• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.978 votes
Profile

Vrije filmchallenge

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

#11 The Last Hard Men (1976)

Verenigde Staten

Western

98 minuten

(FTV)

< 250

98 + 10 + 5 = 113 punten (totaal 1371)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/30000/30022.300.jpg?cb=1379066329

Vond het verhaal niet al te sterk, maar de film heeft wel zijn sterke momenten.

Heston en Coburn spelen beide een gedegen rol en ook de bijrollen worden naar behoren ingevuld.

The Last Hard Men is een aardige western die voor de liefhebber wel de moeite waard is.

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/370000/370748.jpg?cb=1482596432

The Darkness (2016) - MovieMeter.nl

Verenigde Staten

92min

FTV

<250stemmen (92)

IMDb 4,7/10

horrorfilm van Greg McLaen, een familie keert terug van een kampeerreisje uit de Grand Canyon, wat ze niet weten is dat zoonlief door zijn toedoen een resem oude indianendemonen heeft doen ontwaken die de familie volgt naar hun huis, van dan af beginnen er zich vreemde dingen voor te doen in huis, de film op zich is best ok, acteerwerk, decor en hoe de film is gemaakt is allemaal ok, maar voor een horrorfilm is het toch allemaal wat flauwtjes, een resem pogingen tot jumpscares die niet aankomen, special effects die echt slapjes zijn (naar het einde van de film is het iets beter) en totaal geen spanningsopbouw en een echt onvervalst horrorsfeertje, kortom een saaie soms langdradige horrorfilm

scorsese

• 13160 messages
  • 11071 votes

#22 Pawn Sacrifice (2014)

115 min

FTV

<250 stemmen

Verenigde Staten

Algemeen klassement

2551 + 115 + 10 + 5 = 2681

Periode klassement

12 + 1 = 13

Landen klassement

32 + 1 = 33

Rariteiten klassement

2

Goeie film over de carrière en het leven van schaakgrootmeester Bobby Fischer. Een vrij standaard biopic over een boeiende persoonlijkheid. Bobby Fischer is een eigenzinnig persoon en dat blijft hij na het zien van deze film nog steeds. Onderhoudend van begin tot eind en ook de lange match tussen hem en Boris Spasski is redelijk spannend gebracht hier. Verder een mooie titel en prima acteerwerk van de gehele cast.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein als je duistere verhalen niet ontkracht en zoetsappig wilt zien voorgesteld worden , kijk dan niet de versies met Shirley Temple. Kleine Zeemeermin, Heidi allemaal films om het schattige danswonder te promoten. Heel jammer vind ik dat een van mijn favoriete verhalen "The Little Princess" ook door de Temple entourage is aangepakt. Gelukkig waren er veel betere versies met Mary Pickford in de silent periode en later een miniserie in de jaren '80 en ook de Disney versie uit de jaren 90 was een stuk beter dan die van Temple mede door allemaal veel betere actrices die de titulaire rol speelden. Ze konden misschien niet tapdansen maar wat is daar het nut van in een klassiek verhaal?

Wat is je lijstje van de jaren '40?

scorsese

• 13160 messages
  • 11071 votes

#23 The Circle (2017)

110 min

FTV

<250 stemmen

Verenigde Staten

Algemeen klassement

2681 + 110 + 10 + 5 = 2806

Periode klassement

13

Landen klassement

33 + 1 = 34

Rariteiten klassement

2

Matige film over een jonge vrouw die komt te werken voor een groot en succesvol internetbedrijf. De film begint zeker goed en heeft ook een boeiend uitgangspunt. Echter is het hoofdpersonage nogal oppervlakkig en ongeloofwaardig. Ook op andere punten is het verhaal ondermaats uitgewerkt. Het kijkt allemaal wel gemakkelijk weg, maar 3.0 sterren zou net te veel zijn.

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (1994)

104 minuten

FTV

>250 stemmen

Australië / Verenigd Koninkrijk

Hartverwarmende en bijwijlen hilarische roadmovie. Prima film .

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#28. Tarzana, Sesso Selvaggio (1969) (Tarzana, the Wild Woman)

83 minuten - FTV - <250

Italië

Algemeen: 83 + 10 + 5 = 98 (Totaal: 2623 punten)

Landen: 3 (Totaal: 35 punten)

geen punten voor periode en rariteiten

https://pxhst.co/avaxhome/3c/5a/00285a3c.png

De enige reden om deze te kijken is om de mooie Femi Benussi (Tarzana) topless in een soort string rond te zien lopen in de jungle en stoeien met de wilde dieren. Het verhaal heeft (pun intended) niet veel om het lijf, voorspelbaar met bordkartonnen karakters. Gelukkig is er ook nog de blonde Franca Polesello die er ook niet vies van is om zich bloot te geven. Vermakelijk voor een keer.

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

alexspyforever

Shirley Temple is nu ook niet meteen mijn favoriet, had nog nooit een film gezien van haar. Ik wist dat ze een kindsterretje was dat zong en dans. Echter had ik al we gelezen dat ze dat hier dus niet deed

Nu zag die poster er zo gaaf uit en dat in combinatie met Fantasy deed me besluiten om het te proberen. Je weet het natuurlijk nooit, het had zomaar mee kunnen vallen! Er waren wel een paar leuke dingen maar er zijn gewoon veel leukere familiefilms met fantasie. De The Wizard of Oz van een jaar daarvoor was ook geen succes in de bios maar vind ik wel een fantastische film!

Met zoeken naar een film typ ik gewoon het jaar in en pik er wat tussen uit wat me wel wat lijkt. Het voordeel van deze challenge hé?

Mijn lijstje:

Citizen Kane (1941) - Orson Welles

Cat People (1942) - Jacques Tourneur

The Black Raven (1943) -Sam Newfield

Weird Woman (1944) - Reginald Le Borg

The Body Snatcher (1945) - Robert Wise met Boris Karloff en Bela Lugosi

Anna and the King of Siam (1946) - John Cromwell

Sinbad, the Sailor (1947) - Richard Wallace met Maureen O'Hara

Joan of Arc (1948) - Victor Fleming met Ingrid Bergman

Bagdad (1949) - Charles Lamont met Maureen O'Hara en Vincent Price

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

#16. Cabiria (1914)

Italië

FTV, 148 minuten, <250 stemmen

Zwart-wit, silent

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6203.300.jpg?cb=1407143273

Dit is de oudste film die ik gezien heb waarin ik qua film op momenten ook echt onder de indruk was. Bij Cabiria begint het echt op een moderne film te lijken, met spektakel, spanning, een plot, en een filmaanpak waarin je niet slechts naar een serie losse scenes zit te kijken. Cabiria is een groots opgezet, episch werk uit 1913, en alleen daarom is het al de moeite waard. Het speelt zich af tijdens een van de Punische oorlogen, en de film biedt een hoop spektakel in een aantal verschillende en nogal meanderende verhaallijnen. Cabiria is een Romeins meisje dat door de Carthagers ontvoerd wordt om te offeren aan hun god Moloch, maar zij wordt gered door de Romein Fulvius Anxilla en zijn hulp Maciste. Verder volgen er nog vele ontsnappingen, zoektochten, veldslagen (waarbij de zeeslag bij Syracuse best tof gedaan is), een romantisch subplot van een Carthaagse prinses, enzovoorts, waarbij op een gegeven moment de relevantie voor het plot allemaal niet even duidelijk meer was. De plotwendingen dienden vaak ook vooral als excuus om er wat spektakel in te gooien, met wederom een ontsnapping, een veldslag, een vulkaanuitbarsting of andere ramp tot gevolg.

Maar goed, alleen al voor de indrukwekkende decors en de kostuums is Cabiria de moeite waard. De tempel van Moloch bijvoorbeeld was echt indrukwekkend, het deed me ook erg denken aan de Temple of Doom van Indiana Jones. Zeker het eerste half uur is daardoor erg geslaagd, later verzandt het in een overgecompliceerd plot waarbij ik na de zoveelste ontsnapping of achtervolging er wel een beetje klaar mee was. Toch een indrukwekkend epos, een blockbuster van zijn tijd, en ondanks de duidelijke gebreken biedt het meer dan genoeg vermaak. 3.5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein als je de versie van Oz met Judy Garland bedoelt dan ben ik het eens. Het is een familiefilm/musical maar vertelt wel het verhaal toch min of meer hoe het hoort. Ik was groot liefhebber van de animatiereeks vroeger op TV en vind die uit 1939 heel goed alsook Return to Oz uit de jaren 80, die de andere nodige figuren aanbrengt en een donkerder kantje aan het verhaal geeft.

Ik ben blij dat je hebt gekozen voor The Body Snatcher. Daar waar dat psychologische spel tussen Lugosi en Karlof in The Black Cat voor mij niet werkte, is dat in deze film wel geslaagd. Lugosi heeft echter een kleine rol, Henry Daniell is eigenlijk de protagonist.

The Black Raven en Weird Woman klinken interessant.

Maar het meest kijk ik uit naar je opinie over Cat People, als ik 1 film uit de jaren 40 moet kiezen dan is het die wel. Ik ga nog niet veel zeggen maar alles zit daar in: mysterie, spanning, sfeer, tragiek, romantiek. En Simone Simon wat een vrouw! De sequel Curse of the Cat People (1944) is dan geen horror maar ook zeer de moeite.

Anna and the King of Siam zal wel goed zijn, heb enkel die versie met Jodie Foster gezien. Uit dat jaar zijn er echter een aantal goede donkere films: The Spiral Staircase, The Dark Mirror (met Olivia de Havilland) en The Beast with Five Fingers (met Peter Lorre). Voor 1943 vond ik The Ghost Ship ook wel een goeie. In 1944 is er ook een Bluebeard film gemaakt, maar daar was ik eigenlijk niet echt zo van onder de indruk. Beetje teveel geneuzel. Ook nog een remake van The Lodger idem dito wist al veel te snel wie de killer was en ik wil dat het verrassend blijft. Ik was niet erg blij met de wijzigingen in het plot tov de HItchcock versie.

Woland ben onder de indruk dat je die hele oude films opsnort. Ik vind ze ook wel knap maar zeker die films voor 1920 duren me vaak wat te lang, lang uitgesponnen en worden soms te complex gemaakt. Ik prefereer daarom de jaren 20 silents.

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

Woland

Zo die Cabiria ziet er goed uit die ga ik op mijn lijstje zetten om te kijken!

alexspyforever

Ja The Wizard of Oz uit 1939 met Judy Garland! Return to Oz heb ik niet gezien, sterker ik wist niet eens dat er een 'vervolg' was. Die ga ik zeker dan ook proberen te kijken!

Het is makkelijker voor mij om films op de harde schijf te hebben i.v.m. het wel of niet aanwezig zijn van WI-FI. Ik zoek dan meestal in het aanbod en daar zijn niet altijd alle films te vinden. Tja en ik weet ook niet altijd wat interessante films zijn.

Ik heb al wel van Cat People de versie gezien met Nastassja Kinski. Ik was toen nog vrij jong en kan me niet veel meer van herinneren, dan dat ik onder de indruk moet zijn geweest want de film is me altijd bijgebleven. En ook daar was ik niet van op de hoogte dat er een 'vervolg' van was.

The Beast with Five Fingers (met Peter Lorre) heb ik al bekeken en was idd een prachtige film. De andere twee staan nu ook op mijn lijstje.

Bluebeard heb ik alleen de versie uit 1972 gekeken en die was erg gaaf! Nu zijn er nogal wat verfilmingen van dat verhaal

The Lodger staat al wat langer op mijn lijstje om te zien, daar is nog niet van gekomen. Zo veel te zien en eigenlijk te weinig tijd hé?

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

alexspyforever: Ja, ik heb me op een gegeven moment voorgenomen om het decennium vol te krijgen, en het valt bij sommige jaren niet altijd mee om wat leuks te vinden. Maar als je je over de beperkingen en het overacteren heen kan zetten is het vaak alsnog best vermakelijk . Ik heb wel geprobeerd de lastigste jaren eerst te doen, vanaf nu heb ik eigenlijk voor elk jaar wel opties waar ik naar uit kijk.

joolstein: zeker het proberen waard! Het had wel wat minder lang mogen duren, maar alsnog denk ik wel dat je er wat mee kan.

Ik denk dat ik als volgend decennium maar iets recenters mee ga pakken, trouwens. Gewoon jaren '80 of '00, maakt het toch wat toegankelijker. Al zie ik genoeg leuke namen voorbijkomen in jullie discussie

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

#14 Taxi Driver (1976)

Verenigde Staten

113 minuten

Rewatch

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/701.300.jpg?cb=1363002990

Gisteren dit meesterwerk weer eens mogen herzien. Dit maal de gerestaureerde 4K versie op groot scherm, waardoor de film nog meer impact maakte dan die al deed. Blijft op #2 staan in mijn top 10. Nog geen enkele andere film gezien die het gevoel eenzaamheid en sociaal isolement zo sterk weet over te brengen als Taxi Driver. Blijft natuurlijk 5*.

#15 Shurayukihime (1973)

Japan

97 minuten

<250 stemmen

FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16422.300.jpg?cb=1392568824

Aardige film. Wat meteen opvalt is dat het duidelijk een grote inspiratiebron voor Tarantino's Kill Bill was. De film is erg stijlvol, maar het verhaaltje is vrij rechttoe rechtaan en weet nooit echt goed op gang te raken. Ook de actie voelt gedateerd aan, maar dat is ook te verwachten voor een film uit 1973. 3*

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4255.jpg?cb=1370605753

Quella Villa Accanto al Cimitero (1981)

Italie

87min

FTV

<250stemmen (173)

IMDb 6,2/10

de eerste horrorfilm die ik zie van Lucio Fulci, en gezinnetje (vader, moeder en hun zoon Bob) kopen een oud 19eeuws huis vlak bij een kerkhof, al snel gebeuren er rare dingen in huis en zie de kleine Bob dingen die de andere niet zien, na enkele gebeurtenissen word het iedereen duidelijk dat het niet ok is in het huis, redelijk sterke horror film, decor, sfeer en vooral de sound en muziek zijn echt heel sterk en geven deze film een extra griezelig horrorsfeertje, evenals de make-up en de gore toestanden maken van deze film echt wel een sterke horrorfilm, juist de bijgeluiden (deuren die open gaan, geluid van voetstappen op de trap) zijn net of ze zijn nadien bijgevoegd ???, soms stoorde me het....maar los daarvan een echte jaren 80 horrorfilm!!!! 3,5*

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

#7: The Promise (2016)

http://www.impawards.com/2017/posters/promise_xlg.jpg

Speelduur: 134 min.

Land van herkomst: VS

Beoordeling: 2*

FTV ja/nee: ja

Onder 250 stemmen ja/nee: ja

Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey): -

Aantal punten alg. kl: 134+10+5=149

Aantal punten alg. kl totaal: 556+149=705

Maakt er (weer?) eens iemand een film over de Armeense genocide, staat een driehoeksverhouding centraal. In The Promise wordt de oorlog tegelijk beperkt en verzachtend in beeld gebracht; aan het oudere arthouse-publiek is gedacht, drama en romantiek blijven de boventoon voeren. Een politiek statement schijnt desondanks wél door. Een Joods-Amerikaanse politicus spreekt zijn absolute afkeur uit over de wijze waarop de Turken de fellow christians, de Armenen behandelen. Zie daar een wrang, welhaast pijnlijk moralistisch perspectief. Een film als deze had urgent en onderbouwd moeten zijn, maar in The Promise blijkt maar weer dat Amerikanisme, romantiek en commercie uiteindelijk belangrijker zijn. Punten voor de (redelijke) cast met name, de aankleding, locaties. 2*.

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

#12 La Tortue Rouge (2016)

Frankrijk / Japan / België

Animatie / Avontuur

80 minuten

(S)

(FTV)

80 + 10 = 90 punten (totaal 1461)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/99000/99084.300.jpg?cb=1475431463

Hink een beetje op twee gedachten bij deze film, ja de animatie ziet er aardig uit en dat er geen woord in word gesproken maakt het wat apart en bijzonder.

De film heeft ook wel een bepaalde rustgevende sfeer, maar dat komt ook wel omdat er geen woord in word gesproken. Enig dialoog (niet veel) had ik niet misplaatst gevonden, maar dan zou deze film wellicht wat minder apart en bijzonder zijn geweest voor velen.

Hoewel ik het een apart filmpje vond viel het me achteraf toch wat tegen.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

#8: Okja (2017)

http://static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/okja-2017/hero_Okja-2017.jpg

Speelduur: 121 min.
Land van herkomst: Zuid-Korea
Beoordeling: 2,5*
Aantal punten alg. kl: 121+10+5=136
Aantal punten alg. kl totaal: 705+136=841

Als een film zo gehyped en geprezen wordt, wil ik er toch graag op korte termijn zelf een mening over hebben. Gisteravond dus opgezet.

Helaas vond ik Okja een redelijk teleurstellende film. Ik worstelde met name met de toon; klein, mooi gespeeld sentiment moet zich verhouden tot over de top-achtervolgingen en (veel te) expressief acteerwerk. Tilda Swinton past hier wat mij betreft gewoonweg niet, maar speelt dan nog sterk; Gyllenhaal daarentegen werkt daarentegen (zo uit m'n hoofd) voor het eerst écht op de zenuwen in een speelfilm. Naar gevalletje overacting.

Inspelen op de actualiteit is een kunst; Bong Joon-Ho doet dat zonder meer, maar bij die ene opzichtige visuele associatie (Auschwitz sloeg de balans voor mij toch negatief door. Okja is dan weer uiterst serieus, dan weer losgeslagen in haar toonaangevende wereld van excessief kapitalisme en dierenactivisme.

Credits wel voor de computeranimatie trouwens, een knappe prestatie van 'onze' Erik-Jan de Boer. Een waardeloze film is dit in veel opzichten zeker niet, maar overschat vind ik deze Okja zonder meer.

2,5*

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

#9: The Innocents (1961)

http://photos.bravenet.com/272/478/925/3/B6A35A21CB.jpg

Speelduur: 100 min.

Beoordeling: 3*

Onder 250 stemmen ja/nee: nee

Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey): zwart-witfilm

Aantal punten alg. kl: 100+10=110

Aantal punten alg. kl totaal: 841+110=951

Helaas viel 'ie me tegen, deze 'horror'classic (thriller/drama is misschien toch net iets meer op z'n plaats). Ligt allemaal in het geheel niet aan de zwart-witfotografie of het uitgekiende production design, maar eerder aan de wat matte uitwerking van het verhaal, die anno 2017 gewoonweg niet meer de spanning meebracht die ze destijds voor velen ongetwijfeld wél bevatte.

Ik had niet gedacht dat ik een 'min of meer-remake' (The Others schijnt het veel losser genomen te hebben met de verhaallijn van het boek) van dezelfde novelle boven deze vroegere film (incl. klassieke status) zou verkiezen, maar dat wil hier toch echt het geval. Ik vond The Others (2001) stukken spannender, en werd nog veel meer meegetrokken door het acteerwerk (kids minstens even goed, Kidman beter dan Kerr) en de muziek.

Bij The Innocents had ik te veel grip op de richting die het plot op zou gaan. De beste stukken van de film bevinden zich aan het begin en aan het eind, en zo'n liedje is wel weer heerlijk iconisch natuurlijk.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

#10: Cars 3 (2017)

https://i.ytimg.com/vi/rQkyWDXjo2A/maxresdefault.jpg

Speelduur: 109 min.

Beoordeling: 1,5*

Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey): zwart-witfilm

Aantal punten alg. kl: 109+10+5=124

Aantal punten alg. kl totaal: 951+124=1075

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

#11: Jodaeiye Nader az Simin (2011) (A Seperation)

https://image.tmdb.org/t/p/original/jLPKFwF22IxoDdhT4IRg2EL0JgC.jpg

Speelduur: 123 min.
Land van herkomst: Iran
Beoordeling: 4*
Aantal punten alg. kl: 123+10=133
Aantal punten alg. kl totaal: 1075+133=1208

Mooi indringend drama, en direct ook mijn eerste kennismaking met Iraanse cinema. Voor mij heeft het een enorme meerwaarde als film dimensies van cultuur zichtbaar en tastbaar maakt - precies dat gebeurt in A Seperation. Ontbrekende muziek (tot de aftiteling) en wisselende cameraperspectieven dwingen je nog meer op verschillende niveaus met de personages mee te denken, wier overwegingen grotendeels door hun religieuze opvattingen en sociale posities worden bepaald. Doordat de nadruk steeds meer komt te liggen op het verhaal van de miskraam blijft de gespannen relatie tussen Nader en Simin wat onderbelicht. Centraal staat duidelijk het idee van conflict en ook - straf gefilmd - de uitwerking die zo'n situatie kan hebben op de betrokken kinderen.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

#12: War for the Planet of the Apes (2017)

http://s3.foxmovies.com/foxmovies/production/films/113/images/gallery/gallery3-gallery-image.jpg

Speelduur: 142 min.

Beoordeling: 3,5*

Aantal punten alg. kl: 142+10+5=157

Aantal punten alg. kl totaal: 1208+157=1365

Requiem for the Planet of Men

Hoe vaak worstelen filmmakers niet met hun laatste akte? Het perfecte einde, of – in dit geval – de perfecte slotfilm? De meningen over deze winterse zomerblockbuster zullen zonder meer uiteen lopen, maar één ding lijdt nauwelijks twijfel: na Rise en Dawn is War for the Planet of the Apes de epische apotheose van een geslaagd drieluik.

Verder lezen

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Zandadder wrote:

1. Extortion (2017) 3,5*

108 min

herkomst: USA

<250 ja.

2. Inconceivable (2017) 3.0*

105 min

herkomst: USA

<250 ja.

3. Money Monster (2016) 3,5*

95 min

herkomst USA

<250 nee.

4. Red White & Blue (2010) 4,0 *

102 min

herkomst USA

<250 nee.

Ik neem aan viermaal FTV (en geen rw's)? Ik zie dat het er bij latere registraties telkens al bij staat, top

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

tbouwh jammer van The Innocents maar helemaal verrassend vind ik het niet. Ik heb het gevoel dat je wat dit thema betreft toch eerder liever de modernere films ziet.

Gelukkig dat je The Others ook heel goed vind

Maar snap niet wat je met matte uitwerking van het verhaal bedoelt. Ik vond dat er toch veel aanwijzingen en dingen zijn gezegd die duiden op wat er is gebeurd of zou kunnen gebeurd zijn. Dat is ook de sterkte van de film vind ik, er is niet 1 juiste interpretatie. Dat vind ik eigenlijk een beetje jammer want de nieuwe generatie aan paranormale films zitten vol clichés en vertellen de kijker het verhaal van naaldje tot draadje. Er wordt nog weinig aan de verbeelding overgelaten. Is dat niet juist de bedoeling dat er nog wat mysterie overblijft? Dus ja geef mij dan toch liever dat wat je matte uitwerking noemt dan de spoonfed stuff die regisseurs als Wan voorschotelen. Ieder zijn ding natuurlijk maar ik vind het eigenlijk een spijtige evolutie.

Maar er zijn gelukkig ook nog andere jonge mensen als baspls die deze zeer erg waarderen, maar hij is dan ook wel liefhebber van het genre

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

alexspyforever misschien heb je gelijk, in ieder geval op dit vlak dan. Ik ben zeker een liefhebber van oudere films Psycho kwam in dezelfde periode uit en bevindt zich tevens op het raakvlak thriller/horror. Die vind ik wél erg sterk

Ja, The Others zag ik destijds tijdens het horrorgedeelte van de genre-c, wellicht herinner je je dat nog wel

Oh ja, het multi-interpretabele dat The Innocents heeft bevalt me wel hoor. Met matte uitwerking bedoel ik met name dat de gebeurtenissen in de film maar beperkte shock value (of beter: impact) hebben, het is m.i. een wat brave horrorfilm die best gedurfder had mogen zijn. En ja, dan reken ik ook de seksuele complexen die een rol spelen mee Past natuurlijk wel weer in die tijd, ik kan me goed indenken dat deze film toen wél als zeer gewaagd werd beschouwd. Maar deze keek ik toch echt wel even ter eigen vermaak op dit moment, en in dat kader was ik minder enthousiast.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

tbouwh wrote:

alexspyforever misschien heb je gelijk, in ieder geval op dit vlak dan. Ik ben zeker een liefhebber van oudere films Psycho kwam in dezelfde periode uit en bevindt zich tevens op het raakvlak thriller/horror. Die vind ik wél erg sterk

Ja, The Others zag ik destijds tijdens het horrorgedeelte van de genre-c, wellicht herinner je je dat nog wel

Oh ja, het multi-interpretabele dat The Innocents heeft bevalt me wel hoor. Met matte uitwerking bedoel ik met name dat de gebeurtenissen in de film maar beperkte shock value (of beter: impact) hebben, het is m.i. een wat brave horrorfilm die best gedurfder had mogen zijn. En ja, dan reken ik ook de seksuele complexen die een rol spelen mee Past natuurlijk wel weer in die tijd, ik kan me goed indenken dat deze film toen wél als zeer gewaagd werd beschouwd. Maar deze keek ik toch echt wel even ter eigen vermaak op dit moment, en in dat kader was ik minder enthousiast.

Psycho vind ik ook sterk maar dat betoog op het einde van die psycholoog had niet gehoeven, doet een klein beetje afbreuk. Is eigenlijk ook weer een beetje spoonfed. Ik prefereer The Birds ook om die reden meer. Het mysterie blijft uiteindelijk.

The Innocents is ook geen film voor puur vermaak. De meeste films die ik kijk dan kan ik terwijl nog wat anders doen, maar niet bij The Innocents. Dat is een film waar ik echt voor moet gaan zitten en mijn focus er op houden. Maar ik kan er wel van genieten. Ik bewaar die daarom ook voor momenten dat er ook complete rust is en op het grote TV-scherm. Het is geen film zo van popcorn, chips en de cola liggen klaar en zet het filmpje maar op

In 1961 was dit al gedurfd. Ik denk niet dat er eerdere films zijn met zo een thema. Ja deze misschien wel:

Die Nackte und der Satan (1959) aka The Head.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

alexspyforever geheel eens, maar alles daarvoor en daarbuiten vind ik dan weer zodanig sterk dat dat minpunt niet onoverkomelijk is. Neemt niet weg dat het einde uiteindelijk toch vaak (negatief) ter sprake komt als ik het over de film heb.

Tegenwoordig benader ik bijna alle films die ik zie wel serieus, tenzij ik om wat voor reden dan ook in een actie-comedy beland. Vanavond Spider-Man met een groep vrienden, dan laat ik de popcorn ook niet staan. The Innocents zag ik stijllaat met een flesje water en het laatste beetje opgespaarde concentratie maar sfeer was het probleem niet.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

tbouwh wrote:

alexspyforever geheel eens, maar alles daarvoor en daarbuiten vind ik dan weer zodanig sterk dat dat minpunt niet onoverkomelijk is. Neemt niet weg dat het einde uiteindelijk toch vaak (negatief) ter sprake komt als ik het over de film heb.

Tegenwoordig benader ik bijna alle films die ik zie wel serieus, tenzij ik om wat voor reden dan ook in een actie-comedy beland. Vanavond Spider-Man met een groep vrienden, dan laat ik de popcorn ook niet staan. The Innocents zag ik stijllaat met een flesje water en het laatste beetje opgespaarde concentratie maar sfeer was het probleem niet.

Mijn laatste punt van 'verdediging' van de film

Dat dit het voornaamste punt van kritiek is van degene die toch wat ontgoocheld zijn ligt volgens mij dan toch eerder bij persoonlijke voorkeur dan een slechte uitwerking. Ik zou niet weten hoe het anders had gemoeten. Een psycholoog die op het einde kwam zeggen van kijk zo zit het nou in elkaar Ik kan wel begrijpen dat sommige even het noorden kwijt zijn aan het einde van de film maar jammer dat sommige de film daar nogal hard op afrekenen terwijl sommig daarvan bij films die veel vager zijn dat punt van kritiek niet hebben. De film is namelijk gebaseerd op "The Turn of the Screw" en alhoewel ik deze niet heb gelezen weet ik wel datt ook hier de multi-interpretatie en dito einde in zit.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#29. The Old Dark House (1963)

86 minuten - FTV - <250

UK

Algemeen: 86 + 10 + 5 = 101 (Totaal: 2724 punten)

Landen: 2 (Totaal: 37 punten)

geen punten rariteiten en periode

https://cdn.traileraddict.com/content/columbia-pictures/olddarkhouse-2.jpg

Een remake van de gelijknamige titel uit 1932, nuja er is het huis en de storm maar daar houdt de vergelijking al op. Ik was niet erg onder de indruk van het origineel, nogal flets verhaal en slecht uitgewerkte karakters. Sfeer was wel vrij goed. Nu op het vlak van verhaal en karakters is deze een heel stuk beter en een whodunit thema vind ik nooit verkeerd. De minpunten zijn helaas dat de focus toch iets teveel op comedy ligt en van horror is er eigenlijk geen sprake. Bovendien vond ik die Tom Poston ook al irritant in de film die ik eerder van hem zag (met name Zotz!). Castle heeft wellicht ook wel gemerkt dat hij deze acteur niet meer moet gebruiken voor zijn films. Of misschien werd die keuze hem opgedrongen. De film is een Hammer productie nou dat verklaart wellicht wellicht ook waarom ik er geen hoge pet van op heb. Ik vind zowat al die Hammer producties nogal matig.

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/310000/310144.jpg?cb=1486850837

The Girl on the Train (2016)

Verenigde Staten

Mystery/thriller

112min

FTV

>250stemmen (620)

IMDb 6,5/10

thriller van Tate Taylor, Rachel zit iedere dag op de zelfde trein richting haar werk, iedere dag passeert ze dezelfde huizen in dezelfde straat, huis nr 35 is haar lievelingshuis twee huizen verder staat een huis waar ze ooit gewoond heeft en nu nog haar ex-man met een andere vrouw, op een dag ziet ze iets vreemd in huis nr 35 van dan af veranderd haar leven, de film gaat in het eerste deel nogal saai vooruit tot halfweg het verhaal een heel andere wending krijgt waardoor het een prima film word 3,5*

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Drifters (1929)

FTW

49 minuten

UK

<250

zwart/wit

silent

Eyes Wide Shut (1999)

RW

159 minuten

UK

The Lord of the Rings: Fellowship of the Ring (2001)

RW

178 minuten

Nieuw Zeeland

Heat (1995)

170 minuten

RW

USA

Nog meer mensen die ineens dringend films willen herzien nu de hele MovieMeter Top 1000 bekend is?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.