- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
Shambala
-
- 147 messages
- 0 votes
Speelduur : 91 minuten
FTV ( totaal ) : 2 punten ( 21 , 10 x FTV + 1 x RW )
63. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror
Een mooi klassiek spookverhaal en nu niet eens in een groot 'mansion', maar op een verlaten roestig luxe cruiseschip. Mooie beelden aan boord van het 'wrak', maar als ik één puntje mag aanstippen: er mocht wel wat meer vaart inzitten. Goeie cast waaronder een piepjonge Emily Browning.
3 *
Subgenres (11)
02,03,04,23,63,65,72,75,84,85,86
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2934 votes
125 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 61 punten
Subgenre: Clown horror/coulrophobia
Themaklassement: 30 punten
Eigen score: 4*
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/TFdXrnJKNz2EVzwP7K6XQZ.jpg
Wederom geweldige film van Damien Leone. En wederom weet hij zichzelf te overtreffen met de kills. Werkelijk niks is te gek en iedereen is fair game. Heb echt af en toe met open mond gekeken, niet omdat ik het te heftig vond, maar wel indrukwekkend dat dit kan/mag met zo'n succesvolle film. Vaak grijpt een studio dan in om het publiek wat breder te maken. Hier gelukkig niet, en ik baal echt ontzettend dat ik deze niet in de bios zag. Ongetwijfeld zullen ze bij deel 4 een marathon doen hier en daar schrijf ik me vast voor in denk.
Wat Damien vooral leuk doet is het verhaaltje eromheen waardoor de kills ook iets meer impact hebben. Niet dat het een kwalitatief drama is, want daarvoor is het veel te simpel/flauw maar wel net genoeg om nét ff extra van de kills te kunnen genieten. En Art kan inmiddels ook wel meedingen voor top 3 beste killers ooit, zo iconisch is hij inmiddels wel met dat zalige lachje van hem als hij weer iemand met een kettingzaag doormidden boort
.
robertinho
-
- 1514 messages
- 2947 votes
17. Wolfen (1981)
115 minuten
Ftv
Puntentotaal 34
Ik ben toch wel vaak blij verrast als een horrorfilm eigenlijk een politiefilm blijkt te zijn. Zo ook bij deze Wolfen, losjes gebaseerd op een boek van Whitley Strieber (die ook Communion schreef over zijn vermeende contact met onverklaarbare entiteiten). Regisseur Michael Wadleigh gooit het echter over een andere boeg dan in het boek en verweeft een heel duidelijk eco-horror narratief in het verhaal. Daarbij staat vooral centraal welke plek de mens inneemt ten opzichte van de natuur en welke rol de superrijken daarbij hebben.
De film begint met de nachtelijke, ik durf toch wel te zeggen, afslachting van Christopher van der Veer, een rijke vastgoedmagnaat, zijn vrouw en hun lijfwacht in een verlaten parkje. Daarna zullen nog een paar onverklaarbare moorden plaatsvinden, maar dan in het zuiden van de Bronx, een totaal apocalyptische omgeving van puin, stof, dakloosheid en verslaafden. Het moest er op film uitzien als “Dresden after the war,” en daarvoor hoefden de makers verdomd weinig te doen in het New York van die tijd. Verschrikkelijk om in te moeten leven, maar een waanzinnig beeld van de stad uit die tijd.
https://www.ruthlessreviews.com/wp-content/uploads/2022/11/wolfen.jpg
Inspecteur Dewey (Albert Finney) wordt op de zaak gezet en krijgt de hulp van een criminologe / psychologe, Neff (Diane Venora) van een private onderneming die speciaal de belangen van rijken behartigt. Verder duiken er nog tal van interessante figuren op, zoals de waanzinnige spelende Gregory Hines als lijkschouwer, Tom Noonan als dierenexpert, Edward James Olmos als voormalig activistische Native American.
Wellicht dat het voor de echtte horrorliefhebbers wat tegenvalt. Echt spannend wordt het nooit, het tempo ligt wat laag, en daarnaast zitten er nog wat rare keuzes in, zoals het liefdesplot(je) tussen Finney en Venora dat totaal uit de lucht komt vallen en heel misplaatst voelt. Maar in deze stadse omgeving is het heerlijk om Finney zijn gang te zien gaan, bijgestaan door al die kleurrijke figuren, zonder dat ie vaak ook maar een idee heeft van wat er gebeurt en waarom.
https://lobby.cards/wp-content/uploads/2021/10/Wolfen-1981-USA-Lobby-Card-04-NSS-810111.jpg
Kan niks verzinnen
-
- 11 messages
- 795 votes
5.Witte Wieven (Film, 2024) - MovieMeter.nl & Ignore It
Witte Wieven haalt net geen 60 minuten bij mij, daarom combineer ik hem met de korte film Ignore It.
63 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 9 punten
Eigen score: 3,5* (Witte Wieven) & 3* (Ignore It)
6. Hagazussa (Film, 2017) - MovieMeter.nl
102 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 11 punten
Eigen score: 3*
Theunissen
-
- 12273 messages
- 5515 votes
Speelduur: 81 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 8 + 2 = 10 punten
Na afgelopen maandag de leuke en vermakelijke Sciencefiction / Horror film "Forbidden World (1982)" te hebben gezien, dacht ik dat deze "Galaxy of Terror" ook leuk en vermakelijk zou zijn, maar dat viel toch vies tegen.
Galaxy of Terror, geregisseerd door Bruce D. Clark en geproduceerd door Roger Corman, is een typisch voorbeeld van de vroege jaren 80 sciencefiction-horrorfilms die schaamteloos meeliftten op het succes van "Alien (1979)". Hoewel de film inmiddels een cultstatus heeft verworven, zijn de tekortkomingen duidelijk zichtbaar, vooral wanneer men hem bekijkt met een kritische blik.
Het is onmiskenbaar dat "Galaxy of Terror" in een haastige Corman-productieomgeving is gemaakt. Het budget was laag, en dat zie je terug in de sets, die vaak bestaan uit karton en piepschuim, en in special effects die vandaag de dag eerder lachwekkend dan angstaanjagend zijn. Wel verdient de jonge James Cameron (destijds nog werkzaam als production designer en tweede unit director) krediet voor enkele creatieve oplossingen met licht, miniaturen en praktische effecten. Zonder Camerons vindingrijkheid zou de film er nóg goedkoper uitzien.
De film is het meest bekend om een expliciete en controversiële scène waarin een vrouwelijke bemanningslid door een gigantisch buitenaards wormwezen van haar kleding wordt ontdaan en daarna overmand / verkracht wordt.
https://cdn2.aznude.com/taaffeoconnell/galaxyofterror/taaffe_o_connell_3ba016.jpg
"Galaxy of Terror" is een typisch B-film product, namelijk goedkoop, exploitatief en vooral bedoeld om snel winst te maken op de "Alien"-hype. Hoewel er cultwaarde en campy charme in schuilt, is de film als serieuze Sciencefiction / Horror een mislukking. De vlakke personages, het rommelige verhaal en de nadruk op schokkende effecten in plaats van spanning zorgen ervoor dat de film eerder als curiositeit dan als kwaliteitscinema overeind blijft.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4899 votes
19. Extraordinary Tales (2015)
74 minuten
FTV (2punten) - Totaal : 38 punten
subgenre: 17. Animated Horror
Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,17,18,21,71
Themaklassement: 19 punten
Eigen score: 2.5*
https://geekdad.com/wp-content/uploads/2015/10/ETales.jpg
Een omnibus met 5 animatiefilms met elk een bekend Edgar Allen Poe verhaal. Goh, ik ben nooit een liefhebber geweest van Poe-literatuur. Heb er al verschillende verfilmde versies van gezien met vooral Vincent Price in een hoofdrol, maar telkens liet het me onverschillig. Ook deze 5 verhalen, met de dood als rode draad, hadden dat effect. Dan kan ik ze alleen beoordelen qua uitwerking. Persoonlijk vond ik de 2de "The Tell-Tale Heart" en de laatste "The Masque of the Red Death" meer mijn ding. Het 2de verhaal met als verteller niet minder dan Bela Lugosi himself vond ik prachtig in zwart-wit. En Bela's grafstem gaf het de juiste vibe. De laatste vond ik door zijn zweemerige, waterverf-look enorm mooi qua visualisatie. De minste vond ik "The Pit and the Pendulum" wat visuele techniek betreft. Het verhaal heb ik altijd fascinerend gevonden. De overblijvende filmpjes , met Christopher Lee en Julian Sands als vertellers, vond ik gewoonweg doorsnee. Al bij al geen complete ramp deze produktie, maar ook niet iets om overenthousiast over te zijn.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
13. Sputnik (2020)
Speelduur: 113 minuten (FTV, Rusland)
Punten: 2 (totaal 26)
62. Outer Space Horror
Voltooid: 12/100 (13, 15, 50, 58, 62-63, 65-66, 74, 83, 93, 99 - 100)
http://walkdenentertainment.com/wp-content/uploads/2020/09/SPTNK_Still6-1024x429.jpg.webp
1983 USSR. Een ruimtemissie gaat fout, slechts een kosmonaut keert terug met een buitenaardse parasiet met wie hij nu in symbiose leeft. Een neurofysiologe die in de problemen gekomen is door haar onorthodoxe behandelingswijzen wordt erbij geheeld om de situatie te beoordelen.
Sputnik probeert vooral heel donker, letterlijk zelfs ook door de kleuren, morose en donker te zijn. In het proces komt het vooral saai over met weinig te zeggen, ethische keuzes dat het naar voren wilt brengen zijn niet interessant. Jij denkt toch aan veel betere films zoals Arrival, altijd Alien en misschien omdat Russisch toch een hint van Solaris maar hier had ik weinig aan. In Rusland was dit een heel grote hit blijkbaar.
moviemike
-
- 1309 messages
- 5775 votes
10. The Lair (2022)
Speelduur: 97 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 20
Subgenre 13: Action Horror
Themaklassement: 10 punten
Voltooid: 1-2-13-18-28-40-47-63-68-100
Bekeken via: Streamz
Beoordeling: 2,5*
https://s3.cine3.com/2022/10/the-lair-charlotte-kirk-02.jpg
Geheime experimenteren, ergens in Afghanistan, hebben bloeddorstige monsters gecreëerd. Een nabijgelegen legerbasis dient het op te nemen tegen deze gedrochten.
Een soort van Aliens in de woestijn.
Een voortdurend tempo aan actie houdt de vaart erin en regisseur Neil Marshall haalt nergens het niveau van The Descent maar weet ondanks alles nog wel wat luchtig entertainment te bieden.
Dentheman
-
- 492 messages
- 642 votes
17) The Exorcist III (Film, 1990)
Speelduur: 110 minuten
Datum van zien: dinsdag 23 september 2025
Medium: Amazon prime
Waardering: 3
Themaklassement: subgenre 8 - 1990s horror
Punten themaklassement: 17/100
Behaalde subgenres: 1, 2, 3, 4, 5, 6 , 7, 8, 11, 13, 17, 19, 33, 35, 37, 85 en 87
Review: Ik zat een beetje in dubio, geen geweldig grote keus op mijn streamingdiensten op 90s films die ik nog niet gezien had, dus de keuze is uiteindelijk op dit vervolg op 1 van de horror GOATs gevallen. Vreemd genoeg deze nog nooit eerder gezien, op enkele fameuze fragmenten na, waarschijnlijk in een YT lijstje ergens een keer voorbij zien komen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik aangenaam verrast was. Geen onuitwisbare indruk, maar toch zeker wel een prima filmpje voor zo tussendoor, zeker gezien de leeftijd en het feit dat het nr 3 in de serie is alweer. Ik vond de banter tussen de detective en de priester wel om te gniffelen en de wisselende gezichten bij de gemini killer ook wel leuk gedaan. Toegegeven, sommige special effect zijn natuurlijk achterhaald, en flink ook, maar al met al werd er toch wel een onheilspellend sfeertje neergezet, ondanks dat er feitelijk niet eens zo heel veel gebeurd gedurende de film. Het sounddesign doet hierin ook een hoop natuurlijk en de paar iconische scenes die er wel in zitten, werken ook echt goed.
Qua acteerprestaties viel mij vooral op dat George C. Scott af en toe wel ineens heel erg uit de bocht vloog met zijn emoties, in principe prima te herleiden tot de situatie waar hij zogenaamd in zou zitten, maar het gebeurde in mijn optiek juist op hele vreemde momenten, maar wie ben ik... Brad Dourif speelt daarentegen een sterk staaltje in zijn cel, chapeau!
Stevige voldoende voor deze 90s prent van mij!
Kondoro
-
- 11524 messages
- 2866 votes
07. Train (2008)
94 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 14
Subgenre: 84. Survival Horror
Themaklassement: 6 punten
(Voltooid: 11, 46, 71, 72, 84, 97)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/45000/45060.jpg?cb=1370384239
Vond dit dan toch wel weer vrij matig allemaal. Hoewel het gewoon wel een typisch eind jaren '00 product is, kan ik er niet zoveel mee. Het komt allemaal onwijs langzaam op gang, en hoewel dat nergens erg is natuurlijk weet de film me uiteindelijk ook helemaal niet te overtuigen. Qua verhaal is het allemaal la niet zo heel interessant, qua acteerkunsten laat de film ook behoorlijk wat achterwegen liggen.
Maar Raff weet wel wat die wilt, en komt met een soort Hostel type film aanzetten. De bodygore is lekker, en daar verdient de film zeker zijn punten. Maar zoveel of zo erg als men hier suggereert zag ik niet terug in de film. Toch jammer, er had misschien wel wat meer in gezeten maar helaas vond ik dat niet terug in de film. Prima om eens te zien, maar dat was het ook wel.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4899 votes
20. The House That Would Not Die (1970)
74 minuten
FTV (2punten) - Totaal : 40 punten
subgenre: 61. Occult & Witchcraft Horror
Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,17,18,21,61,71
Themaklassement: 20 punten
Eigen score: 2.5*
Middelmatige TV-film die eerder mysterie/thriller kan meekrijgen als tag dan horror. Persoonlijk vind ik niet dat deze film onder de rubriek Occult & Witchcraft thuishoort. Maar, hij stond in het lijstje voor inspiratie
Of het moet zijn dat de persoon die dit lijstje heeft samengesteld een scèance ziet als iets occults. Ook de buurman Pat laat dat woord ergens vallen tijdens een gesprek. Soit, occult of niet, echt horror is het niet. Sara en buurman Pat zijn telkens bezeten op een juist getimed moment. De hints en aanwijzingen worden wel enorm snel gevonden. Ze zijn ook enorm snugger als het gaat over de juiste conclusies te trekken. Kortom, het verloopt allemaal te gemakkelijk waardoor het eigenlijk geen moment spannend is. Er zijn betere TV-films denk ik 
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
121 minuten
ftv=2p
puntt= 96
subgenre= 93 Universal horror
themakl= 41
3*
Film uit 1999 waarin de duivel weer eens probeert de wereld over te nemen. Beveiliger Jericho probeert dit te voorkomen samen met het door satan gezochte meisje Christine. Weinig origineels, maar het wordt allemaal prima neergezet. Veel actie, maar dat is ook niet geheel onverwacht van een film met Arnold Schwarzenegger. Prima film om eens een keertje gezien te hebben, maar ook niet meer dan dat.
Shambala
-
- 147 messages
- 0 votes
Speelduur : 90 minuten
FTV ( totaal ) : 2 punten ( 23 , 11 x FTV + 1 x RW )
32. Comedy / Parody Horror
MM én ik geven de film 'komedie ( horror )' als subgenre mee. Maar helaas, deze 'parodie' op de Twilight saga wordt nergens echt grappig en / of eng. Ach, ik geef een paar puntjes voor de vampier make-up, omdat ik in een goede bui ben. Minste film die ik tot nu toe zag.
2 *
Subgenres (12)
02,03,04,23,32,63,65,72,75,84,85,86
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4899 votes
Ook nog snel het lijstje weer bijgewerkt.
Al 515 films de revue gepasseerd.
Zelf heb ik er daar nog maar 170 van gezien. Ik blijf rond die 33% hangen 
joolstein
-
- 10841 messages
- 8938 votes
Ook nog snel het lijstje weer bijgewerkt.)
Voor mij blijf het lijstje rond de 61% gekeken wat goed is voor 318 van de 515 films
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
11. The Fly 1986 – RW – 95 minuten
https://monsterzone.org/wp-content/uploads/2021/10/screenshot-2021-10-05-at-08.37.01.png?w=1024
Subgenre: Body horror / 80's horror
https://static0.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/06/The-Fly-feature.jpg
The Fly blijft voor mij een unieke en impactvolle filmervaring. Toen ik hem als 13-jarige voor het eerst zag, maakte hij samen met Halloween een onuitwisbare indruk. De transformatiescènes van Jeff Goldblum, vooral die met zijn nagels, bezorgden me destijds meerdere nachtmerries ,,,en eerlijk gezegd werken ze nog steeds.
De chemie tussen Geena Davis en Jeff Goldblum spat van het scherm (niet verwonderlijk, want ze werden later een stel en trouwden zelfs). Goldblum zet hier echt een glansrol neer. Cronenberg tilt de body horror naar een nieuw niveau met zijn kille stijl, die de film nog beklemmender maakt. Opvallend vond ik dit keer het vrij statische camerawerk, wat contrasteert met de hyperdynamische stijl die we tegenwoordig gewend zijn (denk aan Bay of Greengrass).
Toch zit er meer in deze film dan alleen gore. Tegen het einde krijgt Goldblums personage bijna filosofische trekjes, zoals wanneer hij zegt dat hij misschien wel de eerste ‘insect-politicus’ kan worden. https://i.redd.it/nvo9ly0l1irb1.gifDat soort vondsten maken de film tijdloos. Voor mij een absolute klassieker die nooit opnieuw verfilmd zou moeten worden.
Beoordeling: 4 sterren 1 punt (RW).
12. The Home 25 FTV 95 minuten
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQGitN6SHQKo0u7-V5kH60SH2Lcgu5DLJzWdg&s
Subgenre: Horror / komedie-elementen
https://variety.com/wp-content/uploads/2025/03/The-Home.jpg
Tja, The Home is zo’n film die van alles probeert te zijn, maar daardoor uiteindelijk nergens echt overtuigt. Pete Davidson is een coole gast en absoluut grappig ,zijn serie Bupkis kan ik iedereen aanraden , maar als hoofdrolspeler in een horrorfilm weet hij de boel niet echt te dragen.
De film heeft zeker momenten die vermakelijk zijn, soms zelfs onbedoeld hilarisch, en daardoor heb ik me niet verveeld. Maar qua horror komt het nergens echt uit de verf. Het einde is bovendien een grote teleurstelling,wel een hilarische teleurstelling met een botte bijl
. Geen spijt dat ik hem gezien heb, maar dit is er eentje die je vooral meekijkt voor de lach, niet voor de spanning.
Beoordeling: 2,5 ster 2 punten (FTV).
colombiaantje
-
- 30 messages
- 0 votes
85 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 48 punten
Eigen waardering: 2*
Bron: Prime
19. Black as Night (Film, 2021)
87 Minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 51 punten
Thema: 94. Vampire horror (afgevinkt:87,16,32,23,37,75,11,45,92,48, 98,76,14,75, 94)
Eigen waardering: 2,5*
Bron: Prime
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
94 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 58
Subgenre: 31. Clown / Coulrophobia Horror
Themaklassement: 29 punten
Eigen rating: 2,0*
https://parlorofhorror.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/09/scary-or-die-pic-71.jpg
Had vooraf niet verwacht dat dit een anthologiefilm betrof, maar wellicht was dat achteraf ook beter. Afwisseling kunnen dit soort filmpjes namelijk wel gebruiken en voor een groot gedeelte blijft dit ook best consistent, maar het allerlaatste segment blinkt uit in onkunde en saaiheid. De enige reden waarom deze film overigens op mijn lijst stond was omdat het de profielfoto betreft van medegebruiker ikkegoemikke.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
30. Berberian Sound Studio (2012)
92 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 60
Subgenre: 47. Giallo Horror
Themaklassement: 30 punten
Eigen rating: 3,0*
Ik ben een liefhebber van de modernere Giallofilms of odes en koos daarom deze editie voor een wat recentere film, ook al is Berberian Sound Studio niet meteen een volbloedje. Wel een fijn project met voldoende eigenzinnigheid en sterk acteerwerk. Op het vlak van audiovisuele kunst echter wat braaf voor een film die deze thema's in de inhoudelijke basis uitademt.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
31. The Clown at Midnight (1999)
91 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 62 + 14 bonuspunten (31 films) = 76 punten
Subgenre: 31. Clown / Coulrophobia Horror
Themaklassement: 31 punten
Eigen rating: 1,0*
Film is ongeveer net zo lelijk geschoten als dat de poster is, ik vind het verbazingwekkend dat dit geheel nog daadwerkelijk zoveel stemmen heeft weten te bemachtigen. Zal wel met een aantal opvallend bekende namen en het thema te maken hebben, maar ik vond het vooral saai en weinig overtuigend op het vlak van griezelen.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
85 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 78 punten
Subgenre: 57. Monster / Creature Feature / Mutant Horror
Themaklassement: 32 punten
Ik ben altijd te porren voor een nieuwe film van Steven Kostanski, maar gevoelsmatig is Frankie Freako een stapje terug en wellicht gewoon iets dat uit zijn systeem moest. De terugkeer van Conor Sweeney (die het overigens wel ontzettend leuk doet) geeft daar dan ook alle schijn van, want die was voornamelijk in de ultragoedkope eerste projecten aanwezig. Het is dus wat jammerlijk, maar het vermaakt goed en de effecten zijn uiteraard van hoog niveau.
Voor de medegebruikers die deze regisseur ook kunnen waarderen, zijn nieuwste film wordt volgende maand in Amerikaanse bioscopen uitgebracht, dus dan zullen digitale kopieën niet bijzonder veel langer duren.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2941 votes
100 min
FTV: 2 punten
totaal punten: 33
Subgenre: 41. Exorcism Horror
Totaal subgenres: 18/100 (1, 6, 19, 20, 34 - 37, 41, 49, 54, 57, 59, 67, 90, 97, 99, 100)
Bijzondere film, neo realistische horror, zuid Italië gevangen in prachtig zwart wit. Purif is smoorverliefd, maar haar liefde gaat trouwen met een ander. Gek van liefde vervloekt ze hem en zegt bezeten te zijn door de duivel. Hierop keert hele dorp zich tegen haar en wordt ze als heks uitgekotst. Het sterke is dat er geen enkel bovennatuurlijk element is, geen idee of purif ‘echt’ bezeten is of gewoon de kluts kwijt, hierdoor wordt het een veel sterke film over de rol van geloof en bijgeloof in een patriarchaal systeem. En Daliah lavi is een force of nature!
Inclusief beroemde scène die inspiratie was voor de exorcist, daarom vind ik ‘m wel mooi in subcategorie exorcism. 4*
Noodless
-
- 10044 messages
- 6180 votes
35 Les Animaux Anonymes (Film, 2020)
Speelduur: 64 minuten
FTV 2 punten
Totaal 83
Thema 12 Abandoned Places
Themaklassement : 35 punten ( 1 + 4 + 12 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 28 + 32 + 35 + 36 + 43 + 44 + 45 + 47 + 58 + 60 + 62+ 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 72 + 79 + 80 + 83 + 86 + 87 + 93 + 94 + 96 + 97)
Beoordeling: 1*
https://lepolyester.com/wp-content/uploads/2021/01/les-animaux-anonymes-1.jpg
Gezien het interessante thema zou je een leuke film kunnen verwachten. Helaas wordt de kijker voortdurend van de ene naar de andere scène gesleurd, vaak nietszeggend of heel kort, om daarna weer terug te gaan naar de vorige scène. Dit constant gepaard met zwarte beelden die de overgangen maken tussen de twee scènes. Heel irritant. Nergens wordt het spannend of eng want je krijgt nooit een band met de personages. De kijker krijgt geen enkele informatie over de personages en al zeker niet van de mensachtige wezens. Uiteraard is de bedoeling van de regisseur duidelijk, maar hier kon men heel wat meer van maken. Gelukkig duurt de film maar iets meer dan een uur. 2/10
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3125 votes
113 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 16
1,5/5.0
https://images.static-bluray.com/products/reviews/15364.jpg
113 minuten is lang als er niet heel veel gebeurd. Af en toe een leuk moment. Maar vooral veel nietszeggende scenes en personages. Geen enkele chemie tussen de acteurs en nergens wil het maar spannend en/of eng worden. Jammer. Met dit materiaal kun je veel doen. Het boek heb ik nooit gelezen en ook de eerdere films/series niet gezien. Dus ergens mee vergelijken kan dan ook niet. Dit was in ieder geval niet heel goed.
85 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 18
3.0/5.0
https://images.static-bluray.com/reviews/7662_1.jpg
Heel fijne film van de heren Gordon en Yuzna. Verhaal stelt niet veel voor en is meer een kapstok om zo veel mogelijk bizarre momenten en smerigheid aan de kijker voor te schotelen. Jeffrey Combs is op dreef. Maar ook de ondersteunde cast is goed te pruimen. Foree kende ik eigenlijk alleen van Dawn of the Dead, Leuk om ook eens een andere kant te zien van hem. De visuele effecten zijn natuurlijk enorm verouderd, maar de make up ziet er nog erg goed uit. De film is kort en er gebeurt heel veel. Helaas is daarbij niet alles even interessant. Maar de scenes met de machine maken veel goed.
95 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 20
3.0/5.0
https://images.static-bluray.com/reviews/20920_12.jpg
Ik heb een zwak voor films zoals Underwater waarin ontsnappen onmogelijk is omdat met "gevangen" zit in de ruimte en in dit geval onder water. Met de sfeer zit het goed. Het claustrofobische komt goed over. Je zit samen met de personages in spanning te wachten op wat er komen gaat. En wat er komt is soms erg knullig en heel veel is vanuit andere films uit dit genre gejat. Waarbij je vaak aan The Abyss moet denken. Stewart lijkt daarna ook af en toe veel op Ripley uit Aliens. De creature design mag er ook zijn en doet haat Lovecraftiaans aan. Geen hoogvlieger en af en toe erg knullig. Maar de film heeft een fijne sfeer en bied genoeg vermaak.
141 minuten
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 22
5.0/5.0
https://images.static-bluray.com/reviews/32562_28.jpg
De film die bij de vorige editie het meest? werd bekeken en ook vaak hoog werd beoordeeld. Ik zat vorig jaar in een positie dat naar de bios gaan er niet echt in zat voor mij. Maar nu dan ook eindelijk gezien. En het stelde niet teleur. Wat een trip was dit. Bizar, smerig, interessant, knotsgekke personages, Moore die de sterren van de hemel speelt en zich hiermee opnieuw weer op de kaart zet na jaren van middelmatige rollen. Qualley die haar perfect aanvult. Maar ook Dennis Quaid gaat helemaal los. De regie is strak, het camerawerk is om van te smullen. Er zit zoveel in The Substance dat je meteen weer wil kijken. Ik heb zo erg genoten van deze film. Goed voor de volle score. Alweer een tijd geleden dat ik de volle score heb uitgedeeld bij een eerste kijkbeurt.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
33. Hostage (2021)
79 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 80 punten
Subgenre: 52. Home Invasion Horror
Themaklassement: 33 punten
Eigen rating: 1,5*
Horrorthriller die wordt genekt door het middelmatige en overmatig theatrale acteerwerk. Het neemt de spanning, maar ook de doorgedreven originaliteit gevoelsmatig constant weg uit elke veelbelovende scene. Een aantal keren niettemin verrassend, maar over de grote lijn veel te braaf en weinig memorabel.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
34. Him (2025)
96 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 82 punten
Subgenre: -
Themaklassement: 33 punten
Eigen rating: 3,5*
Veel negatieve geluiden, maar ik vond 'm best leuk! Originele combinatie tussen sport en horror met een overtuigende visuele look. Een aantal smerige beelden worden bijzonder naargeestig en gnarly in beeld gebracht en Marlon Wayans is zeer memorabel als doorgedreven topsporter. De verklaring is echt te bizar (in de negatieve zin) voor woorden, maar alles daarvoor wist me best te pakken.
John Milton
-
- 24231 messages
- 13399 votes
Ik heb een weekend zonder mamma en drie kantoordagen met volle avonden achter de rug, dus de JM machine ligt stil. En morgen en overmorgen (dan word ik oud!) ook. Volgende week pas weer op stoom, vrees ik.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQtqeUQpCsfrjKRAvBu8adrQ1NqXA6fSCkxEg&s
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
102 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 83 punten
Subgenre: 79. Single Location Horror
Themaklassement: 34 punten
Eigen rating: 2,5*
Prima voor een keertje. Iets te serieus om als tussendoortje in de boeken te gaan, maar daartegenover te repetitief om echt origineel uit de hoek te komen. Het ziet er allemaal goed uit en het acteerwerk is goed, maar ik vond het allemaal een gebrek hebben aan spanning. Op visueel vlak heerst er niettemin een aardige beheersing, aan de andere kant zitten de constante flashbacks het tempo in de weg. Zo wisselen de pluspunten en minpunten elkaar voortdurend af en kom ik terecht op een middelmatig cijfer.
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
80 minuten
FTV (2). Totaal aantal punten = 84 punten
Subgenre: 21. Art / Slowburn / Elevated Horror
Themaklassement: 35 punten
Eigen rating: 3,5*
https://deeperintomovies.net/journal/image23/coughing1.jpg
Erg geestig. Ik ben wel een beetje een schaduwfan van Quentin Dupieux, die elke keer toch wel iets origineels weet neer te zetten. Persoonlijk waren de odes aan de jaren 50/60 niet echt voor mij, maar gelukkig wisselen de makers dit voortdurend af. Een bizarre genrecombinatie van allerlei uitgangspunten die verbazingwekkend genoeg goed bij elkaar worden gebracht. Aanrader!
oup
-
- 588 messages
- 3197 votes
16. Late Night with the Devil (2023) - 93 min - Australië
Bron: Netflix
FTV (2): totaal aantal punten = 32
Subgenre: 46. Found Footage Horror
Themaklassement: 16 punten
Complete subgenres: 13, 22, 23, 40, 45-47, 50, 58, 71, 74, 79, 80, 94, 97, 100
Wel geinig concept. Qua uitvoering niet helemaal mijn ding. Het duurt lang, te lang, voordat er wat vaart in LNwtD komt. Het acteerwerk was op momenten ook wat vervelend. Grootste minpunt was voor mij het ontbreken van enige spanning. Ja, er is een korte opleving (exorcist), maar het dooft toch ook redelijk snel weer uit. Al met al blijft het wel onderhoudend zonder kwalitatief door de ondergrens te zakken en de speelduur is prima.