- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Als Einzelgänger naar de bios: done or not done?
Als Einzelgänger naar de bios: done or not done?
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Gaan er wel eens mensen alleen naar de bios?
Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat ik een film wil zien (neem bijv. Inland Empire momenteel), maar niet zou weten wie ik mee zou moeten nemen. Er zijn namelijk weinig mensen in mijn kenissenkring met een goede filmsmaak.
Echter vind ik het een beetje not done om in je eentje naar de bios te gaan, wat toch voor een deel een sociale aangelegenheid is 
Webby
-
- 861 messages
- 846 votes
Ach, met m'n pathe unl. card ga ik wel vaker alleen, niet iedereen kan altijd, of is zo'n filmfanaat 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Gewoon doen. Als het maar een leuke film is.
P8rb
-
- 10773 messages
- 1820 votes
iets wat ik zelf nooit zal doen, ga natuurlijk voor de film, maar de gezelligheid is ook erg belangrijk. mocht er een film zijn waarvan ik niet zou weten met wie ik moet gaan, dan download ik hem wel. 
voor mij is het ook zo'n 30 km reizen, maar mocht je er heel dichtbij wonen, dan kan het best wel leuk zijn om gewoon snel even bijvoorbeeld zo'n film als Inland Empire te kijken.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik ben ook nog nooit alleen naar de bioscoop gegaan, maar denk er steeds vaker aan om het toch maar eens te doen. Als ik naar een gewone Hollywoodfilm ga kan ik altijd wel iemand vinden, maar als er eens een oude klassieker in de bioscoop draait of een obscuurdere art-housefilm, dan krijg ik minder snel iemand meer. En ja, dan is alleen gaan wel een optie.
Chr.s
-
- 3671 messages
- 1703 votes
Als de film maar intressant genoeg is. Laatst inland empire gedaan.
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Tsja in de bios ben je in principe toch stil, dus gezellig
Het is meer de drempel dat je er alleen naar toegaat en alleen weer weggaat en niet samen kan napraten. Ik ben weleens alleen gegaan, idd ook met zo'n Unlimited-pas. Maar ik vind alleen naar de bios gaan teveel moeite, kijk ik liever thuis
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Ik ben ook nog nooit alleen naar de bioscoop gegaan, maar denk er steeds vaker aan om het toch maar eens te doen. Als ik naar een gewone Hollywoodfilm ga kan ik altijd wel iemand vinden, maar als er eens een oude klassieker in de bioscoop draait of een obscuurdere art-housefilm, dan krijg ik minder snel iemand meer. En ja, dan is alleen gaan wel een optie.

Als de film maar intressant genoeg is. Laatst inland empire gedaan.
Zoals jordybeukeboom zegt gaat het inderdaad meer om het feit dat je in je eentje in de 'hal' wacht, met niemand na kunt praten, enz. Eenmaal in de zaal maakt het weinig uit. Het is alleen zo eenzaam. Maar zo raar is het dus niet 
voor mij is het ook zo'n 30 km reizen, maar mocht je er heel dichtbij wonen, dan kan het best wel leuk zijn om gewoon snel even bijvoorbeeld zo'n film als Inland Empire te kijken.
Dat verandert de zaak wel ja. Ik hoef gelukkig niet verder dan een kwartiertje (Utrecht).
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Maakt me persoonlijk vrij weinig uit. Ik ben een persoon van gezelligheid en een avondje bioscoop is vaak dan ook voor de gezelligheid; lekker met een stel vrienden/vriendin een vlot Hollywoodfilmpje pakken. Echter, wanneer je naar een iets minder voor de hand liggende film gaat zou ik er niet aan moeten denken met deze personen heen te gaan. Ik zou me alleen maar ergeren aan hun desinteresse en zou me tegelijkertijd bijna schamen dat ik het leuk vind. Not done is het in elk geval sowieso niet, het valt waarschijnlijk niet eens iemand op en als dat wel het geval is: so be it.
Poisonthewell
-
- 4939 messages
- 13393 votes
Ik ga regelmatig alleen naar de bios. Je gaat toch voor de film? Sociaal leven onderhoud ik elders wel. Nu zie ik populaire Amerikaanse films wel altijd met vrienden, maar ik krijg echt niemand mee naar een Aziatische film ofzo, en mn vriendin kan ook maar hooguit een film per maand hebben. Dus dan heb ik geen keus.
Matchostomos
-
- 4171 messages
- 535 votes
Vroeger was het absoluut 'not done', maar sinds dit jaar is daar lichtjes verandering in gekomen.
Het gevoel en de verplichting om een film in de bioscoop te bekijken groeit enorm. Zo ben ik dit jaar 'Letters from Iwo Jima' en 'Fur' alleen gaan zien en dat beviel me uitermate.
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Als je samen met iemand bent is dat toch gezelliger dan wanneer je in je eentje bent. Ik vind het leuker om met iemand af en toe wat woorden te wisselen tijdens het kijken, en na te kunnen praten over wat ik gezien heb, dan zonder iemand te gaan. Het is zelfs nog leuker om met iemand, die ook wat van films weet te gaan, zodat ik er zelf nog wat van leer
.
Het is dus eigenlijk leuker om met iemand samen te gaan, dan heb je nog een beetje gezelschap tijdens de film zelf.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het is dus eigenlijk leuker om met iemand samen te gaan, dan heb je nog een beetje gezelschap tijdens de film zelf.
Ik denk dat iedereen het daarover eens is. Dat is de vraag dan ook niet. De vraag is of het, in het geval van een film die niet een groot publiek aanspreekt, goed is om in je eentje te gaan of niet.
as
-
- 3548 messages
- 5932 votes
Maakt mij niet zo heel veel uit eigenlijk. Meestal ga ik alleen. Vind het wel lekker dat ik geen afleiding heb in de zaal. Hangt trouwens ook erg af van de film.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
Meestal zelfs. Ook het IFFR enzo doe ik meestal alleen, al spreek ik daar weleens wat af en kom weleens wat mensen tegen.Maar ik zou er niet aan moeten denken mijn programma al te veel aan anderen te moeten aanpassen. Ik ben sowieso iemand die best graag onder mensen komt, maar ook erg graag alleen is.Ik vind het dan ook niet per definitie leuker om met anderen te gaan. Beide doe ik graag op zijn tijd.
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Hier kan ik me helemaal in vinden. Maar goed, ik ben te lui om filmfestivals enzo af te lopen. Hoewel een heel festival in je 1tje dan weer erg lang alleen, niet?
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2842 votes
Laatst ook voor de eerste keer alleen naar een bioscoop geweest. Ook Inland Empire, ik wilde hem zo graag zien en een vriendin waar ik vaak mee ga vond Mulholland Drive verschrikkelijk. Dus ik wilde haar er nog geen eens bij hebben, dan zit je jezelf constant druk te maken of zij zich wel amuseert. Nu heb ik geweldig genoten van de film. Het was zeer intens, met slechts 4 mensen in de zaal.
Ik denk er nu wel over om wat vaker een kwaliteitsfilmpje mee te pakken in de Lux. Gewoon dichtbij mijn school, dus goed te doen.
In het weekend kan ik altijd nog met vrienden naar blockbusters gaan. Meer zijn ze ook niet gewend. Ik heb bv. na een paar minuten films als Gerry, Punch - Drunk Love en a Clockwork Orange af moeten zetten, ik doe geen poging meer.
Phoenix
-
- 7846 messages
- 1418 votes
Mja, no way dat ik iemand kan vinden uit mijn omgeving die met mij naar The Fountain op het AFFF wil. Ooit ook al een keer Kill Bill 1 voor CKV in mn eentje gezien, en voor de UU ben ik op het NFF naar Zwartboek en enkele docu's geweest.
Ben al lang blij dat ik wat mensen mee kan nemen naar 300 morgen.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Tuurlijk 'done', ik ga meestal alleen. Maar je moet je er maar net prettig bij voelen, denk ik. Ikzelf begrijp eiigenlijk niet goed dat je niet zou gaan als je een bepaalde film graag wilt zien. De film kijken doe je toch alleen. Tenzij..., maar dat is bepaald niet mijn favoriete publiek.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Ook voor festivals kies ik trouwens altijd mijn eigen programma, maar daar kom ik vaak vrij veel bekenden tegen. Zomaar tegen het lijf lopend of met wie ik tussendoor probeer af te spreken.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ja, ik vind het ook wel oke. Ik zou niet weten wat er not done aan is.
Net alsof je iemand anders nodig hebt om van een film te genieten.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Mja, no way dat ik iemand kan vinden uit mijn omgeving die met mij naar The Fountain op het AFFF wil.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Films die ik graag wil zien worden op voorhand (stupid, stupid) meestal niet zo gewaardeerd door mijn vrienden. Ga sowieso niet vaak naar de bios, maar als ik ga is dat dus meestal alleen.
Koekebakker
-
- 2540 messages
- 3981 votes
Ik vind het vaak ook zo'n gedoe om af te spreken. Ik wil gewoon een bepaalde film zien en houd dan niet van geregel, laat staan geschipper of compromissen.
Matchostomos
-
- 4171 messages
- 535 votes
Exact nog zo'n film inderdaad.
Ik had nochthans bijzonder weinig problemen om voor 'The Fountain' volk te vinden, zelfs bij een tweede bioscoopbezoek. Al is de smaak van de vriendenkring vrij uiteenlopend; wat enerzijds welgekomen is, maar anderzijds voor heel wat problemen kan zorgen.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ik ga meestal wel met vrienden of met mijn vriendin naar een film. Maar zo heel af en toe pak ik ook wel eens alleen een film. Vaak is dat dan ook een keuze van mijn kant, vind het soms juist erg fijn.
Onlangs bijvoorbeeld alleen naar Andrei Rublov gegaan, draaide in de middag, en had wel zin om even lekker alleen te zijn. Of op het IFFR groningen, toen degene waarbij ik logeerde 's ochtends moest werken, ben ik lekker alleen naar Summer Palace gegaan. Vind het soms juist vollop genieten. 
Naar 'grote' films ga ik nooit alleen. Die kijk ik liever met een paar vrienden, voor de lol. Gellukig heb ik wel mensen om me heen die zo mee willen naar het IFFR of een Japans filmpje. Ze mogen blij zijn dat ik ze meevraag 
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Onzinnig topic.
Want. Ik ga alleen voor de film die ik wil zien.
Snap ook niet wat het woord "Einzelgänger" in de topictitel doet. Iedereen ziet toch een film alleen ? In je eigen uppie. 
(Begrijp wel de rest eromheen, maar gewoon niet op letten. Het is wel zo dat het een beetje een sociale cultuur is om met meerderen te gaan, maar uiteindelijk ga je voor de film. En dan maakt het me niet uit of 't in een prettig gezelschap is, of alleen. Hangt dan van mijn stemming af, kan beide waarderen)
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Ik ga regelmatig alleen naar de film, vroeger omdat ik veel gratis tickets kreeg voor één persoon voor films waarvan ik vermoedde dat ze niet de moeite zouden zijn (en dan ga je toch niet iemand zitten zoeken die er nog voor wil betalen ook), nu omdat ik een abonnement heb op Cinema ZED in Leuven en vaak een half uur voor de film begint beslis om te gaan, of niet te gaan. Maar een keer of drie per maand spreek ik ook wel eens met iemand af.
Filmbezoek is nu ook niet direct de beste invulling voor een sociaal avondje uit, zeker als je om half elf gaat kijken, dan wordt nabespreking al snel nachtbrakerij.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4688 votes
ik een abonnement heb op Cinema ZED in Leuven
Ahzo, jij zit daar dus ook vaak. 
Ben daar ook al enkele keren geweest (Fanny och Alexander en Tokyo Story). Vooral bij die 2e zat er erg weinig volk.
Heb dus ook helemaal geen probleem met alleen naar de film te gaan. Je gaat toch voor de film. Waarschijnlijk ook omdat ik geen vrienden meekrijg naar dergelijke films. Een grotere film ga ik wel enkel maar met gezelschap kijken, meestal ook omdat ik die film niet echt moét zien, maar een gezellig avondje uit is altijd welkom.