- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #8
Het grote voetbaltopic #8
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
Haha juist. Je gaat toch niet dezelfde club aanhangen als je vader. Bah.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Uiteraard heeft Jose het aan zichzelf te danken dat hij bij die clubs werkt maar wel altijd waar het meeste geld zit. Was dat niet zo zou jij geen fan zijn geweest waarschijnlijk.
Aha maar mij hoor je dan ook niet reutelen over clubliefde en en volksclub en weetikveel. Het gaat om de centen en het gaat om de prijzen, doe er toch niet zo moeilijk over.
SDG030
-
- 136 messages
- 0 votes
Achter welk succes aanholt? Clubs worden je vaak gewoon met de paplepel ingegoten en staat compleet los van succes. Een club kies je niet in mijn ogen. Als Ajax een middenmoter was geweest dan was ik nog steeds een Ajacied geweest. Je moet gewoon eens ophouden met een waardeoordeel op mensen plakken die je totaal niet kent. Je bent een soort Geert Wilders hier op dit topic, maar dan in het klein.
Bedankt voor je felicitaties, otherfool 
stfuympos
-
- 13359 messages
- 731 votes
Aha maar mij hoor je dan ook niet reutelen over clubliefde en en volksclub en weetikveel. Het gaat om de centen en het gaat om de prijzen, doe er toch niet zo moeilijk over.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Als Ajax een middenmoter was geweest dan was ik nog steeds een Ajacied geweest.
Dat geloof ik dus niet. Of denk je dat het nu eenmaal superdesupertoevallig is dat de rijkste club van Nederland met de meeste prijzen ook de meeste 'fans' heeft? Hoe zou het nou toch komen dat miljoenen Aziaten in een shirtje van Real Madrid rondlopen en niet van Malaga? Is precies hetzelfde.
Was ik maar zo populair 
Sta wel op het punt AMK te bellen 
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Dan heeft Gerard toch clubliefde ook al heeft hij een keer de CL gewonnen met een goed salaris.
Oh maar ik zeg toch ook niet dat-ie dat niet heeft?
SDG030
-
- 136 messages
- 0 votes
Dat geloof ik dus niet. Of denk je dat het nu eenmaal superdesupertoevallig is dat de rijkste club van Nederland met de meeste prijzen ook de meeste 'fans' heeft? Hoe zou het nou toch komen dat miljoenen Aziaten in een shirtje van Real Madrid rondlopen en niet van Malaga? Is precies hetzelfde.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Je kan veel zeggen, maar dat 410 geen herrie maakt zou natuurlijk een leugen zijn. 410 is overigens wel uit soortgelijke redenen ontstaan 13 jaar geleden. Dus je kan wat dat betreft wel parallellen leggen natuurlijk.
Dat bedoel ik ook.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Ik koester mijn vooroordelen.
En noem me wantrouwend, maar als pakhembeet een Achterhoeker of Limburger mij wijs probeert te maken dat hij nou net fan van de allerrijkste club van Nederland is geworden, euh omdat ze zo'n mooi clublied hebben en zo'n mooi shirt, dan slaat mijn bullshitmeter behoorlijk op tilt.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4084 votes
Je kan natuurlijk ook de identiteitsloze plaatselijke club supporten
Ajax of Feyenoord hebben een gigantische uitstraling... En ja... Ook zonder prijzen blijven er genoeg supporters over..
stfuympos
-
- 13359 messages
- 731 votes
Ach Ajax heeft meer haters dan fans blablabla.
Dus omdat ik geboren en getogen ben in Amsterdam mag het wel maar ik mag dan niet voor Feyenoord zijn, Btw er was toch wel een periode van een jaar of 25 dat PSV de rijkste en succesvolste was. blablabla.
depri83
-
- 6803 messages
- 1490 votes
, Btw er was toch wel een periode van een jaar of 25 dat PSV de rijkste en succesvolste was. blablabla.
Daarom ben ik, indirect, PSV fan.
Laat otherfool toch lullen man.
SDG030
-
- 136 messages
- 0 votes
We praten in een cirkel. Er zijn zat successupporters , maar ook zat die een club met de paplepel ingegoten hebben gekregen en helemaal niet voor een club hebben gekozen, vind ik sowieso vreemd, kiezen voor een club, maar dat moet ieder voor zich weten. Ajax was enkele jaren geleden zeven jaren lang geen kampioen, amper prijzen en ik zat daar al die jaren met exact dezelfde mensen naast me. Als Ajax nu een middenmoter wordt, dan zitten die mensen er ook en er zullen er ook een heleboel wegblijven, maar die zal niemand missen. Wellicht alleen de bankrekening van Ajax zal ze missen.
Ik laat het er voor nu maar bij, want het wordt met jou een gebed zonder einde.
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
Je kan natuurlijk ook de identiteitsloze plaatselijke club supporten :
Plaatselijke club is per definitie niet identiteitsloos.
Maar idd, ik snap ook echt niet hoe je je kan identificeren met een club uit een stad (echt ook nog een stad die schijt op provinciaaltjes) aan de andere kant van het land.
Het is toch helemaal niet leuk als elke idioot zomaar fan van je club kan worden?
Ik zou bij wijze van spreken ook morgen Ajax fan kunnen worden en hier vanaf morgen dagelijks trotse succesverhalen gaan neerschrijven. Dat is toch triest?
stfuympos
-
- 13359 messages
- 731 votes
Krijg spontaan medelijden met mensen uit Almere. Almere City voor hun voortaan. 
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Wat stel je voor? Een toelatingsexamen om supporter voor deze of gene club te worden? Kansloze discussie weer zeg.
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Leuke poging SDG030, maar op dit onderwerp valt met OF niet te discussiëren (believe me, i tried). Het is precies wat jij zegt, hij plakt een waardeoordeel op een persoon die hij volledig niet kent. Laten we voor het gemak aannemen dat 90% van de Ajax-supporters buiten Amsterdam gloriehunters dan wel successupporters zijn, en 10% onder de categorie valt die jij bent/benoemt. Dan nog zal hij alles en iedereen onder die 90% scharen, zonder solide argumentatie over de personen waar hij het oordeelt over velt.
'Ajacied buiten de regio? Jij behoort tot die categorie, no questions asked'! Zulke denkwijze geeft me de kriebels, en doet me denken aan enkele hele onaangename personen uit een duister verleden.
kos
-
- 46691 messages
- 8849 votes
Wat stel je voor? Een toelatingsexamen om supporter voor deze of gene club te worden? Kansloze discussie weer zeg.
haha, neuh, moet iedereen vooral zelf weten. maar ik snap niet dat mensen dat zelf gewoon niet doorhebben.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Dus omdat ik geboren en getogen ben in Amsterdam mag het wel maar ik mag dan niet voor Feyenoord zijn
Wie zegt nou dat iets niet mag? Je mag alles, sterker nog, als ik nou een boertje uit de negorij zou zijn (en dat ben ik) die op dit moment perse een Nederlandse club zou willen supporteren zou ik misschien ook wel bij Ajax uitkomen. Zo om het jaar een kampioenschap vieren en wat Europese wedstrijdjes meepikken, veel leuker dan de grauwe middenmoot. Laat staan de krochten van de Jupiler Liga (Sparta
).
Ik wil dus juist dat mensen hun successupporterschap omarmen. Lang leve de provincialen die graag bij iets groters willen horen. Schaam je niet langer voor het gloryhunten! Hoera!
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Nee, jij dringt het successupporterschap mensen op; nogal een verschil. Kom gezellig een pint drinken in het centrum van Breda deze zomer; ik zal je dan haarfijn uitleggen dat supporters soms anders in elkaar steken dan jij constant suggereert.
depri83
-
- 6803 messages
- 1490 votes
Ik wil dus juist dat mensen hun successupporterschap omarmen. Lang leve de provincialen die graag bij iets groters willen horen. Schaam je niet langer voor het gloryhunten! Hoera!
Kai
-
- 5164 messages
- 1001 votes
haha, neuh, moet iedereen vooral zelf weten. maar ik snap niet dat mensen dat zelf gewoon niet doorhebben.
Maakt toch niet uit? Als je 15 kilometer verderop was opgegroeid was je voor Vitesse geweest. Een club kiezen op basis van je woonplaats of je vaders voorkeur is net zo willekeurig.
De regio waarin ik woon is voor PSV. Het eerste liedje dat mijn vader mij leerde was 'Hand in hand kameraden' en uiteindelijk werd ik voor Ajax omdat zij de beste waren toen ik 6 jaar oud was. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Op die leeftijd is Eindhoven of Nijmegen net zo ver weg als Amsterdam.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Clubs worden je vaak gewoon met de paplepel ingegoten en staat compleet los van succes.
Denk je dat echt? Ja, mensen worden vaak als fan van een succesvolle club "geboren", maar wie zegt dat ze die club trouw zouden zijn gebleven als ze haar succes permanent zou zijn kwijtgeraakt? En zelfs als jij niet direct een fan van Ajax bent geworden omdat het de meest succesvolle club van Nederland is, dan geldt dat misschien wel voor een familielid uit een eerdere generatie, die dat vervolgens heeft overgebracht op zijn/haar kinderen, en tenslotte op jou. Ik geloof best dat jij geen fan van Ajax bent slechts en alleen omdat ze succesvol zijn, maar dat succes en populariteit compleet losstaan van elkaar is niet waar.
Ik begrijp overigens niet waarom zoveel mensen zich zo druk maken om 'successupporters'. Fan worden van een club omdat ze succesvol zijn en goed voetbal vertonen is toch een stuk logischer en minder arbitrair dan fan worden van een club omdat je daar het meest dichtbij woont of omdat je ouders fan zijn van die club? In het geval van successupporters heeft de club in kwestie haar fans in ieder geval verdiend.
SDG030
-
- 136 messages
- 0 votes
Je trekt die opmerking, waarschijnlijk onbewust, uit zijn verband, Animosh. Met die zin doelde ik op mijzelf en ik heb in andere posts duidelijk gemaakt dat succes en populariteit wel degelijk samengaan, maar dat je niet iedereen kan wegschrijven onder dezelfde noemer. Wat Otherfool dus deed. Het is gewoon erg kortzichtig als je elke supporter van een grote club wegschrijft onder de noemen successupporter, wat dus gebeurde. Ik vind de term successupporter een zeer vervelende term en daar associeer ik iets negatiefs mee. Als we straks degraderen dan weet ik van mijzelf dat ik er nog zal zitten, samen met vele anderen. Ik zat er ook toen we jarenlang niets te vieren hadden. Ben een trotse Ajacied en niet in eerste instantie vanwege de prijzen. Al zijn die fantastisch, natuurlijk. Het blijft een sport en dat draait om winnen en verliezen, maar als iemand mij dan indirect een successupporter noemt dan raak je mij daar mee.
Animosh
-
- 4665 messages
- 538 votes
Met die zin doelde ik op mijzelf en ik heb in andere posts duidelijk gemaakt dat succes en populariteit wel degelijk samengaan, maar dat je niet iedereen kan wegschrijven onder dezelfde noemer.
Ja, ik bedoelde ook niet dat het supporten van Ajax in ieder individueel geval direct verklaard kan worden door het succes van Ajax: dat is uiteraard niet het geval. Er zijn een hoop fans waarvoor het succes van Ajax niet de belangrijkste reden is om die club te steunen, zelfs al was het succes van Ajax voor hen of een eerder familielid misschien wel ooit de aanleiding om fan te worden. Het speelt bij veel fans waarschijnlijk welzeker direct een rol, bewust of niet, maar dat geldt inderdaad lang niet voor iedereen - en niet voor de meest fanatieke en trouwe supporters. Ik doelde er meer op dat, op een meer abstract, sociaal niveau, succes populariteit voortbrengt en in stand houdt, en dat succes dus wel in zekere mate (zeer indirect) kan verklaren waarom jij fan van Ajax bent; maar daarmee ben jij het dus gewoon eens. 
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat kos juist supporter van NEC is geworden vanwege de kansloze sportieve prestaties. Hipsters komen blijkbaar in alle vormen en maten. Je zou toch maar een succesvolle club supporteren, dan ben je dat natuurlijk vanwege de successen. 
Toch gek dat tijdens mijn jeugd PSV veruit de beste ploeg was (Ajax behaalde slechts 2 kampioenschappen in 11 jaar) en ik toch Ajax-supporter geworden ben...
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Toch gek dat tijdens mijn jeugd PSV veruit de beste ploeg was (Ajax behaalde slechts 2 kampioenschappen in 11 jaar) en ik toch Ajax-supporter geworden ben...

Telkens als deze discussie op gang komt, weet men zich weer nét dat beetje dommer te presenteren. Blijft leuk!
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Mensen voelen zich wel erg snel aangesproken hier..
Maakt mij verder geen bal uit voor welke club je bent en waarom, maar je wordt toch vooral fan van een club omdat deze club je aanspreekt lijkt me. Dat je je ermee kunt identificeren. Dat kan doordat het je stad vertegenwoordigt, dat je er van jongs af aan mee naartoe wordt genomen, maar natuurlijk ook best omdat het de grootste en bekendste club is. Ik geloof niet zo dat mensen echt op succes af gaan maar wel op de uitstraling van 's lands grootste club bijvoorbeeld...
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.