• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.264 votes
Profile

beoordeling van films: wat weegt zwaarder: objectiviteit of subjectiviteit

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Ow, wat MOET ik hier nog 's een uitgebreid artikel over schrijven, de 'professionele' recensent versus de 'amateuristische' filmfreak. Ik ben er in de loop der jaren (en ik heb heel wat geschreven) achter gekomen dat ik veel liever tot die laatste categorie behoor. Dan hoéf je niet alles te beredeneren, voor alles perfect omschreven redenen te hebben. Filmbeoordeling is nou eenmaal per definitie subjectief. 'Er wordt slecht geacteerd!' - 'Nee, er wordt goed geacteerd!' - niemand heeft gelijk. Maar als iemand overweldigd wordt door een film als The Two Towers (bij mij helaas niet gebeurd, alhoewel ik 'm bijzonder amusant en zelfs goed vond) en DAAROM 5 sterren geeft? Zelfs al kan hij of zij wellicht punten van 'objectieve' kritiek uiten? PRACHTIG! DAT is waar filmbeleving om draait. Los van dit alles: er wordt veel te veel geluld over sterretjes.

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

P.S.: Treebeard KICKS ASS!

Sjan

• 777 messages
  • 2748 votes

Menni Kicks Ass, AMEN!!

Ericinho

• 264 messages
  • 626 votes

je hebt absoluut gelijk Menni, maar dat maakt het toch niet minder leuk om lekker te 'ouwehoeren' over een film en het niet eens te zijn met elkaar? Dat zich dan uit in 3, 4 of 14 en een halve ster is bijzaak.

Maar dat wordt hier zo weinig gedaan, vinnik jammer.

Ericinho

• 264 messages
  • 626 votes

Phooze schreef:

(quote)

Ik denk gewoon dat deze film je een bepaald gevoel geeft (of juist niet natuurlijk) dat je de film wel 5 sterren MOET geven. Althans bij mij is dat zo. Deze film is gewoon, voor mij, zoals een film moet zijn. Deze film kan ik 10 keer kijken zonder het vervelend te vinden. Deze film maakt me nieuwsgierig naar de omringende zaken (zoals de geschiedenis van middle-earth en de afloop van dit verhaal).

Desondanks zijn er fouten te vinden, helemaal mee eens. Zo heb je pipo-gimli en lelijke cgi van de ents. Maar zelfs dit alles weerhoud mij er niet van om op mijn gevoel af te gaan, nl. 5 sterren. Sorry, ik kan het niet beter uitleggen.

Nee joh, dit is tenminste een uitleg!!!

En prima natuurlijk dat je het zo'n goede film vondt.

Ik ook overigens, ik denk dat we toch allemaal kleine jongetjes/meisjes blijven die heldhaftig monsters te lijf gaan

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Natuurlijk is ouwehoeren over films prima, in alle soorten en maten, zolang het gezellig blijft.. Als er echter opmerkingen gaan vallen over 'gebrek aan volwassenheid' bij iemand die wél die 5 sterren puur op gevoel durft te geven (of misschien niet anders gewend is), dan steiger ik. Ook DAAR moet over geluld kunnen worden. Discussiëren is vrij zinloos en vervalt zelfs regelmatig in ongenuanceerde vuilmuilerij als de ene partij zoekt naar rotsvaste argumenten, terwijl de ander vindt dat die niet nodig zijn. Ik heb het al vaak genoeg zien escaleren.

.. oja, helemaal on-topic: voor mij waren de Ents dus echt gewéldig, al vond ik het jammer dat het pacifisme van Treebeard niet tot het einde werd vastgehouden. Aan de andere kant: leverde wel de meest indrukwekkende fx van de film op . En ik heb begrepen dat hij in het boek al eerder knokt? En dat écht principieel pacifist Tom Huppeldepup ofzo uit het verhaal is geknipt. Nou, daar maak IK dan ooit nog wel 's een film van. Doet me eraan denken, zijn er films over principieel pacifisme?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

The Big Lebowski ?

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Hm, moet ik 'm dan toch nog 's kijken, ook al vallen alle Coens me tegen? (oi oi, nee, daarover ga ik NIET in discussie) Verwar pacifisme niet met bankhangen he?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Klopt. Was ook niet al te serieus bedoeld. Ze hebben het wel over pacifisten, heel even (Smokey).

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Maar Kapp, jij vindt The Big Lebowski dus een goeie film? Anders ken je dat soort details niet, natuurlijk. Maar is details kennen wel fatsoenlijke basis voor écht goede redenen om een film vijf sterren te geven? Ben je dan nog wel objectief genoeg, niet te fanboyerig? Hehe, sorry, soms moet je ff.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Nee hoor, ik geef JUIST alleen maar 5 sterren aan persoonlijke favorieten; omdat ik daar een bepaald beeld over heb en ze inderdaad zo goed als van buiten ken. Wanneer we alle films objectief zouden moeten ontleden om tot een waardering te komen heeft iedereen zowat dezelfde top 10.

Objectief gezien weet namelijk iedereen dat big lebowski, matrix, lotr etc. als filmprestatie niet in de schaduw mogen staan van the godfather bijvoorbeeld, maar het gaat juist om het subjectieve gevoel wat eenieder bij een bepaalde film heeft.

/me zoekt een velig plekje om te schuilen

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Je hoeft niet te schuilen hoor, ik ben heel erg vriendelijk (en pacifistischer dan Treebeard, niet te vergeten! ). En bovendien zijn we het dus eens over dat 'gevoel'. Ik hou 't voor nu even bij: objectiviteit bestaat niet. Tenminste, niet als basis voor een waardering. Dat is simpelweg een contradictio in terminis. Objectief is The Godfather beter dan Dutch Treat? 't Is een hele drempel geweest, maar voor mij is 't tegenwoordig volstrekt zinloos om zo te stellen (hoewel ik deze stelling best kan verdedigen als ik wil). Laat staan interessant; laat iemand maar vertéllen hoe en waarom hij of zij zich zo betrokken voelt bij een meidengroep die eh.. even denken.. waar ging het ook alweer over? The Godfather heb ik niet gezien trouwens, interessant he?

Hm, begin hier aardig op toeren te raken (net een alinea verwijderd omdat ik me vastlulde), tijd om eindelijk aan dat reeds jaren geleden voorgenomen artikel te beginnen. Ik kom er nog op terug dus. Mocht Kappeuter zich trouwens geroepen voelen deze woordenwisseling naar een forum te verplaatsen, be my guest!

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Menni wrote:

Ik hou 't voor nu even bij: objectiviteit bestaat niet. Tenminste, niet als basis voor een waardering. Dat is simpelweg een contradictio in terminis.

Als ik over het objectiviteit heb bij filmwaardering ga ik uit van allerlei professionele critici door de jaren heen, die van allerlei filmtechnische aspecten verstand hebben en films meer in een context kunnen plaatsen. Om als voorbeeld te noemen: Jos2, die alle door de geschiedenis heen als klassieker betitelde films 5 sterren geeft, net zoals elke andere professionele criticus. Ik weet ook wel welke films de hoogste waardering krijgen van critici, maar om zelf ook maar zo te gaan stemmen vind ik niet leuk en bovendien heb ik geen verstand van filmtechnische aspecten. Citizen Kane bijvoorbeeld wordt de hemel in geprezen vanwege de grote doorbraak in filmvertelling en techniek en verdient daarom de hoogste waardering. Ik zelf ken deze context niet en kan deze film slechts beoordelen op hoe hij op mij overkomt en de mate van vermaak. Het is dus geen waardering gebaseerd op wat een film eigenlijk zou moeten verdienen, maar puur op wat ik er zelf van vond, ook al heb ik dus geen verstand van originaliteit door de geschiedenis heen en kennis van technische zaken (net zoals de meeste mm'ers denk ik).

Overigens is het beter deze thread in een topic te plaatsen idd.

Mik

• 1504 messages
  • 1094 votes

kappeuter wrote:

Klopt. Was ook niet al te serieus bedoeld. Ze hebben het wel over pacifisten, heel even (Smokey).

Ze hebben het ook steeds over Nihilisten, dat is nog " Beyond Pacifism! "

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Discussie over het beoordelen van films hier naartoe verplaatst.

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Mik wrote:

Ze hebben het ook steeds over Nihilisten, dat is nog " Beyond Pacifism! "

Hehe, het zijn niet de nihilists die beyond pacifism zijn, maar de emotional problems van Smokey

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

kappeuter wrote:

Niet alleen Smokey is een pacifist! The dude zelf is natuurlijk ook een pacifist:

"You can't do that man.. these guys, you know, they're like me, they're pacifists! "

Smokey was zelfs een totaalweigeraar!

en Walter claimt ook een pacifist te zijn, behalve toen hij in vietnam was (maar dat is bullshit . )

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bedankt voor de aanvulling. Jij hebt de film waarschijnlijk nog vaker gezien.

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Ik weet niet hoe vaak je hem gezien hebt, maar ik denk dat ik ervan uit kan gaan dat mijn aantal een tikkie hoger ligt wat deze film betreft

Mik

• 1504 messages
  • 1094 votes

Oh ja, Smokey was natuurlijk helemaal naar de klote, zelf beyond pacifism.. zo was het, Maarre? Are these nazi's Walter?

No Donny, these men are Nihilist. Nothing to be affraid off.

NERD

• 1718 messages
  • 1429 votes

[Reactie op het allereerste bericht van Menni]

Dan gaat het op deze site steeds meer in de richting van de "professionele recensenten".

Aangezien je hier steeds vaker de spreekwoordelijke grond in geboort wordt wanneer je iets niet perfect beargumenteerd, en alles objectief beoordeeld.

Sommige films zijn gewoon goed omdat je er een bepaald gevoel bij krijg en probeer een gevoel maar eens op papier te zetten (RWLinda weet er waarschijnlijk alles van )...

Niet dat het slecht is om mensen te stimuleren om hun gevoel/mening zo uitgebreid mogelijk op deze forums(fora?) te beschrijven, maar soms gaat deze 'stimulatie' wel erg ver.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Nou, die professionele recensenten maken tenminste niet zoveel taalfouten.

NERD

• 1718 messages
  • 1429 votes

Ik beschouw mezelf dan ook niet als professioneel

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Mwoah, ik heb niet het gevoel dat het op deze site steeds meer die 'objectieve' kant op gaat, daarvoor is het aantal enthousiaste 'subjectieve' filmliefhebbers dat zich ook heel goed weet te verwoorden te groot. En echt hoor, ik heb er totaal geen problemen mee als iemand Citizen Kane bovenaan zijn top 10 zet, zolang 'ie die lijst maar niet van meer waarde, rechtvaardiger of zelfs BETER (zelfs die term heb ik wel 's gehoord) vindt dan de mijne.

Kos schreef:

Het is dus geen waardering gebaseerd op wat een film eigenlijk zou moeten verdienen, maar puur op wat ik er zelf van vond

Dat is precies hetzelfde.. 'Zou moeten' betekent helemaal niks voor me.

lindastuurman

• 1006 messages
  • 0 votes

NERD wrote:

Sommige films zijn gewoon goed omdat je er een bepaald gevoel bij krijg en probeer een gevoel maar eens op papier te zetten (RWLinda weet er waarschijnlijk alles van )...

idd, ik kan niet beschrijven waarom ik sommige films goed vind. Het is nu eenmaal het gevoel dat ik erbij heb. Dus films kun je moeilijk objectief bekijken. Iedereen VIND iets en iedereen heeft gelijk (of juist ongelijk?)

En dat andere wat genoemd werd is ook waar. Dat de film niet perfect hoeft te zijn om hem goed te vinden. Er kunnen Special Effect fouten inzitten of editing fouten, maar als je gevoel zegt dat de film goed is, IS ie goed (voor jou dan).

Ok, genoeg gezegd denk ik.

NERD

• 1718 messages
  • 1429 votes

Kan er voor school voor kiezen om 8 films (klassiekers) te gaan kijken voor 1 studiepunt. Alleen moet ik dan voor iedere film een verslag schrijven van 5 A4-tjes. Lijkt mij onmogelijk en vraag me dan ook af hoe vaak er zo'n grote review van een film wordt geschreven......

Weet iemand of dat gebeurd en misschien enkele (links naar) voorbeelden?

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Interessante discussie. Waarop baseer je je mening over een film? Alleen op je beleving/gevoel toen je de film keek, of ook op argumenten die je verzonnen hebt of ergens gelezen of gehoord? En: beoordeel je een film op zich of plaats je het binnen een genre of tijdsbeeld voor je er over oordeelt?

Ik heb laatst een persoonlijke top 100 gemaakt van films, ik heb dat uit de losse pols gedaan, later bedacht ik dat ik misschien eigenlijk eerst criteria zou moeten bedenken om die films te kunnen beoordelen. Maar misschien komt er dan wel een film op 1 die ik helemaal niet leuk vind! Ik ben hier allemaal nog niet echt uit...

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

NERD wrote:

Kan er voor school voor kiezen om 8 films (klassiekers) te gaan kijken voor 1 studiepunt.

Lijkt me waanzinnig leuk! Die 5 A4-tjes heb je volgens mij zo vol, alleen de plot is al een A4-tje, dan kun je nog (net als met literatuur-analyse) de basic info destilleren, de personages beschrijven, en natuurlijk ook zelf becommentarieren, misschien zelfs verschillende facetten van de film persoonlijk belichten, en het leukst van alles, om de films op onderlinge overeenkomsten/verschillen/intertextualiteit te beschrijven.

Ik weet zo even niet zo snel links naar hele grote recensies, sorry. Wel staat er met enige regelmaat in het blad Skrien een rubriek genaamd 'op de montagetafel', waarin filmanalytici een bijzondere scene van een film beschrijven en analyseren, en daar doen ze dan al snel 2 of 3 A4 tjes over...

In principe heb je er een week voor, lijkt me eerlijk gezegd wel wat aan de krappe kant, afhankelijk van hoe snel je schrijft.

NERD

• 1718 messages
  • 1429 votes

bedankt voor de reactie Cornelis

vraag me alleen af hoe je wist dat het om 1 film per week ging helderziend?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Een studiepunt staat voor 1 werkweek toch ?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.