- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
Beste Koen
Ik ben deze challenge vooral om die reden gestart. Er is wel een algemeen horrortopic en daar heb ik vorig jaar geprobeerd een soort horrorproject te lanceren. Ik startte een nieuw topic maar de mods verwezen dat meteen naar het bestaande horrortopic. In het begin werd er aardig over horror gediscussieerd maar na een week of 2 bloedde het dood zoals zoveel topics hier. Nu zit ik ook al een jaar of 2 vrij actief op het imdb horror forum waar er dag in dag uit over horror wordt gediscussieerd, topics komen en gaan. Zoiets is op MM niet mogelijk, hier proberen ze dat toch binnen de perken te houden. Bestaande topics zoveel mogelijk gebruiken.
Maar op imdb zijn er ook geregeld film challenges. IK heb er aan 3 meegedaan en dat leidt automatisch tot discussies, mensen die tips opdoen, van elkaar te weten komen welke films hen liggen, welke niet, mensen die ontdekken dat ze van genres houden waarvan ze dachten dat het niets voor hen was. Ik heb dankzij zo een challenges ontdekt dat ik toch wel van silent horror hou, idem dito voor oude sci-fi horror. Het geven van punten of een zeker einddoel is een extra stimulans, bijkomstig voor mij maar het werkt wel degelijk om mensen te motiveren om mee te doen, eindelijk eens te beginnen aan die stapel films die ze al zo lang willen verwerken etc. En al zijn we niet allemaal even fanatiek, het competitiebeest zit toch in ieder van ons denk ik.
Op het einde van de challenge gaan we zeker overleggen, feedback vragen aan de deelnemers. We kunnen dit topic echter niet gebruiken voor algemene discussies over horror, want dit blijft op de eerste plaats een spel. De challenge is nog lang dus jullie hebben nog tijd genoeg om na te denken wat en hoe jullie het willen.
Ik ben in elk geval pro een challenge op regelmatige basis zoals deze of korter over 1 maand) maar het hele jaar door lijkt me dan weer geen goed idee tenzij iemand daarvoor een interessante formule kan bedenken dat voor iedereen haalbaar is.
beste Johan
als ik het goed begrijp zal er na de challenge geen films meer gepost worden gelijk het nu gebeurd op deze topic, zou jammer zijn, ik heb de afgelopen dagen films gezien die hier gepost zijn waarvan ik nog niet van had gehoord waaronder er enkele zijn die ik nu ook wel wil zien, had ik deze films ooit ontdekt zonder de topic ? misschien, maar de kans is groter om nieuwe parels te ontdekken als je na het zien van een film een korte review op deze topic plaats voor de andere horrorfans....maar goed, jouw idee om geregeld een challenge te organiseren vind ik in ieder geval een super idee, mijn deelname is dan verzekerd 
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#9 The Curse of Frankenstein (1957) 2* - FTV - 4 Punten - 1 juli 2016 - Totaal 30+4= 34 punten
http://www.pulpcurry.com/wp-content/uploads/2015/09/The-Curse-of-Frankenstein-1957-poster.jpg
Na Frankenstein uit 1931 en Bride of Frankenstein uit 1935 is dit de derde film over Frankenstein die ik in korte tijd heb gezien. Daarbij werd het me wel duidelijk dat deze film in de verste verte niet kan tippen aan de beide eerder genoemde films. The Curse of Frankenstein (dit keer in tegenstelling tot de andere twee titels) in kleur, iets wat toch meer mijn ding is. Ziet er ondanks dat de film bijna 60 jaar oud is prima uit. Helaas is deze Frankenstein verfilming nogal een naar mijn idee trage verfilming. Komt langzaam op gang, hoewel ik het eigenlijk niet echt op gang vind komen en bevat te weinig van het monster van Frankenstein. Het is meer een kijkje op de persoon Victor Frankenstein, die je als eerst als klein jongetje ziet. Zijn uiteindelijke band met Paul Krempe en hoe dat zij met elkaar in contact zijn gekomen. Het duurt lang voordat het monster zijn intrede doet en ik vond dat Christopher Lee niet bepaald een goed monster was, dan zag Boris Karloff er als monster toch stukken beter uit. Qua sfeer viel het me wat tegen en qua spanning had er ook wat meer uit gehaald kunnen worden.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
11. Eden Lake (2008) FTV 2 punten (totaal: 35 punten)

Het zijn maar kinderen. Schokkende horror met enkele geweldige acteerprestaties, Jack O'Connell is ronduit eng in zijn rol en speelt zelfs een zwaargewicht als Michael Fassbender helemaal van het scherm af. Vermoedelijk blijft deze voorlopig nog wel even door mijn hoofd spoken. 4*
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
4. Faust (1926) - FTV - 1 juli 2016 - 5 punten (totaal: 11 punten)
https://theleastpictureshow.files.wordpress.com/2014/08/faust-1.jpg
Bekende klassieker die ik nog te gaan had. In de film zitten heel wat genres verwerkt, naast horror zijn dat o.a. drama, fantasy en romantiek. Het is weer een hele degelijke film van Murnau, groot aangepakt, met erg fraaie cinematografie en mooie effecten. Het verhaal - de duivel sluit een weddenschap af dat hij zal slagen om de ziel van Faust, een goed mens, te winnen - levert meteen een duistere spanning en strijd op. De eerste helft is ijzersterk, daarna belandt het horrorelement wat meer op de achtergrond en wordt het meer een (romantisch) drama. 3,5*
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#1Der Müde Tod (1921) - FTV - 5 punten (1 film - 5 punten)
Eindelijk kan ik ook meedoen met de challenge. alexspyforever had mij deze film al een tijdje terug aangeraden en de challenge was dan ook een mooie gelegenheid hem eens te bekijken.
Twee geliefden komen aan in een Duits dorpje, tegelijk komt een mysterieuze vreemdeling aan. De vreemdeling koopt een stuk land bij de begraafplaats en bouwt een meters hoge muur eromheen. Als haar geliefde door de vreemdeling wordt meegevoerd is de jonge vrouw vast besloten hem terug te vinden.
Het verhaal is opzich vrij simpel, maar de manier waarop het wordt verteld maakt het toch erg interessant. Het tragische sprak mij wel aan. Ook de drie segmenten vond ik erg leuk en sfeervol.. Want dat was toch wel het sterkste van alles, het sfeertje. De druipkaarsen die levensvlammen moesten voorstellen, lange trappen, het 1001 nacht-sfeertje in Arabië, het renaissance Italië en het sfeervolle China.
Leuk expressionistisch acteerwerk. Lil Dagover (geboren in Nederlands Indië) zet een sterke hoofdrol neer, maar het meest indrukwekkend was toch wel Bernhard Goetzke als de dood (ongetwijfeld een inspiratie voor Ingmar Bergman's Det sjunde inseglet).
De invloed van romantische schilderkunst, bijvoorbeeld van Caspar David Friedrich, is terug te zien in de vormgeving van sets, die er erg indrukwekkend uitzagen. Der Müde Tod is duidelijk een van de Duitse expressionistische films die invloed had op Walt Disney, dat is terug te zien aan films als Snow White en Pinocchio.
In Hitchcock/Truffaut, wat ik aan het lezen ben, verteld Hitchcock dat de film destijds erg veel indruk op hem heeft gemaakt. Lang's erg sterke visuele manier van vertellen zien we dan ook bij Hitchcock's vroege films al terug.
De effecten van de film vond ik ook erg indrukwekkend voor die tijd, ik heb geen flauw idee hoe Lang dat heeft gedaan. Douglas Fairbanks kocht meteen de rechten van de film, omdat hij de special effects wilde kopiëren voor The Thief of Bagdad.
Het schijnt dat er recent een restauratie is uitgebracht. Helaas moest ik nog een oudere bij elkaar geraapte versie aanschouwen (die bovendien 6 minuten mist). De muziek was wel bijzonder leuk en speciaal voor deze versie uitgevoerd.
Der Müde Tod was weer een erg interessante silent om te zien. Samen met Nosferatu en Metropolis toch wel een van de beste silents die ik tot noch toe heb gezien. 4/5
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#10 Dracula (1931) 2,5* - FTV - 5 punten - 2 juli 2016 - Totaal 34+5= 39 punten
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/4/3/4/1002004000094347.jpg
Het grootste minpunt aan deze film vond ik het weinige gegriezel waarbij er meer aan de verbeelding werd overgelaten. Daar tegenover staat wel dat de sets goed zijn en dat er sprake is van een waanzinnige sfeer. Bela Lugosi zet Dracula heel goed neer. De kille manier waarop hij kijkt en zijn hele houding zorgen er mede voor dat deze klassieker nog het kijken waard is.
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3814 votes
Film 4, Happy Birthday to Me 1981 - FTV - 3 punten - 2 juli 2016 (totaal 11 punten)
Niet zo kunnen vermaken met deze film die ook wat lang duurt voor een film als deze. Veel flauw gedoe met een suffe twist, onlogica, grote fouten én vervelende personages. Een aantal scenes zijn de moeite waard en visueel stelt de film niet teleur maar niet echt een aanrader.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
The Devil-Doll (1936) - FTV - 5 punten - 2 juli 2016 (totaal 5 films - 18 punten)

Dit leek me een prima lichtvoetige keuze om de dag mee te beginnen, en dat bleek inderdaad wel. Leuk niemendalletje om tussendoor te kijken, maar met horror heeft het weinig te maken - een klucht is het eerder. De miniaturen zijn wel grappig gedaan, al is het verre van spectaculair. Ik stoorde me ook een beetje aan het acteerwerk van Lionel Barrymore, en het wat geforceerde einde - ik vermoed een gevolg van de vermaledijde Hayes code. Toch, een zesje heeft ie wel verdiend. 3.0*
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Na Frankenstein uit 1931 en Bride of Frankenstein uit 1935 is dit de derde film over Frankenstein die ik in korte tijd heb gezien..
? Son of Frankenstein. Die is nog wel de moeite waard namelijk!
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
? Son of Frankenstein. Die is nog wel de moeite waard namelijk! Toen ik vanmorgen Dracula aan het kijken was, schoot die film opeens door mijn hoofd dat ik die vergeten was. Ik had hem ondertussen al voor vandaag op de planning gezet.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes

Son of Frankenstein (1939) - FTV - 5 punten - 01-07-2016
Rathbone als Baron Wolf is de reden dat dit derde deel voor mij de beste Frankenstein is van de originele trilogie. Dit deel staat veel dichterbij de eerste Frankenstein van Whale. Wat vreemd is, aangezien deze niet door Whale is geregisseerd en het veel te melige Bride of Frankenstein wel. Son of Frankenstein is in alles een welkome toevoeging aan het ontstaan van het monster. Hoe de curiositeit de overhand krijgt bij Baron Wolf is fascinerend en brengt tegelijkertijd een spanning met zich mee die het tweede deel volledig ontbeerde. Geen idee of ik nog meer Frankenstein's ga kijken (met name die uit de 40's en 50's), maar dan heb ik met deze in ieder geval een waardige afsluiter voor de 30's Universal films.

House of Wax (1953) - FTV - 4 punten - 01-07-2016
Vincent Price
Ben benieuwd of ik nog ooit een rol ga zien van hem die in de buurt komt van deze. Vind hem hier perfect op z'n plaats. Fascinerend personage, die je van gepassioneerd kunstenaar ziet veranderen in een liefhebber van 't macabere. Bovendien erg vlot, met een spetterende opening (lomp vechtend in een brandend gebouw, ge-wel-dig) en huiveringwekkend slot. Dat poppen (wax of niet) eng zijn, werd voor eens en altijd bewezen. Klassieke slashers zoals Tourist Trap (1979) en Waxwork (1988) hadden er waarschijnlijk heel anders uitgezien zonder deze film.

Pride and Prejudice and Zombies (2016) - FTV - 2 punten - 01-07-2016
Ben wellicht te allergisch voor kostuumdrama's, waardoor de actie met zombies (*note* ik noem het dus geen zombiefilm, met reden) eigenlijk al een onmogelijke reddingsactie moet voorstellen. Toch het voordeel van de twijfel gegeven, maar kon er helemaal niks mee. Vind de toon van de film nogal wisselend. Weet niet of het nou een serieus drama is met misplaatste campy zombie actie, of dat het oprecht pulp is (maar in dat geval ook pijnlijk mislukt). Eigenlijk gaat het dan al fout, want dit hoor je je niet af te vragen. Jammer dat ze er niet gewoon een echte zombie feature van hebben gemaakt. Vind dat actie-gehalte van al die ''zombiefilms'' tegenwoordig echt hemeltergend ruk. Waar zijn de échte rottende lijken gebleven in combinatie met die raunchy practical effects.. ?

Even Lambs Have Teeth (2015) - FTV - 2 punten - 01-07-2016
Fijn! Voor wie niet al te veel waarde hecht aan logica zijn dit soort B-filmpjes nog altijd de moeite waard. Even Lambs Have Teeth draait vooral om de twee vrouwelijke protagonisten die in een rape & revenge achtig vehicle hun plezier niet op kunnen tijdens de tweede helft. Dat ontaardt niet in een über spectaculair bloedbad, maar wel in een vermakelijk sadistisch schouwspel dat gelijkenissen toont met de I Spit On Your Grave remake, maar een w.m.b veel geschiktere toon heeft (tongue in cheek). Terry Miles is duidelijk geen horrorregisseur, maar dat maakt het wellicht tot wat het is; een vlot, no-nonsense kijkje op 't genre.
23 films gezien en daarmee 78 punten.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Son of Frankenstein (1939) - FTV - 5 punten - 2 juli 2016 (Totaal: 7 films, 37 punten)
http://www.monstershack.net/postersnew/gfx/sz/sonoffrank.jpg
Review
Basil Rathbone weet te overtuigen in zijn rol als de 'zoon van...' Wolf von Frankenstein. Zijn familie, gespeeld door Josephine Hutchinson (vrouw) en Donnie Dunagan (zoon) komen dan weer wat minder over. Hutchinson is nogal standaard en Dunagan is eerder irriterend. Ik veerde dan ook op toen het monster op het punt stond om hem in een kokende zwavel put te gooien, maar helaas mocht het van de regisseur niet zo zijn.
De film komt verder wat traag op gang, maar wanneer Ygor (grappig karikatuur gespeeld door Bela Lugosi) en het monster (weer vol overtuiging gespeeld door Boris Karloff) wat meer in actie mogen komen word het wel beter en vermakelijker om naar te kijken.
Verder is vooral de aankleding van het kasteel soms wat opvallend te noemen. Gewaagde sets die er goed en sfeervol uitzien. Ook het ondergrondse lab is wel mooi gevonden. Het originele lab was natuurlijk half vernietigd in de voorgaande film, dus men heeft het op deze manier op een leuke manier opgelost. Alleen een beetje apart dat opa en vader Frankenstein daar begraven liggen.
Door het degelijke acteer werk van Rathbone, Lugosi en Karloff en de aparte toevoeging van de karikaturale Krogh (gespeeld door Lionel Atwill) is dit een best vermakelijke afsluiter geworden van de Frankenstein trilogie geworden.
Vooral leuk voor de liefhebbers van het origineel: 3/5*.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Satana Likuyushchiy (Satan Triumphant) (1917) - FTV - 5 punten - 2 juli 2016 (totaal 6 films, 23 punten)
https://image.tmdb.org/t/p/w600/aorBPO7ak8e8iJKT5OcqYxU3jlK.jpg
Dit was een erg leuke verrassing. Een zeer fijne Russische stomme film, nog van voor de revolutie, met een nogal Faustiaans verhaal. De film bestaat uit twee delen, waarin de duivel twee generaties van goed, godvrezend volk naar de verdoemenis leidt. De goed geacteerde, overtuigend nare Satan weet de mensen met succes te verleiden tot losbandigheid en immoreel gedrag. De aanwezigheid van een duivels geinspireerd muziekstuk en schilderij is ook een leuk detail. Erg jammer dat de film niet helemaal compleet is; zowel het einde van het eerste deel als van het tweede zijn helaas verloren gegaan. Met name bij het tweede deel is dat een gemis. Alsnog is deze film zeker de moeite waard - stomme films willen nog weleens zwaar kijkwerk zijn, maar dat vond ik bij deze film heel erg meevallen. Aanrader voor wie nog een wat obscure maar sterke silent mee wil pakken. Erg tof, dit. 4.5*
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
19. Orphan (2009) - FTV - 2 punten - 1 juli 2016 (19 films, 77 punten)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/72/d5/3a/72d53a4c412403a5a2ef9c5d8511e83c.jpg
Kate Coleman: Go to your room.
Esther: Honestly, we're past that now, aren't we?
Het is altijd erg leuk om positief verrast te worden door een film die je aanvankelijk overgeslagen had. Mijn indruk van Orphan was een van de zoveelste evil child horror, waar we er al zoveel van hebben gezien. Hoogstwaarschijnlijk nog met het paranormale kanten ook. Ik zat er met beide gedachtes naast. Niet alleen voelde Orphan opmerkelijk fris, maar er is niets bovennatuurlijks aan de hele film.
Het mag geen spoiler meer zijn voor wie de poster en titel gezien heeft, dat Esther geen lieflijk en verlegen muurbloempje is. Wanneer Kate (Vera Farmiga) en John (Peter Sarsgaard) haar adopteren na het verlies van wat hun derde kind had moeten worden, wordt dat steeds duidelijker. There is something wrong with Esther, vertelt de tagline op de filmposter. Meer dan beetje cliché, maar er is niets aan gelogen en de film gaat gelukkig een stuk vakkundiger met dat gegeven om. Er is iets ernstig mis met haar, en langzamerhand krijgen haar nieuwe gezinsleden dat ook stuk voor stuk door. Maar er iets aan doen blijkt lastiger dan het lijkt.
Sarsgaard en Farmiga zijn betere acteurs dan je in de meeste horrorfilms ziet, maar het echte vuurwerk komt van Isabelle Fuhrman, in de sleutelrol van de hele film, Esther. Creepy as fuck en levensgevaarlijk. Het slotstuk van de film tenslotte, wist me aangenaam te verrassen, om te spoilergevoelige redenen. Maar je kunt dat over 5 dagen zelf op tv zien, als je wilt. In het echt ziet ze er gelukkig inmiddels een stuk minder eng uit.
4* ---------------- en op TV: donderdag 7 juli, 22:40 uur op TV (SBS9)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
X: The Unknown (1956) - FTV - 2 juli 2016 - 4 punten (12 films - 43 punten)
http://images.moviepostershop.com/x-the-unknown-movie-poster-1956-1020194615.jpg
Zoals zo vaak bij oude sci-fi horrors is de poster angstaanjagender dan de film zelf. Het laat zich blijkbaar inspireren op de Quatermass Experiment al is de oorsprong van het monster hier ongekend en met behulp van radioactiviteit gevormd. De film is zeker boeiender en beter uitgewerkt dan Quatermass, maar ik zou het zeker geen goede noemen. Mysterieus in het begin, maar helaas weinig karakterontwikkeling, geen echte personages die de film dragen, een hoop wetenschappelijk gepalaver tussen de weinig interessante momenten door. De interessante momenten zijn wanneer er moorden (weinig maar wel 1 vrij grafische) gebeuren en wanneer het monster dat mij wel erg aan the blob deed denken daadwerkelijk in beeld komt (na 50 minuten of zo). De speciale effecten om het monster te doen bewegen zijn goed, er gaat zeker dreiging van uit. Helaas is het enkel gevaarlijk als het niet in beeld is. Bovendien geen enkele vrouw in de hoofdrol, zelfs geen damsel in distress 
Friday the 13 th
-
- 2558 messages
- 2023 votes
Inderdaad, had het anders moeten verwoorden. Krijgt vaak hoge scores moet het zijn....
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Heb een afspeellijst waar ik volledige films toevoeg als ik ze tegenkom op You Tube, niet allemaal horror maar wel voornamelijk: https://www.youtube.com/pla...
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Inderdaad, had het anders moeten verwoorden. Krijgt vaak hoge scores moet het zijn....
Ah, zo. Krijgt inderdaad vrij wisselende scores.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Idd geen hoge score, maar theoretisch gezien is het nog steeds een meerderheid die deze goed vond of toch boven de helft waardeerde. Weliswaar een erg kleine meerderheid maar in de politiek is dat voldoende
Ook niet, op een schaal van 1 t/m 10 is een 5,5 de helft (10 min 1 is 9 gedeeld door 2 is 4,5 plus 1 is 5,5). Alleen als 0 punten ook als score telt zou een 5 de middengrens zijn.
Maar het mysterie is inmiddels al opgelost. 
Bas I.
-
- 461 messages
- 4 votes
Onibaba (1964) - FTV - 4 punten - 2 juli 2016 (tussenstand: 5 films, 19 punten)
http://1.bp.blogspot.com/-b4EtgVq8WCU/Uqjid8EwbJI/AAAAAAAAHNI/xYnGinuKXQQ/s1600/Onibaba-1966.jpg
Japanse film over de relatie tussen twee vrouwen en een man die proberen te overleven ten tijde van oorlog. De zwart-wit fotografie en gekozen locaties (dat hoge gras!) zijn geweldig. De muziek is soms iets te bombastisch voor mijn smaak maar dat is gelukkig niet al te storen. Het magere verhaal zou ik bij deze film noemen als een van de pluspunten. Dat geeft je meer de gelegenheid om samen met de personages rond te dwalen lang de waterkant en tussen het lange gras. En trouwens, het gaat nog over demonen ook! Echt spannend wordt het natuurlijk niet en alleen gezien het thema kan je deze film aanmerken als horrorfilm. Ach, ik maak er dankbaar gebruik van en heb ontzettend genoten. Eindoordeel: 4.5*
Shout out naar baspls
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
mooie tip Woland, go boldly... where few man have gone before!
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Zo, ik ben ook terug van de vakantie, toch nog mooi 3 titels kunnen kijken (met dank aan het EK Voetbal):
Attack of the Puppet People (1958) - FTV - 27 juni 2016 - 4 punten (1 film - 4 punten)
http://cdn1.sciencefiction.com/wp-content/uploads/2015/07/puppet_peopleposter.jpg
Gekke dokter verkleint iedereen die hem dreigt te verlaten. Regisseur BIG gaat hier eens op de verklein-tour. In de drive-in kijken de helden nog even naar zijn "The Amazing Colossal Man".
Onderhoudend filmpje, al kennen we de situaties en FX al van "The Incredible Shrinking Man".
3*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
I Was a Teenage Frankenstein (1957) - FTV - 28 juni - 4 punten (2 films -8 punten)
http://www.monstershack.net/postersnew/gfx/gl/iwasteenfrank_2.jpg
Die Frankenstein is zeer zeker geen teenager, wel een afstammeling van de eerdere doktors Frankenstein die er in de jaren 50 achterkomt waar de fout van zijn voorgangers lag: de lichaamsdelen waren te oud, verse teenagers heb je nodig!
Lichaamsdelen komen hier dan ook zichtbaar in beeld. Verder verloopt er ook een hoop volgens het bekende recept, maar dan overgoten met een fifties-sausje.
Vermakelijk filmpje met een lekkere dosis sadisme en de laatste 3 minuten in kleur.
3*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Sette Scialli di Seta Gialla (The Crimes of the Black Cat) (1972) - FTV - 30 juni - 3 punten - (3 films - 11 punten)
http://s12.postimg.org/rn56c1q3h/criblca.jpg
Aardige middenmoot uit het Giallo-subgenre. De geheimzinnige killer met de leren handschoenen, de geheimzinige dame met cape, het scheermes, een dodelijke zwarte kat en met een slasher-scene waar Fulci nog naar van zou gaan dromen als belangrijkste selling point.
3*
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Horror Challenge Watchlist maar weer bijgewerkt met een film van ieder decennium vanaf de jaren 1910's. I really like this game.
Maar vandaag nog geen horror, na het uitslapen Equals (2015) gekeken en zo naar de bios om te kijken hoe men bepaalde visjes vindt. Zal een mooi contrast zijn met Orphan van gisteravond
. Wellicht vanavond laat nog eentje. Het is tenslotte... vakantie!
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#2 The Invisible Man (1933) - FTV - 5 punten (2 films - 10 punten)
"An invisible man can rule the world. Nobody will see him come, nobody will see him go. He can hear every secret. He can rob, and rape, and kill!"
The Invisible Man begon al meteen sterk met de komst van een mysterieuze man in een ondergesneeuwde herberg. Daarna wordt de film echter iets te geestig en is de massale zoektocht naar de onzichtbare man niet zo spannend als gehoopt.
Veel personages vond ik ontzettend irritant (de dorpelingen) en Gloria Stuart vond ik hier ook niet echt goed. William Harrigan deed het aardig, maar wie toch echt de show stal was Claude Rains met zijn mooie Britse accent en woeste stem.
De film was sfeervol in beeld gebracht en het uiterlijk van de onzichtbare man (bril, doek om het hoofd, hoed, lange jas) vond ik bijzonder sterk. En dan die woede-uitbarstingen geweldig. De effecten vind ik voor die tijd erg indrukwekken, dat moet enorm veel wegpoets en visdraaitjes-werk zijn geweest. De muziek mag er wezen en er zitten een aantal gave shots in.
The Invisible Man is een goede Classic Horror. Er had echter veel meer potentieel in gezeten. Ik had de onzichtbare man graag aan het moorden gezien en dan een detective die hem moet zien te vangen, maar dat was helaas niet het geval. Voor wat het is is de film echter zeker niet slecht, heb me er prima mee vermaakt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
The Beast of Yucca Flats (1961) - FTV - 2 juli 2016 - 4 punten (13 films - 47 punten)
Dit moet zowat de saaiste en slechtste horror sci-fi zijn die ik ooit heb gezien. De film hoort tot geen van beide genres eigenlijk, ik vraag me af of je er wel een genre op kan plakken. Ondanks de korte speelduur van slechts 53 minuten voelt het toch lang aan. Na een belovende hoewel amateuristisch in elkaar gezette intro krijgen we vooral veel beelden van de bergachtige landschappen waarin verschillende personages wat rondlopen terwijl een verteller de karakters introduceert en het vreselijk dunne en saaie verhaal aan elkaar praat. Dialoog is echt wel minimaal en de actie is slaapverwekkend. En hoewel lelijk maakt Tor Johnson als "monster" totaal geen indruk met zijn idiote gebrul. Ik heb toch al wat zwakke films gezien, maar deze spant de kroon.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Dat is inderdaad een van de dieptepunten uit de cinemageschiedenis, alexspyforever. Mocht je je geroepen voelen om iets nog slechters te kijken: Monster A Go-Go is een van de weinige films die nog onder dat niveau duikt.
En John Milton, ik vermoed dat jij Satan Triumphant inderdaad ook wel kan waarderen. Ik zie dat ST je ICM-lijst in ieder geval heeft gehaald, ben benieuwd wat je ervan vindt.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Horror Challenge Watchlist maar weer bijgewerkt met een film van ieder decennium vanaf de jaren 1910's. I really like this game.
Mooi lijstje, heb er een paar 'gepikt' als je het niet erg vind
. Je hebt er veel goede titels op staan en enkele die ik al langer op mijn watch-list heb. De films van Argento zijn echt aanraders. Possession vond ik een erg aparte en indrukwekkende film. Nosferatu van Werner Herzog is ook een onmisbare vampieren-film, wist je dat die deels in Nederland is opgenomen en vrijwel alle extra's Nederlanders zijn?
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
House of Frankenstein (1944) - FTV - 4 punten - 2 juli 2016 (8 films, 41 punten)
http://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/images/house_of_frankenstein_20_63.jpg
Veel bekende horror figuren uit de jaren '20 t/m '40 samen in een film, helaas zorgt een dergelijke mengelmoes ook een beetje voor een mengelmoes van een film.
Ieder figuur heeft namelijk zijn eigen verhaal en zo gaan we een beetje van de hak op de tak en komt niets echt goed over.
Boris Karloff speelt deze keer niet het monster, maar de geschifte dokter Niemann. Helaas een stuk minder gedenkwaardig dan een Colin Clive of een Peter Cushing. Dan vind ik persoonlijk J. Carrol Naish gedenkwaardiger als de hunchback Daniel, al komt zijn verhaal al helemaal ongepast over in deze smelt kroes.
Lon Chaney komt wel weer oprecht getormenteerd over in zijn welbekende rol als de wolf man en hij weet zodoende het niveau van de film nog wat op te krikken. Een verademing na het teleurstellende eerste deel waarin John Carradine een schimp van een Dracula vertolkt. Bela Lugosi moet toch wel een traantje hebben weggepinkt toen hij zag wat Carradine met 'zijn' karakter deed (als hij überhaupt naar andere Dracula vertolkers keek).
Ik vond het al niet helemaal werken in de Abbott & Costello parodie, maar ook hier werkt de mix van verschillende (bekende) horror verhalen in een film niet. Het eind resultaat komt wat rommelig over.
2/5*.
Ik zie dat ik per ongeluk 'The Ghost of Frankenstein' heb overgeslagen. Zo op de eerste indruk wat meer een Frankenstein film dan deze. Ik zal het rijtje morgen dan maar afmaken.