- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
Number23
-
- 8638 messages
- 5685 votes
FTV - 110 minuten
Puntentotaal: 4
Thema: 87. Thriller/Suspense Horror
Voltooid: 35, 87
Bron - Amazon Prime
Eigen beoordeling - 3.5*
Twee vrouwelijke missionarissen gaan deur aan deur in de hoop mensen te kunnen bekeren tot hun religie. Achter een van zulke deuren woont een vreemde en gevaarlijke man. De missiezusters worden in zijn huis verwelkomd, maar raken verstrikt in een kat-en-muisspel.
Hugh Grant speelt de pannen van het dak (met zijn scala aan gekke bekken en ongemakkelijke trekjes) als keyboardwarrior in the flesh die regelmatig wel rake dingen zegt en ook de 2 dames zijn overtuigend, je ziet ze per minuut banger worden voor de situatie waarin ze belandt zijn. Het einde is dan allemaal wat gekker, misschien duurt de film dan net wat te lang. Overall goeie sfeer en strak geschoten.
Number23
-
- 8638 messages
- 5685 votes
FTV - 91 minuten
Puntentotaal: 6
Thema: 57. Monster / Creature Feature / Mutant Horror
Voltooid: 35, 57, 87
Bron - Amazon Prime
Eigen beoordeling - 2*
Dr. Alec Holland woont in een moeras en probeert daar iets nieuws te maken. Hij probeert om een kruising tussen een dier en een plant te maken. Maar door een ongeluk wordt hij zelf een kruising tussen een dier en een plant en wordt er op hem gejaagd.
Okay, wtf meneer Craven je hebt blijkbaar op iemand indruk gemaakt met deze film, want hierna mocht je Nightmare on Elm Street maken, maar lijkt mij dat niemand dit toch serieus nam toendertijd? Echt, dat rubberen pak is toch outtathisworld zo slecht. Maar in al z'n deuzigheid heeft de film toch iets van charme en werd ik er ook wel bij vlagen vrolijk van.
Ook nog nooit een stuntman zoveel vlam zien vatten in een scene, knap dat hij het water uberhaupt haalde.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2935 votes
14. Burying the Ex (Film, 2014)
89 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 28 punten
Subgenre: 73. Romantic horror
Themaklassement: 14 punten
Eigen score: 3*
Vakantie! Dat wil echter niet zeggen dat er nu ook direct meer tijd is voor horrorfilms kijken. Ik overlap de vakanties altijd met vrienden zodat we ook lekker bordspellen kunnen doen. Vandaag stond: Clank! Legacy 2: Acquisitions Incorporated op het programma. Gelukkig konden we nog een beetje op tijd afronden waardoor er nog tijd was voor een tussendoortje. Deze Burying the ex met Daddario die ik sowieso graag zie, Greene, die met haar look, altijd genieten, en Yelchin die helaas te vroeg is overleden.
Het is eigenlijk meer een romcom met wat horror-elementen. Niet super grappig, niet echt dikke gore, maar eigenlijk best vermakelijk voor 90 minuten. Deed me ook een beetje denken aan Life after Beth (Film, 2014) bijvoorbeeld.
Noodless
-
- 10047 messages
- 6182 votes
13 Murderock - Uccide a Passo di Danza (Film, 1984)
Speelduur: 93 minuten
FTV 2 punten
Totaal 26
Thema 96 Vinegar Syndrome
Themaklassement : 13 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 32 + 47 + 66+ 67 + 68 + 83 + 87 + 94 + 96)
Beoordeling: 3*
https://sueursfroides.net/wp-content/uploads/2024/01/murder-rock-02.jpg
Verrassend whodunit filmpje uit de kast van Lucio Fulci waar eerder de aandacht gaat naar sfeer en het ontmaskeren van de dader dan de gore. De kills zijn eerder matig qua uitvoering, maar de opbouw naar de moord en het goede camerawerk zijn wel pluspunten. De locatie van een dansacademie zorgt voor leuke dansscènes op de typische 80s muziek in de strakke aerobics pakjes. Uiteraard ook wat vrouwelijk naakt in deze aparte giallo. Aardig, maar meer ook niet. 6/10
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4903 votes
Het Letterboxd lijstje nog eens bijgewerkt.
Na luttele 3 dagen, zijn er al 162 unieke films geregistreerd, waarvan ik er nog maar 61 heb gezien. Nog veel kijkwerk voor de boeg 
Noodless
-
- 10047 messages
- 6182 votes
Speelduur: 96 minuten
FTV 2 punten
Totaal 28
Thema 35 Demons
Themaklassement : 14 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 32 + 35 + 47 + 66+ 67 + 68 + 83 + 87 + 94 + 96)
Beoordeling: 2,5*
https://blob.cede.ch/catalog/18448000/18448555_1_92.jpg?v=9
Cheesy horrorfilmpje met wat gedateerde effecten waarbij spanning en een goed opgebouwd verhaal ver te zoeken zijn. Maar de sfeer van de jaren 80 en bepaalde horrorelementen zoals gebruik van schaduwen, het sfeerrijke mausoleum zelf en de groene zogezegde enge ogen van de sexy Bobbie Bresee ,die overigens graag uit de kleren gaat, maakt dat de film niet slecht is. 5/10
stef89
-
- 150 messages
- 1508 votes
05. The Texas Chainsaw Massacre (Film, 2003) - MovieMeter.nl
98 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 10 punten
Bron: Videoland
Eigen beoordeling: 3,5*
06. The Others (Film, 2001) - MovieMeter.nl
101 minuten
Puntentotaal: 12 punten
Bron: Amazon Prime
Eigen beoordeling: 3,5*
07. Mother! (Film, 2017) - MovieMeter.nl
121 minuten
Puntentotaal: 14 punten
Bron: Pathé Thuis
Eigen score: 3,5*
IH88
-
- 9734 messages
- 3186 votes
3. Until Dawn (Film, 2025) - MovieMeter.nl
https://variety.com/wp-content/uploads/2025/01/Until-Dawn.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 6 punten.
3*
Verfilmingen van populaire videogames hebben een nogal discutabele reputatie (understatement). Until Dawn pakt het daarom anders aan. Gewoon een film maken met de naam van de game, maar voor de rest totaal anders. En met totaal anders bedoel ik ook echt totaal anders. Als de naam Until Dawn er niet op was geplakt, dan had niemand hier het verhaal van de game in gezien. Als je de film gaat bekijken omdat je fan bent van de game , dan zul je teleurgesteld zijn.
Maar ik had al wat recensies gelezen en uiteraard de trailer gezien, dus ik wist van te voren wat ik kon verwachten. En dat is een vermakelijke cocktail van verschillende elementen. Domme tieners (maar wel een leuke Ella Rubin), mysterie, veel twists, een hoog tempo, en aardige moordscenes. Geen moment verveeld.
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
73 minuten
ftv= 2p
puntt= 32
subgenre= 68 psychological horror
themakl= 16
3,5*
Relatiedrama tussen Irena en Oliver waarbij Irena bang is in een panter te veranderen als ze te hevige emoties voelt. Haar man vindt dit onzin waardoor er afstand tussen hen komt. Gelukkig voor hem is er ook een andere vrouw in het spel, Alice, die ook verliefd op hem is. Wie gaat Oliver kiezen?
Ik had gehoopt op wat meer spanning en wat minder relatiedrama in deze verder mooie film. En ik weet dat het toen een andere tijd was maar ik vond het ook akelig om te zien hoe gestrest de dieren in de film waren, bv de ijsberende panter. Of een kitten in een doosje bewaren, idioot gewoon.
robertinho
-
- 1514 messages
- 2947 votes
Nog een kattenfilmpje:
91 minuten
Ftv
Puntentotaal 6
Ik heb me vermaakt met deze Sleepwalkers, afkomstig uit de pen van de heer King, maar om nou te zeggen dat het een goede film is? Verre van dat.
Sleepwalkers is een soort genre tv-film met hele knullige effecten en flauwe humor. Hoewel de film nog redelijk mysterieus en donker begint, verandert die toon snel om tegen het einde vooral belachelijk te zijn. De overlap tussen het script en het originele boek (of verhaal?) is mij niet duidelijk, maar dat het een zooitje is, is overduidelijk. Wie of wat de Sleepwalkers zijn wordt bijna niet uitgelegd, waarom die vrouw ‘moeder’ heet en waarom de zoon daar dan het bed mee moet delen is ook hoogst opmerkelijk te noemen, ze kunnen shapeshiften én onzichtbaar worden en die gave kunnen ze ook toepassen op auto’s. Tsja.
Ik moet wel bekennen dat ik zelden een vrouw zo verleidelijk op haar lip heb zien bijten als Mädchen Amick. Ongekend.
oup
-
- 588 messages
- 3201 votes
Ik moet wel bekennen dat ik zelden een vrouw zo verleidelijk op haar lip heb zien bijten als Mädchen Amick. Ongekend.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8941 votes
107 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 34 +2 = 36
Persoonlijke waardering; 3*
Sub-genre: 10. 2010s Horror
Themaklassement: 16 + 1 = 17 punten
Voltooid; 1-10, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 23
https://storage.googleapis.com/stateless-thedailyfandom-org/2025/02/249adef6-2336630132.jpg Hm, ik weet het niet met deze remake/prequel van de Indonesische horrorfilm; Pengabdi Setan (1982) Het is absoluut geen slechte film. Misschien is het omdat ik een fervent horror-fan ben (alleen al de teller voor Indonesische horrorfilms staat op 28) Het is hetzelfde verhaal over een gezin dat in een spookhuis woont en die vaak vertrouwt op jump-scares. De visuele uitwerking is erg mooi en ik heb best genoten van verschillende goed geslaagde schrikmomenten. Er is zelfs een fantastische schokkende ongeluksscène. Of misschien dat het verhaal me niet genoeg grijpt, het was op sommige momenten wat langdradig, dwaalt af toe een beetje af van zijn doel en er hangt een een religieuze ondertoon. De keuze van Anwar om het verhaal zich in 1981 te laten afspelen komt waarschijnlijk voort uit zijn liefde voor het origineel. Want ja regisseur Joko Anwar is een groot fan van jaren '80 versie, lobbyde jarenlang om het her te bewerken, en kreeg uiteindelijk dus toestemming. ongetwijfeld hebben ze daar ook geen spijt van want het werd één van de meest succesvolle films uit Indonesië. Over het algemeen is de film vol sfeer, griezeligheid en een behoorlijk goed maar liet op één of andere manier bij mij niet genoeg indruk achter, voor een hogere waardering.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8941 votes
87 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 36 +2 = 38
Persoonlijke waardering; 3*
Sub-genre: 75. Sci-fi Horror
Themaklassement: 17 + 1 = 18 punten
Voltooid; 1-10, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 23, 75
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjczNjI1NTUyOV5BMl5BanBnXkFtZTcwMjU3ODc2Mw@@._V1_.jpg
Soms heb je gewoon zin in lekker simpel en vermakelijk. En met deze aardige post-apocalyptische "vampier". film zit je dan ook wel goed! Er is al jarenlang een oorlog tussen vampiers die eruit zien als monsters en het menselijke ras. De wereld is langzaam veranderd in een woestenij maar het kerkelijk instituut weet uiteindelijk door speciaal opgeleide elitepriesters de vampieren onder controle te krijgen. Het werkelijke plot draait simpel om de redding van een jonge vrouw die is ontvoerd door een vampier en speelt zich allemaal af in een heerlijke western-cyberpunk-dystopie-wereld Waar het ideeën combineert die in meer of mindere mate werken. Jammer genoeg lopen de actiescènes niet helemaal soepel (mogelijk door het budget) Het einde voelt abrupt alsof er idee was voor een tweede deel. Toch is het ondanks de beperkingen en het simpele plot, vermakelijk en ja soms wil je gewoon van dit soort films zien!
John Milton
-
- 24233 messages
- 13405 votes
Na luttele 3 dagen, zijn er al 162 unieke films geregistreerd, waarvan ik er nog maar 61 heb gezien. Nog veel kijkwerk voor de boeg
joolstein
-
- 10841 messages
- 8941 votes
77/167 kom ik, 46%. Hoe ruim zit joolstein boven de 50%?
Oeps ruim..
111 van 167 oftewel 66%
John Milton
-
- 24233 messages
- 13405 votes
weet je zeker dat het niet 66,6 was? 
Damn kerel, dat is echt een flink percentage!
robertinho
-
- 1514 messages
- 2947 votes
Ik moet er ooit wel aan beginnen. Ben nieuwsgierig, hoewel ik moet bekennen dat ik geen groot Lynch fan ben. Bij zijn films ben ik het na een uurtje vaak wel zat, dan is het duidelijk voor me: het is raar. Misschien dat het serieformat me dan beter ligt omdat dat korter is.
ibendb
-
- 5038 messages
- 3225 votes
Speelduur: 90 minuten
Totaal: 20 punten
Thema: 29. Cannibalism Horror
Voltooid: 10/100 (1, 2, 15, 26, 29, 36, 48, 50, 85, 93)
https://i.postimg.cc/Vk2tfRKc/Blood-Diner-Cap-00006.webp
Blood Diner bevat veel. Heel veel zelfs. Kannibalisme, cults, zombies en zelfs een pratend brein op sterk water. Het is zo druk en men probeert te hard om grappig te zijn dat het vermoeiend wordt. Elke mop slaat de bal mis en elk nieuw plotelement is zo hard van de pot gerukt. Je weet waar de film naartoe gaat maar de film neemt rustig zijn tijd door via onnodige omweggetjes de speelduur te rekken.
Slappe boel die te vermijden valt. Ik had iets minder infantiel verwacht, vooral.
1,5*
robertinho
-
- 1514 messages
- 2947 votes
4. Combinatie van kortere dingen
Ftv’s
Puntentotaal 8
Xangadix Lives!
50 minuten
Ftv
Hele leuke docu over het maken van the Johnsons (1993) waarbij het enthousiasme van iedereen die er aan meewerkte ruim 30 jaar later nog steeds voelbaar is. Schrijvers, acteurs, regisseurs, producers, special effects, iedereen komt aan het woord. Je krijgt echt een goed idee van welke weg het originele script uit Amerika afgelegd heeft naar Nederland en hier aangepast is aan de context en wensen van de mensen die meewerkten.
Er wordt even op gehint, maar hoe tof zou een vervolg zijn geweest met Kenneth Herdigein als Professor Keller in de hoofdrol, op zoek naar mysteries in de binnenlanden van Suriname?! Ik zou er nu nog voor tekenen.
Oja, en: “Het embryo verdraagt geen moederwarmte!”
https://brmkpr.nl/wp-content/uploads/2020/10/Xangadix-Lives.00_25_29_16.Still007.jpg
&
10 minuten
Ftv
“Oh no, did you seriously run over my pumpkin? What the fuck, Steve?!”
Steve, very calm: “That’s what that was? Thought it was a little dog or something.”
https://tse1.mm.bing.net/th/id/OIP.T4J-LlT1QOXcyUeyVrDkswHaD5?rs=1&pid=ImgDetMain&o=7&rm=3
Ftv
Puntentotaal 10
Keir Dullea (2001: A Space Odyssey), Vera Miles (Psycho) en Tony Curtis (Rosemary’s Baby) in deze thriller-horror met sci-fi elementen.
Als Kaylie een ongeluk krijgt en in een coma raakt worden haar hersenen weer op gang gebracht door de hersengolven van een (veel eerder?) overleden vrouw te simuleren. Dat kan. Hierdoor krijgt ze wel visioenen van de laatste momenten uit het leven van haar donor en komt ze erachter dat de vrouw vermoord is. PAMPAMPAM!!
Meer thriller of moordmysterie dan horror. Het acteerwerk is degelijk en de sfeer van San Francisco is leuk. Vera Miles krijgt helaas weinig tot niets te doen. Ik ben wel altijd te porren voor een experimentele ziekenhuisbehandeling in films. Conceptueel zit alles goed in elkaar, maar de uitwerking is ‘gewoon prima’.
Op YouTube staat een versie waarbij iemand de eerste twee filmrollen van de 35mm print op de kop heeft weten te tikken en voor het laatste deel gebruik heeft gemaakt van een VHS rip. Dat verschil in kwaliteit is duidelijk te zien, maar ik kan het altijd wel waarderen als mensen zoveel moeite stoppen in het ‘redden’ en verspreiden van hele gemiddelde films.
116 minuten
Ftv
Puntentotaal 12
Burnt Offerings voelt voor mij vooral als een soort The Shining in de zomer. Het verhaal is interessant, met een prachtig huis in een mooie bosrijke omgeving. Jammer genoeg ontvouwt dat verhaal zich nooit volledig en blijft het altijd een beetje gissen wat het huis nou precies doet, wil, wie de bewoners zijn en wat de rol van die klusjesman is. Het einde is wel heel tof en verrassend rauw, maar helaas weegt dat niet op tegen het tergend langzame tempo van de 115 minuten die eraan voorafgaan. Het acteerwerk trekt het wel over de streep naar een ruime voldoende, vooral door Oliver Reed, Karen Black en Bette Davis.
https://nighttidemag.com/wp-content/uploads/2025/03/unnamed-12.jpg?w=512
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
17. American Psycho (Film, 2000)
101 minuten
ftv= 2p
puntt= 34
subgenre= 69 queer horror
themakl= 17
2,5*
Ik denk dat iedereen wel weet waar deze film over gaat, dus ik kan het nog korter dan normaal houden: tegenvaller. Na er zoveel positiefs over gehoord te hebben en hoe gruwelijk het allemaal wel niet is, vond ik het vrij tam. Het begin was goed, gaf een duidelijk beeld weer van Pat Bateman, maar al snel herhaalt de film zich. Ja, die yuppenwereld is leeg, pretentieus en oppervlakkig, maar dat was al wel vrij snel duidelijk. Ik wou meer zien, meer diepgang en als die er niet was, dan meer geweld en gore. Volgens mij had ik beter het boek kunnen gaan lezen daarvoor.
oup
-
- 588 messages
- 3201 votes
9. November (2017) - 115 min - Estland
Bron: Sooner
FTV (2): totaal aantal punten = 18
Subgenre: 74. Romantic Horror
Themaklassement: 9 punten
Complete subgenres: 22, 23, 40, 47, 50, 71, 74, 94, 97
Eigen rating: 3,5*
Bij de vorige horrorchallenge kwamen een paar heerlijke stills voorbij van November. Die stond dus met vette koeienletters op de watchlist voor deze editie!
November blinkt uit in het visuele aspect. Er zitten meerdere schitterende scènes in. Regisseur Rainer Sarnet komt met een overvolle film op de proppen. Het is veel van alles. Folk, horror, mysterie, romantiek, drama. Het verhaal is hierdoor regelmatig van de hak op de tak en op sommige momenten had het iets rustiger/subtieler gemogen. Ik was niet helemaal mee in het verhaal, maar dat is ook niet perse een must om hier toch van te genieten.
oup
-
- 588 messages
- 3201 votes
10. Des Teufels Bad (2024) - 121 min - Oostenrijk
Bron: Film1
FTV (2): totaal aantal punten = 20
Subgenre: 45. Folk Horror
Themaklassement: 10 punten
Complete subgenres: 22, 23, 40, 45, 47, 50, 71, 74, 94, 97
Eigen rating: 3,5*
Des Teufels Bad was één van de toppers bij de horrorchallenge in 2024. Nu voor mij ook de hoogste tijd om deze Oostenrijkse film te kijken.
Het begin is direct erg sterk. Prachtige natuurbeelden en er is meteen sprake van een onheilspellend sfeertje. Maar Des Teufels Bad is ook een aardige slowburner. De karakters blijven op afstand. Anja Plaschg zet een sterke rol neer als gekwelde ziel Agnes. De overige karakters zijn betrekkelijk anoniem en inwisselbaar. De finale komt behoorlijk binnen. Een puike film, maar toch moet ik bekennen dat ik een klein beetje op mijn honger bleef zitten na afloop.
ibendb
-
- 5038 messages
- 3225 votes
Double feature tijd! Beiden hebben een soortgelijke naam, een heel gelijkaardige opzet en exact dezelfde speelduur. Maar toch zijn ze niet met elkaar verbonden...
Speelduur: 91 minuten
Totaal: 22 punten
Thema: 30. Canuxploitation Horror
Voltooid: 11/100 (1, 2, 15, 26, 29, 30, 36, 48, 50, 85, 93)
https://i.postimg.cc/VkML1249/deathship3-jpg.webp
Een groep overlevenden van een ramp met een cruiseschip ontdekken een verlaten schip in open zee. Denkende dat ze gered zijn, stappen ze aan boord. Na enig onderzoek blijkt dat het schip verlaten is maar de echo's van het verleden nog lang niet verdwenen zijn...
Op zich is dit een best interessant uitgangspunt en de film start ook wel lekker sfeervol. Jammer dat de film niet veel spannends te bieden heeft. Geen enkele 'scare' komt uit de verf en zijn ook inspiratieloos uitgevoerd. De hele clou van het spookschip vind ik ook maar onnodig wansmakelijk.
En het is alsof screenwriters niet weten hoe kinderen zijn in het echte leven. Ik bedoel, ze zijn best irritant als je ze tegenkomt in het wild maar bijlange na niet zo strontvervelend als in deze film.
1,5* want het is verspild potentieel.
Totaal: 24 punten
Thema: 35. Demons / Devils / Possession Horror
Voltooid: 12/100 (1, 2, 15, 26, 29, 30, 35, 36, 48, 50, 85, 93)
https://i.postimg.cc/x1FPwf9C/ghost-ship-ampitated-arm-severed-cable.png
Een groep medewerkers aan boord van een sleepboot ontdekken een verlaten cruiseschip uit de 60's in het midden van de oceaan. Naar verluidt zou er miljoenen aan goud te vinden zijn aan boord. Onwetend gaan ze op goudjacht maar de boot en zijn spectrale bewoners hebben wat trucjes uit te halen met hen...
Ghost Ship heeft een veelbesproken openingsscène. Zelfs al heb je de film niet gezien, velen weten wel over dewelke het gaat. Lekker abrupt en zeer goed uitgevoerd. Dan verplaatst het verhaal zich naar de 21ste eeuw en merk je vrijwel onmiddellijk een kwaliteitsdip. Die dip wordt doorheen de film niet meer goedgemaakt en we blijven voor de komende 80 minuten met een nogal lelijke 00's stijl. Dit houdt vooral in dat er heavy metal, ruwe kleuren, uiterst corny dialogen en slechte editing aanwezig moeten zijn. Er is een overvloed aan shots met lage frame rates om dramatiek te accentueren. Mooi is het niet en het neigt eerder naar het goedkope toe.
Toch zit deze film barstensvol leuke ideeën die nooit echt goed worden uitgevoerd. Ik steek het op de lage productiekosten en een mengelmoes van elementen die men niet aan elkaar kon rijgen. Misschien heeft de regisseur gewoon niet echt veel talent. Die heeft trouwens ook het abominabele Thir13en Ghosts in dezelfde lelijke stijl gemaakt. Ik ga van dat laatste uit.
2,5* voor de originele ideeën in een foute verpakking.
John Milton
-
- 24233 messages
- 13405 votes
11. Weapons (2025)
128 minuten - Verenigde Staten
FTV - 2 punten - Totaal = 22
Thema 11: 2020s - Voltooid: 11/100 (1-11)
Bron: pindakaas
https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2025/08/weapons-moive-poster-1.jpg
Gedurende de nacht verdwijnen in een dorpje in Florida meerdere leerlingen spoorloos. Dit op hetzelfde tijdstip namelijk 2:17. Het voorval wordt gelinkt aan corruptie bij de politie en trauma. Maar ook religieuze machtsmisbruik, hekserij en bloedoffers blijken in het spel.
Zach Creggers vorige film Barbarian (2022) was een aangename verrassing. Met die in het acherthoofd was het leuk om te zien met hoeveel buzz en loftuitingen 'Weapons' werd ontvangen. Veel horrorkanalen en filmsites spraken van een van de (of zelfs dé) horrorfilm van het jaar, samen met Sinners, en in mindere mate Bring her Back. Dat bracht onvermijdelijk anticipatie met zich mee, en dus het risico op teleurstelling. Ik zie dat dat ook bij enkele users het geval is, wellicht ook doordat Weapons geen standaard horrorfilm is, en ook nog eens echt zijn tijd neemt met 128 minuten en enkele langzamere hoofdstukken.
https://nofspodcast.com/wp-content/uploads/2025/08/Weapons-2025-Julia-Garner-Sacred.jpg
De opbouw in afzonderlijke hoofdstukken lijkt niet voor iedereen de optimale keuze te zijn, maar heeft wel al voordeel dat je steeds een completer beeld krijgt van wat er speelt, en voor de andere karakters aan bepaalde gebeurtenissen is vooraf gegaan. Dingen die je eerder hebt gezien komen daardoor soms in een ander daglicht te staan, al waakt Cregger ervoor dit als een gimmick voor grote onthullingen te gebruiken.
Garner, Brolin en Ehrenreich zijn sterk zoals je zou mogen verwachten, en dat geldt eigenlijk voor de hele cast. Maar het zijn de strakke regie, goede score (die Cregger naast de film, zelf schreef met de Holladay brothers), en cinematografie van Everything Everywhere All at Once DoP Larkin Seiple die Weapons zijn beklemmende sfeer geven. Er zijn zeker een aantal kippenvel genererende jump scares, maar Weapons heeft veel meer te bieden dan dat, tot de bevredigende (spoilers!!) conclusie van de film aan toe. Tegelijkertijd kneiterhard en óók grappig
https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/38704-weapons.jpg
Een van de beste (horror)films van het jaar, ook voor mij. Amazeballs.
4,3*
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2935 votes
11. Weapons (2025)
Een van de beste (horror)films van het jaar, ook voor mij. Amazeballs.
4,3*
Ah nice ik twijfelde nog een beetje maar gezien hij deze week nog de hele week draait hier ga ik hem dan nog wel even meepakken. Door je laatste quote krijg ik ook opeens weer zin om The Good Place (Serie, 2016 - 2020) te kijken. 
Volgens deze lijst zou ik hem ook kwijt kunnen onder het queer thema, ben je het daar mee eens? Of zou je eerder aan een ander thema denken? Had hem niet op de lijst dus zou dan wat kunnen schuiven. Mooi om te lezen in ieder geval!
John Milton
-
- 24233 messages
- 13405 votes
Zeker meepakken in de bios, als dat nog kan. Beetje spijt dat ik dat zelf niet gedaan heb. Queer component vind ik wel heel klein hier, ik zou daarvoor iets anders pakken. Maar je kunt deze onder best wat categorieën kwijt, maar das een beetje spoilergevoelig 
ibendb
-
- 5038 messages
- 3225 votes
13. Slumber Party Massacre (Film, 2021)
Speelduur: 86 minuten
Totaal: 26 punten
Thema: 70. Remake Horror
Voltooid: 13/100 (1, 2, 15, 26, 29, 30, 35, 36, 48, 50, 70, 85, 93)
Een nieuwe versie, nieuwe groep meisjes, nieuwe twist!
Deze remake probeert zijn eigen ding te doen en meestal lukt dat wel. Er wordt wel geteerd op het origineel maar al snel valt van die film niks meer te bespeuren en ontpopt deze remake zich tot een volledig eigen product. Het is een verfrissend maar intussen hebben we wel al genoeg soortgelijke twists gezien dat het uiteindelijk nergens écht spectaculair is.
Mijn grootste probleem is dat dit overduidelijk een TV-film voor SYFY gemaakt is. Het ziet eruit als zo'n goedkope film die een of andere YouTuber begin 2010's zou gemaakt kunnen hebben. Het hele kleurenschema is zo lelijk afgesteld en ik kon er de hele speelduur maar niet aan wennen. Ook is niet elke acteur even goed, sommigen zijn zelfs erg slecht. De killer krijgt iets te weinig schermtijd maar zijn kills zijn gelukkig wél de moeite. Vooral in de laatste 20 minuten is het genieten geblazen als genreliefhebber.
3*
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
106 minuten
ftv= 2p
punt= 36
subgenre= 70 remake horror
themakl= 18
3*
Charlie denkt dat zijn buurman een vampier is en gaat proberen hem te stoppen. Dit doet hij samen met Peter Vincent, een rol van David Tennant op een manier waarop ik hem nog niet eerder heb gezien. Al met al prima te doen, een luchtig niemendalletje dat ik snel vergeten zal zijn maar wel leuk om een keer gezien te hebben.
Noodless
-
- 10047 messages
- 6182 votes
FTV 2 punten
Totaal 30
Thema 86 Teen
Themaklassement : 15 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 32 + 35 + 47 + 66+ 67 + 68 + 83 + 86 + 87 + 94 + 96)
Beoordeling: 3*
Een tienerfilm met een leuk concept verweven rond een tijdlus en moord en dat doet denken aan de film Totally Killer (2023) die zeker niet beter is. Simpel, vlot, mysterieus verhaal waarbij de hoofdrolspeelster Bailey zelf moet overwegen wat nu eigenlijk het beste is om haar zus toch te kunnen redden met alle gevolgen nadien. Een dilemma om u tegen te zeggen. De jonge cast doet het behoorlijk en het slot heeft een bevredigende uitwerking. Op een bepaald moment heb je als kijker wel door hoe de vork in de steel zit. Opvallende leuke outfits van de tienermeisjes die de film nog wat meer kleur geven. 6/10
Seam
-
- 991 messages
- 2313 votes
85 minuten
Puntentotaal 18
Opgepakt omdat er hier eerder een positieve reactie voorbijkwam en dit leek me wel wat: 80s vibe, neon kleuren en Bandersnatch achtig plot. En ik heb me zeker vermaakt, maar het grootste freaky moment stond relatief los van deze film. Want de vorige film die ik gezien had, A Wounded Fawn, kwam op een bepaald moment een liedje voorbij. Ik herkende de stem maar kon het nog niet direct plaatsen. Dus even shazammen en het bleek Cigarettes after Sex te zijn. Nu stond ik perplex dat exact hetzelfde nummer ook in deze film zit. Wat een bizar toeval.
Oh ja de film verder is cheesy, wat leuk is. Maar tegelijkertijd had het ook wel iets bruter gemogen, hoewel richting de finale het best oké uitpakt. Misschien is dit allemaal gewenning, maar ik begin wel een trend te zien waarin veel films van de challenge te weinig bizar of te tam zijn. Zal wel aan mij liggen.
2.5*