- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Shield
The Shield
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Speedy is het seizoen afgelopen of heeft u nog één aflevering te gaan ?
Nog één aflevering te gaan. Ik heb al een stukje geschreven, maar ik denk dat het nogal wat lang uitvalt.... 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Speciaal voor Roda en alle andere Shield-fanaten.

Arrestant in de verhoorkamer: “Spelen jullie het spel van goede flik en slechte flik?” waarop de rechercheur: “Ik ben een heel ander soort flik!”, waarop hij met behulp van een telefoongids een bekentenis afdwingt. De toon is gezet: The Shield is geen politieserie zoals de andere. Dat komt natuurlijk door het hoofdpersonage, Vic Mackey, een flik die samen met zijn ‘strike team’ het tuig van de straten van L.A. tracht te houden. En wat voor tuig: in één aflevering kun je verkrachting, moord én pedofilie op je bord krijgen. De ploeg van Mackey schuwt daarbij de onorthodoxe praktijken niet: geweld natuurlijk, maar ook afpersing, omkoperij en chantage. Het is niet bepaald inspecteur Morse.
Eigenlijk kun je Mackey nog het best vergelijken met detective Alonzo Harris, het personage van Denzel Washington in Training Day, die ook misdadiger was dan de misdadigers zelf. Met één belangrijk verschil echter (en daardoor is The Shield zo goed, en Training Day maar matig): de morele dubbelzinnigheid. Terwijl Harris gewoon een crimineel in politiekleren was, blijft Mackey in de eerste plaats ‘cop’. Zijn methodes zijn wel keihard en verfoeilijk en hij doorbreekt alle codes, maar Mackey doet het om de slechten te pakken en zijn teamleden in bescherming te nemen. Daarom is hij ook geloofwaardig als zijn geweten hem parten speelt, of in de scènes waarin zijn gezinsleven aan bod komt, en wordt hij geen personage dat de kijkers simpelweg afstoot.
De veertigjarige hoofdrolspeler Michael Chiklis, die eerder te zien was in The Commish speelt een ijzersterke rol. De serie die in maart 2002 voor het eerst op het Amerikaanse scherm te zien was, schreef televisiegeschiedenis door in zijn debuutseizoen onmiddellijk drie nominaties voor de Emmy Awards in de wacht te slepen. Intussen won de serie in 2002 een Emmy voor Chiklis als beste acteur. In 2003 won de reeks 2 Golden Globes, een Golden Satelite Award en een Television Critics Association Award, naast een 10-tal andere nominaties. Nog één weetje: The Shield heette oorspronkelijk The Barn (de schuur).
Volgens mij persoonlijk is dit de beste politiereeks ooit gemaakt.
Met dank aan Knack voor de gedeeltelijke info. 
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
prachtige recensie, Speedy.
ik hoop dat het voor de mensen op deze site, die de serie nog niet gezien hebben, een stimulans is om het vanaf nu wel te gaan zien . 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Nou ik ben klaar met seizoen 2. Vind het allemaal best aardig nog steeds, maar wat wat mij betreft het grote manco is is dat er nu bijna niets veranderd is in vergelijking met het begin van de serie, Mackey blijft maar wegkomen met z'n gedrag. Wat ik belangrijk vind in series is dat de hoofdpersonen veranderingen doormaken, niet dat je 2 seizoenen lang variaties op één thema ziet.
Maar goed, in februari begint seizoen 3, ga het wel verder volgen denk ik.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik heb nu al ik weet niet hoeveel films en tv-series gezien en je zou zeggen dat in L.A. iedereen of boef, of agent is (of dood). 
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
Ik ben e.g. benieuwd naar deze serie. Ik zal helaas moeten wachten totdat SBS6 het weer gaat uitzenden. 
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
dat moet ook, anders is de serie afgelopen. want alsze Mackey pakken, haal je het hart uit de serie, The Shield zonder Mackey, is als een auto zonder wielen. Claudette en Aceveda maken wel veranderingen door, Aceveda gaat samenwerken met Mackey, terwijl Claudette hen wil ontmaskeren. wat voor een nieuwe verhaalijn/thema zou jij dan de personages willen voorleggen ?
wil jij als kijker dan dat ze Mackey oppakken ?
stinissen (crew films & series)
-
- 23439 messages
- 76925 votes
Ja, inmiddels wel.
Ik niet....
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
Ja, inmiddels wel.
leg eens uit ? 
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
Ik niet....
ik ook niet, de enigste keer dat ie te ver ging, was aan het einde van de pilot, voor de verder rest doet ie meer goed dan slecht.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hoe rechtser de politieke voorkeur, hoe meer liefhebber van The Shield..... ?
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
er zitten ook genoeg linkse personages in, voor wie je partij kunt kiezen.
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
dat niet per se. Als men mij men generalisering vergeeft: hoe rechtser hoe meer men het met Mackey eens is.
Ik zelf kijk de serie (naast het feit dat het gewoon een goede serie is) voornamelijk om over dit soort dingen na te denken. De serie geeft een waarheidsgetrouw beeld van de maatschappij en laat duidelijk zien dat het leven niet zwart/wit is.
Mackey doet goede dingen, maar voornamelijk veel foute dingen. En iets goed doen waarvoor je iets fout moet doen is niet juist. Zoals sommige mensen hier opmerken: "Het doel heiligt de middelen". Een uitspraak waar ik mij verre van wil houden.
De serie is voor mij een soort 'test' om te bepalen wat voor mijzelf juist is en wat niet. Is het juist voor een politieagent om een drugsdealer in stand te houden (en buiten de handen van de andere politie) om zo de rust te houden. Een vraag die niet makkelijk te beantwoorden is vanwege de brede aspecten die erbij spelen. De kneep zit hem dan met name in het feit dat Mackey dingen doet die wellicht acceptabel zijn, maar niet zijn taak zijn. Als de algemene mening van een volk is om op een dergelijke wijze de drugsproblemen te beheersen daar kan daar uiteraard over gedebateerd worden. Hier neemt Mackey zelf beslissingen die niet aan hem zijn om te nemen. Hij plaatst zichzelf op de plek van de overheid. En dat mag niet. Hoe je het ook wend of keert.
Daarbij denk ik dat de mensen Mackey te snel vereren en hem te snel heilig verklaren. Terwijl de meeste acties voornamelijk gericht zijn op egocentrische doeleinden en niet voor het 'grote goed'.
Tel daarbij de situatie's op die men moet omzeilen door overtredingen en misdaden te begaan, terwijl dat niet noodzakelijk zou zijn geweest als men zich gewoon aan de regels had gehouden en dan blijkt de heer Mackey toch niet zo'n engel te zijn. Verre van dat zelfs.
Dus nee, de serie is niet iets voor enkel links of rechts, maar ligt meer in het midden. Dat er verschillende wijzen van interpretatie zijn onder de kijkers zegt wat mij betreft meer over de kijkers dan over de serie.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik geloof het niet hoor. Enkele vrienden zijn uiterst progressief groen links en ze houden van de serie. Je moet het bekijken als ontspanning en televisie, niet als werkelijkheid... 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
leg eens uit ? 
Mackey gaat inmiddels definitief veel te ver... z'n vrouw, de "train", ik ben elke sympathie kwijtgeraakt. In seizoen waren z'n daden nog goed te praten met "als ie dat niet had gedaan, dan..."
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
nou dat met zijn vrouw heeft verder niets met zijn politiewerk te maken.
en dat met de 'money train', hij steelt van de Armeense maffia, daar lig ik niet wakker van. Mackey zou daar wel van wakker moeten liggen, want hij zal in S3 de hele maffia achter zich aan krijgen, denk ik.
maar goed, of je er nou mee eens bent, wat Mackey doet, of niet.
dat doet verder niets af aan het hoge entertainment gehalte van de serie. The Shield is voor mij typisch zo'n serie die nooit gaat vervelen.
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
Speedy wat vond je van de laatste aflevering gisteren ?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Zeer goed en verrassend einde. Men spreekt altijd over de regisseurs, maar ik denk dat we ook wat meer respect zouden mogen hebben voor de mannen die de teksten en de plots bedenken . Ik dacht al, hoe gaan ze dat hier oplossen op pakweg vijftig minuten. Heerlijk gewoon. Volgende week deel één jaargang twee. Maar een half uurtje later, om middernacht nu. Kan ik dromen dat ik Vic ben... 
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
dat is wel top van VT 4, om direct na het eerste seizoen, het tweede uit te zenden. maar ik vind het wel een belachelijk tijdstip.
wat waren eigenlijk de kijkcijfers gemiddeld van het afgelopen seizoen ?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Telkens tussen de 100.000 en 115.000 kijkers. En dat halfuurtje verschil zal nu ook niet veel meer uitmaken... 
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
is voor dat tijdstip, op die zender en in Belgie toch nog aardig. 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik zou zeggen Vlaanderen, waar geen 10, maar zes miljoen inwoners zijn zonder Wallonië...
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Vrij eenzame discussie hebben jullie he 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Niet eenzaam, twee zielen die elkaar gevonden hebben via een tv-reeks. Poëetisch niet??? 
roda
-
- 1670 messages
- 961 votes
de premiere van Season 3 is verschoven naar 9 Maart, nog langer wachten. 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik denk dat het ongeveer zo uitkomt dat wij onmiddelijk kunnen inpikken op de derde reeks. Zou leuk zijn, zo 39 afleveringen na elkaar...