- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Lees je laatste zin hard op en je schatert het uit! 
Maar even anders wat, tuurlijk is de mens slecht. En niet alleen om die koetjes, die kunnen me niet zoveel schelen, maar als je een beetje volgt wat voor smerige rotzooi er overal gebeurd kan je dit natuurlijk alleen maar beamen. En dan krijg je maar een klein gedeelte mee.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Zo, de gehele off-topic discussies "even" oververplaatst naar een topic in het forum. Titel heb ik ontleend aan een voorstel van mister blonde in een van zijn bijdragen. Maar het dekt de gehele off-topic discussie niet....bio-industrie, dierenleed in films / algemeen, relatie mens-dier...etcetera... Titel-voorstellen e.d. zijn gewenst. Houd het hier dus aub over dit soort onderwerpen. Bij Cannibal Holocaust kan er over de film zelf gebabbeld en gediscussieerd worden natuurlijk.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Er zijn klachten over dierenmishandeling op de set van The Golden Age geweest. Zebra's en andere dieren zouden er slecht behandeld zijn.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Allemaal erg nobel, FraVro, maar blijf je wel met beide benen op de grond?
En als we op het punt komen dat we als mensch over eens zijn dat we 'slecht' zijn. Wat dan? Emigreren we met z'n allen?
Degenen die nu als zgn. 'zelfbewust' zijn van hun slechtheid; tegen wie moeten ze dat communiceren? De bomen, de dieren?
Terug naar de orde van de dag.
Het is net streven naar een ideaal, wat bij realisatie, betekent dat je uiteindelijk jezelf hebt omvergeworpen.
FraVro
-
- 70 messages
- 0 votes
daar heb je gelijk in.
Ik wil ook niks verandere, maar ik heb het gewoon niet zo met de ideeen en gewoontes van de mens.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik begrijp FraVro's ideeën wel. Ik vind het uitermate naief als iemand beweert dat de mensheid goed is.
Daarentegen ben ik ook maar een van de vele hypocrieten.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
milieu vervuiling. dieren in hokjes zetten. autobanen. huizen bouwen. bossen kappen. bommen gooien (waar bij OOK 1000000 dieren dood gaan). zonder reden jagen. dieren mishandeling. giftige stoffen maken. land inpikken. dier proeven. enz. enz. enz. enz. enz. enz.
doen dieren dat ons ook aan?
Een groot gedeelte wel, ja. En dat wat ze niet doen, doen ze niet door een moreel besef, maar omdat ze het niet kunnen.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Inderdaad. Mijn kat heeft vandaag een plant verwoest, met een muis gespeeld, het territorium ingepikt van mijn zetelhelft, op de stoelen gekrabt, zonder reden op een vlinder gejaagd en een soortgenoot verminkt. Stel je voor wat het snertbeest wel niet zou doen mocht het dezelfde kennis en knowhow bezitten als de mens.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Doe zoals James Irwin, en de natuur pakt je op een gegeven moment terug... 
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Die stierf aan een hartaanval, dat had niks te maken met z'n maanreis, hoor. 
In vergelijking met dieren is de mens pas het beest. Oké, dieren doden elkaar ook. Maar alleen volgens de natuurwetten, in dienst van de voedselketen en ter bescherming van henzelf. Het komt zogoed als niet voor dat dieren elkaar martelen voor hun eigen plezier. En als een dier een lange lijdensweg ondergaat tijdens z'n dood door een ander dier, gebeurt dit onbewust door de 'killer' omdat die niet anders kan. De mens is het slimste wezen op deze planeet, maar moet daar geen misbruik van maken. Het is gewoon zielig als je dieren misbruikt. Of dat nou vanwege de ontwikkeling van make-up, geldgebrek(geen verzorging mogelijk --> huisdier) of vanwege de productie van vlees is, doet er niet toe. Het is bedroevend egoïstisch en zou, wat mij betreft, absoluut niet mogen. We zijn niet de enigen hier, en -ondanks dat dieren ietwat minder intelligent zijn- moeten we ze met respect behandelen. Doden voor vlees moet kunnen, maar doe dit op een normale manier, laat die dieren ook een goed leven leiden. Maar dat dieren als proefdieren dienen voor de ontwikkeling van make-up etc. gaat er bij mij echt niet in.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Dat is niet waar. Genoeg gevallen bekend van dolfijnen die bruinvissen voor hun plezier vermoorden en chimpansees die andere chimpansees de hersens inslaan.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
En ijsberen die voor de lol kleine zeehondjes molesteren.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Die stierf aan een hartaanval, dat had niks te maken met z'n maanreis, hoor. 
In vergelijking met dieren is de mens pas het beest. Oké, dieren doden elkaar ook. Maar alleen volgens de natuurwetten, in dienst van de voedselketen en ter bescherming van henzelf. Het komt zogoed als niet voor dat dieren elkaar martelen voor hun eigen plezier..
Nooit een kat met een vogeltje gezien...?
En als een dier een lange lijdensweg ondergaat tijdens z'n dood door een ander dier, gebeurt dit onbewust door de 'killer' omdat die niet anders kan.
Bull.
De mens is het slimste wezen op deze planeet, maar moet daar geen misbruik van maken. Het is gewoon zielig als je dieren misbruikt. Of dat nou vanwege de ontwikkeling van make-up, geldgebrek(geen verzorging mogelijk --> huisdier) of vanwege de productie van vlees is, doet er niet toe.
Ook al ben ik niet voor dat alles: objectief gezien kun je natuurlijk redeneren dat dat allemaal ten bate van de mens is en dus hartstikke natuurlijk.
FraVro
-
- 70 messages
- 0 votes
jullie hebben het over dat dieren elkaar ook onderling dood maken. maar de mens hoeft maar bijwijze van op een knopje te duwen en kunnen alle soorten dieren doden. een mens kan makkelijk een olifant vermoorden. een aap kan geen olifant vemoorden. wat de mens wil, kan die makkelijk uitvoeren. wat een dier wil moet er voor vechten.
dieren doen het nog op een natuurlijke manier. de mens gebruikt dingen om iets voor elkaar te krijgen.
Yekezzez
-
- 2512 messages
- 1126 votes
Ik ga echt niet vechten met een olifant.
Dat laat ik lekker aan de apen over. Bovendien gebruiken apen ook dingen om iets voor elkaar te krijgen: met een tak in een mierennest pulken en je hebt een lekkernij aan je stok.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
"De mens" is hoedanook generaliserend. Jij wil de mensheid weg Fravro, dus 'de goeien moeten het dus dan maar met de spreekwoordelijke slechten' bekopen? Niet iedereen doet zo'n slechte dingen zoals jij omschrijft. Je knalt toch ook niet alle honden ter wereld af, omdat er een paar tussenzitten die kinderen bijten?
Ik wil maar zeggen: zomaar zeggen dat de mensheid "slechter" is dan wat dan ook op aard is niet waar.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Oké, er zijn misschien af en toe wel eens gevallen dat dieren elkaar voor hun eigen plezier mishandelen(al is het vaak onbewust, en is de bedoeling dat er enkel 'gespeeld' wordt Ik had dit trouwens ook al aangegeven met "zogoed als" in mijn vorige post), maar dit is in verhouding met wat de mens allemaal doet niet eens noemenswaardig.
Ook al ben ik niet voor dat alles: objectief gezien kun je natuurlijk redeneren dat dat allemaal ten bate van de mens is en dus hartstikke natuurlijk.
Objectief gezien kan dat niet, en subjectief gezien al helemaal niet. Het is helemaal niet nodig om parfums en dergelijke op dieren te testen. Dit kan net zo goed op mensen...
En is het ten bate van de mens dat slachtdieren zo'n verschrikkelijk leven leiden? Neen, absoluut niet. Die hebben ook recht op een normaal leven met vrijheid. Laat ze gewoon lekker op het land in plaats van al die nauwe hokjes. En desnoods maar wat minder consumptie.
FraVro
-
- 70 messages
- 0 votes
ik bedoelde het niet zo te zeggen dat de mens weg moet. ik bedoelde daar alleen mee te zeggen dat ik vind dat we slecht zijn en het verpesten voor de andere dieren.
ik maak ook deel uit van een mens. en heb een hardstik leuk leven. kan me alleen een beetje ergen dat er zoveel slechte dingen gebeuren en dat ik overal hoor dat het wel mee valt. en als er een keertje een mens wordt vermoord is het opeens een verschrikkelijke gebeurtenis.
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
Ah, de mens is weer eens slecht. Ik ben niet slecht, durf ik te zeggen zonder dat ik opschep. En veel dieren zijn wel slecht.
Maar het is ook andersom.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
dat ik vind dat we slecht zijn en het verpesten voor de andere dieren.
Maar de dieren verpesten het ook voor ons, als we niet opletten. Mochten wij niet verstandelijk gezien sterker staan zouden we zelf een leuk speeltje vormen voor bijvoorbeeld tijgers. Denk ook aan slangebeten, woeste stieren, bijtende honden, krabbende katten, zoemende muggen, scheitende vogels etc. Met of zonder verstand, domme dingen gebeuren. Wij zijn slecht, dat is waar. Maar niet slechter dan het dierenrijk. Okee: misschien wel gevaarlijker, te wijten aan ons 'verstandelijk vermogen' en andere menselijke eigenschappen. Daar heb je wel een punt.
FraVro
-
- 70 messages
- 0 votes
De een vind dat goed en de ander vind het slecht, daarom is het moeilijk te zeggen wat goed is en slecht is. Ik vind als een dier ergens last van heeft wat de mens doet slecht, maar ik merk in deze discussie dat veel mensen daar geen problemen mee hebben.
Maar vind wel belangrijk dat de mens ook een beetje aan andere moet denken. Wij kunnen nou eenmaal goed nadenken, doe er dan ook wat mee.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Met het 'verstand' dat mensen hebben komt ook een verantwoordelijkheid. Dat wij kunnen inzien of aanvoelen wat goed of slecht is betekend dat we ook moeten nadenken over wat we wel/niet doen en waarom dan.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
jullie hebben het over dat dieren elkaar ook onderling dood maken. maar de mens hoeft maar bijwijze van op een knopje te duwen en kunnen alle soorten dieren doden. een mens kan makkelijk een olifant vermoorden. een aap kan geen olifant vemoorden. wat de mens wil, kan die makkelijk uitvoeren. wat een dier wil moet er voor vechten.
Dat heet het recht van de sterkste en is een normaal principe in de natuur. Een mug kan geen hert doden; een leeuw wel. Tja.
dieren doen het nog op een natuurlijke manier. de mens gebruikt dingen om iets voor elkaar te krijgen.
En waar komt ineens de spelregel vandaan dat dat niet mag?
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Dat heet hjet recht van de sterkste en is een normaal principe in de natuur. Een mug kan geen hert doden; een leeuw wel. Tja.
Van de mens. De mens bedenkt spelregels, dieren niet.
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13393 votes
Ik weet dat er hier veel mensen zijn die het er niet mee eens zijn, maar Cannibal Holocaust vind ik te ver gaan. De meeste van de dieren die voor de camera afgemaakt worden, worden dan vervolgens wel opgegeten (de slang en de spin niet), toch heeft Deodato naar mijn mening maar een doel voor ogen: choqueren van het publiek. En dat moet je als filmmaker maar op een fictionele manier kunnen, anders is het vooral een lafhartige noodgreep.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Oké, er zijn misschien af en toe wel eens gevallen dat dieren elkaar voor hun eigen plezier mishandelen(al is het vaak onbewust, en is de bedoeling dat er enkel 'gespeeld' wordt Ik had dit trouwens ook al aangegeven met "zogoed als" in mijn vorige post), maar dit is in verhouding met wat de mens allemaal doet niet eens noemenswaardig.
Objectief gezien kan dat niet,
en subjectief gezien al helemaal niet. Het is helemaal niet nodig om parfums en dergelijke op dieren te testen. Dit kan net zo goed op mensen...
Sorry, maar het ging er toch over of het ten bate van de mens was? Kun je me uitleggen wat dan het voordeel voor de mens is...?!
En is het ten bate van de mens dat slachtdieren zo'n verschrikkelijk leven leiden?
Objectief gezien, helaas wel. Want zo kan men goedkoper veel vlees genereren.
Neen, absoluut niet. Die hebben ook recht op een normaal leven met vrijheid.
Vind ik ook. Maar dat is geen objectief oordeel, maar een moreel standpunt. En juist dat is iets wat van mensen komt. Dieren hebben geen moraal en zullen altijd kiezen voor wat hen het best uitkomt.
Laat ze gewoon lekker op het land in plaats van al die nauwe hokjes. En desnoods maar wat minder consumptie.
Het feit dat jij dit zegt, wil al zeggen dat de mens niet slechter is dan een dier. Er is namelijk nog nooit een beest geweest dat het zo opgenomen heeft voor een andersoortige.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik weet dat er hier veel mensen zijn die het er niet mee eens zijn, maar Cannibal Holocaust vind ik te ver gaan. De meeste van de dieren die voor de camera afgemaakt worden, worden dan vervolgens wel opgegeten (de slang en de spin niet), toch heeft Deodato naar mijn mening maar een doel voor ogen: choqueren van het publiek. En dat moet je als filmmaker maar op een fictionele manier kunnen, anders is het vooral een lafhartige noodgreep.
Ik vond het uiterst functioneel. Daar kun je dus over discussieren. De vraag is of je on camera mag doen, wat op (gigantisch) grote schaal dagelijks legaal gebeurt. Ik zie niet in waarom niet. Wie tegen het eten van dieren is, mag anders beweren. Wie niet, moet zijn mond houden. En al helemaal als men niet-biologisch vlees eet. Dat is namelijk niet net zo erg, maar veel erger.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Van de mens. De mens bedenkt spelregels, dieren niet.[/quote]
Dus de mens heeft het verstand gekregen om dingen te gebruiken, maar zou dit niet van zichzelf mogen, omdat het onnatuurlijk is...
Tja.
FraVro
-
- 70 messages
- 0 votes
een vraagje voor wouter:
ben jij van de stichting "pro mens" of je kan gewoon niks begrijpen. er worden zoveel dingen gezegt en jij kletst eromheen wat nergens op slaat. zou je alsjeblieft eens 10 seconde langer willen na denken over dingen dan kom je er achter wat ik (en nu steeds meer) mensen proberen te zeggen ook wat in zit.
natuurlijk hoef je het niet met ons eens te zijn. maar je moet bijna blind zijn om niet te zien wat hier allemaal mis is op de wereld en dat komt door de mens. de wereld is oneerlijk. dat is altijd zo geweest. ieder dier is oneerlijk. dat moet ook. maar de mens gooit er nog eens een schepje boven op. en omdat we nou zo slim zijn, moeten we toch ook inzien dat we iets te ver gaan en iets moeten minderen.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Tja Fravro. Je hebt ergens wel gelijk hoor, maar wat doe je eraan. Het is de natuur, want het zit nu eenmaal in de nature van de mens om de wereld te proberen naar zijn hand te zetten. Daar zijn de dieren idd ook slachtoffer van. Velen zien dat in, maar verandering komt er toch niet. Erg 'menselijk' allemaal...
De grootste vijand van de mens is zichzelf (wie zei dat nu ook alweer?), een stelling waar ik het mee eens ben. De mens zal zijn eigen vernietigen (in hoeverre dat ze al niet bezigzijn).