- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Maar je geeft letterlijk toe dat je laag stemt vanwege het doden van dieren, terwijl dit in zoveel films voorkomt (je favoriet!). Dat is in principe hetzelfde als wat deTuinman doet bij Wit Licht: geen onderscheid kunnen maken tussen Borsato de zanger en Borsato de acteur. Veel mensen hebben ook gewoon laag gestemd bij Wit Licht omdat ze de zanger Borsato niet kunnen uitstaan. Daar moeten ze meer tegen optreden en niet afwachtend langs de lijn gaan staan, totdat het een keer uit de hand loopt.
Ik heb bij de film zelf al duidelijk en vaak genoeg uitgelegd dat het me niet enkel om het doden van de dieren gaat, maar de manier waarop en met name de manier waarop er met het ontzielde lichaam wordt omgesprongen. Maar dat was niet waarop je me hier aanviel.
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Tuurlijk niet. Dat is hetzelfde als Schindlers List een vette onvoldoende geven omdat je de Jodenvervolging walgelijk vind. Dat zou ook nergens op slaan.
Een film toont alleen wat en je moet je mening vormen over de film, niet over het onderwerp dat ze tonen. Wat dat betreft heeft PR een goed punt.
Onzin!!!!
In Schindler's List worden geen echte Joden gedood of op eender welke manier benadeeld, daar is het maar een onderwerp van de film.
In Cannibal Holocaust worden echte dieren gedood op een gruwelijke wijze, puur voor jouw plezier!!
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Ben ik niet mee eens, vooral niet als je zelf Apocalypse Now op #1 hebt staan
Hier heb je wel een punt.
Maar ik moet toegeven dat ik beide films al lange tijd niet meer heb gezien. Ik kan me de scenes amper voor de geest halen.
Apocalypse Now wil ik nog weleens zien, Cannibal Holocaust hoef ik niet meer te zien.
Nu ga ik hier wel off-topic, maar ik heb me altijd afgevraagd of die koe in Idi i Smotri echt gedood werd? Iemand die dit weet?
Als het zo is, zal ik de film daar natuurlijk niet lager voor gaan beoordelen, maar ik zou het wel graag weten.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
In De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic:
Volgens comments op IMDb wel. Vooral als ze echte kogels hebben gebruikt:
Live ammunition was used in the film - in interviews, actor Aleksei Kravchenko has described actual bullets passing some 10 centimeters above his head.
Btw, oordeel zelf over die beruchte scene in Apocalypse Now:
Je bent een rund als je met scherpe kapmessen stunt
Omdat dit toevallig mooier is geschoten, met een psychedelisch muziekje (The Doors?) op de achtergrond, maakt het niet minder erg dan wat er in Cannibal Holocaust gebeurt. Coppola had er ook voor kunnen kiezen het niet te laten zien.
Dit is ook puur en alleen voor onze vermaeck ende entertainment.
Anyway, om niet helemaal af te wijken: dit soort tegenstemmen of stemmen gebaseerd op niets zouden mijns inziens dus gewoon verwijderd moeten worden van de site.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Inderdaad. Cannibal Holocaust is dan ook geschoten als een fake documentaire. Hier geen gezellig psychedelisch muziekje (nou ja) en trippende beelden maar gewoon de keiharde realiteit. En zoals je ziet diende die schildpad ook gewoon als voedsel. Net zoals dat rund uit AN. Gezeur om niks.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Btw, oordeel zelf over die beruchte scene in Apocalypse Now:
Je bent een rund als je met scherpe kapmessen stunt
Omdat dit toevallig mooier is geschoten, met een psychedelisch muziekje (The Doors?) op de achtergrond, maakt het niet minder erg dan wat er in Cannibal Holocaust gebeurt. Coppola had er ook voor kunnen kiezen het niet te laten zien.
Dit is ook puur en alleen voor onze vermaeck ende entertainment.
Anyway, om niet helemaal af te wijken: dit soort tegenstemmen of stemmen gebaseerd op niets zouden mijns inziens dus gewoon verwijderd moeten worden van de site.
Nog even en ik moet elke film die over Vietnam gaat 5* geven van je. Blijkbaar zie ik meer nuances. Zie verder mijn comments aldaar.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Nee, maar je reden om CH af te kraken slaagt, zoals diverse keren bewezen, op niks en daarom zou die stem van jou verwijderd moeten worden. En moderators moeten daar wat alerter op worden. Vandaar mijn analyse over risicofilms.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
dus je mag een film vanwege een scene die je zeer tegen de borst stuit niet laag beoordelen? Wat een onzin... Ik heb de film nota bene minimaal 3 keer gezien en nog mag ik niet stemmen. 
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Jij rekent de hele film af op die paar scenes, en dat is verkeerd. Stel je voor dat ze Apocalypse Now een 0,5 zouden geven vanwege die ene scene en de rest voor het gemak maar even vergeten?
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Beide scenes bekeken en eerlijk is eerlijk, de scene van Cannibal Holocaust is afstotelijk. Ik ben dan wel niet Michel Vandenbosch ofzo, maar onmensen die er plezier in scheppen om dit voor entertainment te doen wens ik enkel het ergste toe.
De scene in Apocalypse Now is dan waarschijnlijk veel minder pijnlijk geweest voor het dier. Die scene was ook veel minder uitgebreid, maar persoonlijk vind ik de scene ook overbodig.
Ok, het dier is dan wel achteraf opgegeten, maar waarom is het nodig om dit op camera te doen? Geeft weinig meerwaarde aan de film.
Hetzelfde voor Idi i Smotri, vooral als je weet dat het dier in dit geval een lange lijdensweg heeft gehad.
Dit soort scenes zou men toch kunnen maken zonder dat er dieren gedood worden voor de camera.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Jij beoordeelt de hele film op die paar scenes, en dat is verkeerd.
Ja, want die paar scenes verpesten de film voor mij. Net zo als een happy of bad eind dat kan doen. Of een paar ongeloofwaardige momenten de suspention of disbelief onderuit kunnen halen. Is dat zo gek? Lijkt me niet. Bovendien ga jij er niet over hoe en waarop ik een film waardeer.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Jij rekent de hele film af op die paar scenes, en dat is verkeerd. Stel je voor dat ze Apocalypse Now een 0,5 zouden geven vanwege die ene scene en de rest voor het gemak maar even vergeten?
Ze doen maar.... 
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Nouja, een film al meteen een 0,5* geven vanwege maar 1 schokkende scene is inderdaad erg overdreven. Maarja, misschien hangt het er ook net vanaf voor wat voor doel zo'n scene gebruikt word. Die slachting uit AN is natuurlijk een stukje cultuur uit zo'n Vietnamese stam wat Copolla (denk) ook wil laten zien. En ja je hebt ook films waar het gewoon puur om de entertainment gaat om dieren geslacht zien worden of andere levende dingen pijn zien lijden. (noem bv Faces of Death, Canibal Holocaust moet ik nog eens zien) En ja, dan kan ik het me wel voorstellen dat je zo'n film weer anders bekijkt en wardeerd.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Als ze bij die schildpad enkel met een houw zijn kop er af hadden geslagen, was de ophef vast minder geweest, maar ze lopen daar ook nog eens 3 minuten voor de camera met het ontzielde lichaam te spelen.... (Maar laten we die discussie maar niet weer oprakelen.)
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Ik heb me verder nooit echt met die discussies bemoeid dus voor mezelf rakel ik geen oud zeer op).
Maar een hakmes in een koe zetten is toch ook niet normaal om te laten zien in een film? Ik kan prima gehakt eten en een lekker biefstukje. Maar ik hoef niet te zien hoe ze geslacht worden, dat vind ik zelf gewoon misselijkmakend. Schildpaddenscene in CH idem dito, gaat me ook net iets te ver.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Beginnen we weer.
Wie zegt dat de koe niet gediend heeft voor het avondmaal van de crew?
Fortune
-
- 4311 messages
- 2769 votes
Ik heb me verder nooit echt met die discussies bemoeid dus voor mezelf rakel ik geen oud zeer op).
Maar een hakmes in een koe zetten is toch ook niet normaal om te laten zien in een film? Ik kan prima gehakt eten en een lekker biefstukje. Maar ik hoef niet te zien hoe ze geslacht worden, dat vind ik zelf gewoon misselijkmakend. Schildpaddenscene in CH idem dito, gaat me ook net iets te ver.
Waarom zou dat niet normaal zijn. Ten eerste eten we bijna allemaal vlees van dieren die geslacht worden. Het is een stuk normaler om dit te zijn dan geweld wat we in heel veel films zien.
Ik eet vlees maar dit wil ik niet zien, beetje omslachtig om zo te denken.
Hetzelfde als Afrika is een mooi vakantieland maar ik wil geen mensen zien die lijden.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Ook nogal appels met peren vergelijken, en dient een totaal ander doel.
Fortune
-
- 4311 messages
- 2769 votes
Misschien een slechte vergelijking.
Ik begrijp dit soort reacties dus echt niet.
In films worden verkrachtingen, moorden, martelingen, bloed, dood en verderf getoond.
En dan word een koe geslacht, iets wat de mensen altijd al gedaan hebben om te kunnen bestaan, om te kunnen eten en dan is dat juist te misselijkmakend om te tonen.
nakada
-
- 2203 messages
- 1666 votes
In films worden verkrachtingen, moorden, martelingen, bloed, dood en verderf getoond.
Ik ga er maar van uit dat het beest "opgebruikt" is. Maar mocht ie na zijn korte filmcarriere op de afvalhoop beland zijn, dan gaat het wel erg ver. Het is wel zo dat deze koe waarschijnlijk een beter leven heeft gehad dan het meeste slachtvee in Europa, maar dat is niet echt een rechtvaardiging.
Don MN
-
- 3120 messages
- 1562 votes
Ik begrijp dit soort reacties dus echt niet.
Eens. Ophef over één koe, terwijl het vlees dat wij eten via massaslachting verkregen is. Het lijkt me ook de intentie van Coppola dat de gelijktijdige 'moord' je laat nadenken over het eindigen van een leven, menselijk of dierlijk.
Het is trouwens gewoon deel van het ritueel dat de inboorlingen daar uitvoerden.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Wat een onzin zeg. Er wordt gewoon een dier onthoofd in deze film
We kotsen ook allemaal op die beelden van zielige hondjes die in het oosten gefileerd worden of die zeehonden die doodgeknuppeld worden in Canada. Dat is gewoon dierenmishandeling. Of heb je dan ook zoiets van, ik eet vlees dus ik kan makkelijk tegen die zeehonden knuppel praktijken??
Ten eerste kan ik wel tegen een beetje bloed in films. Maar nogmaals, als ik een echte onthoofding zie of een echte mishandeling. Dan ga ik gewoon over mijn nek, zulke dingen hoef je niet op televisie te zien. Zelfde geldt ook voor mijn voedsel, ik hoef niet een koe onthoofd te zien worden en dan 20 minuten later een biefstukje ervan te eten. Ik krijg ook niets door mn strot heen wat zijn oorspronkelijke vorm nog heeft(geen grap), dan denk ik teveel aan het dier(bijvoorbeeld veel vissoorten). Laat ze voor mij maar lekker door die gehaktmolen heen zijn gegaan
Snap gewoon niet waarom ze een echt dier moeten vermoorden in een film, de film heeft overduidelijk een groot budget gehad. Zoveel moeite was het toch niet om een nepkoetje te maken?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Het dier werd toch al geslacht. Ze hoorden dat het ritueel die avond (op de Filippijnen) zou plaatsvinden en besloten een cameraploeg te sturen. Anders had de hele scene er niet zo uitgezien. Stond niet in het script. Wil het verder niet goed praten, maar in de jaren 70 dacht men daar ook anders over, dan nu.
nakada
-
- 2203 messages
- 1666 votes
Kijk daar heb ik dan niets op tegen. Dan is het registreren van een gebeurtenis. Een dier doden voor een film kan niet.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Wat een onzin zeg. Er wordt gewoon een dier onthoofd in deze film
We kotsen ook allemaal op die beelden van zielige hondjes die in het oosten gefileerd worden of die zeehonden die doodgeknuppeld worden in Canada. Dat is gewoon dierenmishandeling. Of heb je dan ook zoiets van, ik eet vlees dus ik kan makkelijk tegen die zeehonden knuppel praktijken??
Ten eerste kan ik wel tegen een beetje bloed in films. Maar nogmaals, als ik een echte onthoofding zie of een echte mishandeling. Dan ga ik gewoon over mijn nek, zulke dingen hoef je niet op televisie te zien. Zelfde geldt ook voor mijn voedsel, ik hoef niet een koe onthoofd te zien worden en dan 20 minuten later een biefstukje ervan te eten. Ik krijg ook niets door mn strot heen wat zijn oorspronkelijke vorm nog heeft(geen grap), dan denk ik teveel aan het dier(bijvoorbeeld veel vissoorten). Laat ze voor mij maar lekker door die gehaktmolen heen zijn gegaan
Snap gewoon niet waarom ze een echt dier moeten vermoorden in een film, de film heeft overduidelijk een groot budget gehad. Zoveel moeite was het toch niet om een nepkoetje te maken?
Een nepkoe kost volgens mij veel meer.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Een replica mens ook, voortaan maar echte mensen vermoorden dan.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Een replica mens ook, voortaan maar echte mensen vermoorden dan.
Het is maar een koe. You're talking about a human fucking being.