• 178.467 movies
  • 12.237 shows
  • 34.024 seasons
  • 647.758 actors
  • 9.379.193 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

John Milton

• 24233 messages
  • 13404 votes

IH88 wrote:

Oje, John Milton heeft nachtdienst. God behoede ons voor wat nog komen gaat .

Nog 2 nachtjes. Hopelijk blijft het rustig

Vannacht was goed toeven.

joolstein

• 10841 messages
  • 8940 votes

20 The Forest Clown (2025)

79 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 38 +2 = 40

Persoonlijke waardering; 1,5*

Sub-genre: 32. Comedy / Parody Horror

Themaklassement: 18 + 1 = 19 punten

Voltooid; 1-10, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 23, 32, 75

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZTM5OWU0NDMtMjFkNS00MmY5LWI1ODQtODc3YzBjZGU4NDU4XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Wat ik erg waardeerde, was dat de film me aan het begin een soort van waarschuwde waar ik aan begon; het productiebedrijf bezit de naam "Zero Budget Trash Films"....Verder lijkt het op al die andere films met geen budget. Een groep mensen die bevriend zijn met de regisseur gaan met een paar kratjes bier ergens bij hun huis (ze gebruiken volgens mij het betonnen schuurtje als hut?) de bosjes in. De vier mannen en twee vrouwen spelen dat ze drie stellen zijn, die worden lastiggevallen door een lachende, moordlustige clown Er is dus een bos, er is een clown en de clown gaat het bos in...zucht..Het acteerwerk of wat daar voor door moet gaan is op zijn best iets uit een schooltoneelstuk. Men probeert de clown wat diepzinniger te maken door een traumatisch verleden te geven. Camera-technisch is het eigenlijk nog best oké maar ja de regisseur heeft rond 30 shorts kunnen oefenen...Tja voor mij is dit te low-budget...

joolstein

• 10841 messages
  • 8940 votes

21 Weapons (2025)

128 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 40 +2 = 42

Persoonlijke waardering; 4*

Sub-genre: 58. Mystery Horror

Themaklassement: 19 + 1 = 20 punten

Voltooid; 1-10, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 23, 32, 58, 75

https://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2025/08/Julia-Garner-screaming-in-a-car-in-the-horror-film-Weapons.jpg?fit=1920%2C1080&p=1 Ja, ik vond het toch wel geweldig! Ik had er om eerlijk te zijn niet al te veel van verwacht. Het is een bioscoopfilm, lovende kritieken (veilig of zwaar op de hand) en lastige tweede film (na het fantastische" Barbarian") maar ik had het mis! Alhoewel ik film erg goed vind, vind ik het wel licht een iets mindere film. Niet in de acteerprestaties die zijn natuurlijk gewoon goed en solide en ook visueel is het zeer goed! Maar met een flink budget is er nu eenmaal meer mogelijk. Het is juist de verhaalstructuur die tegenvalt want die blijft te veel hangen in dramatische elementen en dwaalt af van het mysterie. Schuldig hieraan is vermoedelijk de speelduur. Ook is het mysterie halverwege wel duidelijk...maar dit was niet zo erg want dan gaat de film los! Ja en in die laatste pakweg 45 minuten ging de film voor mij van zeer goed gemaakt maar twijfelachtig naar een volle punt meer! Met af en toe jump-scare, heerlijke effecten waarbij de camera niet wegdraait en een interessant mysterie zijn er voldoende dingen die de film leuk en meeslepend maken!

IH88

• 9734 messages
  • 3186 votes

4. Les Chambres Rouges (Film, 2023)

https://www.brightwalldarkroom.com/wp-content/uploads/2025/01/red-rooms.jpg

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 8 punten.

3.5*

Ongemakkelijke en tegelijkertijd fantastische filmervaring. Je zit de gehele speelduur met gekromde tenen en plaatsvervangende schaamte naar de acties van Kelly-Anne te kijken. Een vrouw die wordt opgeslokt door haar obsessie voor een seriemoordenaar. Is ze gewoon een groupie? Een amateur-speurder? Zelf een psychopaat? Beetje bij beetje kom je steeds meer over haar te weten. Geweldig geacteerd door Gariépy. Audiovisueel is dit ook uitstekend gedaan door regisseur Pascal Plante. Echt een aanrader.

stef89

• 150 messages
  • 1507 votes

09. It (Film, 2017) - MovieMeter.nl

135 minuten

Al eerder gezien, 1 punt

Puntentotaal: 17 punten

Bron: Netflix

Eigen score: 4*

Shambala

• 147 messages
  • 0 votes

01. Dracula (1931)

Speelduur : 75 minuten

FTV ( totaal ) : 2 punten ( 2 , 1 x FTV )

Subgenre : 02. 1930s Horror

3.5 *

02. The Wolf Man (1941)

Speelduur : 70 minuten

FTV ( totaal ) : 2 punten ( 4 , 2 x FTV )

Subgenre : 03. 1940s Horror

3.5 *

Subgenres (2)

moviemike

• 1309 messages
  • 5775 votes

3. Cerdita (2022)

Speelduur: 99 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 6

Subgenre 40: European Horror

Themaklassement: 3 punten

Voltooid: 1-40-100

Bekeken via: Streamz

Beoordeling: 2,5*

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRL0_ZSQnFi0Ikam8LxfugtlJlJ79CCE0NVe_C245_W3g&s=10

De zwaarlijvige Sara wordt gepest en ook thuis heeft ze het niet makkelijk. Haar moeder loopt voortdurend tegen haar te schreeuwen, haar vader gebruikt haar als slagershulp. Als een vreemdeling haar pad kruist en voor vergelding lijkt te zorgen, ontstaat er een gevaarlijke relatie tussen de twee.

Een deprimerend horrordrama dat verschillende elementen zoals coming of age, romantiek en slasher met elkaar probeert te verweven maar daar slechts matig in slaagt. Het hoofdpersonage kan ook op weinig sympathie rekenen aangezien al haar handelingen nietszeggend, doelloos en zelfs dom te noemen zijn. Het warrige einde zorgt bovendien na afloop voor een onbevredigend gevoel.

Woland

• 4801 messages
  • 3820 votes

13. Fährmann Maria (Film, 1936)
Speelduur: 85 minuten (FTV, Duitsland)
Punten: 2 (totaal 26)
Thema: 2. 1930s Horror
Voltooid: 13/100 (1-4, 13, 16, 38, 39, 50, 51, 55, 62, 90)
Beoordeling: 3.0*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/yMZRM4Bx5vmmcWCZL0ToJELDPst.jpg

Mysterieus sprookje uit de Duitse Weimar-republiek, vlak voor de oorlog. Zoals wel vaker bij dit soort historische films is het horror-aspect nogal beperkt, al is het wel zo dat De Dood in levende lijve op zoek gaat naar een man, in een soort van Final Destination achtige afrekening. De beelden zijn sfeervol, maar ik vond het ondanks de mysterie-aspecten ook nogal een oubollig romantisch verhaaltje waarbij de fraaie Maria als een blok valt voor een vreemdeling die op de hielen wordt gezeten door een groep soldaten en daarna door de Dood. Maar Maria weet de Dood te laten verdwalen in het moeras, en ze leefden nog lang en gelukkig. Niet slecht, maar ook wat te ouderwets om écht van te genieten.

Shambala

• 147 messages
  • 0 votes

03. Until Dawn (2025)

Speelduur : 103 minuten

FTV ( totaal ) : 2 punten ( 6 , 3 x FTV )

84. Survival Horror

3 *

04. Dangerous Animals (2025)

Speelduur : 98 minuten

FTV ( totaal ) : 2 punten ( 8 , 4 x FTV )

23. Australian / Ozploitation / Oceania Horror

3.5 *

Subgenres (4)

moviemike

• 1309 messages
  • 5775 votes

4. Dear David (2023)

Speelduur: 94 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 8

Subgenre 63: Supernatural Horror

Themaklassement: 4 punten

Voltooid: 1-40-63-100

Beoordeling: 1,5*

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRwtuW5VtA8StlCojjZkrsjTR7Mr800ajJkRzQAzZzGxQ&s=10

Slechte, kinderachtige horrorfilm waarin de geest van een jongetje wraak komt nemen op internetgebruikers die aan trolling doen. Zou gebaseerd zijn op ware feiten, het hoofdpersonage bestaat in ieder geval in het echte leven ook. Enige pluspuntje is misschien nog Justin Long, hoewel ook hij hier weinig om handen heeft.

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

21. Highway to Hell (Film, 1991)

94 minuten

ftv=2p

puntt= 42

subgenre= 73 road movie horror

themakl= 21

3*

Fantasy horror waarin een jong stel wegloopt om te gaan trouwen. Onderweg nemen ze een weg in een weg en komen daar een zombie agent tegen. Deze ontvoert Rachel , maar natuurlijk gaat Charlie samen met zijn hond proberen haar terug te krijgen. Avontuur alom in deze ietwat rommelige maar toch leuke film. De film heeft iets kinderlijks zonder kinderachtig te zijn en is misschien geen hoogvlieger, maar wel leuk om zo een keertje tussendoor gezien te hebben.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

3. Shark Kill (Film, 1976)

76 minuten

FTV

Puntentotaal: 4 + 2 = 6

https://pbs.twimg.com/media/GODAY7UW4AEZcKV.jpg

Een soort rip-off van Jaws. Niet enkel is de beeldkwaliteit van de print slecht de film zelf is in alle aspecten niet om over naar huis te schrijven. Enkel de onderwaterscènes met de haai zijn nog redelijk te noemen.

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

Oh jee. Een paar drukke dagen achter de rug en ik ben gelijk weer laat op het feestje. Wat gaat iedereen toch weer snel

Ik heb mijn schaarse beschikbare tijd besteed aan wel-kijken/niet-registreren, dus hopelijk vanaf morgen even de achterstand wegwerken

Er komt hier in ieder geval alweer genoeg leuks voorbij!

John Milton

• 24233 messages
  • 13404 votes

17. ¡Vampiros en La Habana! (1985)

69 minuten - Cuba

FTV - 2 punten - Totaal = 34

Thema 16: Animated Horror - Voltooid: 17/100 (1-17)

Bron: Plex van andere MovieMeter gebruiker

https://image.tmdb.org/t/p/w780/dWxaJaZUXedrNP2oADPRQLMV190.jpg

Een wetenschapper vindt een drankje uit waarmee vampieren in de zon kunnen leven. Als de vampieren in de wereld dit horen, vliegen ze naar Cuba om het drankje in handen te krijgen. Er ontstaat een strijd tussen de Amerikaanse en Oost-Europese vampieren. Een trompettist is de neef van de wetenschapper en heeft het recept voor het elixer in zijn bezit.

Gelukkig was het kort en wat extra interessant vanwege het exotisch gehalte (een animated horror uit Cuba, of all places), maar anders was het toch wel een lange zit geweest. ¡Vampiros en La Habana! (1985) is behoorlijk druk en niet mooi geanimeerd. Als de tekenstijl je dan ook nog wat tegenstaat, dan is dat geen recept voor succes.

2,3*

ibendb

• 5038 messages
  • 3225 votes

15. Deer Camp '86 (Film, 2022)

Speelduur: 85 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 30 punten

Thema: 53. Jungle / Woods Horror

Voltooid: 15/100 (1, 2, 15, 26, 29, 30, 32, 35, 36, 48, 50, 53, 70, 85, 93)

https://i.postimg.cc/2ygm8XtD/deer-camp-86-main.jpg

Een groep vrienden gaat op jachtweekend in de bossen van Michigan met als enige doel om zo veel mogelijk herten neer te knallen. Hun respectloze gedrag tegenover de lokale bevolking, de natuur en zijn inwoners ontwaakt een eeuwenoude demoon die wraak wil nemen.

Heel kwalitatief is deze comedy horror niet echt. Er zijn ook gewoon erg veel elementen waar ik andere films hard op afreken. Er gebeurt relatief weinig en pas in de laatste 20 minuten gebeurt er wat waardig voor het horrorgenre. De personages zijn echt zeer slecht geschreven en vervelend. Een bende mannen met onuitstaanbaar veel testosteron waarvan 48 blikjes bier in 24u tijd de standaard is. De slurs en beledigingen vliegen je zo vaak rond de oren dat ik persoonlijk niet meer wist of dit nu satire was of niet. Het is niet per se mijn geprefereerde vriendengroep, dat is zeker.

Om de een of andere reden keek het wel lekker weg. Er zijn wel enkele lekker sarcastische momenten die ik kon appreciëren en de setting is perfect voor dit herfstweer van tegenwoordig. Een kluchtig tussendoortje dat nergens buiten de lijntjes kleurt maar toch met volle overgave is gemaakt, ondanks het lage budget.

2,5*

ibendb

• 5038 messages
  • 3225 votes

16. The Tale of Sweeney Todd (Film, 1998)

Speelduur: 92 minuten

Totaal: 32 punten

Thema: 64. Period & Historical Horror

Voltooid: 16/100 (1, 2, 15, 26, 29, 30, 32, 35, 36, 48, 50, 53, 64, 70, 85, 93)

https://i.postimg.cc/g0qL13Ts/image-w1280.jpg

Sweeney Todd is een verhaal uit de Britse folklore die me altijd wel al heeft geïnteresseerd. De mix van Victoriaans Londen, bloederige moorden en slachtoffers in taartjes proppen vind ik namelijk heel gezellig. Het is klassiek, luguber en gewoon erg leuk op een macabere manier.

Ben Kingsley en Joanna Lumley als het moordende koppel werkt verbijsterend goed. Beiden weten wat te doen met hun personage en hebben er plezier in. Deze TV-film weet met zijn mooie kostuums en decors te overtuigen. Het heeft een old-school gevoel dat vraagt om een kopje thee en een dekentje.

De schrijvers wilden duidelijk wat anders doen met het bekende verhaal en meestal werkt het wel. Soms sleept het wel eventjes maar ik heb me nooit écht verveeld.

3*

robertinho

• 1514 messages
  • 2947 votes

7. Massacre at Central High (1976)

87 minuten

Ftv

Puntentotaal 14

Eigenaardig en kwaadaardig filmpje. Ik begrijp de kritieken en moest zelf met enige regelmaat zuchten of ik rolde met mijn ogen. Maar zo halverwege, waar de meeste mensen de film uit de bocht vinden vliegen, begon ie mij juist meer te bekoren. Van een highschool horror- en treiterfilm verwordt het veel meer een sociale kritiek, en dat laatste concept wordt behoorlijk opgerekt.

Het begint allemaal nog vrij klein en overzichtelijk – en gezien de tijdsperiode niet geheel onschuldig (was de periode van de jaren 70 eentje die gekenmerkt werd door de ergste pestkoppen uit de geschiedenis?). Vragen die mij door het hoofd spookten en die nog vrij dicht bij de film zelf bleven: Waar waren de docenten of de politie? Wanneer is iets nog pesten en wanneer wordt het een misdrijf? Is het toelaatbaar om het schoolbal doorgang te laten vinden als er net acht studenten zijn gedood/vermoord? Als je de dood in de ogen kijkt, blijf je dan dansen? Legitieme vragen, en vooral vragen die wel vaker in dit soort films geadresseerd worden. Soms zijn ze simpel te beantwoorden met een bepaalde mate van suspension of disbelief.

https://www.horrordna.com/images/movies/l_p/massacre-at-central-high/massacre-at-central-high-main.jpg

Maar deze punten waren voor Daalder niet genoeg en hij gaat verder, wanneer de school steeds meer een minisamenleving op zichzelf wordt. Maakt macht corrupt? Hebben we een bepaalde mate van discipline nodig? Waar ligt je loyaliteit als je een gedeelde geschiedenis hebt en is die geschiedenis zaligmakend? Hoeveel is een mensenleven waard? En, niet langer enkel in mijn hoofd maar letterlijk uitgesproken door één van de hoofdpersonen: Zijn we schuldig als we zwijgen?

Ja, dat zijn we. (Free Palestina!)

Tanguy

• 455 messages
  • 2058 votes

Niks werkt beter tegen een flinke filmdip dan het jaarlijkse hoogtepunt op MovieMeter! Ik doe mee, al zal ik wellicht niet zo enthousiast zijn als eerdere jaren. Maar, wie weet.

Tanguy

• 455 messages
  • 2058 votes

1. https://www.moviemeter.nl/film/1163882]The Monkey (Film, 2025) 🇺🇸

98 minuten

FTV - (2 punten)

Thema: 32- Comedy Horror

Afgevinkt: 1/100 (32)

[url=https://ibb.co/zTZnzXwq[/url]

Hmm, Oz Perkins heeft indruk op mij gemaakt met Longlegs maar zijn sneltreinvaart met nieuwe films pakt niet heel goed uit. The Monkey is niet heel slecht, maar zelden heb ik ook maar echt het idee gekregen naar iets pakkends en origineels te kijken. De comedy die er zou moeten zijn is maar matig en het principe van vader en zoon die elkaar opeens leren kennen is ook maar weinig origineel. Ik had iets meer van deze film verwacht, misschien is het beter als hij iets meer tijd neemt voor zijn projecten.

2.5*

robertinho

• 1514 messages
  • 2947 votes

The Monkey stelde mij ook echt teleur. De humor lag me totaal niet.

John Milton

• 24233 messages
  • 13404 votes

18. V/H/S/Beyond (2024)

114 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 36

Thema 16: Anthology Horror - Voltooid: 18/100 (1-18)

Bron: Pindakaas

https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/f686ece9e8323f4e19d45d197fe096f74b0f4ad5cf90c3e17f6a0facd25f5533.jpg

'V/H/S/Beyond' is een horroranthologie die zich vooral op sciencefiction-elementen richt. Zo zijn een groep agenten in 'Stork' op zoek naar verdwenen baby's en komen weldra oog in oog te staan met monsterlijke wezens. 'Dream Girl' volgt twee paparazzi die stiekem naar de set van een Bollywoodfilm gaan om superster Tara te zien. Voor een verjaardagsfeestje gaat een groep vrienden skydiven in 'Live and Let Dive', maar hun vliegtuig wordt geraakt door een ufo. In 'Fur Babies' treft een dierenrechtengroep een ware nachtmerrie aan in de kelder van een vrouw en in 'Stowaway' doet een vrouw onderzoek naar vreemde lichten in de lucht en stuit weldra op buitenaards leven. Voor meer details, zie de reviews van joolstein of mrkos.

Whoopsie. Nadat ik me bij de vorige challenge best vermaakt heb met V/H/S (2012), leek het me aardig er nu weer een te kijken, maar kennelijk ben ik vergeten om V/H/S/2, V/H/S: Viral, V/H/S/94, V/H/S/99 en V/H/S/85 te kijken. V/H/S/Beyond is namelijk alweer het achtste deel van de franchise, en deze oktober komt met V/H/S/Halloween (2025) alweer het negende deel uit, met segmenten van onder andere Paco Plaza en Alex Ross Perry. Want dat is het format bij deze films; een handvol horrorshorts van verschillende regisseurs (vaak filmmakers on the rise), in een wat lossig raamvertellinkje dat ze aan elkaar praat. In dit geval is dat buitenaardse wezens en sci-fi.

https://variety.com/wp-content/uploads/2024/10/VHS-BEYOND-STORK-Still-1.jpg

V/H/S/Beyond sprak me aan boven zijn voorgangers vanwege segmenten van Jordan Downey (ThanksKilling (2009), The Head Hunter (2018)), en omdat ik benieuwd was wat Justin Long en Kate Siegel zouden doen in een horror anthology als dit. Downey opent de film gelijk lekker met beklemmend POV shots van een politieteam in een verlaten huis met infected, wat een beetje op een shooter lijkt. But done right. Erg creepy en met toffe special effects. Ik zat er gelijk in!

Het tweede Bollyhorror-achtige segment van de Indiase Virat Pal viel me wat tegen, al heeft het zoals onze joolz zegt wel een paar coole momenten. Het derde segment van Southbound regisseur Justin Martinez, over een groepje skydivers dat het aan de stok krijgt met een alien in de lucht en een boomgaard, maakt dit weer goed. Heel leuk gedaan; ook hier werkt de POV echt uitstekend, en dat komt van iemand die Hardcore henry niet zo vond. Wtf. Ambitieus segment. Helaas kon ik met segment 4 (Long) en 5 (Siegel) weer minder.

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/1f/55/dp/aq/wRow6EWljQBmpxi28vIhJvj7IjB-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=d4e09cdf06

All in all komen we dan alsnog op een voldoende uit, maar segment 1 en 3 sprongen er voor mij toch wel uit.

3*

Woland

• 4801 messages
  • 3820 votes

14. The Mummy (Film, 1959)

Speelduur: 86 minuten (FTV, Verenigd Koninkrijk)

Punten: 2 (totaal 28)

Thema: 70. Remake Horror

Voltooid: 13/100 (1-4, 13, 16, 38, 39, 50, 51, 55, 62, 70, 90)

Beoordeling: 2.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/qmdv0scvyQWmIESSMmGBqptAZmn.jpg

The Mummy is op vele vlakken een typische Hammer horror, met bekende gezichten als Christopher Lee (al is ie lang niet altijd herkenbaar) en Peter Cushing, met een zeer Britse jaren '50-'60 setting, en capabel doch licht oubollig gemaakt. Het is niet vervelend, maar ik vond het toch vooral een wat trage, voorspelbare film volgens het bekende mummie-stramien. Het ziet er wel redelijk uit inclusief een paar scenes in het oude Egypte, maar het pakte me eigenlijk ook nergens. Wat meer verrassing of spanning had wel gemogen.

moviemike

• 1309 messages
  • 5775 votes

5. The 100 Candles Game: The Last Possession (2023)

Speelduur: 73 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 10

Subgenre 18: Anthology Horror

Themaklassement: 5 punten

Voltooid: 1-18-40-63-100

Beoordeling: 1,5*

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDNLCAssC5RnFtFmKnV9fvYBo8LycqPGFwOFGf6jJcZA&s=10

Vier irritante influencers breken binnen in een oud gebouw om daar 100 kaarsen aan te steken en enge verhaaltjes te vertellen. Die verhaaltjes hebben een ultrakorte speelduur en wisten dus weinig indruk op me te maken. Ook het geheel bevat bijna geen tempo en is behoorlijk onsamenhangend zodat het zelfs met zijn luttele 73 minuten al een lange zit begint te worden.

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

8 ) Case 39 (Film, 2009)

Speelduur: 109 minuten

Datum van zien: dinsdag 16 september 2025

Medium: Netflix

RW: 1 punt

Puntentotaal: 15 punten

Waardering: 3

Themaklassement: subgenre 33 - creepy kid(s) horror

Punten themaklassement: 8/100

Behaalde subgenres: 2, 3, 6 , 11, 33, 37, 85 en 87

Review: Ik had deze al eens gezien wist ik, maar nagelaten een beoordeling achter te laten, maar in mijn herinnering vond ik dit toen wel een sterke film en dus bewust gekozen voor een RW. Mweh, viel me toch een beetje tegen...

Renee Zellweger vind ik echt een miscast! Waar Jodelle Ferland het daarentegen wel sterk doet Verder worden er wel wat vreemde beslissingen genomen in de jeugdzorgketen aldaar, maarja, its a movie (en ik zal over de jeugdzorgketen in ons eigen land verder ook mijn mond maar houden)! Ik vond wel wat sterke momenten in de film zitten, maar te weinig om echt spanning op te roepen die niet direct weer wegzakt. Heeft dus toch niet helemaal de tand des tijds doorstaan voor mij, en dan is hij pas 16 jaar oud (of alweer...).

https://i.postimg.cc/fWg85qrM/Case-39-2009.png

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

1. A Christmas Horror Story (2015)

Speelduur: 99 min

Puntentotaal: 2 punten

-

Subgenre: 51. Holidays / Christmas Horror

Themaklassement: 1 punt (51)

Ja lekker hoor: kerst in een horrorjasje. Een drietal bezoekt op kerstavond een lugubere moordplek, één gezin kapt een kerstboom in het bos (maar raakt iets waardevols kwijt), een ander gezin rijdt à la Dead End (2003) in de auto naar een mysterieuze oudtante en de kerstman zelf heeft te kampen met een vrij bizar virus dat van het elfengezelschap bezit neemt. Oh en dan is er ook nog de joviale maar steeds dronkener wordende radiodeejay William Shatner, die tussendoor de spirit of the season, zowel als de eggnog in zijn mok op peil houdt.

https://occ-0-8407-116.1.nflxso.net/dnm/api/v6/E8vDc_W8CLv7-yMQu8KMEC7Rrr8/AAAABWN4hYWnSb2-x9rSfccxwWC6pZvJTj3ko-PO2omQiI5JbGLgMqTnGj3EN3VjOIqXt58E5COWaxLGPCrfx7NQIzW6gbe0V36V3c9M.jpg?r=661

Vier (à vijf) losstaande verhalen, die (zeer zijdelings) met elkaar in verband staan, worden versneden en door elkaar verteld. Het is me eigenlijk een beetje een raadsel waarom voor deze versplinterde vorm gekozen is; echt een geheel wil het niet worden (en het enkelvoud uit de titel is daarom wat misleidend). Beter hadden ze de verhalen achter elkaar geplakt.

Ieder verhaal is op zichzelf namelijk best aardig en sommige hebben ook best wat verrassingen in petto. Maar omdat ook de spanningsopbouw verdeeld is over meerdere verhaallijnen, duurt het even voordat je er als kijker lekker inzit. De film stond me dan ook lange tijd een beetje tegen door wat tegenvallend acteerwerk en platitudes in de onderlinge dynamiek maar na afloop moet ik bekennen dat het toch ook zo slecht allemaal niet was. 2,5*

Number23

• 8638 messages
  • 5685 votes

5. Peter Pan's Neverland Nightmare (Film, 2025)

FTV - 89 minuten

Puntentotaal: 10

Thema: 44. Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror

Voltooid: 35, 44, 57, 82, 87

Bron - Pindakaas

Eigen beoordeling - 2.5*

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.Z7fn5FOeOehFR787O4ydywHaDt%3Fpid%3DApi&f=1&ipt=aca76920ef4b99a1f244324dae544a39aac2fa6f91b9ce933937d1ffa5771f89&ipo=images

De kwaadaardige Peter Pan steelt de zielen van mensen, waarna zij in een comateuze toestand belanden. De zielen worden opgesloten in Peter Pans koninkrijk Neverland en weerhouden hem ervan ouder te worden. Dan kidnapt Peter Pan een jongetje genaamd Michael Darling. Wendy, de zus van Michael, wil haar broertje redden en begint aan een zoektocht.

Flinke verbetering tegenover de Pooh-films dit.

De cast is natuurlijk nog steeds niet top, maar er zit een lekkere lugubere twist aan het klassieke verhaal dus het voelt hier en daar best fris. Al zien de personages er allesbehalve fris uit, vooral Tinkerbell is erg tof gedaan. Ons Peet gaat ook goed los op zijn slachtoffers dus lekkere gore is er te zien en natuurlijk lachen om degene die het karweitje daadwerkelijk afmaakt op het einde.

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

2. Rakka / Firebase / Zygote (2017)

Speelduur: 22 + 27 + 23 min

Puntentotaal: 4 punten

-

Subgenre: 75. Sci-fi Horror

Themaklassement: 2 punten (51-75)

https://cinepremiere.com.mx/assets/images/noticias/2017/06-junio/OatsVol1.jpg

Drie shorts van de hand van Neil Blomkamp, met alle drie min of meer dezelfde plus- als minpunten. Alledrie hebben een grimmige dystopische setting, bevatten indrukwekkende special effects met een vleugje smakelijke gore en in alledrie wordt een opzet van een verhaal neergezet dat smaakt naar meer. En dat is bij alledrie ook gelijk het nadeel: dat is er niet.

https://cdnb.artstation.com/p/assets/images/images/006/476/541/large/erich-bomke-rivergod.jpg?1498879538

De shorts zijn hoogstens een premisse en zijn als een soort teaser vormgegeven en destijds online gezet, waarna aan de hand van reacties en feedback bepaald kon worden of ze genoeg potentie bevatten om tot langspeelduur uitgewerkt te worden. Dat is tot op heden nog niet gebeurd en dat is jammer te noemen.

Nu worden shorts natuurlijk wel vaker opgerekt tot speelfims, zelden zag ik ze in originele vorm zo…onafgerond. Als kijker blijf je daarmee wat op je honger zitten, maar mocht er ooit eentje uitgewerkt worden, ben ik van de partij.

https://twotakespodcast1.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/12/z3.jpg?w=1024

Het door Blomkamp opgezette Oats Studios heeft trouwens een hele reeks van dit soort shorts uitgebracht, maar ik heb me beperkt tot deze drie, die ik allemaal hetzelfde cijfer geef: 3,5*

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

3. Apocalypse Z: El Principio del Fin (2024)

Speelduur: 112 min
Puntentotaal: 6 punten
-
Subgenre: 100. Zombies & Infected Horror
Themaklassement: 3 punten (51-75-100)

Man verliest zijn vrouw in een autocrash, vlak voor er mondiaal de zombiepleuris uitbreekt. Op aanraden van zijn zus (die veilig bivakkeert op de Canarische Eilanden) ontwijkt hij de grootscheepse evacuatie en sluit hij zich in zijn appartement op. Als na twee weken echter de voedselvoorraad begint te slinken, wordt hij toch gedwongen zijn veste te verlaten, wat hem in contact brengt met een uiteenlopende reeks survivors.
https://www.leisurebyte.com/wp-content/uploads/2024/10/apocalypse-z-review-2-scaled.jpg
Onderhoudend. Vermakelijk. Boeiend. Het zijn een beetje de saaiere adjectieven die je een film mee kunt geven, maar deze lijkt (zeker binnen het zombie-subgenre) ook geen vernieuwende grenzen op te zoeken. Wat medestanders hier, wat vijandig gezinde groeperingen daar en uiteraard verschillende confrontaties met de zombies waar hij al dan niet nipt aan weet te ontsnappen.

Een open einde dat zonder een vervolg weinig waarde lijkt te hebben is dan toch een beetje een domper van een afsluiting. Het vervolg staat blijkbaar gepland voor volgend jaar, maar het zal er eentje zijn die ik dan opzet voor het vinkje, niet zozeer omdat ik er nou zoveel zin in heb. Een krappe 3*

Number23

• 8638 messages
  • 5685 votes

6. Onsen Shâku (Film, 2024)

FTV - 70 minuten

Puntentotaal: 12

Thema: 16. Animals & Nature Attacks Horror

Voltooid: 16, 35, 44, 57, 82, 87

Bron - Pindakaas

Eigen beoordeling - 2.5*

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.gXbqqT7V-CknxHBeSiLURQHaEK%3Fr%3D0%26pid%3DApi&f=1&ipt=624c49bd0e9114ca29cdc5c0e59925c22199fd8709277ee6a9e8b9a369571072&ipo=images

In Atsumi City, waar onder leiding van burgemeester Mankan de bouw van een enorm toeristisch complex aan de gang is, heeft zich een reeks incidenten voorgedaan waarbij mensen tijdens het baden in onsen plotseling verdwenen zijn. Bovendien zijn er lichamen gevonden van onbekende personen die in zee door haaien zijn aangevallen. Politiechef Tsuka en mariene bioloog Kose, die een onderzoek instellen, ontdekken de schokkende waarheid dat woeste haaien uit de oudheid weer tot leven zijn gekomen en zich vrijelijk tussen de warmwaterbronnen bewegen en mensen aanvallen. De dorpsbewoners besluiten de handen ineen te slaan om hun geliefde woonplaats te beschermen.

Toen ik de registratie van ibendb voorbij zag komen wist ik dat ik deze film moest zien. Ik bedoel, Sharknado on crack??? Ik ben totaal geen fan van haaienfilms, maar mijn huisgenoot is er verslaafd aan en die vond dit helemaal geweldig. En ik heb mezelf zeker vermaakt, het Japanse sausje laat deze zelfs boven al die Westerse shit drijven. Die Aquaman ripoff was hilarisch en je kan zien dat dit met veel passie, plezier en slechte CGI is gemaakt.

Topper in het subgenre.

remorz

• 2497 messages
  • 2743 votes

4. Saint Clare (2024)

Speelduur: 92 min
Puntentotaal: 8 punten
-
Subgenre: 36. Directed by Women Horror
Themaklassement: 4 punten (36-51-75-100)

Regisseur Mitzi Peirone wist me een tijdje terug aardig te overbluffen met haar dromerig-labyrintische en kleurrijke debuut Braid (2018) en sindsdien was ik er aardig op gespitst om te zien waar ze het mee zou opvolgen. Ik had niet verwacht dat ze met deze rechtlijnige, weinig verrassende thriller op de proppen zou komen die weliswaar vrij onderhoudend is maar los van enkele opgeplakte elementen (de zelf-opgelegde roeping van hoofdpersoon Clare, de overleden postbode Bob die haar als geestverschijning bijstaat) een weinig vernieuwend complotje opvoert (oh de politiecommissaris zit in het complot? Die zag ik nooit aankomen!).
https://www.slashfilm.com/img/gallery/saint-clare-everything-we-know-so-far-about-the-new-thriller-starring-bella-thorne-and-ryan-phillippe/l-intro-1660072441.jpg
Soms wordt er een hoofdpersoon geïntroduceerd waarvan je gelijk denkt: “oh, is dit dan de kop waar ik de komende anderhalf uur tegenaan moet kijken” en Bella Thorne is er voor mij zo eentje. Ze doet het niet eens zo verkeerd maar heeft zo’n gemaakt verveelde Gen-Z-uitstraling die mij echt tegen de haren instrijkt.

Jammer. Want noemde ik Peirone bij Braid nog “eentje om in de gaten te houden,” met haar tweede film lijkt ze haar verfrissende debuut niet eens te willen overtreffen en lijkt ze vooral op safe te spelen. Jammer. Maar dat zei ik al. 3*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.