- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Dat iemand te veel telt kan natuurlijk, maar iemand die zichzelf punten ontzegt... 
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Dat iemand te veel telt kan natuurlijk, maar iemand die zichzelf punten ontzegt...
Bescheiden hé 
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Mini recensie die ik op de pagina van de film zelf ook heb staan:
Dan toch beide delen kunnen vinden en ik moet zeggen dat hij me ondanks zijn bijzonder lange speelduur toch wel omvergeblazen heeft, bijzonder natuurlijke manier van voortkabbelen heeft het verhaal. Zo nu en dan eens een hoogtepunt waar vrij natuurlijk naar toegewerkt wordt, prima acteerprestaties, scenario zit goed, tempo zit goed. Unieke film die ondanks zijn bijzonder lange speelduur die mij lang heeft tegengehouden, alle positieve verwachtingen inlost en op sommige vlakken zelfs nog overtreft.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
VS
136 Minuten
RW
>250
Algemeen klassement
1881 + 136 = 2017 punten
Periode klassement
13 punten
Landenklassement
25 + 1 = 26
http://www.imfdb.org/images/thumb/6/6b/MatrixAutoShotguns-4.jpg/600px-MatrixAutoShotguns-4.jpg
De Matrix heb ik flink wat filmervaring terug gezien dus besloten om de trilogie weer eens te bekijken. Na dit eerste deel twijfel ik echter of ik de volgende delen ook zal herzien, nog vier uur aan dergelijk materiaal is mij te veel van het goede aangezien de film enigszins tegengevallen is. Met name het eerste deel van de film vind ik lastig om doorheen te komen, dat ik de score van vier sterren wel laat staan komt volledig door het laatste half uur. De visueel sterke actiescènes blijven hun waarde behouden en Reeves blijft sterk in de rol van Neo.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Zo, mijn eerste notatie deze challenge dan maar. Ondanks dat het niet hoeft toch vrij uitgebreid zelf bijgehouden, ook zodat ik straks goed weet hoe ik dit voor de anderen moet gaan doen. Momenteel is het nog even een goede manier zoeken om het op te schrijven. Doe ik de puntentelling zo goed, alexspyforever?
#1 Disturbia (2007) - 117 punten (117 totaal)
Verenigde Staten (1)
105 minuten
FTV
250+ stemmen
Algemeen: 105 + 10 (FTV) + = 115 (Totaal: 115 punten)
Periode: 1 (2007) (Totaal: 1 punten)
Rariteiten: 0 (Totaal: 0 punten)
Landen: 1 (VS) (Totaal: 1 punten)
(Totaal: 115+1+0+1= 117)
De punten van de verschillende klassementen hoef je niet bij elkaar op te tellen - die gaan echt los van elkaar, en het kan ook verwarring opleveren (ik zie nu voor algemeen 117 én 115 staan, en moet dan even goed kijken welk getal ik nu moet hebben) 
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Duitsland
145 minuten
FTV
>250 (768 stemmen)
Rariteiten: S, ZW (14+2=16)
Puntenberekening : 1432+145 +10 = 1587 punten
(afbeelding)
Ongelooflijk dat deze film, die tussen de 3,5 miljoen en vijf miljoen Rijksmark had gekost, destijds een grote flop is geweest. Gelukkig kunnen we achteraf bijna niet anders dan concluderen dat regisseur Fritz Lang een visionair was, want hoe vaak is deze film niet geïmiteerd, geciteerd en/of gekopieerd. Dat de film een aardige duit gekost heeft was ook wel te zien aan de talrijke maquettes en volgens de berichten 36.000 figuranten en 300 modelauto's. Maar we zien ook een verbluffende visuele stijl. Dit is absoluut een mooi voorbeeld van het Duitse expressionisme. Indrukwekkend waren de special effect. Natuurlijk is het niveau van de effecten niet te vergelijken met de digitale CGI-technieken van tegenwoordig, maar voor die tijd was het meer dan revolutionair. Daarnaast was het verhaal wat in Metropolis vertelt wordt zelfs nu nog steeds relevant. Het gaat over een groot stad waarin er een te grote kloof is tussen de rijken en het gewone "werk" volk en laat de gevaren zien die op de loer liggen als die industrialisatie te ver wordt doorgevoerd. Mooi verbeeld en verwoord in de eindscène: ‘Het brein en de handen kunnen elkaar nooit begrijpen indien het hart niet als bemiddelaar optreedt. Doordat Metropolis in 1927 een catastrofe voor de distributeur was, is er lange tijd alleen een ingekorte versie bewaard gebleven. Echter in 2008 doken er in Argentinië ineens nieuwe beelden op, waarvan men dacht dat ze verloren waren gegaan. De gedeeltelijk verloren gegane film is opnieuw gereconstrueerd en er is ruim 25 minuten extra beeldmateriaal aan toegevoegd. Ik heb dan ook deze langere versie gekeken, die muzikaal begeleidt werd door The New Pollutants. Een bijzondere iets moderne score. De film heeft bijzonder veel betekend voor de cinema in het algemeen en het sciencefictiongenre in het bijzonder. Dit prachtige werk van Lang was zijn tijd ver, ver vooruit!
Hij ligt klaar, en nu heb ik er nog meer zin in! Overigens vind ik het verhaal van Faust ook uiterst intrigerend, dus die wil ik ook sowieso nog wel eens zien in een later stadium.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Aangezien deze op MM staat gaan we deze dan als een langspeelfilm beschouwen (originele versie zal 40 minuten of langer zijn geweest). Je krijgt dus ook 2 punten voor de rariteiten. tbouwh FTV langspeelfilm en <250 moet je dus ook verrekenen voor de registratie. Alathir en joolstein met deze dus ook rekening houden voor landen en periodeklassement. Normale shorts (<40 minuten) moeten jullie geven punten in de nevenklassementen, dus kijk dit even na.
Wel enigszins verwarrend als ik dan wel weer de 33 minuten speelduur tel die Woland aangeeft...
Ik doe het nu wel zo, aangezien dit ook een uitzonderingsgeval is: 33+10+5=48 p
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
FTV - 98 minuten - België
< 250 Stemmen (104)
'Fantasy' is m'n ding niet, en zal het nooit worden.
In dit geval vergeet ik het mantra-gedoe en kijk naast de idee die ook achter The Butterfly Effect (2004) zit. Ik zie Thomas senior in het begin flauw vallen en zie hem op het einde weer bij bewustzijn komen; wat mij betreft is al wat daar tussen zit gewoon zijn droom over het verleden.
Vanuit die optiek: meer dan degelijke film die een Frans dorpje dans les années soixante heel mooi in beeld brengt. De personages, de huizen en de auto's (mooie poster) omkaderen het verhaal dat traag voortkabbelt, maar doorlopend de nieuwsgierigheid naar boven haalt over wat er met z'n vader gaat gebeuren.
joolstein
-
- 10831 messages
- 8921 votes
Hij ligt klaar, en nu heb ik er nog meer zin in! Overigens vind ik het verhaal van Faust ook uiterst intrigerend, dus die wil ik ook sowieso nog wel eens zien in een later stadium.
De film was goed maar er waren een paar elementen die ik wat minder vond.Het verhaal van Faust is zeker intrigerend. Ben dan ook heel benieuwd naar deze: Faust (2011)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#33. Baby Love (1968)
93 minuten - FTV - <250
UK
Algemeen: 93 + 10 + 5 = 108 (Totaal: 2979 punten)
Landen: 2 (Totaal: 41 punten)
geen punten rariteiten en periode
https://kultguyskeep.files.wordpress.com/2015/01/baby-love-5.jpg
Weinig aan toe te voegen aan wat voorganger Fransman heeft gezegd. Het is niet mijn type film, maar ik vond deze wel goed gemaakt. Sterk acteerwerk van de jonge Linda Hayden. Ja, de film is bij momenten traag al volgen de momenten elkaar wel snel op. Andere films blijven langer doorgaan met eenzelfde scène en verliezen zich dan vaak in lange dialogen. Deze dus niet. Ja moet erg controversieel zijn geweest met verschillende volwassenen die dat mooie tienermeisje begeren.
Misschien heeft Fransman een geknipte versie gezien, want er is toch 1 keer dat ik bloot heb gezien van Luci (heel kort weliswaar).
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#6 - Den Brysomme Mannen (2006)
FTV - 95 minuten - Noorwegen
< 250 stemmen (245)
'Bijzonder': dat is het meest positieve adjectief dat ik hier kan opkleven.
Twintig tot dertig minuten redelijke cinema. Daarna gaan het verhaal en de gebeurtenissen (voor mij) een stap te ver richting Absurdistan.
Ik heb er niks op tegen wanneer een film een boodschap meedraagt; vaak vind ik dat een meerwaarde.
In dit geval echter is het zo ongeveer noodzakelijk om na het zien van de film een paar uren te gaan zitten filosoferen - bij voorkeur in groep - en dan nóg weet je niet waar je aan toe bent. flaphead noemt de boodschap duidelijk, maar zegt onmiddellijk daarna dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn - zie Den Brysomme Mannen (2006).
Tenzij in geval van een documentaire wil ik me toch in de eerste plaats ontspannen bij een film. The Bothersome Man, is óf piekeren, óf onzin zien. Er is geen middenweg.
Toch alle respect voor de makers; die hebben ongetwijfeld óók veel moeten filosoferen en piekeren om dit vehikel tot stand te brengen.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Hierbij een tussenstand die loopt tot p.12 van dit topic (laatste post: Collins, 9 juli om 23.58). Ik kwam erachter dat het tellen echt veel meer tijd kostte dan gedacht, en ik ben nu gewoon gaar
Ik wil gaan koken en een filmpje op kunnen zetten
Overigens is dit ook direct een teken dat er meer is geregistreerd dan verwacht, en dat is alleen maar goed
Tijdens het (na)tellen kom ik genoeg tips tegen, maar ook veel films die ik graag aan me voorbij laat gaan
Geen verkeerde job dus 
Langer wachten met de tussenstand lijkt me niet nodig/wenselijk, dus dit wordt gewoon een vroege eerste impressie, en van de week zal ik verder tellen tot baspls het volgend weekend overneemt.
Onder het motto 'de punten zijn niet het belangrijkst' heb ik niet gerangschikt
Maar de verhoudingen zijn al wel redelijk duidelijk, veel users gaan gelijk op, een paar users kijken echt significant meer dan de rest. Het mooie van het alg kl is dat dalen en stijgen heel snel gaat als je veel gaat zien of eens een langspeler verkiest 
Algemeen klassement t/m 9-7 (speelduur, ftv's, <250):
tbouwh: 336
alexspyforever: 1738
baspls: 285
joolstein: 1955
TornadoEF5: 682
GoodOldJack: 1236
EW101: 685
DVD-T: 612
Miszmi: 486
Collins: 571
scorsese: 1317
Zandadder: 1371
Rvdz: 1161
moviefreak#1: 1966
Baggerman: 1185
Cikx: 904
Boenga: 458
Gang_Star: 336
U96: 578
luukve: 145
Alathir: 1127
kaketoe: 695
MovieMind: 871
horizons: 1079
Night's Watch: 865
Dying Rose: 186
Woland: 1119
Enkele opmerkingen ten behoeve van de 'versoepeling' van het tellen:
-Bij Zandadder had ik bij een eerste paar registraties niet helder of het om een ftv of een rw ging; later vermeldde je het echter wel, waarvoor dank
Ik heb de eerste vier films (post: 3 juli, 21:06) gerekend als ftv's omdat er veel recent werk tussen zat en ik me niet kon voorstellen dat het om een stel rewatches ging. Zou dat wel zo zijn, wees dan even zo eerlijk dat nog aan te geven 
-U96 en Rvdz gebruikten bij een aantal registraties )250 (ipv (- onder 250). Dit kan wat verwarring opleveren omdat je enkel bonuspunten krijgt voor (250. Gelieve dus alleen iets aan te geven als jouw film minder dan 250 st. heeft en dus in aanmerking komt voor bonuspunten.
Oh, en Baggerman heeft z'n punten voor de nieuw toegevoegde mm-film gewoon ontvangen.
De film van Woland uit 1910 telt nu mee met 33 minuten speelduur, 10 voor ftv (ipv 5 kortfilm, want de film staat op mm) en 5 voor (250 (48 punten dus)
Veel kijkplezier weer de komende dagen! Alles wat ik nu nog niet heb meegeteld zal uiteraard meegaan in de volgende tussenstand over een week of twee.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
De film was goed maar er waren een paar elementen die ik wat minder vond.Het verhaal van Faust is zeker intrigerend. Ben dan ook heel benieuwd naar deze: Faust (2011)
Ik ben bekend met het verhaal maar (nog) niet met de verscheidene filmverwerkingen. Beide versies staan nu op de lijst, ook die uit '11.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Bedankt voor al het werk! Kan me zeker voorstellen dat er enorm veel tijd gaat zitten in het optellen van de punten.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Ik kwam erachter dat het tellen echt veel meer tijd kostte dan gedacht, en ik ben nu gewoon gaar
Waarvoor veel respect - ook alvast aan je opvolgers. 'Ontspannen' lijkt me toch net iets anders... 
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
-U96 en Rvdz gebruikten bij een aantal registraties )250 (ipv (- onder 250). Dit kan wat verwarring opleveren omdat je enkel bonuspunten krijgt voor (250. Gelieve dus alleen iets aan te geven als jouw film minder dan 250 st. heeft en dus in aanmerking komt voor bonuspunten.
Ik heb dit nog even nagekeken en dit was een fout van mij, want al die films die ik als >250 heb genoteerd hadden wel gewoon minder dan 250 stemmen. Maar goed, my bad, dus die bonuspunten kun je wat mij betreft gewoon laten zitten. Ik zal er verder op letten dat ik het goede tekentje gebruik. 
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Waarvoor veel respect - ook alvast aan je opvolgers. 'Ontspannen' lijkt me toch net iets anders...
Zeker, maar wat ik al zei- ik pik het enthousiasme van de users wel op (zeker als er een recensie bijstaat), en ik kan natuurlijk ook per film kijken of het me wat lijkt of niet. Er zijn ergere vormen van huiswerk 
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Ik heb dit nog even nagekeken en dit was een fout van mij, want al die films die ik als >250 heb genoteerd hadden wel gewoon minder dan 250 stemmen. Maar goed, my bad, dus die bonuspunten kun je wat mij betreft gewoon laten zitten. Ik zal er verder op letten dat ik het goede tekentje gebruik.
Uit m'n hoofd heb ik dat telkens nagekeken en dus gewoon geregistreerd als er sprake was van bonus voor <250. Ik interpreteerde jouw > namelijk meestal al als een <, en dat keek ik dan na (volgt u 'em nog
).
Het is maar een kleinigheidje, puur bedoeld om ook te voorkomen dat ik sneller fouten ga maken 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
[quote]joolstein wrote:
Eigenlijk heb jij het nogmaals grotendeels bevestigd wat ik al vermoedde (horror ondervertegenwoordigd), fijn dat jij het wel hebt uitgezocht 
Ik ben het ook 100% met je eens, met veel films uit die lijst heb ik niet veel. Ik kijk er niet op neer, het is gewoon mijn ding niet.
Denk dat de mensen die meededen een nogal brede filmsmaak hebben. Hierdoor komen natuurlijk alle genres aan bod maar je ziet toch dat het vaak dezelfde genres zijn die toplijsten domineren die ook hier weer het meeste terugkomen. Lijkt logisch natuurlijk. Ik vind het alleen spijtig dat in de 21ste eeuw horror toch nog steeds het kleine broertje blijft versus de andere genres ondanks dat het toch een van de basisgenres is met meer subgenres en kruisingen met andere genres dan al die andere genres. Dus waarom er toch nog ergens een beetje (veel) wordt neergekeken op het genre, heeft het nog altijd met die (oude) vooroordelen te maken? Ik kom nu nog vaak mensen tegen die afhaken als ze het label horror zien.
Toen imdb-forum nog bestond, kwam ik erg frequent in de horrorsectie (eigenlijk de enige sectie die ik bezocht). Van alle genreboards was horror het meest bezochte. Dat vertelt mij dat het toch een heel populair genre is. En heus niet enkel jonge fans, misschien zelfs meer 30 plussers. Het is daar dat ik mensen heb ontmoet waar ik veel heb geleerd over het genre (want echt tot een jaar of 3 of 4 geleden was horror voor mij een af en aan genre). Met mensen met zoveel kennis over het genre kon ik simpelweg vragen om tips (bijvoorbeeld films met creepy kids) en ik kreeg een rist van aanbevelingen. Ik leerde zo veel obscure films kennen (die mij bovendien ook nog bleken te liggen), ik ondervond dat ik van dingen hield waar ik nooit aan had gedacht (oude sci-fi, silents, gore HG Lewis stijl; zwart/wit horror etc). En ik leerde ook wat filmchallenges zijn (niet enkel horror maar ook zwart/wit films, turkeys, fantasy...) en ik vond ze bijzonder leuk vooral omdat je daar ook de smaak van een ander leert kennen. En ja bij horrorfans onderling zitten vaak uiteenlopende voorkeuren wat thema en subgenre betreft. Logisch dat ik het hier ook eens wilde proberen uiteraard een horror. Nu zijn we een jaar verder en ja...
Ik verdeel mijn forumtijd nu tussen MM en Trash Epics, opgestart door een ex-lid van imdb horror forum die op die manier de fans van daar toch nog grotendeels bij elkaar heeft kunnen houden (ook al zijn er ook heel wat uitgezwermd naar andere sites of social media).
Ik ben nu al veel buiten mijn comfortzone geweest maar ik heb nu een 20-tal horrorfilms om ook tijdens deze challenge te bekijken al is dat ook voor een bepaalde reden die je wellicht wel kent 
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
#21 La Habitación de Fermat (2007) - MovieMeter.nl
Spanje
88 minuten
FTV
< 250 stemmen (155)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/50000/50232.300.jpg?cb=1384879956
Niet origineel, maar best een vermakelijke thriller. Begint vooral sterk en sfeervol, maar de clou valt inderdaad helaas nogal tegen. Degenen die een hekel aan wiskunde hebben hoeven niet bang te zijn, dit vervult slechts een minimale bijrol.
joolstein
-
- 10831 messages
- 8921 votes
Eigenlijk heb jij het nogmaals grotendeels bevestigd wat ik al vermoedde (horror ondervertegenwoordigd), fijn dat jij het wel hebt uitgezocht 
Ik ben het ook 100% met je eens, met veel films uit die lijst heb ik niet veel. Ik kijk er niet op neer, het is gewoon mijn ding niet.
Ik heb meegedaan en het ook gevolgd. Zodoende weet ik wat er langs kwam in de top 1000. En het is ook niet zo dat er geen horror in de lijst was vertegenwoordigt
01 Suspiria, 02 Profondo rosso, 03 The Shining, 04 Alien, Psycho. 05 The Neon Demon,06 Under the Skin, 07 The Thing, 08 Rosemary's Baby. 09 Aliens, 10 Repulsion, 11 Possession, 12 Jaws, 13 Eraserhead, 14 [Rec], 15 Videodrome, 16 The Others, 17 The Exorcist, 18 Martyrs, 19 Låt den rätte komma in, 20 Sleepy Hollow, 21 Vinyan,22 Calvaire, 23 eXistenZ, 24 Predator, 25 The Fly(1986), 26 The Texas Chain Massacre, 27 Saw 28 The Birds, 30 Haute tension, 31 Halloween, 32 A Nightmare on Elm Street,33 Carrie, 34 Invasion of the Body Snatchers (1978), 35 Gozu, 36 Pop Skull, 37 Onibaba, 38 The Blair Witch Project, 39 The Wicker Man, 40 De vierde man, 41 Ôdishon, 42 The Conjuring, 43 I Saw the Devil, 44 Dawn of the Dead, 45 Kawaki, 46 Eden Lake, 47 El orfanato, 48 À l'intérieur, 49 Amer, 50 King Kong, 51 The VVitch: A New-England Folktale, 52 Das Cabinet des Dr. Caligari, 53 Seconds,54 The Evil Dead, 55 The Devil's Backbone, 56 Only Lovers Left Alive
Natuurlijk de horror-hypes 57 It Follows & 58 Get Out
En een paar die ik nog moet zien: 59 Sombre, 60 Tetsuo, 61 Les diaboliques, 62 La piel que habito a.k.a. The Skin I Live In, 63 Eden Log, 64 Tsumetai nettaigyo a.k.a. Cold Fish, 65 Herutâ sukerutâ, 66 Haze, 67 Mon seung a.k.a.
Zo als je ziet 67 van de 1000 hebben het tag-horror want sommige zijn natuurlijk gecombineerd met andere genres en dat is toch nogal mager.
tbouwh
-
- 5810 messages
- 5402 votes
Zo, begonnen met Riget I en II. Een uur of 10 verder (weer gesmeerd over meerdere dagen) zal er wel een keer een prijzenpakket-registratie volgen. Wat duurt die serie lang zeg. Wél de moeite- en dat zeg ik al na één aflevering.
Alathir
-
- 2125 messages
- 1635 votes
Ik kwam erachter dat het tellen echt veel meer tijd kostte dan gedacht, en ik ben nu gewoon gaan zetten
Bij mij valt het nog goed mee, mijn Excel file berekend automatisch opnieuw als ik het aantal films in een bepaalde kolom verander. Denk in totaal anderhalf uur mee bezig geweest voor 344 films aangezien ik nu gewoon steeds het getal van een kolom moet verhogen als er een nieuwe film is gepost 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik heb meegedaan en het ook gevolgd. Zodoende weet ik wat er langs kwam in de top 1000. En het is ook niet zo dat er geen horror in de lijst was vertegenwoordigt
01 Suspiria, 02 Profondo rosso, 03 The Shining, 04 Alien, Psycho. 05 The Neon Demon,06 Under the Skin, 07 The Thing, 08 Rosemary's Baby. 09 Aliens, 10 Repulsion, 11 Possession, 12 Jaws, 13 Eraserhead, 14 [Rec], 15 Videodrome, 16 The Others, 17 The Exorcist, 18 Martyrs, 19 Låt den rätte komma in, 20 Sleepy Hollow, 21 Vinyan,22 Calvaire, 23 eXistenZ, 24 Predator, 25 The Fly(1986), 26 The Texas Chain Massacre, 27 Saw 28 The Birds, 30 Haute tension, 31 Halloween, 32 A Nightmare on Elm Street,33 Carrie, 34 Invasion of the Body Snatchers (1978), 35 Gozu, 36 Pop Skull, 37 Onibaba, 38 The Blair Witch Project, 39 The Wicker Man, 40 De vierde man, 41 Ôdishon, 42 The Conjuring, 43 I Saw the Devil, 44 Dawn of the Dead, 45 Kawaki, 46 Eden Lake, 47 El orfanato, 48 À l'intérieur, 49 Amer, 50 King Kong, 51 The VVitch: A New-England Folktale, 52 Das Cabinet des Dr. Caligari, 53 Seconds,54 The Evil Dead, 55 The Devil's Backbone, 56 Only Lovers Left Alive
Natuurlijk de horror-hypes 57 It Follows & 58 Get Out
En een paar die ik nog moet zien: 59 Sombre, 60 Tetsuo, 61 Les diaboliques, 62 La piel que habito a.k.a. The Skin I Live In, 63 Eden Log, 64 Tsumetai nettaigyo a.k.a. Cold Fish, 65 Herutâ sukerutâ, 66 Haze, 67 Mon seung a.k.a.
Zo als je ziet 67 van de 1000 hebben het tag-horror want sommige zijn natuurlijk gecombineerd met andere genres en dat is toch nogal mager.
Mager en ik ben ook niet kapot van het merendeel van de keuzes. Er zitten heel weinig oude films tussen, Cabinet of Dr. Caligari dan weer wel. Vrij veel recentere films, klassiekers die ik al in ieder beste, scariest en creepiest horrorfilm lijstje heb zien passeren. Nu van hetgeen ik heb gezien zijn er weinig films die ik echt slecht vind: The Conjuring, The Blair Witch Project, Eden Lake. En ja als het om Dawn of the Dead remake gaat mag die er ook nog bij.
Torture is blijkbaar ook wel populair.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
#18. Survive Style 5+ (2004)
Japan
FTV, 120 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/26000/26984.300.jpg?cb=1370245707
Deze film ben ik door de MM knockout competitie op het spoor gekomen, en de korte samenvatting van het plan klonk intrigerend genoeg. En Survive Style 5+ was inderdaad gemiddeld genomen wel een plezierige film. Erg kleurrijk, lekker tempo, en ook zeker belangrijk voor een komedie, het was bij sommige verhaallijnen amusant om naar te kijken. Nergens ook zodanig grappig dat ik ook echt in lachen uit moest barsten, maar een groot deel van de film heb ik zeker met een glimlach kunnen aanschouwen. Het is een wat maffe film waarin vijf verschillende (groepen van) personages rare belevenissen in hun leven ondergaan, in sommige gevallen met elkaar. Niet al die verhaallijnen waren even leuk; ik vond met name het moordslachtoffer dat maar niet dood wou gaan, en de huisvader die na een hypnose-ongeluk als vogel door het leven gaat een niveautje grappiger dan de rest. De moraal van het verhaal (of van de verhalen eigenlijk) waren niet zo subtiel, en bijvoorbeeld bij de meeste scenes met de inbrekers of die advertentievrouw zakte mijn interesseniveau wel danig - maar alsnog zeker een voldoende voor Survive Style 5+.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
VS
137 Minuten
FTW
>250
Algemeen klassement
2017 + 137 = 2054 punten
Periode klassement
14 punten
Landenklassement
26 + 1 = 27
http://tk-movie.com/images/1/little-children-3.png
Romantiek is verre van mijn favoriete genre maar alles verdiend zo nu en dan een kans. Little Children pakt die kans met beide handen aan, zeer interessante film op meerdere fronten.
Ten eerste de cast die twee Oscar nominaties op haar naam heeft staan is mij tot nu toe bijna volledig buiten beeld is gebleven. Van zowel Kate Winslet als Patrick Wilson had ik niks noemenswaardigs gezien, Jackie Earle Haley kende ik alleen van zijn rol in Shutter Island. Vooral Winslet heeft indruk op mij gemaakt, maar eens wat haast zetten achter de films met haar die al een tijd op de kijklijst staan. Met de hoogste urgentie voor Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Maar ook de rest van de cast speelt bijzonder sterk.
De cast wist de personages zo neer te zetten dat de diepgang in het verhaal volledig realistisch oogde. Ik heb genoten van de diepgang die Todd Field de personages mee heeft gegeven, de verbondenheid sleept je door de niet malse speeltijd heen. Dit alles plaats Field in een zonnige setting afspelend in een interessant fenomeen, de buitenwijk. Het zal nooit mijn favoriete genre worden maar Little Children is een hele fijne film.
Collins
-
- 7294 messages
- 4311 votes
Nous Ne Vieillirons Pas Ensemble (1972)
Frankrijk
107 minuten
FTV
<250
Algemeen klassement: 107+10+5=122
(Totaal: 1155)
Periodeklassement: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16203.300.jpg?cb=1388771892
Drama waarin een aan/uit relatie centraal staat. Het kon me niet zo boeien.
Visueel is het wel aardig. In de beelden (bijv. kleurgebruik en aard van de ontmoetingsplekken) is de temperatuur van de relatie goed te herkennen. Leuk om te observeren en het geeft je wat te doen.
't Is een praatfilm. Hou ik wel van op z'n tijd. De dialogen zijn in deze film helaas nogal gewoon en plat. Net als de personages. Die zijn vrij vervelend en erg met zichzelf bezig. Het acteerwerk van de mooie Marlène Jobert (de naam deed geen bel rinkelen) is erg goed en had een belangrijk aandeel in mijn doorzettingsvermogen om het einde van de film te halen.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
#19. Villmark (2003)
Noorwegen
FTV, 85 minuten, <250 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/21000/21215.300.jpg?cb=1392061726
Villmark is een Noorse thriller die voornamelijk leunt op de sfeer. Donkere bossen, wilde natuur, en een groepje mensen die steeds vaker vreemde zaken in het woud tegen het lijf lopen. Inderdaad, Villmark heeft zeker goed gekeken bij The Blair Witch Project, maar haalt het daar toch niet bij. De fraaie wildernisbeelden en de toch wat verontrustende ontdekkingen her en der in het bos proberen een unheimlich, donker gevoel op te wekken, en dit lukt maar met mate. Ook het langzaam steeds vreemdere gedrag van Gunnar zorgt voor meer ongemak bij de kampeerders. Toch vond ik het eerste uur voornamelijk wat langdradig, ondanks fraai filmwerk in het Noorse woud, en echt een gevoel van aankomend onheil kreeg ik er niet bij. Het laatste kwartier (minus de wat overdreven uitleg helemaal aan het einde) was nog best wel spannend, en slecht was het zeker niet, maar een beetje onovertuigend vond ik het wel. 3.0*
Oh ja, ik begrijp het horrorlabel zeker, maar voor eventuele horrorfans die deze film overwegen: verwacht geen slasher, gore of veel actie.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
#22 Oberst Redl (1985) - MovieMeter.nl
Hongarije
144 minuten
FTV
<250 stemmen (38)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6814.300.jpg?cb=1448479512
De verborgen homoseksualiteit had wat mij betreft wat meer aandacht kunnen krijgen, het verraad meer uitgediept. Wel weer een ijzersterke rol van Klaus Maria Brandauer.
HIer ben ik het allemaal mee eens. Maar het blijft evengoed een ijzersterke film, mede door de fraaie, gedetailleerde aankleding van de film en sets. Redl heeft echt bestaan en het is de vraag welke mate in deze film fictie en welke geschiedkundig trouw is. Hij schijnt wel briljant in contraspionage te zijn geweest en het is dus vreemd dat hij zelf dan voor de Russen spioneerde?
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
#15 Evil Dead (2013)
Verenigde Staten
Horror / Thriller
91 minuten
(FTV)
91 + 10 = 101 punten (totaal 1823)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/88000/88976.300.jpg?cb=1378607526
Aardige remake maar niet beter dan het origineel.
De gebeurtenissen in deze remake zullen beter zijn weergegeven vanwege de vernieuwde technologie, maar de opbouw/uitwerking van het verhaal en de sfeer van het origineel The Evil Dead (1981) is naar mijn mening niet geëvenaard.