- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Pengabdi Setan (1982) - FTV - 3 punten - 26 juli 2016 (41 films, 157 punten)
https://horrorpediadotcom.files.wordpress.com/2013/02/tumblr_luouqnevau1qzr8nao1_r1_500.jpg
Een titel die schijnbaar zo obscuur is dat hij deze website nog niet gehaald heeft.
Deze film word op imdb omschreven als 'de Indonesische versie van Phantasm', maar na het kijken van deze film vind ik dat een vreemde vergelijking.
De film komt behoorlijk traag op gang, met in het eerste uur enkel de geestverschijning van de moeder als horror element. Al komt de satanistische huishoudster ook wel dreigend over, maar ook zij gaat pas echt los in de laatste 35 minuten van de film.
Het acteer werk is uiteraard niet van een geweldig niveau, maar ik moet zeggen dat het minder hindert, doordat je meer gefocust bent op de ondertiteling om de film te blijven volgen.
Mede door de Allah verheerlijking in het einde van de film en het gegeven dat Satan enkel ongelovigen lastig valt zou dit bijna als een soort bekeringsfilm gezien kunnen worden.
Interessant om eens een horror film uit een dergelijk land te zien. Dat de kwaliteit niet al te hoog zou zijn viel te verwachten en nam ik dan ook voor een keer lief.
Stiekem nog best genoten van het laatste stuk: 2*.
Niet te verwarren met Satan's Slave (1976).
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Kan je niet beter films uit een ander subgenre kijken alexspyforever? Die slashers zijn duidelijk niet aan jou besteed.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Kan je niet beter films uit een ander subgenre kijken alexspyforever? Die slashers zijn duidelijk niet aan jou besteed.
Ja, dat is wel zo dat het niet mijn favoriete subgenre is, maar ze staan nu op mijn lijst en op mijn schijf. Het is zonde om die bestanden zomaar te verwijderen. En ja er moest toch maar eens eentje tussen zitten die ik wel goed vind. Deliria vond ik bijvoorbeeld wel heel vermakelijk. Ik heb me bij deze challenge ondertussen al doorheen heel wat zooi gewerkt (van allerlei subgenres), dus zullen die slashers ook wel lukken. En ik heb toch al enkele goeie ontdekt die ik wil herzien al situeert zich dat eerder in de oude sci-fi compartiment. En misschien is Black Christmas eentje die ik wel kan smaken 
En dan ben ik ook ineens van dat gezever af van die moet je absoluut hebben gezien weet je wel 
mikey
-
- 28990 messages
- 5141 votes
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
They Live (1988) FTV– 3 punten – 27 juli 2016 (83 films -271 pnt.)

Review: Geweldige film met als thema They are among us. Geniaal bedacht, dat je met een zonnebril kan zien dat er Aliens onder ons zijn. En dit alles vanuit een maatschappij kritisch standpunt. (wat anno nu nog steeds actueel is) De aliens zien eruit of dat ze zo uit een jaren `50 film zijn weggelopen. Wat goed werkt in de film. Roddy Piper doet het voor een worstelaar toch redelijk goed. Al met al een erg leuke en solide thrashy B-film.
Op moviemeter staat deze vermeld als Sciencefiction / Actie(Klopt ook beter) echter op IDMB als Horror: They Live (1988) - IMDb
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
Camping del Terrore: Body Count (1987) FTV– 3 punten – 27 juli 2016 (84 films -274 pnt.)

Review: Hilarische goede film! Probeer bij deze film geen logica te vinden, die is er namelijk niet. Bijvoorbeeld je rent als meisje weg voor een moordenaar, je komt bij een spiegel en gaat je erin staan te bewonderen?? Maar als je door dit soort onlogische scene`s heen kijkt, is dit een zeer vermakelijke film. Want laten we wel wezen je kijk een slasher voornamelijk voor de Kills? En met een titel als Body count mag je ook wel wat verwachten. En inderdaad die lig erg hoog. Met zelfs een hommage aan die andere summer camp slasher: Friday the 13th (1980). Verstand op nul en goede smaak een tandje naar beneden en je hebt een prima film, die zelfs beter is dan sommige andere in dit subgenre. Camping del Terrore (1987)
joolstein
-
- 10841 messages
- 8931 votes
Possession (1981) FTV– 3 punten – 27 juli 2016 (85 films -277 pnt.)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/24/Possession_film_cover.jpg
Review: Dubbele gevoelens bij deze film. Aan de ene kant werd er prachtig acteerwerk geleverd door Isabelle Adjani en Sam Neill. Zeer mooi camerawerk en prachtige beelden vanuit het grauwe Berlijn van toen de muur er nog stond. Maar andere kant werd ik verschrikkelijk moe van de symboliek en dialogen. Soms kreeg ik het gevoel dat ik naar een modern toneelstuk zat te kijken. Zo één die mensen dan heel kunstzinnig vinden. Tja, zoals je waarschijnlijk al begrijpt is dit zwaar op de hand gedoe niet aan mij besteed. Een film mag van mij best bizar of buiten de paden treden maar ik heb gewoon niets met dit soort films. Ik zag de film als een dramafilm pur sang.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
http://www.feoamante.com/Movies/Vampires/images/nightflier.jpg
The Night Flier (1997) – FTV – 3punten – 27 juli 2016
horrorfilm van Mark Pavia, zesde king-verfilming in mijn horrorlijstje FTV en één van de betere die ik van Stephen King gezien heb, verhaal en acteerwerk zijn zoals in de meeste king-verfilmingen weer gewoon goed, zelfs de personages zijn beter dan al gezien, donkerder en vooral sterke karakters, in deze film zit een goeie horrorsfeer de muziek helpt hier zeker bij, tot slot zijn de special effects
goorder & bloederig evenals de make-up van een van de lugubere hoofdpersonages is heel knap uitgewerkt, voor mij een dikke 3,5*
(42films:102punten)
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
They Live (1988) - FTV - 3 punten - 8 juli 2016 - totaal 16 pnt
Ondergewaardeerde sci-fi comedy uit de 80's wat mij betreft.
Grappig gevonden dat je door de zonnebril de aliens kunt herkennen.
Het allergrappigst vond ik eigenlijk wel de vechtscène in de steeg die eigenlijk nèt iets te lang door ging om functioneel te zijn. ?
[Op moviemeter staat deze vermeld als Sciencefiction / Actie, echter op IDMB als Horror]
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Braaf zijn jij hé of ik stuur Boeikens op je af 
Je martelen met slechte films hoort ook bij het lot van een horrorfan (aldus een maat op imdb).
joolstein door je review bij They Live heb je weer herinneringen bij me opgehaald. Een vriend vertelde me jaren geleden over die film waarbij je aliens/monsters via een zonnebril kon zien. Nu weet ik niet precies of het deze is die hij bedoelde, of nog een andere? Ik geloof dat er ook zo eentje is met meerdere delen (film franchise) waar de monsters zich meestal presenteerden als mooie vrouwen maar die je ook via zo een speciale bril kon zien. Ik ga binnen een paar weken wellicht door mijn kijklijst heen zijn, dan kan ik net zo goed weer op zoek gaan naar wat andere films, misschien zoiets wel.
Flat Eric je registreert een film die je hebt gezien op 8 juli, sta je nog veel registraties achter 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Ik snap ook niet waarom sommige mensen zich martelen met films die ze bij voorbaat al kl... vinden.
Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik een film alleen maar wil zien om hem af te kraken
. Van die top 250-films die ik bijvoorbaad al niet thuis vind horen in de toplijst. Maar ook gewoon van die b-films die me wel geinig lijken om te zien, maar waarvan ik eigenlijk al weet dat het niet veel soeps is. Heb ik ook vaak.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
24. Firestarter (1984) - FTV - 25 juli - 3 punten (24 films - 86 punten)
http://www.eatbrie.com/large_posters_files/Firestarter2.jpg
Weer een Stephen King-verfilming van (cult-)filmproducent Dino de Laurentiis. Eerder zag ik al Cat's Eye (1985), Silver Bullet (1985) en The Dead Zone (1983).
Andrew en Vicky doen mee aan een overheidsexpiriment. Hierna ontwikkelen ze allebei bovenatuurlijke gaven, Andy kan mensen zijn wil opleggen en Vicki is telekinetisch. Ze krijgen een dochter:Charlene, die met haar gedachten branden kan laten ontstaan d.m.v pyrokinese. Vicky wordt vermoord en Andrew en Charlene worden achterna gezeten door een overheidsinstantie...
In de jaren 70 en 80 verschenen er een aantal films over bovennatuurlijke gave en telekinese vanuit een wetenschappelijke (sciencefiction) invalshoek. Firestarter deed mij een beetje denken aan The Fury van Brian De Palma en Scanners van David Cronenberg.
Prima acteerwerk. Drew Barrymore speelde prima voor haar leeftijd en David Keith deed het ook wel aardig als haar vader. Freddie Jones (Dune, Krull, The Elephant Man) zette een leuke rol neer als de professor en ook Martin Sheen was niet verkeerd. Het opvallendst was veteraan George C. Scott in de rol van de Indiaan.
Degelijke cinematografie, goede special effects en prima beelden. In ieder geval een stuk beter op filmtechnisch gebied als Commando dat hij een jaar later zou maken (overgens wel een erg vermakelijke Arnold-film). Groot pluspunt was ook het widescreen-beeldformaat.
De film heeft een heerlijke soundtrack van Tangerine Dream. De muziek is echter niet voor de film geschreven, de band stuurde gewoon wat muziek op en de filmmakers mochten zelf weten wat ze zouden gebruiken. Kende de muziek al voordat ik de film zag, Nederlandse Splatter-regisseur Wim Vink gebruikte de main theme ook in zijn film Dance Macabre.
Al met al is Firestarter weer een prima Stephen King-verfilming. De film moet mischien even opgang komen maar blijft daarna vermakelijk tot het einde, bij vlagen zelfs een beetje spannend. Het is niet het meesterwerkje dat ik had gehoopt, maar wel een vrij ondergewaardeerde film.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik een film alleen maar wil zien om hem af te kraken
. Van die top 250-films die ik bijvoorbaad al niet thuis vind horen in de toplijst. Maar ook gewoon van die b-films die me wel geinig lijken om te zien, maar waarvan ik eigenlijk al weet dat het niet veel soeps is. Heb ik ook vaak.
Zoals ik die dacht dat Tarantula (1955) een behoorlijk foute film was en dacht lijkt me geinig om te zien al is het maar om te lachen hoe slecht het is. Bleek dat ik die uiteindelijk wel goed vond en heb em nu op DVD 
Dat kijken van imdb of moviemeter top 250 films heb ik ondertussen afgeleerd., Niet dat het slechte films zijn, maar daar zitten toch teveel genres en thema's in die me niet boeien.
mikey
-
- 28990 messages
- 5141 votes
Braaf zijn jij hé of ik stuur Boeikens op je af 
Je martelen met slechte films hoort ook bij het lot van een horrorfan (aldus een maat op imdb).
Maar na Annie en the sound of music kijk ik geen musicals meer. En aangezien Halloween/ Bay of Blood een vergelijkbare status hebben in slasherland.
Tuurlijk is de horrorfilm een bodemloze put van onzin. Totdat je juist tegen a Bay of Blood aanloopt of Halloween. En als je het dan nog niks vindt............
Je maat bedoelt: uit liefde voor het genre ploeg ik me wel door al die onzin die je als horrorfan tegenkomt.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Heb zelf ook een grandioze hekel aan musical en komedie (dan met name romantische komedie). Alhoewel ik DIsneyfilms en horror-komedie en films als Back To The Future dan weer wel kan waarderen.
mikey
-
- 28990 messages
- 5141 votes
komedie.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Bedankt voor je mening en theorieën mikey maar nu graag weer on topic. Het is een horror challenge en geen uiteenzetting van het moet zus en het kan niet zo. Ieder kijkt wat ie wil en er mag gediscussieerd worden, maar dan over de films en niet over smaak of kijkgedrag van anderen.
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3815 votes
27. When a Stranger Calls 1979 - FTV - 3 punten - 26 juli 2016 (totaal 71 punten)
http://www.theweeklings.com/wp-content/uploads/Carol-Kane.jpg
Goed opgezette en realistisch gebrachte film die zelfs nog aardig wat spanning weet te creëren. De film neemt na een korte tijd een wat onverwachte wending en laat je wat vragend achter om vervolgens in het derde gedeelte weer op te pakken waar het gebleven was, toch erg sterk gedaan, ook al is het middenstuk misschien wat langzaam. Acteerwerk is solide, muziek, sfeersetting en cameravoering oerdegelijk en redelijk traditioneel.
28. When a Stranger Calls 2006 - FTV - 2 punten - 27 juli 2016 (totaal 73 punten)
http://crypticrock.com/wp-content/uploads/2016/02/stranger-1.jpg
Heeft Simon West zijn beste werk al afgeleverd in 1997 met Con Air, dat zou erg goed kunnen want de andere films die ik van hem zag inclusief deze zijn allemaal erg matig. Ten eerste vind ik dat grietje een echte miscast, de film is toch niet gemaakt voor twaalfjarigen neem ik aan, geen uitstraling en geen goede actrice. Veel overgenomen van het origineel, maar dat zijn toch voornamelijk veel kleine dingen, de film zelf zit totaal anders in elkaar en er worden erg veel elementen toegevoegd die op zichzelf dan weer helemaal niets toevoegen en zelfs afbreuk doen aan het geheel. Niet spannend, vervelende jumpscares, lelijk in beeld gebracht.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://eddieraysmoviereviews.files.wordpress.com/2011/04/thinner.jpg?w=549
Thinner (1996) – FTV – 3punten – 27juli2016
horrorfilm van Tom Holland, volgende King-verfilming in mijn horrorchallenge , wederom een heel goed verhaal en sterke acteerprestaties de film kijkt vlot er is geen saai moment in de film waar te nemen, de horrorsfeer is iets minder aanwezig maar dat word ruimschoots gecompenseerd door de effects en vooral heel sterke make-up, was best een sterke horrorfilm 3,5*
(43films:105punten)
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3815 votes
U96, ik zie je bijgevoegde afbeelding niet, ook die bij de film The Night Flier is voor mij niet zichtbaar, ben ik dit alleen?
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
ben ik dit alleen?
Nee, ik zie ook enkel (afbeelding) staan.
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3815 votes
Ok, ik vroeg het me af, ik zie nu wel wat bij Thinner.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
Willy Wartaal & Richard_Voorhees nu zouden jullie bij alle twee de films een afbeelding moeten zien
mikey
-
- 28990 messages
- 5141 votes
Bedankt voor je mening en theorieën mikey
U96
-
- 731 messages
- 762 votes

Sleepwalkers (1992) – FTV – 3punten – 27juli2016
horrorfilm van Mick Garris, nu we toch bezig zijn de volgende King-verfilming in het rijtje, na alle vorige king-verfilmingen die ik al gezien heb is er altijd één constante en dat is de heel goeie opbouw van het verhaal, in deze film is dat niet anders idem voor de acteerprestaties met zelfs een klein bijrolletje voor de master himself (als Begraafplaatsmedewerker), eng was de film misscien niet maar van al de films die ik al gezien heb kan me zo maar één film van Stephen King voor de geest brengen die toch iets of wat grieszelig was (pet semarery), los daarvan zijn er meer dan genoeg horrorelementen aanwezig om van een goeie horrorfilm te spreken de special effecten en vooral (weeral) de mak-up van de vanpiers was weer top, weer een dikke 3,5*
(44films:108punten)
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Flat Eric je registreert een film die je hebt gezien op 8 juli, sta je nog veel registraties achter
Maak je geen zorgen. Ik ga je niet inhalen hoor.
Heb sowiezo weinig tijd om veel (horror)films te kijken.
Ik dacht dat They Live niet aan de criteria voor de challenge voldeed maar door Joolstein's bericht realiseerde ik me dat hij wél aan de criteria voldeed. Vandaar...
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Viral (2016) - FTV - 2 punten - 27 juli 2016 (42 films, 159 punten)
https://4.bp.blogspot.com/-ZwZixR2p-OU/VlMDK6raE8I/AAAAAAAAAEs/Sjbi3NDl_E8/s1600/viral-movie.jpg
Voor mij de eerste film uit 2016 voor de challenge.
Het plot lijkt niet helemaal te kloppen. Door dat begin zou je haast denken dat dit een found footage film is, maar dat is het zeker niet. Als kijker volgen wij vooral Emma (Sofia Black-D'Elia) die samen met haar zus Stacey (Analeigh Tipton) en haar crush (Travis Tope) probeert te overleven bij de uitbraak van een virus.
De personages zijn wat standaard en de dramatiek rondom het scheiden van hun ouders en later Stacey's dood komt niet lekker over. Het acteer werk van de adolescenten is nog wel van gemiddelde kwaliteit.
Het idee om een feest te organiseren terwijl de wijk/stad in quarantaine is zie ik dan weer niet als iets origineels.
Toch wist de film me wel enigszins te boeien door het onderwerp. Ik krijg namelijk altijd een beetje de kriebels van parasieten en dan zit je met deze film wel goed. De cliché jump scares die ze er doorheen vermengen werkt dan weer wat minder.
De CGI van de wormen/parasieten ziet er dan wel weer redelijk oké uit. Wat ik dan wel weer wat mis was de gore, want op een paar ranzige scenes waarin parasieten uit allerlei lichaamsgaten komen na komen we er maar bekaaid van af.
De manier van de quarantaine en het optreden van het leger, enz. deed me heel erg denken aan 'Fear the Walking Dead' (de gelijkenissen zijn vrij groot). De impact ervan komt in deze vrij korte film alleen wat minder goed over.
Al met al heb ik me best redelijk vermaakt met deze film, maar echt goed word het nergens.
2,5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Fright Night (1985) - FTV - 27 juli 2016 - 3 punten (74 films - 264 punten)
http://bmoviebffs.com/wp-content/uploads/2014/10/Fright-Night-1985-poster-2.jpg
Wel deze film heeft zo zijn goede en minder goede kanten. Gelukkig zijn er meer positieve punten dan negatieve. De film balanceert vaak tussen horror en comedy al vind ik het in de eerste plaats toch een horror. De humor moet vooral komen van die kerel die als schuilnaam heeft, maar echt grappig vind ik hem niet (beetje te kinderachtig). Gelukkig is de toon van de film donker en de kracht zit hem vooral in het geloofwaardige verhaal (voor zover je natuurlijk van realisme kan spreken bij vampierfilms). De protagonisten op Evil na handelen allemaal vrij geloofwaardig. Ook Amanda Bearse was zeer leuk om te zien vooral als vampier voordat ze die bitchy buurvrouw werd in Married with Children. Goede effecten, lekker tempo en die vampier had zo een arrogant smoelwerk dat het niet moeilijk was om hem onuitstaanbaar te maken. Evil was dan minder overtuigend als vampier die raar genoeg in een wolf kon transformeren en wat voor wezen die Billy nu eigenlijk was, is me toch niet geheel duidelijk. En ik ben geeneens fan van vampieren.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes

Silver Bullet (1985) – FTV – 3punten – 27juli2016
horrorfilm van Daniel Atties, bij deze king-verfilming had ik het minst verwachtingen en aangezien hij op het lijstje voor deze challenge stond dus maar gekeken, aangenaam verrast was ik na het zien van deze film, bijna alles was goed, verhaal, heel sterke acteerprestaties (er zaten weer enkele super sterke karakters tussen) muziek en geluid ook heel sterk, zelfs enkele sterke scenes met een behoorlijk goede horrorspanning, de special effects waren best ok zelfs met enkele heerlijke gore bloederige kills, het enige minpuntje was dat het einde abrupt stopte het hat misschien wel beter gekunt maar ondanks dit echt wel een verrassend goede king-verfilming, voor mij 4*
(45film:111punten)