- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
96 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 86 punten
Subgenre: 27. Blaxploitation Horror
Themaklassement: 36 punten
Eigen rating: 2,5*
Ik moest opvallend veel moeite doen om deze film te vinden, dus koos ik ervoor om hem maar via Pathé Thuis te huren. Het bleek een amusante parodie te zijn op de beruchte clichés binnen oudere griezelfilms, maar behoorlijk infantiel en met te weinig liefde voor horror gemaakt. Het concept van dat spel is daarnaast lollig gevonden waardoor het extra spijtig is dat deze amper wordt benut.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
80 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 88 punten
Subgenre: 39. Erotic Horror
Themaklassement: 37 punten
Eigen rating: 1,5*
https://images.justwatch.com/backdrop/10354782/s640/we-are-the-flesh
De visueel kleurrijke plaatjes schepten een boel verwachtingen, maar ik moet bekennen dat ik dit echt een onwijs suffe film vond. Eentje die iets te nadrukkelijk wil doorgaan als excentrieke kunstvorm en daarbij vergeet dat het dit uitgangspunt niet meteen bereikt door een boel bizarre en verontrustende ideeën bij elkaar te smijten. Wel gaf het mij een excuus om dit thema hiermee in te kleuren.
Geïnteresseerde liefhebbers kunnen dit project op Tubi vinden, maar zullen mogelijk moeten opschieten. Ik geloof niet dat dit soort ongeremde films lang op streaming te vinden zijn.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
39. The Gracefield Incident (2017)
89 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 90 punten
Subgenre: 15. Alien Horror
Themaklassement: 38 punten
Eigen rating: 1,5*
Dat oogbolletje levert een leuk concept op en het is allemaal op het vlak van visuele effecten bijzonder indrukwekkend, maar wat een onmenselijk slechte verzameling aan castleden die bizar getelefoneerde dialogen toebedeeld krijgen. Volgens mij hebben ze het script echt maar één enkele keer geschreven en verder meteen maar uitgevoerd. Het eindresultaat geeft daar in ieder geval alle schijn voor.
Noodless
-
- 10044 messages
- 6180 votes
36 La Noche de los Asesinos (Film, 1976)
Speelduur: 82 minuten
FTV 2 punten
Totaal 85
Thema 34 crime
Themaklassement : 36 punten ( 1 + 4 + 12 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 28 + 32 + 34 + 35 + 36 + 43 + 44 + 45 + 47 + 58 + 60 + 62+ 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 72 + 79 + 80 + 83 + 86 + 87 + 93 + 94 + 96 + 97)
Beoordeling: 1,5*
Zeer vergezocht verhaaltje waarbij je zowel het motief als de killer nooit op voorhand kunt ontrafelen. Echt spannend wordt het nooit en de kills zijn erg matig uitgevoerd. Ook qua sleazy valt het tegen ondanks dat je te maken hebt met een film van Jesus Franco. 3/10
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
40. How to Kill Monsters (2023)
95 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 92 punten
Subgenre: 55. Lovecraftian / Cosmic Horror
Themaklassement: 39 punten
Eigen rating: 3,0*
Cute hoor! Leuke ode aan kosmische horror met een heleboel praktische effecten die doeltreffend en met passie zijn uitgevoerd. Het acteerwerk is daarnaast best aardig en de bizarre uitgangspunten leveren een boel excuusjes op om lekker gek te doen. Jammerlijk is dat de digitale effecten beduidend minder overtuigend zijn en de film opvallend braaf blijft qua bloedvergieten.
oup
-
- 588 messages
- 3195 votes
17. El Ángel Exterminador (1962) - 95 min - Mexico
Bron: online
FTV (2): totaal aantal punten = 34
Subgenre: 54. Latin American Horror
Themaklassement: 17 punten
Complete subgenres: 13, 22, 23, 40, 45-47, 50, 54, 58, 71, 74, 79, 80, 94, 97, 100
Eigen rating: 3,5*
M’n twaalfde Buñuel en dan weet je ook wel een beetje wat je kunt verwachten. Net als in (het wat sterkere) Le Charme Discret de la Bourgeoisie (1972) neemt Buñuel de bourgeoisie op de hak.
Het eerste halfuur is zeer vermakelijk. We zien kibbelend personeel dat met alle geweld een huis wenst te verlaten vóór een groep personen haar intrede doet voor een etentje. Lekker absurdistische scènes. Als de nacht valt, vallen de gasten collectief in complete lethargie. Niemand heeft de kracht om het feest, dat overduidelijk ten einde is gekomen, te verlaten.
En dan blijft de film een beetje hangen in een herhaling van zetten. Natuurlijk zien we langzaamaan het morele verval bij de meeste personen. Lomp gedrag. Volledig vervagende etiquetten. Maar hier had iets meer mee gedaan kunnen worden. Het helpt ook niet echt dat de groep personen zo groot is. Het overzicht is er niet altijd en een band bouw je niet op met de verschillende karakters.
Stiekem iets meer verwacht van deze El Ángel Exterminador, maar mooi dat ik ‘m eindelijk heb gezien. Toch een film die prominent in de nodige belangrijke/interessante lijsten te vinden is.
Oja, dit is de horrorchallenge hè. Nou met horror heeft deze film nauwelijks iets van doen, of het moet de hand zijn die een eigen leven leidt (denk aan ‘Thing’ uit de Addams Family) die we vrij kort in beeld krijgen.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
41. The Woman in the Yard (2025)
85 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 94 punten
Subgenre: 93. Universal Horror (Universal Studios)
Themaklassement: 40 punten
Eigen rating: 2,5*
https://variety.com/wp-content/uploads/2025/03/2578_TP2_00015.jpg?w=1000&h=667&crop=1
Een opvallend rustige en geduldige film voor een regisseur als Jaume Collet-Serra, die de afgelopen jaren vooral in dienst heeft gestaan van bombastische actieblockbusters. Voor de afwisseling is het aardig en het ziet er allemaal op visueel vlak goed uit, maar op het vlak van spanning is er simpelweg veel te weinig aan de hand. Familie acteert daarnaast niet al te speciaal.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
94 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 96 punten
Subgenre: 98. Werewolf Horror
Themaklassement: 41 punten
Eigen rating: 2,0*
https://lovehorror.co.uk/wp-content/uploads/2025/01/werewolves-3.webp
Het concept is leuk gevonden, maar ik had beter moeten weten toen ik zag dat Steven C. Miller achter de camera stond. Toch iemand die wat moeite ervaart om een film boeiend te krijgen en ik ben geen liefhebber van zijn serieuze benadering. Dat is in Werewolves spijtig genoeg niet anders. Te serieus, te rommelig en een gebrek een sensatie. Wel een aardig actiemoment naar het einde toe, but that's about it.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
43. The Rig (2010)
94 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 98 punten
Subgenre: 19. Aquatic Horror
Themaklassement: 42 punten
Eigen rating: 1,0*
https://assets.mubicdn.net/images/film/80354/image-w856.jpg?1745492588
Ik begon me al snel zorgen te maken na de wazig in beeld gebrachte opening en dat voorgevoel bleek helaas spoedig juist te zijn. Wat een taaie en ongelooflijk oninteressante film was me dit zeg. Slecht in elkaar gezet, rommelig en met erg lelijke effecten. Enkel een aantal bloederige moordpartijen maken indruk, maar deze stukjes zijn zeer spaarzaam.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
44. The Blob (1958)
86 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 100 punten
Subgenre: 04. 1950s Horror
Themaklassement: 43 punten
Eigen rating: 2,0*
https://preview.redd.it/8nee4y25wrn51.jpg?auto=webp&s=9b70f81e3e6fe3f6a68131f848b4b99d51c0133e
Bleh. Een hoop slap gezever met een aantal overtuigende en zeer bijzondere effecten. Steve McQueen was binnen zijn loopbaan één van de meest populaire en best verdienende acteurs, maar zijn prestatie in deze film geeft daar weinig rechtvaardiging voor. Het duurt veel te lang om bij de finale te komen, maar deze is gelukkig wel erg leuk en bijzonder neergezet.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4898 votes
De enige reden waarom deze film overigens op mijn lijst stond was omdat het de profielfoto betreft van medegebruiker ikkegoemikke.
Inderdaad. Ben pas achteraf te weten gekomen dat mijn profielfoto afkomstig was van deze film. Heb hem uiteindelijk ook eens gekeken en vond er eigenlijk ook niet veel aan
De profielfoto is gebleven. Vind ik tot op heden nog altijd een enorm coole foto 
John Milton
-
- 24231 messages
- 13399 votes
Denk aan je goede voornemens 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4898 votes
21. Cursed (2005)
97 minuten
FTV (2punten) - Totaal : 42 punten
subgenre: 98. Werewolf Horror
Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,17,18,21,61,71,98
Themaklassement: 21 punten
Eigen score: 2.5*
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2019/10/Screen-Shot-2019-10-15-at-9.04.52-PM.png
Tiener horror-film. Dan weet je wat je kan verwachten. Tiener issues. Geen bloederige toestanden. Flauwe humor. En een melige romantische invalshoek waarbij het koppeltje op het uiteinde dolverliefd, huppelend naar de horizon lopen. Yep, alles afgevinkt. Dus als je een degelijk weerwolf-film wilt kijken, dan deze zeker niet uitkiezen. Het uiterlijk van de weerwolf vond ik ook niet echt goed geslaagd.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
Haha. Dit is vooral een aanzienlijke inhaalslag. Er moeten nog wat registraties doorkomen, maar de komende dagen ga ik weer aan het werk. Goede voornemens staan er dus alsnog, maar jezelf even door wat meuk heenbeuken plaveit de weg later vrij voor beter materiaal. 
Daarnaast zal ik altijd wel een fanatieke deelnemer blijven.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
113 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 16
1,5/5.0
(afbeelding)
113 minuten is lang als er niet heel veel gebeurd. Af en toe een leuk moment. Maar vooral veel nietszeggende scenes en personages. Geen enkele chemie tussen de acteurs en nergens wil het maar spannend en/of eng worden. Jammer. Met dit materiaal kun je veel doen. Het boek heb ik nooit gelezen en ook de eerdere films/series niet gezien. Dus ergens mee vergelijken kan dan ook niet. Dit was in ieder geval niet heel goed.
85 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 18
3.0/5.0
(afbeelding)
Heel fijne film van de heren Gordon en Yuzna. Verhaal stelt niet veel voor en is meer een kapstok om zo veel mogelijk bizarre momenten en smerigheid aan de kijker voor te schotelen. Jeffrey Combs is op dreef. Maar ook de ondersteunde cast is goed te pruimen. Foree kende ik eigenlijk alleen van Dawn of the Dead, Leuk om ook eens een andere kant te zien van hem. De visuele effecten zijn natuurlijk enorm verouderd, maar de make up ziet er nog erg goed uit. De film is kort en er gebeurt heel veel. Helaas is daarbij niet alles even interessant. Maar de scenes met de machine maken veel goed.
95 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 20
3.0/5.0
(afbeelding)
Ik heb een zwak voor films zoals Underwater waarin ontsnappen onmogelijk is omdat met "gevangen" zit in de ruimte en in dit geval onder water. Met de sfeer zit het goed. Het claustrofobische komt goed over. Je zit samen met de personages in spanning te wachten op wat er komen gaat. En wat er komt is soms erg knullig en heel veel is vanuit andere films uit dit genre gejat. Waarbij je vaak aan The Abyss moet denken. Stewart lijkt daarna ook af en toe veel op Ripley uit Aliens. De creature design mag er ook zijn en doet haat Lovecraftiaans aan. Geen hoogvlieger en af en toe erg knullig. Maar de film heeft een fijne sfeer en bied genoeg vermaak.
141 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 22
5.0/5.0
(afbeelding)
De film die bij de vorige editie het meest? werd bekeken en ook vaak hoog werd beoordeeld. Ik zat vorig jaar in een positie dat naar de bios gaan er niet echt in zat voor mij. Maar nu dan ook eindelijk gezien. En het stelde niet teleur. Wat een trip was dit. Bizar, smerig, interessant, knotsgekke personages, Moore die de sterren van de hemel speelt en zich hiermee opnieuw weer op de kaart zet na jaren van middelmatige rollen. Qualley die haar perfect aanvult. Maar ook Dennis Quaid gaat helemaal los. De regie is strak, het camerawerk is om van te smullen. Er zit zoveel in The Substance dat je meteen weer wil kijken. Ik heb zo erg genoten van deze film. Goed voor de volle score. Alweer een tijd geleden dat ik de volle score heb uitgedeeld bij een eerste kijkbeurt.
Gemiste kans dat deze nergens te streamen is .netflix kost tegenwoordig bijna 30 euri per maand 
joolstein
-
- 10841 messages
- 8938 votes
95 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 100 + 2+ = 102 punten
Persoonlijke waardering; 3*
Sub-genre: 24. Backwoods / Rednecks / Hillbillies
Themaklassement: 39 + 1 = 40 punten
Voltooid; 1- 25, 27, 28, 30, 32,34, 38, 39, 40, 45, 58, 64, 70, 75, 86, 93
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYTk2NzY3OWMtODVhYS00ZDFjLTgwODYtNzQyZmM2ODIxYmZlXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Hillbilly-terreur. Henry Chatwill (Henry Silva) heeft zijn knappe vrouw betrapt met een andere man. Henry en zijn boerenpummel -vrienden nemen het recht in eigen hand. Een viertal studenten reist naar het zuiden van Amerika en is getuige van de moordpartij. Het is een goed gemaakte film waarin regisseur William Fruet erin slaagt om veel in 95 minuten durende film te proppen. Er is voldoende actie, verontrustend bruut geweld en een vleugje vrouwelijk naakt, en deze film sleept nooit.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8938 votes
79 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 102 + 2+ = 104 punten
Persoonlijke waardering; 3,5*
Sub-genre: 52. Home Invasion Horror
Themaklassement: 40 + 1 = 41 punten
Voltooid; 1- 25, 27, 28, 30, 32,34, 38, 39, 40, 45, 52, 58, 64, 70, 75, 86, 93
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2014/06/white-settlers.jpg Britse thriller-horrorfilm waarin Pollyanna McIntosh (The Woman , The Walking Dead) en Lee Williams in de hoofdrollen als het stel Ed en Sarah ontdekken dat de buurt van hun nieuwe thuis niet zo gastvrij is als ze hadden gehoopt. Het is geen opmerkelijke home invasion-film, die iets nieuws doet maar het is wel zeer onderhoudend entertainment. In de eerste helft speelt de film als een spookhuis met een paar behoorlijke schrikmomenten maar als je bij de tweede helft aan ben belandt dan wordt het een overlevingsfilm. De film is van het typische Britse degelijkheid die vermakelijk genoeg om je een leuke avond te bezorgen.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8938 votes
46 The Lost Skeleton of Cadavra (2001)
90 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 104 + 2+ = 106 punten
Persoonlijke waardering; 2*
Sub-genre: 26. Black & White Horror
Themaklassement: 41 + 1 = 42 punten
Voltooid; 1- 28, 30, 32,34, 38, 39, 40, 45, 52, 58, 64, 70, 75, 86, 93
https://www.slantmagazine.com/wp-content/uploads/2004/01/lostskeletonofcadavra.jpg Snap dat je door een lager budget teruggrijp naar sciencefiction B-films uit de jaren '50 maar ik mist hier toch de charme van dat soort films! Zwart-wit is vooral een handigheidjes om eventuele foutjes te verbloemen. Het is ook een film die dat doet met humor maar dezelfde grap die veel te lang werd uitgerekt, was gewoon niet grappig. Het acteerwerk is expres slecht bedoeld, maar ook dit werd min of meer algauw eentonig Nu ben ik sowieso al geen groot fan van dit parodie-aspect Tja deze film vond ik niet zo leuk, had misschien hier en daar zijn momenten. Maar uiteindelijk vond ik het niet leuk
joolstein
-
- 10841 messages
- 8938 votes
103 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 106 + 2+ = 108 punten
Persoonlijke waardering; 3,5*
Sub-genre: 43. Family & Musical Horror
Themaklassement: 42 + 1 = 43 punten
Voltooid; 1- 28, 30, 32,34, 38, 39, 40, 43, 45, 52, 58, 64, 70, 75, 86, 93
https://variety.com/wp-content/uploads/2021/09/Nightbooks.jpg Deze dark fantasy voor jongere, gebaseerd op een roman van J.A. White, geregisseerd door David Yarovesky (The Hive, Brightburn, Locked) en geproduceerd door Sam Raimi voor Netflix was niet mis! Als horror-fan is deze film misschien ook wel herkenbaar..Alex is namelijk een jongentje dat wordt buitengesloten door zijn klasgenoten vanwege zijn liefde voor horror. Daarom wil Alex zijn "Night Books" verbranden in de kelder maar de lift brengt hem onverwacht naar een spookachtig appartement, waar de heks Natacha woont. Het deed een beetje denken aan horrorserie uit de jaren 90, Are You Afraid of the Dark of een wildere Goosbumps. Sowieso leek lekker op randje van wat angstaanjagend is voor een kind? TOP! Ja dit was leuk! Als een moderne bewerking van Hans en Grietje. Voor volwassen natuurlijk vrij makkelijk te raden wat er gaat komen maar wel erg leuk! Het was voor mij een prima film om te kijken.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8938 votes
76 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 108 + 2+ = 110 punten
Persoonlijke waardering; 2*
Sub-genre: 29. Cannibalism Horror
Themaklassement: 43 + 1 = 44 punten
Voltooid; 1- 30, 32,34, 38, 39, 40, 43, 45, 52, 58, 64, 70, 75, 86, 93
https://thisfilmshouldbeplayedloud.com/wp-content/uploads/2016/09/microwave4.jpg "I may have underestimated May's taste."
Ondanks de titel van de film speelt de magnetron niet de hoofdrol...Het draait hier om Donald, een middelbare bouwvakker die de gastronomisch magnetron-gerechten van zijn vrouw May zat is. Maar er achter komt dat ze wel lekker smaakt. Die Donald werd gespeeld door Jackie Vernon die de stem in de animatie Frosty de sneeuwman verzorgde. Ik ga niet zeggen dat dit goed is of dat het grappig was, maar op een of andere manier was er wel iets van jaren '80 charme aanwezig. Veel van de humor-oneliners, zijn onhandig en vallen gewoon in het niet. Er is wat bloedige...dingen maar bar weinig gore-effecten en veel vrouwelijk vlees, letterlijk en figuurlijk! De komische aspecten en acteerprestaties zijn wisselvallig of het is allemaal een product van zijn tijd. Leuk om eens gezien te hebben maar niet echt goed!
stef89
-
- 150 messages
- 1506 votes
13. Zombieland: Double Tap (Film, 2019) - MovieMeter.nl
99 minuten
FTV, 2 punten
Puntentotaal: 25 punten
Bron: Netflix
Eigen score: 3,5*
Seam
-
- 991 messages
- 2313 votes
82 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal 28
Theatrical release gezien, want die zou schijnbaar vager zijn. En stelde ook niet teleur, op het einde is het wel een aardig groot 'wtf' gehalte. Genoeg om te ontcijferen. De horror in deze film deed me qua stijl en inhoud wel wat denken aan David Lynch, dus als je creepiness gaaf vond, zou ik deze ook zeker een kans geven. Theatraal acteerwerk van vrijwel iedereen, wat in dit geval bijdraagt aan de sfeer. En leuk om Lipscomb te zien, die ik geweldig vond in Retribution (Film, 1987) ( aanrader voor deze challenge ook
)
3.5*
IH88
-
- 9734 messages
- 3186 votes
13. Vinyan (Film, 2008) - MovieMeter.nl
https://assets.mubicdn.net/images/film/24428/image-w856.jpg?1745490436
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 26 punten.
3*
Net zoals veel mensen vond ik het begin erg sterk. Qua onderhuidse spanning zit het allemaal ook wel goed. Maar du Welz kan deze spanning niet volhouden, en als de horror om de hoek komt kijken overspeelt hij zijn hand een beetje. Alsof het een verplicht nummertje is en hij niet wist hoe hij zijn film moest eindigen. Toch een nipte voldoende doordat het nergens vervelend wordt om naar te kijken.
Seam
-
- 991 messages
- 2313 votes
13. Vinyan (Film, 2008) - MovieMeter.nl
(afbeelding)
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 26 punten.
3*
Net zoals veel mensen vond ik het begin erg sterk. Qua onderhuidse spanning zit het allemaal ook wel goed. Maar du Welz kan deze spanning niet volhouden, en als de horror om de hoek komt kijken overspeelt hij zijn hand een beetje. Alsof het een verplicht nummertje is en hij niet wist hoe hij zijn film moest eindigen. Toch een nipte voldoende doordat het nergens vervelend wordt om naar te kijken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
118 minuten
FTV
Puntentotaal: 16 + 2 = 18
https://i0.wp.com/media.disastermovieworld.com/2011/09/cyclone04.jpg?resize=620%2C250
Stond op de lijst van haaien horrorfilms maar is eerder een survival film waarbij de haaien pas naar het einde toe een rol gaan spelen. Er is een grote storm waarbij een vliegtuig in de oceaan stort en een vissersboot vergaat en enkele overlevenden kunnen vluchten via een sloep. Tot slot wordt ook een toeristische boot getroffen en raakt ver verwijderd van de kust. Het is in die boot dat de overlevenden van het vliegtuig en vissersboot samenkomen met de toeristen. Ze moeten zien te overleven met nauwelijks water en weinig eten in de hoop dat ze snel gevonden worden. Het is een goeie film voor wat het was, waarbij er enkele morele dilemma's moesten worden overwonnen bij momenten. Een bemanningslid sterft gaan we aan kannibalisme doen om te kunnen overleven of niet? Dan is er ook nog een zwangere vrouw die op het punt staat om te bevallen en een hondje dat natuurlijk de nadelen ondervond van de hongerige mens in oorlogstijd.
remorz
-
- 2497 messages
- 2742 votes
Speelduur: 87 min
Puntentotaal: 44 punten
-
Subgenre: 23. Australian / Ozploitation / Oceania Horror
Themaklassement: 23 punten (6-10-11-16-17-23-31-32-35-36-37-51-53-57-58-60-61-67-75-79-80-89-100)
Getraumatiseerde farmboy keert jaren later terug naar zijn geboortedorp waar zijn broer de schapen op het ouderlijke erf aan DNA-experimentatie heeft blootgesteld. Temidden van deze losgeslagen bende, overdreven hongerige gemuteerde beesten, probeert hij samen met een dierenactiviste te overleven en een stokje te steken voor de snode plannen van zijn broer. Een belachelijk gegeven uiteraard maar de film teert lange tijd op dezelfde grap, namelijk dat de dommige onschuld van schapen transformeert naar een horde zombie-achtige horrorcreaturen.
https://www.filmaluation.com/uploads/5/5/8/4/5584262/2176622_orig.jpg
I’m all for bizarre humor in een horrorjasje. Met Slotherhouse (2023) nog vers in het geheugen weet ik dat er veel (humor- én horror)potentieel kan schuilen in een moordende dreiging uit belachelijke hoek. Bij die film kwam ook niet het onderste uit de kan, maar heb ik bij tijden toch wel smakelijk gelachen. Het probleem bij Black Sheep is vooral dat het maar niet grappig wil worden.
Het uitgangspunt wordt eigenlijk constant herhaald (schapen happen en rennen bloeddorstig rond) zonder echte sterke grappen eromheen. Ja, het is ironisch dat een vegetarische dierenactivist verandert in een vleesetende schaapmutant maar ook een beetje flauw en voorspelbaar. De acteurs in kwestie hadden verschil uit kunnen maken, maar die missen de timing en delivery om temidden van de rommelige regie de grappen goed te laten landen.
Qua horror is het ook een beetje huilen met de pet op. Veel rondslingerende ingewanden en ledematen maar constant bevlekt met de flauwe humor heeft de spanning of gore niet echt ruimte om te beklijven, waardoor veel scenes tussen de wal en het schip blijven hangen. Niet grappig. Niet eng. En uiteindelijk niet echt boeiend of in toenemende mate misschien zelfs irritant omdat dit op papier gewoon hilarisch had kunnen zijn. Ja, ik vond dit écht een hard watch en gezien de speelduur en het genre is dat vrij verrassend maar meer dan 1,5* kan ik hier niet aan kwijt.
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
42. Dracula: A Love Tale (Film, 2025)
129 minuten
ftv= 2p
puntt= 98
subgenre= 94 vampire horror
themakl= 42
4*
Wat een prachtig gemaakte film was dit, zeg. Hij duurt lang, maar de tijd vloog om. Het verhaal is simpel: Dracula verliest zijn grote liefde en gaat op zoek naar haar reïncarnatie. Het verhaal is meer romantiek dan horror, maar dit gaat hier perfect samen. Het acteerwerk is erg goed en af en toe is er net dat beetje humor wat het geheel wat minder zwaar maakt. Mooie film die het net even wat anders doet. Had het verhaal wat meer diepgang gehad, dan had dit makkelijk 5* kunnen worden. Nu blijft het hangen op 4*
remorz
-
- 2497 messages
- 2742 votes
24. Sightseers (2012)
Speelduur: 88 min
Puntentotaal: 46 punten
-
Subgenre: 73. Road Movie Horror
Themaklassement: 24 punten (6-10-11-16-17-23-31-32-35-36-37-51-53-57-58-60-61-67-73-75-79-80-89-100)
Na Black Sheep bleef ik ik beetje op mijn horrorkomedie-honger zitten en deze stond al eeuwen op mijn lijstje. Al een stuk leuker, zeker eigenzinniger en onmiskenbaar van Britse makelij. Toch wist de film me niet helemaal te pakken.
Tina is een niet al te snuggere dame die nog altijd bij haar dominante moeder inwoont en zich door haar verse boyfriend Chris laat verleiden tot een rondreis met caravan. Met bestemmingen als het potloodmuseum en trammuseum lijkt dat een onschuldige onderneming, maar gaandeweg wordt de reis gekleurd door een ongeval met dodelijke afloop en krijgt de jonge relatie van onze hoofdpersonen een sinistere bijsmaak.
https://images.mubicdn.net/images/film/97378/cache-60430-1745491236/image-w1280.jpg?size=800x
Als je niet weet welke kant een film opgaat en je daar gaandeweg een verwachting bij ontwikkelt, kan het soms teleurstellen waar de film uiteindelijk bij uitkomt. Wanneer Chris toegeeft aan zijn moorddadige uitlaatklep (of wanneer Tina er deelgenoot van wordt) en het dodental oploopt, is het voor de kijker natuurlijk afwachten wanneer de bubble burst. Gaan ze gepakt worden? Gaat er een moord gigantisch uit de hand lopen? Ergens is het wel geinig dat de film de focus op hun relatie blijft houden en dat de teloorgang van hun romantiek uiteindelijk de climax moet vormen; ik verwachtte misschien iets uitbundigers en bleef een beetje underwhelmed achter.
Dus uiteindelijk een wat kleinschaliger verhaaltje over twee mensen die hoopvol en verliefd een reis aanvangen om vervolgens gedesillusioneerd en van elkaar verwijderd af te sluiten. Dat ze daartussenin een handvol onschuldige mensen vermoord hebben, is haast bijzaak te noemen. Ook dat kan je ook onder typische Britse humor te scharen, maar dan niet van het schaterende kaliber dat ik gaandeweg hoopte. Vermakelijk 2,5*
remorz
-
- 2497 messages
- 2742 votes
Speelduur: 103 min
Puntentotaal: 48 punten
-
Subgenre: 03. 1940s Horror
Themaklassement: 25 punten (3-6-10-11-16-17-23-31-32-35-36-37-51-53-57-58-60-61-67-73-75-79-80-89-100)
Erg leuk.
Een architect wordt uitgenodigd in een huis op het Engelse platteland, waarbij de samenstelling van gasten hem griezelig bekend voorkomt. Zich fragmenten herinnerend van een terugkerende droom, doet hij een aantal voorspellingen over het verloop van de avond, die aanvankelijk op ludieke manier de gemoederen onder de gasten bezighoudt. Tussen geluiden van aanmoediging en scepsis, beginnen de aanwezigen hun eigen mysterieuze anekdotes te delen, wat uiteindelijk vijf verhalen oplevert die ieder hun eigen charme hebben en bijdragen aan een sfeervol geheel.
https://s3picturehouses.s3.eu-central-1.amazonaws.com/header/ph_169584230465148000f092e.jpeg
https://wondersinthedark.wordpress.com/wp-content/uploads/2025/05/dead-of-night-6-mirror-1.jpg
Horrorverhalen die misschien wat kuis en geschreven aandoen voor de horrorliefhebber van tegenwoordig, de vertellingen haken thematisch op een leuke manier in elkaar en weten gezamenlijk best een mysterieus en wantrouwig sfeertje op te bouwen, ook al leunt het geheel wat veel op dialoog en is er uiteindelijk weinig engs te zien. Op het einde moet de droom van onze hoofdpersoon dan tot ontvouwing komen en hoewel het wat gekunsteld probeert alle voorgaande verhalen te verbinden, het is zeker voor die tijd aardig delirisch vormgegeven en best bevredigend.
Ja ik heb vannacht meer slaap opgeofferd dan de bedoeling om dit af te kunnen kijken. Fijne vertelling. 3,5*
Shambala
-
- 147 messages
- 0 votes
13. Frozen (2010)
Speelduur : 93 minuten
FTV ( totaal ) : 2 punten ( 25 , 12 x FTV + 1 x RW )
79. Single Location Horror
Degelijke thriller met hier en daar wat horrorelementen. Knap ook om met slechts één locatie en drie acteurs de spanning erin te houden. Of wolven echt zo bloedorstig zijn laat ik even in het midden, we roepen in NL steeds dat ze bang zijn voor mensen ?!
3 *
Subgenres (13)
02,03,04,23,32,63,65,72,75,79,84,85,86