• 178.522 movies
  • 12.249 shows
  • 34.035 seasons
  • 647.933 actors
  • 9.380.133 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

joolstein

• 10841 messages
  • 8942 votes

17 Dark Universe (1993)

83 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 32 +2 = 34

Persoonlijke waardering; 2*

Sub-genre: 15. Alien Horror

Themaklassement: 15 + 1 = 65 punten

Voltooid; 1,2,3,4,5,6,7,9 - 12, 13, 14, 15, 17, 19, 23

https://moviesfilmsandflix.com/wp-content/uploads/2021/03/endark-universed-cdn01h03m12s-01h05m01s-mp4_000041883.jpg Prachtig stukje onkunde. Tja als de uitvoerend producenten Fred Olen Ray en Jim Wynorski zijn, zal het budget vrij laag zin geweest. Het is dus niet een goede film te noemen. Nou vooruit er was wat lowbudget charme. Een rubberen monster terroriseren een aantal personages die in een moeras op zoek zijn naar een neergestort ruimteschip. Er zijn moordende sporen, ontblote borsten en een Papier-maché Xenomorph die andere wezens in moordenaars verandert. Het moordende gordeldier is best oké, de moordende zombies niet. Om eens goedkope buitenaardse retro-actie te zien oké maar het is geen goede film,

ibendb

• 5038 messages
  • 3225 votes

8. Der Hund von Baskerville (Film, 1929)

Speelduur: 66 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 16 punten

Thema: 01. 1920s Horror

Voltooid: 7/100 (1, 2, 15, 26, 36, 48, 85, 93)

https://i.postimg.cc/X7Y4X1nC/Der-Hund-Von-Baskerville06.webp

Lang verloren geacht en in 2018 gerestaureerd en nu gemakkelijk te bekijken op Youtube. Deze laatste stille film over Sherlock Holmes is eentje die leunt of sfeer, setting en gevoel. Dit specifieke Holmes-verhaal is altijd al een van mijn favorieten geweest vanwege de griezelige setting en creepy onderwerp. Ondertussen is de engheid er wel al vanaf maar de film bevat genoeg leuke elementen. De hond in kwestie is jammer genoeg dan weer niet spookachtig en is zelfs niet eens zwart...

3,5*

robertinho

• 1514 messages
  • 2947 votes

2. Ghostwatch (1993)

91 minuten

Ftv

Puntentotaal 4

Ghostwatch is erg ‘van de tijd’, maar werkt mijns inziens nog steeds goed. Een belangrijke voorwaarde daarbij is wel dat je het ziet als een televisieprogramma en niet als een film. Beide formats vragen een ander soort aandacht van de kijker, en de uitwerking ervan, denk aan plot- en karakterontwikkeling of beeldtaal, is compleet anders. Dat het toch zo goed werkt, ligt vooral aan het ijzersterke script. In alles voel en zie je dat het een liveprogramma is waarbij op voorhand goed nagedacht is over de opbouw: een introductie van de presentatoren, de setting, de bewoners van het huis, een criticus, het telefoonpanel, de ingezonden stukjes van kijkers. Die opbouw moet ook strak zijn, want we weten natuurlijk allemaal dat het niet écht spookt in het huis. Spoken bestaan immers niet. Er zijn zelfs momentjes waarbij de verveling een beetje toe begint te slaan. Net een echt programma!

https://ichef.bbci.co.uk/ace/ws/640/cpsprodpb/1E59/production/_98496770_ghost1.jpg.webp

De schrijvers maken daarna heel slim van de verwachtingen – natuurlijk extra benadrukt door echte presentatoren te gebruiken in de hoofdrollen. Als het eenmaal begint te spoken, zien we al snel dat het nep is. Precies wat we verwachtten! Maar dan… als langzaam het verleden van het huis geopenbaard wordt door alerte kijkers… en mensen thuis ook dingen beginnen mee te maken… Fantastisch! Hoe ver ze het uiteindelijk pushen vind ik misschien nog wel het meest lovenswaardig. Dat ze dit op tv uitzonden, met deze effecten, en vooral in de context van de stand van zaken qua technologie op dit moment. Zet je nu een ‘expert’ in de studio en hou je een nepboek voor de camera, dan kan iedereen gelijk opzoeken of die persoon bestaat. En dat huis, waarom is dat niet eerder in het nieuws geweest? Even Googelen.

Het einde was serieus creepy, zelfs al wist ik waar ik naar zat te kijken. Hele sterke fil… show! En heel duidelijk te zien hoe dit concept andere films, die later zouden volgen, heeft beïnvloed.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4905 votes

IH88 wrote:

Respect ikkegoemikke. Om dit allemaal bij te houden moet niet makkelijk zijn.

Het bijhouden van dit lijstje gaat me beter af dan het kijken van films.

Tijdsgebrek

Tartarus

• 378 messages
  • 3498 votes

12. You Won't Be Alone (Film, 2022)

108 minuten

ftv= 2p

puntt= 24

subgenre= 64 period & historical horror

themakl= 12

4*

Moeilijke film om te volgen en moeilijk om in 2 of 3 zinnen uit te leggen waar het over gaat. Een vrouw krijgt een dochter die wordt gestolen door een heks. Het meisje zelf, dan ook een heks, is gefascineerd door mensen en tovert zichzelf tot verschillende gedaantes (vrouw, man en kind) om te leren voelen als een mens. Er wordt niet heel veel in gesproken en de weinige tekst die er is, is belangrijk om te volgen. Geen film dus om samen met wat vrienden te bekijken. Mooie donkere beelden geven het geheel sfeer en creëren een magisch sprookje.

stef89

• 150 messages
  • 1508 votes

02.The Watchers (Film, 2024) - MovieMeter.nl

102 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 4 punten

03. The Exorcist III (Film, 1990) - MovieMeter.nl

110 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 6 punten

Tartarus

• 378 messages
  • 3498 votes

13. Remains (Film, 2011)

88 minuten

ftv= 2p

puntt= 26

subgenre= 65 post-apocalyptic & dystopian horror

themakl= 13

1,5*

Duurde deze zombiefilm echt maar 88 minuten?? Gevoelsmatig leek er geen eind aan te komen. Slecht verhaal, slechte acteurs en zelfs slechte zombies en raar gemaakte beslissingen in deze B film. Film met ook het meest domme auto ongeluk ooit, die was beschamend slecht. Geen aanrader.

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6578 votes

1. Dangerous Animals (2025)Dangerous Animals

FTV – 98 minuten

(afbeelding)

Puntentotaal: 2

sub genre : haai

(afbeelding)

Eindelijk begonnen aan mijn eerste film voor de nieuwe Horror Challenge, en dat werd er meteen eentje die al langer op mijn lijstje stond: Dangerous Animals.

De film had sterke elementen, zoals sympathieke hoofdpersonages en de geweldige “evil Tucker”, die zich duidelijk helemaal kon uitleven in zijn rol. Ik had hem graag meer gezien, al vrees ik dat een vervolg er niet in zit.

De opbouw was spannend en goed gedaan, maar richting het einde zwakte het verhaal helaas af. Het slot kwam niet overeen met wat ik had gehoopt—een gemiste kans. Ook miste ik in de tweede helft een rauwer, origineler randje. Eén of twee over-the-top gore scènes hadden de film echt sterker gemaakt; dat is immers wat dit soort publiek verwacht.

Wat de film wel overeind houdt, is de vrouwelijke hoofdrol die me deed denken aan Jennifer Lawrence. Ze tilt de film naar een hoger niveau en maakt hem de moeite waard.

Alles bij elkaar: geen meesterwerk, maar wel de beste haaienhorrorfilm die ik in jaren heb gezien. Absoluut een aanrader voor liefhebbers.

Waardering: 3,5 sterren.

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6578 votes

2Cujo (Film, 1983) https://media.tenor.com/YlSUwFPcY4wAAAAM/dog-no.gif

RW – 93 minuten https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRaj9zUUHB8_6Bnej7GerNyLOBMULK-ZrViAA&s

Puntentotaal: 3

subgenre : animals

https://wallpapercave.com/wp/wp11871350.jpg

Niet alle Stephen King-verfilmingen zijn even geslaagd, en Cujo is daar een goed voorbeeld van. Het concept is eigenlijk vrij basic, en de uitvoering hier mist de spanning die het verhaal in potentie heeft.

In 2025 komt er naar verwachting een nieuwe adaptatie, geproduceerd door Roy Lee en mogelijk geregisseerd door Darren Aronofsky voor Netflix. Dat belooft wat, en kan eigenlijk alleen maar beter worden dan dit origineel.

Het grootste probleem zit hem in het tempo: het duurt bijna een uur voordat er echt iets gebeurt. Veel te traag voor een film die draait om spanning..

Positiever is de inzet van de Sint-Bernard, die blijft indrukwekkend en overtuigend eng. Ook de make-up en de effecten zijn prima gedaan. Toch blijft mijn oordeel staan: 2,5 sterren.

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6578 votes

3. Misery (Film, 1990)

RW – 107 minuten

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2020/11/Misery-1990.jpg?resize=740%2C400&ssl=1

Puntentotaal: 4

https://images2.alphacoders.com/807/807783.jpg

Wat een genot om Misery weer te herzien – zonder twijfel één van de sterkste Stephen King-verfilmingen. Kathy Bates is weergaloos als Annie Wilkes: een van de meest iconische personages uit de horrorwereld.

De beroemde scène met de voeten https://media.tenor.com/Vemqtnprvd0AAAAM/kathy-bates-misery.gifis amper expliciet in beeld, bijna subtiel zelfs, maar des te harder komt het aan. Het is pure spanning, een kat-en-muisspel tussen Annie en Paul, dat naar een bijna perfect einde toewerkt.

Ook opvallend knap: de film blijft grotendeels op één locatie, zonder dat het ook maar een moment saai wordt. Dat getuigt van klasse. Een absolute topper, en mijn 4 sterren blijven staan.

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

07. The Monster Squad (1987)

82 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 14

Thema 7: 1980s - Voltooid: 7/100 (1-7)

Bron: pindakaas

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/dx/px/54/s5/the-monster-squad-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=0041af772f

Dracula leeft en met behulp van een mummie, een weerwolf, een zeemonster en Frankenstein - allen onder zijn controle - wil hij de wereld regeren. Een groepje tieners met hun eigen monsterclub ontdekt echter per toeval zijn plannen en besluiten met vereende krachten de monsters te lijf te gaan.

Dit was vermoedelijk nog wat genietbaarder geweest als ik het eerder zou hebben gezien. Tussen '90 en '92 zou perfect zijn geweest. Ik kan ook nu Dekkers film wil een beetje waarderen, maar ik ben de doelgroep eigenlijk (zelfs als Universal Horror liefhebber) wel wat ontgroeid, vrees ik.

2,9*

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

6) The Poughkeepsie Tapes (Film, 2007)

Speelduur: 86 minuten

Datum van zien: maandag 15 september 2025

Medium: Amazon prime

Puntentotaal: 12 punten

Waardering: 4

Themaklassement: subgenre 37 - documentary / mockumentary horror

Punten themaklassement: 6/100

Subgenres themaklassement: 2, 3, 6 , 11, 37 en 85

Review: Ik scrollde gisteravond voorbij deze film en had vluchtig wat recensies gelezen, waardoor ik besloot dat dit een film was die ik beter aan kon zetten als ik alleen thuis zou zijn en dat was dus vandaag, vlak voor ik de kleine uit school moest halen (lekker contrastje ook dan...).

Poeh he, echt superheftig qua visuals is het ook weer niet, maar ergens kruipt deze toch wel onder je huid. Ik denk dat er nog wel wat meer in had gezeten, om er echt een topper en een klassieker van te maken, maar ik begrijp de status die deze film heeft wel.

Leuk is anders, maar hij doet iets met je, en wat mij betreft had Stacy Chobsky een prijsje mogen krijgen voor de scene met haar interview op het eind, she nailed that one!

De vele interviews gedurende de film vond ik vrij geloofwaardig, ook al zagen de opnames er wat goedkoop uit, hooguit dat de SWAT officer het wel erg aandikte. Had mij deze 20 jaar geleden laten zien met de mededeling dat het een echte docu was, dan had ik het mogelijk in eerste instantie wel geloofd. Ik vond in ieder geval de VHS opnames niet storend, droeg sterk bij aan de sfeer!

Dit soort films maken je er weer even bewust van wat voor beesten er eigenlijk onder de mens rondlopen en dat de sluier tussen beschaving en totale chaos soms maar flinterdun is...

https://i.postimg.cc/fbHwM15J/The-Poughkeepsie-tapes-2007.png

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

08. Innocent Blood (1992)

112 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 16

Thema 8: 1990s - Voltooid: 8/100 (1-8)

https://assets.mubicdn.net/images/film/13696/image-w1280.jpg?1745489649

Marie is een vampier met een geweten, die op zoek is naar seks en bloed. Zij besluit haar werkterrein te verleggen naar Pittsburgh, waar de maffia heerst. Als ze een hapje neemt van Sal Macelli, een hoge gangsterbaas, beginnen de problemen. Als zij er niet in slaagt om haar slachtoffers uit te schakelen, worden ze zelf vampieren, en omdat de maffiabaas het overleeft dreigen er grote problemen. Ondertussen wordt ze verliefd op de politieagent die achter de maffiabaas aanzit...

Een bizarre synopsis, maar laat het maar aan John Landis en deze cast over om het vermakelijk te maken, eens je op de golflengte van deze film zit. want de mengeling van italian gangster en vampierfilm is op zijn minst opmerkelijk. Maar het lukte Landis wel degelijk mij aan het grinniken en glimlachen te krijgen (now there's a ringing endorsement!)...

Joey's handtwin blijft voor mij wel een beetje vreemd, ik kan Lapaglia moeilijk ontkoppelen van die sullige cameo. Speaking of which, cameo's zijn er genoeg in deze film.

3,2*

Hans Landa

• 105 messages
  • 7 votes

Ik was van plan mij straks eerst bezig te houden met andere dingen dan de horror challenge, maarja de razende wind buiten zorgt voor een perfecte horror middag/avond. Zag daarnaast vandaag wat films voorbij komen hier die ervoor zorgen dat ik de volgende horrorfranchise even naar morgen verplaats. Iets met haaien, oudjes en een man in regenpak met een haak.

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

09. Kytice (2000)

81 minuten - Tsjechië

FTV - 2 punten - Totaal = 18

Thema 9: 2000s - Voltooid: 9/100 (1-9)

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/pRMpzgsYqNdxQdvUF6jA0Dq57S6.jpg

De film vertelt zeven verhalen geschreven door Karel Jaromír Erben in 1853. Deze op het eerste zicht ongerelateerde verhalen worden samengesmolten door de Tsjechische folklore die erachter schuilt. Kytice is het verbindende gedeelte naar de verscheidene segmenten van de film. In "Vodnik" ontvoert een watergeest een meisje. Deel 3 “Svatebni Kosile” verhaalt over een jonge vrouw die treurt en bidt voor haar verloofde die mijlenver van haar verwijderd is. In het vierde deel "Polednice" roept een moeder de legendarische middagheks aan als dreigement tegenover haar kind. Ze weet echter niet welke gevolgen dit kan hebben. “Zlatny Kolovrat” gaat over hoe een misdadige stiefzus in plaats van Dora probeert te trouwen met een koning. “Dcerina Kletba” toont de moord van een kind door de dochter van een oude vrouw. “Stedery Den” laat de lotgevallen zien van Hannah en Mary, die allebei de gewoonte hebben om in het meer te staren om te zien wat de toekomst hen brengt.

Fragmentarisch, maar mooi gefilmd, vol fantasie en Linda Rybová is een prettige verschijning. Verwacht geen Valerie a Týden Divu (1970), maar mocht je die erg tof vinden en op zoek zijn naar meer dat er ook maar een beetje op lijkt, dan zou je deze zeker kunnen proberen.

Ik rond af naar boven.

3,4*

John Milton

• 24233 messages
  • 13405 votes

10. John Dies at the End (2012)

99 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 20

Thema 10: 2000s - Voltooid: 10/100 (1-10)

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjY3MWE5YTctMDAyZS00YzI1LWEwNTAtMjBkMWFiNWU4MjlkXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Er is een nieuwe drug op de markt die de gebruiker een uittreding bezorgt. Op straat wordt het 'Sojasaus' genoemd en vele gebruikers zwerven al door de tijd en de dimensies. Maar sommigen die van de trip terugkomen, zijn niet menselijk meer. Een stille invasie vanuit een andere wereld blijkt in volle gang te zijn, en men zoekt een nieuwe held. Helaas zijn daar alleen John en David, twee jonge mannen die gestopt zijn met hun studie en nauwelijks een baantje kunnen aanhouden. Kunnen deze twee de mensheid redden van de aanstaande gruwelijkheden? Nee, dat kunnen ze niet...

Bizar werkje hoor. Ik snap wel wat die op de 366 Weird Movies lijst doet. Bij vlagen wel grappig, maar ik kon er niet goed genoeg inkomen voor een voldoende.

2,6*

stef89

• 150 messages
  • 1508 votes

04. Sinners (Film, 2025) - MovieMeter.nl

137 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 8 punten

Bron: Pathé Thuis

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6578 votes

Bring Her Back (Film, 2025)

FTV – 104 minuten

https://64.media.tumblr.com/238c9ea53a4acd7e4650f2797ee2848f/d133b114c1cc733a-d3/s540x810/1b0dd736169e537cf016f4bf76216345924708ee.gif

Puntentotaal: 6

Subcategorie : bodie horror.

https://cdn.dribbble.com/userupload/43513909/file/original-c08f25e6796429c3137d860ab81eb239.gif

A24 is inmiddels al jaren een baken van hoop voor kwaliteitscinema, met hun horrorfilms als absolute uitschieters. Voor mij geldt: geen A24-horror die ik oversla. Bijna altijd staat het garant voor unieke, soms bizarre ervaringen.

Bring Her Back past daar precies in, maar valt ook in de categorie: “Jezus, A24… can you tone it down?https://y.yarn.co/1c210fe8-83b0-40ed-a2a9-0fa6f5eab20c_text.gif Wat een partij naarheid, met een hoofdletter N. Het deed me denken aan een film als The Divide (2011): rauw, intens en emotioneel uitputtend.

De film is knap gemaakt: sterke acteurs (opvallend genoeg geen bekende gezichten), een beklemmende sfeer en een voortdurend gevoel van ongemak dat in je maag blijft hangen. Maar hoe indrukwekkend ook, dit is geen film die je snel opnieuw opzet. Waar je een Child’s Play met plezier herbekijkt, voelt dit eerder als een eenmalige mokerslag.

Desondanks verdient de film zijn respect: 3,5 sterren. Een naargeestig, vreselijk geheel neerzetten https://memes.memedrop.io/production/6qZ1R6398RLk/source.gifmet zoveel overtuiging is een kunst op zich – hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

Tartarus

• 378 messages
  • 3498 votes

14 Prevenge (Film, 2016)

92 minuten

ftv= 2p

puntt= 28

subgenre- 66 pregnancy horror

themakl= 14

2,5*

Film over een zwangere vrouw die mensen vermoordt en waarom ze dat doet geeft de titel van de film al een beetje weer. Het is een horror/komedie, maar persoonlijk deed de komedie kant me weinig. Grappig werd het gewoon nooit. De horror kant was iets beter, maar toch niet goed genoeg voor 3*

15. Amityville II: The Possession (Film, 1982)

104 minuten

ftv= 2p

puntt= 30

subgenre= 67 prequel/ sequel

themakl= 15

3*

Het eerste gedeelte van de film begon erg sterk, een heerlijke ouderwetse griezelfilm, maar na een tijdje zakte dat in en haalde het niet meer het niveau van het begin. Deze prequel vertelt over het gezin Montelli dat in het spookhuis gaat wonen. Al snel gebeuren er rare dingen in het huis en doet het iets met de personen, vooral de zoon des huizes.

cinemanukerke

• 1836 messages
  • 1045 votes

Dankzij de keuze van mijn dochter kan ik deze keer de les buiten houden. Veldwerk, zo je wil. Het is zonnig, de wei recht tegenover ons schittert in het zonlicht. We horen een stem ‘help’ … dit kon het begin zijn van een film maar het is echter het begin van de les en die gaat over :

2. In the Tall Grass (Film, 2019)

FTV (101 minuten) – 2 punten

Puntentotaal 4

Subgenre : 66. Pregnancy Horror (afgevinkt : 41, 66)

Eigen score : 3,5* / Score dochter : 3*

https://themindreels.com/wp-content/uploads/2021/09/tallgrass2.jpg

Niet meteen een hoge score hier op MM maar zowel ik als mijn dochter hebben ons prima vermaakt met deze. Opbouw vond ik schitterend. Vol geheimzinnigheid en net wanneer de eerst act ten einde was, dacht ik 'wat nu ?' en warempel dan komt er deze time loop op ons af. Mooie creatieve visuele momenten en als bonus 'Midnight special' van CCR op de soundtrack. Regisseur Vincenzo Natali creëert net als bij zijn Cube een puzzel structuur met een intrigerende set up. Jammer dat het einde te gemakkelijk is. De scenaristen hadden duidelijk geen inspiratie meer en hebben dan maar die 'deus ex machina' gebruikt.

Vlijtig noteert mijn dochter de uitleg van 'Deus ex machina' en vervolgt met haar commentaar dat ze wel bij de derde act de draad kwijt was. Wat was de bedoeling van die rots ? Waarom wil het veld mensen binnen lokken ? Ik had graag nog de les verder gezet met een verklaring die te maken had met die kerk van de verlossing en een hint naar de persoonlijke spanningen van de personages (de iets te hevige liefde van de broer voor zus, de verkeerde keuze van de aanstaande papa, de bazigheid van de immobiliën makelaar). Maar opnieuw horen we een stem. 'KOMEN ETEN ! Oei, t'is de stem van Mme Cinemanukerke dus reppen we ons naar binnen. De analyse van de film zal voor een volgende keer zijn.

Wat hebben we geleerd ? Papa, volgens mij is je handboek niet meer van deze tijd want die God in de machine .. heet dat nu niet gewoon ChatGPT ?

ibendb

• 5038 messages
  • 3225 votes

9. The Abominable Snowman (Film, 1957)

Speelduur: 91 minuten

Totaal: 18 punten

Thema: 50. Hammer Horror

Voltooid: 9/100 (1, 2, 15, 26, 36, 48, 50, 85, 93)

https://i.postimg.cc/FKvyPgBh/Snowman.webp

Peter Cushing is op expeditie in het Himalaya-gebergte op zoek naar de gevreesde yeti. Samen met zijn ploeg ervaren bergbeklimmers begint hij aan een gevaarlijke tocht vol hevige sneeuwval, vreemde gebeurtenissen en een crew die meer en meer verdeeld geraakt over wat er nu eigenlijk aan de hand is.

Films en boeken met als setting een desolaat, arctisch landschap jagen me sneller de stuipen op het lijf dan andere. Het heeft wat te maken met de kille leegte, de zekerheid dat er niks daarbuiten is en enkele momenten die net het tegendeel bewijzen. Voor mede boekliefhebbers kan ik Dark Matter van Michelle Paver sterk aanraden. Even claustrofobisch en lekker bondig.

De setting komt erg realistisch over dankzij de sterke decors die naadloos overgaan naar helicopter-shots. Mooie sets en overtuigende sneeuw. Het sound design verdient ook zeker een pluim want geluid speelt hier een erg grote rol. Spookachtige geluiden in de sneeuw hebben me meermaals toch wel de kriebels gegeven.

De uiteindelijke conclusie is er eentje die ik niet zag aankomen en nogal wat kritiek levert. De psychologische angst primeert in dit verhaal, de yeti komt op de achtergrond. Aanvankelijk vreesde ik dat dit ging resulteren in een gedateerd stuk praterij maar het tegendeel werd bewezen. Het is onderhuids spannend en wanneer er wat bovennatuurlijks (?) gebeurt, komt het oprecht spookachtig over. Een geslaagde mix van setting, psychologische angst en een creature feature.

4*

Woland

• 4802 messages
  • 3820 votes

7. The Lodger (Film, 1944) - MovieMeter.nl
Speelduur: 84minuten (FTV)
Punten: 2 (totaal 14 )
Thema: 3. 1940s Horror
Voltooid: 7/100 (1, 3, 4, 16, 50, 51, 90)
Beoordeling: 3.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/wDVJYytDWz6DfvhTl7iiBFJXjFF.jpg

Sfeervol misdaadmysterie uit de oude doos. In The Lodger zijn we terug in het Londen van Jack the Ripper, waar al menig vrouw is vermoord ondanks de uitgebreide politie-aanwezigheid in Whitehapel. En in die periode komt een mysterieuze, wat verlegen en vreemde huurder (goed gespeeld door Laird Cregar) terecht bij een gastgezin. Het fraaie nichtje van het gastgezin, Kitty, komt ook uitgebreid in beeld als populaire varietedanseres. De film blijft goed vermaken, ondanks dat het mysterie niet echt een mysterie blijkt te zijn en de te verwachten dader ook écht de dader is. Maar verder, de afwisseling tussen het mysterie, het politie-onderzoek, de paar moorden (buiten beeld) en de perikelen tussen Kitty, Slade en de politie-inspecteur werkt voor mij wel. Weinig horror verder, maar sfeer des te meer.

Number23

• 8638 messages
  • 5685 votes

1. The Exorcist III (Film, 1990)

FTV - 105 minuten

Puntentotaal: 2

Thema: 35. Demons / Devils / Possession Horror

Voltooid: 35

Bron - Amazon Prime

Eigen beoordeling - 3.5*

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.WC7I9VjBfMMEgeTX7VJYlwHaEL%3Fr%3D0%26pid%3DApi&f=1&ipt=9b02738350a3b6039494dc84180ff343f084d683850c7071ff0e61d98e874769&ipo=images

De geest van pater Damien Karras, die 17 jaar geleden stierf, is overgenomen door een seriemoordenaar. De moordenaar misvormt priesters en dokters en gebruikt oude vrouwen als verdachten. Inspecteur Kinderman gaat op onderzoek uit en zal een uitdrijver moeten vinden om aan de moorden een eind te maken.

Ik heb hem me toch een partij zitten genieten tijdens de eerste helft van deze film. De 'friendly banter' tussen Kinderman en de dominee is hilarisch en langzaamaan wordt de sfeer steeds donkerder. Maar wat speelt Scott hier fantastisch, wat een man. De tweede keer dat ik hem in een horrorfilm zie en hij is een perfecte rots in de branding die niks moet hebben van al die onzin om hem heen. Fearless gewoon.

Dourif is ook op dreef, maar al het gelul van de Gemini haalde mij wel een beetje uit die toffe vibe.

Woland

• 4802 messages
  • 3820 votes

8. Forbidden World (Film, 1982)

Speelduur: 77 minuten (FTV)

Punten: 2 (totaal 16 )

Thema: 62. Outer Space Horror

Voltooid: 8/100 (1, 3, 4, 16, 50, 51, 62, 90)

Beoordeling: 3.0*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/lzdtxk2HHQ3o6ikOyAz7ivf7Vlg.jpg

Zo, deze film heeft flink afgekeken bij Alien, niet te doen. Al zitten er ook zeker scenes in die behoorlijk aan Star Wars doen denken. Dat niveau haalt het uiteraard niet, maar een redelijk kijkbare B-film levert het wel op. Het is vrij rechttoe rechtaan, maar ik heb wel met een glimlach zitten kijken naar bijvoorbeeld een paar bijzonder slechte ruimtegevechten (jaren 80 lasers zonder budget), of wat geforceerde doch welkome naaktscenes. Maar voornamelijk is het een film lang op een ruimteschip kijken hoe een genetisch experiment (een soort van wat kneuzerige versie van een xenomorph/face hugger, ze noemen het zelfs een metamorph) de bemanning poogt af te slachten. Gelukkig zijn de effecten op het schip beter dan de ruimtescenes. Goed of origineel is het niet, overdreven acteerwerk soms ook, maar als B-film is dit best te doen.

oup

• 588 messages
  • 3201 votes

8. Miss Zombie (2013) - 85 min - Japan

Bron: online

FTV (2): totaal aantal punten = 16

Subgenre: 22. Asian Horror

Themaklassement: 8 punten

Complete subgenres: 22, 23, 40, 47, 50, 71, 94, 97

Eigen rating: 2,5*

Nee, hier kon ik erg weinig mee. Miss Zombie is traag, heel erg traag. Het flinterdunne plotje, de repeterende handelingen en het monotone acteerwerk (nee, niet alleen van onze zombie) zorgt voor een matige kijkervaring. Gefilmd in zwart-wit. Dat kan sfeerverhogend werken, maar pakte in deze film niet goed uit. Door het ontbreken van kleur valt er praktisch niets te genieten. Het is toch vooral veel op de klok kijken hoelang deze prent nog gaat duren.

De laatste tien minuten komt het verhaal nog in een plotse stroomversnelling en Sabu switcht kortstondig van zwart-wit naar kleur. Maar dit kwam voor mij veel te laat om nog een magere voldoende te scoren.

Woland

• 4802 messages
  • 3820 votes

9. Unspeakable: Beyond the Wall of Sleep (Film, 2024)
Speelduur: 90 minuten (FTV)
Punten: 2 (totaal 18 )
Thema: 55. Lovecraftian / Cosmic Horror
Voltooid: 9/100 (1, 3, 4, 16, 50, 51, 55, 62, 90)
Beoordeling: 1.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1172000/1172442.jpg?cb=1749831931

Een nogal aparte film, en niet altijd op een goeie manier. Ik wist eigenlijk niet dat Edward Furlong nog dingen deed, maar hij is dus inmiddels in deze categorie beland, tussen de oud-pornoactrices en het grimassen trekkende amateurtoneel. De film is los gebaseerd op het verhaal van Lovecraft en speelt zich ook af in het fictieve Arkham, waar een gevangene bezeten is door, tja, iets. Wat een op z'n Lovecraftiaans één of ander kosmisch kwaad is dat mensen in bezit neemt en verschrikkelijke dingen laat doen. Naast slechte grimassen en grijnzen zien we ook een hoop, ehm, alien-penissen van flink formaat die uitgebreid in beeld komen. Met nog wat drugs, dromen en vervagende werkelijkheid is het niet verbazend dat het vreemd blijft, en er gebeurt best nog wel wat in de film, die op een gegeven moment meer op een soort van zombiefilm gaat lijken. Maar het acteerwerk was op momenten echt niet te harden. Toch nog naar boven afgerond voor het WTF-gehalte.

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

11 A Reflection of Fear (Film, 1973)

Speelduur: 89 minuten

FTV 2 punten

Totaal 22

Thema 68 psychological

Themaklassement : 11 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 47 + 66+ 67 + 68 + 83 + 87 + 94)

Beoordeling: 3*

https://d1hhug17qm51in.cloudfront.net/www-media/2019/05/30165652/a-reflection-of-fear_Sony2.jpg

Sondra Locke speelt hier een overtuigende rol als jong meisje met trauma’s die geen weg weet met haar gevoelens en in een web geraakt van bizarre gebeurtenissen. Robert Shaw speelt haar vader die eigenzinnig en raar uit de hoek weet te komen. Sally Kellerman speelt zijn verloofde en is misschien wel de meest ruimdenkende van alle personages die in het begin al door heeft dat er iets niet pluis is in het huis en met het gezin. Niet echt spannend, maar zeker leuk om te volgen dankzij de sterke acteerprestatie van Locke. Het slot heeft een verrassing in petto voor de kijker en geeft de film een naar kijkgevoel. 6/10

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

12 Camp Twilight (2020)

Speelduur: 93 minuten

FTV 2 punten

Totaal 24

Thema 32 comedy

Themaklassement : 12 punten ( 1 + 4 + 24 + 28 + 32 + 47 + 66+ 67 + 68 + 83 + 87 + 94)

Beoordeling: 1,5*

https://candidxcinema.com/wp-content/uploads/2020/10/camp-twilight-with-titles-02.12.20.00_30_16_08.still014.jpg?w=1920&h=768&crop=1

In deze horrorkomedie komt de humor vooral van de twee Rangers Bob en Art die de lachspieren niet echt weten te bevorderen. Op gebied van kills valt het ook tegen. De moorden zijn erg matig qua uitvoering en spannend wordt het nergens. De killer(s) ziet er vrij saai uit. Toch heeft de film gelukkig ook wat positieve punten zoals de locatie met leuke drone shots, Felissa Rose die volledig in haar rol zit, een onvoorspelbare wending naar het einde toe en een welgevormde sexy dame genaamd Tracy Lear. Helaas ga je van haar niet te veel zien ondanks een aangekondigde douchescène die meteen ook haar einde inlost. 3/10

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4905 votes

04. Gog (1954)

85 minuten

FTV (2punten) - Totaal : 8 punten

subgenre: 4. 1950's horror

Voltooide subgenres 1,2,3,4

Themaklassement: 4 punten

Eigen score: 2*

https://scifist.net/wp-content/uploads/2021/05/1954_gog_003.jpg?w=680

Amai seg, de eerste 4 die ik heb uitgekozen waren niet echt geslaagde keuzes. Ook weer hier een film die het label "Horror" niet verdiend. Gelukkig dat IMDb er een andere mening op nahoudt. Het begon nochtans redelijk goed. De ondergrondse basis zag er nog futuristisch uit. En de aanloop van het verhaal stemde me hoopvol. Ik verwachtte niet een al te denderende film maar toch een onderhoudende. Maar naarmate de film vorderde, werd het meer een guided tour doorheen de basis met veel pseudo-wetenschappelijk geleuter. En toen de twee robots in beeld kwamen, Gog en Magog, was het maar al te duidelijk dat het er niet beter op ging worden. De twee robots zagen er lachwekkend nep uit. Twee stofzuiger met een aluminium koepel en een paar flecibele buizen erop gemonteerd. Het was slappverwekkend en te oubollig. Hopelijk zijn mijn volgende keuzes van een ander niveau.

Voor mijn derde deelname aan de Huiver Herfst Challenge trap ik af met deze schiterende Zweedse film:

1. Låt den Rätte Komma In (Film, 2008)

Tomas Alfredson - 114 minuten

FTV/Totaal: 2 punten

Thema 94: Vampieren (1 punt)

aantal voltooid: 1/100 (94)

https://image.tmdb.org/t/p/w780/7nQHcOf3fnnIGCYUvoDgVXimw5X.jpg

Wat een prachtige coming of age horror/drama. Vanaf het eerste beeld, waarbij sneeuwvolkjes langzaam naar beneden dwarrelen, werd ik het duistere sprookje ingezogen. De film is rijk aan unieke karakters die briljant gespeeld worden door zowel jong als oud, waardoor het soms aanvoelt als of je een horrorfilm van the Coen brothers aan het kijken bent.

Soort van Fargo, maar dan in eens Zweedse buitenwijk waar ze ook allemaal "Yah" zeggen en waar het geweld op de loer ligt en ieder moment kan losbarsten.

Het vertelt het verhaal van Oskar, een jong buitenbeentje die al best wel volwassen is voor zijn 12 jaar op deze wereldkloot. Oskar wordt geconfronteerd met misschien wel een van de grootste horrors van het leven: pesten. Of hoe het hier op MM omschreven staat "Continu wordt geplaagd door twee bullebakken." Dat is nogal een eufemisme voor de ellende die hij ondergaat (al helemaal als je het in een polygoonjournaal leest). De pestscenes zijn ontzettend lastig om na t kijken, niet alleen vanwege het leedwat Oskar wordt aangedaan, maar ook voor de meelopers die tegen eigen wil in dingen doen die ze eigenlijk niet willen.

https://www.slashfilm.com/img/gallery/director-tomas-alfredson-broke-his-own-rules-to-make-let-the-right-one-in/intro-1647359382.jpg

Als Oskar zijn nieuwe "buurmeisje" Eli ontmoet, vormen ze een bijzondere band. De gevoelens die ze voor elkaar hebben worden nooit uitgelegd. Of nou ja, nooit expliciet. Het is gewoon zo, en dat maakt de relaties tussen de twee twaalfjarige extra geloofwaardig, ookal zijn ze in beide in staat tot het plegen van verschrikkelijke daden. Het spel van de acteurs is neutraal, en toch zo indringend.

Ze begrepen elkaar, ze deelde elkaar en wij keken ernaar. Ze waren altijd samen maar niet echt een stel, want zo'n liefde kon niet echt bestaan.

4,5 *, en ik voel hem al stijgen door er aan te denken. Maar daarvoor wil ik de film eerst nog een keer zien en het boek lezen, het is alweer een paar dagen geleden dat ik hem zag.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.