- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Neo-realisme (en wat er al dan niet bijhoort)
Neo-realisme (en wat er al dan niet bijhoort)
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
De neorealistische film van Rossellini; Roma, Città Aperta is een oorlogsfilm en gaat over de Italiaanse verzetstrijd en niet over arme mensen. Bovendien speelt Anna Magnani erin. Anna Magnani was PROFESSIONELE actrice...
"De film geldt als een van de belangrijkste uit het Italiaanse neorealisme"
Roma, città aperta - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Volgens mij heb je geen enkel neorealistische film gezien. Je weet niet eens waar je het over hebt. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
De neorealistische film van Rossellini; Roma, Città Aperta is een oorlogsfilm en gaat over de Italiaanse verzetstrijd en niet over de arme mensen. Bovendien speelt Anna Magnani erin. Anna Magnani was PROFESSIONELE actrice...
"De film geldt als een van de belangrijkste uit het Italiaanse neorealisme"
Roma, città aperta - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Volgens mij heb je geen enkel neorealistische film gezien. Je weet niet eens waar je het over hebt.
Da's niet waar, maar ik beroep me ook vooral op bronnen, het is immers niet aan mij om er een eigen invulling aan de definitie en catalogus toe te kennen.
En dat er een professionele actrice in voor komt is niet in strijd met de regel: frequently using nonprofessional actors
En over de status van Roma Citta Aperta zijn de meningen verdeeld (zie punt 3):
Rome, Open City - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org (Fijn he, een link waar wel wat staat.
)
"Since early on, this film has been considered a quintessential example of neorealism in film, so much so that together with Paisà and Germania anno zero it is called Rossellini's "Neorealist Trilogy." Robert Burgoyne called it "the perfect exemplar of this mode of cinematic creation [neorealism] whose established critical definition was given by André Bazin."[2] More recent scholarship points out that this film is actually less neo-realist and rather melodramatic.[3] Critics debate whether the pending marriage of the Catholic Pina and the communist Francesco really "acknowledges the working partnership of communists and Catholics in the actual historical resistance."[4]"
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Dus volgens jou behoort Roma, Città Aperta ook niet tot het neorealisme. Jij bent echt triest! 
"this film has been considered a quintessential example of neorealism in film"
Rome, Open City - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dus volgens jou behoort Roma, Città Aperta ook niet tot het neorealisme. Jij bent echt triest! 
"this film has been considered a quintessential example of neorealism in film"
Rome, Open City - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Ik doe daar geen uitspraak over, geef enkel aan dat de meningen daarover verdeeld zijn. (Aldus het artikel in Wikipedia wat jij aanhaalt). Ik heb de film zelf nooit gezien, dus heb er geen eigen kijk op. Wel altijd gehoord en gelezen dat het onder het neo realisme viel, dus voor mij was het artikel ook nieuw op dat vlak.
Je moet wel verder lezen dan de eerste regel... 
More recent scholarship points out that this film is actually less neo-realist and rather melodramatic.[3]
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ladri di Biciclette is ook een melodrama...
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Kan, het een hoeft het ander niet uit te sluiten lijkt me. What's your point?
Blijf wachten op de voorbeelden van neo realisme in Mann's werk.... 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Het feit is dat Roma, Città Aperta een oorlogsfilm is en gaat over de Italiaanse verzetstrijd en niet over arme mensen. Bovendien speelt Anna Magnani erin. Anna Magnani was PROFESSIONELE actrice...
Deze feiten maken je argumenten ongeldig en belachelijk.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Bij Michael Mann:
Het feit is dat Roma, Città Aperta een oorlogsfilm is en gaat over de Italiaanse verzetstrijd en niet over de arme mensen. Bovendien speelt Anna Magnani erin. Anna Magnani was PROFESSIONELE actrice...
Deze feiten maken je argumenten ongeldig en belachelijk.
zie boven*... LEZEN, lastig he...
* posts van 2 januari 2010, 19:36 uur en 2 januari 2010, 19:56 uur
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
zie boven*... LEZEN, lastig he...
* posts van 2 januari 2010, 19:36 uur en 2 januari 2010, 19:56 uur
Het feit is dat Roma, Città Aperta een (anti)oorlogsfilm is en gaat over de Italiaanse verzetstrijd en niet over arme mensen of armoede.
En ook dit feit is vernietigend voor je argumenten...
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat lijkt me dan ook de reden dat het ter discussie staat. Ik doe er zelf geen uitspraken over..... Staat wat mij betreft ook buiten de discussie. Gaat over de neo realistische elementen in het werk van Mann. (Antonioni, hebben we wat mij betreft wel afgehandeld.)
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Dat lijkt me dan ook de reden dat het ter discussie staat. Ik doe er zelf geen uitspraken over..... Staat wat mij betreft ook buiten de discussie. Gaat over de neo realistische elementen in het werk van Mann. (Antonioni, hebben we wat mij betreft wel afgehandeld.)
Het is algemeen bekend en geaccepteerd dat Roma, Città Aperta een van de belangrijkste neorealistische films is. En deze film gaat ook niet over arme mensen of armoede maar over verzetsstrijders en oorlog / onderdrukking!
EPIC FAIL!
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Is ook zo. Laatst is Miike nog als voortrekker van de stroming opgestaan. Visitor Q is dan ook het perfecte neorealistische meesterwerk.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Het is algemeen bekend en geaccepteerd dat Roma, Città Aperta een van de belangrijkste neorealistische films is. En deze film gaat ook niet over arme mensen of armoede maar over verzetsstrijders en oorlog / onderdrukking!
EPIC FAIL!
Zouden die verzetsmensen niet arm zijn geweest en is de onderdrukking niet eenzelfde situatie als die van de arbeiders/gewone mensen?
Ik weet het verder niet, en nogmaals, deze discussie kan ik niet aangaan, ik ken de film niet.
En Antonioni is geen neo realist omdat hij geen enkele film heeft gemaakt die tot het neo realisme behoord. Maar kom maar met voorbeelden en bronnen als ik me daar in vergis. Ik kan ze niet vinden en moet vaststellen dat hij ook nergens op wikipedia en andere artikelen die ik gevonden heb, wel tot lid van die stroming wordt genoemd.
Maar correct me if "m wrong. (Maar wel graag met bronvermelding, je eigen boosaardige geraaskalk tel ik niet mee....)
PS: Je caps lock staat aan.... 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Die film heeft juist wel erg veel overeenkomsten met het neo realisme, lijkt ook in de verste verte niet op het werk van Mann. (Dat het over japanners gaat ipv Italianen, daar kan ik nog wel door heen kijken.) Maar strikt genomen is Miike natuurlijk geen neo realist, wel er door be-invloed.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Laten we strikt blijven zeg.
Als je dat wil doen, graag. Neem jij het even van mij over? Ik ga een filmpie kijken. 
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Michelangelo Antonioni (quote: ''Although an early adherent of the movement, Antonioni soon began challenging its aesthetic boundaries. He became increasingly preoccupied with aspects of middle class life in post-war Italy. Suicide was a regular occurring theme.'') Hier lijkt het erop dat Reinbo en xgogax beiden gelijk hebben...
Neorealism(art) op Wiki (Hier worden veel titels genoemd buiten de Italiaanse)
Over 'Thief' van Michael Mann (inclusief de benoeming 'a weird sort of Neo-realism' over de casting op het einde)
Enjoy the reading! 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Link 1. Dat hij tegen de neo realisten aanschurkte heb ik erkend, feit blijft dat geen van zijn films tot de 20+ neo realistische films behoorde
but the neo-realist movement, which produced over 20 features, including two or three masterpieces from 1943 to 1952, was not without its problems. Its almost exclusive concentration on workers and the poor, in some cases portrayed as a politically passive class, and its refusal to explore other aspects of class society, were limiting factors.
Link 2, Neorealism is characterized by a general atmosphere of authenticity. Andre Bazin, a French film theorist and critic, argued that neorealism portrays: truth, naturalness, authenticity, and is a cinema of duration. The necessary characteristics of neo-realism in film include:[2]
a definite social context;
a sense of historical actuality and immediacy;
political commitment to progressive, even violent, social change;
authentic on-location shooting as opposed to the artificial studio;
a rejection of classical Hollywood acting styles; extensive use of non-professional actors as much as possible;
a documentary style of cinematography.
Dat is een veel ruimere definitie. Zie er nog steeds erg weinig van terug in Mann's werk. Al is het deels wel van toepassing op PE.
Link 3. Ik ken Thief niet. Het is ook wel een hele kleine en verkapte verwijzing. En eigenlijk een soort tegenovergestelde van neo realisme
Toch vind ik zijn werk ronduit gestyleerd, voorbereid en gelikt, wat allemaal erg ver staat van neo realisme.
Bedankt voor de links. Zo komen we nog eens ergens.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Zouden die verzetsmensen niet arm zijn geweest en is de onderdrukking niet eenzelfde situatie als die van de arbeiders/gewone mensen?
En Antonioni is geen neo realist omdat hij geen enkele film heeft gemaakt die tot het neo realisme behoord. Maar kom maar met voorbeelden en bronnen als ik me daar in vergis.
The 33rd Hong Kong International Film Festival (HKIFF) - AZ Movies - azmovies.net
Meneer Bungel
-
- 13163 messages
- 0 votes
Ik kan me ook slecht in de discussie mengen, daarvoor weet ik er te weinig van af, maar jullie ellenlange discussie bracht me even aan het zoeken. 
Overigens heb ik bij link 3 ook alleen de neo-realisme-link gevonden in die opmerking over de casting. Ben na dat stuk nog wel extra benieuwd naar 'Thief' geworden.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
The 33rd Hong Kong International Film Festival (HKIFF) - AZ Movies - azmovies.net
Zie niet waar staat dat zijn werk neo realistisch is..... Ik lees enkel over invloeden en afscheidingen. Dat hij er tegen aan schurkte heb ik reeds meerdere malen erkent.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Waarnaast?
Bron graag?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Bron graag, jij bent geen betrouwbare bron.....
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Zou meneer Bungel deze arme jongen nog eens kunnen helpen?
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Bron graag, jij bent geen betrouwbare bron.....
Verdiep je je eerst in de wereldcinema en dan ga ik je misschien wel eens ooit zien als een gelijkwaardige gesprekspartner.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Bij Michael Mann:
Welke argumenten, met welke onderbouwing? Je hebt enkel een punt aangehaald over Roma, die ken ik niet dus daar kan ik niet op ingaan, heb wel een bronverwijzing gedaan waar de status ter discussie wordt gesteld.
Wacht ook nog steeds op de neo realistische kenmerken in Mann zijn werk. Dat is wat mij betreft nog steeds de essentie van de discussie...
Ben overigens de eerste om toe te geven dat ik er naast zat, als er bewijs geleverd wordt.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes

Volgens mij heb je echt 0 % verstand van de cinema...
Roberto Rossellini en Antonioni hebben ook met bekende acteurs gewerkt.
Roberto Rossellini: Ingrid Bergman, Anna Magnani etc....
Antonioni: Jack Nicholson, David Hemmings, Monica Vitti, Richard Harris, Alain Delon etc.
Films van Antonioni en Rossellini zijn ook uitgewerkt qua sounddesign.
Roberto Rossellini: Viaggio in Italia etc.
Antonioni: Zabriskie Point, Blowup, Il deserto rosso etc.
Het realisme kan absoluut gepaard gaan met de uber gestileerde vormgeving.
Roberto Rossellini: Viaggio in Italia, La prise de pouvoir par Louis XIV etc.
Antonioni: L'eclisse, La notte, L'avventura etc.
Films van Mann zien er meer als docu's uit dan films van Antonioni.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Maar vooral zijn "urban guerilla style of filmmaking" doet me denken aan het neorealisme. De scènes met handheld camera's op locatie schieten. De ruige en dynamische montage. De fragmentarische opbouw (de narratieve structuur) van zijn films.
Hoe hij zijn acteurs laat acteren / overkomen en dialogen. Personages in zijn films komen heel erg natuurlijk (naturel) en ongeforceerd over.
Een beetje net als bij de gebroeders Dardenne...