- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Als Einzelgänger naar de bios: done or not done?
Als Einzelgänger naar de bios: done or not done?
clubsport
-
- 3810 messages
- 6939 votes
Ik ga redelijk vaak alleen naar de bios , soms met vrienden soms met familie , het hangt ook een beetje
van de film af en de meeste van mijn vrienden en familie zijn niet zulke filmfanaten als ik.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1830 votes
Ik ga bij voorkeur alleen. Niet alleen omdat in je eentje de filmervaring bijna altijd beter is, maar ook omdat ik me geen moment verantwoordelijk hoef te voelen dat ik een eventuele klotefilm heb uitgekozen. Sowieso is dat mijn grootste angst wanneer het gezamenlijk filmkijken betreft. En dan kan ik anderen wel laten kiezen, maar dat is vaak nog irritanter. Muziek luisteren doe ik bij voorkeur ook liever alleen. Praten doe ik wel graag met anderen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Gisteren in Den Haag geweest. Net als in Amsterdam veel mensen die alleen gaan, naast ook stelletjes of groepen. Anders dan Apeldoorn, Deventer of andere plaatsen hier in het oosten waar je soms de enige bent in de zaal die alleen zit, al wordt dat in Apeldoorn langzaamaan iets anders. Nog een grote minderheid, maar lang niet altijd meer de enige die alleen daar zit.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
maar ook omdat ik me geen moment verantwoordelijk hoef te voelen dat ik een eventuele klotefilm heb uitgekozen. Sowieso is dat mijn grootste angst wanneer het gezamenlijk filmkijken betreft.
Kan ik inkomen, maar het werkt ook juist de andere kant op bij mij. Vaak ga ik alleen samen met iemand naar films waar ik lage verwachtingen van heb. Ik had er bijvoorbeeld niet aan moeten denken dat iemand met een zuur gezicht naast me zat bij de eerste keer The Neon Demon.
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1830 votes
Kan ik inkomen, maar het werkt ook juist de andere kant op bij mij. Vaak ga ik alleen samen met iemand naar films waar ik lage verwachtingen van heb. Ik had er bijvoorbeeld niet aan moeten denken dat iemand met een zuur gezicht naast me zat bij de eerste keer The Neon Demon.
Daar sluit ik me bij aan. Zo is het af en toe wel geinig om met een groepje vrienden naar een flauwe komedie te gaan. Maar vaak is dat meer een gezellig avondje uit, dan genieten van een film zoals The Neon Demon. Al heb ik die niet in de bios gezien.
Bélon
-
- 1795 messages
- 0 votes
In de (grote) steden is het m.i. no one gives a shit of je alleen zit. Samen gaan doe ik bijna alleen met mensen waarvan ik denk dat ze de film waarschijnlijk ook leuk gaan vinden. Kan wel gezellig zijn met nabieren enzo. In je eentje gaan heeft soms een extra voordeel dat je je makkelijker ergens tussen kan proppen op een goede plaats voor het scherm. Geen enkel probleem mee 
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1830 votes
In navolging op Bélon: In de verkadefabriek in Den Bosch heb je een klein zaaltje (waar vaak de beste films komen) met 2-zitsbanken. Wanneer je daar alleen komt is de kans erg groot dat je zo'n bank helemaal voor jezelf hebt, aangezien zowat iedereen met 2 of 4 personen komt.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Zat ik laatst met mijn broertje bij 'Logan' (2017) tussen de kussende, vozende stelletjes, terwijl we elkaar aankeken van: 'Damn, zit ik met jou opgescheept...!'
luukve
-
- 247 messages
- 658 votes
Vind het heerlijk om in een kleine zaal te zitten met allemaal mensen die in hun eentje zijn gekomen. Dat zijn toch sneller de mensen die cinema waarderen en er niet per se zijn voor een avondje uit. Zo heb ik Silence kunnen zien bijvoorbeeld met 5 andere einzelgängers, wat een genot. Moet er niet aan denken om die in een volle Pathé zaal te zien met allemaal stelletjes die hun concentratie er niet bij kunnen houden voor de volle 3 uur.
Over het algemeen ga ik best vaak alleen of met mijn vriendin, maar aangezien die geen Nederlands spreekt is er toch een groot filmaanbod waar ik zelf alleen maar heen kan.
Shinobi
-
- 4305 messages
- 2550 votes
Er is niets mis mee om in je eentje naar de bios te gaan; doe ik zo vaak en dan lekker in het midden zitten om helemaal in de film op te gaan.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ik koop altijd in m'n eentje zo'n loveseat op. Ik geen romantiek, dan zij ook niet.
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Als ik kijk naar de films die ik dit jaar heb bezocht zie ik 1 van de 3 films alleen (sterker nog, bij Paterson was ik de enige in de hele zaal). Zeker overdag vind ik het heerlijk 1 of 2 films te gaan zien en alleen of in gezelschap maakt me dan niet zoveel uit. Helaas ben ik alleen woensdagmiddag vrij, anders zou ik het veel vaker doen.
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
In Amsterdam ga ik vaak alleen naar de film.
Voor de ultieme filmbeleving is het heerlijk, geen geklets in je oor enzo. Als ik 'gezellig' wil doen en kletsen ga ik wel met mensen stappen of uit eten.
Als ik film kijk gaat het mij om de film. Punt.
Hoewel ik bijna nooit als enige in een zaal zit. Ik zit altijd wel in een zaal met andere einzelgängers. En dan balen als die ene einzelgänger dan op de stoel naast jou gaat zitten terwijl er zat andere plekken zijn. 
durange
-
- 101 messages
- 61 votes
Sinds ik een Unlimited pasje heb ga ik regelmatig alleen. Daarvoor nooit.
Wat ik merk is dat ik me misschien wel wat meer erger als ik alleen ben omdat je tegen niemand aan kan zeiken aan het einde van de film over hoe kut iedereen in de zaal was 
maar over het algemeen voel ik me geen loser ofzo. Het ligt er maar net aan wat je uitstraalt. Als je de hele tijd onzeker om je heen kijkt en ingezakt gaat zitten kom je anders over dan dat je gewoon doet alsof het de normaalste zaak ter wereld is.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Haha, niet te hopen dat je dit meemaakt als je alleen naar de bioscoop gaat:
Het gaat over James Worthy in de bioscoop: ‘Kerel is een viezerik’ | Het Parool (column)
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Het tijdstip is ook belangrijk. Als einzelgänger heen gaan heeft het beste effect overdag. Als je met een paar andere (einzelgängers) in de zaal zit. Je komt voor een rustige bioscoopervaring en die krijg je op deze manier.
Savonds heb ik vrienden met een Pathé Unlimited Card en ga ik amper alleen heen. Het effect van een rustige bioscoopervaring (en dus alleen heen gaan) heeft sowieso geen nut savonds. Dus dan kan je net zo goed met vrienden heen gaan. Ga vaak een keertje overdag alleen heen en vaak een keer savonds. Een goede afwisseling. Maar liever overdag en alleen zonder irritant biospubliek.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Ik ga altijd alleen, nou ja, altijd min twee keer per jaar dat mijn vriendin een film wil zien in het filmhuis. Verder ga ik dus altijd alleen, ik film kijken, vriendin Netflixen. Ieder zijn voorkeur zeg maar.
Wel leuk om dan bij het kopen van het kaartje te zeggen dat je op de tweede rij wilt zitten, van voren dus. Staat de kassadame even te kijken. 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Haha, niet te hopen dat je dit meemaakt als je alleen naar de bioscoop gaat:
Het gaat over James Worthy in de bioscoop: ‘Kerel is een viezerik’ | Het Parool (column)
Haha, schitterende column. Zouden jongeren echt zo over mensen denken die alleen een film bezoeken?
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Ik ben bang dat er wel jongeren echt zo denken, maar blijf desondanks gewoon van mijn unlimited-pas genieten.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Haha, schitterende column. Zouden jongeren echt zo over mensen denken die alleen een film bezoeken?
Columnisten dikken wel eens wat aan, maar het zou me niet verbazen als sommige jongeren wel zo denken of het maar raar vinden. Al was het maar omdat in die leeftijdsklasse iemand zelden alleen naar de film gaat.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Columnisten dikken wel eens wat aan, maar het zou me niet verbazen als sommige jongeren wel zo denken of het maar raar vinden. Al was het maar omdat in die leeftijdsklasse iemand zelden alleen naar de film gaat.
Ik vrees het ook ja. Kortzichtig. Ik ga graag samen met mensen naar de film, bij de grote blockbusters is dat zelden een probleem. Bij andere titels soms wel. Dan ga ik ook prima alleen. Het enige dat ik niet snel doe is in mijn eentje naar de film op populaire tijden als vrijdagavond of zaterdagavond. Dan zoek ik liever een rustiger moment uit. Uiteindelijk ga je toch voor de film en wordt je geacht in de zaal gewoon je mond te houden 
Richardus
-
- 2128 messages
- 1196 votes
Wow, ik ben bijna zo iemand uit die column! Een rasechte einzelgänger. Ik had lang geleden een vriendin met gelijke filmsmaak, en nog verder daarvoor klasgenoten, maar dies 'm genokt met een andere kerel. Verder kan ik in m'n vrije tijd niet zo met mensen, niet langer dan een kort hallodoei gesprekje, dan val ik stil en het kost me veel energie. Das een gebrek. Dus in de loop der jaren weet ik niet anders dan dat ik alles alleen doe, zoals naar de film gaan, en ik vind het heerlijk. Bijzonder is dat mensen die ik erover spreek (ik werk dan weer wel met mensen...) het eerst wel apart vinden maar later soms meer bewondering uiten, bekennen dat ze nooit alleen dingen durven (zoals alleen naar de bios), het is toch een soort vangnetje voor velen, en zich door mij gestimuleerd voelen iets alleen te doen wat ze graag willen maar geen gezelschap voor kunnen vinden. Zoals alleen naar een film in de bios gaan waar een filmpartner geen zin in had. Mooi man 
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Woon echt pal naast grote bioscoop. Is voor mij dan ook niet echt een uitje (dat kan natuurlijk ook wel) maar meer alsof je naar een andere kamer gaat.
Geregeld ook gewoon in mn joggingbroek of zo haha.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Woon echt pal naast grote bioscoop. Is voor mij dan ook niet echt een uitje (dat kan natuurlijk ook wel) maar meer alsof je naar een andere kamer gaat.
Geregeld ook gewoon in mn joggingbroek of zo haha.
Lijkt me heerlijk. Dan zou ik 1 of zelfs 2x per week gaan. Zonder reistijd.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Wow, ik ben bijna zo iemand uit die column! Een rasechte einzelgänger. Ik had lang geleden een vriendin met gelijke filmsmaak, en nog verder daarvoor klasgenoten, maar dies 'm genokt met een andere kerel. Verder kan ik in m'n vrije tijd niet zo met mensen, niet langer dan een kort hallodoei gesprekje, dan val ik stil en het kost me veel energie. Das een gebrek. Dus in de loop der jaren weet ik niet anders dan dat ik alles alleen doe, zoals naar de film gaan, en ik vind het heerlijk. Bijzonder is dat mensen die ik erover spreek (ik werk dan weer wel met mensen...) het eerst wel apart vinden maar later soms meer bewondering uiten, bekennen dat ze nooit alleen dingen durven (zoals alleen naar de bios), het is toch een soort vangnetje voor velen, en zich door mij gestimuleerd voelen iets alleen te doen wat ze graag willen maar geen gezelschap voor kunnen vinden. Zoals alleen naar een film in de bios gaan waar een filmpartner geen zin in had. Mooi man
Ik vind overigens wel dat alleen naar de bios gaan anders is dan alleen op vakantie/uit eten/de kroeg in etc. Dat zijn toch momenten dat je in principe moet communiceren. Bij een film hoeft dat niet. Daar zit volgens mij een kwart van een zaal vol mensen die alleen zijn gekomen.
Richardus
-
- 2128 messages
- 1196 votes
Waarom zou je op vakantie moeten communiceren, of tijdens eten, of niet alleen zuipen in een kroeg? Kan allemaal. Niet iedereen communiceert, "babbelt", even graag of makkelijk noch hoeft persé de behoefte te hebben.
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Lijkt me heerlijk. Dan zou ik 1 of zelfs 2x per week gaan. Zonder reistijd.
Dat doen mensen ook wel zonder dat ze ernaast wonen hoor haha. Je bedoelt eerder 5x per week of vaker (afhankelijk vd releases). Even een 10 uur savonds voorstellinkje pakken van een kleinere film. Heerlijk lijkt me dat.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Ik ga altijd alleen, nou ja, altijd min twee keer per jaar dat mijn vriendin een film wil zien in het filmhuis. Verder ga ik dus altijd alleen, ik film kijken, vriendin Netflixen. Ieder zijn voorkeur zeg maar.
Wel leuk om dan bij het kopen van het kaartje te zeggen dat je op de tweede rij wilt zitten, van voren dus. Staat de kassadame even te kijken.
En je hebt een Unlimited pas... Waarom zou je dan in vredesnaam bij de kassa kaartjes halen. Krijg je ook van die vreselijke papiertjes.