- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Om eens iets anders dan de gekende KO's, beste van dit of dat, of een of andere quiz, eens een spel dat mensen motiveert om films te kijken (toch een van de voornaamste redenen van deze site).
Omdat horror toch een van de populairdere genres is en ik zelf al eens een paar keer aan een horror challenge heb meegedaan op imdb, vond ik het interessant om er zo eens eentje zelf te organiseren hier op MovieMeter.
De zomer lijkt misschien niet de meest toepasselijke periode voor horror (meer iets voor oktober) maar het is wel een periode waarin zowat iedereen wel wat verlof heeft. Aangezien we het over een vrij lange periode laten lopen is er een grote kans dat er ergens wel momenten zijn om wat horrorfilms te kijken. Ook willen we deze periode gebruiken als een soort test om te zien of zo een spel aanspreekt en eventueel voor herhaling vatbaar is in de toekomst.
Regels (opgesteld door organisatoren alexspyforever, baspls, Boeikens en Miszmi)
Doel:
* Zoveel mogelijk verschillende horrorfilms kijken in een tijdspanne van iets meer dan 2 maanden (66 dagen)
* Het kijken van een film levert 1 of meer punten op
* Er is GEEN verplichting om elke dag van de aangegeven periode een horrorfilm te kijken. Of je er nu slechts 1 of 100 kijkt, maakt niet uit. Iedereen die een horrorfilm kijkt in deze periode en dit registreert zal in het eindklassement worden opgenomen.
* Deelnemen is belangrijker dan winnen: het is een kans om ervaringen uit te wisselen, kijklijstjes te reduceren, aanbevelingen te krijgen en te geven, nieuwe films te ontdekken...
Periode:
* 27 juni tot en met 31 augustus 2016
* Inschrijven kan vanaf 21 juni 2016 en dit zolang de challenge loopt
Aan welke voorwaarden moet worden voldaan?
* Langspeelfilms (minstens 45 minuten)
* De film moet in zijn geheel worden bekeken zodanig dat een korte review kan worden gegeven
* Moet aan de definitie horror voldoen
Definitie horror (opgesteld door Boeikens)
Wat verstaan we onder horror?
Het is een genre dat vooral wil choqueren en doen huiveren, zowel visueel als/of psychologisch en dit door gebruik te maken van elementen zoals een gruwelijke, mysterieuze en bang makende thematiek, monsters, bovennatuurlijke verschijnselen, Blood & Gore.
Aangezien er geen sluitende definitie bestaat voor horror en dit genre enorm veel vertakkingen (subgenres) heeft en raakvlakken met andere genres en we tevens het begrip horror hier vrij ruim willen houden, willen we hier toch even oplijsten wat de voorwaarden zijn om een film als “horrorfilm” goed te keuren. (Eén van onderstaande punten is voldoende)
1. Op MovieMeter en/of IMDb ingeschreven als horror (ook als we hier niet altijd mee akkoord gaan)
2. Visueel = hoofdzakelijk Blood & Gore
3. Monsters/beesten + combinatie van minimum Blood & Gore => zo is niet elke Sasquatch een horrorfilm
4. Puur psychologische huivering rond mysterieuze/bovennatuurlijk thema (bv The Blair Witch Project)
5. Bovennatuurlijke verschijnselen, geesten, demonen…
6. Buitensporig geweld + combinatie van minimum Blood & Gore (dus enkel maar een (serie)moordenaar is niet voldoende want dit is eerder Thriller/Misdaad, wel bijvoorbeeld giallos van Fulci & Argento, torture movies zoals Saw en Hostel).
7. Buitenaardse wezens + combinatie van minimum Blood & Gore (bv geen E.T. of War of the Worlds maar wel Alien)
Worden niet aanvaard:
* Kortfilms (minder dan 45 minuten)
* Afleveringen van series zelfs indien deze langer zijn dan 45 minuten
* Langspeelfilms die niet aan de bovenvermelde horrordefinitie voldoen
* Bij twijfel kan de filmkeuze steeds worden voorgelegd aan de organisatoren
Puntenverdeling:
* Films tot en met het jaar 1939: 4 punten
* Films vanaf het jaar 1940 tot en met 1969: 3 punten
* Films vanaf het jaar 1970 tot en met 1999: 2 punten
* Films vanaf het jaar 2000: 1 punt
* Een extra punt voor een film die je voor de eerste keer kijkt
* 2 of meer keer dezelfde film kijken binnen de aangegeven periode levert geen punten op
Hoe de bekeken films registeren?
* Door een bericht te plaatsen in dit topic
* Van elke bekeken film vermeldt de deelnemer de titel, jaartal, een korte review (minstens elementen die je goed en/of niet goed vond, geen spoilers), of je de film voor de 1ste keer hebt gezien of herbekijkt, het aantal punten dat de film oplevert en de datum dat je deze hebt bekeken
* Een film die je een 1ste keer kijkt geef je aan met FTV (first time view), een film die je herbekijkt met RW (re-watch)
* Het is toegestaan om films bekeken over meerdere dagen te bundelen in één bericht
* Berichten geplaatst voor 25 juni en na 31 augustus worden niet in rekening gebracht, leveren dus geen punten op
* Registraties die niet volgens de regels zijn worden niet in rekening gebracht, de persoon in kwestie kan een foutieve registratie corrigeren
Een concreet voorbeeld van een registratie (opgesteld door baspls). Het mag ook korter dan dit:
Frankenstein (1931) - RW - 4 punten - 30 April 2016
Review: Klassieke horror-film met Boris Karloff, bijzonder sfeervol. Persoonlijk vind ik het toch een van de allerbeste Universal-horrors. De scène waar Frankenstein bloemetjes in het water gooit vond mooi uitbeelden wat voor onbegrepen wezen het is...
De organisatie:
* ziet erop toe dat de challenge volgens de regels verloopt
* mag ook zelf deelnemen aan de challenge
* kan een registratie in twijfel trekken en weigeren als deze niet aan de horrordefinitie voldoet (ook indien de registratie door een organisator werd gedaan)
* heeft de macht om deelnemers die herhaaldelijk de regels overtreden te diskwalificeren
* houdt van elke deelnemer de registraties bij en maakt de tussentijdse puntentotalen op
* maakt het eindklassement op na 31 augustus
Ik post later nog een lijstje waarin potentiële deelnemers zullen worden getagd.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De mensen die hierbij worden uitgenodigd om mee te spelen, uiteraard mogen ook mensen die niet in het lijstje staan meedoen, iedereen mag meedoen:
Allemaal welkom en verspreid de boodschap aan horrorliefhebbers die hier niet tussen staan.
http://ios-s1.infcdn.net/images_ios/screenshots_ios/a/7f/ce/776711.jpg
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Lijkt me wel een leuk idee, vraag me af of ik echt ga kunnen meedoen aangezien het horrorgenre wat laag staat momenteel, maar misschien wel eens wat meer moeite gaan doen. Moet ik wel eens langs mijn broer passeren, die heeft nog veel liggen 
Kleine kanttekening bij de review: het lijkt me wel beter dat er effectief een bericht bij de film wordt geplaatst. Daar is de site natuurlijk voor bedoeld. Kunt wel een permalink in je bericht zetten en dan kom je direct bij de review uit. Waarom trouwens de ene keer 25 juni en de andere keer 27 juni?
Teunnis
-
- 769 messages
- 519 votes
Het klassement ga ik niet winnen, maar ik wil me deze zomer wel een beetje in de horror verdiepen en mijn ervaringen hier delen. Dus, count me in! Binnenkort dan maar even een mooi lijstje met interessante horrors opstellen.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Was eigenlijk van plan om de hele zomer horror-clean te blijven, maar pffrt... vooruit dan maar
.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Dank voor de uitnodiging, maar m'n kijkachterstand vind ik wel even genoeg uitdaging voor de komende maanden. 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik wil wel een poging doen hoor! In hoeverre ik mijn kijkgedrag echt aan ga passen weet ik niet, maar het kan sowieso geen kwaad een en ander hier te delen!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Kleine kanttekening bij de review: het lijkt me wel beter dat er effectief een bericht bij de film wordt geplaatst. Daar is de site natuurlijk voor bedoeld. Kunt wel een permalink in je bericht zetten en dan kom je direct bij de review uit. Waarom trouwens de ene keer 25 juni en de andere keer 27 juni?
Dat vind ik ok. Het gaat er vooral om om niet teveel spoilers te zetten, dus permalink naar de review/bericht is goed zolang het maar niet zo een bericht is als " geweldige film zonder verdere uitleg".
Foutje van mijn kant 27 juni is de correcte startdatum, bedankt voor je opmerkzaamheid. Voor we beginnen herhaal ik de regels nogmaals zodanig dat jullie de correctie versie hebben 
Zwolle84 moest er toch horror zitten in die kijkachterstand, feel free to share 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Zal het overwegen. Heel de maand AUG. bouwvak dus hoppa
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Zal de familie waarderen ... week stacaravan midden in de duinen gehuurd en dan de hele week horrorfilms kijken 
Ik ga ook niet voor de hoge score, kijk-gemiddelde ligt al een tijd op 1 a 2 per week, maar ruim 2 maanden alleen horror trek ik verder wel. I´m in!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Zo. Ik werd toch enthousiast.
Gelijk maar even een selectie gemaakt uit wat ik al een tijd graag wil zien: JM's MovieMeter Horror Challenge. Wie icheckmovies heeft, kan hem ook hier even checken.
Mocht je als oplettende user een film zien die volgens jou niet kwalificeert, dan hoor ik het graag!
Dit zijn allemaal films die ik nog nooit gezien heb. Voor de variatie heb ik me beperkt tot 2 films per decennium, waarbij ik tevens geprobeerd heb films uit verscheidene landen erin te krijgen, waaronder Duitsland, Italië, de Verenigde Staten, Noorwegen, Japan, Frankrijk, Denemarken en Spanje.
Ik heb nu al zin, maar dat doen we niet. Dan tellen ze immers niet 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Mooie lijst John Milton, denk dat ik een paar titels overneem. Al heb ik hier nog 60 films liggen en al 200 films op een to-watch list
haha
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Leuk idee. Zal me toch meer betrokken voelen dan bij die challenges van ICM. Ik ga niet voor te winnen, maar als ik een vijf- of tiental films kan meenemen zou dat verder fijn zijn.
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
Leuke ideetje ja. Ben niet de grootste horrorfan, maar zitten nog altijd wel wat interessante titels tussen die ik toch wil zien. Doe dus ook wel mee voor de fun.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Psycho
The Shining
The Omen
A Nightmare on Elm Street
The Ring
The Others
El Habitante Incierto
The Neon Demon
The Hills Have Eyes
The Babadook
Rec
Frágiles
Rosemary's Baby
Cloverfield
Évolution
The VVitch: A New-England Folktale
Green Room
Srpski Film
The Invitation
Saw III
Dit is een kleine shortlist die ik maakte, al weet ik nu al dat ik ze niet allen ga kunnen zien, en er wellicht ook enkele titels meepak die er buitenaf staan.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik heb even wat Linux magie op mijn to-see lijst losgelaten en ik kom (teleurstellend genoeg) maar aan volgend rijtje uit mijn voorraad van 238 films:
waarvan de eerste 2 een niet echt aantrekkelijke speelduur hebben 
Misschien is dit toch eens de tijd om er werk van te maken!
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Met het EK gaat dat echter nog niet lukken denk ik..
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik zal niet meedoen vrees ik. Teveel andere shit aan mijn hoofd.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
leuke uitdaging,ik heb er nog een lading klaar liggen die ik wilde zien.
helaas allemaal van na 2000,,maar het ging om het mee doen.
Moet we zeggen dat ik het erg druk krijg de komende weken.(ga verhuizen/op vakantie)
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Ik heb even wat Linux magie op mijn to-see lijst losgelaten en ik kom (teleurstellend genoeg) maar aan volgend rijtje uit mijn voorraad van 238 films
Re-watches (films die je al eens hebt gezien) mogen ook he, alleen krijg je dan 1 punt minder
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Re-watches (films die je al eens hebt gezien) mogen ook he, alleen krijg je dan 1 punt minder
Hoe Verwerk je dit ? Hoe weet je dat mensen dit niet gaan faken? Dan kan ik ook wel 82 films terug halen en zeggen dat het rewatch zijn
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Maar er is een speciaal plaatsje in de hel voor sneuaards die daarmee frauderen 
btw, TornadoEF5 bedankt om Évolution weer even te noemen, betere keuze dan Ich Sech, Ich Seh. Heb hem net gelijk maar even gehuurd bij BFI Player,blijft toch een maand geldig. Hoop dat het afspelen lukt met dat gedoe omtrent geoblocking. Wie minder moeilijk wil doen, hij is ook op dvd op amazon UK en DE.
Bas I.
-
- 461 messages
- 4 votes
Leuk idee! Ik ga mee doen. Mooie manier om een aantal films te bekijken die al lange tijd op de kijklijst staan en wellicht wat klassiekers te herzien.
Ook meteen een lijstje gemaakt met 50 (horror)films die ik nog graag wil zien.
The Phantom of the Opera (1925, Rupert Julian)
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931, Rouben Mamoulian)
The Mummy (1932, Karl Freund)
The Black Cat (1934, Edgar G. Ulmer)
The Leopard Man (1943, Jacques Tourneur)
The Body Snatcher (1945, Robert Wise)
Dead of Night (1945, Alberto Cavalcanti & Charles Crichton)
Valkoinen Peura (1952, Erik Blomberg)
The Curse of Frankenstein (1957, Terence Fisher)
Dracula (1958, Terence Fisher)
The Tingler (1959, William Castle)
House on Haunted Hill (1959, William Castle)
Village of the Damned (1960, Wolf Rilla)
Il Mulino delle Donne di Pietra (1960, Giorgio Ferroni)
What Ever Happened To Baby Jane? (1962, Robert Aldrich)
Gritos en la Noche (1962, Jesus Franco)
La Frusta e Il Corpo (1963, Mario Bava)
Danza Macabra (1964, Antonio Margheriti)
Onibaba (1964, Kaneto Shindô)
Kaidan (1964, Masaki Kobayashi)
Viy (1967, Georgi Kropachyov & Konstantin Ershov)
Vargtimmen (1968, Ingmar Bergman)
The Abominable Dr. Phibes (1971, Robert Fuest)
4 Mosche di Velluto Grigio (1971, Dario Argento)
Deliverance (1972, John Boorman)
Tutti Colori del Buio (1972, Sergio Martino)
Black Christmas (1974, Bob Clark)
Il Profumo Della Signora in Nero (1974, Francisco Barilli)
La Bête (1975, Walerian Borowczyk)
La Casa Dalle Finestre Che Ridono (1976, Pupi Avati)
Le Locataire (1976, Roman Polanski)
Communion (1976, Alfred Sole)
¿Quién puede matar a un niño? (1976, Narciso Ibanez Serrador)
When A Stranger Calls (1979, Fred Walton)
The Changeling (1980, Peter Medak)
Ms. 45 (1981, Abel Ferrara)
Creepshow (1982, George A. Romero)
White Dog (1982, Samuel Fuller)
Halloween III: Season of the Witch (1982, Tommy Lee Wallace)
Dèmoni (1985, Lamberto Bava)
Tras el Cristal (1986, Agusti Villaronga)
Near Dark (1987, Kathryn Bigelow)
Body Snatchers (1993, Abel Ferrara)
Cronos (1993, Guillermo del Toro)
Event Horizon (1997, Paul W.S. Anderson)
Funny Games (1997, Michael Haneke)
El Espinazo del Diablo (2001, Guillermo Del Toro)
Ju-on (2002, Takeshi Shimizu)
The Call of Cthulhu (2005, Andrew Ieman)
À l'Intérieur (2007, Julien Maury & Alexandre Bustillo)
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Altijd leuk een challenge. Heb ook al eens geprobeerd een challenge op poten te zetten. Helaas toen zonder succes. Ik hoop dat deze challenge meer succes gaat opleveren. Ik zal zelf niet mee gaan doen, maar wens iedereen die mee gaat doen veel plezier.
Ik vermoed dat dat deels te maken heeft met de verplichting van 50 films. Ik werd in eerste instantie ook niet warm van deze challenge, omdat ik dacht dat er ook een verplicht minimum aan zat. Heb dat toen verkeerd begrepen en zag er gelijk veel meer in. Ik wil mij niet verplichten tot een bepaald aantal films, dus zou zelf nooit aan de challenge meedoen waarbij ik ergens toe verplicht word. Mogelijk heeft dat helemaal niet meegespeeld dat die challenge niet liep, maar dat zou in ieder geval mijn reden zijn om af te haken.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Maar er is een speciaal plaatsje in de hel voor sneuaards die daarmee frauderen 
btw, TornadoEF5 bedankt om Évolution weer even te noemen, betere keuze dan Ich Sech, Ich Seh. Heb hem net gelijk maar even gehuurd bij BFI Player,blijft toch een maand geldig. Hoop dat het afspelen lukt met dat gedoe omtrent geoblocking. Wie minder moeilijk wil doen, hij is ook op dvd op amazon UK en DE.
Ich seh, ich seh is ook zeker een fijne film, al is het ook maar voor een select doelpubliek. (een ander type horror).
Misschien herkijk ik ook wel eens een film. Zien we wel.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3122 votes
Ik vermoed dat dat deels te maken heeft met de verplichting van 50 films. Ik werd in eerste instantie ook niet warm van deze challenge, omdat ik dacht dat er ook een verplicht minimum aan zat. Heb dat toen verkeerd begrepen en zag er gelijk veel meer in. Ik wil mij niet verplichten tot een bepaald aantal films, dus zou zelf nooit aan de challenge meedoen waarbij ik ergens toe verplicht word. Mogelijk heeft dat helemaal niet meegespeeld dat die challenge niet liep, maar dat zou in ieder geval mijn reden zijn om af te haken.
Daar was ook geen sprake van een verplichting. De challenge was daar op basis van je eigen tijd en situatie of je tot de 50 kwam of niet. Denk dat de reden vooral is dat de animo voor games in de jaren behoorlijk is afgenomen. Of het was gewoon niet leuk genoeg, kan natuurlijk ook nog.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hoe Verwerk je dit ? Hoe weet je dat mensen dit niet gaan faken? Dan kan ik ook wel 82 films terug halen en zeggen dat het rewatch zijn
Daarom vragen we om een korte review. We gaan er van uit dat de mensen eerlijk gaan zijn hierin. En het zou bijzonder vreemd zijn moest iemand opeens een groot aantal films op korte tijd zien en dan zo een mega groot bericht plaatst van de "bekeken" films.
Ik zou ook niet weten waarom mensen zouden gaan faken, want je kunt er geen fysieke prijs mee winnen.
De punten zijn een soort motivatie, vooral om ook eens wat oudere en misschien minder bekende films te kijken. Moesten we geen punten uitdelen dan zou het ook geen spel meer zijn.
Een dergelijk puntensysteem wordt ook gehanteerd bij bepaalde film challenges op imdb. Persoonlijk zijn dit soort challenges voor mij ook een extra motivatie om films die anders te lang blijven liggen eens te gaan bekijken. Ook omdat meerdere mensen meedoen en je zo ervaringen kan uitwisselen werkt no stimulerender.
Miszmi op imdb is er jaarlijks de oktober challenge. Hier zijn er geen punten mee te verdienen maar om te "slagen" in de challenge moet je 31 horrorfilms kijken waarvan 16 first time views moeten zijn. Dat stimuleert een deelnemer om films die ie nog niet heeft gezien te kijken maar het zorgt natuurlijk voor (veel) tijdsdruk als je in die maand net minder tijd hebt.