• 178.467 movies
  • 12.237 shows
  • 34.025 seasons
  • 647.758 actors
  • 9.379.256 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

stef89

• 150 messages
  • 1508 votes

08. Unsane (Film, 2018) - MovieMeter.nl

98 minuten

FtV: 2 punten

Puntentotaal: 16 punten

Bron: Amazon Prime

Eigen score: 3*

Number23

• 8638 messages
  • 5685 votes

4. Uncle Peckerhead (Film, 2020)

FTV - 97 minuten

Puntentotaal: 8

Thema: 82. Splatter & Gore Horror

Voltooid: 35, 57, 82, 87

Bron - Pindakaas

Eigen beoordeling - 3*

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.qjo9qPTKkVv2ufh6m2kA3wHaDt%3Fpid%3DApi&f=1&ipt=8394e41b35e07f6b4351f9f11563c1aae72484f8432422d9470e6ce9cdeae19d&ipo=images

Een punkband bestaat uit bassist Judy, gitarist Max en drummer Mel. De punkband gaat op tournee en krijgt onderweg te maken met een vleesetende belager. Het uitstapje verandert in een ware nachtmerrie wanneer de bandleden steeds meer half opgegeten lichamen zien.

Compleet aan mij voorbij gegaan toendertijd, geinig filmpje met toffe punky soundtrack. Blijkbaar heeft het Max personage in deze film veel geschreven van de te horen nummers. Toch knap als je hem ziet, wereld van verschil als hij het podium af is. David Littleton speelt Peck erg leuk en ik moest regelmatig denken aan Sid Haig, die had het 10 jaar geleden ook wel erg leuk gedaan denk ik zo.

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

7) The Block Island Sound (Film, 2020)

Speelduur: 97 minuten

Datum van zien: maandag 15 september 2025

Medium: Netflix

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 14 punten

Waardering: 3,5

Themaklassement: subgenre 87 - thriller, suspense horror

Puntentotaal themaklassement: 7/100

Subgenres themaklassement: 2, 3, 6 , 11, 37, 85 en 87

Review: Was eigenlijk al vrij laat, ik was moe, maar ik wilde niet nu al een avond overslaan met het kijken van een film en dus deze aangeknald die niet al te lang duurde en ook nog niet eerder gezien was door mij (nadat ik op IMDb gecheckt had dat hij een horrortag had).

Eerlijk is eerlijk, ik vond het best wel een fijn filmpje, geen hoogvlieger, maar ik houd wel van het mysterieuze sfeertje dat ze neerzetten. Prima om zo de 1e dag van de week mee af te sluiten en zet je toch altijd weer aan het denken: "wat als....". Alhoewel die gedachte ondertussen natuurlijk niet meer "wat als" is, maar meer "wanneer?"

https://i.postimg.cc/Y9fKK3Kd/The-block-island-sound-2020.png

Number23

• 8638 messages
  • 5685 votes

Aparte registratie aanpak heb je Dentheman, zijn dat gewoon AI gegenereerde afbeeldingen?

ibendb

• 5038 messages
  • 3225 votes

14. Onsen Shâku (Film, 2024)

Speelduur: 70 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 28 punten

Thema: 32. Comedy / Parody Horror

Voltooid: 14/100 (1, 2, 15, 26, 29, 30, 32, 35, 36, 48, 50, 70, 85, 93)

https://i.postimg.cc/DZRBzZKC/onsen-shaku-220321883-large.jpg

Hot Spring Shark Attack moet je zien om te kunnen geloven. Niets is te gek in deze horror comedy die het best valt te omschrijven als een Japanse Sharknado on crack.

https://i.postimg.cc/FHFgNcLr/ho-spring-shark-attack-attack-chief.webp

Atsumi is een kuststadje met als grootste trekpleister de vele Onsen waar toeristen kunnen ontspannen. Die rust wordt verbroken wanneer een prehistorische haaiensoort opduikt en mensen aanvallen. Door hun millennia oude anatomie zijn ze nog eens enorm flexibel dus kunnen ze met gemak doorheen de rioleringen en waterbuizen zwemmen. Een gezellige Onsen? Daar denken deze haaien anders over want zij zijn uit op mensenvlees!

https://i.postimg.cc/W1XR1MYX/Hot-Spring-Shark-Attack-927054163-large.jpg

Ik hoop zo hard voor de makers dat dit een schoolproject is want alleen op die manier kan ik dit geslaagd noemen. Werkelijk alles is intentioneel zo slecht dat het komisch wordt. Afschuwelijke CGI, haaienpopjes, onderzeeërs uit een 3D-printer, een onderwater-macho-man met superkrachten,... Alles passeert de revue en aanvankelijk is het best amusant. Na een half uurtje begint de rek er weer op te komen en begint het vooral te storen. De personages zijn zo dom dat het naar het irritante neigt. Ook is dit met zijn korte speelduur veel te lang. Men probeert epische scènes zo amateuristisch mogelijk te doen overkomen maar ik heb gemerkt dat dit niet echt mijn ding is.

Voor de fans van Sharknado zal dit waarschijnlijk wel te pruimen zijn. Ik zat eerder op mijn klok te kijken en speet het me dat ik geen bier bijhad...

2*

cinemanukerke

• 1834 messages
  • 1045 votes

Bij gebrek aan een schoolbel gebruik ik maar mijn oude vuvuzela dat ik ooit in 2010 naar aanleiding het WK in Zuid Afrika had aangeschaft. Een miskoop van jewelste maar dankzij deze horror challenge een tweede adem gevonden. Ik wil aan de les beginnen maar zie dat mijn dochter nog aan het dagdromen is. Maar ik ben gerust, lang zal het niet meer duren. Ik heb immers gekozen voor de film :

3. A Nightmare on Elm Street (Film, 1984)

FTV (91 minuten) – 2 punten

Puntentotaal 6

Subgenre : 80. Slasher Horror (afgevinkt : 41, 66, 80)

Eigen score : 2,5* / Score dochter : 3,5*

https://images.amcnetworks.com/ifccenter.com/wp-content/uploads/2023/06/nightmareagain.jpg

De les is begonnen. Direct wat sfeer creëren door met mijn nagels door het krijtbord te krassen als een volleerde Freddie Krueger. Tja, het is niet altijd gemakkelijk om een volledige les boeiend te maken.

Nightmare on Elm Street is niet voor mij weggelegd. Traag ritme, weinig personages dus is het lang wachten op wat moet gebeuren, neemt zichzelf te serieus, veel expositie (die scene in de slaapkliniek is ... hm slaapverwekkend) en weinig dreiging. Maar ik begrijp de status van klassieker. Freddie Krueger is een knappe creatie en mag gerust als een icoon in de horror etalage staan. De set up is geniaal (slapen is dodelijk), origineel idee zodat dromen en realiteit door elkaar lopen en zorgen voor verwarring (is dit nu een droom ?). De scene in het bad met de klauw van Freddie is zeker knap en sterk (zie de foto) en Sigmund Freud zou daar gerust een uren durende spreekbeurt kunnen over geven maar als geheel (zowel de ontknoping als de personages) veel te tam.

Mijn dochter vond het wel zeer goed. Het tiener universum zal wel geholpen hebben maar de formule tien-kleine-negers was voor haar duidelijk te smaken.

Wat hebben we geleerd ? Papa, ik heb het steeds gezegd wanneer ik te laat thuiskwam van de fuif maar nu is het een feit ; slapen is voor losers.

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

Number23 wrote:

Aparte registratie aanpak heb je Dentheman, zijn dat gewoon AI gegenereerde afbeeldingen?

Ik heb mijzelf als extra opdracht gegeven om van iedere film een enigszins herkenbare afbeelding te maken met AI.

Weer eens wat anders dan een still dacht ik en ik ben de laatste maanden een beetje aan het stoeien met AI, dus het leek mij wel leuk. Alhoewel het bij de ene film meer worstelen is met de AI dan de ander, om er iets uit te krijgen dat doet denken aan de gekeken film, dus het is tot nu toe met wisselend resultaat moet ik toegeven

Afijn ik heb hem ingezet, dus ik power through tot het eind, maar de ervaring van de afgelopen dagen leert wel dat ik echt even mijn tijd moet nemen voor een goede prompt

Number23

• 8638 messages
  • 5685 votes

Dentheman wrote:

(quote)
Ik heb mijzelf als extra opdracht gegeven om van iedere film een enigszins herkenbare afbeelding te maken met AI.

Weer eens wat anders dan een still dacht ik en ik ben de laatste maanden een beetje aan het stoeien met AI, dus het leek mij wel leuk. Alhoewel het bij de ene film meer worstelen is met de AI dan de ander, om er iets uit te krijgen dat doet denken aan de gekeken film, dus het is tot nu toe met wisselend resultaat moet ik toegeven

Afijn ik heb hem ingezet, dus ik power through tot het eind, maar de ervaring van de afgelopen dagen leert wel dat ik echt even mijn tijd moet nemen voor een goede prompt

Geinig initiatief.

Ik heb 3 van de 7 registraties gezien en ik wist in elk geval gelijk de betreffende scene helder voor me te halen, dus missie geslaagd naar mijn mening.

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

Number23 wrote:

(quote)

Geinig initiatief.

Ik heb 3 van de 7 registraties gezien en ik wist in elk geval gelijk de betreffende scene helder voor me te halen, dus missie geslaagd naar mijn mening.

Leuk te horen, thnx

Woland

• 4801 messages
  • 3820 votes

10. La Bête (Film, 1975)

Speelduur: 93 minuten (FTV)

Punten: 2 (totaal 20)

Thema: 39. Erotic Horror

Voltooid: 10/100 (1, 3, 4, 16, 39, 50, 51, 55, 62, 90)

Beoordeling: 1.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/lovrIgs8HPnTOBy7U8WCuGdjVLG.jpg

Apart ja. De film heeft een reputatie, en die weet het in het laatste half uur zeker waar te maken. Maar daarvoor is er na direct een paar minuten copulerende paarden in het eerste uur weinig te beleven. Het is te merken dat dit oorspronkelijk een kortere film was die later is opgevuld tot een film van anderhalf uur, want de aanloop is lang en vrij saai. Maar daarna snap je wel waarom de film in ieder geval een reputatie heeft, als het beest (een niet hele overtuigende soort van beer) met z'n dikke harige fallus losgaat. En dat moet je vrij letterlijk nemen, want hoewel de film niet echt expliciet is (ondanks het vele naakt en de uitgebreide ejaculaties) en de effecten ook niet bepaald je van het zijn, is het een laatste half uur vol bestialiteit. Wel een interessante film voor de furry's onder ons wellicht, maar dit is toch vooral memorabel omdat het bizar is, niet vanwege enige kwaliteit.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4902 votes

05. The Day of the Triffids (1963)

93 minuten

FTV (2punten) - Totaal : 10 punten

subgenre: 5. 1960's horror

Voltooide subgenres 1,2,3,4,5

Themaklassement: 5 punten

Eigen score: 3*

https://external-preview.redd.it/the-day-of-the-triffids-1963-full-movie-v0-gP8-wiyGQoXOq3qj1qkVK-uxvpDBqXqz4VeHDXjnG9o.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=e0736209d48ae69e8e14147b7093a08e3aad35e7

Amusante maar enigzins ouderwets uitziende SciFi-horror. Het verhaal zelf vond ik helemaal niet slecht. Maar de uitwerking liet te wensen over. Vooral de rondhobbelende planten zagen er ronduit belachelijk uit. Het feit van de blind geworden wereldbevolking vond ik een creatieve vondst. Zorgde ook voor enkele komische fragmenten. Die rondtastende blinde Londenaars zagen er toch wel grappig uit. Het gaf me een "War of the Worlds" of "Independance Day" gevoel. Alleen vroeg ik me één ding af. Als zoutwater een probleem was, hoe zijn die Triffids dan op het vuurtoren-eiland geraakt? Al roeiend? Snapte ik niet echt

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

19. The Wrath of Becky (Film, 2023)

83 minuten

ftv= 2p

puntt= 38

subgenre= 71 revenge horror

themakl= 19

3,5*

Becky's hond Diego wordt ontvoerd door een bende fascisten. Natuurlijk laat Becky het daar niet bij zitten en neemt ze wraak. Dit doet ze op een bloederige manier. Best een pittig meisje, die Becky. Vlot wegkijkende film waar ik enorm van genoten heb. Welverdiende 3,5*

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

20. Satan's Slave (Film, 1976)

86 minuten

ftv= 2p

puntt= 40

subgenre= 72 religion & sects/cults horror

themalkl= 20

2,5*

De aantrekkelijke Candace Glendenning speelt de rol van Catherine. Op bezoek bij haar oom en neef komen haar ouders om en Catherine wordt opgevangen door haar oom. Die leidt echter een satanische sekte. Richting het einde komt er nog een leuke twist die ik niet zag aankomen en het daadwerkelijke einde sprak me ook aan. Verder was het allemaal maar matig en was ik toch wel blij dat de film niet langer dan 86 minuten duurde.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4902 votes

06. The Man with Two Heads (1972)

80 minuten

FTV (2punten) - Totaal : 12 punten

subgenre: 6. 1970's horror

Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6

Themaklassement: 6 punten

Eigen score: 1.5*

https://www.americangenrefilm.com/wp-content/uploads/2019/10/ManWithTwoHeads3.jpg

Ouch, dit was helemaal niet al te best. Ik verwachtte een heel andere film als je naar de filmaffiche kijkt. Maar dit was een goedkope versie van het Dr. Jekyll en Mr. Hyde verhaal. In grote lijnen was het hetzelfde, maar hier en daar hadden ze kleine wijzigingen doorgevoerd. Het acteerwerk was soms gewoonweg slecht. De momenten dat Dr. Jekyll toesloeg was het ofwel buiten beeld ofwel zo chaotisch gefilmd dat je niet kon volgen wat er gebeurde. En er waren geen horror momenten. Het was gewoon afwachten tot de eindgeneriek over het scherm liep. Te mijden

Woland

• 4801 messages
  • 3820 votes

11. The Last Winter (Film, 2006)
Speelduur: 101 minuten (FTV)
Punten: 2 (totaal 22)
Thema: 38. Elemental / Weather Horror
Voltooid: 11/100 (1, 3, 4, 16, 38, 39, 50, 51, 55, 62, 90)
Beoordeling: 3.0*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/wMQnjSDPvdNIoIKY7KF84cbXHtb.jpg

Beetje gemengde gevoelens over The Last Winter. Zeker in de eerste helft is het behoorlijk traag, als we de eerste ontwikkelingen in het in Noord-Alaska gelegen kamp volgen. De gebruikelijke strubbelingen als Ed (Ron Perlman) terugkomt op z'n ouwe stekkie, de botsende karakters, en de slechte (lees: te warme, al is dat bijzonder relatief) weersomstandigheden die allerlei werkzaamheden vertragen. Maar zo interessant is dat nog niet. Zo halverwege beginnen er meer mysterieuze zaken, als één van de medewerkers visioenen ziet en zich steeds vreemder gaat gedragen. Nu vond ik de mysterieuze zaken an sich niet zo heel interessant, maar de setting maakt de film steeds boeiender. De isolatie, kou en het gevoel van hulpeloosheid beginnen steeds tastbaarder te worden, zeker als ook menig personage gek lijkt te worden van de omstandigheden en de 'wraak' van de smeltende wereld/de Wendigo. Uiteindelijk een krappe voldoende, maar het geduld werd wel op de proef gesteld.

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

16 Último Deseo (Film, 1976)

Speelduur: 94 minuten

FTV 2 punten

Totaal 32

Thema 97 War

Themaklassement : 15 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 32 + 35 + 47 + 66+ 67 + 68 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96 + 97)

Beoordeling: 2*

https://eofftvreview.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/04/people-who-own-the-dark-3.png

Langdradig begin over rijke mensen die in de kelders van een oud kasteel een leuk seksfeestje organiseren. Verwacht er niet te veel van op gebied van naaktheid. Ze hebben wel geluk dat ze in die kelders aanwezig waren want ondertussen is er een nucleaire oorlog begonnen waarbij de mensen bovengronds blind worden. Deze mensen willen wraak nemen op de mensen die de ramp hebben overleefd. Verwacht hier ook niet te veel van gore want het is allemaal vrij mak qua horrorelementen. Het slot heeft een wat verrassende uitwerking die toch te smaken valt. 4/10

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhyPhfsWgWVMthgeErNLzuC5T1AcyO1fkaKISE4Uig21A-im9JoNTs7r5CK7WPyoYDbFIObFFo7I2ua3ef3HQC5z8HVYFQuAvGuDL6V0-qQZkuXv9Klna5DrEX6WBG-0Z3GboAxHy1lGD8/s1600/PDVD_052.BMP

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4902 votes

07. Chopping Mall (1986)

77 minuten

FTV (2punten) - Totaal : 14 punten

subgenre: 7. 1980's horror

Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7

Themaklassement: 7 punten

Eigen score: 2.5*

https://flixhousecom.cdn.ypt.me/videos/video_220318160756_va870/video_220318160756_va870.jpg?cache=16480199891756142383

Echt zo'n typische jaren 80 film vol met de gekende clichés. Wat kan je dus verwachten? Ontplofte jaren 80 kapsels, synthesizer riedeltjes, een blonde trien met nep-boobs en zeker en vast een uit elkaar spattend hoofd. Yep, het zit er allemaal in. De robots zien er simplistisch uit en zijn dus op hol geslagen. Een beetje als de ED-209's uit "Robocop". Echt spannend wordt het niet. En als je voor de zoveelste keer de robots ziet rondzoeven door de shopping mall terwijl ze achter de onschuldige jongeren aanzitten, begin je het wel een beetje beu te worden. Steevast zet één van die trienen haar keel open en laat een ultrasoon gekrijs horen. En de stoere vriendjes schieten met een heel arsenaal op die krengen, maar raken bijna nooit doel. Ach, het heeft zijn charmes

Woland

• 4801 messages
  • 3820 votes

12. Yong Zhe Wu Ju (Film, 1981)

Speelduur: 91 minuten (FTV)

Punten: 2 (totaal 24)

Thema: 13. Action Horror

Voltooid: 12/100 (1, 3, 4, 13, 16, 38, 39, 50, 51, 55, 62, 90)

Beoordeling: 3.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7339.jpg?cb=1592133294

Dreadnaught is een knotsgekke film. Om te beginnen, het heeft zo ongeveer overal een horrortag, maar die is nauwelijks verdiend, ondanks dat er een moordenaar rondloopt. Maar het is wel een toffe kung fu film die in hoog tempo tussen originele en indrukwekkende gevechten schakelt. Met ook een hele grote comedy-component, van de nogal kluchtige slapstick-variant die je wel vaker ziet in dit soort films uit Hong Kong. De grappen werken niet altijd even goed, maar het levert wel amusante gevechten en choreografieën op. Die drakendans bijvoorbeeld, ik stond wel even te kijken. Het middenstuk is allemaal wat minder boeiend en om het verhaal hoef je het niet te doen, en om de humor eigenlijk ook niet, maar vermakelijk is dit zeker.

Threeohthree

• 5557 messages
  • 2935 votes

15. Them! (Film, 1954)

94 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 30 punten

Subgenre: 1950's horror

Themaklassement: 15 punten

Eigen score: 2*

https://www.classic-monsters.com/wp-content/uploads/2014/06/Them_01.jpg

Best sfeervolle monster/invasion horror het (korte) mysterie is best aardig om te volgen en dat meisje is best intrigerend. Verder best fraaie zwart-wit fotografie, maar het middenstuk sleept behoorlijk en het eindstuk is ook niet super bevredigend. Zodoende voelt het als een leuke poging maar inmiddels wel behoorlijk gedateerd. Desalniettemin heb ik me best oké vermaakt.

16. The Deep House (Film, 2021)

85 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 32 punten

Subgenre: Aquatic horror

Themaklassement: 16 punten

Eigen score: 3.5*

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2021/05/Photo-7-%C2%A9-2020-RADAR-FILMS-LOGICAL-PICTURES-APOLLO-FILMS-5656-FILMS.jpg?resize=1000%2C495&ssl=1

Deze film van het legendarische regisseur duo van o.a. Inside en Livide lag al een tijdje op de stapel en blij dat ik hem heb kunnen kijken. Uiteraard niet zo goed als de eerder genoemde films, maar nog steeds een behoorlijk intens en claustrofobisch filmpje. Daarnaast is het ook nog wel een interessant mysterie om te ontdekken. Voeg daar aan toe mooie vormgeving, wat leuk camerawerk en je hebt een lekker vlot intens horror werkje.

Threeohthree

• 5557 messages
  • 2935 votes

17. The Grudge (Film, 2020)

94 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 34 punten

Subgenre: Remake horror

Themaklassement: 17 punten

Eigen score: 2.5*

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSnUSPz6tf4OUs8tJOr8wRMkAGH_9KQAXjLHQ&s

Mja, ik wist helaas dat dit niet geweldig ging zijn. Kon ook lastig natuurlijk met een remake, maar het is wel op naam van Nicolas Pesce, je weet wel van The Eyes of My Mother (Film, 2016) en Piercing (Film, 2018) dus wou hem eigenlijk wel graag zien. De film is echter niet geweldig en moet het vooral van de schrikmomenten hebben, die zijn gelukkig vrij goed. Verhaaltje is bekend, en helaas doet Pesce er zelf ook bijzonder weinig aan om deze franchise nog wat op te leuken.

18. Bring Her Back (Film, 2025)

104 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 36 punten

Subgenre: 2020's horror

Themaklassement: 18 punten

Eigen score: 3.5*

https://image.volkskrant.nl/260546728/width/2480/bring-her-back

Fijne film van studio A24. Ze weten altijd wel met nieuwe interessante ideeën te komen en zo ook hier. Je voelt al vrij snel dat er iets niet pluis is en zo gaat zo'n film al vrij vlot lekker onder je huid kruipen. Laat deze spanning ook niet weer los tot de eindcredits. Sally Hawkins speelt echt een schitterend personage die nog wel ff bij zal blijven. Film voor mij wel niet iets teveel emotionele lading om echt hoge cijfers te kunnen geven, maar das een persoonlijk dingetje .

oup

• 588 messages
  • 3201 votes

11. Tenebre (1982) - 101 min - Italië

Bron: Netflix

FTV (2): totaal aantal punten = 22

Subgenre: 80. Slasher Horror

Themaklassement: 11 punten

Complete subgenres: 22, 23, 40, 45, 47, 50, 71, 74, 80, 94, 97

Eigen rating: 3,0*

Toch wel fijne Argento. Het is allemaal lekker op en top jaren ‘80 (inclusief de soundtrack), maar zeker genietbaar.
Het camerawerk en de belichting is dik in orde. Mooi ook de ‘zwevende’ camera rondom en in het huis bij de moord op de lesbiennes . Erg goed gedaan. Het acteerwerk buiten de slachtpartijen om is niet om over naar huis te schrijven. Maar gelukkig blijft de vaart er flink in zodat je je daar niet buitensporig aan hoeft te ergeren. Royale 3,0 voor Tenebre.

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

12. As Above, So Below (2014)

93 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 24

Thema 12: Abandoned Places - Voltooid: 12/100 (1-12)

Bron: pindakaas

https://occ-0-8407-114.1.nflxso.net/dnm/api/v6/6AYY37jfdO6hpXcMjf9Yu5cnmO0/AAAABTbPrtu1OTFnLRWn7FAwhyaIHPAzwikrK6YhwoIhBMu24VhGu2Mv9X4ZXTBpx481xEyuDB8mw_9FPspC97LDrBp2MIg9qOESAXgD.jpg?r=c37

Onder de straten van Parijs liggen kilometers aan gangenstelsels, de eeuwige thuishaven van talloze zielen. Wanneer een team van ontdekkingsreizigers het doolhof van botten verkent, ontdekt men het duistere geheim dat binnen deze stad van de doden ligt verscholen.

Een sort mengeling van Indiana Jones en The Descent? Ook weer niet helemaal, maar As Above, So Below doet er soms wel wat aan denken. Helaas pakt die vergelijking niet helemaal gunstig uit voor John Erick Dowdle's film, en levert hij een behoorlijke maar nergens opmerkelijke film af. Consistent is hij wel, want daarmee scoort hij na Quarantine (2008) en Devil (2010) zijn derde overtuigende voldoende af, die desalniettemin te weinig indruk maakt voor een zeven of meer. Het acteerwerk hielp daar ook niet altijd bij.

Wel mooie ogen, dat dan weer wel.

2,8*

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

13. Kuraudo (2024)

123 minuten - Japan

FTV - 2 punten - Totaal = 26

Thema 13: Action Horror - Voltooid: 13/100 (1-13)

https://deadline.com/wp-content/uploads/2024/08/CLOUD_-_Actor_Masaki_Suda__1__fc2dd2.jpg

Ryôsuke Yoshii is een enigmatische en doodgewone jongeman. Op schrandere wijze verkrijgt hij goederen waarna hij deze onder de pseudoniem Ratel poogt te verkopen op het internet. Naast het geld verlangt hij ernaar een voorsprong te nemen op anderen. Op achteloze wijze wekt hij dusdanig wrok op bij de medemens dat zijn leven op het spel komt te staan.

John Milton voelt zich een beetje misleid. In het ootje genomen. John Milton verwachtte tijdens zijn nachtdienst even opgepept te worden door een zinderende, psychologische actiehorror. Die verwachting gaven de labels op IMDb. Maar Kiyoshi Kurosawa's (Cure (1997), Pulse (2001)) Cloud (2025) is wat mij betreft eerder een slow-burn misdaad thriller-drama, dat zich nergens laat haasten, maar waar ook de actie voor mijn gevoel ver te zoeken was. Best degelijk gemaakt en gespeeld, en naar het einde toe wordt er heus wat op elkaar geschoten, maar dat gebeurt zo onderkoeld en praktisch zonder score, dat het bepaald niet spannend wordt.

Zesje van JM, zesje van onderhond. Dat gebeurt ook niet iedere dag.

3*

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

14. The Tokoloshe (2018)

92 minuten - Zuid-Afrika

FTV - 2 punten - Totaal = 28

Thema 14: African Horror - Voltooid: 14/100 (1-14)

https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2018/06/The-Tokoloshe-2.jpg

Busi is een jonge vrouw met gevaarlijke, onderdrukte emoties. Ze is arm en neemt een baan aan als schoonmaakster in een ziekenhuis in Johannesburg. Haar doel is voldoende geld verdienen, zodat ze haar zus naar Johannesburg kan laten komen. Op een dag treft Busi in het ziekenhuis een jong meisje aan. Ze is in de steek gelaten en beweert dat ze opgejaagd wordt door een bovennatuurlijke kracht. Busi doet een poging het meisje te redden, maar dit blijkt nog niet zo makkelijk te zijn.

Tsja. Als je de betere films als Saloum (2021) en Gaia (2021) gezien hebt, dan ga je verder kijken wat je nog meer kunt vinden. Aangezien ik voor het Uit welke landen kijk jij films? - topic sowieso al veel Afrikaanse films kijk die ik weet op te snorren, blijft er helemaal specifiek voor horror meestal alleen de restjes over; films die lager dan een zes scoren, zoals The Tokoloshe.

https://www.thefilmfestivaldoctor.com/wp-content/uploads/2018/12/THE-TOKOLOSHE-2-1600x420.png

Het was dan ook een aangename verrassing dat deze film helemaal zo slecht niet was. Het folkloristisch aspect geeft het sowieso enige meerwaarde, maar ook de sfeer is best heel aardig gelukt. De productiewaarden bovendien, zijn niet ondermaats voor een Afrikaanse horror. Ik ben benieuwd wat het budget was, want regisseur Jerome Pikwane heeft er een vrij aardig genrewerkje uit weten te persen. Die 4,5/10 op IMDb is wat mij betreft niet op zijn plaats.

2,9*

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

15. Ick (2024)

87 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 30

Thema 15: Alien Horror - Voltooid: 15/100 (1-15)

https://iffr.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2024/12/8be0cdc7-5118-41a4-a78e-b0588b1a2ec1-1296x729.jpg?image-crop-positioner-ts=1734455424

Hank (Brandon Routh, bekend als Superman in Superman Returns, 2006) is tegenwoordig natuurkundeleraar, maar had het ooit allemaal: een voetbalcarrière in de maak en hoofdcheerleader Staci als vriendin. Tenminste, totdat zijn knieblessure een einde maakte aan zijn dromen en zijn relatie. De oorzaak van zijn val: een zwarte buitenaardse smurrie genaamd ick, die al jaren als paddenstoelen uit de grond schiet zonder dat iemand er aandacht aan besteedt, maar die de inwoners van het stadje nu opeens verandert in zombieachtige wezens. Hank moet z’n leven op orde krijgen voor zijn (mogelijke) dochter Grace – en om de wereld te redden.

Ick haalde zelfs het IFFR: "Ick markeert Joseph Kahns terugkeer naar zijn eigen highschool-horrorkomedie Detention (2011). En net als die film, is Ick een audiovisuele aanval op de zintuigen. Wat de film onderscheidt van soortgelijke met popcultuur doordrenkte meta-uitspattingen, is niet alleen de pure inventiviteit, maar ook Kahns beheersing van genre-elementen en archetypen. Tussen de gruwelijke momenten door is er ruimte voor een familiedrama en een underdoggeest die, met een gepaste dosis politieke incorrectheid, geestig commentaar levert. Er staat je nogal een avontuur te wachten, maar wel een met liefde, charme en intelligentie!"

https://i.ibb.co/ds11ZLLs/image.png

Maarre... Nee. Ik voeg me bij Woland. Dit werkte niet echt voor mij. De nostalgie niet, de special effects niet, het script niet... Het kijkt semi-aangenaam weg, maar was voor mij toch een nothing-burger. Malina Pauli Weissman bracht wel enige eye candy, maar dat was niet genoeg.

2,4*

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

16. Dangerous Animals (2025)

98 minuten - Australië

FTV - 2 punten - Totaal = 32

Thema 16: Animals & Nature attacks Horror - Voltooid: 16/100 (1-16)

https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2025/06/Dangerous-Animals-Clip.jpg

Bruce Tucker runt een ogenschijnlijk onschuldige kooiduikexcursie voor toeristen, maar onder het oppervlak broeit een diepgewortelde obsessie. Wanneer Tucker de rebelse surfer Zephyr ontvoert, lijkt zij het perfecte volgende slachtoffer. Hij houdt haar gevangen op zijn afgelegen boot, waar hij een gruwelijk ritueel voorbereidt.

na The Loved Ones (2009) en The Devil's Candy (2015) was het wel een keer tijd voor een nieuwe Byrne. Helaas met de door mij bepaald niet geliefde Jai Courtney, maar ik moet zeggen dat hij in een film als deze eigenlijk best aardig tot zijn recht komt, al blijft het niet de meest begenadigde acteur.

https://i.ibb.co/Hp9j197C/image.png

Gelukkig is er ook Hassie Harrison, waar ik in Yellowstone (Laramie) al een crushje op had. En mijn God, wat een prachtmeid. Heel andere rol ook hier, leuk om te zien. Hoewel nature (lees haaien) wel degelijk attacked in Dangerous Animals (meermaals zelfs), is dit eigenlijk meer een Aussie psycho attacks film. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Ondanks dat het geen echte hoogvlieger is, heb ik me voldoende vermaakt om naar boven af te ronden!

3,3*

robertinho

• 1514 messages
  • 2947 votes

Dentheman wrote:

(quote)

Kijk nou uit...

https://youtu.be/mUXpTAdu_8U?si=_ssPJNW8T3JwdnCf

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

17 The Snow Queen (Film, 2013)

Speelduur: 84 minuten

FTV 2 punten

Totaal 34

Thema 44 fantasie

Themaklassement : 17 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 32 + 35 + 44 + 47 + 66+ 67 + 68 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96 + 97)

Beoordeling: 0,5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZTFkZWQ4MDctOTg0Ni00ODJmLTk2OTctZjU2ZDVmYzRkYmI0XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Wat was me dat ? De plot is een combinatie van fantasie vermengd met sciencefiction dat totaal niet te begrijpen valt. Je wordt meteen ondergedompeld in een lange achtervolging tussen een zombie en Iren Levy met aandacht voor kitscherige bossen op de achtergrond. Nadia Lanfranconi speelt de sneeuwkoningin die sporadisch even in beeld komt. Ook worden er voortdurend tijdsprongen gemaakt van een bepaalde tijd tijdens de middeleeuwen met een tijd uit de toekomst die zeer onduidelijk wordt weergegeven. De scènes uit het toekomstbeeld zijn ergerlijk en vooral saai. Er valt niks te beleven, zelfs op gebied van naakte dames stelt het weinig voor. Als kijker krijg je alleen maar een glimp te zien.

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

1.33* gemiddeld nu Noodless, arme film!

IH88

• 9734 messages
  • 3186 votes

Oje, John Milton heeft nachtdienst. God behoede ons voor wat nog komen gaat .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.