• 178.048 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.727 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2017

TheBunk

• 746 messages
  • 3093 votes

TornadoEF5 wrote:

(quote)

Nou, dat niet echt vind ik. Wel een mooie film, maar niet echt superspannend, wel een 3.0 gegeven, maar de top 250 niet gehaald. Er zijn maar twee oudere films die evenveel kregen en dat zijn Los Olvidados (1950) en Sneeuwwitje (1939 denk ik). Beiden denk ik zelfs 3.5 Bambi en Cinderella hebben denk ik een 2.5. Die laatste heeft een 2.0. Bij die oude Disneys zie je ook nog echt dat preutse en moralistische, zie bijvoorbeeld bij Pinokkio. Ik denk dat het pas vanaf de jaren '60 leuk zou geworden zijn om je jeugd door te brengen (de rockjaren, woodstock en lsd, .. ). In de jaren '50 is iedereen nog geschokt over die oorlog en begint de wederopbouw met grote families (en ik denk dat er toen veel minder jongeren waren door de oorlog)

Ik kan er geen touw aan vastknopen. Wat hebben Bambi en Sneeuwwitje met deze discussie te maken?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Er zijn genoeg oude films die ook stilistisch onovertroffen blijven en/of waar de experimentatiedrang nog steeds aanstekelijk werkt.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

zag toevallig begin deze maand Rendez-vous de Juillet (1949) en daarin kun je zien hoe hard jongeren na wo2 al konden gaan! juist de jaren50 waren helemaal rock-n-roll met 'rebels' en 'angry young men' enzo

hoe meer je ziet, hoe meer je ook weer leert

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Ja dat weet ik ook niet, maar dat zijn nu unieke tijdsdocumenten.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

McSavah wrote:

Waarom dat? Heeft de waardering van anderen invloed op je stem?

Zij hebben geen invloed op mijn stem, maar als de film weinig negatieve reacties bij anderen zou oproepen, had ik hem waarschijnlijk niet zo goed gevonden doordat de film dan waarschijnlijk meer conventioneel was geweest. Edit: wat Onderhond dus zegt. [/quote]

Ja, dat is wel een begrijpelijke reactie. Ik las het wat anders. Bedankt voor de toelichting.

Deze discussie is al heel vaak gevoerd bij de desbetreffende films (vooral bij Spring Breakers), maar voor mij is het - naast dat je er een kritiek op de leegte in kán zien - tegelijkertijd ook zeker een ode aan escapisme dan wel schoonheid. Edit2: je zegt commentaar in plaats van kritiek, dat is al meer wat ik bedoel. Maar ik denk dus dat beide regisseurs meer dan alleen de leegte van de personages en hun wereldje willen laten zien.

Dat is allemaal waar. Ik zie ook niet specifiek een kritiek op die werelden in die films. Refn zelf heeft geloof ik in interviews voor The Neon Demon gezegd dat hij het eens is met de stelling "Beauty is everything". Dat geloof ik in zekere zin ook wel als ik zijn films zie. Je zult me dan ook niet horen zeggen dat hij (of Korine) niet zijn visie heeft vervult. Het is meer dat er weinig heft in zit. Een film werkt voor mij op meerdere lagen. De schoonheid van de visuals is een laag, maar ik zie ook dingen verbeeld worden. Dit hoeft niet altijd een duidelijk verhaal te hebben, of diepgang zo je wilt, maar iets wat me weet mee te trekken. Tenzij de stijl zo sterk is dat ik gehypnotiseerd raak, wat vaker in experimentele shorts gebeurt dan in lange speelfilms.

Wat The Neon Demon en Spring Breakers voor mij gemeen hadden is dat ik eerst aangetrokken werd door de stijl (ik zei het al eerder: ik had echt zin in The Neon Demon vooraf), maar na de eerste indruk begon me te veel aan de verbeelding (de vertelling zo je wilt) te storen. Bij The Neon Demon werd het me allemaal wat te plat; Refn is altijd al slecht geweest met symboliek (wat hij wel degelijk probeert, hij wil echt wel iets vertellen) en hij overspeelt hier echt vaak zijn hand. Had hij iets meer gevoel voor humor gehad dan was ik waarschijnlijk veel enthousiaster geweest. Een gestoord komische rand had er goed gepast.

Bij Spring Breakers is het meer dat het snel in herhaling valt. Het is voelde aan als een short die moeite moet doen om langer dan een uur te duren, met veel flashbacks en onnatuurlijk aandoende slow-motions. Als de meisjes iets meer karakter hadden gehad, ze iets meer stijl (buiten de bikini) of eigenheid hadden had het al veel gescheeld. In plaats daarvan komt Korine niet verder dan wat wel degelijk op kritiek in plaats van objectief commentaar lijkt ("Look at my shit!").

Maar goed, ik wil dit topic ook niet in negativiteit doen vervallen. De reden dat deze twee films steeds naar boven komen bij mij is ook omdat ze gewoon meer dan anderen genoemd worden. The Neon Demon is waarschijnlijk de meest genoemde film in dit hele topic.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

de meeste mensen schatten tango hoger in dan werckmeister... meeste stemmen winnen dan toch weer

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Toch nog twee andere films die ik niet gezien heb en over het hoofd zag: La Notte en Werckmeister. Die laatste heb ik recent nog op dvd gehaald. Ik weet niet of daar voor mijn vakantie nog aan toe kom, maar hopelijk snel daarna.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

Bambi vond ik juist een experimentele film, nog steeds unieker dan heel veel films die nu uitkomen. Om over Jeanne d'Arc maar te zwijgen. Maar zelfs een Birth of a Nation, alleen leidde dat experimenteren tot wat de hedendaagse film is en is zodanig gemeengoed dat het niet meer opvalt.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

TornadoEF5 wrote:

Bij die oude Disneys zie je ook nog echt dat preutse en moralistische, zie bijvoorbeeld bij Pinokkio.

Cikx wrote:

Tuurlijk, maar omdat we als samenleving liberaler zijn geworden kijken we nu toch anders naar die oude films. De jeugd (waar ik mezelf onder schaar) in ieder geval.

De samenleving is liberaler, maar de filmwereld van nu is veel preutser en minder uitdagend dan vroeger. Zoals beavis al zei, films als Salò of Fight for your Life zouden echt niet meer kunnen tegenwoordig en functioneel bloot is al helemaal taboe.

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

beavis wrote:

zag toevallig begin deze maand Rendez-vous de Juillet (1949) en daarin kun je zien hoe hard jongeren na wo2 al konden gaan! juist de jaren50 waren helemaal rock-n-roll met 'rebels' en 'angry young men' enzo

hoe meer je ziet, hoe meer je ook weer leert

Helemaal mee eens. Zie Blackboard Jungle (1955) , een destijds uitermate controversiële film met onder de openingscredits Bill Haley’s “Rock around the clock”. Op veel plaatsen werd de film verboden en sommige bioscopen durfden er niet aan, bang als ze waren voor vandalisme.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Baggerman wrote:

(quote)

(quote)

De samenleving is liberaler, maar de filmwereld van nu is veel preutser en minder uitdagend dan vroeger. Zoals beavis al zei, films als Salò of Fight for your Life zouden echt niet meer kunnen tegenwoordig en functioneel bloot is al helemaal taboe.

Dat lijkt me ook weer niet waar. Er kan nog steeds ontzettend veel, vooral in de minder commerciële hoek worden genoeg bizarre films gemaakt, maar ook grote films hebben nu toch vaak juist meer bloot en bruut geweld (bijvoorbeeld) dan vroeger?

Daarnaast is de sameleving maar in beperkte gebieden liberaler geworden. Neem een verdeeld land als de VS, of een land als Thailand waar ontzettend veel filmcensuur is.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Baggerman wrote:

(quote)

(quote)

Ja, maar dat is jaren '70 en ook toen taboe hoor.

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

Gelukkig maar als er nooit meer een Salo wordt gemaakt.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ik heb Salò hier nog steeds in cellofaan liggen. Verwacht toch wel een meesterwerkje (wat wil je ook met Pasolini).

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Film Pegasus wrote:

(quote)

Ik heb de film nog niet gezien. Maar sommige nieuwkomers zullen wel hoog blijven staan. Nu pas wordt die echt 'getipt' aan anderen hier doordat die in de top 1000 staat.

Het valt me vooral op dat wat oudere maar bekende klassiekers vooral zakken. Denk aan Deer Hunter, Deliverance, King Kong, Judgement at Nuremberg, ... die allemaal serieus gezakt zijn hier. Films die de filmliefhebbers hier al lang geleden hebben gezien, geen nieuw publiek blijken aan te spreken en zo stilaan enkel in de klassieke en ietwat verplichte filmlijstjes zullen staan.

Maar films als The Lion King, Singin in The Rain en Forrest Gump zijn explosief gestegen ten opzichte van 2015. En nog wat andere klassiekers ook. Het is een beetje een jojo effect .

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

JM wenst geen gezeur meer over The Lion King.

Die hoort te stijgen. Dat je het even weet, OH.

De lijst op ICM is overigens bij: MovieMeter Top 1000 - 2017

p.s. Heel blij met American Honey (had ik ook hoog), maar hoewel ik The Neon Demon goed vond, hoort die daar wat mij betreft echt niet boven te staan.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

beavis wrote:

(quote)

die vraag wordt vaker gesteld

Iedereen zijn eigen voorkeuren toch? daarom zijn die 'affiniteiten' ook zo handig om te bekijken!

zo vraag ik me in dit topic regelmatig af waarom mensen tegen bepaalde klassiekers opzien; zélfs als ze er bij zeggen dat het een wat lange film is (want wie draait er tegenwoordig zijn hand nog om voor een lord of the rings marathonnetje, een serie-seizoen binge watch of een lav diaz double-bill?)

misschien is de voornaamste reden een verwachting van drammerige/platte films waar ik inhoudelijk helemaal niets mee kan tov weinig interessante stijl of regie.

Je kan veel van AHX en Jagten zeggen, maar drammerig en plat wil ik beide films niet noemen. Ik zou ze zeker een keer opzetten. Kan nooit tegenvallen .

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

American Honey op 72.

Waar is de rest van Arnold's oeuvre eigenlijk?

Grootste ontbrekende regisseur wat mij betreft is net als in eerdere edities Nagisa Ôshima. Verdient toch echt wel een plekje in een lijst van 1000 titels.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

'Drammerig en plat' vind ik anders een treffende omschrijving voor Jagten hoor.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Helemaal mee eens John Milton. Ik bedoel, in 2015 stond The Lion King 245ste... Cultuurbarbaren .

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Cosoco wrote:

Waar is de rest van Arnold's oeuvre eigenlijk?

Hoeveel vrouwelijke entries hebben we eigenlijk? Gaan we op gendervlak niet behoorlijk voor de bijl?

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Naomi Kawase heeft er in ieder geval 3 (en wat mij betreft mag 75% van haar oeuvre zo de lijst in). Ook Akerman is langsgekomen.

Maar ik ben bang dat het zeker niet in evenwicht is inderdaad.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Kathryn Bigelow en Sofia Coppola. Maar het is inderdaad een 'mannelijke lijst'.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Cosoco wrote:

Grootste ontbrekende regisseur wat mij betreft is net als in eerdere edities Nagisa Ôshima. Verdient toch echt wel een plekje in een lijst van 1000 titels.

Zijn oeuvre als geheel moet er zeker in, maar bij het kiezen van individuele films blijkt het toch vaak lastiger... ik heb Natsu no Imoto vrij hoog in mijn lijst, maar de meeste anderen vallen dan weer net buiten mijn top500... en met zoveel interessante titels om te kiezen, pikken we er waarschijnlijk allemaal net even een andere uit... opzich wel jammer inderdaad, maar sommige regisseurs hebben dat een beetje, de Indiase Ray bijvoorbeeld ook.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Zwolle84 wrote:

'Drammerig en plat' vind ik anders een treffende omschrijving voor Jagten hoor.

Klein verschil van mening. Dat kan .

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Welke vrouwelijke regisseurs hebben we in de toplijst? kopieer en vul aan?

- Naomi Kawase

- Chantal Akerman

- Kathryn Bigelow

- Sofia Coppola

- Lynne Ramsay

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

beavis wrote:

(quote)

Zijn oeuvre als geheel moet er zeker in, maar bij het kiezen van individuele films blijkt het toch vaak lastiger... ik heb Natsu no Imoto vrij hoog in mijn lijst, maar de meeste anderen vallen dan weer net buiten mijn top500... en met zoveel interessante titels om te kiezen, pikken we er waarschijnlijk allemaal net even een andere uit... opzich wel jammer inderdaad, maar sommige regisseurs hebben dat heet beetje, de Indiase Ray bijvoorbeeld ook.

Klopt. Z'n oeuvre als geheel sla ik ook hoger aan dan de individuele films. Heb er 3 in de bovenste helft van mijn lijst, maar de titel die jij noemt zit daar dan weer niet bij. Denk ook dat de meeste mensen die al de moeite nemen zijn oeuvre te doorlopen er inderdaad verschillende favorieten eruit pikken.

Jammer, maar nu is hij in ieder geval even langsgekomen.

Ferdydurke

• 1353 messages
  • 854 votes

- Naomi Kawase

- Chantal Akerman

- Kathryn Bigelow

- Sofia Coppola

- Lynne Ramsay

- Claire Denis

- Lucile Hadzihalilovic

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

- Naomi Kawase

- Chantal Akerman

- Kathryn Bigelow

- Sofia Coppola

- Lynne Ramsay

- Claire Denis

- Lucile Hadzihalilovic

- Agnès Varda

- Fien Troch

- Maren Ade

- Larisa Shepitko

- Susanne Bier

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Bij

Before Sunrise weer iets gestegen. Ik mag graag denken dat ik daar iets aan bijgedragen heb. Persoonlijk wilde ik ze niet uit elkaar rukken en heb ik ze als een trilogie ingediend op plek 26, 27 en 28. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.