet hij eigenlijk geen memorabele scenes te creëren.
Zoals bij haast iedere Hammer productie is er wel weer de nodige aandacht besteed aan de kostuums en de decors. De kostuums zien er dan ook goed en authentiek uit en de decors zijn ook prachtig. Onder andere de sarcofaag waar de mummie in zit.
Qua verhaallijn weet de film niet te verassen: er is weer een oude vloek, enz. Behalve dan de wending op het einde, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik die een beetje belachelijk vond. Daarnaast kwam het ook allesbehalve geloofwaardig over.
Geen massale klopjacht, zoals in de Universal mummie films, maar dat past eigenlijk ook niet zo bij de Britse stijl.
Als kind spraken mummies bij mij altijd wel tot de verbeelding, maar ik moet zeggen dat ik film mummies nooit echt angstaanjagend kan vinden. Toch valt er nog wel voldoende te beleven met deze Hammer productie (zelfs zonder de iconische Peter Cushing en Christopher Lee).
2,5*
Stukje jeugd sentiment voor mij: R.L. Stine schreef een Goosebumps boek met dezelfde titel.

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

The Gorgon (1964) - FTV - 4 punten - 27 juli 2016 (totaal 39 films, 131 punten)

(afbeelding)

Wat een foeilelijke poster. Maar goed. The Gorgon is een Hammerfilm met qua acteurs een paar van de usual suspects, zoals Peter Cushing en Christopher Lee in een vrij kleine, vlakke rol. Hammer duikt deze keer de Griekse mythologie in voor een monster: de Gorgon uit de titel. Ik vond het allemaal toch wat saai; redelijk sfeertje, maar er gebeurt praktisch niets in deze film. Het monster komt nauwelijks in beeld en overtuigt niet wanneer dat wel gebeurt, en ook daarbuiten ging er niet veel dreiging vanuit. Misschien was dit gewoon niet de juiste film op het juiste moment, maar teleurstellend was het wel. 2.0*

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

Huset (2016) FTV– 2 punten – 27 juli 2016 (86 films -279 pnt.)

(afbeelding)

Review: Een beetje een slappe film. Waarbij het leek of dat de regisseur tijdens het filmen de draad kwijt is geraakt in het script. Hierdoor kwam de film erg slecht uit de verf. Het gegeven van een paar Duitse soldaten en één Noorse die verdwalen en dan een huis vinden waar het uiteraard spookt was leuk gevonden. Helaas was het griezelen erg minimaal. Door die minimale griezelmomenten en de chaotische beelden valt de film helaas enorm tegen. Huset (2016)

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

The House on Sorority Row (1983) - FTV - 28 juli 2016 (totaal 40 films, 134 punten)

Die horrorchallenge is al een aantal weken bezig, maar hoewel ik toch een redelijk aantal horrors heb weggezet (40 schijnbaar) is er nog geen slasher langsgekomen. Hoewel het niet m'n favoriete subgenre is, is dit toch wel een leuke. Zoals de titel al verklapt is de locatie waar bloed vloeit een damesstudentenhuis danwel college, wat volgens mij voornamelijk dient als excuus om een hoop feestende, schone jongedames te tonen. Maar deze film is gewoon een leuke kijkbeurt. Het acteerwerk is prima en al zeker voor een slasher, de actrices zien er goed uit, de moordenaar is lekker bezig, en de spanning in de film blijft lekker doorsudderen. Iets meer gore had wel gemogen, de ontknoping is ook niet echt spectaculair, maar alsnog aardig tevreden met The House on Sorority Row: 3.5*.

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

Freaks (1932) FTV– 5 punten – 28 juli 2016 (87 films -284 pnt.)

http://www.moviemaximus.com/wp-content/uploads/2015/04/FREAKS.jpg

Review: Deze stond als één van de weinige films op mijn lijstje om te kijken. En dat is me absoluut niet tegen gevallen! Het begint met een zeer sterke opbouw. We ontmoeten één voor één de personage van het circus. En waar het eerst allemaal gemoedelijk verloopt blijkt algauw dat er steeds meer dreiging ontstaat. Wat uiteindelijk resulteert in een angstaanjagende eindspel. Zoals de “Freak” door de modder kruipen was rondweg om de koude rillingen van te krijgen. Ondanks zijn leeftijd een nog best actueel thema. TOP-film! Freaks (1932)

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) FTV– 5 punten – 28 juli 2016 (88 films -289 pnt.)

(afbeelding)

Review: Mijn derde en misschien wel belangrijkste film uit de Duitse Expressionisme. En wat was deze voortreffelijk mooi. De decors zijn echt een lust voor het oog. Die overdreven vormen van gebouwen, bomen en landschappen zijn echt heerlijk en fantasierijk. De acteerstijl is natuurlijk totaal anders dan dat we nu gewend zijn. Maar dat hoort nu eenmaal bij een stomme film. En dan het verhaal met zijn plottwisten, wat geniaal dat ze toen al dat konden verzinnen. Verder viel mij op dat Cesare erg op het monster van Frankenstein leek. Vermoedelijk heeft deze film dus als voorbeeld gefungeerd.

Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

Dracula's Daughter (1936) FTV– 5 punten – 28 juli 2016 (89 films -294 pnt.)

http://www.vampyres-online.com/images/alt_draculas_daughter_big.jpg

Review: Het vervolg op de Drácula uit 1931 is bar slecht. Weg zijn de vleermuizen, de tanden en zelfs de kus des dood. Gloria Holden die de dochter van Dracula speelt doet dit zo waardeloos dat het gewoon irriteert. Otto Kruger en Marguerite Churchill als psychiater en zijn assistente doen hun rol met flair maar kunnen de film absoluut niet dragen. Verder zitten er nogal wat flauwe grappen in de film die totaal mistplaats zijn. Ik mistte daarnaast erg de sfeer van de voorganger. Zeer matige film, dan hadden de latere Hammer studio films het veel beter voor elkaar!

Dracula's Daughter (1936)

U96

• 731 messages
  • 762 votes

(afbeelding)

Salem's lot (1979) – FTV – 3punten – 28juli2016

horrorfilm van Tobe Hooper, het eerste deel van deze wel lange film (180min) kan met momenten langdradig zijn op uitzondering van de scenes van de vliegende vanpiers door de mist richting het kamerraam, deze scenes hebben wel een prima griezelig sfeertje, toch word er genoeg tijd besteed aan het voorstellen van de personages (wat in veel King-verfilmingen voorkomt) het tweede deel van de film is al een heel stuk beter, spannender, het laatste half uur is het beste in deze horrorfilm, de spannende sfeer in het knappe decor van het huis is echt wel knap gedaan, de acteerprestaties zijn best wel ok (al had ik er al betere gezien in King-verfilmingen) muziek en geluid is daarentegen echt sterk het heeft mooi het jaren70 horrorsfeertje weer, tot slot zijn de special effects soms wat te houterig en te gedateerd de make-up van de vanpiers is wel echt goed zeker de aanstoker van al het onheil, de mostert is duidelijk gehaald bij het personage uit Nosferatu (1922), toch had ik iets meer verwacht van deze film maar ondanks dit, met dank aan de prima make-up en jaren70 horrorsfeertje 3,5* voor mij

(46films:114punten)

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

https://s31.postimg.org/7t8mrxbyj/witch.png

The VVitch: A New-England Folktale (2015) | FTW | 2 punten | 27 juli 2016

Een goedgemaakte film, dat sowieso. Er gebeurt bijzonder weinig en The Witch is daarmee ook geen traditionele horrorfilm vol gore, jumpscares of monsters. The Witch wil echter onder je huid en in je onderbuik gaat zitten, waar het je probeert te grijpen met zijn uiterst naargeestige en sombere sfeer. En dat werkt - voor een groot deel. 3,5*.

(Totaal: 23 punten)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Black Christmas (1974) - FTV - 27 juli 2016 - 3 punten (75 films - 267 punten)

http://files.scary-movies.de/2010/07/Black-Christmas-1974-DVD-Cover-FSK-16.jpg

Nog zo een van de pioniers in het slasher genre. Opvallend minder brutaal dan A Bay of Blood maar zeker wel een die inspiratie vormden voor oa Halloween. Het zit hier toch al beter in elkaar dan Halloween, meer mysterie en het feit dat we er niet achter komen wie de moordenaar is die op een wel originele manier zijn aanwezigheid te kennen geeft. Is dit een idee dat Scream uiteindelijk heeft geleend? Helaas is er tussen de kills en de telefonische oproepen weinig boeiends te beleven. De grofgebekte Barbara en Mrs Mac met haar fles sterke drank zorgen in het begin nog voor wat humor, maar als zij geen screentime hebben dan is het saai. Sfeervol is het wel vooral als Mrs Mac op onderzoek gaat, maar dit had zeker wel korter gekund.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

25. Tesis (1996) - FTV - 27 juli - 3 punten (25 films - 89 punten)

(afbeelding)

Tesis van Alejandro Amenábar koste 696,000€ om te maken, laat maar weer eens zien wat je allemaal kan doen met zo'n klein budget.

Angela maakt een eindwerkstuk over de invloed van geweld in films. Ze vraagt een leraar om te zoeken naar gewelddadige films en die vind een mysterieuze videoband in de kelder van de schoolvideotheek. Niet veel later wordt hij dood aangetroffen. Als Angela de video later samen met Gorehound Chema bekijkt blijkt het een Snuff-movie te zijn, waarin een studente die 2 jaar geleden spoorloos is verdwenen wordt vermoord. Chema herkent de camera die is gebruikt en samen gaan ze opzoek naar de dader...

Het acteerwerk van Tesis was ruim in orde. Ana Torrent speelde een goede hoofdrol en ik vond de rol van Fele Martínez als Chema erg sterk. Die kamer met al die horror posters, geweldig (mijn huis later ). Kon het overigens niet helpen te merken dat er in Angela's kamer bustes stonden van kapitein Haddock en professor Zonnebloem uit de Kuifje-strips.

Alles wat ik mis in found-footage films vind ik in films die gaan over gevonden beeldmateriaal. In The Blair Witch Project moesten de hoofdpersonen ook filmstudenten voorstellen, maar dat vond ik helemaal niet overkomen. Hier voelt het veel meer aan als echte filmstudenten. Ook erg leuk om al die oude apparatuur en videobanden voorbij te zien komen.

Tesis is een spannende eigentijdse Hitchcockiaanse thriller. De film begint langzamerhand een mysterieus sfeertje op te bouwen en blijft daarna de hele tijd spannend. Voornamelijk aan het einde blijf je de hele tijd twijfelen over hoe het nou precies zit, iedere minuut verdenk je weer iemand anders.

De cinematografie van de film vond ik erg degelijk. Mooie beelden en sterke locaties. Aan het einde deed de film me ook heel erg aan Giallo denken, kwam waarschijnlijk door het Spaanse zomerhuis. Ook de soundtrack - van Alejandro Amenábar zelf - was degelijk. Mooie synthesizerklanken.

Naast dat Tesis een erg spannende en vermakelijke thriller is zit er ook nog een achterliggende gedachte achter. Namelijk dat iedereen in bepaalde mate geïnteresseerd is in geweld en bloedvergieten. Veel mensen zijn er erg hypocriet over, maar het is eigenlijk natuurlijk. In Tesis wordt dat op verschillende manierdn belicht en ik vond het erg sterk gebracht. Zelf vind ik een bloederige horrorfilm of een extreem gewelddadige actie-film op zijn tijd erg vermakelijk. Ik vind ook dat er een heel groot verschil zit tussen geweld en dood in films en geweld en dood in de realiteit. Veel mensen lijken dat verschil te onderschatten. Daarnaast vond ik het belachelijk maken van de Spaanse film een heerlijke manier van zelfspot (mag in Nederland ook best wel).

Alles bij elkaar vind ik Tesis een meer dan uitstekende debuutfilm van Amenábar. Na mij positief te hebben verrast met The Others en lichtelijk teleurgesteld met Regression was deze film meer dan welkom. De film deed me denken aan Hitchcock en ook een beetje aan Argento. De combinatie van een spannend verhaal, mooie beelden en goede achterliggende gedachte maken het tot een meesterwerkje. Aanrader.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

26.I Vampiri (1956) - FTV - 27 juli - 4 punten (26 films - 93 punten)

(afbeelding)

I Vampiri is een soort combinatie tussen Gotische horror en de latere Giallo. Het speelt zich af in de jaren '50, maar de kastelen zijn zo sfeervol dat het echter nog steeds duidelijk Gotisch is. Een gekke professor ontvoerd jonge vrouwen en gebruikt hun bloed om een oude gravin in leven te houden...

Het acteerwerk kwam mij heel theatraal over, en de dialogen waren zo snel dat de ondertiteling soms moeilijk bij te houden was. Maar opzich was het niet heel storend.

Dit is de eerste Italiaanse Horror-film met geluid. Mussolini had het genre namelijk verboden in de jaren '40. Mario Bava was verantwoordelijk voor de cinematografie, dus dat was wel in orde.

Er zaten een aantal scènes in die heel erg deden denken aan Gialli - een ontvoerder met zwarte leren handschoenen - en ook scènes die weer deden denken aan Bava's latere Black Sunday.

I Vampiri was een vermakelijke film van Riccardo Freda en Mario Bava. Het is de eerste keer dat ik echt het gekke professor-motief zie buiten een Frankenstein film. Vond het wel grappig. Echt vampirisme zit er niet in de film, het lijkt meer een Faust-achtig. Het plot was een beetje rommelig, zeker voor zo'n korte film. Maar alle sfeervolle aspecten maken de film het kijken meer dan waard.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls ik ben er van overtuigd dat je I Vampiri bij het herkijken nog meer kan waarderen. Ja de dialogen zijn snel dat vond ik de 1ste keer ook wel wennen. Het is geen Black Sunday maar de gotische atmosfeer ik hou er enorm van. Maar het theatrale is ook wel eigen aan de tijd. Bad Seed (1956) komt ook als een toneelstuk over, maar de novelle werd dan ook eerst opgevoerd als toneelstuk en een jaar later verfilmd met zowat iedereen die ook meespeelde in het toneelstuk.

Willy Wartaal

• 433 messages
  • 3815 votes

29. Last Shift 2014 - FTV - 2 punten - 27 juli 2016 (totaal 75 punten)

https://41.media.tumblr.com/e190e7419c583509f4b0ccd920a56c95/tumblr_o1u136TAnt1ur3f6ho5_500.jpg

Redelijke film die niet geheel weet te overtuigen. Ik had het allemaal wat mysterieuzer willen zien en ook de geloofwaardigheid in het doen en laten van Agente Jessica Loren blijft vraagwekkend. Juliana Harkavy (foto) is plezierig om naar te kijken en dat is maar goed ook want zij is ontzettend veel in beeld. Wanneer zij niet in beeld is zijn er best wat creepy characters die haar de stuipen op het lijf proberen te jagen. Niet ontzettend spannend of schocking, wel een lekker einde.

Willy Wartaal

• 433 messages
  • 3815 votes

30. Deranged 1974 - FTV - 3 punten - 28 juli 2016 (totaal 78 punten)

https://kultguyskeep.files.wordpress.com/2013/08/deranged_1.jpg

De film begint vrij komisch want Ezra Cobb gespeeld door Roberts Blossom (foto) is een rare snuiter die niet altijd zegt en doet wat je in eerste instantie zou verwachten. De verslaggever die aan het begin zo nu in dan in beeld komt is even wennen maar uiteindelijk heeft dat toch ook wel iets aparts. De film vermaakt, en waren de make-up/effecten beter geweest had dit echt heel interessant kunnen zijn, de échte shock factor blijft hierdoor dan ook een beetje uit.

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

Volgens mij heb ik een punt te weinig gerekend voor 'The Curse of the Mummy's Tomb', dus ik sta volgens mij op (43 films, 163 punten).

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Richard_Voorhees wrote:

Volgens mij heb ik een punt te weinig gerekend voor 'The Curse of the Mummy's Tomb', dus ik sta volgens mij op (43 films, 163 punten).

Even de excelmagie erop los gelaten en inderdaad je staat op 163

joolstein plots weer een impuls gekregen, dacht eerst dat je minder ging kijken, nu wordt het wel moeilijk voor mij om je bij te benen

Boeikens

• 4467 messages
  • 5326 votes

Cloverfield (2008) RW 28/07 => 1 Pt (Totaal 139)

Deze nog eens herzien vooraleer naar 10 Cloverfield Lane te zien ook al bleek dit alles behalve nodig.

Toch blijft het een mooie kijkervaring. Ben ik niet snel voor handcam filmpjes te vinden valt de cameravoering bij deze nog best mee.

Vet verhaal heeft een goed tempo, voldoende actie en is qua beeld en fx mooi uitgewerkt. Wel had ik het liever wat mysterieuzer gehad door die wezens pas veel later in beeld te brengen.

10 Cloverfield Lane (2016) FW 28/07 => 2 Pt (Totaal 141)

Had ik gehoopt op op een soort voortzetting van Cloverfield, blijkt het een geheel eigen verhaal maar wel in eenzelfde tijdsbestek.

Sterke sfeeropbouw en mooi mysterieus, het camerawerk is eindelijk weer van het "handvaste" soort ? Enkel de spanning blijft wat matig daar het verhaal vrij lang gerokken blijft met iets teveel sociaal drama. Dit wat korter en het verhaal had heel wat meer vaart gehad.

De acteurs doen het wel goed en de hopeloze, beangstigende situatie blijft wel boeien tot het einde. Vooral dat einde maakt wel weer veel goed en legt toch wel een duidelijkere link naar Cloverfield.

Nu maar hopen op een echt vervolg ?

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

alexspyforever

Nog één nachtje! Dus drie á vier films en een lang weekend waar ik er zeker nog een paar kan kijken. Dan komen er nog zes dagen met minstens 1 film per dag. Tja, en daarna is het stoppen en afkicken. euh, minder kijken wel, het jou makkelijk maken om de eerste positie overnemen , niet. je moet er natuurlijk wel wat voor doen!

Willy Wartaal

• 433 messages
  • 3815 votes

31. Yôjû Toshi (Wicked City) 1987 - FTV - 3 punten - 28 juli 2016 (totaal 81 punten)

http://gdragon.ru/media/blogimages/43cfde2f-99ef-4a62-a034-eef07b830d0e.jpg

Niet echt onder de indruk van de film, aardig wat nadruk wordt er gelegd op het zwakke verhaal dat wel erg romantisch zoet is. Ook best wat erotische scenes waar ik niet zoveel mee kan in een getekende/geanimeerde film. De actie/horror scenes zijn best wel genietbaar, ook van de gehanteerde stijl kan ik best genieten.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Voices from Beyond (1991) - FTV - 28 juli 2016 - 3 punten (76 films - 270 punten)

http://www.rarecultcinema.com/wp-content/uploads/2013/10/voices-from-beyond-fulci.jpg

Ach ja, deze deze laatste film van Fulci die het label horror heeft gekregen was best aardig. Eigenlijk is het meer een murder mystery en de horror moet komen van de nachtmerries die betrokkenen hebben. In deze scènes zie je nog wel af en toe wat gore maar nooit overdreven al vond ik die droomscène in het restaurant wel lekker wansmakelijk. Niet zozeer de onthulling wie maar vooral de manier waarop vond ik wel spitsvondig. leuk maar het einde voelde echter nogal leeg aan.

joolstein tuurlijk zal ik proberen mijn best te doen en jij gaat ervoor zorgen dat je voorsprong groot genoeg is om het mij moeilijk te maken

joolstein

• 10841 messages
  • 8931 votes

The Nesting (1981) FTV– 3 punten – 28 juli 2016 (90 films -297 pnt.)

(afbeelding)

Review: Middelmatige spookhuis film uit de jaren`80. Aan het begin was ik best hoopvol, er was namelijk een goede opbouw van de karakters. Maar naarmate de film vordert blijkt het toch minder. Er zijn te weinig kills en de film ontbeert de nodige spanning. Ik ging de film eigenlijk kijken omdat de poster er goed uitzag. Helaas stelt de film in vergelijking met die poster lichtelijk teleur. Een ander pluspunt was de setting in een prachtige huis. Leuk om gezien te hebben maar zeker geen film die je een tweede keer opzet, ook al zijn ook nog slechtere films gemaakt!

The Nesting (1981)

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Friday the 13th (1980) - RW - 2 punten - 28 juli 2016 (totaal 41 films, 136 punten)

(afbeelding)

The House on Sorority Row beviel gister prima, dus vandaag is het tijd voor een al langer geplande rewatch van een slasherklassieker: Friday the 13th. Jaaaren geleden gezien, en het globale verhaal is sowieso welbekend - al was ik eigenlijk alweer vergeten dat die hele Jason Voorhees praktisch niet in deze film voorkomt. De sfeer in de film is goed neergezet met een gezonde spanning in een mooi geisoleerde omgeving, het verbaast natuurlijk niet dat dit soort settings later veel vaker gebruikt werden in slashers. Wel vond ik dat er in het eerste uur toch wel erg weinig verhaal in zat, en pas in het laatste half uur als mevrouw Voorhees ook echt ten tonele verschijnt begint het echt leuk te worden. Een goed begin van de franchise, maar ik geloof niet dat ik de behoefte ga voelen om de hele reeks te gaan kijken.

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

Вий (Viy, 1967) - FTV - 4 punten - 28 juli 2016 (44 films, 167 punten)
https://drfreex.files.wordpress.com/2014/09/viy1967.jpg
Een aparte film die gebaseerd is op een kort verhaal van Nikolai Gogol, een in Oekraïne (toen nog onderdeel van de SU) geboren schrijver. Als ik het goed begrepen heb is het een onderdeel van een bundel verhalen die voor het eerst werd uitgebracht in 1835 onder de titel Миргород (Mirgorod). Voor zover ik het begrepen heb was Viy het enige horror verhaal uit de bundel. In de bijlage beweerde Gogol dat Viy uit de Oekraïense folklore kwam, maar enig bewijs is daar nooit van gevonden.

Goed, nu over naar de film. De film begint een beetje jolig en het eerste deel heeft wel een beetje weg van een sprookje. Als kijker volgen wij Khoma (Leonid Kuravlyov), een jonge priester leerling. Zijn eerste avontuur, waarbij hij als een paard bereden word door een heks komt (onbedoeld) komisch over. Het slaat namelijk kant noch wal en word op een grappige manier in beeld gebracht.
Nadat hij de heks doodslaat verandert zij in het lijk van een mooie, jonge vrouw. Hierna valt er eigenlijk voor een vrij groot gedeelte niet zoveel te beleven. Khoma word opgeroepen om drie nachten te bidden bij het stoffelijk overschot van een adellijke dame.
Hij gaat op reis met een aantal wodka drinkende mannen die allemaal naar dezelfde kapper zijn geweest, ze stoppen nog even bij een herberg, enz. Niet heel interessant beeld materiaal, maar de soundtrack is van hoogstaande kwaliteit (orkestraal en zelfs een keer met koor) en het acteer werk (het lijkt soms wel een toneelstuk) gaat ermee door.
De pret begint eigenlijk pas echt als ze aankomen op de bestemming en Khoma tot zijn schrik ontdekt dat de jonge vrouw waar hij voor moet bidden de eerder genoemde heks is.
Drie nachten lang moet hij voor haar bidden in een kerk en elke nacht komt de heks tot leven en gebeuren er steeds vreemdere dingen.
De climax tijdens de derde nacht is voor die tijd behoorlijk spectaculair te noemen. De special fx en de make-up van de demonische wezens, vampieren en weerwolven en Viy himself zien er best goed uit. Viy zelf komt eigenlijk niet zo angstaanjagend over in vergelijking met andere creaturen, maar echt vervelend kan ik dat niet vinden (dat heb ik best veel met de wat oudere horrors).

Met gebrek aan een buitenlandse vakantiebestemming dit jaar, reis ik maar wat de wereld over met de Horror Challenge.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Hellraiser (1987) - FTV - 28 juli 2016 - 3 punten (77 films - 273 punten)

http://www.3demonic.com/images/Hellraiser_cenobites.jpg

Zo heb ik me dan eindelijk eens aan deze klassieker gewaagd. Had ik geweten dat het zo een schitterende mix is van fantasy en horror, had ik deze al veel eerder gekeken. Nu goed het verhaal is niet meteen erg diepgaand maar het hele concept erachter is wel goed over nagedacht. Blijkbaar is het gebaseerd op comics en hebben de Cenobites allemaal zo hun background story. Dat komt nu niet aan bod in deze film, maar misschien wel in sequels. In het visuele departement prima, de demonen zagen er ontzettend echt en angstaanjagend uit vooral die Chatter Cenobite. Ik hield er wel van dat je met behulp van die magische kubus demonen kon tevoorschijn halen en weer laten verdwijnen. Ook is er werk gemaakt van de relaties tussen de hoofdpersonages. Kleine cast, daar hou ik wel van, krijg je beter een band met hen. Ik zoek naar iets negatiefs, maar kan het niet vinden. Zelfs die lelijke baardmens had uiteindelijk nog een betekenis. Top hoor deze film!

U96

• 731 messages
  • 762 votes

(afbeelding)

The Stand (1994) – FTV – 3punten – 28juli

horrorfilm van Mick Garris, laatste king-verfilming in mijn lijstje voor deze challenge, en deze was wel behoorlijk lang (366min), het verhaal begint met het uitbreken van een dodelijk virus dat door het leger is ontwikkeld en bij ongeluk zogoed als de totale mensheid uitroeit wat overblijft zijn een heel intressante mengelingen van allemaal karrakters, niet verwonderlijk natuurlijk als je de boeken van Stephen King wil verfilmen, het eerste deel van de film gaat goed vooruit aangezien het virus lelijk huis houd met knappe mak-up van al die ziekelijke soms zombie uitziende personages gelijdelijk aan leer je hooftrolpersonages kennen, het middenste deel was even een doorbijter soms wat langs de ene kant saai maar langs de andere kant bleef het verhaal je wel meezuigen in de film, het laatste deel een slordige 90min was het beste het gevecht tussen goed en kwaad, echt griezelig was het allemaal niet maar de film had de typische sfeer die je in veel andere King-verfilmingen ziet, de special effects waren karig maar zeker niet slecht de make-up van de monsters en vooral het hooftpersonage van het kwaad was weer eens super sterk, kortom een zeker welgeslaagde King-verfilming 3,5*

(47films:117punten)

U96

• 731 messages
  • 762 votes

alexspyforever wrote:

Hellraiser (1987) - FTV - 28 juli 2016 - 3 punten (77 films - 273 punten)

(afbeelding)

Zo heb ik me dan eindelijk eens aan deze klassieker gewaagd. Had ik geweten dat het zo een schitterende mix is van fantasy en horror, had ik deze al veel eerder gekeken. Nu goed het verhaal is niet meteen erg diepgaand maar het hele concept erachter is wel goed over nagedacht. Blijkbaar is het gebaseerd op comics en hebben de Cenobites allemaal zo hun background story. Dat komt nu niet aan bod in deze film, maar misschien wel in sequels. In het visuele departement prima, de demonen zagen er ontzettend echt en angstaanjagend uit vooral die Chatter Cenobite. Ik hield er wel van dat je met behulp van die magische kubus demonen kon tevoorschijn halen en weer laten verdwijnen. Ook is er werk gemaakt van de relaties tussen de hoofdpersonages. Kleine cast, daar hou ik wel van, krijg je beter een band met hen. Ik zoek naar iets negatiefs, maar kan het niet vinden. Zelfs die lelijke baardmens had uiteindelijk nog een betekenis. Top hoor deze film!

voor mij één van de beste horrorfilms van de late jaren 80' (weer eens pure jeugdnostalgie hoor ) mocht je het tweede deel van de Hellraiserreeks gaan zien zeker doen, naar mijn mening een van de weinige horrorfilms waarbij het tweede deel nog beter is dan het eerste deel !!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

U96 wrote:

(quote)

voor mij één van de beste horrorfilms van de late jaren 80' (weer eens pure jeugdnostalgie hoor ) mocht je het tweede deel van de Hellraiserreeks gaan zien zeker doen, naar mijn mening een van de weinige horrorfilms waarbij het tweede deel nog beter is dan het eerste deel !!

Ik ben anders niet zo tuk op sequels (zeker als het om een erg goede film gaat) maar ik moet toch bekennen dat ik wel erg nieuwsgierig ben naar meer

Trouwens moedig van je om je door die lange films te worstelen. Sommige zijn al geen films meer, maar miniseries. Ik ben geen King fan maar zijn eerste horrorkind Carrie blijft tot mijn favoriete horrorverhalen, karakters en films horen

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975) - FTV - 3 punten - 28 juli 2016 (totaal 42 films, 139 punten)

(afbeelding)

Mijn eerste Pasolini, en zijn laatste. Deze beruchte film staat al heel lang op mijn to-see lijst, maar toch kon ik me er nooit echt toe zetten om Salò ook daadwerkelijk te gaan kijken. Het is schijnbaar min of meer een verfilming van het werk van Marquis de Sade, notoire viespeuk, naarling, decadenticus (wat volgens mij geen woord is, maar goed) en, ehm, sadist - maar dan met de setting verplaatst naar Salò in de jaren '40, standplaats van het fascistische regime aan het einde van de oorlog. Dit suggereert uiteraard al een sterke politieke lading, waarbij het machtsmisbruik en de vernedering die de 'Heren' over het volk uitstorten gelijkgesteld wordt aan de manier waarop het fascistische regime (of wellicht, macht in het algemeen) de Italianen heeft misbruikt. En waar een hoop voetvolk graag en zonder scrupules aan meewerkt, zolang zij zelf maar niet het slachtoffer zijn.

De reputatie van de film is inderdaad wel verdiend. Het verhaal is simpel: een groepje vooraanstaande mannen uit de maatschappij laten (met de hulp van een paar vrouwen van middelbare leeftijd die vieze verhalen vertellen, en wat soldaten/bewakers) al hun gore, decadente, vernederende en gewelddadige fantasieen los op een zestiental (min of meer, aangezien er nog wel eens iemand wordt afgeschoten of doodgemarteld) jongens en meisjes. En heel veel van deze fantasieen zijn seksueel. Heel veel expliciete gorigheid komt er niet in beeld (niet in mijn versie, in ieder geval), maar verder gaat het heel erg ver. In het bijzonder heel veel verkrachting en gedwongen seks, van zowel de hetero- als homoseksuele variant, (uiteraard ook gedwongen) poep- en plasseks en het eten ervan, seksuele marteling, en daarnaast blijft het niet bij seksuele narigheid: niet-seksuele marteling mag natuurlijk ook.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er nu van moet vinden. Intrigerend is het op een bepaalde manier wel. En het is zeker niet het expliciet goorste is wat ik gezien heb; dat winnen bijvoorbeeld films als À l'Intérieur, Srpski Film en Martyrs ruim, en dan heb ik tot op heden filmmakers als Lucifer Valentine en Marian Dora nog met succes gemeden. Maar door het scheppen van zo'n nachtmerriebeeld van waar de mens toe in staat is, of tenminste een deel van de mensheid, heeft dit voor mij toch een stuk meer waarde dan een leeg, bruut gorefest. Qua verdorvenheid, psychologische en fysieke terreur, en algehele smeerlapperij heb ik zelden zo'n vuige film gezien, en toch was het zeker de moeite waard. 3.5*

Boeikens

• 4467 messages
  • 5326 votes

Hansel e Gretel (1990) FW 28/07 => 3 Pt (Totaal 144)

Gepresenteerd door Fulci? hij moest zich schamen ?

Waardeloze pulp!

Op geen enkel vlak geslaagd, doodsaai en enorm slecht uitgewerkt.

Wat ging dat deuntje op m'n zenuwen werken ?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.