- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
MovieMeter top 1000 project - Editie 2017
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
Waarom dat? Heeft de waardering van anderen invloed op je stem?
Vermoed dat hij bedoelt dat het "love it or hate it" aspect een teken is van durf, wat hem aantrekt. Ik kan er mij ook wel in vinden. Films die iedereen goed vindt zijn toch vaak wat braaf. Daarom niet slecht, maar ik supporter toch ook vaak het hardst voor die echt unieke films.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Dat gezeur over The Neon Demon en Spring Breakers ook altijd. Genoeg andere films die je van leegheid kunt beschuldigen. Bovendien is een verhaal niet altijd tastbaar, dat bewijst 2001. Enja Spring Breakers is cult, maar dat zijn heel veel films hier. Anders is de imdb top 250 jouw toplijst.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
maar er moet heel wat gebeuren wil ik American History X, Jagten, Intouchables e.d. opzetten...
Waarom?
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Zij hebben geen invloed op mijn stem, maar als de film weinig negatieve reacties bij anderen zou oproepen, had ik hem waarschijnlijk niet zo goed gevonden doordat de film dan waarschijnlijk meer conventioneel was geweest. Edit: wat Onderhond dus zegt. 
Deze discussie is al heel vaak gevoerd bij de desbetreffende films (vooral bij Spring Breakers), maar voor mij is het - naast dat je er een kritiek op de leegte in kán zien - tegelijkertijd ook zeker een ode aan escapisme dan wel schoonheid. Edit2: je zegt commentaar in plaats van kritiek, dat is al meer wat ik bedoel.
Maar ik denk dus dat beide regisseurs meer dan alleen de leegte van de personages en hun wereldje willen laten zien.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Dat zien we over 30 jaar dan wel.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
The Neon Demon nog altijd niet genoemd
Hoogste binnenkomer, en not even close i'm telling ya.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ben benieuwd of American Honey na 2 jaar nog steeds zo hoog zal staan. Ik betwijfel het eerlijk gezegd.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Plek 72 it is.
Alleen helaas niet boven (of eigenlijk onder) The Neon Demon.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ben benieuwd of American Honey na 2 jaar nog steeds zo hoog zal staan. Ik betwijfel het eerlijk gezegd.
Ik heb de film nog niet gezien. Maar sommige nieuwkomers zullen wel hoog blijven staan. Nu pas wordt die echt 'getipt' aan anderen hier doordat die in de top 1000 staat.
Het valt me vooral op dat wat oudere maar bekende klassiekers vooral zakken. Denk aan Deer Hunter, Deliverance, King Kong, Judgement at Nuremberg, ... die allemaal serieus gezakt zijn hier. Films die de filmliefhebbers hier al lang geleden hebben gezien, geen nieuw publiek blijken aan te spreken en zo stilaan enkel in de klassieke en ietwat verplichte filmlijstjes zullen staan.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
die vraag wordt vaker gesteld 
Iedereen zijn eigen voorkeuren toch? daarom zijn die 'affiniteiten' ook zo handig om te bekijken!
zo vraag ik me in dit topic regelmatig af waarom mensen tegen bepaalde klassiekers opzien; zélfs als ze er bij zeggen dat het een wat lange film is (want wie draait er tegenwoordig zijn hand nog om voor een lord of the rings marathonnetje, een serie-seizoen binge watch of een lav diaz double-bill?)
misschien is de voornaamste reden een verwachting van drammerige/platte films waar ik inhoudelijk helemaal niets mee kan tov weinig interessante stijl of regie.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Er zijn natuurlijk zat goede mainstreamfilms, vandaar dat er zoveel in deze lijst staan. Met mainstream bedoel ik in dit geval films met >250 stemmen. Ik heb ook geen kritiek op de lijst, sowieso staan er minimaal 500 films in waar ik niet op heb gestemd. Het is echter niet zo dat mijn hypothetische antilijst deze niet zou veranderen en het zou zeker te bate komen aan films met maar weinig stemmen (want die hebben ook weinig kans op antistemmen).
Ik zie mainstream eerder als films die een breed publiek aanspreken dus ja vaak ligt dat aantal nog een stuk hoger dan 250 stemmen. Mainstream kan ik ook wel van genieten maar zal ik zelden uit mezelf opzetten en meestal in groepsverband kijken. Voor mij is mainstream allemaal beetje standaard formule, speelt op veilig. Dan beperk ik me liever tot genres en thema's die me aanspreken dan een brede waaier te willen gaan proberen. Met horrorfilms alleen kan ik nog vele jaren zoet blijven.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ik heb de film nog niet gezien. Maar sommige nieuwkomers zullen wel hoog blijven staan. Nu pas wordt die echt 'getipt' aan anderen hier doordat die in de top 1000 staat.
Klopt, maar je ziet ook vaak dat recente films eerst vrij hoog scoren en dan na wat tijd van bezinking toch in achting dalen. Ik ben benieuwd hoe die twee zaken zich tot elkaar verhouden.
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Yay, fellowship.
Boven RotK.
Mainstream is voor sommige het alternatief. 
En oudere films zijn vaak trager en vandaag de dag heeft dat iets met 'attention span' te maken.
Ofzo. Misschien omdat er geen kleur of cgi in zit.
Wie weet.
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Inmiddels al aardig wat films gezien van deze lijst die ik nog niet eerder zag (tja, vakantie he), met uiteenlopende beoordelingen:
#? :: 2001: A Space Odyssey (1968, Kubrick) [HERKIJK] Blijft 5*
#518 :: La Notti di Cabiria (1957, Fellini) 4*
#143 :: M (1931, Lang) 4.5*
#968 :: Shit Year (2010, Archer) 3.5*
#216 :: La Dolce Vita (1960, Fellini) 4.5*
#117 :: 8½ (1963, Fellini) [HERKIJK] Opwaardering naar 5*
#204 ::Cría Cuervos (1976, Saura) 4.5*
#95 :: Kokuhaku (2010, Nakashima) 2.5*
Mijn Fellini retrospectief valt op het juiste moment 
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Yay, fellowship.
Boven RotK.
Mainstream is voor sommige het alternatief. 
En oudere films zijn vaak trager en vandaag de dag heeft dat iets met 'attention span' te maken.
Ofzo. Misschien omdat er geen kleur of cgi in zit.
Wie weet.
Misschien zijn oudere films ook wel iets te braaf ten opzichte van wat we nu gewend zijn.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
braaf en traag lijken mij vooroordelen
Hollywood heeft niets voor niets rond 1933 een code ingesteld 
De montage bij Abel Gance ging soms als een spervuur
en snellere dialogen dan in His Girl Friday (1940) zal je niet vaak vinden
tegenwoordig is er juist een traagheids-trend
... het is, zoals altijd, dus maar net wat je wilt zien en hoe je er naar wilt kijken...
een algemene toplijst als deze zou je voor veel films toch wel over de streep moeten kunnen trekken
(al lukt dat bij mezelf dus ook maar bij ~1/3 van de ongeziene films
)
Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
Misschien zijn oudere films ook wel iets te braaf ten opzichte van wat we nu gewend zijn.
LOTR is niet braaf?
Hoe hoger we komen, hoe 'braver' de lijst wordt, is mijn indruk eigenlijk..
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Er wordt vooral altijd heel verheven gedaan over de klassiekers uit de vorige eeuw. Dat er tegenwoordig mogelijk betere films worden gemaakt lijkt geen optie.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
LOTR is niet braaf?
Hoe hoger we komen, hoe 'braver' de lijst wordt, is mijn indruk eigenlijk..
Jawel hoor, maar tegenwoordig heb je ook films als The Neon Demon die toch een stapje verder gaan dan films van voor de jaren '70 lijkt mij (ik ben alles behalve een expert natuurlijk).
Misschien kijk ik inderdaad bij de verkeerde films maar ik heb nog nooit een film van voor de '70s gezien die ik echt spannend vond. Zelfs bij "the master of suspense" wil ik nog wel eens regelmatig wegdommelen.
TheBunk
-
- 746 messages
- 3093 votes
Er wordt vooral altijd heel verheven gedaan over de klassiekers uit de vorige eeuw. Dat er tegenwoordig mogelijk betere films worden gemaakt lijkt geen optie.
Hier op MM? Ik vind dat we hier allerminst conservatief zijn en JUIST openstaan voor moderne, vernieuwende cinema.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
de vibe hier op MM lijkt me eerder andersom
waarom houd nu niet iedereen van cinema zo ver in de diepte en breedte als ikzelf, dan zouden we inzien hoe mooi het allemaal toch gewoon is... zucht 
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Wat is braaf?
Elk decennia heeft z'n unieke kenmerken met daarbinnen films die niet binnen dat decennia passen.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Het ging er toch om waarom die klassiekers zo gedaald zijn? Mijn punt daarbij is dat er ook in deze tijd heel veel goede films bij komen. Dan is het niet meer dan logisch dat alles steeds meer mengt en dat roept vaak verbolgen reacties op.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
volgens mij ging het nu even over mainstream vs 'uitdagend'
En in dat kader over de jaren 70, dat is zo'n beetje het hoogtepunt mbt uitdagende cinema!! een films als Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975) had niet voor 1975 gemaakt kunnen worden, maar daarna ook eigenlijk niet meer... wie durft er? ook nu nog... want inhoudelijk mag het nu vaak niet meer te literair/academisch meer lijkt het...
ook wat er toen aan cult/genre werk gemaakt werd was veel harder/sexy dan het nu lijkt te kunnen
Fight for Your Life (1977) zou nu écht niet meer gemaakt worden bijvoorbeeld, ultieme grind house film wat dat betreft.
Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
Bij mij dalen de klassiekers (of beter gezegd oudere films) omdat ik ze al heel lang niet gezien heb
Al zou het kunnen dat ze bij herkijk nog verder dalen natuurlijk.
Als ik mijn lijst bekijk, is puur cijfermatig bekeken 2000-2009 mijn favoriete decennium. Maar ik heb wel drie films uit 1975 in mijn top 10...
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Cikx had het wel over films van vóór de jaren 70. 
Verder sluit ik mij uiteraard aan bij beavis.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Wat is braaf?
Elk decennia heeft z'n unieke kenmerken met daarbinnen films die niet binnen dat decennia passen.
Tuurlijk, maar omdat we als samenleving liberaler zijn geworden kijken we nu toch anders naar die oude films. De jeugd (waar ik mezelf onder schaar) in ieder geval. Al is dit ook zeker niet de enige reden. Ik weet ook niet precies waarom oudere films mij zelden kunnen bekoren, maar ik denk dat het een combinatie is van braafheid/tempo/effecten/overacting. Maar goed, misschien kijk ik ook naar de verkeerde oude films. Ik ga in ieder geval proberen nog wat meer jaren 60 films te zien voor de filmchallenge. Hopelijk valt dan eindelijk het kwartje, maar ik zie het somber in. 
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1833 votes
Misschien kijk ik inderdaad bij de verkeerde films maar ik heb nog nooit een film van voor de '70s gezien die ik echt spannend vond. Zelfs bij "the master of suspense" wil ik nog wel eens regelmatig wegdommelen.
Le Salaire de la Peur (1953) is één van de spannendste film die ik ooit heb gezien. Verder ben ik het redelijk met je eens, maar deze wilde ik je niet onthouden betreffende spanning.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Le Salaire de la Peur (1953) is één van de spannendste film die ik ooit heb gezien.
Gaat op de lijst! Plot doet me denken aan Sorcerer (1977)
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Le Salaire de la Peur (1953) is één van de spannendste film die ik ooit heb gezien.
Nou, dat niet echt vind ik. Wel een mooie film, maar niet echt superspannend, wel een 3.0 gegeven, maar de top 250 niet gehaald. Er zijn maar twee oudere films die evenveel kregen en dat zijn Los Olvidados (1950) en Sneeuwwitje (1939 denk ik). Beiden denk ik zelfs 3.5 Bambi en Cinderella hebben denk ik een 2.5. Die laatste heeft een 2.0. Bij die oude Disneys zie je ook nog echt dat preutse en moralistische, zie bijvoorbeeld bij Pinokkio. Ik denk dat het pas vanaf de jaren '60 leuk zou geworden zijn om je jeugd door te brengen (de rockjaren, woodstock en lsd, .. ). In de jaren '50 is iedereen nog geschokt over die oorlog en begint de wederopbouw met grote families (en ik denk dat er toen veel minder jongeren waren door de oorlog)