- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Wat is kunst -->smaak en kwaliteit
Wat is kunst -->smaak en kwaliteit
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
Dat is juist het kenmerk van kunst dat het zo abstract is, dat we er ook nooit uit zullen komen. Kunst is persoonlijk zoals U-96 zegt. Maar over 1 ding zijn we het allemaal eens denk ik. Marco Borsato is geen kunst. Hooguit gekunstel.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Maar als we het er allemaal zo over eens zijn (en dan bedoel ik even niet Marco Borsato, maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden dat hij inderdaad de non-kunst belichaamt), waarom trekken we dan niet massaal ten strijde tegen de lui die daadwerkelijk aan hun stropdas durven voelen wat wel en geen kunst 'is', in plaats van hier zinloze discussies te voeren?
Oja, omdat dat leuk is, dat was het
.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Daar ben ik het niet mee eens Fisherking. Althans wat betreft de wansystemen in de samenleving. Want iedereen beleeft de samenleving op zijn manier en dus is ook het begrip wansysteem subjectief. Een film moet een blik werpen op de samenleving maar geen moralistisch standpunt innnemen. De interpretatie is voor de kijker.
Een film als Irreversible laat zien hoe hard en kil de samenleving kan zijn, maar neemt geen standpunt in.
Hoevaak heb ik al niet geroepen dat die Noe dezelfde schreeuwer is die het liefst Hitlers Gestapo had willen filmen als het in zijn straatje te pas komt. Is enkel uit in het beledigen van mensen. En waar heeft hij een visie ? behalve afbraak etc. Vertel me mar.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik snap dit ook niet helemaal, noem eens een geslaagd voorbeeld van een persoonlijkheid met een toekomstvisie?
Napoleon, Willem van Oranje, Erasmus (maar die had geen macht) en vooral Churchill. In Nederland alleen Wilhelmina (ook geen macht)
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ja, wat een agressie een foute filmer op kan roepen he ?
Leg jij maar eens even zijn levensvisie uit ?
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Marco Borsato roept meer agressie bij me op, eigenlijk
.
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
U-96 schreef:Zijn boeken dan ook kunst?
ik kan een zin uit een boek van boudewijn buch citeren.
daarin wordt verteld waarom een verhaal geen literatuur is.
` ` ik ken een schrijver - niet de slechtste overigens- die meent dat een verhaal nooit literatuur kan zijn. Voor verhalen gaat hij wel naar het cafe,heeft hij mij ooit gezegd. Hij vindt dat literatuur vooral wat moet zeggen over het schrijven zelf.``
en volgens mij is dat nou juist de kunst eraan,hoe je iets vertelt
(natuurlijk is alles uiteindelijk een verhaal)
twee schrijvers,een ander perspectief,dezelfde gegevens
de ene noemt zijn streekroman`,`lotte,de onbereikbare godin van hiernaast` ,en beschrijft daarin hoe een vrijgezelle jongen verliefd wordt op een meisje dat al verloofd is en zal gaan trouwen met een ander.
met veel gevoel zodat de lezer zich onmiddelijk kan identificeren.
behoor jij tot die groep dan is dat voor jou kunst,het heeft je geraakt,en je vindt het mooi.
de andere schrijver heet bijvoorbeeld goethe,en noemt zijn boek ` die leiden des jungen werthers`.
en maakt van exact dezelfde gegevens een heel ander verhaal.bijna afstandelijk,een soort studie van zn eigen gevoelsleven,zodat het opeens een heel ander verhaal wordt.
als dit je raakt,dan is dit voor jou kunst.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Marco Borsato roept meer agressie bij me op, eigenlijk
.
Dat valt nog mee met wat ik heb meegemaakt! Ik moest tijdens mijn stage meerdere malen verhalen horen van een Menni Borsato-fan. Het lukte me nog nét om me in te houden. 
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Ze zitten overal, die Borsato-fans! Als ik Verdonk toch was..
(een MENNI Borsato fan??)
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
(een MENNI Borsato fan??)
Was even om je te zieken. 
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Hoef je me nog niet aan de duivel te koppelen.. De meeste duikboten zijn bedrog, zo!
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
"Maar als ik wakker word naast jou dan duik ik nog."
(ik hoorde die rommel vandaag nog op de radio) 
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
Ze zitten overal, die Borsato-fans!
ja... en heel vaak op tuinstoelen.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
En DAT is de waarheid! Ofwel: een feit. Misschien dat Marco Borsato het antwoord op onze kwestie weet.. En zonder dollen: ik voel m'n writer's block van de afgelopen week langzaam wegvloeien en krijg erg veel zin in het schrijven van een cynisch artikel over de onzin van kunst, met Marco Borsato als rode draad. Wat zou je doeoeoeoen.. als je het hoofd van Marco Borsato met een brandblusser kon bewerken? Eh, Fish? 
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Platspuiten met een triljoen tnt erachter. Zijn we er eindelijk vanaf, blijft Fransje Bauer over en een hoop anderen die we nog niet kennen 
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
De TROS verbieden, misschien dat dat alvast een stap in de goede richting is? Sowieso aardige ontwikkeling voor kunst in het algemeen..
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
Nog even geduld met Frans. Die staat op de wachtlijst bij de Josti band voor de Triangel.
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
De TROS verbieden, misschien dat dat alvast een stap in de goede richting is? Sowieso aardige ontwikkeling voor kunst in het algemeen..
... omdat het moet!
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Tussen Kunst en Marco!
(heb ik nou een goeie discussie om zeep geholpen eigenlijk? excuses!)
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
AAAARRRRHHHH!! Die is nog erger.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Maar als iedereen voor zichzelf mag bepalen wat kunst is enzo, mag iemand dan Frans Bauer en/of Marco Borsato goed vinden (naja, dat op zich is al ziek natuurlijk) en het daarom kunst noemen? Ik stem tegen..
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Dan wel. Dus heb je dat liever niet, kom maar met een goede definitie van kunst. En dat is onmogelijk.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Maar als iedereen voor zichzelf mag bepalen wat kunst is enzo, mag iemand dan Frans Bauer en/of Marco Borsato goed vinden (naja, dat op zich is al ziek natuurlijk) en het daarom kunst noemen? Ik stem tegen..
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Laat de TROS bestaan, tegen wie kunnen we ons anders afzetten 
Ehm, Gaspar Noé? 
.. maar ik ga te bed, morgen een Garde State date!
(damn, dat bekt lekker)
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Dan wel. Dus heb je dat liever niet, kom maar met een goede definitie van kunst. En dat is onmogelijk.
"Kunst is iets, wat de mensen hebben bedacht om zich te onderscheiden van het gepeupel."
(dit vertelde iemand me die er verstand van schijnt te hebben)