• 177.953 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.710 votes
Profile

Als Einzelgänger naar de bios: done or not done?

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Verpest jij even de grap zeg....

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Grap? Dat heb ik dan even gemist.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Ik kom tegenwoordig nog maar erg weinig in de bioscoop.

Hooguit drie á vier keer per jaar.

Vroeger (wel al aardig wat jaren geleden) ging ik minimaal twee keer per week.

Er zijn nog maar weinig films die ik echt in de bios wil zien.

Maar wanneer ik dan toch een keer ga wil ik er ook ongestoord van kunnen genieten.

M.a.w. niet lastig gevallen worden door andere bezoekers die leuk proberen te doen, en daarmee het bioscoopplezier van de overige aanwezigen vergallen.

Ik heb dat, net als vrijwel ieder andere MM gebruiker hier, wel vaker meegemaakt.

Wat je in zo'n situatie kan doen is het theaterpersoneel waarschuwen.

Dat werkt soms, en soms ook niet.

Blijft de irritatie bestaan, dan kun je ook gewoon je geld terugvragen en weggaan (en eventueel een andere keer terugkomen)

Zelf ingrijpen kan natuurlijk ook, maar met woorden los je meestal niet veel op, en het hangt er van af met hoevelen de onruststokers zijn, en hoe agressief.

Een voorval wil ik hier wel aanhalen.

Tijdens een voorstelling, die ik alleen bezocht(wel al een hele tijd geleden) werd ik lastig gevallen door een viertal opgeschoten knapen (de afkomst doet niet ter zake) die enkele rijen achter mij zaten.

Die gooiden met propjes en popcorn, en er rolden limonadeflesjes onder mijn voeten door.

Een paar keer boos achterom kijken en een opmerking van mijn kant hielpen niet echt.

Dus het ging maar door, inclusief het nodige gelach.

Niemand durfde er iets van te zeggen, of nam de moeite.

Na een tijdje had ik er schoon genoeg van en ben opgestaan en zag dat de knapen dachten dat ze gewonnen hadden, en ik de zaal zou verlaten.

Maar ik ging in de rij vlak achter hen zitten, en haalde mijn (nogal fors uitgevallen) zakmes tevoorschijn, dat ik 'toevallig'bij me had.

Ik opende het met veel gebaar (hoorbaar) zodat ze wel om moesten kijken, en begon mijn (overigens schone) nagels ermee te reinigen.

Een toverstokje had niet meer indruk kunnen maken...het was ineens doodstil, en dat bleef ook zo de rest van de voorstelling, afgezien wat zacht gemompel onderling.

Ik heb het toen wel nog een beetje doorgedreven, want ik was een klein beetje wraakzuchtig geef ik eerlijk toe

Ik vroeg (maar niet beleefd) aan de knaap die net voor mij zat om zijn petje af te zetten, omdat ik er 'hinder' van had, en hij deed het nog ook.

Ik wil niet beweren dat ik nog echt van de film genoten heb, maar het was toch een leuke avond verder.

Overigens heb ik mijn zakmes nooit voor iets anders gebruikt dan appels schillen, touwtjes doorsnijden etc.

En verder is dit verhaaltje niet bedoeld om na te volgen in een dergelijke situatie.

Werkt bovendien ook niet wanneer de onruststokers op de allerlaatste rij zitten(of zelf ' zakmesjes' bij zich hebben, en de moed om die tevoorschijn te halen)

Ernáást gaan zitten werkt denkelijk minder goed.

Doorgaans ga ik overigens zelden alleen naar een voorstelling.

Met iemand die dezelfde soort films ook waarderen kan is toch leuker.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Mijn ervaring is dat het niet de jongeren zijn die een "Einzelgänger" aanstaren, maar eerder de oudere mensen. Je ziet ze dan bedenkelijk kijken en fluisteren dat deze film toch niets voor kinderen is. Maar dat kan ook liggen aan de films die ik bezoek. Ben je met je ouders, dan zijn het vooral jongeren die lachen. Als de lichten eenmaal uitgaan, dan is iedereen het overigens al vergeten.

Zelf vind ik het erg leuk om alleen naar de bioscoop te gaan. Vervelend of vernederend vind ik de reacties van anderen niet, eerder grappig. Waar sommige mensen zich al aan storen... En in negen van de tien gevallen zijn er niets eens reacties.

Bart Simpson

• 2153 messages
  • 0 votes

Tot nu toe nooit alleen naar de bioscoop gegaan. Als iemand alleen naar de bioscoop gaat, maakt mij dat niets uit. Ik ga voor de film naar de bioscoop. Soms ga ik met vrienden, soms met mijn broertje of andere familie

Verder nooit meegemaakt dat andere uitgelachen worden omdat ze alleen in de bioscoop zitten. Ik heb weleens meegemaakt dat een vriend zij: 'Heey, kijk, hij zit alleen..'' Maar dan antwoord ik gewoon met:

'Dus?' en dan is het wel weer stil. Het is niet dat dat geschreeuwd werd, maar gewoon fluisterend.

Alleen naar de bioscoop gaan: DOEN wanneer je er zin in hebt

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Als je wordt lastiggevallen reageer je als volgt:

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Hoe kan George nu last hebben van Silent Bob?

dutchtuga

• 16970 messages
  • 4101 votes

Opposite George

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

George Constanza

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

George, toch wel één van de meest hilarische personages ooit in een comedyserie.

Linn

• 3289 messages
  • 3798 votes

Niks mis met alleen naar de bioscoop gaan. Ik doe het ook weleens op mijn vrije dag en dan al vroeg op de dag, dan is het ook nog eens rustig. Ben laatst ook alleen naar het sportpaleis gegaan voor het concert van Muse. Zalig. Er is toch niemand die iets aan me heeft als ik bij mijn favoriete band sta, dus kan ik beter alleen gaan.

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Oei. Alleen naar een concert kan ik mij al helemaal niet voorstellen.

Tayama

• 1102 messages
  • 522 votes

Ook dat slaat helemaal kant noch wal.

Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat er iemand met mij mee gegaan is naar een concert... Dat zegt ook wel wat. Misschien over mij, misschien over de ander.

Aanstaande vrijdag ook weer alleen naar een concert in Amsterdam. Ja, wel in het Tropentheater. Misschien dat het woord theater wat afschrikt, maar dat zal toch niet meer tegenwoordig?

Ik ga altijd liever alleen. Kan je tenminste doen wat je wilt. En als het fout gaat, wegrennen wanneer je wilt.

Linn

• 3289 messages
  • 3798 votes

@ IcU: Als je dat mij een aantal jaar geleden had gezegd dan had ik me dat ook niet kunnen voorstellen. Maar uiteindelijk is er niks ergs aan. Ik heb voordat het begon met wat mensen zitten kletsen en toen het eenmaal begon had ik alleen nog maar oog voor het concert. Veel mensen vonden het raar. Maar beter alleen als niet kunnen gaan. Mensen kunnen meer alleen, als dat ze soms denken

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Op Lowlands ben ik bij mening band alleen uit mijn dak gegaan. Het is niet mijn favoriete hobby want ook zoiets is leuker als je met meer liefhebbers bent, maar soms heb je nu eenmaal geen keus.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Reeks offtopic berichten verwijderd.

wyatt earp

• 5006 messages
  • 2629 votes

Nee, ik zou niet zo snel in m'n eentje naar een concert gaan. Dat is veel leuker als je met meerdere bent.

Alleen naar de bios heb ik daarentegen absoluut geen problemen mee. Als je puur voor de film gaat is het zelfs prettiger.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

wyatt earp wrote:

Nee, ik zou niet zo snel in m'n eentje naar een concert gaan. Dat is veel leuker als je met meerdere bent.

Alleen naar de bios heb ik daarentegen absoluut geen problemen mee. Als je puur voor de film gaat is het zelfs prettiger.

Mwah, vind ik nog wel meevallen. Ik ga ook vaak alleen naar een concert van mijn favoriete artiest. Geen distraction factors, heerlijk. Sowieso kom je om je heen wel in gesprek met mede fans.

Linn

• 3289 messages
  • 3798 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

Mwah, vind ik nog wel meevallen. Ik ga ook vaak alleen naar een concert van mijn favoriete artiest. Geen distraction factors, heerlijk. Sowieso kom je om je heen wel in gesprek met mede fans.

Helemaal mee eens. Als je echt voor een band of artiest gaat vind ik het ook prettiger alleen. Had ook veel mensen om me heen om mee te kletsen voordat het concert begon en voor de rest ben ik er voor de muziek niet voor de sociale gelegenheid. En alleen heb je inderdaad geen afleiding en kun je voor de volle 100% genieten.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Alleen naar de bioscoop gaan is niks mis mee, al moet je niet de grote blockbusters pakken, want dan loop je (zoals hieronder al meerdere malen geschreven) kans dat mensen je raar aankijken.

Bij mij in de buurt zijn twee bioscopen, waarvan de ene meer jongeren trekt en de andere de echte filmliefhebbers. Bij de tweede ben ik een paar keer alleen geweest. Lekker de film laten bezinken tijdens het rijden op de terugweg.

Alleen naar een concert gaan vind ik ook niks mis mee, al zou ik dat niet zo gauw doen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Linn wrote:

voor de rest ben ik er voor de muziek niet voor de sociale gelegenheid.

Inderdaad. Bij een concert ben ik toch geïsoleerd en wil ik me 100% focussen op de performance. Met iemand erbij wordt je toch afgeleid wat inbreuk doet op de hele ervaring.

herman78

• 3176 messages
  • 1281 votes

Ik ben ook wel een paar keer alleen naar de film gegaan en heb er niet zoveel moeite mee. Zijn dan wel arthouse-films waar geen vervelende tieners zitten. En ik doe het ook niet op een uitgaansavond. Bij een filmhuis zit vaak ook wel een café of foyer waar je gewoon een krantje kunt lezen en/of met anderen kunt kletsen.

Soms komt het toevallig zo uit. Ik was 1 keer per ongeluk in Rotterdam beland (had een afspraak die een dag later bleek te zijn) en dan vind ik het zonde om helemaal voor niets naar zo'n stad te zijn gereisd. Zat ik daar 's middags bij Ken Park (tussen een nog wat andere 'einzelgängers', dacht ik). Vind het op zich wel relaxt, zonder te worden afgeleid lekker opgaan in een film.

Maar goed, ik heb verder wel het geluk wat vrienden te hebben die ook graag films zien, dus ik kan naar bijna elke film wel iemand meekrijgen. En meestal neem ik ook wel het intiatief bij afspreken, bv. ook bij filmfestivals. Dan plan ik de dag en mijn programma en dan zijn er altijd wel een paar die meewillen (sommige vragen zelfs expliciet of ik de films uit wil zoeken, die willen dan gewoon naar het IFFR maar hebben geen zin zich er in te verdiepen).

herman78

• 3176 messages
  • 1281 votes

Naomi Watts wrote:

Inderdaad. Bij een concert ben ik toch geïsoleerd en wil ik me 100% focussen op de performance. Met iemand erbij wordt je toch afgeleid wat inbreuk doet op de hele ervaring.

Ik ben één keer in mijn eentje naar een concert geweest (Low in Paradiso), maar dat was noodgedwongen, omdat de persoon met wie ik zou gaan die dag ziek werd. Vond dat toch niet zo'n leuke ervaring, al was het concert prachtig. Maar concerten zien is voor mij ook iets meer een sociale bezigheid dan film kijken.

Op festivals ben ik wel vaker alleen naar optredens of dj-sets gegaan, maar dan heb ik er minder moeite mee. Het gaat me om de muziek en bovendien maak je in die setting toch wel makkelijk contact met andere mensen.

Linn

• 3289 messages
  • 3798 votes

Naomi Watts wrote:

(quote)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik vind het duidelijk leuker om met iemand naar de bioscoop te gaan dan alleen, maar ik heb er wel steeds minder moeite mee om alleen te gaan. 2 jaar geleden deed ik het eigenlijk pas voor het eerst, maar het komt nu vrij regelmatig voor. Maar het zijn wel altijd arthousefilms. Naar blockbusters krijg ik altijd wel iemand mee.

Het enige nadeel van alleen gaan is dat bij het verlaten van de zaal je soms met een ietwat eenzaam of verloren gevoel achterblijft, maar echt erg is dat nou ook weer niet.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Wij gaan altijd samen naar de bios (5-10 x per jaar), daarvoor ging ik altijd alleen. Nooit geen problemen mee gehad en ik stoorde me verder ook niet aan wat andere mensen daarover dachten. Ik betaal netjes m'n kaartje, neem wat eten en drinken mee en ga van de film genieten, net als anderen die wel in gezelschap zijn. Verder ook geen filmliefhebbers om me heen dus dan ga je maar alleen, al is het inderdaad wel een beetje eenzaam als je de zaal verlaat en je hebt niemand om de film even door te nemen. Het filmhuis ga ik meestal wel alleen heen. Vind het een beetje zwak om personen uit te lachen of belachelijk te maken omdat ze alleen zijn.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Na afloop ben ik vaak wel blij dat ik alleen ben omdat veel van die bioscoopgangers niet verder komen dan 'vet' of 'kut' als het gaat om een mening vormen over een film . Je zou maar met zo'n figuur een gesprek moeten voeren.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Naomi Watts wrote:

Na afloop ben ik vaak wel blij dat ik alleen ben omdat veel van die bioscoopgangers niet verder komen dan 'vet' of 'kut' als het gaat om een mening vormen over een film .

Als je met mensen gaat die je kent heb je vaak toch wel meer te vertellen achteraf lijkt me. Ik kan me geen bioscoopbezoek herinneren met wie dan ook waarna het met een paar stopwoordjes besloten was.

Animosh

• 4665 messages
  • 538 votes

Naomi Watts wrote:

Na afloop ben ik vaak wel blij dat ik alleen ben omdat veel van die bioscoopgangers niet verder komen dan 'vet' of 'kut' als het gaat om een mening vormen over een film

Inderdaad. Daarnaast schrijf ik mijn mening veel liever neer dan dat ik hem vertel.

titia

• 601 messages
  • 1302 votes

The One Ring wrote:

(quote)

Als je met mensen gaat die je kent heb je vaak toch wel meer te vertellen achteraf lijkt me. Ik kan me geen bioscoopbezoek herinneren met wie dan ook waarna het met een paar stopwoordjes besloten was.

Ben wel eens uit een film gekomen met alleen maar het woord "ja". En verder was ik een tijdje niet aanspreekbaar. Was toen wel blij dat ik gezelschap had overigens, anders was ik niet meer op een handige manier thuis gekomen. (dit was Mar Adentro, en ik was helemaal van de kaart)

Verder ga ik best vaak alleen naar de film. Zondagochtend, arthouse-bioscoopje, heerlijk! Vind het leuk om een filmervaring te delen, maar als ik naar de bios wil, dan ga ik naar de bios, en ga ik niet extreem veel moeite doen om iemand mee te krijgen. En wat ik ook nog wel doe is als ik toch in 't centrum ben, een bioscoop inlopen, kijken wat er draait en dan een filmpje op de gok pakken. Gaat meestal ook prima!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.