• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.802 votes
Profile

Vrije filmchallenge

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

#25 Citizen Kane (1941)

Verenigde Staten

119 minuten

FTV

<250 (1621 stemmen)

Rariteiten: ZW

Puntenberekening : 3094 +119 +10 =3223 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/181.300.jpg?cb=1363089504

Veel hedendaagse films gebruiken nu nog steeds camerabewegingen, of montage-slimmigheidjes die in Citizen Kane voor het eerst werden gebruikt. En eerlijk is eerlijk op Orson Welles ingenieuze camerawerk is ook niets af te dingen, het lijkt zelfs nu nog steeds modern. Aan het begin zien we Charles Foster Kane zijn laatste adem uitblazen en zijn laatste woord is: “Rosebud”. Wat dan volgt is wat Hitchcock de McGuffin noemde: een object of element (hier dus een woord) dat de film voortstuwt, maar dat op zichzelf niets te betekenen hoeft te hebben. En dat verhaal is hier niet echt bijzonder opwindend. De opkomst en ondergang van een schatrijke krantenmagnaat als voorbeeld van de Amerikaanse droom.

AL even beroemd als de film zijn de verhalen over de man die als basis diende voor deze film namelijk de machtige krantenmagnaat William Randolph Hearst. Deze man voelde zich aan gevallen en heeft er alles aan gedaan om zowel de film als Orson Welles te gronden te richten. Zonder succes uiteindelijk.

Als invloedrijke film op gebied van montage, regie en camerawerk heeft de film zeker wel een plekje verdiend in de filmgeschiedenis maar als avondvullende film is het voor mij wat te teleurstellend.

Zandadder

• 2595 messages
  • 3079 votes

#18 Spider-Man: Homecoming (2017) 3.5*

133 min

Verenigde Staten

FTV

<250 (140)

Alathir

• 2125 messages
  • 1635 votes

Bij deze het voorlopige landenklassement na 2 weken films kijken. De laatste film die in rekening is gebracht werd gepost door U96 (vandaag 15/07/2017 om 20u45).

http://i68.tinypic.com/2uq0wol.png

Totaal aantal gezien films : 344 met 177 uit de VS!

Gemiddelde score per persoon : 26,74 punten

Gemiddeld aantal gezien films per persoon: 12,74 films

Ik moet zeggen dat moviefreak#1 in een stevige solovlucht zit. Wie pakt hem nog terug? Baggerman doet alvast een poging om ernaar toe te kletsen. Aan zij die wat achterop geraakt zijn: geef vooral niet op!

Zo dit was het weer voor deze keer, dan zie ik jullie terug over een goede 2 weken en vergeet vooral niet jullie films te blijven posten!

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BOTg1ZWU5N2MtZGM0MC00NjM2LWFmYjItYjAwNDdkYjRkODhmXkEyXkFqcGdeQXVyMTQxNzMzNDI@._V1_SY999_SX666_AL_.jpg

Paura nella Città dei Morti Viventi (1980) - MovieMeter.nl

Italie

Horror

93min

FTV

<250 stemmen (203)

IMDb 6,3/10

tweede horrorfilm van Fulci in mijn lijstje, vond ik kwa spanning en sfeer iets minder dan "the house by the cemetery" daarentegen was de mak-up, en vooral de gore bloederige kills veel meer aanwezig een prima cult horrorfilm, die vlot weg kijkt 3,5*

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

#13 L'Armée des Ombres (1969)

Frankrijk / Italië

Oorlog / Drama

145 minuten

(FTV)

145 + 10 = 155 punten (totaal 1616)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5577.300.jpg?cb=1368021440

Een wat trage maar volwassen film over het franse verzet tijdens de tweede wereldoorlog zonder al teveel opsmuck of belachelijke heldendaden. Elke nationaliteit is in zijn eigen taal neergezet wat dit soort films altijd dat beetje extra authenticiteit geeft.

Goede film!

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

alexspyforever kan het dat je Psycho en The Innocents in mijn commentaar even door elkaar hebt gehaald ? Dat multi-interpretabele vind ik juist fijn en ik zeg ook niet dat de uitwerking slecht was, meer dat ik het relatief mat vond (met uitleg in m'n laatste post) en minder pakkend dan The Others.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

#15 Mystic River (2003)

VS

138 Minuten

FTW

>250

Algemeen klassement

1733 + 138 = 1871 punten

Periode klassement

12 punten

Landenklassement

24 + 1 = 25

https://zuts.files.wordpress.com/2013/11/mystic-river-the-boys.jpg

Ik was vooraf een beetje wantrouwig richting de speelduur maar achteraf gezien is dit geen enkel probleem. Mystic River is een zeer degelijk drama die het vooral moet hebben van de acteerprestaties, Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon spelen ijzersterk. Ik twijfelde vanavond tussen deze film of een herziening van The Matrix dus het is geinig dat Laurence 'Morpheus' Fishburne ineens een rol bleek te hebben en ik ben ook altijd voorstander van een bijrol voor Kevin Chapman. Met de cast zat het dus wel goed en als dit alles wordt geregisseerd door Eastwood krijg je een film die van de eerste tot de laatste minuut je volle aandacht grijpt. Het plot is degelijk maar laat zich wel makkelijk voorspellen, maar liever ietwat voorspelbaar dan er in de slotfase nog ineens gekke sprongen te maken. Ik weet nu vrijwel zeker dat ik nog een paar mooie films van Eastwood te gaan heb.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

#17. Der Goldene Nazivampir von Absam 2 - Das Geheimnis von Schloß Kottlitz (2008)

Duitsland

RW, 46 minuten, <250 stemmen (2 maar liefst)

Turkey

https://www.moviemeter.nl/images/cover/55000/55576.jpg

Jaaaren terug heb ik deze Duitse horror-komedie een keer gezien op een horrorweekend, waarin een weekend lang ergens in de Groningse provincie gekampeerd werd met onder andere copieuze hoeveelheden wansmaakfilms. Veel gedrochten gezien dat weekend, al was er altijd genoeg ander vermaak als het echt te beroerd werd. Hoe dan ook, deze vrij obscure Der Goldene Nazivampir von Absam 2 kwam door ook voorbij als een van de eerdere films, en toendertijd beviel het in ieder geval onder die omstandigheden prima. Nu voor de grap maar weer eens herkeken, en het blijkt, nog steeds is dit afstudeerproject van Lasse Nolte vermakelijke onzin.

Dat het een opzettelijke B-film is moge al duidelijk zijn uit de titel en het thema. Wat wel grappig is, zijn de vele verwijzingen naar Wolfenstein, en dan natuurlijk met name de hoofdpersoon William Blazkowicz en het gegeven van nazi's met occulte hobbies. De humor is vrij droog en flauw, en komt vaak voort uit de sukkelige aard van Blazkowicz, maar het paste hier prima. En verder is het gewoon een lekker kort, puntig filmpje: het tempo zit er goed in, het ziet er fatsoenlijk genoeg uit, en de onzin stapelt zich in hoog tempo op. Een meesterwerk is het absoluut niet, de humor is nogal hit-and-miss, en het einde is ook veel te abrupt - maar leuk is het wel. Een aanrader voor diegenen, en alleen voor diegenen, die wel van B-films en wansmaak kunnen genieten. 3.5*

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

#19 Sky Captain and the World of Tomorrow (2004) - MovieMeter.nl

107 minuten

USA

FTV

>250m stemmen

https://images1.westword.com/imager/u/original/6697565/skycaptain.jpg

Matig vehikel dat ik toch wist uit te kijken. De CGI vond ik juist enorm slecht, vooral in het begin. Later werd het iets beter, alsof men al doende leerde. Vanaf dat men richting Tibet vertrok werden de 'sets/werelden' iets boeiender om aan te kijken. Toch ziet het geheel er meer uit als één of andere adventure die ik 15 jaar geleden op de pc pleegde te spelen!

Het acteren van Law, Paltrow en Jolie was wel errug op de automatische piloot en soms zelfs barslecht!

Nee, geen voldoende waard! 2*

#20 So-won (2013) - MovieMeter.nl

122 minuten

Zuid-Korea

FTV

<250 stemmen (25)

http://3.bp.blogspot.com/-FvKZiKfFcVY/VDuTcALcp7I/AAAAAAAAHl0/7yx3No4uWGc/s1600/Hope%2B(Wish)%2B(2013)%2Bimage3.jpg

Hartverscheurend.

De film begint bijna komisch, maar dit doet de dreun van wat So-Won en haar ouders overkomt alleen maar harder aankomen. Dit kunnen ze in Korea toch wel goed, want het wordt nergens te drakerig sentimenteel of onrealistisch.

Hoewel de film inderdaad vooral focust op de vader en deels de moeder, krijgt de impact die het misdrijf heeft op ook zijn collega's en klasgenoten van So-won ook wel aandacht. Dikke voldoende.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#30. The Raw Ones (1965) - IMDb

68 minuten - FTV

niet op MM - turkey

USA

Algemeen: 68 + 10 = 78 (Totaal: 2802 punten)

Rariteiten: 2 (Totaal: 32 punten)

Landen: 1 (Totaal: 38 punten)

Ok blijkbaar had ik nog een film over nudisme die ik nog niet had gezien. Deze heeft in tegenstelling tot vele andere uit die periode niet het Something Weird Video label. Deze moet dus echt wel een heel beperkte release hebben gehad (kon er ook geen degelijke poster of still van vinden) en dat is wellicht de reden dat er hier wel genitalia worden getoond terwijl dat verboden was (zeker in de USA) tot einde jaren 60. Buiten dat verschilt het eigenlijk niet van de standaard naturistenfilm. Weer promotie van nudisme door middel van sport en spel. Het wordt gelabeld als documentaire zonder dialoog en een verteller die nudisme promoot en voortdurend herhaalt dat naakt en seks niets met elkaar te maken hebben en dat censuur niet goed is en averechts werkt. Een film die je eigenlijk al na 20 minuten gezien hebt. Opvallend dat er nauwelijks oudere mensen worden getoond, de mannen zijn atletisch en de vrouwen allemaal welgevormd. Freedom of expression maar dan wel met een schoonheidsideaal...

scorsese

• 13160 messages
  • 11071 votes

#24 Phenomena (1985)

116 miin

FTV

Italie

Algemeen klassement

2806 + 116 + 10 = 2932

Periode klassement

13 + 1 = 14

Landen klassement

34 + 3 = 37

Rariteiten klassement

2

Redelijke film over een meisje dat met insecten kan communiceren naar een meisjesschool wordt gestuurd. Een nogal mager verhaal dat nergens echt weet te boeien en nogal traag uitgewerkt is. Wel behoorlijk sfeervol in beeld gebracht (de soundtrack draagt hier zeker aan bij). Mede door de finale waarin het tempo wat wordt opgeschroefd en er wat meer gebeurd, nog net 3.0 sterren.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Mumsy, Nanny, Sonny and Girly

Uit 1970 volgens IMDb (MoMe: 1969)

Verenigd Koninkrijk

101 minuten

FTV

<250

Algemeen klassement 101+10+5=116

(Totaal 920)

Periodeklassement: 1

https://www.moviemeter.nl/images/cover/48000/48989.300.jpg?cb=1376945663

Eigenaardige film.

Psychologische horror met fijne humor die zich afspeelt in een gezin waarin een ieder zijn plek weet en goed geluimd is en waarin dat gezinsleven als ideaal en als paradijselijk wordt ervaren. Toch voelt het helemaal niet als een idylle. Het voelt onnatuurlijk en ongemakkelijk. Heel onecht. Heel absurd. En voor mij als kijker is dat een heerlijke mindset om een film in te gaan.

Was leuk zo lang het duurde, maar ik had op een bepaald moment wel zin in wat meer expliciete actie.

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BMjM2MDE4OTQwOV5BMl5BanBnXkFtZTgwNjgxMTg2NzE@._V1_SY1000_CR0,0,648,1000_AL_.jpg

Labyrinth (1986) - MovieMeter.nl

Verenigd koninkrijk

familie/fantasy

101min

FTV

>250 stemmen (927)

IMDb 7,4/10

mooie film van Jim Hanson, Sarah is een tiener die leeft in haar eigen droomwereld, als ze op een avond weer eens moet babysitten op haar kleine broertje wenst ze dat hij word gekidnapt door de Goblins , haar wens komt uit maar ze beseft dat ze dat eigelijk niet wil, om haar broertje terug te vinden moet ze door het labyrint uit haar droomwereld, de film zit prachtig en eenvoudig in elkaar, met in de hoofdrol de jonge Jennifer Connelly als Sarah, en David Bowie als de goblinkoning, het decor is ronduit subliem, acteerwerk is goed juist de nummers van bowie storen soms in de film voor de est een aangename familiefilm die vlot weg kijkt 3,5*

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

De recap (tem 6 al eerder gemeld)

1. We're the Millers (2013) (FTV) -110m

2. Tropa de Elite (2007) - FTV - 114 min

3. The Green Mile (1999) - FTV - 189 minuten

4. Jeune & Jolie (2013) - 95 min - ftv

5. The Searchers (1956) - 119 min - ftv

6. I, Robot (2004) - 115 min - ftv

7. The Maze Runner (2014) - ftv - 113 min

8. Rabbit Hole (2010) - ftv - 91 min

9. Maze Runner: The Scorch Trials (2015) - ftv 131 min

10. Following (1998) - rw - 69 min

11. Memento (2000) - ftv - 113 min

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

#14 The Hidden (1987)

Verenigde Staten

Sciencefiction / Horror

96 minuten

(FTV)

96 + 10 = 106 punten (totaal 1722)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5757.300.jpg?cb=1382703227

Liefhebbers van jaren 80 pulp zouden hier volop van kunnen genieten.

Hoewel licht vermakelijk was het niet my cup of tea.

scorsese

• 13160 messages
  • 11071 votes

#25 To the Bone (2017)

107 min

FTV

<250 stemmen

Verenigde Staten

Algemeen klassement

2932 + 107 + 10 + 5 = 3054

Periode klassement

14

Landen klassement

37 + 1 = 38

Rariteiten klassement

2

Uitstekende film over een meisje die al jaren kampt met anorexia en al vele programma's heeft gevolgd. De film brengt het ziektebeeld omtrent eetstoornissen goed en vooral begrijpbaar over (gelukkig niet geheel zonder wat relativerende humor). Het verloop is wellicht wat voorspelbaar, maar de film bevat een aantal aangrijpende momenten en goeie dialogen. Lily Collins zet een mooie rol neer.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Hap Joek Nam Nui (2017)

Hongkong

98 minuten

FTV

<250

Algemeen klassement: 98+10+5=113

(Totaal: 1033)

Rariteiten: Turkey, 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1113000/1113764.300.jpg?cb=1495006629

Romantische komedie met weinig komedie en veel drama. En romantiek natuurlijk. Dat wel.

Een mager verhaal waarin veel ernstig en onwaarschijnlijk drama is verwerkt. Eigenlijk zijn deze dramatische lijntjes niet gebruikelijk in een romantische komedie. Althans als het drama betreft dat verder gaat dan: 'iemand praat slecht over mij achter mijn rug omdat ik mijn geliefde bedonderd heb en mijn geliefde hoort dat en verbreekt de relatie. Mijn leven is ten einde. Boehoe'. Nee dit drama gaat verder en is veel ingrijpender. Het gaat hier om heuse persoonlijke trauma's, die niet van lichte aard zijn. Heuse fobieën. Probleem is dan weer dat er meteen heel veel drama is. Zoveel dat de weinige komedie, die overigens niet eens erg goed is, geheel overschaduwd wordt.

Romantiek is er wel. Braafjes sluimerend en nooit spetterend.

Eigenlijk is het allemaal erg zoetsappig. Zelfs de dramatische wendingen wekken die indruk, want ondanks hun ernst worden de trauma's lichtjes doorgesproken en passeren steeds snel. De psychische lasten hebben weinig effect op de karaktervorming van de personages. Die worden er niet diepzinniger of interessanter door. De personages nodigen niet uit tot veel inleving.

Voorspelbare en bij vlagen erg saaie film.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#6 The Passion of the Christ (2004) - 139 punten (+685= 824 totaal)

Verenigde Staten

127 minuten

FTV

250+ stemmen

Algemeen: 127 + 10 (FTV) + 0 = 137 (Totaal: 807 punten)

Periode: 1 (2004) (Totaal: 4 punten)

Rariteiten: 0 (Totaal: 1 punten)

Landen: 1 (VS) (Totaal: 11 punten)

(137+1+0+1= 139)

https://alfredeaker.files.wordpress.com/2015/09/passion-of-the-christ-20046.jpg

Voor een lange tijd wilde ik deze controversiële Jezus-film van Mel Gibson zien en nu is het er dan eindelijk van gekomen. De film verteld het verhaal van de laatste 12 uur van het leven van Jezus Christus en in het bijzonder de lijdensweg.

Allereerst wil ik Mel Gibson een groot compliment geven dat hij ervoor heeft gekozen om met nagenoeg onbekende acteurs te werken en geen bekende Hollywood-sterren te hebben gecast. En daarnaast zelfs geen Engels maar Latijn en Aramees/Hebreeuws als voertaal. Jim Caviezel speelde een sterke Jezus, erg knap hoe hij de lijdensweg wist uit te beelden. Sowieso vond ik het acteerwerk erg sterk.

Daarnaast is de film visueel een heus meesterwerk. Prachtig geschoten, van het kalme blauw in de olijventuin tot de rode gruwel van de lijdensweg. De composities deden me aan bekende altaarstukken en schilderijen van o.a. Caravaggio denken. De muziek van John Debney bezorgde me het ene moment kippenvel, het andere moment was het veel te typisch en totaal verkeerd van toon.

Als Katholiek waardeer ik het dat Gibson de film vanuit zijn traditionele Katholieke opvoeding heeft gemaakt. Voor iedere opnamedag werd door een Katholieke priester een mis gehouden en naar verluid zijn een aantal cast leden na de film tot het Katholicisme bekeerd. Ik hoor wel vaker dat mensen de lijdensweg verschrikkelijk vinden en walgelijk dat deze expliciet wordt afgebeeld. Ik vind het echter nodig dat je als christen wordt geconfronteerd met wat Jezus voor onze zonden doorstaan heeft. Dat is ook waarom in Katholieke kerken portretten van elk onderdeel van de lijdensweg zijn te vinden. Wat dat betreft sta ik achter Gibson.

Dit is echter waar de lofzang ophoud. Ik snap de kritiek die de film krijgt namelijk helemaal. De beschuldigingen van Anti-Semitische zijn echt onzin (zoals Joodse geestelijken ook zeggen, dit zijn Hebreeërs en geen moderne Joden) maar het anti-Judaïsche lag er wel echt te dik op. Nu is dat deels logisch, want dat is in de Bijbel ook zo (de apostelen zetten zich af van de Joodse religie), maar de grote rol van de Joodse priesters en de suggestie dat de duivel volgens de film via de joden heeft gehandeld gaat nogal ver en komt niet overeen met het evangelie. Daarnaast worden belangrijke dingen zoals het laatste avondmaal en de herrijzenis nogal afgeraffeld en waren de aardbeving en het sadisme van enkele Romeinse soldaten nogal overdreven.

Ik vind het moedig van Gibson dat hij deze film heeft gemaakt en het is volledig onterecht dat hij een stigma heeft gekregen in Hollywood. Toch laten we eerlijk wezen, hij is gewoon niet de juiste man voor dit soort film. Met Braveheart en Apocalypto heeft hij wel degelijk bewezen dat hij prachtige films kan maken die filmtechnisch sterk zijn en voor een blockbuster genoeg inhoud hebben. The Passion of the Christ is vaak dan ook prachtig geschoten, maar mist wat de perfecte Jezus-film nodig heeft. De editing legt de nadruk teveel op snelheid en actie, terwijl een dergelijke film juist van statische traagheid geprofiteerd zou hebben. Veel meer kunsthistorische verwijzingen en vooral veel meer filosofische en theologische achtergronden zijn nodig. Klassieke werken of juist helemaal geen muziek zouden goed werken. Voor een verfilming van het evangelie ga je toch eerder naar iemand als Andrei Tarkovsky en niet naar iemand als Steven Spielberg.

Niet dat andere Jezusfilms perse veel beter zijn. De perfecte heb ik nog nooit gezien. De klassiekers zijn behoorlijk stijf en toneelachtig met veel whitecasting en bekende koppen die afleiden. Films als Jesus of Nazareth (die ik momenteel nog niet in zijn volledigheid heb gezien) waren zeker niet onaardig, maar toch ook nog wat stijf. Hier zien we als kijker geen engelen of duivels (alleen de personages kunnen die zien) en wordt Jezus' joodse achtergrond erg benadrukt. The Last Temptation of Christ van Scorsese is tot nu toe nog wel de meest geslaagde Jezusfilm die ik ken, alleen is dat geen verfilming van het evangelie maar meer een fictieve allegorie die interessante invalshoek bied. Ik heb nog erg veel te zien en ik wil later dan ook uitgebreid terugkomen op de verschillen tussen de Jezusfilms. Voor nu wil ik het hier bij laten.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

#18. Le Mystère des Roches de Kador (1912)
Frankrijk
FTV, 45 minuten, <250 stemmen
Zwart-wit, silent

https://www.moviemeter.nl/images/cover/102000/102241.300.jpg?cb=1422007772

Alweer een hele stap vooruit ten opzichte van de rechttoe rechtaan melodrama's van 1910 en 1911. Kador is best interessant, ondanks dat ook hier het melodrama op de loer ligt. Aan de basis van het verhaal liggen de dramatische gebeurtenissen bij de Rotsen van Kador, waar (ik zal het spoilertechnisch gezien vaag houden) de geliefde van Suzanne neergeschoten wordt door zijn rivaal in de liefde en Suzanne door het drama haar geheugen kwijtraakt. Vervolgens wordt er gebruikt gemaakt van de experimentele therapie van Dr. Williams, die via een filmreconstructie van de gebeurtenissen de herinneringen van Suzanne weer op probeert te wekken. Met succes, enuiteindelijk helpt dit ook om het geboefte achter tralies te krijgen. Met een lengte als dit en het beetje experimentalisme in de verteltrant blijft Kador best interessant, en ook is het prima gefilmd - er is veel op locatie geschoten in Bretagne, en dat maakt het best de moeite waard. Ik had wel af en toe moeite om de heren uit elkaar te houden, en qua sentimentaliteit en overacteren had het voor mij ook wel een graadje minder gemogen, desondanks een prima besteding van een goeie drie kwartier. 3.5*

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

Hier de uitslag van het periodeklassement: (Verwerkt tot 16-07 12:15 uur)

joolstein 46/26 Waarvan tweemaal decennium -bonus

moviefreak#1 32/37

alexspyforever 30/30 Waarvan éénmaal decennium -bonus

Woland16/18

Baggerman16/20

Night's Watch 13/15

scorsese 14/25

Cikx 12/15

Rvdz 11/18

EW101 10/14

Zandadder 9/18

MovieMind 9/14

GoodOldJack 9/10

U96 9/18

TornadoEF5 9/11

Miszmi 8/9

Collins 7/9

horizons 6/6

DVD-T 6/8

kaketoe 6/7

Alathir 6/10

tbouwh 5/12

baspls 4/6

Boenga 4/4

Gang_Star 3/3

Dying Rose 3/4

luukve 1/1

Eerste genoemde cijfer zijn de aantal punten en laatst genoemde de hoeveelheid films.

Mensen die onderaan of in het midden staan niet getreurd, door films uit een en hetzelfde decennium te kijken kan je zo een stuk naar boven stijgen. En er zijn een paar deelnemers die al zeker dicht in de buurt van deze decennium -bonus zitten.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

#16 Ah-ga-ssi (2016)

Zuid-Korea

141 minuten

Rewatch

<250 (241 stemmen)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/430000/430641.300.jpg?cb=1464543543

Gisteravond herzien en ik doe er nog een halfje bij. De puzzelstukjes vielen dit keer iets beter op hun plek en ook van de sfeer heb ik weer ontzettend genoten. Vooral cinematografisch wonderschoon. Waar ik eerst Oldboy by far Chan-wook Park's beste film vond ben ik nu van mening dat hij met The Handmaiden zichzelf overtroffen heeft. 4.5*

#17 Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)

Italië

179 minuten

FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/332.300.jpg?cb=1470656223

Het heeft even geduurd maar ik heb dan eindelijk mijn eerste Leone gezien. De speelduur en het genre hebben me lang tegengehouden, maar het moest er toch eens van komen. Helaas moet ik zeggen dat ik de film redelijk vond en niet meer dan dat. Het was goed in beeld gebracht en de film houdt zich na al die jaren goed staande (op de lipsync na dan waar ik niet goed tegen kan en wat me ook weerhoudt om de meeste giallo's te bekijken). De personages vond ik te vlak. The Bad vond ik dan nog het interessants, maar die komt helaas het minst aan bod in de film. Het verhaaltje is onderhoudend, maar er waren ook momenten waar ik me ontzettend zat te vervelen. Gelukkig was er op die momenten nog de iconische muziek van Morricone die me er doorheen sleepte. Al met al vond ik het wel aardig, maar ik zou hem niet snel nog eens opzetten. 3*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#31. L'amour de femme (1969) - IMDb

59 minuten - FTV

niet op MM

USA

Algemeen: 59 + 10 = 69 (Totaal: 2871 punten)

Rariteiten: 1 (Totaal: 33 punten)

Landen: 1 (Totaal: 39 punten)

geen punten periodeklassement

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BZDFlZmNmZjAtOTBlNy00Yzc1LWEzZDQtNjU4OGU2Y2MyYjk3XkEyXkFqcGdeQXVyMzg0MDE3OTM@._V1_.jpg

Ondanks de Franse titel is dit wel degelijk een Amerikaanse film. Dialoog is er niet wel verteller/voice over typisch voor dit soort amateuristische softcore uit de jaren 60. Het leuke is dat het deze keer een vrouw is die er hoorbaar van geniet, een welkome afwisseling van de monotone mannenstemmen. Aangezien we bijna in de jaren 70 zijn met hippies en free love is de seks hier al veel gewaagder, in kleur geschoten en geen probleem om de vrouwen volledig naakt te tonen. Het gaat zoals titel en poster aangeeft om de damesliefde. Hoewel de focus toch vooral op de seks en het bloot ligt, is er wel degelijk werk gemaakt van twee (zij het simpele) maar toch geloofwaardige verhaallijnen. Het einde is dan wel weer afgeraffeld. Voor een duidelijke low budget toch mooi geschoten. Meestal vervelen dit soort films snel, maar met een speelduur juist onder het uur een vrij aangename zit.

Morgen zal ik het rariteitenklassement plaatsen kwestie van niet alles op dezelfde dag te doen, tbouwh plaatst in de loop van de dag het algemeen klassement.

moviefreak#1 nah re-watches komen meestal pas als ik al een hoop bagger heb gezien en eindelijk eens wat wil zien dat ik echt goed vind. Omdat ik nog behoorlijk veel heb dat ik nog niet heb gezien zullen re-watches karig zijn tijdens deze challenge. Maar naar aanleiding van een toplijst ga ik geen re-watches doen vooral omdat mijn favoriete films en genre (horror) er toch weinig in is vertegenwoordigd. Althans dat denk ik toch maar eigenlijk volg ik het ook gewoon niet. Ik vind zulke lijstjes samenstellen, overlopen of er over debatteren sowieso tijdverlies. Re-watches zullen er zeker komen bij mij maar dat zal vooral in oktober zijn bij de horrorchallenge.

Rvdz

• 633 messages
  • 2693 votes

#19 The Driver (1978)

91 minuten

Verenigde Staten

FTW

<250

(91 + 10 + 5 = 106)

#20 Cars 3 (2017)

102 minuten

Verenigde Staten

FTW

<250

(102 + 10 + 5 = 117)

#21 Spider-Man: Homecoming (2017)

133 minuten

Verenigde Staten

Rewatch

<250

(133 + 5 = 138)

Ik heb van The Driver en Cars al mini-recensies geplaatst op mijn letterboxd, over Homecoming is mijn mening niet echt veranderd.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

#41 Blade Runner (1982)

Rewatch

117 minuten

USA

#42 The Insider (1999)

Rewatch

157 minuten

USA

#43 Der Mörder Dimitri Karamasoff (1931)

FTV

93 minuten

Duitsland

<250

zwart/wit

#44 La Virgen de la Caridad (1930)

FTV

72 minuten

Mexico

niet op MovieMeter

zwart/wit

silent

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

moviefreak#1 wrote:

Nog meer mensen die ineens dringend films willen herzien nu de hele MovieMeter Top 1000 bekend is?

Er zijn maar weinig films in die lijst die ik wil herzien, en de favorieten van mij die wel in die lijst staan zijn al meerdere keren bekeken. Dus herzien niet echt. Er waren wel verschillende tips, die ik wil proberen.

En het genre Horror was een sterk onder-vertegenwoordigt genre, in de top 1000-lijst. Altijd toch al een lastig genre aangezien het vaak opereert in het B-segment (bv. Herschell Gordon Lewis) en doorgaans geen Oscars of sterk acteerwerk laat zien. Mijn persoonlijke favoriet Hellraiser haalde de lijst niet eens. Ook een film als Freaks of Dark City waren er niet te vinden. Hammer-films, Mario Bava, Lucio Fulci, Rob Zombie, Roger Corman, enz ze schitterde als grote afwezige.

Films als Titanic (2*), Philadelphia (1,5*) Artificial Intelligence: AI (2.5*) kregen van mij een lage rating en zijn dus niet aan mijn besteed. The Wolf of Wall Street, West Side Story ,Captain Phillips of The Godfather (gedeeltes gezien) sla ik sowieso al over omdat ik weet dat ik er niets mee heb en waarschijnlijk dan automatische verkeerd zullen uitpakken. Alle zijn misschien wel mooi gemaakt en Oscar waardig, ik kan er vaak gewoonweg niets mee. En zo waren en nog vele meer, waarvan ik snap dat het goede mooie films zijn maar waar ik niets mee kan.

Niet dat ik de lijst wil afvallen hoor! Het was leuk om te volgen, mee te doen en te zien wat mede-gebruikers van MM op dit moment fijne films vonden. En mijn doelstelling om met de minste films uit zijn lijstje in de top 1000 te staan was bijna gehaald. Ik was derde. met 108 films.

En als je van die films het merendeel al wat vaker heb gekeken, heb je waarschijnlijk ook minder behoefte om ze te herzien.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

joolstein ik neem aan dat je met 'positie' aantal punten bedoelt?

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

tbouwh wrote:

joolstein ik neem aan dat je met 'positie' aantal punten bedoelt?

Ja, klopt het aantal behaalde punten, zal om verwarring te voorkomen dit even aanpassen!

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

joolstein wrote:

Tja Alien (1979) 5* en Aliens (1986) 4,5* van Ridley Scott blijven onovertroffen

Ho ho, en Cameron dan?

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

GoodOldJack wrote:

#3 La Meglio Gioventù (2003)

Italië

Drama

383 minuten

(FTV)

Zo tikt het wel aan staat ook nog steeds op mijn lijst wat vond je ervan?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.