• 177.981 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.070 votes
Profile

Vrije filmchallenge

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Woland wrote:
#9. Den Hvide Slavehandel (1910)
Denemarken
FTV, <250 stemmen, mijn versie was 33 minuten
Zwart-wit, silent

(afbeelding)

Het is nodig om het jaartal af te strepen, aangezien dit de enige film uit 1910 is op MM, maar hoewel ik wel een zwak heb voor oude films kon deze me niet echt bekoren. Den hvide Slavehandel gaat over een Deens dienstmeisje dat denkt in Londen dienst te nemen, maar als prostituee aan de slag moet. Dit zou in moderne termen een film zijn die gebaseerd is op veel dialoog, en helaas proberen ze dat hier ook een beetje: we zien heel veel statische beelden van mensen die praten in een kamer (of op straat, of elders), maar als je geen idee hebt wat er gezegd wordt is dat alleen maar storend. Ook op andere momenten straalt het ervan af dat we echt naar een proto-film aan het kijken zijn; de ontsnappingsscene bijvoorbeeld (waarin de madam de deur simpelweg opentrekt terwijl dat meisje er met haar volle gewicht via het touw aan hangt), en in de meeste scenes in Londen zien we bijvoorbeeld pontificaal de Big Ben achter het raam. Het is dan wel weer grappig om de wereld van 1910 te zien, en zowaar een paar actiescenes, maar uiteindelijk heeft de film naast haar eerbiedwaardige leeftijd weinig te bieden. 2.5*

Aangezien deze op MM staat gaan we deze dan als een langspeelfilm beschouwen (originele versie zal 40 minuten of langer zijn geweest). Je krijgt dus ook 2 punten voor de rariteiten. tbouwh FTV langspeelfilm en <250 moet je dus ook verrekenen voor de registratie. Alathir en joolstein met deze dus ook rekening houden voor landen en periodeklassement. Normale shorts (<40 minuten) moeten jullie geven punten in de nevenklassementen, dus kijk dit even na.

Alathir

• 2125 messages
  • 1635 votes

baspls Voor het landenklassement geldt steeds de eerste film, dus bij jouw film is dat Verenigde Staten en krijg je dus slechts 1 punt.

#7 Star Trek Beyond (2016)

Verenigde Staten

120 minuten

FTV

598 stemmen

Toch wel de minste film van de nieuwste reboot. Het begin vond ik wat te gerekt en er kon daardoor gemakkelijk een kwartier af. Het verhaal was redelijk en de visuals zijn weer sterk. Op het einde nog enkele grappige momenten zodat deze toch nog 3.5* haalt.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Alathir wrote:

baspls Voor het landenklassement geldt steeds de eerste film, dus bij jouw film is dat Verenigde Staten en krijg je dus slechts 1 punt.

Ooh bedankt voor de info. Wist nog niet helemaal hoe het landenklassement in elkaar zat

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#17. Village of the Damned (1960)
74 minuten - RW - <250
UK
zwart-wit

Algemeen: 74 + 5 = 79 (Totaal: 1563 punten)
Periode: 1 (Totaal: 16 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 17 punten)
Landen: 2 (Totaal: 22 punten)

https://www.denverlibrary.org/sites/dplorg/files/village-of-the-damned-original.jpg

Stond al lang op de lijst om te herzien. Ik heb de knoop dan maar doorgehakt en besloten dat dit mijn film werd voor 1960 (ambitie is om het decennium 1960-1969 vol te maken). Ok misschien niet altijd even spannend maar blijft wel heel gemakkelijk de beste film die ik tijdens deze challenge heb gezien. Heel sterk begin met alle mensen (en ook dieren) in Midwich die om mysterieuze redenen zijn flauw gevallen. Alsof het leven en de tijd compleet stil zijn. Onbehaaglijk gevoel geeft het net als de keren dat de blonde Midwich kinderen in beeld komen. Gewoon die emotieloze expressie op hun gezicht, ze zeggen niet veel (denk dat enkel David spreekt) maar ook dat is zonder enige emotie. En dan natuurlijk die priemende ogen waarmee ze anderen hun wil kunnen opleggen. Kleur is niet nodig om een ceepy effect te creëren integendeel. Heel sterk van Martin Stephens als David, de leider van de Midwich kinderen. Hij zou later ook schitteren in The Innocents (1961) (are you reading this tbouwh ), die zeker ook een herkijkbeurt zal krijgen bij deze ofwel de horrorchallenge.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

#7 Rokugatsu no Hebi (2002)

Japan

77 Minuten

<250 stemmen (199 stemmen)

ZW

https://www.moviemeter.nl/images/cover/18000/18534.300.jpg?cb=1380005527

Aardig filmpje waar ik op ben gestuit dankzij de MM Top 1000. Het verhaal heeft helaas wat weinig om het lijf. Een vrouw die gechanteerd wordt met pikante foto's door een geheimzinnig figuur is natuurlijk een ideaal uitgangspunt voor een mystery-film, maar het wordt hier wat slapjes uitgewerkt. De intense cameravoering en de blauwe filter die in de hele film aanwezig is zorgen voor een rauwe en troosteloze sfeer die goed tot zijn recht komt. Helaas was hij niet in HD beschikbaar, maar de korrelige DVD-kwaliteit deed nauwelijks afbreuk aan het visuele aspect van de film. 3*

Rvdz

• 633 messages
  • 2693 votes

#10 World War Z (2013)

Verenigde Staten

111 minuten

FTW

(111+10 = 121)

Vrij vermoeiend. De actiescenes zijn veel te grootschalig en snel voor dit genre, waardoor het geen moment echt spannend wordt. Tel daarbij op dat de actie dan ook nog eens moeilijk te volgen is door de vrij hysterische camaravoering en dat het plot compleet verwaarloosbaar is en je hebt een van Pitt's minste films. De climax in het lab is overigens best aardig, maar die komt te laat om de film te redden. 2*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#18. Sin Magazine (1965) - IMDb

64 minuten - FTV

USA

zwart/wit - enkel op imdb - turkey

Algemeen: 64 + 10 = 74 (Totaal: 1637 punten)

Periode: 0 (Totaal: 16 punten)

Rariteiten: 3 (Totaal: 20 punten)

Landen: 1 (Totaal: 23 punten)

Met voorsprong de slechtste film tot nu toe. 3 broers die een blootblad runnen, ruzie krijgen en relatieperikelen. Nooit zijn er scènes te zien waarbij de broers fotoshoots doen. Na 20 minuten een serie van naaktfoto's voor een minuut of zo. Traag, er gebeurde nauwelijks wat, ben ik straks al vergeten.

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

#2 - Lolo (2015)

99 minuten - FTV

Frankrijk

< 250 stemmen

Verhaal + geloofwaardigheid + originaliteit + humor: allemaal van bedenkelijk niveau.

Dany Boon zorgt er voor dat de film toch niet helemaal wegzakt in het moeras...

++++++++++++++

#3 - Baby Balloon (2013)

104 minuten - FTV

België

< 250 stemmen

18-jarige zangeres verliefd op de gitarist in de groep; gitarist verliefd op ander meisje...

Veel stelt het verhaal, gesitueerd in het grauwe Liège van de broers Dardenne, niet voor, maar Ambre Grouwels weet de film bijna in haar eentje te dragen - met veel lef en zelfvertrouwen. Het lijkt me, in haar combinatie leeftijd/gewicht, niet evident om jezelf op zo'n manier bloot te geven - figuurlijk, maar ook letterlijk. (Terwijl ze, voor alle duidelijkheid, best wel een heel mooi meisje is.)

Met bij de extra's beelden van een optreden van haar in Brussel - met stem en muziek mooier dan in de film. Bij de dvd zit trouwens ook nog een cd met de nummers uit de film.

++++++++++++++

#4 - The Ice Storm (1997)

112 minuten - FTV

USA

Een film van het type 'een periode uit het leven van'.

Lee slaagt er in je (in elk geval 'me') als kijker mee te trekken in de tijd, de sfeer, en de personages. Altijd belangrijk, maar net omdat het niet om een verhaal met een duidelijke plot gaat, is dat essentieel.

Anderzijds gaat de regisseur met de dood van Mikey een stap te ver. Hoe mooi dat ook in beeld wordt gebracht, het voelt aan als over-dramatiseren. Jammer.

Perfecte casting, met Christina Ricci die er nog net iets bovenuit steekt, en met Weaver die imho vaak aan overacting doet, maar hier in de rol van haar leven zit.

Alle begrip voor de 1* en 2* die ik hier en daar zie, ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier kan in opgaan. Maar voor wie van dit genre houdt, voor wie graag nog eens in de 70's wil gedropt worden, is het zeker een aanrader.

+++++++++++++++

En een enigszins late vraag, maar beter laat dan nooit:

Wat betekent 'S', en wat is een 'turkey'...??

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

#10. Demonoid, Messenger of Death (1981)
Mexico
FTV, 78 minuten, <250 stemmen
turkey

https://www.moviemeter.nl/images/cover/31000/31650.300.jpg?cb=1426007125

Demonoid is voor een turkey en een overduidelijke cheesy B-horror best vermakelijk. Helaas wordt het niveau en de sfeer van de beginscene, een satanische rite waarbij handen afgehakt worden en die zeer hoge verwachtingen bij me schiep, in de rest van de film niet meer gehaald. Voor het grootste deel van de film keren we terug in de tegenwoordige tijd, waar een attribuut van bovenstaande rite opgegraven wordt en leidt tot bezeten handen die aan het moorden slaan. Helaas komen de satanische taferelen van de beginscene verder niet terug, slechts als verklaring voor de demonische handjes. Naast een hoop moorden zien we een hoop onthandingen, maar tja, als 'bad guy'/'monster' is een losse hand nou niet heel angstaanjagend. Maar ach, het kijkt best lekker weg: toch gewoon 3.0* wat mij betreft.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Boenga wrote:

En een enigszins late vraag, maar beter laat dan nooit:

Wat betekent 'S', en wat is een 'turkey'...??

S staat voor silent, turkey is een film met IMDb-score van minder dan 5.0. Ook daar krijg je in bepaalde klassementen punten voor, maar dat hoef je niet zelf bij te houden.

En welkom

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Mucchos gracias voor de info, Woland !

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

The Magnificent Seven (2016)

Verenigde Staten

Actie / Western

132 minuten

FTV

Algemeen Klassement: 132+10=142

(Totaal: 463)

Periodeklassement: 1

https://www.moviemeter.nl/images/cover/444000/444071.300.jpg?cb=1475169401

Fijne ouderwetse Western. The good guys tegen de bad guys. Veel meer is het eigenlijk niet en veel denkwerk om de verhaallijn te kunnen volgen, is niet nodig. In het verhaal en in de personages zit weinig laag. Het is allemaal erg rechttoe rechtaan. Simpel maar sfeervol.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

4. Jeune & Jolie (2013) - 95 min - ftv

5. The Searchers (1956) - 119 min - ftv

6. I, Robot (2004) - 115 min - ftv

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Boenga wrote:

Mucchos gracias voor de info, Woland !

Gelieve dat ook aan te geven als je een silent, zwart-wit film, turkey of film die niet op MM staat kijkt levert je telkens een punt op in het rariteitenklassement

Waarom een laag scorende film precies turkey wordt genoemd weet ik niet (misschien omdat een kalkoen niet als intelligent wordt aanzien). In elk geval ik heb vorig jaar eens meegedaan aan zo een turkeychallenge (enkel films met een imdb-score van onder de 5 toegestaan). Ik vind het toch cooler klinken dan flopfilm.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

#7 On Her Majesty's Secret Service (1969)

VK

142 Minuten

RW

>250

Algemeen klassement

723 + 142 = 865 punten

Periode klassement

7 punten

Landenklassement

9 + 2 = 11

http://static.rogerebert.com/redactor_assets/pictures/5317129996d0e72bdc000003/Imagen6.jpg

Ik had besloten om weer wat Bond films te kijken en het leek mij een leuk idee om van elke acteur die in de huid van 007 gekropen één film te kijken. Ik heb getwijfeld om Lazenby over te slaan maar toch besloten om hem nog maar eens een kans te geven. Maar ik kan hem toch niet als echte bond zien, het voelt simpelweg niet aan als een echte bond.

Ik had deze film kunnen missen in de reeks maar een slechte film wil ik het niet noemen. Op naar Roger Moore!

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

alexspyforever wrote:

Even herinneren dat als je een film kijkt die (nog) niet op MM staat, dan is de <250 stemmen regel niet van toepassing dus die 5 punten bonus ga je voor deze film niet krijgen sorry. In de plaats daarvan krijg je wel een punt in het rariteitenklassement.

Als je de film zelf toevoegt aan MM krijg je de 5 punten met terugwerkende kracht alsnog, toch?

Hadakakko (1961) - MovieMeter.nl

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Baggerman wrote:

(quote)

Als je de film zelf toevoegt aan MM krijg je de 5 punten met terugwerkende kracht alsnog, toch?

Hadakakko (1961) - MovieMeter.nl

Moet je aan tbouwh vragen, hij is de baas over dit klassement en de invoerder van deze regel

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104016.300.jpg?cb=1485976389

Free State of Jones (2016) - MovieMeter.nl

Verenigde Staten

139min

FTV

>250stem.(337)

IMBd 6,9/10

mooie film over het leven van Newton Knight, tijdens de Amerikaanse burgeroorlog deserteert hij als soldaat bij de zuiderlingen, samen met gevluchte slaven en andere deserteurs sticht hij een staat "free state of jones" tegen de zuidelijke staten, de film is prachtig gemaakt, beelden en decor zijn om van te smullen acteerwerk is top zeker de rol van Matthew McConaughey is super sterk, juist had misschien de geschiedkundige feiten beter in beeld kunnen worden gebracht, maar los daar van een heel aangenaam kijkstuk 3,5*

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

Boenga

alexspyforever wrote:

Waarom een laag scorende film precies turkey wordt genoemd weet ik niet (misschien omdat een kalkoen niet als intelligent wordt aanzien). In elk geval ik heb vorig jaar eens meegedaan aan zo een turkeychallenge (enkel films met een imdb-score van onder de 5 toegestaan). Ik vind het toch cooler klinken dan flopfilm.

Turkey of turkey kan het land zijn of het dier maar turkey is ook een synoniem voor failure => mislukking

Waarom dat zo is weet ik dan ook weer niet.

En dan kan een definitie voor Turkey: an event that fails badly or is totally ineffectual zijn.

Doordat de films alle laag scoren is dat zeer goed van toepassing

scorsese

• 13160 messages
  • 11071 votes

#11 Deception (2008)

108 min

FTV

Verenigde Staten

Algemeen klassement

1199 + 108 + 10 = 1317

Periode klassement

7 + 1 = 8

Landen klassement

15 + 1 = 16

Rariteiten klassement

1

Matige film over een accountant met een saai leven die geïntroduceerd wordt in een geheime club. Deze thriller begint alleraardigst, maar het plot en de personages worden te geforceerd en ongeloofwaardig gebracht. Bovendien zijn de wendingen niet bepaald verrassend. Vervelend wordt het niet echt, en daarom nog net 2.5 sterren.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

#14 All Quiet on the Western Front (1930)

Verenigde Staten

131 minuten

FTV

>250 (369 stemmen)

Rariteiten: ZW

Puntenberekening : 1814 +131 +10 = 1955 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3703.300.jpg?cb=1375776829

De film All Quiet on the Western Front speelt zich af aan het westfront tijdens de Eerste Wereldoorlog en belicht het verhaal van Duitse soldaten. Het leven in de loopgraven eiste zowel fysisch als psychisch een hoge tol van de soldaten. De zware omstandigheden van dit mensonwaardig bestaan zoals modder, ratten, luizen, dagenlange artilleriebeschietingen, verveling en eenzaamheid komen op een prachtige manier aan bod in de film. Regisseur Milestone laat de soldaten in de film de vraag stellen die bij veel mensen op de lippen zal branden: voor wie vechten we eigenlijk? En juist die moedeloosheid, die waanzin van oorlog komen erg sterk tot zijn recht in de film. Dat is vooral door het vakmanschap van de regisseur en de onverwoestbare kracht van zijn pacifistische boodschap En maakt dat dit zo'n sterke film is en blijft. Hierdoor is de film de moeder aller oorlogsfilms, een filmisch hoogtepunt dat zijn status van klassieker meer dan waard is.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

#11. High Fidelity (2000)

Verenigd Koninkrijk

FTV, 113 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/134.300.jpg?cb=1363505490

High Fidelity deed het niet voor mij. Romcoms zijn sowieso over het algemeen niet aan mij besteed, ook niet bij een wat meer op mannen gerichte versie als dit. Rob, eigenaar van een niet zo goed lopende platenzaak en muzieknerd, kijkt terug en becommentarieert zijn (ex-)relaties. Af en toe wat leuke muziek komt er wel voorbij, en een groot deel van de film kijkt vlakjes, clichematig maar niet uitermate storend weg. De top 5'jes die af en toe voorbij komen zijn ook nog wel leuk. Maar ik werd doodmoe van dat gezever van John Cusack tegen de camera, en van die hele John Cusack zelf eigenlijk; en als je het personage al irritant vindt, blijken de verhalen van hem en over hem en zijn relaties weinig stof te geven voor een vermakelijke film. De muziek maakt het nog enigszins te doen, en in de platenzaak komt er af en toe nog een redelijke grap of leuke situatie bovendrijven, maar dat redt de film niet. Ik had me beter de moeite kunnen besparen. 2.0*

Alathir

• 2125 messages
  • 1635 votes

#8 Sao Du (2013)
http://i67.tinypic.com/e0mpo8.jpg
Hong Kong
140 minuten
FTV
18 stemmen < 250

Leuke Benny Chan film. Naast de verwachte actie in feite een verhaal over vriendschap. De drama pakte me wel niet echt, maar ik ben wel vrij impressed van de vriendschap van het trio. Ik had over de gehele twee uur wat meer actie verwacht, maar het gebrek aan actie wordt eigenlijk vooral op het einde goed gemaakt. Soundtrack vond ik zeker een meerwaarde. In het begin moest ik er wat inkomen maar gaandeweg kijkt de film vlot weg. De speelduur is wat lang voor een actiefilm maar het verhaal heeft natuurlijk ook tijd nodig om verteld te worden. Ik had zelf niet echt last van de speelduur, toch dacht ik even na 1u50 zoiets dat de film afgelopen was. De keuze in het midden van de film, waar één van de hoofdrolspelers voorgezet wordt, is zonder twijfel het hoogtepunt van de film al vond ik het best grappig dat Einstein op het einde aan flarden geschoten werd. 3.5*

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

#2 Sweet, Sweet Lonely Girl (A.D. Calvo, 2016) - FTV - <250 - 76 min.

https://assets.cdn.moviepilot.de/files/46df1294cc234c039e1ee0274677f5c57a2fa000fa9bc38d2cd650efe034/limit/960/600/sweet-sweet-lonely-girl.jpg

"Tea and sardines with aunt Dora."

Een rustig drama met van die kleine creepy momentjes. De regisseur ziet in dat SWEET, SWEET LONELY GIRL niet leunt op inhoud en zorgt er bijgevolg voor dat overbodige scènes de montage niet overleven en dat een korte speelduur wordt gehandhaafd. Opnieuw bemerk ik de oudere vibe als fijne toevoeging binnen dit soort genre. Hoewel dit in The House of the Devil meer tot zijn recht komt / wordt benut, heeft ook SSLG baat bij een gebrek aan bv. mobiele telefoons.

Heerlijk ook zijn zulke victoriaanse kasteeltjes en alles wat daarbij komt. Het dorpje (en bewoners) is eveneens intrigerend wat wordt benadrukt door de beperkte aandacht die het krijgt. Tot slot een vermelding voor Erin Wilhelmi die haar personage dat onschuldige en naïeve trekje meegeeft. Bij aanvang vreesde ik er wat voor, gaandeweg krijgt ze me evenwel mee.

Niet iedereen zijn kopje thee, dat is zeker. Mijn zekerheid zorgt alleszins voor een mooie 3*.

Zandadder

• 2595 messages
  • 3080 votes

Found (2012) - MovieMeter.nl 3,0*

Verenigde Staten

103 minuten

FTV

18 stemmen

El Cadáver de Anna Fritz (2015) - MovieMeter.nl 3,0*

Spanje

76 minuten

FTV

17 stemmen

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#19. The Night Walker (1964)
86 minuten - FTV - <250
USA
zwart-wit

Algemeen: 86 + 10 + 5 = 101 (Totaal: 1738 punten)
Periode: 1 + 10 voor vol maken van het decennium 1960-1969 = 11 (Totaal: 27 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 21 punten)
Land: 1 (Totaal: 24 punten)

https://3.bp.blogspot.com/-wJ66ZzWFWjc/Tph5gwRNJmI/AAAAAAAA0kw/bZ1HfAsUQm4/s400/NightWalker%2B%25284%2529.jpg

William Castle blijft me verbazen. Hij lijkt bij momenten Hitchcock te willen imiteren, maar hij doet het op zijn eigen als ik mag zeggen eigenwijze manier. Daar waar Hitchcock me vaak in slaap gaat wiegen omwille van het erg trage tempo, zit er bij Castle meer vaart in. Een verhaal in anderhalf uur of minder vertellen vind ik nog altijd ideaal. Visueel, op het vlak van suspense, mysterie weet Castle me heel zeker te grijpen. En ik ben heel blij dat ik op het einde op het verkeerde spoor ben gezet en de ontknoping niet zag aankomen. De "droomscènes" zijn heel sfeervol. Geen puntje van je stoel maar ik bleef gefascineerd kijken. Vooral de scène in de kapel met de wassen beelden vond ik schitterend.
Castle is nu officieel een van mijn favoriete regisseurs

joolstein ik moet weer aan je oren trekken of heb je een ingekleurde versie gezien van All Quiet on the Western Front (1930)?
Failures komen ook vaak voor in mijn beroep als tester. Wij noemen het dan bugs of defects

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

alexspyforever wrote:

#19. The Night Walker (1964)

(afbeelding)

joolstein ik moet weer aan je oren trekken of heb je een ingekleurde versie gezien van All Quiet on the Western Front (1930)?

Failures komen ook vaak voor in mijn beroep als tester. Wij noemen het dan bugs of defects

Ah ik heb niet eens door gehad dat ik naar een zwart/ wit zat te kijken! Maar IDD!

Inmiddels Rariteiten: ZW toegevoegd. Wel gek dat met 1 jaar verschil er opeens wel tekst te horen is!

Wat een pracht van een still. Die films van William Castle gaan ook bij mij op het lijstje! Die zijn vrij intressant zo te zien!

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Maladolescenza (1977)

Italië

Drama / Romantiek

93 minuten

FTV

<250

Algemeen Klassement: 93+10+5=108

(Totaal: 571)

Periodeklassement: 1

https://www.moviemeter.nl/images/cover/31000/31023.300.jpg?cb=1445073785

Controversiële coming of age met een oninteressant verhaal, slecht acteerwerk, slechte editing en op de zenuwen werkende muziek. Het controversiële zit 'm in de naaktscenes van de jonge acteurs. Vond het allemaal niet zo shocking.

Het label controversieel maakt de film er trouwens niet beter op. Wat een slechte film.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

(quote)

Ah ik heb niet eens door gehad dat ik naar een zwart/ wit zat te kijken! Maar IDD!

Inmiddels Rariteiten: ZW toegevoegd. Wel gek dat met 1 jaar verschil er opeens wel tekst te horen is!

Wat een pracht van een still. Die films van William Castle gaan ook bij mij op het lijstje! Die zijn vrij intressant zo te zien!

Ik weet niet precies wanneer de eerste talkie is gemaakt. Eigenlijk vanaf het begin van het concept film is men gaan proberen beeld en geluid synchroon te laten lopen maar geluid moest steeds achteraf worden toegevoegd omdat een camera toen nog geen geluid kon registreren. De kleurenfilm bestaat ook al veel langer dan we vermoeden, maar vooral om budgettaire redenen begon pas echt door te breken in de jaren '60. Ik meen gelezen te hebben dat de 1ste officiële talkie in 1927 is gemaakt. De vroegste talkie die ik zelf heb gezien is een verfilming van de Titanic ramp uit 1929.

Atlantic (1929)

Zeker in de beginperiode merk je wel dat de overgang voor nogal problemen zorgde. Ofwel kreeg je films die officieel gesproken waren maar toch nog steeds als een silent aanvoelden zoals:

Ekstase (1933)

Vampyr (1932) (deze heb ik zelfs uitgezet na 40 minuten)

ofwel ging men overdrijven in de dialogen. Dit vond ik bijvoorbeeld heel storend in:

M (1931)

Sowieso vind ik die flink overrated maar wat minder gepraat had zeker geholpen. Ook bij enkele gesproken versies van silents (die ik goed vind) had ik zoiets van ach mensen hou toch eens 1 minuut jullie snater! Een goed voorbeeld vind ik

The Cat and the Canary (1927)

vs

The Cat and the Canary (1939)

De silent vind ik bijzonder sfeervol whodunit met goed gebruik van setting en licht-donker spel. De talkie is weinig sfeervol, meer comedy en veel te veel getater vooral van die Bob Hope. Bovendien ook geen Mammy Pleasant in de remake, een van mijn favoriete horrorkarakters die zelfs kan wedijveren met de Phantom naar mijn mening

https://talesontheborder.files.wordpress.com/2015/09/the-cat-and-the-canary-7.png

Ik zal je morgen anders een pm sturen met wat Castle films die je misschien kunnen interesseren. Niet al zijn films zijn even sterk, maar zijn stijl ligt mij wel (beetje overklaarbare liefde zoals ik dat heb hij HG Lewis). Ook het feit dat hij in die tijd gebruik maakte van gimmicks doet me wensen om terug in de tijd te gaan en zijn films in de bios te kunnen zien en de verwondering van de mensen die zoiets voor de eerste keer beleefden...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.