- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Manier van communiceren op MM
Manier van communiceren op MM
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
djelle is een oud-user, net als FisherKing trouwens (die hier ook al genoemd werd). Oude vetes (/koeien), niet echt relevant.
Verder heeft Reinbo elders aan aangegeven dat hij niet vanwege dit topic vertrokken is, Meneer Bungel is ook om andere redenen vertrokken, dus je reactie is aardig overtrokken.
Dan begrijp je mijn boodschap niet helemaal, denk ik.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Dat deed ik inderdaad niet nee 
Dacht dat je het topic als aanleiding zag voor hun vertrek, maar je hebt het over de lopende discussies zelf. (Waar ik je dan wel gelijk in geef)
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Ik zie niet in waarom.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Het 'manier van communiceren op mm topic' kunnen we zo langzamerhand
wel veranderen in het 'grote uitschrijf topic'.
We hebben Reinbo en meneer bungel gehad en nu djelle( geen idee wie dat is trouwens)
Klopt niet helemaal vind ik...sorry maar vind dit vervelend worden 
Dat van Reinbo kan ik me nog voorstellen dat is vers en leeft onder de mensen,maar jemig
wie is er straks aan de beurt?
Ik vind eigenlijk dat het erbij hoort zolangzamerhand. Ik kan begrijpen dat als je nog niet zo lang op de site zit, dat je één en ander vervelend vind en dat je veel mensen niet kent. Ik ken het grootste deel ook niet. Maar het is niet iets nieuws.wat hier gebeurt..
djelle kende ik maar een beetje, met die was ik het dan niet eens maar de andere keer juist wel. Op gegeven moment draafde hij wel erg ver door en uiteindelijk geband. Wel jammer, had niet gehoeven maar de moderators hebben nog erg veel geduld gehad, andere mensen vliegen er sneller uit.
FisherKing ken ik helemaal niet, maar kom vaak zijn berichten tegen en kan er vaak om lachen wat die allemaal schrijft.
RuudC
-
- 4636 messages
- 2529 votes
Omdat het erg laag is om zo na te trappen en zwart te maken.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dat is waar. Dat zei soom ook al, hij kan zich niet meer verdedigen.
Dit ging dan weer om een andere user maar komt op hetzelfde neer.
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
Dat vind ik dus niet, ten eerste is het nogal off-topic en ten tweede vind ik het ongepast
om negatief over users te spreken die zich hier niet kunnen verdedigen.
Verder moet ieder het zelf weten om hier in mee te gaan of niet.
Alleen ik vind het niet echt interessant 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
. Daar heb ik het niet over maar over ergenissen, etc. naar andere mensen toe. Die mensen zijn op dat moment nog gewoon nog op de site hoor.
wibro
-
- 11590 messages
- 4098 votes
Een belangrijke manier van communiceren vind ik het om deze smiley
achterwege te laten als je het met een user niet eens bent en de discussie niet over de film maar rechtstreeks tegen de user gericht is. Voor mij is dat hetzelfde als de user belachelijk maken of de user in het gezicht uitlachen. Hier zijn al heel wat verhitte discussies uit voortgekomen.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Een belangrijke manier van communiceren vind ik het om deze smiley
achterwege te laten als je het met een user niet eens bent en de discussie niet over de film maar rechtstreeks tegen de user gericht is. Voor mij is dat hetzelfde als de user belachelijk maken of de user in het gezicht uitlachen. Hier zijn al heel wat verhitte discussies uit voortgekomen.

Smileys zijn nuttig als je ze goed gebruikt, maar ze kunnen inderdaad ook heel irritant zijn.
mar007
-
- 1151 messages
- 949 votes
. Daar heb ik het niet over maar over ergenissen, etc. naar andere mensen toe. Die mensen zijn op dat moment nog gewoon nog op de site hoor.
Ik geloof dat we hier even langs elkaar heen denken.
No big deal verder.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Smileys zijn nuttig als je ze goed gebruikt, maar ze kunnen inderdaad ook heel irritant zijn.
Een beetje zoals woorden eigenlijk 
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Verder heeft Reinbo elders aan aangegeven dat hij niet vanwege dit topic vertrokken is, Meneer Bungel is ook om andere redenen vertrokken, dus je reactie is aardig overtrokken.
Joh? Waarom dan?
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
De dag dat ik me begin te ergeren aan smileys, trek ik mijn internetstekker uit en begeef ik me naar mijn hermetisch afgesloten atoomschuilkelder 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Laat maar is goed.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Als je je ergert aan smiley's kan je fora maar beter mijden ja.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Smileys kun je heel verschillend interpreteren.
Ebenezer Scrooge
-
- 2150 messages
- 3092 votes
Ik ben voor afschaffing van de smileys.

mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Het gaat om het gebruik ervan. Dat was wel duidelijk toch? Als je huilsmileys nodig hebt om je sarcastische opmerking kracht bij te zetten, ben jezelf nogal triest. Misschien moet ik dan weer achter deze opmerking een winky face zetten, zodat men zich niet al te zeer op de tenen getrapt voelt. Ik vind smileys een zwakzinnige (waarmee ik niemand zwakzinnig noem, waar is die down smiley) manier om je gevoelens, de toon van een bericht of zelfs je punt duidelijk te maken. Dat dit een breed verschijnsel is op internet verandert niet opeens iets aan die mening. Kun je net zo goed zeggen dat je je niet mag ergeren aan woorden. Die zie je ook overal op internet.
Maar goed, back to basic. Ik zie dat het onderwerp de discussie die het nodig had heeft losgemaakt. Mission accomplished. Nu hopen dat de manier van communiceren op MM weer wat meer wordt zoals de site volgens mij bedoeld was (al wil ik niet pretenderen dat ik de wijsheid hieromtrent in pacht heb, al zijn de richtlijnen m.i. wel duidelijk).
Verder was het w.m.b. niet noodzakelijk dat bijv. Reinbo zich zou uitschrijven. Er waren alternatieven, maar goed het is niet anders.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Dacht ik slim te zijn, had OH hem al weggekaapt.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
al denk ik dat het misbruiken van smileys wat laagdrempeliger is. Is slechts een gevoel, meer niet.
Een smiley typen kost wat minder moeite dan een volzin natuurlijk, ook doorgaans iets meer cru qua uitdrukking, hoewel dat niet noodzakelijk zo hoeft te zijn.
Toch blijft het veelal een essentieel hulpmiddel in geschreven discussies tussen personen die elkaar vaak nog nooit in het echt gezien hebben. Je kan wel een hoop literair gepuzzel in je posts inbouwen om toch maar duidelijk te maken dat iets als grap bedoeld was, maar daar is vaak de tijd niet voor (of het wordt terecht gezien als onnuttige tijdsbesteding).
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Inderdaad. Ik ben zeker niet tegen smileys, ik gebruik ze zelf ook geregeld. Er zijn wel veel gevallen waarin een smiley gebruikt wordt om iemand belachelijk te maken, waarna de user in kwestie zich achter de smiley kan verschuilen dat het "maar" een smiley is en geen scheldwoord. Nogal goedkoop. Het is dus vooral de manier waarop we ermee omgaan en dat mag ook best wel eens ter sprake komen, zoals mister blonde zegt.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Er zijn inderdaad smilies waarmee je iemand behoorlijk lachwekkend kan maken. ZOals de
emoticon. Mag van mij best verdwijnen.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Ik vind smileys een zwakzinnige (waarmee ik niemand zwakzinnig noem, waar is die down smiley) manier om je gevoelens, de toon van een bericht of zelf je punt duidelijk te maken.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Als iemand in een discussie een huilgezicht naar me opzet en heel overdreven met zijn vuisten in zijn gezicht gaat lopen wrijven en daar huilgeluiden bij maakt, om duidelijk te maken hoe triest ik ben (of zelfs een pruillipje trekt als ie het niet met me eens of voor me gaat zitten buigen om te laten zien dat ie het wel met me eens is), vind ik dat echt helemaal top ja.
Je degradeert al dat geschreven wordt tot iets debiels. Je hebt bij het lezen van een boek toch ook geen smileys nodig om te weten hoe de hoofdpersoon zich voelt. Je kunt die dingen in tekst heel gemakkelijk ondervangen. Als je met je vraag smileys gelijkstelt aan intonatie, gezichtsuidrukkingen en lichaamstaal, vind ik dat een niet al te snuggere vergelijking.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
waarna de user in kwestie zich achter de smiley kan verschuilen dat het "maar" een smiley is en geen scheldwoord.
Persoonlijk erger ik me er vaak nogal aan wanneer er verbaal uitgehaald wordt naar iemand, om er daarna een smiley achter te zetten wat het zogezegd tot "een grapje" maakt.
Smileys zonder tekst zijn sowieso eigenlijk te cru voor een discussieforum, zonder een bijbehorend stukje tekst kan je er veel te veel achter zoeken.
Je hebt bij het lezen van een boek toch ook geen smileys nodig om te weten hoe de hoofdpersoon zich voelt.
Een boek is geen communicatieplatform en heeft het bijkomende voordeel dat er een literair bekwaam persoon achter de teksten zit. Vind het qua vergelijk niet zo zinvol.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Was misschien niet zo'n sterke vergelijking (maar goed daar was ik niet mee begonnen). Mijn punt blijft natuurlijk wel staan. Dat smileys soms even gemakkelijk zijn of leuk is prima. Maar kom niet op een dergelijke manier aan met de absolute noodzaak of zo.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Maar kom niet op een dergelijke manier aan met de absolute noodzaak of zo.
En dat geloof ik dus wel.
Woorden zonder de context van diegene die ze uitspreekt of neerpent komen (vaak) harder over dan ze bedoeld zijn. Uiteraard kan je je daarbij neerleggen, maar dat bevordert absoluut de sfeer niet en komt op lange termijn de discussies ook niet ten goede. Het enige wat je daarmee creeert is een vijandiger klimaat, want het minste wat je neerpent wordt offensief opgepakt.
Bij bepaalde opmerkingen is het veel zinniger om zo'n geel bolletje te zetten dan te zoeken naar een verbaal alternatief, want nooit dezelfde "warmte" zal hebben als een smiley. Daarbij blijft het in de juiste context altijd een verrijking om jezelf op meerdere manieren te kunnen uitdrukken, daarmee kan je altijd meer nuance in je berichten leggen.