• 178.426 movies
  • 12.237 shows
  • 34.020 seasons
  • 647.758 actors
  • 9.379.128 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

5. Slotherhouse (2023)

Speelduur: 93 min
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 10 punten
-
Subgenre: 32. Comedy / Parody Horror
Themaklassement: 5 punten (32-36-51-75-100)

Horror met een knipoog omdat het geïntroduceerde gevaar uit een dergelijk belachelijke hoek moet komen dat komedie als nevengenre eigenlijk onvermijdelijk is. Men vergelijkt het veelal met een doorgesnoven beer of een meteorologische samengebalde school haaien, maar eigenlijk vind ik dat deze film er verbazingwekkend weinig mee doet. Het doet in ieder geval weinig om het ridicule basisgegeven te pushen.
https://www.cinematicrandomness.com/wp-content/uploads/2024/01/slotherhouseimg004.jpg
Ok, het is bizar grappig dat de sloth in kwestie in staat is te autorijden en zijn eigen social-media-account te onderhouden (#killersloth) maar ik had eigenlijk verwacht dat vooral de moordscenes die humor nog wat meer zouden uitbuiten. Of dat die scenes wat grafischer in beeld gebracht zouden zijn maar veel verder dan een schreeuwend slachtoffer met opgeplakte pluchen knuffel komt de film niet. Het heeft daarbij tevens te kampen met wat serieuze pacing-problemen, waarbij het script soms te lang stilstaat bij minder interessante momenten. Ook de ingefietste moraal over populariteit en geveinsde werkelijkheid vs jezelf zijn is net niet belachelijk genoeg om als meerwaarde te gelden.

Toch 2,5* omdat het basisgegeven me wel mee heeft. Het had gewoon veel meer potentie qua belachelijkheid.

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

6. Barbarian (2022)

Speelduur: 102 min
Puntentotaal: 12 punten
-
Subgenre: 79. Single Location Horror
Themaklassement: 6 punten (32-36-51-75-79-100)

In de aanloop naar Creggers nieuwste heb ik deze nog maar een keer opgezet, denkende dat ik ‘m al een keer gezien had maar al vrij snel bleek het toch een FTV te zijn.

En de film begint goed met de dubbel geboekte B&B en Bill Skarsgård die misschien wel, misschien niet te vertrouwen valt. Goede casting, want de man bewandelt de koorddans tussen aimabel en potentieel creepy als geen ander. Bovendien weet je als kijker lange tijd niet uit welke hoek het kwaad valt te verwachten. Lange tijd gaat dit goed, hebben de dialogen genoeg ruimte voor wantrouwen en worden scenes geduldig uitgewerkt met goede spanningsopbouw, viezige settings.
https://www.slashfilm.com/img/gallery/the-grossest-scene-in-barbarian-was-actually-hilarious-to-film/l-intro-1667242625.jpg
Toch rammelt de structuur voor mij een beetje. Niet zozeer omdát de film halverwege van perspectief (én toon) wisselt, wel omdat het overkomt alsof Cregger tijdens het schrijven op dat punt ook nog niet wist waar het verhaal naartoe moest gaan, vast kwam te zitten en uiteindelijk een derde persoon nodig had. Het voelde een beetje als een ‘en toen dit en toen dit oh en trouwens daarvoor dat’. Zeker in het laatste half uur tot aan de ontknoping gaat het goed opgebouwde, solide begin een beetje verloren in een brij van erbij verzonnen types, gebeurtenissen en backstories.

Zéker niet onaardig maar voor mijn gevoel mag het plottechnisch wel wat hermetischer want qua sfeer zit hier wel snor. 3*

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

7. Weapons (2025)

Speelduur: 128 min
Puntentotaal: 14 punten
-
Subgenre: 61. Occult & Witchcraft Horror
Themaklassement: 7 punten (32-36-51-61-75-79-100)

Wordt dit dan de horrorfilm van het jaar?

Ik huiverde er een beetje voor, want net als met Barbarian (2022) (blijkbaar is dit de manier waarop de man te werk gaat), geeft Cregger toe dat hij bij aanvang van het schrijven nog niet wist waar het verhaal op uit zou komen. Het basisgegeven (een klas kinderen wordt ’s nachts om exact dezelfde tijd wakker en verlaten allemaal hun ouderlijk huis) staat natuurlijk garant voor een mysterieuze en catchy trailer, maar nog niet weten hoe dit verklaard moet worden en maar beginnen te schrijven, voelt voor mij echt als andersom te werk gaan.
https://i.insider.com/68963051cfc04e97619b1d62?width=1200&format=jpeg
Dus ik was een beetje bang dat Weapons hetzelfde structuurprobleem zou opleveren als Barbarian maar hier werkt het allemaal zó veel beter. De verschillende perspectieven haken veel beter in elkaar, dragen gestaag bij aan het mysterie en weten achtereengeschakeld de spanning goed op te bouwen. En hoewel aunt Gladys (goed gecast!) een béétje een uit-het-niks-personage blijft, levert het een vrij solide geheel op.

Enkele ijzingwekkende scenes bovendien (als Ms. Gandy tijdens haar stake-out inslaapt en een lok haar kwijtraakt bijvoorbeeld), goeie jump scares (Gladys op het plafond), aangevuld met wat plotse gore en gewelddadigheid (Marcus die zijn geliefde dood head-butt) en een opgerekte ontknoping die aardig op de lachspieren werkt maar tevens een heerlijk bevrijdende catharsis vormt.

Jaaa, dit kon ik wel smaken. Nog steeds niet zo compact als ik zou wensen en wellicht dat bij herziening sommige scenes wat overbodig meanderen (Gandy die in de drankwinkel aangevallen wordt door die agent z’n vrouw) maar met genoeg spanning en ontlading om van te smullen. 4*

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

8. Truth or Dare (2018)

Speelduur: 101 min

RW: 1 punt

Puntentotaal: 15 punten

-

Subgenre: 35. Demons / Devils / Possession Horror

Themaklassement: 8 punten (32-35-36-51-61-75-79-100)

Creepy imagery dat hierna met Smile (2022) natuurlijk een eigen leven is gaan leiden. In deze film achtte men het noodzakelijk om er nog een soort spel aan te verbinden en het van een backstory te voorzien. Het hangt daarmee een beetje tussen je standaard tiener-slasherhorror en folk-horror-light met een vleugje technologie in. Een beetje aan de gekunstelde kant, want als de tieners in kwestie allemaal een beetje á la Final Destination (2000) beginnen te sneuvelen, bedenk je als kijker dat zelfs die film minder poespas nodig had voor hetzelfde resultaat.

https://thespool.net/wp-content/uploads/2018/04/Truth_or_Dare_trailer.jpg

Toch werkt het voor mij allemaal wel en zeker de momenten dat de demon beurtelings van de vrienden bezit neemt, zijn vrij effectief in beeld gebracht met swingende camera en uiteraard die (CGI-getweakte) duivelse grimassen. Uiteindelijk wordt het een beetje lachwekkend hoe omslachtig ons team de duivelse manifestatie tracht te ontrafelen en te slim af te zijn (de vele ritjes op en neer naar Mexico getuigen daarvan), het einde is dan nog best geinig gevonden. 3*

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

Hij is goed! Ik zal bij de volgende afbeelding toch maar even 2x nadenken, alhoewel ik vermoed dat de comic stijl mn ass wel saved

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

22. After Midnight (Film, 2019)

83 minuten

ftv= 2p

puntt= 44

subgenre= 74 romantic horror

themakl= 22

1,5*

Ik hou van kleine projecten en ik vind het dan ook heel vervelend om een slecht cijfer te geven, maar o wow, dit was gewoon erg slecht. Hank en Abby zijn een stelletje totdat Abby een briefje achterlaat dat ze weggaat en Hank daar behoorlijk stuk van is. Ondertussen komt er elke nacht een monster aan zijn deur, maar volgens zijn vrienden is het geen monster maar een beer ofzo. Dan wordt er heel veel gepraat en gepraat en oeverloos gepraat en als kijker probeer je op te blijven letten, maar de film maakt het je niet gemakkelijk. Het gaat nergens heen, een zielloze film die misschien op papier leuk leek maar in de realiteit gewoon te saai is. Ik wil meer zien dan alleen mensen die over onderwerpen praten die me niet interesseren. Daarom kom ik niet hoger dan 1,5*

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

9. I Know What You Did Last Summer (2025)

Speelduur: 111 min
Puntentotaal: 17 punten
-
Subgenre: 80. Slasher Horror
Themaklassement: 9 punten (32-35-36-51-61-75-79-80-100)

Ok, stom gegeven: ik heb deze film laten spoilen door chatgpt toen ik vroeg een recap te geven van de gebeurtenissen uit het origineel. Ondanks uitdrukkelijke vermelding dat ik de remake uit 2025 aan het kijken was en geen spoilers wenste, was dit zijn repliek:

Chat: Oh - cool, since you’re watching the 2025 version, here’s how the killer twist works in that one without ruining all the big surprises ahead of where you are:

- The main killer is Stevie

Ik betwijfel of ik deze zonder die onthulling een betere film had gevonden. Voor aanvang en zelfs tijdens het kijken, kon ik niet echt verzinnen wat de noodzaak is geweest voor deze rehash van een niet-echt-geweldige 30 jaar oude film. Er is wat getweaked aan het basisgegeven en net als bij grote broer Scream (1996) is de onthulling dat een van de vrienden zich in de tussenliggende tijd tot moordenaar ontpopt heeft er wel eentje om van achter je oren te krabben, door AI verklapt of niet.
https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/562b4faa209a5422d2fb317434a5f687e3197c0606b352fd4e87d00abfd58c27.jpg
Ook de herintrede van oude personages voelt als een soort misplaatste fan-service (zijn er daadwerkelijk échte fans van het origineel?). Daarbuiten zijn de kills zowat zonder uitzondering weinig inspirerend: voor een killer met een vleeshaak verwacht je toch dat het een en ander wat uitbundiger opengereten wordt. Ook in verschijning maakt onze boef weinig indruk met dat suffige monochrome regenpakkie en visserspetje.

Ik weet bovendien niet hoeveel er in de editing room gesneuveld is maar meermaals doen bepaalde uitgesproken dialogen ook wat vreemd of random aan (als bijvoorbeeld de dames op het laatst verklaren dat alles vermeden had kunnen worden als mannen in therapie zouden gaan). Huh? Hoe bedoel je?

Een film die verschillende generaties bij elkaar lijkt te willen brengen maar tegelijk onderstreept dat het wat weinig inhoud of charme (oud óf nieuw) bezit om dat voor elkaar te krijgen, waardoor ik me echt afvraag voor wie deze film is. Jennifer Love Hewitt vat het eigenlijk wel goed samen: “Nostalgia’s overrated.” 2*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4902 votes

08. Critters 3 (1991)

86 minuten

FTV (2punten) - Totaal : 16 punten

subgenre: 8. 1990's horror

Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8

Themaklassement: 8 punten

Eigen score: 3*

https://www.mikeymo.nl/wp-content/uploads/2018/12/critters-3-splash.jpg

Blijkbaar de minste van de 3 Critters-films. Ik kan er niet echt over oordelen daar ik me niet echt veel van de vorige films kan herinneren. Flarden ja. En hoe die Critters eruitzagen. Maar verder niet veel meer. In mijn ogen is deze identiek aan zijn voorgangers. Buiten dat er die twee Intergalactische premiejagers waren. Maar ik moet toegeven dat ik hier toch een beetje van genoten heb. Een soort Gremlins maar dan nog extra kwaadaardig. Leuk is het om de piepjonge DiCaprio hier te zien. Ik had geen idee dat hij ooit in zo'n film had meegespeeld. Het is niet echt horror achteraf gezien. Eerder een enge griezelfilm voor tieners.

Woland

• 4801 messages
  • 3820 votes

15. Wake Wood (Film, 2010)
Speelduur: 90 minuten (FTV, Ierland)
Punten: 2 (totaal 30)
Thema: 33. Creepy Kid(s) Horror
Voltooid: 15/100 (1-4, 13, 16, 33, 38, 39, 50, 51, 55, 62, 70, 90)
Beoordeling: 2.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/57000/57070.jpg?cb=1376722108

De film krijgt geen fantastische recensies, maar het had wel een aantal aspecten die aanknopingspunten boden - Ierse folklore, sektes, Aidan Gillen. Het 'donkere bossen' wat ik ook in gedachten had klopte niet, Wake Wood is gewoon de naam van een dorpje, niet zozeer van een duister bos. Hoe dan ook, een stel verliest hun dochtertje nadat die door een agressieve hond wordt doodgebeten, en verhuist al rouwend naar Wake Wood. Alwaar een dorpeling een manier suggereert om dochter Alice weer voor drie dagen tot leven te brengen, via een duistere rite, en zo gezegd zo gedaan. Maar uiteraard gaan er dingen mis en wordt Alice een nogal moordzuchtig meisje. Inderdaad, het lijkt best wel op Pet Sematary. Er zijn nog wel wat redelijke bloederige scenes in de tweede helft, Alice is best eng, en de setting maakt voor mij nog wel een hoop goed, maar het blijft wel een beetje kabbelend. Hier had meer ingezeten.

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

18 You'll Never Find Me (Film, 2023)

Speelduur: 100 minuten

FTV 2 punten

Totaal 36

Thema Australian/Ozploitation

Themaklassement : 18 punten ( 1 + 4 + 23 + 24 + 28 + 32 + 35 + 44 + 47 + 66+ 67 + 68 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96 + 97)

Beoordeling: 3*

https://tribecafilm-production.s3.amazonaws.com/uploads/film/photo_1/5549/full_YOULL_NEVER_FIND_ME-01-Clean-16x9.png

Opmerkelijke debuutfilm van Josiah Allen en Indianna Bell die vooral opvalt enerzijds door een casting van eigenlijk maar twee personages en door de knappe nare sfeer en geluiden. De film kent een trage opbouw waarbij beide personages lang vaag blijven qua identiteit en zo een onheilspellende sfeer weten te creëren waardoor de kijker alleen maar kan raden hoe de vork in de steel zit. De apotheose is eigenlijk niet zo verrassend gezien de hypnotiserende stem van Patrick en de jonge bezoekster die heel laat met blote voeten bij hem aanklopt. Veel chaos zowel in de hoofden van de cast als voor de kijker. 6/10

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

19 Heretic (Film, 2024)

Speelduur: 110 minuten

FTV 2 punten

Totaal 38

Thema 72 Religion

Themaklassement : 19 punten ( 1 + 4 + 23 + 24 + 28 + 32 + 35 + 44 + 47 + 66+ 67 + 68 + 72 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96 + 97)

Beoordeling: 4*

https://i0.wp.com/keeping-it-reel.com/wp-content/uploads/2024/11/hereticconvo.jpg?ssl=1

Het verhaal kent een zeer lange aanloop met heel veel dialogen waarbij geleidelijk aan het mysterie stukje per stukje wordt ontrafeld. Heel wat mensen zullen afhaken of moeite hebben met de trage opbouw, maar qua vertelstructuur en spanningskracht zit het goed. Die dialogen zijn interessant om te volgen en het acteerwerk van de drie hoofdpersonages is prima. Vooral Hugh Grant is op dreef met een heel ander soort rol dat we van hem gewoon zijn. Misschien is dat ook wel de kracht van zijn rol. De film is meer een thriller, maar heeft wel toch wat horrorelementen die de spanningskracht verhogen. Interessante thriller met prima acteerwerk ! 8/10

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

20 The Bayou (Film, 2025)

Speelduur: 87 minuten

FTV 2 punten

Totaal 40

Thema 19 Aquatic

Themaklassement : 20 punten ( 1 + 4 + 19 + 23 + 24 + 28 + 32 + 35 + 44 + 47 + 66+ 67 + 68 + 72 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96 + 97)

Beoordeling: 2*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOGQ5MGVmOWYtN2Y0NS00MWM5LWI1MjItNTI5NDdkNmRiMzkzXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

Het verhaal komt wat chaotisch op gang gezien de combinatie van een traumatische gebeurtenis van de hoofdrolspeelster Kyle ( Athena Strates ) en haar vrienden die een leuke vakantie in gedachten hebben voor Kyle. Qua sfeer en locatie zit het wel goed, zelfs de alligators zien er redelijk uit voor een lowbudgetfilm. Maar wat spanning betreft is het een heel stuk minder. Het grootste minpunt zijn de acteerprestaties van zowat heel de cast, vooral Strates en Applebaum ondermijnen de film. Toegegeven, hun personages zijn geen cadeau, hoe irritant kun je zijn. 4/10

Woland

• 4801 messages
  • 3820 votes

16. O'r Ddaear Hen (1981) & The Wyrm of Bwlch Pen Barras (Short 2023)
Speelduur: 57 + 14 minuten (FTV, Wales/Verenigd Koninkrijk)
Punten: 2 (totaal 32)
Thema: 72. Religion & Sects/Cults Horror
Voltooid: 16/100 (1-4, 13, 16, 33, 38, 39, 50, 51, 55, 62, 70, 72, 90)
Beoordeling: 3.0* + 3.5*

https://www.offscreen.be/sites/default/files/styles/movie-header/public/images/main/movie/from-the-old-earth.png?itok=0LNvD-qs&c=08c25dbc1f3948a9bd32758e67c7c777

Ik was deze al een tijd geleden op het spoor gekomen, maar het was echt niet te vinden - een in het Welsh gemaakte TV-film van zo rond 1980. Maar schijnbaar is deze inmiddels zowel op BluRay te vinden (net als Blood on the Stars van dezelfde maker) als ook op de juiste aardnoot-kanalen. Om met de deur in huis te vallen, ik vond het tof, maar het is ook belangrijk hier niet teveel van te verwachten. Het is een TV-film zonder budget, gemaakt voor de publieke omroep, en dat alles bijna 45 jaar geleden. Effecten zijn dus minimaal, acteerwerk capabel maar niet veel meer, maar het is alsnog wel een geslaagd creepy sfeertje met een stenen hoofd uit Keltische tijden die een wraakzuchtige Keltische god met zich meedraagt. Het helpt dat dit soort mysterieuze Keltische sferen me wel liggen, en de beelden van het fraaie Snowdonia helpen ook.

http://geekchocolate.co.uk/wp-content/uploads/2024/01/WyrmofBwlchPenBarras2.jpg
En omdat ie maar 57 minuten duurde, en we toch in Welshe sferen zijn: The Wyrm of Bwlch Pen Barras erachteraan.

Een short waarin drie mannen eropuit worden gestuurd om een man te ontvoeren, en die vast binden aan een boom als offer in een ritueel. Sterk geacteerd en een sfeervolle 14 minuten, al is ook hier eigenlijk alleen suggestie.

stef89

• 150 messages
  • 1507 votes

10.Believer (Film, 2024) - MovieMeter.nl

108 minuten

FTV, 2 punten

Puntentotaal: 19 punten

Bron: Amazon Prime

Eigen score: 3*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4902 votes

09. Eden Log (2007)

98 minuten

FTV (2punten) - Totaal : 18 punten

subgenre: 9. 2000's horror

Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9

Themaklassement: 9 punten

Eigen score: 2*

https://www.programme-tv.net/imgre/fit/~2~program~039fcf357b9d8c4e.jpeg/1260x710/quality/80/eden-log.jpg

Tja, wat was me dat nu weer? Zal maar eerst met het positieve beginnen. De look en vibe was dik in orde. Een kleurloos ondergronds, smerig oord waar het hoofdpersonage zich doorheen wring, rent, murwt en vecht. De mutanten zagen er overtuigend uit. Het was mysterieus en intrigerend tegelijkertijd.

Maar voor de rest. Geen flauw idee waar het nu eigenlijk over ging. Net als ons hoofdpersonage keek ik er naar en stelde ik mezelf veel vragen. Hij had net zo'n expliciete voorhoofdrimpels als ik, veronderstel ik. Ook werd het nogal eentonig na een tijd. Gang in, gang uit. Een nieuwe vierkante plek in plastiek verpakt met onbekende machinerie en computers, beeldschermen of aan de plant gekoppelde technici die een uitleg gaven waar je geen millimeter mee opschoot. Dan had je nog die plant zelf, die blijkbaar een belangrijke functie had voor de maatschappij aan de oppervlakte. Maar ook dat bleef een raadsel. Neen, hier kon ik best weinig mee. Om één of andere reden kreeg ik een "Stalker" gevoel bij het bekijken van deze film.

mezzanine

• 398 messages
  • 2941 votes

8. Rita (2024)

107 min

totaal punten: 14

Subgenre: 54. Latin American Horror

Totaal subgenres: 8/100 (1, 6, 49, 54, 90, 97, 99, 100)

Tof hoe bustamente vanuit Guatemala zulke verschillende en steeds grotere films weet te maken.

Rita is met beperkte middelen echt oogverblindend mooi. Een magisch realistische wereld waarin een jeugdinternaat bevolkt wordt door engelen, feeën en (dode) sterren. Qua sfeer een beetje el orfanato/pan’s labyrint/miss pellegrini en qua vormgeving deed het mij vooral denken aan Wendy/beasts of southern wild.

Het verhaal is helaas iets minder sterk. Bustamente vertelt een volwassen verhaal over (waargebeurde) misstanden en misbruik in internaten, maar heeft ook een jeugdfilm willen maken en de gruwelen dus steeds wat simpeler en behapbaarder gemaakt. Daardoor valt het een beetje tussen wal en schip en is ook het horrorgehalte verwaarloosbaar. Desondanks wel een aanrader. 3.5

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQfjEtqj_3-fWIiZBb0yTjGn1LFQc9ui7muN6HfoOxLSw&s=10

cinemanukerke

• 1834 messages
  • 1045 votes

Een nieuwe les dient zich aan. Mijn dochter strompelt zich vooruit, een restje boterham hangt nog uit haar mond en een glazige blik dat in de leegte staart. Misschien moet ik de volgende keer wat later dan om 0600h 's morgens beginnen. Geheel volgens haar mentale status kiest ze dan ook de film

4. Zombieland (Film, 2009)

FTV (88 minuten) – 2 punten

Puntentotaal 8

Subgenre : 32. Comedy / Parody Horror (afgevinkt : 32, 41, 66, 80)

Eigen score : 2,* / Score dochter : 4*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjMxNzkzMjE1Ml5BMl5BanBnXkFtZTcwNTgyODYxNw@@._V1_.jpg

Not amused. Goed begin (de voice over met de bijhorende regels) maar algauw verzandt de film in een reeks voorspelbare grappen (ergens komt er een zombie die dan wordt uitgeschakeld). Bij momenten flauw (het middenstuk met Bill Murray) en vermoeiend (die running gag met de Twinkies) zodat ik Zombieland dan ook als een zombie heb uitgekeken. Verstand op nul en rondstaren in het niets. Zelfs wanneer ik op het einde dan toch iets inspirerend zag (de pret park sequentie) was het kalf al verdronken.

Maar mijn dochter vond het hilarisch. Over the top, sterke meiden, snedige montage en leuke soundtrack. Die scene met die banjo om zombies te lokken vond ze de max.

Wat hebben we geleerd ? Papa, ik weet wel wie Bill Murray is, hoor. Oef, denk ik, de lessen werpen zijn vruchten af. Maar papa, wie is nu die Ghandi ?

Woland

• 4801 messages
  • 3820 votes

17. Devil Girl from Mars (Film, 1954)

Speelduur: 77 minuten (FTV, Verenigd Koninkrijk)

Punten: 2 (totaal 34)

Thema: 15. Alien Horror

Voltooid: 17/100 (1-4, 13, 16, 17, 33, 38, 39, 50, 51, 55, 62, 70, 72, 90)

Beoordeling: 1.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/pZQ42ehjNl8qkLJoUaPtyAhDTr4.jpg

77 minuten, maar het voelde veel langer. Sci-fi of horror uit deze periode moet je met z'n beperkingen nemen, maar Devil Girl from Mars maakt het wel heel bont. Zo ongeveer twee settings (de pub en het ruimteschip + directe omgeving) waartussen we schakelen, een alien die inderdaad een vrouw in latexpak is (om over de robot maar niet te beginnen), en er is een film lang niets dan expositie en science mumbo jumbo van de aliendame - maar ook de rest van de cast is bijzonder praterig. Natuurlijk, de film is al van even geleden en met weinig budget, maar ook toen konden ze het al veel beter dan dit.

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

23. Rammbock (Film, 2010)

59 minuten

ftv= 2p

puntt= 46

subgnre= 75 sci-fi horror

themakl= 23

2*

Michael bezoekt zijn ex en op het moment dat hij in haar flat is, breekt er een zombievirus uit. De ex is er niet maar er zijn wel werklui in de flat, waaronder de jonge Harper. Samen met Harper gaat Michael het gevecht aan met de zombies. Boeiend werd de film nooit en op een gegeven moment begon ik me te irriteren aan Michaels rare keuzes. De film duurde maar 59 minuten, maar toch voelde dat als te lang, alsof de tijd gevuld moest worden met overbodige scenes. Waarschijnlijk was dit interessanter geweest als nog kortere film.

The Chair (Film, 2023)

3* voor deze short video van 22 minuten over een man die onderweg een stoel vindt en die mee naar huis neemt. Eenmaal thuis met de stoel begint er een ware nachtmerrie voor hem. Spannend filmpje en zeker aan te raden.

Woland

• 4801 messages
  • 3820 votes

18. Zombie Nation (Film, 2004)

Speelduur: 81 minuten (FTV, Verenigde Staten)

Punten: 2 (totaal 36)

Thema: 100. Zombies & Infected Horror

Voltooid: 18/100 (1-4, 13, 16, 17, 33, 38, 39, 50, 51, 55, 62, 70, 72, 90, 100)

Beoordeling: 0.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42178.jpg?cb=1565299953

Ulli Lommel heeft wel een reputatie, voornamelijk als een veelfilmer van nogal dubieuze kwaliteit. Ik heb 'm tot nu toe een 0.5* en een 2.5* gegeven, maar Zombie Nation is zoals de IMDB score (1.5*) en de MM score (0.55*) suggereren meer een kandidaat voor de eerste categorie. En ja, dit is ook echt ontzettende prut. Een gestoorde politie-agent ontvoert en vermoordt meisjes, zijn partners weten het maar zeggen niets, en uiteindelijk nemen vrouwelijke zombies wraak op hem. Maar dan klinkt het alweer een hoop coherenter dan het echt is, want er klopt vrij weinig in deze film. Gekunstelde gesprekken. Een hoofdacteur die in dik Duits accent aan het vertellen is over opgroeien in Alabama. Het kneuzigste politiebureau ooit met een paar kartonnen bureaus in een kelder. Willekeurige scenes zoals een Fight Club scene waar vervolgens niets meer van vernomen wordt. De beloofde zombies zijn nauwelijks aanwezig, zijn genant amateuristisch, en lijken van geen kant op de best coole poster. De halve film speelt zich af in een brakke loods. Er klopt gewoon niks in de film, en het is niet eens op een manier die het leuk maakt. Ik zat nog even te twijfelen tussen de 0.5 en 1 ster, maar toen ik de zombies zag was het voor mij de druppel.

mezzanine

• 398 messages
  • 2941 votes

Today is zombieday.

Beetje toeval, maar deze challenge al de ene na de andere zombiefilm gezien, terwijl dat eigenlijk helemaal niet mijn favoriete genre is.

9. Zombi 2 (1979)

91 min

totaal punten: 16

Subgenre: 20. Arrow Horror

Totaal subgenres: 9/100 (1, 6, 20, 49, 54, 90, 97, 99, 100)

Heerlijk hersenloos b-movie vermaak voor druilerige woensdagmiddag. De Gore is echt goed, lekker smerig en creatief. Maar dat is slechts laatste half uur, uur daardoor stelt niet veel voor. Tof laatste shot van zombies in New York.

Vond The beyond wel echt wat beter en kunstzinniger.3*

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ_PRxC-lW_qLpgpCrBRNbqDQJPBsTgfBLEF3V4xyEiqw&s=10

10. Savageland (2015)

80 min

totaal punten: 18

Subgenre: 37. Documentary / Mockumentary Horror

Totaal subgenres: 10/100 (1, 6, 20, 37, 49, 54, 90, 97, 99, 100)

Mockumentary die qua vorm precies die murdercases vol gerechtelijke dwalingen op Netflix volgt, maar dan met een twist. Een gevonden fotorolletje werpt een heel ander licht op een fictieve massamoord jaren geleden in Arizona.

Het is eigenlijk best goed gedaan, maar ik heb gewoon helemaal niks met dit soort docu’s vol talking heads en suggestieve beelden. 2*

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT1oDjoX5foJF5CIEiAAy4ZceUs2lRj3k_YurNGRXnUaw&s=10

11. Zombieland: Double Tap (2019)

99 min

RW: 1 punt

totaal punten: 19

Subgenre: 67. Prequel / Sequel Horror

Totaal subgenres: 11/100 (1, 6, 20, 37, 49, 54, 67, 90, 97, 99, 100)

Gezellig met het hele gezin. Wat fijn dat zombies en feel good zo goed samen kunnen gaan. 3.0

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQlOFfs8Kn1d4lf0F7VpL7nK1LxKB27CS5wKgalQpd2Q&s=10

John Milton

• 24233 messages
  • 13403 votes

19. Caddo Lake (2024)

99 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 38

Thema 19: Aquatic Horror - Voltooid: 19/100 (1-19)

Bron: HBO Max

https://s3.amazonaws.com/thumbnails.thecrimson.com/photos/2024/10/23/200527_1373993.png.1500x748_q95_crop-smart_upscale.png

Op de grens tussen Texas en Louisiana verdwijnt een achtjarig meisje op mysterieuze wijze rond het Caddo Lake. Hierdoor worden verdwijningen uit het verleden en een reeks sterfgevallen met elkaar in verband gebracht. De gebeurtenissen zullen de geschiedenis van een gebroken familie voorgoed veranderen.

Fijn. Caddo Lake was een van de 'talked about' horrors van vorig jaar, met een ambitieus script. Ik zal hem nog een keer moeten kijken om echt te kunnen oordelen hoe regisseurs Logan George en Celine Held het er nu vanaf hebben gebracht, maar intrigerend was het zeker. Goed spel van Scanlen, Ambrose en O'Brien.

3,7*

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

1. The Dark Tapes (2017)

98 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 2

Subgenre: 63. Paranormal / Supernatural / Ghosts

Themaklassement: 1 punt

Eigen rating: 2,0*

https://www.reelworldtheology.com/wp-content/uploads/2017/04/20170308132220.jpg

Verzameling aan half geslaagde ideeën. Toch een beetje het typische resultaat van een horrorfilm die niet aan de benodigde financiën is gekomen. Sommige stukken zijn lollig, zoals het verschijnen van de demon. Andere segmenten zijn eerder bedenkelijk en slaan zacht uitgedrukt als een tang op een varken, zoals Cam Girls.

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

2. Yabu no Naka no Kuroneko (1968)

99 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 4

Subgenre: 22. Asian Horror

Themaklassement: 2 punten

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/0b/gl/y5/36/kuroneko-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=741b098556

Erg hoge cijfers voor deze klassieke geestenfilm waar ik overigens zelf niet al te veel mee kon. De surrealistischere momenten komen oogstrelend voor de dag, maar het acteerwerk is niet al te best en zeker de make-up effecten zijn bijzonder verouderd. De manier waarop de ondoden in deze film worden afgebeeld had trouwens ook in de jaren 60 stukken beter gemoeten, nu komt dat element vooral goedkoop voor de dag.

Kondoro

• 11524 messages
  • 2866 votes

04. Werewolves of the Third Reich (2017)

90 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 8

Subgenre: 97. War Horror

Themaklassement: 4 punten

(Voltooid: 11, 46, 71, 97)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1116000/1116615.jpg?cb=1634723934

Goed en de slechtste film die ik deze challenge wou kijken heb ik mooi vroegtijdig getackeld. Dit is natuurlijk super waardeloos. Ik ben ook echt verrast dat zo'n draak van een film een platform krijgt op wel twee streamingsdiensten. Hoewel dat het wel makkelijker voor mij maakt om deze film gezien te hebben, kunnen ze toch beter die data en dat budget in andere films stoppen. Ik moest hem wel in mijn lijst voor de huidige horrorfilm challenge zetten, niet zozeer dat ik dat verplicht ben te kijken, maar ik heb hem in ieder geval mooi weggestreept, dit soort onkunde wil ik er eigenlijk zo snel mogelijk uit hebben gefilterd.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTVmNjBhOTMtYjlkMC00ODQ1LTkyOTMtNGRmNzRjMTU0NzVjXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Tja, alles is natuurlijk slecht. En ik snap het gemiddelde ook donders goed. Slecht en saai verhaal, geen actie, slecht acteerwerk, lelijke make-up, weinig tot geen bloed, en totaal dus horroronwaardig. Moeilijk uit te zitten ook, na een tijdje vond ik het eigenlijk ook wel helemaal gefeliciteerd, en toen moest ik nog een uur... Die nazi-vlag is misschien wel mijn hoogtepunt op lelijkheid van deze film, what the hell was dat . Weinig meer woorden aan vuil maken.

https://media.s-bol.com/R4XWKrLkGXO/1200x505.jpg

Volledige mening (met spoilers!)

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

3. What You Wish For (2023)

101 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 6

Subgenre: 29. Cannibalism Horror

Themaklassement: 3 punten

Eigen rating: 2,5*

https://79468c92.delivery.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/06/What-You-Wish-For-2023-Movie-Ending-Explained-hof-scaled.jpg

Het thema respectievelijk tussen spoilertags gehouden, aangezien het toch wel deel lijkt uit te maken van het onderliggende mysterie. In ieder geval een amusante horrorthriller met een degelijke opbouw, maar daartegenover weinig effect op het vlak van spanning en sfeer. Ik kon bovendien weinig met de acteerprestatie van Nick Stahl, die vooral als een steen staat te spelen.

Shadowed

• 11421 messages
  • 6719 votes

4. The Atticus Institute (2015)

92 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 8

Subgenre: 41. Exorcism Horror

Themaklassement: 4 punten

https://images.static-bluray.com/reviews/11228_1.jpg

Slecht geacteerd, vooral de main force levert een bijzonder zwakke acteerprestatie af en lijkt een echt mens niet te kunnen onderscheiden van een stripfiguurtje. Daartegenover staat dat de opzet van The Atticus Institute best wel wat effect kent en daardoor redelijk wat aandacht weet vast te houden. Veel voegt de visuele keuze om deze film als een documentaire te presenteren verder niet toe, maar het duurt allemaal niet lang en is zo weer afgelopen.

Seam

• 991 messages
  • 2313 votes

10. Let's Scare Jessica to Death (Film, 1971)

89 minuten

Puntentotaal 20

Verrassend hoog gemiddeld op zowel moviemeter als imdb, zeker voor een horror. En toch eentje wiens titel je vrijwel nooit hoort. Dus eens de kans gegeven om te zien waarom hij onontdekt is.

Film opent enorm sfeervol met mooie beelden en goede muziek en dromerige voice over. Zelfs voor een film die 50 jaar oud is, was dit heel prettig om naar te kijken. Verhaal is een slow burner, hoewel je het voor jezelf kan verpesten door de omschrijving hier te lezen. Wordt letterlijk de ontwikkeling van de laatste tien minuten verklapt...

Heel prettige ervaring verder: die klassieke synth sound is een guilty pleasure van me, mysterie blijft lange tijd spannend en de film eindigt open. Hoewel de conclusie ook hier weer wat tam blijft, vind ik dat niet gek gezien de film zo oud is. Voor de mensen die mystery/folk/jaren 70 subgenre willen aftikken: probeer deze eens.

3.5* (zou denk ik bijna een punt hoger zijn geweest als ik hem destijds had kunnen zien), is zijn tijd wel vooruit.

John Milton

• 24233 messages
  • 13403 votes

20. Elvira, Mistress of the Dark (1988)

96 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 40

Thema 20: Arrow Horror - Voltooid: 20/100 (1-20)

Bron: Pindakaas

https://static0.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/12/pjimage-(3)-12.jpg

Elvira krijgt te horen dat haar tante Morgana overleden is en krijgt als erfdeel haar tante's huis, een boek en de poedel Gonk. Elvira besluit om naar het rustig plaatsje Fallwell te verhuizen naar haar geërfde huis. Maar de mensen daar zijn niet blij met een persoon als Elvira en willen voorgoed van haar af.

Ik ben niet bekend met Elvira's Movie Macabre, en ben er niet mee opgegegroeid. Toch weet ik al heel lang ongeveer wie Elvira is, al kan ik niet precies zeggen sinds wanneer. Maar duidelijk is dat dit karakter haar plaats in de populaire cultuur heeft veroverd. De beeltenis van Elvira is dan ook vrij iconisch; je herkent haar direct. maakt dat ook een goede film? Uiteraard niet, maar Elvira kijkt aangenaam weg ondanks nu en dan flauwe humor. Andere grappen landen gelukkig beter, vooral als je jezelf toestaat in de schlocky '80s vibe te komen. Cassandra Peterson speelt haar rol met enthousiasme, en alleen dat al maakt het aangenaam nachtdienst voer.

3*

John Milton

• 24233 messages
  • 13403 votes

21. Dead Talents Society (2025)

110 minuten - Taiwan

FTV - 2 punten - Totaal = 42

Thema 22: Asian Horror - Voltooid: 21/100 (1-20, 22)

Bron: Netflix

https://iffr.com/nl/wp-content/uploads/2024/12/6dfe9476-f136-48c5-91d1-17deeeee9d29.jpg?image-crop-positioner-ts=1734458351

Een pasgeboren geest van een jonge vrouw heeft 28 dagen de tijd om te leren hoe je mensen bang maakt, anders verdwijnt ze voor altijd. Maar voor dit verlegen groentje zonder zelfvertrouwen wordt dat geen gemakkelijke klus. Makoto was vroeger een wannabe-popster en is nu meester in de bangmakerij. Hij neemt haar en haar vriendin onder zijn hoede, vastbesloten om van de jonge geest een ster te maken. Een angstaanjagende diva heeft echter ook haar oog op het groentje laten vallen.

Eentje van Letterboxd Top 250 Horror Films, met maar liefst 3,8*. Deze stond al vroeg op de radar, en hij draaide ook op het IFFR. Een 'horrorkomedie die tegelijk een soort parodie is op de celebrity cultuur en de overdaad aan talentenjachten', zo schetst Starbright Boy de film. En Gui Cai Zhi Dao (2024) is inderdaad een behoorlijk actuele film op dat vlak, die commentaar geeft op onze huidige maatschappij en popcultuur, maar wel met een dikke knipoog en de nodige humor.

https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/41497-dead-talents-society.jpg

Niet verkeerd, maar deze Taiwanese horrorkomedie maakt de anticipatie voor mij toch niet helemaal waar, ondanks dat er zeker leuke scènes inzitten. En zoveel horrors uit Taiwan zie ik nu ook weer niet. Al was The Sadness (2021) vorig jaar wel een bijzonder sterke. Als je die graag wilt zien en het lukt niet, let me know.

3,2*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.