- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Dit zijn de combinaties opgesteld door Miszmi. Ze heeft steeds gekozen voor een combinatie van 2 genres die niet te dicht bij elkaar liggen, vaak zelfs tegenpolen zijn. Dit is om te vermijden dat er genres worden gecombineerd die bepaalde users allebei niet zouden liggen:
Wat dit betreft ben ik dan denk ik een uitzondering, er zijn 2/3 combinaties waarbij ik in met beide genres weinig tot niks mee heb. Maar dat had ik met horror ook niet voor de horrorchallenge dus hopelijk word ik weer positief verrast. Ik ga in ieder geval zeker meedoen! 
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
Hmm ik doe ook weer mee zal wellicht niet zoveel films zien zijn als in de horrorchallenge maar toch proberen van minstens 1 A 2 films per genre te zien, ik doe mee!!!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik ben ook van de partij! Wat mij betreft asap van start 
Ik zag in de tekst dat je een extra punt krijgt bij elke 'oude' film die minder dan 250 stemmen heeft. Als deze film minder dan 20 stemmen heeft, krijg je dan dus totaal 2 punten extra?
Wat de uitwerking betreft: Complimenten! Dit lijkt me een uitstekende formule. Ik heb met alle combinaties wel iets, al is voor mij Romantiek-Fantasie (Romance-Fantasy) de minst aantrekkelijke. De constructie van slechts 2 weken echter, zorgt ervoor dat het goed te doen is.
Ik raad users aan om ook de zoekmachine te gebruiken, ik denk dat er voor iedere combinatie wel een paar films zijn die je zou willen zien, misschien zelfs al langere tijd, maar waar je misschien niet gelijk aan zou denken. Het hoeven er geen twintig te zijn, het is maar 2 weekjes! 
Ik vond bij 'zoeken op overige gegevens', zelfs bij het door mij doorgaans niet zo gewaardeerde genre 'romantiek', tóch een aantal klassiekers die ik al lang wil zien. En waar ik wellicht niet aan gedacht zou hebben bij het genre romantiek :
- Angst Essen Seele Auf (1974)
Maar het is misschien ook een duwtje in de rug om bepaalde recente films te kijken. Bijvoorbeeld eentje die iedereen al lijkt te kennen behalve ik, zoals The Notebook (2004). Of wat meer filmhuisachtige films die ik steeds op de lijstjes tegen kom, zoals Los Amantes del Círculo Polar (1998), Le Conseguenze dell'Amore (2004) en Dolls (2002).
Zelfs in een méh-genre lijkt nog genoeg te vinden 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Dit ziet er erg leuk uit, wel met de vraag of ik in combinatie met de gegeven info op pagina 1 van dit topic (daar mbt de horror challenge) alle nodige info bezit om mee te kunnen spelen? Als ik het goed begrijp zijn de regels identiek, los van het feit dat er nu sprake is van challenges tussen telkens twee genres ipv tussen horrorfilms.
Ivm m'n geschiedenisscriptie en nog een stuk of vier andere vakken kan ik het me enkel moeilijk veroorloven echt voor zoveel mogelijk films te gaan
Daarnaast heb ik m'n Pathé abonnement nog, dus ik zal eens kijken of ik in de marge een beetje mee kan draaien.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
joolstein het puntensysteem lijkt misschien moeilijk maar eigenlijk als je de filmpagina opent van de bekeken film zie je eigenlijk meteen alle info, 1 punt per vol uur (ook een film vanaf 45 minuten levert altijd minstens 1 punt op), extra punt voor minder dan 250 stemmen (films tem 2014), extra punt voor FTV. Ik zal je toch even moeten vragen te wachten om een keuze te maken, want misschien wilde Miszmi die combinatie ook wel nemen? Ze houdt niet van western maar wel van thriller 
Miszmi ik stel voor dat we de reacties afwachten tot zondagavond en dat ik maandag een apart topic opstart waarin ik de (aangepaste) regels nogmaals opstel. Dan kan jij ook de keuze maken voor de eerste genre combinatie. En wat mij betreft kunnen we dan of desnoods enkele dagen later van start gaan.
EW101 zoals je misschien ondertussen al weet zijn het niet enkel oude films die een extra punt kunnen opleveren, films tem 2014 met minder dan 250 stemmen leveren een extra punt op, ze worden ook wel obscure films genoemd 
Night's Watch ik raad je zeker aan om ook altijd imdb te raadplegen wat genre betreft. Zo zal je soms graag een film willen zien die een genre mee heeft gekregen waarvan je dacht nooit iets leuks te vinden. Daarom zijn genre combinaties erg handig. Ik ben niet voor comedy maar soms krijgt een luchtige horrorfilm die tag ook mee en dan kan ik die gewoon nemen.
Kondoro0614 klets op de poep en bank achteruit. Voor straf 100 maal dit lezen:
tbouwh met de info op pagina 1 hoef je eigenlijk geen rekening meer te houden. We hebben de belangrijkste regels die we destijds bij de horror challenge hebben gehanteerd behouden. Alle behouden en nieuwe regels staan echter in deze post:
Film >> Filmgames >> Horrorfilm challenge zomer 2016
Maar er komt sowieso een apart topic hiervoor. We willen eerst en vooral even kijken of er genoeg animo voor is.
John Milton als groot filmliefhebber had ik van jou niet anders verwacht dan veel enthousiasme. Bedankt voor de complimenten. Zonder opscheppen moet ik zeggen dat Miszmi en ik mekaar wel goed aanvullen op het vlak van uitdenken van ideeën en fine tunen 
U96 leuk en wie weet worden er nu wat meer mensen enthousiast om wat meer te discussiëren over bekeken films. We gaan nu ook te maken krijgen met andere genre fans dan enkel horror.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Als ik het goed begrijp lopen de genres (de duo's) over twee weken. Ik veronderstel dat de spelleiders dan wel lanceren met welk genre we bezig zijn?
Is 2 weken niet te kort? De lange periode met de horror deed mensen net op zoek gaan naar andere films en tips op te doen van de reeks recensies.
Maar verder altijd leuk om mee te doen en nieuwe films te leren kennen. 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Ik heb de horror (niet mijn genre) challenge met plezier aangekeken. Altijd leuk om filmfanaten zo gepassioneerd met hun hobby bezig te zien. Gezien het succes was een uitbreiding van het concept natuurlijk onvermijdelijk.
Ik vermoed dat ik het 'spel' snap, het is natuurlijk geen hogere wiskunde. Wel één kritische noot: twee weken is (voor mij) echt veel te kort. Als je een drukke week hebt, ben je gelijk al de helft van je tijd kwijt. De horror challenge duurde nota bene (ruim) twee maanden. Wat is de reden om hier vanaf te wijken? Als je 1,5 maand per (dubbel)genre doet, heb je een leuk spel voor het hele jaar, toch? Uitgaande van acht duo's.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Vraag: Miszmi lijkt 2 jaar vanaf de huidige datum terug te tellen (of de datum waarop de film bekeken wordt) Waarbij films van begin en midden 2014 dus langer dan 2 jaar terug zijn en toelaatbaar en Alex noemt tem 2014, wat iets abstracter is (en in mijn lezing is tot en mét heel 2014 nog ok, zelfs, maar volgens mij bedoelt hij tót?)
Is voor mij verwarrend. Wat houdt die 2 jaar grens nu precies in?
John Barry
-
- 3410 messages
- 638 votes
Leuk idee. Ik doe ik ook weer mee. Mijn voornemen is om wat meer films te bekijken dan in de horror challenge. Van mijn kant een kleine suggestie:
Ook ik vind twee weken per (dubbel)genre aan de iets wat korte kant. Als ik voor mezelf spreek verschilt de tijd die ik heb om films te kijken per week. Ik zal het dan ook fijn vinden om wat langer de tijd te hebben om films uit het gekozen (dubbel)genre te zien. 1,5 maand per (dubbel)genre zoals door chevy93 voorgesteld lijkt mij dan weer wat te lang. Een periode van 3-4 weken vind ik een beter idee.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik ben niet tegen, maar heb bij die duur geen sterke voorkeur. 2 weken is goed, maar 3 of 4 ook.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Film Pegasus en chevy93 de reden waarom de horror challenge zo lang was, was vooral om mensen lang genoeg de tijd te geven om films te kijken ook als ze eventueel voor een langere periode op vakantie waren of drukker hadden en ook voor de studenten onder ons. Ook was de challenge een soort proef om te kijken of zo een spel eigenlijk wel zou aanslaan. Mensen waren unaniem enthousiast maar waren het eens dat 2 maand te lang was. Voor horror willen we volgend jaar wel opnieuw een challenge doen maar dan 1 maand en in oktober of een wintermaand. Toen ik met het idee van de genre challenge kwam, vonden de meeste mensen 1 a 2 weken voor eenzelfde genre voldoende. Geloof me vrij chevy weinig mensen zullen ook een genrecombinatie geen 6 weken lang trekken. En wat als je 2 genrecombinaties achter elkaar krijgt die je niet zo liggen, dan is het lang wachten. 4 maanden lijkt dan kort om alle genres te doen maar dat betekent dat we daarna nog een ronde kunnen doen waar weer alle genres (en misschien andere combo's) de revue passeren.
John Barry een 2de ronde zal dat probleem dus ook voor jou kunnen oplossen 
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
alexspyforever, ik ga sowieso niet voor die combinatie, dus die mag voor de tweede periode gebruikt worden. Het weekend afwachten lijkt me prima!
John Milton, laten het houden op films tot en met 2014. Niemand zal zin hebben om uit te zoeken wanneer de film precies is uitgekomen. Sommige films zullen die 2 jaar dan net niet halen, maar ik heb daar geen moeite mee. Dus alle films van 2014 en eerder met minder dan 250 stemmen, krijgen een punt extra. Ik heb Romantiek en Fantasy bewust bij elkaar gezet, juist omdat bij beide gigantisch veel gecombineerd kan worden. Er zullen altijd wel enkele films gevonden kunnen worden die men wel ligt. Itt bijvoorbeeld horror, ondanks dat er genoeg mee gecombineerd kan worden, is dat wel een genre dat je echt moet liggen.
Uiteraard zal altijd duidelijk worden met welke genres we bezig zijn. Ik kies de eerste, joolstein heeft de tweede al gekozen en de derde wordt gekozen zodra de eerste periode is geweest. Deze wordt namelijk gekozen door de winnaar van de eerste periode en zo door, als de winnaar al eens een keuze heeft mogen maken, gaat die automatisch naar de nummer 2. Dit om te voorkomen dat elke keer dezelfde een genre mag kiezen.
Er is nogal wat verwarring over die extra punt bij minder bekende films: je krijgt slechts één extra punt voor films onder de 250 stemmen. Dus niet nog een extra punt voor films onder de 20 stemmen.
Ik kan me voorstellen dat 2 weken voor 2 genres nogal kort is, zeker als beide je genres je liggen. Ik stel voor om het naar 3 weken te zetten. Aangezien ik de genres heb gecombineerd op zo'n manier dat ze vaak lijnrecht tegenover elkaar staan, zal het vaker voorkomen dat slechts één genre je echt ligt (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
alexspyforever, ik ga sowieso niet voor die combinatie, dus die mag voor de tweede periode gebruikt worden. Het weekend afwachten lijkt me prima!
John Milton, laten het houden op films tot en met 2014. Niemand zal zin hebben om uit te zoeken wanneer de film precies is uitgekomen. Sommige films zullen die 2 jaar dan net niet halen, maar ik heb daar geen moeite mee. Dus alle films van 2014 en eerder met minder dan 250 stemmen, krijgen een punt extra. Ik heb Romantiek en Fantasy bewust bij elkaar gezet, juist omdat bij beide gigantisch veel gecombineerd kan worden. Er zullen altijd wel enkele films gevonden kunnen worden die men wel ligt. Itt bijvoorbeeld horror, ondanks dat er genoeg mee gecombineerd kan worden, is dat wel een genre dat je echt moet liggen.
Uiteraard zal altijd duidelijk worden met welke genres we bezig zijn. Ik kies de eerste, joolstein heeft de tweede al gekozen en de derde wordt gekozen zodra de eerste periode is geweest. Deze wordt namelijk gekozen door de winnaar van de eerste periode en zo door, als de winnaar al eens een keuze heeft mogen maken, gaat die automatisch naar de nummer 2. Dit om te voorkomen dat elke keer dezelfde een genre mag kiezen.
Er is nogal wat verwarring over die extra punt bij minder bekende films: je krijgt slechts één extra punt voor films onder de 250 stemmen. Dus niet nog een extra punt voor films onder de 20 stemmen.
Ik kan me voorstellen dat 2 weken voor 2 genres nogal kort is, zeker als beide je genres je liggen. Ik stel voor om het naar 3 weken te zetten. Aangezien ik de genres heb gecombineerd op zo'n manier dat ze vaak lijnrecht tegenover elkaar staan, zal het vaker voorkomen dat slechts één genre je echt ligt (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Ik wil ook wel 3 weken doen. Als dat achteraf te lang blijkt kunen we in een volgende ronde (als we alle genres gehad hebben) nog steeds kiezen voor de 2 weken optie. 4 weken vind ik sowieso te lang.
Uiteraard eens we in 2017 zijn, dan tellen films van 2015 met minder dan 250 stemmen ook mee voor een extra punt.
Miszmi, gelieve dan wel dit weekend te beslissen welk genre-combinatie je neemt, zodat de mensen zich kunnen voorbereiden wat ze kunnen gaan kijken in de komende 3 weken dan.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Sorry, was al iets te voorbarig met kiezen van mijn keuze! Ik trek zo lang mijn keuze in zodat Miszmi uit alle genres kan kiezen. Ook al geeft ze aan dat haar keuze niet daar op zal vallen. 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Even voor de duidelijkheid, binnen de loop van de twee genres (2,3 of 4 weken, wat nu bediscussieerd wordt) kijk je dus zoveel mogelijk films binnen beide genres en de punten worden als een geheel bij elkaar opgeteld? Of worden de twee genres nog op bepaalde wijze tegen elkaar opgezet, gescheiden of met elkaar vergeleken?
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
tbouwh, je doet mee als je een van de genres bekijkt. Je hoeft niet beide te bekijken. Stel ik kies voor de combinatie Horror - Familie, dan kijk je in de eerste periode films die als Horror OF Familie staat aangeduid. Het genre moet op MM of IMDb als dat genre staan aangemerkt. Stel jij hebt alleen wat met familie en helemaal niks met horror, mag je horror dus gewoon overslaan en focus je je op familie. We hebben juist gekozen voor genres die niet zo dicht bij elkaar liggen, zodat er iedere periode voor ieder wat wils is.
Het kijken van zoveel mogelijk films is een bijkomstigheid. De intentie is het delen van je ervaringen. De puntentelling is slechts bijzaak, al zijn er ook mensen die het wat serieuzer nemen: ook prima!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Even voor de duidelijkheid, binnen de loop van de twee genres (2,3 of 4 weken, wat nu bediscussieerd wordt) kijk je dus zoveel mogelijk films binnen beide genres en de punten worden als een geheel bij elkaar opgeteld? Of worden de twee genres nog op bepaalde wijze tegen elkaar opgezet, gescheiden of met elkaar vergeleken?
Neen alle punten worden bij elkaar opgeteld over de challenges heen. Voor elke aparte genre combinatie challenge wordt er ook nog een klassering bijgehouden. Maar er zal geen vergelijking komen tussen de genres. Ze zijn allemaal evenwaardig.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Ik begrijp het, prima opzet. Ik was even verward door de term 'challenge' in combinatie met het feit dat er per periode twee genres zijn:) veronderstelde daardoor even dat de genres tegen elkaar werden opgezet.
Ik neem aan dat er uiteraard ook zat mensen zijn die wél uit beide lopende genres films kijken. Zelf ben ik ook wel iemand die vrijwel ieder genre tenminste wel een beetje kan waarderen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik zal zelf bij allebei idd even kijken wat ik in beide genres nog niet heb gezien, maar ik pak gewoon de films die ik het liefste wil zien. Als die voornamelijk uit één van beide genres komen, dan is dat maar zo. Ik zal niet persé naar balans tussen die 2 genres gaan streven, verwacht ik.
Drie weken lijkt ook mij een mooie compromis! Wat mij betreft starten we snel 
Begrijp ik goed dat de eerste combinatie nu ook op losse schroeven staat/nog niet bekend is?
Want ik wil wel beginnen met mijn lijstje idd 
Ik ben benieuwd of de eindbazen van horror ook zo hoog eindigen in een algemeen klassement over alle genres!
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Wou het gewoon effe uitgelegd krijgen alexspyforever, was alleen te moe om de hele tekst te lezen of, te lui?
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
John Milton, ik ga voor Komedie - Mysterie de eerste periode. Dus nu is die wel bekend
.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Dan zal ik met name bij mysterie eens goed gaan kijken, meer mijn ding dan komedie! Al zijn er vast nog wel een paar classics op dat front die ik ook nog moet zien...
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Dan zal ik met name bij mysterie eens goed gaan kijken, meer mijn ding dan komedie! Al zijn er vast nog wel een paar classics op dat front die ik ook nog moet zien...
Komedie kan met vrijwel alles gecombineerd worden, daarom heb ik daar nu ook voor gekozen. Even 'makkelijk' beginnen. Mysterie vind ik altijd wel heel interessant, maar toch kijk ik het zelden. Dit is voor mij dan toch de uitgelezen mogelijkheid om er wat meer van te kijken. Daarbij zijn chick flicks toch wel mijn guilty pleasure en dat gaat vaak in combinatie met Komedie. Ik ben nergens een echt meisje in, hou van voetbal, haat shoppen, maar chick flicks gaan er bij mij wel in 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
5 mysteries en 5 komedies. Ik heb me bedacht: misschien is het toch wel leuk om een beetje te streven naar die balans, juist omdat je dan zorgt dat je ook uit je 'mindere genre's' wat kijkt, en zoals Night's Watch tot de ontdekking kan komen dat een minder geliefd genre wel degelijk leuke films kan hebben! Zo heb ik ook in het genre komedie een paar leuke films kunnen vinden: 2 klassiekers van Frank Capra met Jimmy Stewart en Cary Grant, een Nouvelle Vague van Godard, een komedie drama van Altman en een Deense misdaad/komedie/drama met Mads Mikkelsen.
Gelukkig is er een wereld buiten Owen Wilson en Adam Sandler om, wat komedie betreft!
Niks mis met (guilty) pleasures Miszmi!
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Komedie zal wel 'makkelijk' zijn en is goed te combineren met andere genres inderdaad.
Het probleem van het genre is voor mij dat het vooral hit or miss is. Veel komedies trekken mij totaal niet.(terecht of onterecht..)Kortom, het is echt een genre waar ik niet veel mee kan ,maar toch weer waardeer op zijn tijd.
Hopelijk vind ik nu wat films die ik wel echt wil zien en bij mij passen.
Voor de rest, probeer ik me ook te focussen op mysterie.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Doe animatiefilms gewoon bij familie. Is quasi hetzelfde en in andere gevallen zal het wel vanzelfsprekend zijn. Maar quasi iedere Disneyfilm is bijvoorbeeld "Familie".
Ik ga mijn schema wel niet echt volledig aanpassen aan de challenges. Ik moet mij nu vooral focussen op films die dit jaar zijn uitgekomen, maar er zijn ook al films uit ieder genre dit jaar uitgekomen, dus op dat vlak kan ik me dan wel weer aanpassen. Het is wel best intensief. De meest aantrekkelijke combi is romantiek-fantasy, minst aantrekkelijke zijn komedie-mystery, actie-muziek en sci-fi-oorlog. Maar ik zal overal wel kunnen aan meedoen.
Twee voorgestelde aanpassingen:
1) Oudere films misschien toch licht bevoordelen, maar geen verschil van vier punten meer. Bijvoorbeeld één extra punt voor alles dat ouder is dan 1970.
2) Periode van drie weken lijkt me beter dan twee weken.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
alexspyforever Mooi concept! Jammer dat meer punten voor oude films is afgeschraft, maar ik ben wel blij dat lange films en films met weinig punten veel opleveren. Nog steeds in mijn voordeel. Misschien dat ik zelfs de Drama-challenge ga winnen, heb hier namelijk nog een aantal films van 4 uur liggen en die hebben allemaal als (sub-)genre drama
. Overigens ook goede motivatie om langere films te kijken.
Weet niet wanneer we beginnen met deze nieuwe challenge. Maar als het nog voor de kerstvakantie is zou het voor mij goed uitkomen als we beginnen met Mystery en Thriller, ik moet namelijk voor mijn werstuk zoveel mogelijk films van Hitchcock kijken. Eerlijk gezegd hoop ik wel dat we wachten met de challenge tot 2017, dan is mijn filmplanning wat minder druk (maar dan heb ik wel examens). Laat maar weten als het bekend is, als ik tijd heb help ik graag weer met de organisatie.
EDIT: Ik ben ook voor de veranderingen die TornadoEF5 hieronder noemt v
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Mystery-komedie is handig eigenlijk, aangezien ik een herziening/ziening van alle Nolanfilms had gepland voor dit najaar. Kan ik gelijk mee beginnen
Even een lijstje samenstellen
Straks post ik mijn lijstje hier wel.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
TornadoEF5, animatie is niet uitgesloten van deelname, het is slechts niet als apart genre meegenomen. Zowel bij Komedie als Familie kan veel gecombineerd worden met Animatie en dat is dus gewoon toegestaan. Het is niet zo dat animatie niet geregistreerd mag worden. We zijn inmiddels overeen gekomen dat een challenge 3 weken zal duren en geen 2.
baspls, de challenges zullen binnen aanzienbare tijd beginnen, dus ruim voor de kerstvakantie, zelfs nog ruim voor de herfstvakantie
.
Ik denk dat het sowieso prettig is om te weten welke users in welke periode bereid zijn om te helpen met de organisatie. Het zou prettig zijn als er meerdere users willen helpen bij de puntentelling. Dat hoeft dan niet elke periode te zijn, al zou er iedere periode iemand anders helpen.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Als je meer van dat soort obscure mysteries vind (en ook weet waar ik ze kan vinden om te bekijken) zou ik dat graag weten
. Altijd mooie klijklijstjes van jou