- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Had de post per ongeluk verwijderd dus een repost, de gegevens klopten wel overigens.
<250
Algemeen klassement
613 + 105 + 10 + 5 = 723 punten
Periode klassement
6 punten
Landenklassement
8 + 1 = 9
Verfrissende high school film. Geen prinsessen of sporters maar drie, zie foto, mondige en progressieve tieners die strijden voor het recht op vrijheid van meningsuiting binnen hun school. Ze doen pogingen om de conservatieve houding van het schoolbestuur aan te kaarten en te veranderen. De grote lijnen van de film zijn als de meeste (coming to age) films maar de personages en hun idealen zorgen er voor dat de film niet aanvoelt als een dertien in een dozijn film. Voor de Netflix abonnees een aanrader om tussendoor eens een kans te geven.
Deze bleek mijn duizendste stem te zijn, krijg je daar ook nog bonuspunten voor? 
kaketoe
-
- 827 messages
- 1708 votes
#4 Ôdishon (1999)
Japan
115 minuten
FTV
Langzaam maar vermakelijk eerste uur opbouwend naar een geweldig laatste uur. Bovendien mijn eerste Miike en zeker niet de laatste. Ichi the Killer ligt al klaar.
Alathir
-
- 2125 messages
- 1635 votes
#4 Hable con Ella (2002)
Spanje
112 minuten
FTV
>250 (1367 stemmen)
Speciale film maar eigenlijk wel interessant om over na te denken. Het is redelijk traag maar toch vond ik het een boeiende film en vooral het tweede stuk zat ik echt in de film. De film pakte me (helaas) nergens bij de strot en speelde dus wat mij betreft te weinig in op mijn gevoel. Het was eerder een moreel, ethisch vraagstuk. Ik ken niet meteen een film over hetzelfde onderwerp dus origineel was het ook. Het einde is te open en dit is toch zo'n film waarbij ik graag iets meer antwoorden had willen zien. Het voelde iets te bruusk afgerond, ook al zijn die antwoorden er niet of vindt de regisseur de suggestie voldoende, ik vond het iets te makkelijk. Had nog wel een gesprekje willen zien tussen Marco en Alicia 3.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#11. Rebellious Daughters (1938) - IMDb
69 minuten - FTV
niet op MM/enkel op imdb - zwart/wit - turkey
USA
Algemeen: 69 +10 = 79 (Totaal: 1017 punten)
Periode: 0 (Totaal: 10 punten)
Rariteiten: 3 (Totaal: 12 punten)
Landen: 1 (Totaal: 13 punten)
https://vintage45.files.wordpress.com/2012/11/rebellious-daughters-1938.jpg
Twee jongvolwassen vrouwen, hartsvriendinnen geraken in de problemen wanneer hun boyfriends slaags geraken met andere feestvierders. Ze verlaten het ouderlijk huis en gaan samen werken voor een modellenbureau. De eigenaar is echter een notoire afperser en gebruikt de meisjes voor dit soort vuile werkjes. Redelijk onderhoudend, maar uiteindelijk toch iets te braaf voor een misdaadfilm. Duidelijk een laag budget. Al moet ik wel zeggen dat het shot waarbij een auto in het ravijn dondert wel heel overtuigend was. Krappe onvoldoende op imdb en daar kan ik me wel in vinden.
Night's Watch helaas geen bonuspunten maar wel een proficat en een kus van juffrouw Miszmi 
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Daar heb ik niet voor getekend! Af en toe willen bijvallen als het nodig is, betekent geen kusjes geven
.
Al wil ik Night's Watch wel bedanken voor de recensie op deze film! Klinkt oké, ga hem morgen ook een kans geven.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
97 minuten, FTV, Verenigde Staten, officieel geen turkey maar dat zou het wel moeten zijn.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/297.300.jpg?cb=1499278000
The Breakfast Club en het concept ervan hebben me nooit getrokken. Maar goed, een klassieker op TV die ik nog niet gezien had: dan moet het toch maar even. En pff, dat viel niet mee. Mijn preconcepties bleken redelijk te kloppen, en vervolgens werd het nog een stuk irritanter dan ik al vreesde. Vijf 'tieners', ontzettende karikaturen, moeten nablijven, en leren ondanks hun verschillen zichzelf en elkaar waarderen. Brrr, wat een geneuzel. De bad boy gespeeld door een ontzettend irritante, duidelijk veel te oude, overacterende Emilio Estevez is misschien nog wel de grootste ergernis. Maar ook de nerd, het introverte meisje dat stiekem heel mooi is maar het eigenlijk niet weet en alleen maar even opgetut moet worden, de atleet uit een modelgezin, en het tutje, wat een irritante clichefiguren. Vervolgens loopt iedereen de halve film vervelend en bijdehand te wezen, inclusief docent. Totdat ze samen dingen gaan doen en praten, en dan is iedereen opeens dikke vriendjes en gaan ze gek doen en uit hun schulp kruipen. Wat een spontane mallerds zijn het eigenlijk toch! En de pogingen tot humor, bijvoorbeeld die 'achtervolging' tussen de nablijvers en de rondslenterende docent, verschrikkelijk. Verhaal, dialogen, het filmwerk, personages, het is allemaal op z'n gunstigst saai en veilig, en op de minder gunstige momenten driewerf bagger. Ik kan hier helemaal niets mee, en ik snap van geen kant waarom deze film door zovelen zo hoog aangeslagen wordt. Het is lange tijd geleden dat ik zo'n draak heb gezien: 1.0*.
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
#7 The Naked Gun: From the Files of Police Squad! (1988)
Verenigde Staten
85 minuten
FTW
(85 + 10 = 95)
Geinig. Zoals bijna altijd met dit soort films is de humor erg hit en miss, maar The Naked Gun zit zo vol met grappen dat er zelfs met flink wat missers nog een hoog hit-ratio overblijft. Nielsen is een held en de vele visuele grapjes zijn om te smullen. Tegen het einde kakt het wel wat in. De climax is niet echt interessant, al eindigt die wel met een van de beste grappen van de hele film ("My dad went out the same way!"). 3,5*
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
#7 The Phantom of the Opera (1925)
Verenigde Staten
93 minuten
FTV
<250 (93 stemmen)
Puntenberekening : 958 +93 +10 =5 = 1066 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5163.300.jpg?cb=1375382261
Grandioze film! Doordat Andrew Lloyd Webber een musical van de the Phantom Of The Opera heeft gemaakt en Dario Argento een nogal tegenvallende film, durfde ik niet meer een film te kijken over het spook van de opera. Echter nu ik silents aan het kijken ben het toch geprobeerd en dat viel niet tegen! Wat een pracht van een film! Zeker als je dan ook nog lees dat de productie niet soepel verliep. Zo blijkt Rupert Julian een lastige regisseur te zijn geweest met als gevolg dat Lon Chaney en hij niet met elkaar spraken. Na een test-voorstelling moesten er aanpassingen worden gemaakt, die gedaan zijn door Edward Sedgwick. Echter met nieuwe editors zijn er ook weer van die aanpassingen er uitgehaald. Bijna een wonder dat het dan toch nog zo'n prachtig geheel is geworden. Het verhaal gaat over een complexe liefdesverhouding maar heel kort komt erop neer dat: the Phantom (Lon Chaney) houdt van Christine (Mary Philbin) een jonge operazangeres en die is verliefd op Raoul. (Norman Kerry) Een van de meest coole dingen is toch wel de make-up van het spook. Iets wat Chaney, net als in the hunchback, zelf had bedacht. De eerste keer dat we het gezicht zien was, zelfs nu zoveel jaar naar dato toch best wel schrikken. Wat een lelijke mombakkes heeft hij ervan gemaakt! Een scene om nooit te vergeten. Een andere memorabele scene was als de Phantom zijn intrede doet tijdens het The Bal Masqué. Maar ook direct daarna met de mooie romantische maar ook tragische scene op het dak. Lon Chaney overtreft zichzelf hier doordat hij het voor elkaar krijgt om het spook op een zeer menselijke en getergde manier in beeld te brengen. Boeiend van het begin tot het eind en met recht een fantastische klassieker!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Japan
120 minuten
FTV
<250 (32 stemmen)
Puntenberekening : 1066 +120 +10 =5 = 1201 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/439000/439185.300.jpg?cb=1499354381
In 1954 kwam de eerste Japanse film over Gojira (Godzilla) uit. Deze film was zo populair dat er nog pakweg 27 vervolgen op kwamen. Daarnaast ook nog drie Amerikaanse re-productie en twee Amerikaanse films Godzilla (1998 film) en Godzilla (2014 film) Deze laatste film was ook het startsein om weer eens een Japanse versie te maken. En het is een alleraardigste film geworden. Met mooie verwijzingen en eerbetoon aan zijn illustere voorvader. Echter wie denkt dat dit een film is die vol zit met beelden van de kaiju heeft het mis. Sterker het monster is alleen maar een aanleiding, het grootste gedeelte zien we op een vrolijke satirische en humoristische manier de regeringen in het ootje genomen worden. Met hele vlotte montage volgen we vaak de regering, het leger en hele rits aan wetenschappers en andere deskundigen. Natuurlijk kan een film over de allesvernietigende Gojira niet zonder hem. En zien we hem ravage aanrichten dan valt het op hoe mooi de makers het verleden en het heden hebben laten samensmelten in dit grote beest. Door deze goede manier van inspiratie halen uit de klassieker, hebben de regisseurs een prima film gemaakt over de legendarische kaiju.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/84000/84742.300.jpg?cb=1362769779
De Marathon (2012) - MovieMeter.nl
Nederland
110min
FTV
>250 (1904)
heel mooie film die draait rond 4 rotterdammers en een Egyptenaar die samen een garage runnen, als ze op een dag met een grote belastingsschult zitten besluiten ze een marathon te lopen en via sponsoring zo aan geld te geraken, aanvankelijk dacht ik een luchtige komedie te zien, maar niks is minder waar ik kreeg daarvoor een heel goed drama/komedie te zien, acteerwerk is echt wel een prima verhaal en een grofgebekt Rotterdams dialect maakt van deze film echt het kijken waard 3,5*
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
#7 Taxi (2015) - MovieMeter.nl
Iran 2015
82 minuten
FTV
<250
https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103601.300.jpg?cb=1491679377
Soms wel wat tè gemaakt ogend, maar over het algemeen wel prettige en sympathieke film om te bekijken. De montage vond ik ook best goed. Jammer dat Panahi het werken onmogelijk wordt gemaakt, want ik vind zijn films zeker goed te pruimen.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Daar heb ik niet voor getekend! Af en toe willen bijvallen als het nodig is, betekent geen kusjes geven
.
Al wil ik Night's Watch wel bedanken voor de recensie op deze film! Klinkt oké, ga hem morgen ook een kans geven.
Deze film kunnen delen is een prima bonus 
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
#4 The Mortal Instruments: City of Bones (2013)
Verenigde Staten / Duitsland
130 minuten
FTV
>250 stemmen
Gekeken omdat ik de serie die erop gebaseerd is nog enigszins kan smaken maar dit was erg slecht. Krijgt nog één ster omdat er hier en daar nog een paar mooie scènes in zitten maar scenariogewijs en dergelijke echt minder dan matig.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
#4 Gokudô Kyôfu Dai-gekijô: Gozu (2003)
Japan
130 minuten
FTV
< 250 (142 stemmen)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12265.300.jpg?cb=1411022766
Niet echt mijn ding deze Japanse horror-comedy. De combinatie tussen de bizarre humor en goorheid werkt op zich wel, maar het was niet voor mij weggelegd. Van spanning was er weinig sprake en de humor was wat mij betreft vrij puberaal. Een oude vrouw die moedermelk in iemands gezicht spuit vind ik toch meer van niveautje Scary Movie (2000), maar goed. Er zaten een paar leuke shots en bizarre personages in, maar ik had er toch meer van verwacht. 2*
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller
92 minuten
(FTV)
250 <
92 + 10 + 5 = 107 punten (totaal 469)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/471000/471254.300.jpg?cb=1472246188
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Een aantal shorts gezien die niet op moviemeter staan, als ik iets fout doe zeg het me graag dan pas ik het nog aan
.
Rusland
Animatie / Comedy / Short
11 minuten
FTV
Geen idee wat ik met het aantal stemmen moet doen op moviemeter logischerwijs nul, op imdb (al bijna even logischerwijs) meer dan 250.
Goh ja hier en daar leuk maar over het algemeen niks bijzonder.
Verenigde Staten
7 minuten
FTV
Wederom zelfde met de stemmen
Hartverwarmend
.
#7The Punisher: Dirty Laundry (2012) - IMDb
Verenigde Staten
Action / Crime / Short
10 minuten
FTV
Wederom zelfde met de stemmen.
Brute actie met toch enkele fantastische kills. Badass to the max.
#8Eu Não Quero Voltar Sozinho (2010) - IMDb
Brazilië
Drama / Romance / Short
17 minuten
FTV
Bwa toch vrij voorspelbaar en vrij basic, minste van de vier die ik net gekeken heb.
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Spider-Man: Homecoming (2017) -FTV-USA-133 min
<250 (nog wel!
)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Een aantal shorts gezien die niet op moviemeter staan, als ik iets fout doe zeg het me graag dan pas ik het nog aan
.
Rusland
11 minuten
FTV
Geen idee wat ik met het aantal stemmen moet doen op moviemeter logischerwijs nul, op imdb (al bijna even logischerwijs) meer dan 250.
Goh ja hier en daar leuk maar over het algemeen niks bijzonder.
Verenigde Staten
7 minuten
FTV
Wederom zelfde met de stemmen
Hartverwarmend
.
#7The Punisher: Dirty Laundry (2012) - IMDb
Verenigde Staten
Action / Crime / Short
10 minuten
FTV
Brute actie met toch enkele fantastische kills. Badass to the max.
#8Eu Não Quero Voltar Sozinho (2010) - IMDb
Brazilië
Drama / Romance / Short
17 minuten
FTV
Bwa toch vrij voorspelbaar en vrij basic, minste van de vier die ik net gekeken heb.
Even in het kort voor films die niet op MM staan (en dat zijn logischerwijs alle shorts vermits er enkel langspeelfilms op MM zijn toegelaten) is de <250 stemmen regel niet van toepassing. Je krijgt voor FTV wel 5 punten extra zolang het shorts zijn van minstens 5 minuten.
Shorts leveren ook enkel punten op in het algemeen klassement. Het zou anders te makkelijk zijn om punten te sprokkelen in de nevenklassementen. Maar in principe staat dit allemaal in de regels.
Even voor jou opgezocht:
Algemeen klassement:
* 1 punt per volledige minuut
* 10 punten extra voor een langspeelfilm/miniserie die je voor de eerste keer kijkt (FTV)
* 5 punten extra voor een kortfilm die je voor de eerste keer kijkt (vandaar dat ik een minimumduur vraag van 5 minuten)
* 5 punten extra indien de film minder dan 250 stemmen heeft op MovieMeter (deze bonus kan je enkel verkrijgen bij films die op MovieMeter staan)
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Japan
183 minuten (voelde meer als 3 jaar)
<250 (107 stemmen)
http://i.imgur.com/liaFMq6.jpg
Wat een verschrikkelijk lange zit. Ontzettend trage film die opgedeeld is in 4 aparte Japanse volksverhalen die met het bovennatuurlijke van doen hebben. De verhaaltjes hebben weinig om het lijf en zijn nergens spannend of interessant. Daarnaast deed de score soms letterlijk pijn aan mijn oren. De kunstzinnige beelden waren echter wel erg fraai en apart, zeker voor die periode, maar dat was voor mij niet genoeg om de film te redden. 1.5*
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
#7 Folk Hero & Funny Guy (2016)
88 min
FTV
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
741 + 88 + 10 + 5 = 844
Periode klassement
4
Landen klassement
8 + 1 = 9
Rariteitenklassement
1
Redelijke film over een folk-zanger die zijn beste vriend meeneemt op tour voor zijn voorprogramma. Alhoewel de onderlinge verhoudingen tussen de drie hoofdpersonages wel goed wordt neergezet, komt het geheel soms iets te voorspelbaar over. Toch kijkt deze kleine roadmovie wel gemakkelijk weg en werkt de casting goed. Een nipte 3.0 sterren.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Dag 6:
Laafi, Tout Va Bien (1991)
FTW
98 minuten
Burkina Faso
<250 (1 stem)
Baby Driver (2017)
FTW
115 minuten
USA
<250 (191 stemmen)
Man Without Pigs (1991)
FTW
62 minuten
Papua Nieuw Guinea
<250 stemmen (1 stem)
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Japan
183 minuten (voelde meer als 3 jaar)
Wat een verschrikkelijk lange zit. Ontzettend trage film die opgedeeld is in 4 aparte Japanse volksverhalen die met het bovennatuurlijke van doen hebben. De verhaaltjes hebben weinig om het lijf en zijn nergens spannend of interessant. Daarnaast deed de score soms letterlijk pijn aan mijn oren. De kunstzinnige beelden waren echter wel erg fraai en apart, zeker voor die periode, maar dat was voor mij niet genoeg om de film te redden. 1.5*
Hopelijk reken je Masaki Kobayashi niet op deze film af, want veel van zijn andere zijn heel anders en ontzettend goed.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ben toch benieuwd waar moviefreak gaat eindigen in het landenklassement zie daar een film uit Burkina Faso en Papoea staan, hoeveel films zouden daar gemiddeld worden gemaakt? Ja joolstein denk dat hier iemand is die nog meer films dan jou kijkt 
Wel gek dat je die Godzilla film hebt gekeken, want ik heb ook eentje gekeken uit die reeks al is het bij mij niet de doelstelling de Godzilla films te kijken maar wel alle King Kong films die ik nog niet heb gezien. Trouwens is Phantom de beste silent die je tot nu toe hebt gezien?
Anyway ik zag dus
#12. Kingu Kongu tai Gojira (1962) aka King Kong vs Godzilla
Japan
90 minuten - FTV - <250
Algemeen: 90 + 10 + 5 = 105 (Totaal: 1122 punten)
Periode: 1 (Totaal: 11 punten)
Rariteiten: 0 (Totaal: 12 punten)
Landen: 3 (Totaal: 16 punten)
http://cdn3-www.comingsoon.net/assets/uploads/2015/09/kongvssoc.jpg
Simpel plot een beetje te simpel om er 90 minuten mee gevuld te krijgen want als de monsters niet in beeld zijn is het nogal saai. Vooral de dialogen zijn flauw en ondanks enkele verkrampte pogingen om er wat humor in te steken. Vooral die ene kerel met zijn snor was nogal over de top. Of het een betere film was geweest als ik de Japanese versie met subs had gekeken, ik twijfel er hard aan. Gojira is nog te doen maar King Kong ziet er echt niet goed uit. De octopus zag er nog het beste uit. Dat was nog het beste stukje (met enkele inlandse schonen). Pover plot, saaie karakters. Het eindgevecht tussen de titulaire karakters had nog wel zijn charme maar werd gaandeweg nogal kolderiek. Ook het gegeven dat King Kong zijn kracht kon halen uit elektriciteit klonk ook compleet belachelijk. Ik zou eerder het omgekeerde denken. Hoe KK dan toch kon winnen? Te weinig rampage ook. De originele Gojira ziet er op alle vlakken 10-tallen keren beter uit dan deze. Ook de orginele King Kong is een pak leuker.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
alexspyforever eindelijk tijd voor je geliefde 'The Innocents' hoor 
registraties zijn trouwens nog flink achtergebleven, was zo'n beetje de hele week van huis maar gelukkig kan alles ook naderhand en is er tijd zat 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
alexspyforever eindelijk tijd voor je geliefde 'The Innocents' hoor 
registraties zijn trouwens nog flink achtergebleven, was zo'n beetje de hele week van huis maar gelukkig kan alles ook naderhand en is er tijd zat
Ik ben benieuwd naar je opinie 
Je had zeker einde van het schooljaar te vieren?
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Hopelijk reken je Masaki Kobayashi niet op deze film af, want veel van zijn andere zijn heel anders en ontzettend goed.
Ik zal zijn andere films vast wel eens een kans geven, maar het heeft op dit moment niet zo'n hoge prioriteit. Het feit dat ik ook niet zoveel met de hele samurai periode heb telt daarbij ook mee.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Ik ben benieuwd naar je opinie 
Je had zeker einde van het schooljaar te vieren?
Jup
en ik buit mooi ook m'n studenten ov uit nu het nog kan 
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
96 min
FTV
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
844 + 96 + 10 + 5 = 955
Periode klassement
4 + 1 = 5
Landen klassement
9 + 1 = 10
Rariteitenklassement
1
Aardige film over een man die als enige overlevende van een safari achterna wordt gezeten door een aantal inboorlingen. Ook vanwege het bijna ontbreken van enig dialoog kijkt het geheel soms weg als een natuurdocumentaire over de meedogenloosheid van zowel mens als natuur. Redelijk rauw in beeld gebracht, maar vanwege de opzet net iets te eentonig voor 3.5 sterren.
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
#8 Okja (2017)
Zuid-Korea/Verenigde Staten
121 minuten
FTW
<250
(121+ 10 + 5 = 136)
Van alle films van Joon Ho Bong die ik tot nu toe zag is dit wel de minste, maar dat zegt meer over de kwaliteit van de rest van zijn oeuvre dan over deze. Okja is namelijk een prima satire geworden, met een enorm innemende CGI-creatie als stralend middelpunt. Zoals wel vaker bij Bong vliegt de film zo nu en dan gierend uit de bocht, maar dat is voor mij juist ook weer een groot deel van de charme. Alleen jammer dat net als bij Gwoemul (2006) de liftmuziek-achtige soundtrack vaak enorm misplaatst is.