- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
53. Angst (1983) - FTV - 22 augustus - 3 punten (53 films - 188 punten)
http://www.fangoria.com/new/wp-content/uploads/2015/05/ANGSTCULTEPICSNEWS.jpg
Angst is een erg aparte en vrij obscure Oosterijkse film. Het is een van de favoriete films van Gaspar Noè, regisseur van Irréversible en Enter the Void, die claimt de film meer dan 40 keer te hebben gezien.
Gebaseerd op de Werner Kniesek, een echte seriemoordenaar. Een man die zijn moeder heeft vermoord komt na 10 jaar vrij uit de gevangenis en breekt in bij een afgelegen huis. Dan komen de bewoners thuis...
Het is eigenlijk een soort Home Invasion, maar dan vanuit het oogpunt van de moordenaar en niet van de slachtoffers. De monologen van de moordenaar, die een soort logica achter de gekte moeten geven, vond ik wel indrukwekkend. Erwin Leder speelt de rol van Psychopaat vol overtuiging en lijkt door zijn onvoorspelbare doen echt gestoord. Ik vond het ook een verademing dat tijdens de moorden niet van die ergerlijke Hollywood-kreten te horen waren, maar de slachtoffers relatief stil blijven.
Naast dat de film een portret is van een gestoorde moordenaar is het ook cinematografisch een interessante film. Het openingsshot is meteen erg indrukwekkend als de camera vanaf het dak van een oude gevangenis helemaal naar beneden gaat. De vele tracking-shots en instabiele bewegingen doen de film heel modern overkomen. Een aantal shot leken haast wel met een steadycam opgenomen, echt geen flauw idee hoe het überhaupt mogelijk was om toendertijd zo te filmen. Op totaal overbodige momenten wordt een grote kraan gebruikt om alles van boven te filmen, erg indrukwekkend. Daarnaast zitten er ook een aantal erg mooi geschoten close-ups in.
Qua gore zal de film sommigen mischien een beetje teleurstellen, want er is eigenlijk maar één moord waar bloed aan te pas komt, maar die is dan ook meteen erg bloederig. Voor de film is varkensbloed gebruikt om het realistischer te doen overkomen. De gore is vrij indrukwekkend, al was het een beetje onduidelijk in beeld gebracht.
De muziek van de Duitse elektronische musicus Klaus Schulze - bekend van de band Tangerine Dream, die enkele fenomenale soundtracks heeft verzorgt - was erg sterk en voegde nog wat originaliteit toe aan het geheel. Het soundtrack-album schijnt haast nog bekender te zijn dan de film zelf.
Angst lijkt mischien op een exploitatie-werkje, maar door de overbodige manier van filmen, de monologen en dingen zoals de teckel (die ook totaal overbodig lange tijd in beeld is) wordt toch echt duidelijk dat het hier gaat om een stukje Art Cinema. Door de controverse rond de film heeft regisseur Gerald Kargl nooit meer een film kunnen maken, jammer wat dit was een veelbelovend debuut. Erg aparte film, die het vooral door de invalshoek, de cinematografie en soundtrack de moeite waard is.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
54. Il Cartaio (2004) - FTV - 22 augustus - 2 punten (54 films - 190 punten)

Dario Argento's filmografie aan het afwerken en nu is het einde al bijna inzicht. Waar Sleepless nog een heerlijke ouderwetsige Giallo was is Argento hier toch echt overgegaan op een moderne standaard Thriller.
De film was oorspronkelijk bedoeld als vervolg op The Stendhal Syndrome. Toevallig dat ik beide films vind aanvoelen als een boekverfilming en niet als iets dat Argento zelf zou bedenken. Een moordenaar ontvoerd Engelse toeristes in Rome en daagt de politie uit om een spel videopoker met hem te spelen. Als de politie wint laat hij zijn slachtoffers leven, als ze verliezen vermoord hij ze. Politieagente Anna Mari probeert samen met de Britse agent John Brennan om de moordenaar te stoppen.
Het acteerwerk vond ik al niet heel indrukwekkend en werd nog minder door die ergerlijke dubbing. Ik weet niet hoe Engelstalige nasynchronisatie in zijn werk gaat, maar dat zijn echt een stelletje amateurs. Ze zoeken niet eens een stem die past bij het uiterlijk van de acteur, iets waar Nederlandse nasynchronisatie wel erg goed in is. Gelukkig is Liam Cunningham (Game of Thrones, First Knight) er nog, als enige niet gedubde acteur. Hij zette wel een goede rol neer als politieagent, maar was verder ook niet erg bijzonder.
De achterhaalde computers en technologie waren wel grappig. Het videopokerspel is waarschijnlijk een effect en geen echt spel, anders zou het wel zwaar zijn geweest voor de computers van toen.
Omdat Sleepless (een film die Argento's stijl nog vollop heeft) niet zo succesvol was als dat Argento voor zijn terugkeer naar het Giallo genre had gehoopt, koos hij ervoor om dit een een modernere thriller te maken. Geen visueel spektakel dus en een vrij standaard plot dat net zo goed uit Hollywood had kunnen komen. Wel zaten er enkele (overbodige) close-ups in waaraan je Argento's hand nog een beetje kunt herkennen en de moordenaar had nog steeds zwarte handschoenen.
Ook Claudio Simonetti gaat op de moderne toer en zet een typische melenial beat met abstracte computer-synths neer als soundtrack. Mist totaal de stijl die hem vanaf de jaren 70 tot aan Sleepless heeft gekenmerkt. Opzich vond ik het wel geinig, maar toch zonde.
Het is een Argento film, maar er zit eigenlijk nauwelijks gore in. De Webcam-moorden zijn volledig bloedeloos. Wel zijn de lijken dan weer erg mooi gemaakt, maar toch jammer van het gebrek aan gore.
Al met al voelt The Card Player aan als een aflevering van een Politieserie, en is ook net zo vermakelijk. Niet heel goed, maar ook niet heel slecht. Het plot was wel aardig, al was het wel vrij voorspelbaar aan het einde en de film is toch bijzonder degelijk geschoten. Standaard thriller.
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3802 votes
73. Black Sheep 2006 - FTV - 2 punten - 21 augustus 2016 (totaal 212 punten)
http://1.bp.blogspot.com/-l9NItgQuDnA/T1djXG_twoI/AAAAAAAAAyc/sYVZHiWVaL0/s1600/BlackSheepThumb.jpg
Met de visuele humor zit het wel goed, de gesproken humor en de poep en plas grappen zijn wat minder leuk. Daarbij zijn ook de visuele aspecten zoals gore, make-up en kostuum prima in orde en mede daarom krijgt de film van mij geen dikke onvoldoende. Ook is het allemaal niet slecht in beeld gebracht en is het landschap natuurlijk erg aantrekkelijk. Duurt gelukkig niet langer dan 90 minuten en is daardoor aardig weg te kijken. De personages zijn lekker flauw, dat grietje is wel schattig, niet slecht niet goed, maar toch wel slecht natuurlijk, killer sheep!
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Ik had toch echt de hoop dat dit nog wel vermakelijk zou zijn, maar helaas. En tijd genoeg om me weer bij te halen, ben komend lang weekend sowieso bijna filmloos. 
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3802 votes
74. Q 1982 - FTV - 3 punten - 22 augustus 2016 (totaal 215 punten)
http://www.liketotally80s.com/wp-content/uploads/2014/07/q-the-winged-serpent-monster.jpg
Deze film heeft heel wat meer te bieden dan alleen een monster en wat gore. Het is wat misdaad, een detective, wat actie, een komedie, echt van alles wat. Het bevat prachtige beelden van New York, goed camerawerk, veel kleur, goede soundtrack (jazzy), lekker geschreven dialogen en een geweldige performance van Michael Moriarty. Zijn personage is lekker raar en zorgt voor veel vermaak, de andere acteurs en personages stellen ook niet teleur, zo zien we David Carradine en Richard Roundtree als de twee agenten en Candy Clark als vriendinnetje. Ben echt positief verrast en de film bevat een paar geniale scènes, een film die ik nooit zal vergeten. En wat een poster, één van de indrukwekkendste die ik ooit heb gezien.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
74. Q 1982 - FTV - 3 punten - 22 augustus 2016 (totaal 2015 punten)
Dat zijn opeens wel heel veel punten 
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#54 Fan Mai (2010) 3* - FTV - 2 punten - 23 augustus 2016 - Totaal 191+2= 193 punten
https://fetch.fm/media/titles/screengrabs/2012/12/14/DSC_0899.JPG
Het eerste deel Fan Kao was een redelijke film, en dit tweede deel weet eveneens niet meer dan redelijk te worden. Een uitvoering die deels op zijn voorganger lijkt. Een film met een behoorlijk aantal geestenverschijningen en een prachtige setting, waarbij de spanning helaas tegenvalt. De special effects zijn goed, met bijvoorbeeld de scene met het glas en de hand, maar ook dat de hoofdrolspeelster in het water wordt getrokken terwijl ze op het droge stond. De film kent nog een verrassing aan het einde, maar de weg daar naartoe kent eigenlijk weinig hoogtepunten of scenes die met kop en schouders er bovenuit steken. Toch is de film onderhoudend genoeg en betreft het een korte speelduur waardoor deze film goed te doen is. Het vermaakt op zich redelijk, maar meer ook niet.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
The Darkness (2016) - FTV - 2 punten - 22/23 augustus (82 films, 286 punten)
http://static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/the-darkness-2016/homepage_The-Darkness-2016-2.jpg
Weinig verrassend dat dit een Jason Blum (o.a. Insidious, Paranormal Activity en Sinister) productie is.
David Mazouz speelt een autistisch (excuus om het personage lekker vlak te maken) jongetje die tijdens een gezinsvakantie in de Grand Canyon in een grot met een aantal aparte stenen valt. Uiteraard voelt hij zich hier direct door aangetrokken en besluit hij ze mee te nemen.
Al snel beginnen de andere gezinsleden ook te merken dat er iets niet pluis is: onverklaarbare handafdrukken, deuren die een eigen wil krijgen en andere paranormale gebeurtenissen.
Er blijken vijf eeuwenoude demonen ontketent te zijn die Michael (David Mazouz) wel mee willen nemen naar de onderwereld.
Kevin Bacon restaureerde een aantal jaren terug zijn acteercarrière met The Following, waarin hij het best goed scheen te doen.
In deze film heeft hij echter totaal geen uitstraling. Het is niet moeilijk te raden van welke kant van de familie Michael zijn autisme heeft. Nu ligt dat gedeeltelijk ook wel aan het script, maar ik heb de hele film amper een verandering in zijn gezichtsuitdrukking gezien.
Radha Mitchell speelt dan nog wel aardig de moeder, maar kan helaas de film niet in haar eentje dragen. Het subplot rondom Peter's (Bacon) vreemdgaan komt niet goed over, daar Bacon amper reageert als zij zegt dat ze het hem vergeeft.
Lucy Fry acteert een beetje overdreven puberaal als de dochter des huizes, maar blijkt wel een geschikt slachtoffer te zijn voor een aantal vreemde gebeurtenissen. Wel een knappe dame, maar niet een die een lange, blijvende indruk achter zal laten.
De schrik momenten zijn voorspelbaar en cliché en vaak al eens (beter) gedaan in een van de eerdere Blum producties. De demonen zien er niet angstaanjagend uit en komen niet echt dreigend over. Verder is de toevoeging van het medium + haar assistent (Zuid-Amerikaans natuurlijk, want die zijn immers nog bijgelovig volgens veel Amerikaanse horrors) ook wel heel cliché.
Neem daar nog eens bij dat hier en daar de CGI er gewoonweg lelijk uitziet en we hebben weer te maken met een matig paranormaal/demonen filmpje.
McLean's creature feature Rogue (tevens met Radha Mitchell) blonk ook niet uit in originaliteit, maar vond ik een stuk vermakelijker dan deze film.
Als je (net als mij) die paranormale formule een beetje beu begint te raken, zou ik deze al helemaal ontwijken. Misschien had ik hem beter niet kunnen uitkijken (dutte gisteravond in tijdens het bekijken van deze film, misschien zei dat al genoeg.
).
2*
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3802 votes
Hej, ik heb het aangepast Gang_Star.
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3802 votes
75. The Incredible Shrinking Ma... - FTV - 4 punten - 22 augustus 2016 (totaal 219 punten)
Prettige film, prima gemaakt. Er zijn wat zaken waar ze wat langer over na hadden mogen denken maar het zit aardig in elkaar. De beelden waarin de kleine voorwerpen op grote schaal zijn nagemaakt vond ik het leukste. Ze kregen het bij mij niet voor elkaar om sympathie op te wekken voor de personages. Ook ben ik niet bang voor spinnen dus op dat gebied werkte het voor mij ook niet helemaal. Gewoon vermakelijk, niets meer en niets minder.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Richard_Voorhees je staat volgens mijn berekeningen nu op 286. Night's Watch jij hebt je puntentotaal niet aangepast, je staat op 27 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
The Dentist (1996) - FTV - 23 augustus 2016 - 3 punten (118 films - 396 punten)
http://horror.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/06/the-dentist-bloody-extraction.jpg
Lang geleden in de tijd dat de VHS nog veel in omloop was en de DVD nog weinig frequent was, had ik deze film eens cadeau gedaan aan een vriend. Zelf was ik toen nog niet zo een grote horrorfanaat en liet deze onbekeken tot vandaag. Ik moet zeggen dat deze best OK was met een paar toch vrij grafische scènes. Zeker wat de tandarts zijn laatste slachtoffer aandeed, zag er erg pijnlijk uit. Het heeft wel iets van HG Lewis en een gematigde folterfilm, maar toch een stuk minder boeiend. De tandarts speelde zijn rol wel erg goed, wat een creep zeg! Ook het meisje dat Sarah speelde deed het heel aardig, de rest van de cast was maar flauwtjes.Niet hoogstaand maar wel leuk voor een keertje gezien te hebben. De sequel ga ik evenwel aan me laten passeren.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
The ABCs of Death 2,5 (2016) - FTV - 2 punten - 23 augustus 2016 (83 films, 288 punten)
De meesten van jullie zullen het concept rondom de The ABCs of Death films wel kennen: een bundeling van shorts van regisseurs van over de hele wereld.
Voor deze film hebben ze 26 filmpjes gebruikt. Dat is een hoop voor een film van 85 minuten en ik moet ook zeggen dat de een meer indruk achterlaat dan de ander.
Naar mijn persoonlijke smaak begon de film gelijk met het beste filmpje: een leuk, retro filmpje dat zich afspeelt in een videotheek. Verdere memorabele filmpjes zijn die van de matador en die met de grote spin (zelfs met de crappy CGI gaf het mij nog de creeps).
Het meeste is wel duidelijk lowbudget, maar het is gewoon tof om te zien hoe men creatief is omgegaan met de letter 'M'. Met zoveel verschillende filmpjes kan je helaas ook niet alles tof vinden, Zo vind ik dat de 'muff video' de plank volledig missloeg.
Leuker, creatiever en origineler dan het meeste werk van dit jaar tot nu toe.
3,5*
Boeikens
-
- 4467 messages
- 5318 votes
Boeikens, bedankt. Oprecht dit keer. Zit doodmoe in de trein, ben opeens klaarwakker!
Net nog van mijn plek gelopen ivm een spinnetje.
Blij dat ik kon helpen

U96
-
- 731 messages
- 762 votes
Night's Watch ik weet niet of je The Thing van John Carpenter al gezien hebt ? deze film was ook mega spannend, trouwens sterke beschrijving van The Shining !!!!
Boeikens
-
- 4467 messages
- 5318 votes
The Fly (1958) FW 23/08 => 4 Pt (Totaal 240)
http://66.media.tumblr.com/04ca1dfbd0c0009ec866fbffd6991b74/tumblr_mz64gfieU01rne776o1_250.gif 
Cronenbergs versie is inderdaad beter dan dit origineel maar toch is deze zeker niet slecht.
Daar waar de remake meer body horror heeft en dus visueel gruwelijker is, speelt dit origineel meer suggestief.
Het begin is wat traag opgebouwd en het verhaal wordt pas interessant vanaf het katmoment. Met de jacht op de witkopvlieg wordt het wat actiever met tevens een dosis (ongewild?) hilariteit.
De horror is zoals gezegd eerder suggestief, met het spinnemoment als hoogtepunt.
Een eerder flauw einde rondt het geheel af en annonceert zowat het vervolg.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
55. La Chiesa (1989) - FTV - 23 augustus - 3 punten (55 films - 193 punten)

Naar deze film van Michele Soavi was ik al langere tijd opzoek en ik had er vrij veel verwachtingen bij. De nieuwe bibliothecaris van een kathedraal ontdekt dat er onder in de kerk iets is verborgen. Met zijn graven laat hij echter een horde demonen vrij die onder de kerk waren verborgen.
De film was eigenlijk bedoeld als Demons 3, maar daar wilde Soavi niets van weten. Desalniettemin heeft het veelt typische elementen uit de Demons-films, zoals een onwaarschijnlijke manier waardoor alle personages in een ruimte (midden in een stad) zitten opgesloten. Ook leent Soavi flink van andere films. Zo was The Keep van Michael Mann ongetwijfeld een grote inspiratiebron: het kruis dat ervoor zorgt dat een oud kwaad blijft opgesloten, de rookeffecten als het kruis wordt verwijderd. Verder is een scène gewoon helemaal nagedaan van Rosemary's Baby en lijkt de film een knipoogje te geven aan Der Name Der Rose (een bisschop in monnikspij die oude documenten wil verbranden).
Het acteerwerk is weer waardeloos eigenlijk en de personages komen niet heel serieus over. Een bibliothecaris met weinig kennis en een hele grote fantasie. Het zou een mysterie zijn hoe de kathedralen werden gebouwd, onzin natuurlijk want dat is nauwkeurig gedocumenteerd. Bovendien denk hij geen artefact te vinden onder de kerk maar iets dat hem superkrachten geeft... Het plot van Dario Argento laat ook een beetje te wensen over, het is wel grappig bedacht maar stelde eigenlijk niets voor.
De muziek van Keith Emerson en Goblin was dan wel weer erg gaaf, met name de openingstitels waren een geslaagde combinatie van orgelmuziek en synthesizers. Ook is de film bij vlagen erg sterk opgenomen. Een aantal indrukwekkende shots en de gore en special effects waren zeker niet onaardig, al zagen de demonen er behoorlijk raar uit met die geitenkoppen. In een scène hebben ze een prent van Fantasy-kunstenaar Boris Vallejo tot leven gewekt van een duivel en een naakte vrouw, dat vond ik wel erg leuk gedaan.
Concluderend kunnen we stellen dat de film minder is dan ik had verwacht. Geinig om gezien te hebben en een paar leuke stukjes, maar niet heel bijzonder.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
56. Amer (2009) - FTV - 23 augustus - 2 punten (56 films - 195 punten)
http://oneperfectshotdb.com/wp-content/uploads/2015/08/amer.jpg
Amer is een Belgisch/Frans eerbetoon aan de Giallo. Dat is al genoeg om ervoor te zorgen dat mijn interesse is gewekt.
De film verteld het verhaal van een vrouw in drie perioden van haar leven. De film begon heel sterk als een klein meisje een nacht doorbrengt in het huis waar zojuist haar opa is overleden. Er is een beklemmende spanning en mede door de gesluierde oma is het bij vlagen zelfs eng. Helaas draait de film daarna eigenlijk nog maar om een ding, sensualiteit. Werkelijk alles wordt in erotische context gezet. En laat het erotische aspect van Giallo nou net het gene zijn dat ik niet waardeer aan het genre. De hele film gaat verder eigenlijk nergens over en word pas helemaal aan het einde een beetje interessant als er wat actie in voor komt.
Inhoudelijk stelde de film dus erg teleur, vooral na het sterke begin. Op visueel gebied vond ik de film dan wel weer bijzonder geslaagd. Op enkele drukke en veel te lange experimentele shots na is de hele film bijzonder mooi opgenomen. De film is grotendeels op echt film gefilmd (zo vermeld Kodak in de eindcredits), door de film op 16mm te filmen en vervolgens uit te vergroten naar 35mm krijg je dezelfde korreligheid die jaren '70 films vaak hebben. De composities doen Argentoësk aan, de zooms zijn af en toe Fulciaans en het magnifieke kleurgebruik in de droomsequenties is erg Bavaësk. Op een briljante manier wordt de manier van belichten die Mario Bava kenmerkt nagedaan, fel groen, rood en blauw. Helaas is de film daarna grotendeels met 'normale' belichting opgenomen.
De film heeft geen originele soundtrack, maar gebruikt enkele zeer mooie jaren '70 soundtracks van Bruno Nicolai, Stelvio Cipriani en Ennio Morricone. Ik dacht eerst dat het alleen nagedaan was.
Quentin Tarantino schijnt het een hele goede film te vinden. Dat verbaasd mij niet, want net als Tarantino's films is Amer visueel erg interessant, maar inhoudelijk niet. Wat Tarantino doet met cult-films en de Aziatische cinema doen Hélène Cattet en Bruno Forzani met de Giallo. Eigenlijk doet de film met alles aan Tarantino denken, de lange perioden zonder muziek en de gepikte Ennio Morricone-soundtracks uit eerdere films onder andere.
Hier had echt meer in gezeten, jammer dat er zo'n rare experimentele weg is ingeslagen. De visuele verwijzingen naar de Giallo waren wel echt fenomenaal en bewijzen dat onze Zuiderburen toch wel in staat zijn om interessantere films te maken. Ik zal L'Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps van hetzelfde regisseurs-duo nog een kans geven in de toekomst omdat het lijkt alsof die film wel echt een plot heeft, en de titel is ook typisch Giallo.
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3802 votes
76. Freddy's Dead: The Final Ni... - FTV - 3 punten - 23 augustus (totaal 222 punten)
De eerste in de reeks waar ik Freddy echt vervelend vind. Voor mij en vele anderen absoluut het slechtste deel. Niet grappig, kleurloze personages en weinig kills en gore. De film is ook gewoonweg raar deze keer, past niet zozeer in het rijtje, misschien ook omdat hij een stuk minder duister is en Freddy wat menselijker wordt neergezet inclusief wat backstory.
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3802 votes
77. Tremors II: Aftershocks - FTV - 3 punten - 23 augustus 2016 (totaal 225 punten)
http://www.fantastique-arts.com/photos/2871.jpg
Prima vervolg op deel 1, heb me hier goed mee kunnen vermaken. Earl en Burt zijn weer terug en gaan ditmaal op Graboidjacht in Mexico. De monsters zien er weer erg goed uit en er worden er behoorlijk wat aan stukken gereten. Het dodental onder de mensen blijft wat laag maar er is genoeg te zien en te beleven. De computereffecten vallen iets tegen misschien maar zijn niet per se minder dan die van grotere producties uit de jaren negentig. De humor werkt lekker, niet te veel geouwehoer en veel vuurwerk.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dagon (2001) - FTV - 24 augustus 2016 - 2 punten (119 films - 398 punten)
http://dailygrindhouse.com/wp-content/uploads/2012/09/DAGON.png
Deze film gekeken omdat deze werd geregisseerd door Stuart Gordon. Re-Animator en Dolls vond ik geweldig en ook Castle Freak vond ik best te pruimen. From Beyond vond ik dan weer niks. Deze film valt er zo een beetje tussenin, juist onder het niveau van Castle Freak maar ver onder de amusementswaarde van Re-Animator en Dolls. De fantasy en de gore zijn goed en ook het verhaal - en daar bedoel ik dan vooral de back story van de vismensen - vond ik redelijk interessant. De monsters ze kwamen mij nogal digitaal over zeker de momenten als er tentakels aan te pas kwamen. Neen, de film verveelt niet al focust men al erg snel op het sullige hoofdpersonage Paul die vaak het geluk aan zijn kant moet hebben om niet dood te gaan. Hierdoor is er nauwelijks karakterontwikkeling, ook niet bijster veel opbouw en de meeste karakters zijn erg zwart/wit. Misschien beetje meer verhaal en wat minder actie (kat-en muisspel) en geweld hadden dit wellicht een betere film gemaakt naar mijn mening. Aan de andere kant is het misschien gewoon een kwestie van smaak. Leuk, maar niet om nog een keer te kijken.
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3802 votes
78. New Nightmare 1994 - FTV - 3 punten - 24 augustus 2016 (totaal 228 punten)
http://4.bp.blogspot.com/-tG5_IIVb-Zc/UCDwVe9ItrI/AAAAAAAATvI/NzJ32Td5t0Q/s1600/newnightmare.jpg
Freddy ziet er iets anders uit wat ik niet zo erg vond, het is weer wat duister en er is weinig humor te bespeuren. Het begin vond ik erg lekker en zat helemaal in het verhaal, apart gegeven maar vond het niet de hele film lang werken. De film bevat zelfs weer wat spanning en zit niet verkeerd in elkaar terwijl er natuurlijk een aantal dingen grote vraagtekens oproepen. Het laatste gedeelte vond ik misschien wel het zwakste aan de film terwijl dat juist de grote finale had moeten zijn. Prima effecten over het algemeen, niet ontzettend veel kills of gore, meer geprobeerd spanning te creëren rondom de situatie waarin Heather Langenkamp en haar zoontje zich bevinden. Redelijk laatste deel, geen dikke voldoende maar prima te doen.
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
22 augustus - Eden Lake - FTV 2 punten (totaal 10)
Wat een draak van een film.
De film kwam traag op gang. De eerste confrontatie met de jongeren was herkenbaar en goed gedaan.
Ook de reactie van van de serveerster, niet mijn kinderen was uit het leven gegrepen.
De hoofdrolspelers konden mij niet echt bekoren. Ik ergerde mij dood aan de vrouw.
Dan begon het kat en muisspelletje. Omdat jij dit doet, doe ik dat. Wat escaleerde na de dood van de hond. Toen dacht ik eindelijk wat spanning en vaart. Na het ongeval met de auto, viel de film terug stil. Ook een bizarre scene is dat met die bleutooth, bel dan gewoon de politie.
Ik had nog gehoopt op een wraakactie, vooral toen Cooper als eerste het loodje legde, maar dit bleef uit. Het einde was wel goed gevonden, maar was redelijk snel voorspelbaar.
Als thriller kan hij erdoor, daarom ook 2,5 sterren, maar ik had de film bekeken omdat ik dacht dat het een slasher ging worden. Daar bleef ik op mijn honger zitten. De twee martelscenes was het enige die boeide.
Ik zou deze toch niet opnieuw bekijken.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
#22 - Evil Dead (2013) - FTV - 2 punten (punten totaal: 52) - 24 augustus 2016
https://bloodypopcorn.files.wordpress.com/2013/04/evil-dead-2013-movie-poster-2.jpg
Ik was erg benieuwd naar dit project, hij lag al een tijdje op mijn stapeltje maar nooit echt de tijd gevonden deze te kijken. Gister avond kwam een maatje van mij langs en toen hebben we samen besloten om deze film te gaan checken. Ik moet zeggen dat ik erg verrast ben. Ik had een typisch demonen film verwacht maar deze film is toch binnen mijn verwachtingen gedrongen. Ik vond Evil Dead een leuk, spiritueel demonen of zo iets film. Hoewel ik de transformatie er een beetje goedkoop uitzag had de film wel een grimmige stemming.
Hoewel het verhaal erg slapjes was, was hij toch nog best plezier te volgen. Er is een demonen boek aanwezig in een hut waar een groepje blijft logeren. Een jonge vind het boek en spreekt de magische woorden uit waardoor een verslaafd meisje die buiten loop geïnfecteerd word. Ze zorgt er voor dat de hele groep uitgeroeid word maar ook op wel wat vette manieren. Bijvoorbeeld eentje die zichzelf verminkt met een stuk glas van een spiegel en eentje met een spijker machine, erg vet!
Het was toch nog best een leuke film. Ondanks het ietwat slappe verhaal was hij prima te doen. Het concept was erg vet, en ik vond het leuk om naar te kijken, hoewel erg niks spannends was heb ik me aardig vermaakt.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
The Blair Witch Project (1999)
RW-24 augustus 2016.
https://filmfork-cdn.s3.amazonaws.com/content/bl3.jpg
was op zich niet kapot van deze film.'
maarrr ze hebben de found footage wel op de kaart gezet.
En als je heel veel mensen totaal angstig na de bios( zoals mijn zus ) naar buiten laat gaan doe je iets goed.
zeker ook grote inspiratie vermoed ik voor
Paranormal Activity (2007)
er gingen destijds ook mensen letterlijk zoeken in die bossen.dat is toch lachen.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
FTV-24 augustus 2016
waarschijnlijk had ik eerst dit moeten kijken,en dan de remake.
Maar de twee films hebben voor een groot deel dezelfde richtlijnen.
Misschien dat ik dan wel meer onder de indruk zou zijn geweest.
en de film is niet slecht.Maar door dat je toch gaat vergelijken,valt dit tegen.te doen maar tegen,en gelukkig vaak wel behoorlijk bruut.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
22 augustus - Eden Lake - FTV 2 punten (totaal 10)
Wat een draak van een film.
De film kwam traag op gang. De eerste confrontatie met de jongeren was herkenbaar en goed gedaan.
Ik zou deze toch niet opnieuw bekijken.
Niet vaak mensen negatief over deze film gehoord,,,het enige negatieve wat ik kan zeggen over deze film is dat ik er naar van werd omdat het zo verdomde realistisch is.of aanvoelde misschien beter gezegd. Geen monster of spook ,,,verveelde jeugd. Scary as hell.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Niet vaak mensen negatief over deze film gehoord,,,het enige negatieve wat ik kan zeggen over deze film is dat ik er naar van werd omdat het zo verdomde realistisch is.of aanvoelde misschien beter gezegd. Geen monster of spook ,,,verveelde jeugd. Scary as hell.
Realistisch in de zin van dat er niets bovennatuurlijks gebeurde dan ben ik akkoord. Maar de film bevatte veel te veel onlogische handelingen en dingen die wel heel erg toevallig gebeurden dat voor mij het realisme al snel ver te zoeken was. Het nare gevoel maakte bij mij al snel plaats voor frustratie over wat een flauwe film ik zat te kijken. Kan best wel snappen dat mensen hier niet goed van worden, maar van het moment dat men zwaar begint te overdrijven kan ik het nog moeilijk serieus nemen en is voor mij dat gevoel dat de film zou moeten opwekken volledig weg. Ik realiseer me nu dat Blair Witch Project misschien toch niet zo slecht was als Eden Lake.
Dus daar heb je er nu al 2 op korte tijd die negatief zijn over deze film 
Anguish (1987) - RW - 24 augustus 2016 - 2 punten (120 films - 400 punten)
Een herziening van de film. Ik vind deze nog steeds sterk al is het toch al een stuk minder dan de eerste keer omdat de verrassing er nu toch een beetje af was. Zeker naar het einde toe duurde het toch allemaal een beetje te lang. Desondanks heb ik me toch prima vermaakt dankzij het sterke begin en het fantastische acteren van Zelda Rubinstein als de moeder.