- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Heb hem op DVD, dus die komt vast nog wel aan de beurt deze periode 
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
Jullie gaan rap hier zeg 
Ik wilde eigenlijk deze week wat blu-rays kieken, maar na een blikseminslag krijg ik geen beeld op de grote tv via mijn PS4. Toen dus maar eens gaan kijken wat ik nog gepindakaast had en daar zag ik deze horrofilm nog tussen staan.
El Orfanato (2007) - FTV - 2 punten - 29 juni 2016 (tussenstand totaal: 1 film, 2 punten)
http://www.filmkrant.nl/callback/resizeimg/447/-/siteimages/main/stills/O-R/orfanato.jpg
Ik ben eigenlijk niet zo een horrorfan, juist omdat ik al snel schrik en een angstig gevoel krijg terwijl ik dat niet prettig vind (waarom doe ik ook weer mee aan deze challenge?) Maar hoewel deze film zeker zijn enge momenten kent waarbij ik het wel eens benauwd kreeg, bied de film ook een interessant mystery element waardoor ik toch ook graag bleef doorkijken. Film en acteerwerk is verder ook gewoon goed maar wordt nergens echt bijzonder. De film eindigt nog enigzins verassend maar kende niet echt een grote climax.
Al met al echter wel een goed gemaakte film die het kijken zeker waard is geweest.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
The Quatermass Xperiment (1955) - FTV - 4 punten - 29 juni 2016 ( 6 films - 23 punten)
https://neitshade5.files.wordpress.com/2015/07/questermass-experiment1955.jpg
Blijkbaar moet dit een cultfilm of klassieker zijn, want wat een hoge waarderingen deze film hier krijgt alsook op imdb. Ik vond er eerlijk gezegd niet veel aan. Blijkbaar gebaseerd op een gelijknamige televisieserie. Ik herkende duidelijk een aantal dingen terug die ik beter uitgewerkt vond in het oudere The Thing from Another World. Ook het latere Invasion of the Body Snatchers and Fiend without a Face hebben vergelijkbare elementen, maar vond ik een pak boeiender. Scène met het kleine meisje leek wel een knipoog naar de originele Frankenstein film. Dat vond ik nog wel leuk, maar de rest vond ik oersaai en moeilijk uit te zitten. De hele film vond ik meer een opbouw naar een vervolgfilm, maar die ga ik voorlopig aan mij laten passeren.
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Körkarlen (1921) - FTV- 5 Punten- 29 Juni- Totaal 21 Punten
https://i.ytimg.com/vi/hg7hAwUGQmo/hqdefault.jpg
Een erg intrigerende film. Voor een goede mening, moet ik hem eens herbekijken en bijvoorbeeld een restauratie kopen. Ik heb hem op het internet opgezocht namelijk. Helaas, heb ik ook de film in twee gedeeltes moeten bekijken vanwege tijdgebrek. Daarom ben ik nog vrij onzeker over welk cijfer ik hier aan wil geven, alhoewel een voldoende er dik in zit.
Het idee van een koets met daarin de dood spreekt echt voor je verbeelding en is daarom ook onderwerp van oude Noord-Europese folklore . De manier waarop de dood in deze film afgebeeld is, blijft ook je naspoken. De film is dan ook echt sfeervol en de trucages zijn indrukwekkend.
De onheilwekkende muziek helpt ook daarbij.
Daarbij is de film redelijk goed te volgen qua verhaal ,omdat het vrij narratief is.
De film zou ook Kubrick en Bergman geïnspireerd hebben. Volgens imdb, zou Bergman, deze film jaaarlijks bekeken hebben. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
john mcclane 2 zoals Miszmi al aangaf wil je al je bekeken films op de correcte manier registreren, kijk maar hoe de anderen dit doen. het is ook van belang dat je aangeeft of je een film voor de 1e keer bekijkt of niet. Een 1ste kijkbeurt levert namelijk een extra punt op.
Kan je dus een nieuwe post maken met de registraties van al je bekeken films, reviews hoeven er niet bij te staan, dat heb je heel goed gedaan.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Jigoku (1960) - FTV - 4 punten - 29 juni 2016 (totaal 6 punten)

Leipe shit, ouwe. Deze film stond al een tijdje op mijn watchlist, maar ik keek toch een beetje op tegen zo'n oude Japanner. Deze horrorchallenge is precies het excuus wat ik nodig had om het kijken van een film als dit te prioritiseren, en ik ben dik tevreden met de keuze om Jigoku dan eindelijk toch te kijken.
Jigoku is een redelijk arty film die duidelijk uiteenvalt in twee bedrijven. De eerste helft is misschien wat minder interessant - het is het verhaal van student Shiro en zijn sociale omgeving, die vaak onder invloed van zijn duivelse vriend nogal wat, ehm, ongelukkige keuzes in zijn leven maakt. Bovengenoemde sociale omgeving blijkt ook een verre van brandschoon geweten te hebben. Deze eerste helft is al best goed te bekijken, ondanks het overdreven acteerwerk (met name de onvermijdelijke sterfscenes) en niet zo subtiele verhaal. Maar ook daar al zijn er fraaie scenes en bevat de film genoeg boeiende elementen, zoals de dubbelgangster van Shiro's vriendin, en de duivelse vriend die overal opduikt.
Het eerste deel was dus wel aardig, het tweede bedrijf was geweldig. Echt een verhaal wordt er daar niet meer verteld, maar het is meer een aaneenschakeling van slechts licht gerelateerde, vervreemdende beelden van het lijden in de hel. Het deed me om vanzelfsprekende redenen denken aan Dante's inferno gedurende een bad trip. Fantastisch gefilmd ook, al zijn er af en toe wat gedateerde effecten; ik was met name onder de indruk van de rivier vlak voor de hel. Hoewel het weliswaar een horrorfilm is, en het voor een film uit 1960 wellicht behoorlijk bloederig was, zou ik deze film niet aanraden als je op zoek bent naar een goeie portie gore of rechttoe rechtaan slachtpartijen. Maar de moeite waard is Jigoku absoluut - 4.5*.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes

Jigoku no Keibiin (1992) - FTV - 3 punten - (29-06-2016)
Mijn eerste Kurosawa (Kiyoshi). Beetje aparte keuze als eerste film, aangezien het verre van zijn bekendste (en waarschijnlijk beste) werk is. Toch begin ik liever bij het begin en is deze, samen met Sûîto Homu (1989) , als eerste aan de beurt. Guard from the Underground is een eigenaardige horrorfilm, die het merendeel van de tijd meer bezig is met de eigenaardige setting (een blijkbaar niet echt bestaand departement binnen een bedrijf dat zich richt op de in en- verkoop van kunst) waarbij humor en social commentary de orde van de dag zijn in Kurosawa's agenda.
Richting het einde ontpopt het zich meer richting een slasher. Ik las ergens dat dit een hommage kon/moest zijn aan de Amerikaanse slasher, maar gezien de stijl van de film en het tempo waarmee de killer onthult wordt, voel ik meer connectie met Europese slashers en Giallo titels van de grootmeesters. Knap is het dan hoe Kurosawa het geheel nog eigen weet te maken en met een aantal creatieve kills (de locker scene!) de boel behoorlijk clean houdt. Het gevoel dat echter overheerst is dat deze film waarschijnlijk op geen waardering hoeft te rekenen van slasher fans. De nuance verschillen zorgen ervoor dat de kijker die snakt naar bloed en achtervolgingen met een scherp bewapende killer niet op hun wenken worden bedient, integendeel..
Goedkoop, traag en weinig spectaculair.. en toch hangt er een bijzonder intrigerende vibe over het geheel. Het is een puzzel om te ontdekken wat Kurosawa er nou echt mee wilt bereiken. Het is vooral een teken van ruw talent.

All Hallows' Eve 2 (2015) - FTV - 2 punten - (29-06-2016)
Eerste filmpje is meteen de beste. Vond de eerste All Hallow's Eve ook niet om over naar huis te schrijven, maar die eindigde nog met een fijn throwback filmpje en een clown die qua looks nog genietbaar was. Hier kan ik de meningen wel wat meer delen. Algemene niveau is niet hoog genoeg, zeker tegenwoordig zijn er tal van anthologies die over de gehele speelduur hoge kwaliteit weten te waarborgen. Het zijn dan ook geen regisseurs om wild van te worden. Merendeel is onbekend (amateur) en de rest ben ik alleen van naam bekend. Jesse Baget heb ik dan weer wel ervaring mee ( El Mascarado Massacre (2006) 2,5*) al was dat ook niet hoopgevend. Al met al niet verschrikkelijk, maar de concurrentie is moordend en dan hoef je hier absoluut geen genoegen mee te nemen.

Demonoid, Messenger of Death (1981) - FTV - 3 punten - (29-06-2016)
Epische titel! Dekt niet echt de lading van de film, maar in combinatie met de poster begint het bij de horrorliefhebbers wel meteen te kriebelen. Grappige Amerikaans/Mexicaanse productie over een demonische/bezeten hand. Niet heel vernieuwend, maar wel een grappig totaal concept van Zacarias die er zelf mee op de proppen kwam. Meest opvallende is de soundtrack. Heel erg bombastisch, maar op een goede manier. Grappig hoe dat tegenwoordig ook nog wordt gedaan. Soortgelijke stijl is te vinden in The VVitch: A New-England Folktale (2015) . Alhoewel dit natuurlijk een héééél ander werkje is. Super cheesy, met de usual B-film fratsen. Random auto-achtervolgingen, idiote dialogen.. maar met veel enthousiasme gemaakt en zeer charmante effecten.

Freaks (1932) - FTV - 5 punten - (29-06-2016)
Het controversiële karakter van de film is exclusief de reden dat deze uberhaupt ooit op mijn watchlist is verschenen. Blijkt achteraf één van de leukere 30's "horror"werkjes te zijn. Harry en Daisy Earles spelen levendige en vlotte karakters die, ondanks de simpele doch overaanwezige kritische noten van de film, hun eigen weg vinden richting de kijker. Het einde is iconisch. Freaks heeft wat dat betreft alles wat Browning's Dracula ontbeerde (qua tempo vooral), maar deze mist dan weer die zware gotische sfeer. Ach, can't have it all. Blijkbaar.

Dracula (1931) - FTV - 5 punten - (29-06-2016)
Vond vooral Dwight Frye erg leuk. Viel me ook al positief op in de Frankenstein films van Whale. Terwijl de meeste typetjes erg irritant zijn in de Universal films, vind ik hem perfect in z'n rol. Dracula moet het daarnaast hebben van z'n fantastische gotische sets. Sfeervol is een understatement! Qua verhaal loopt het niet helemaal lekker, vind de film té stil en horkerig om echt lekker te lopen (dat vond ik bij Frankenstein beter, ondanks de vele fade-outs).

Kristen (2015) - FTV - 2 punten - (29-06-2016)
Uhm, ja.. Goed! Het is gewoon goed?! Toch wel apart. Kristen lijkt lange tijd een film die niets nieuws durft te proberen, maar vind de film vanaf de tweede helft toch wel enigszins gewaagd. Blij dat er in ieder geval nog zo'n echt genrewerkje doorheen komt in ons droevig beperkte filmlandschap. Had prima een bredere bioscooprelease aangekund. Word to mouth lijkt z'n werk nu al te doen.
Eerste kwartier is top. Deed me denken aan (en vrezen voor) The Strangers (2008) , waar de protagoniste zich settelt in een vertrouwde omgeving en vervolgens lastig wordt gevallen. Met name qua belichting voelt het even benauwend aan. De achterliggende gedachte is waar Weistra punten probeert te scoren. Was helaas al tijdens de eerste act duidelijk, maar veel aan kracht verliest het niet. Hij durft het namelijk aan om op de grens van realiteit en droom te spelen binnen een subgenre dat zich normaal gesproken erg traditioneel aan de regeltjes houdt.
Daarin weet Schreurs zich niet altijd even goed te redden, maar over het algemeen voelt dat vooral als iets dat ons als Nederlanders meer opvalt. Alsmede de stem aan de telefoon, die zo pathetisch klinkt dat het lachwekkend wordt. Toch ''dwing'' ik mezelf om het vanaf de zonnige kant te bekijken. Dappere poging, boeiend van begin tot einde en visueel kan het zich voor het grootste gedeelte wel redden binnen de meeste hedendaagse Euro-horror. Chapeau!
29 + 20 = 49 punten totaal.
Na Kirsten nog met m'n vriendin aan House of Wax (1953) begonnen, maar werd een beetje too much
Morgen verder (beviel goed).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
John Milton blij dat je Orlacs Hands zo een goeie vond. Hoewel beduidend minder horror dan een Nosferatu vind ik het verhalend en op vlak van expressie een pak sterker. Vooral de ontknoping van het mysterie vind ik briljant (hetzelfde trouwens voor de twist in Caligari). Het is natuurlijk een erg trage film, maar als je al wat langere silents hebt doorzwommen zoals Metropolis valt dat goed mee. Mad Love is ook wel leuk maar vind het nogal bleek in vergelijking met de originele silent.
Er zijn nog een aantal silent horrors waar ik nog geen reactie van jou zag en zeker de moeite zijn:
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920)
The Man Who Laughs (1928) (ga ik binnenkort opnieuw bekijken voor de challenge)
The Phantom of the Opera (1925) qua setting de beste silent naar mijn mening samen met Hunchback of Notre Dame (1923)
Van White Zombie was ik niet wild, had vooral met het erg zwakke verhaal te maken. Maar Lugosi was geknipt voor die rol met die priemende ogen van hem. Dat maakte hem toch de moeite waard om die eens gezien te hebben.
Er zijn nog zo een aantal zombiefilms die terug gaan naar de voodoo roots:
Vooral de 2de vond ik onderhoudend, de 1e vrij saai
En als je nog een goede korte zoekt die nogal wat ophef maakte:
Leuke review van Freaks trouwens van jeroentjuhhhhh 
Een film die op het einde na geen trucage gebruikt, what you see is what you get
Beste horror uit de jaren 30 vind ik.
joolstein
-
- 10831 messages
- 8917 votes
Salem's Lot (1979) - RW - 2 punten - 29 juni 2016 (13 films -37 pnt.)
https://lecturadeverano.files.wordpress.com/2014/03/salems-lot-002.jpg
Review: Degelijke verfilming van een Stephan King boek door Tobe Hooper de maker van:
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Nu is dit meer een telefilm of miniserie aangezien de uncut versie rond de drie uur duurt. (deze ook gekeken). Het was voor mij denk ik 20 jaar geleden dat ik deze film voor het laatst had gezien, en ik moet zeggen het is nog steeds een prima film! Na ongeveer 2 uur komt dan plotseling de vampier in beeld, deze is redelijk indrukwekkend. Maar wat ik toen al vond en nu nog steeds was het slechte eind, wat een slecht in beeld gebrachte special effect was/is dat.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
The Earth Dies Screaming (1965) - FTV - 4 punten - 30 juni 2016 - (3 films, 10 punten)

Ik wist van tevoren dat dit een B-film zou zijn, en het viel me niet tegen. In z'n categorie is het zeker niet slecht - weliswaar een standaard soort verhaaltje, maar technisch capabeler gemaakt dan veel van z'n soortgenoten. Al betekent dat bij een B-film niet per se dat ie er leuker van wordt. Toch is dit verder best weg te kijken, krijgt het in de loop van de film wel een leuk sfeertje, en wat een ontzettend gave titel. 2.5*
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Green Room (2015) - FTV - 2 punten - 30 juni 2016
https://i.ytimg.com/vi/84c-48LMMDw/maxresdefault.jpg
Review: Wederom een beetje zozo, mijn tweede Saulnier. De claustrofobische eerste helft viel best te pruimen, maar de film verzand daarna in een nogal flauw kat-en-muis spelletje. Hier en daar een onsje gorigheid, al vond ik het allemaal lang niet zo intens en hard als menigeen doet geloven. Audiovisueel weinig bravoure, ook de acteurs waren zelden echt overtuigend. Enkel Stewart zet een sterke rol neer, al kwam zijn personage zelf er helaas bekaaid vanaf. Ach, 't was redelijk amusant, sporadisch een momentje waar ik wat opveerde, maar geen film lang zal blijven hangen. Ontstijgt het niveau van de gemiddelde vrijdagavondthriller niet enórm moet ik zeggen. Kleine 2,5*.
joolstein
-
- 10831 messages
- 8917 votes
The Old Dark House (1932) ) - FTV - 5 punten - 30 juni 2016 (14 films -42 pnt.)

Review: Een interessante horrorklucht van James Whale. Zeer knap gemaakt en anno 2016 werkt de spanning nog steeds. Dit komt vooral door het oude donkere huis en zijn mysterieuze bewoners, de razende storm buiten en het minimale licht van wat kaarsen en een open haard. Deze setting zorgt voor een ijzersterke sfeer. Het typetje van de zus zorgt voor de nodige humor en Boris Karloffs als de butler is redelijk creepy.
joolstein
-
- 10831 messages
- 8917 votes
Blood Feast (1963) - FTV - 4 punten - 30 juni 2016 (15 films -46 pnt.)

Review: Weet niet of het ook echt zo is maar dit schijnt de eerste Horrorfilm te zijn met ‘splatter.’ En…..Wahahahaha,het is zoooo slecht dat het gewoon grappig en leuk is! Het acteerwerk is ronduit slecht het deed me erg denken aan van die in elkaar gezette scene`s voor een reclamespot. De soundtrack is irritant en super fout Maar voor een film uit 1963 zijn sommige kills wel echte kunstwerkjes. Het is eigenlijk een must see, niet omdat het goed is maar omdat het juist zo superslecht is!
joolstein
-
- 10831 messages
- 8917 votes
Dellamorte Dellamore ~ Cemetery Man (1994) - FTV - 3 punten - 30 juni 2016 (15 films -49 pnt.)
Review: Fantastische film! Een mix van droge humor en horror. De dode komen volgens het verhaal naar zeven dagen weer terug en Dellamorte is degene die ze weer terug moet sturen. Everett is hierin bijzonder goed gecast. Kortom het is een surrealistische horror met een behoorlijke dosis zwarte komedie waarvan ik heb gesmuld, zo vlak voordat ik mijn bed in ga duiken.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
12. The Brain Eaters (1958) - FTW - 4 punten - 30 juni 2016 (12 films, 51 punten)
Senator Walter K. Powers: I'm here, and I want action!
In de met communist paranoia doordrenkte McCarthy jaren zijn talloze films gemaakt over een dergelijke dreiging van invasie, soms letterlijk en soms met een sciencefiction metafoor. The Brain Eaters is er een van die laatste leest, al valt hij formeel nét buiten de jaren van McCarthyism. Helaas voorkomt de knulligheid en de niet werkende voice-over dat het meer wordt dan een curiositeit. Net als bij Cormans Attack of the Crab Monsters (1957) is het script niet zo geweldig, en voelt ook hier het einde afgeraffeld. Uiteindelijk heb ik meer van de poster genoten dan van de daadwerkelijke film zelf. Dan was Fiend without a Face (1958) van hetzelfde jaar vermakelijker!
2*
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Leuk initiatief en topic, enkel een beetje jammer om te zien dat niet alle reviews/meningen tot bij de films zelf raken. Allicht handig om ze zowel hier als bij de film zelf te plaatsen, aangezien binnen een jaar niemand dit topic ooit nog opendoet en zo interessante meningen verloren gaan.
morpheus2000
-
- 599 messages
- 10387 votes
3. We Are Still Here (2015) - FTV - 29 juni 2016 - 2 punten (Totaal: 7 punten)

Aardige Spookhuisfilm, die door zijn korte duur en omdat vanaf halverwege het nodige bloedverlies optreedt, goed wegkijkt. Een wat ouder stel gaat vanwege het verlies van hun zoon verhuizen naar 1 of ander huis in the middle of nowhere. En in het huis zitten een 3-tal geesten die om de 30 jaar, een soort van, wakker worden. Gelukkig laat het ouder stel nog 2 stelletjes bij hun in huis en hebben we nog de dorpelingen, die toch wel iets meer weten vanuit het verleden. Een hoofdje wordt weggeschoten, een hoofdje wordt ingedrukt en er worden messen gebruikt wat ook wat bloedspetters geeft. Ik heb me vermaakt en vrouwlief zat halverwege in haar boek weggedoken en is op een gegeven moment maar naar bed gegaan..... 3*
Vandaag een dag vrij en ze voorspellen regen. Goh, wat vervelend......
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Leuk initiatief en topic, enkel een beetje jammer om te zien dat niet alle reviews/meningen tot bij de films zelf raken. Allicht handig om ze zowel hier als bij de film zelf te plaatsen, aangezien binnen een jaar niemand dit topic ooit nog opendoet en zo interessante meningen verloren gaan.
Ik heb geprobeerd mijn verhaaltjes wel steeds óók bij de film zelf te plaatsen, maar het kan zijn dat er eentje tussendoor is geschoten!
Bas I.
-
- 461 messages
- 4 votes
Black Christmas (1974) - FTV - 3 punten - 30 juni 2016 (tussenstand: 3 films, 11 punten)
Het kijken van deze vroege slasher film heb ik jaren lang voor me uit geschoven. De vergelijking met Halloween (1978) wordt (terecht) vaak getrokken en ik heb lang in de ontkenning gezeten of er ooit wel een film zou kunnen tippen aan de eerder genoemde. Vandaag dus eindelijk wel gaan zitten voor Black Christmas (1974). En wat een film! Een huis vol met vrouwen wordt geterroriseerd door een engerd die via de telefoon erg vreemde berichten over brengt. Het werkt verrassend goed. De film heeft vooral door zijn keuze voor erg vanille personages de tand des tijds goed doorstaan. Het geheel werkt wat mij betreft juist zo goed omdat er veel buiten beeld gebeurt. De soundtrack bestaat uit vreemde geluiden en draagt bij aan de spannende sfeer. Het hoge niveau van realisme (zeker vergeleken met veel latere slashers) maakt dit een zeer interessante zit. Prachtig staaltje horror en deze komt op de kalender om nog eens te kijken rond de kerstdagen. Eindoordeel: 4.0*
Shout out naar baspls
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Beste horror uit de jaren 30 vind ik.

En het lijkt me inderdaad een goed idee om men hier nogmaals aan te sporen om het óók bij de film te zetten, gaat anders allemaal verloren! Doodzonde..
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes

En het lijkt me inderdaad een goed idee om men hier nogmaals aan te sporen om het óók bij de film te zetten, gaat anders allemaal verloren! Doodzonde..
Werd ook al aangehaald door Metalfist voor de challenge begon en ik heb het ook al gevraagd om dit te doen met een aantal voorbeelden (permalink of copy paste).
We kunnen niemand dwingen, maar bij deze nogmaals een oproep als je hier een review plaatst deze ook te plaatsen bij de betreffende film. Het kopiëren van de tekst is maar een kleine moeite.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
08. Pontypool (2008) FTV 2 punten (totaal 26 punten)

Kijk hier kan ik nou vrolijk van worden. Origineel en vol suspense. Al begrijp ik nog steeds niet echt wat er in werkelijkheid aan de hand was, ik bleef op het puntje van mijn stoel bivakkeren. Ik neig naar een 4* maar blijf onder voorbehoud op de 3,5* steken omdat ik niet zeker ben of ik aftrek wil geven voor het niet verder uitspitten van het "virus".
09. The Burrowers (2008) FTV 2 punten (totaal 28 punten)

Nee, dit is dan weer een enorme misser. Niet voldoende uitgewerkt en, ondanks de speelduur van amper 90 minuten, veel te langdradig. Misschien wel een aardig idee maar het werkte voor mij totaal niet. 1,5*
10. Schloß Vogeloed (1921) FTV 5 punten (totaal 33 punten)

F.W. Murnau voordat hij aan Nosferatu, eine Symphonie des Grauens begon. De horror is hier ver te zoeken, eigenlijk blijft het bij een droom sequentie.Nou vooruit, er is een moordenaar in het huis en je weet als kijker niet wie. Neemt niet weg dat er genoeg te zien is voor filmliefhebbers, al is het maar omdat een Murnau is. Laat ik er een laffe 3* van maken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Vandaag zin in een aantal re-watches van ouwe sci-fi horror
The Wasp Woman (1959) - RW - 30 juni 2016 - 3 punten (7 films - 26 punten)
http://movie-poster-universe.com/img/posters/wasp-woman_59_hs_a.jpg
Meer een drama met enkele sci-fi elementen. Op de horror is het bijna een uur wachten. De film is geen hoogvlieger maar verveelt nooit. Neen, de wasp woman ziet er niet uit zoals op de poster maar vond het naar jaren 50 normen wel overtuigend gedaan.
Bedankt trouwens Woland de film Earth Dies Screaming heb ik ook alvast op mijn kijklijst gezet
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3814 votes
Het moet bijna tien jaar geleden zijn dat ik deze kocht op dvd, ooit eens aangezet en besloten hem te bewaren voor een beter moment. Film nummer 2 nu dus geworden in de challenge,
Audition 1999 - FTV - 3 punten - 30 juni 2016 (totaal 6 punten)
http://2.bp.blogspot.com/-Wfg9yTpjWIY/Uc-QIGXmBXI/AAAAAAAAA-c/CqUBjP9WlXk/s1024/Image47.2.jpg
Eerste helft vrij luchtig en het is leuk om Aoyama (rechts) te zien meegaan in het snode plan van zijn maat. De zoektocht en de audities zijn interessant genoeg om aandachtig naar te blijven kijken. Vind toch wel dat de eerste helft iets korter had mogen zijn, in zijn totaliteit vind ik de film toch zeker wat aan de lange kant. Het horrorgedeelte kort maar krachtig, naargeestig sfeertje. Vond de keuze voor het gebruik van flashbacks, dromen en hallucinaties de film en het verhaal niet ten goede komen, de impact van sommige scenes ging hierdoor een beetje verloren en ook niet alles was mij duidelijk uiteindelijk. Asami wordt goed gespeeld en haar personage brengt de film vooral aan het einde zeker wat extra's, de rest van de cast ook prima trouwens. Mijn vierde Miike, geen fan maar interessant genoeg om er nog een aantal te proberen.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
The Black Cat (1934) - FTV - 5 punten - 30 juni 2016 (Totaal: 5 films, 25 punten)
http://pre-code.com/wp-content/uploads/2013/05/black_cat_1934_poster.preview.jpg
Review
Wederom een Universal horror die (zeer los) gebaseerd is op een werk van E.A. Poe. Origineel om er een geheel eigen draai aan te geven, maar helaas pakt dit bij deze film niet helemaal lekker uit.
Ondanks dat ik het gegeven rondom het schaakspel sterk gevonden vind, komt het angstaanjagende aspect ervan niet echt naar voren.
Boris Karloff weet hier en daar dan nog wel wat te imponeren, maar word wat belemmerd door de traagheid van het verhaal. Mede hierdoor komt het getormenteerde karakter van Lugosi hier en daar ook niet helemaal tot zijn recht.
Karloff en Lugosi zorgen weer voor de meest memorabele personages, maar ik moet zeggen dat deze keer het jonge echtpaar ook nog wel redelijk overkwam.
Toch heeft de film te weinig te bieden om de hele speelduur boeiend te blijven.
Wat mij betreft een film waarbij ik het gevoel heb dat er meer in had kunnen zitten.
2,5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
The She-Creature (1956) - RW - 30 juni 2016 - 3 punten (8 films - 29 punten)
http://150597036.r.cdn77.net/wp-content/uploads/2015/09/she_creature_poster_02.jpg
2de keer dat ik deze zie en ik vond hem bij een herkijkbeurt nog beter. De film is heel sfeervol. Het monster komt niet zo veel in beeld maar dat vond ik niet nodig om dreigend over te komen. Ik vond het monster en de film in elk geval een pak beter beter dan de Creature from the Black Lagoon dat buiten wat mooie onderwaterscènes weinig om het lijf had. De She-Creature had heel wat meer te bieden: mysterieuze moorden, mooi uitgewerkte hypnose-sessies (ook visueel) waarbij het thema reïncarnatie centraal staat en conflict tussen de hypnotiseur en zijn mooie subject. Het verhaal is simpel, karakterontwikkeling niet erg diep maar voldoende om met hen mee te leven.
Richard_Voorhees goede review van The Black Cat, ben ik toch blij dat ik niet de enige ben die niet snap waarom anderen er zo een meesterwerk van maken en de beste zou zijn met Lugosi en Karlof in de hoofrollen. Hier had idd meer ingezeten. Misschien hadden ze het moeten aanpakken zoals bij The Raven.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Ik hoor idd bij het andere kamp. Van Black Cat meer genoten dan van The Raven. Kan met stemming te maken hebben gehad natuurlijk, ik zou ze beiden moeten herzien om te kijken of het stand houdt. Echt goed beargumenteren waarom ik dat vond heb ik niet gedaan vorig jaar.
Geweldige poster en titel trouwen, The She-Creature...! Maar daar valt me hoe dan ook op bij veel van de posters, echt super.
morpheus2000
-
- 599 messages
- 10387 votes
4. The Grudge 3 (2009) - FTV - 30 juni 2016 - 2 punten (totaal: 9 punten)

Waar de eerste Grudge me nu de stuipen op het lijf wist te jagen, was het tweede deel compleet bagger en dit derde deel doet niet veel onder voor het 2de deel. Waar langharige niet-goed-gezinde Aziatische kinderen me erg snel de kriebels weten te geven, had ik bij dit derde deel zoiets van: "Ach ja, daar heb je er weer 1". Er werd nog even een soort van zaagmes door iemands keel gestoken en er is een open eind van jewelste. Wel (iets) beter dan deel 2, maar hopelijk komt er niemand op het idee om nog een deel 4 te maken. 2*
5. La Notte Dei Diavoli (1972) - FTV - 3 punten (totaal: 12 punten)

En dan totaal wat anders. Een man wordt in het ziekenhuis opgenomen en krijgt bezoek van een beeldschone dame, waardoor hij volledig uit zijn dak gaat. Komt hierdoor in een dwangbuis te liggen en ondertussen zien we door flashbacks wat er daadwerkelijk is gebeurd. Een familie ergens volledig afgezonderd in een bos en deze familie wordt 's nachts lastig gevallen door een heks/vampier. En bij deze familie komt onze hoofdpersoon terecht.
Volkomen voor de sfeer is deze film al genietbaar. 3,5 *
6. À l'Intérieur (2007) - FTV - 2 punten (totaal: 14 punten)

En net afgesloten met dit bloedbad. Hier werd dus letterlijk niet gekeken op een litertje bloed meer of minder. Wat kapot kan in een menselijk lichaam, dat werd in deze film ook kapot gemaakt. Er zijn een 2-tal dingen waar ik erg slecht tegen kan in een film, dat is als er een mes over een pols gaat of als er "rare" dingen gebeuren in een halsholte. Nou, ik heb gelukkig weer een keer mijn hoofd kunnen afwenden toen het hoofdpersonage met een breinaald erg vervelende dingen deed bij haar eigen hals. Walgelijk! De Keizersnede die werd uitgevoerd op de trap was ook erg leuk gevonden.....3,5 *
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Werewolf of London (1935) - FTV - 5 punten - 30 juni 2016 (Totaal: 6 films, 30 punten)
http://hollywoodmetal.com/wp-content/uploads/2014/09/WerewolfOfLondon1935_03_preview.jpg
Review
Een aantal jaren voor het veel bekendere The Wolf Man kwam Universal Pictures met 'Werewolf of London'. Een film die ik persoonlijk minstens even sterk vind dan diens opvolger.
Henry Hull speelt op overtuigende wijze de getormenteerde dokter die beseft dat hij bij iedere volle maan in een weerwolf veranderd en 'moet' doden.
Het dramatische aspect hiervan komt ook wel goed over, daar zijn relatie met zijn vrouw (gespeeld door Valerie Hobson) wel natuurlijk overkomt (voor een relatie uit die tijdsperiode althans).
Ik vind het ook wel tof dat ze dit in deze film net iets anders aanpakken door een gegeven ervan te maken dat hij vanuit zijn instinct iemand zal doden die hem dierbaar is. Voor zover ik me kan herinneren was het bij de andere prenten vaak toch nog per ongeluk, ook al moet bij praktisch iedere andere bekende weerwolf film de vrouw of vriendin de slachtofferrol op zich nemen.
Verder is de humor in deze film ook wel raak. Vooral de scenes met de twee oude kamer verhuursters vond ik best grappig.
Wat mij betreft minstens net zo'n klassieker als The Wolf Man en ik kan deze dan ook aanraden voor de liefhebbers van de klassieke Universal monster films.
3,5*
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
Wil je wel in je reviews wat denken om de spoilers morpheus2000? Het toeval wil dat ik 2/3 films heb gezien en ik er niet zoveel last van had, maar het kan storend zijn voor anderen.