- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Neo-realisme (en wat er al dan niet bijhoort)
Neo-realisme (en wat er al dan niet bijhoort)
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ik ken die film niet, maar wat ik er over lees zou ik zeggen van niet. Zeker geen zuiver neo realisme in ieder geval, maar het zal heus wel een aantal kenmerken er van in zich dragen. Volgens dit artikel in ieder geval ook niet. Het is een overgangswerk.
Post-neorealistisch maakt het werk niet minder neorealistisch!
Jij hebt de film(s) niet eens gezien.

Italian neorealism: rebuilding the ... - Google Boeken - books.google.nl
En zoals ik al 100 keel heb aangegeven, is de cinema van Mann een KRUISING tussen het neorealisme, de Amerikaanse cinema en de Nouvelle Vague. Met nadruk op 'KRUISING' .... !
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ik zou proberen dat wiki een beetje te omzijlen want volgens mij is die uitleg bijzonder onvolledig.. Zo mis ik de neerwaartse spiraal die in beide films het hoofdthema zijn. Maar inderdaad het is gezocht om van Blow-up neorealisme te maken. Maar goed het plakken van titles onder stromingen is altijd een beetje precair
Italian neorealism - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Similarly, Antonioni's Red Desert and Blow-up take the neo-realist trappings and internalize them in the suffering and search for knowledge brought out by Italy's post-war economic and political climate Italian neorealism - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
En zoals ik al 100 keel heb aangegeven, is de cinema van Mann een KRUISING tussen het neorealisme, de Amerikaanse cinema en de Nouvelle Vague. Met nadruk op 'KRUISING' .... !
Nou de cirkel is wel rond zo. Ik zie geen enkel kenmerk van het neorealisme in het werk van Mann, wel vaak het tegenovergestelde
Jij bent toch Mann fan.... Ik zie werkelijk helemaal niets neo realistsch in zijn werk......
Hij werkt met bekende acteurs vs gewone mensen
Uber afgewerkt qua sounddesign vs slechte nasynchonisatie
Uber stylering vs realisme
Strakke enscenering vs documentaire benadering
Verhalen die bigger than life zijn vs Drama van de straat.
Hoe kom je erbij? Ik zou hem eerder als het totale tegenovergestelde benoemen. (Daarom vind ik zijn films over het algemeen ook erg goed).
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Waar staat dat? Hij wordt nauwelijks genoemd. Niet bij de major figures, noch bij de major works. Enkel dat hij een bepaald element heeft overgenomen en ene nieuwe draai aan heeft gegeven. Nog even en iedereen met een hand held camera is een neorealsit.... 
Ik geef het nu echt op......
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Reinbo, je bent te strikt in de leer.
Mijn enige punt is dat ik overeenkomsten zien, dat ook nog eens wordt bevestigd op de kennissite. En dat gaat niet over handheld.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Mijn enige punt is dat ik overeenkomsten zie, dat ook nog eens wordt bevestigd op de kennissite. En dat gaat niet over handheld.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Nog even en iedereen met een hand held camera is een neorealsit....
Is ook zo. Laatst is Miike nog als voortrekker van de stroming opgestaan. Visitor Q is dan ook het perfecte neorealistische meesterwerk.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Mijn enige punt is dat ik overeenkomsten zien, dat ook nog eens wordt bevestigd op de kennissite. En dat gaat niet over handheld.
Ik ben inderdaad strikt, wat is daar mis mee? Het gaat toch om een analyse van Mann's werk. Als iemand nu eens met wat goede voorbeelden zou komen met kenmerken van het neo-realisme in Mann's werk is de boel opgelost.....
Maar als jullie de definitie zo breed willen trekken dat het gebruik van hand held camera je al een neo realist maakt, dan leg ik me daar bij neer, dat zijn we het gewoon niet eens over de definitie
Hand held camerawerk bestond overigens ook al jaren voor het neo realisme.
Hand-held camera - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Is ook zo. Laatst is Miike nog als voortrekker van de stroming opgestaan. Visitor Q is dan ook het perfecte neorealistische meesterwerk.
Die film gaat ook over de 'triviale' problemen van en arbeiders gezin. Is ook guerila style geschoten en ook niet echt te vergelijken met het werk van Mann.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Noir kenmerken zijn onmiskenbaar, maar dat was de discussie niet....
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Antonioni geen neorealist.
Alleen een debiel beweert zoiets ... 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Michelangelo Antonioni - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
However, Antonioni's first full-length feature film Cronaca di un amore (1950) broke away from neorealism by depicting the middle classes. He continued to do so in a series of other films : I vinti ("The Vanquished", 1952), a trio of stories, each set in a different country (France, Italy and England), about juvenile delinquency; La signora senza camelie (The Lady Without Camellias, 1953) about a young film star and her fall from grace; and Le amiche (The Girlfriends, 1955) about middle class women in Turin. Il grido (The Outcry, 1957) was a return to working class stories, depicting a factory worker and his daughter. Each of these stories is about social alienation.[4]
Bij zijn eerste film brak hij al met die stroming......
Welke bronnen kan jij aanvoeren die hem wel een neo realist noemen en welke neo realistische films heeft hij dan gemaakt?
Maar misschien moet je het anders even op je nemen om de wiki over Antonioni te herschrijven.....en ook de pagina's over Neo realisme, want daar wordt hij ook niet genoemd als neo realist.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
"Een andere belangrijke regisseur in de tijd van Italiaans Neorealisme was Antonioni.
Hij heeft erg veel films gemaakt in de periode van het Italiaans Neorealisme. Veel meer dan als je kijkt naar bijvoorbeeld Fellini. Zijn films zijn in het begin bijna meer een registratie/ documentaire van het harde arbeidersleven in Italië, dan is er een periode van onvindbare films en daarna zijn het opeens speelfilms van duidelijk meer welgestelde mensen. Zijn films gingen in tegenstelling tot de Neorealisten uit zijn tijd ook vaker over de elite en de bourgeois."
Neorealistische films hoeven niet over arme mensen te gaan. Dat hebben Antonioni en Rossellini bewezen!
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Exact, hij was tijdgenoot.
Zijn films gingen in tegenstelling tot de Neorealisten uit zijn tijd ook vaker over de elite en de bourgeois."
Kan jij geen Nederlands lezen of zo?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Neorealistische films hoeven niet over arme mensen te gaan. Dat hebben Antonioni en Rossellini bewezen!
Wel dus, daarom worden die films ook aangemerkt als post-neo realistisch. Er wordt immers gebroken met een van de definierende rand voorwaarden...
Je hebt blijkbaar niet eens begrepen wanneer een film onder Neo realisme valt en wanneer niet.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Exact, hij was tijdgenoot.
Zijn films gingen in tegenstelling tot de Neorealisten uit zijn tijd ook vaker over de elite en de bourgeois."
Kan jij geen Nederlands lezen of zo?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Tuurlijk, ik moet er gewoon wat woorden bij verzinnen.... 
Jij bent echt serieus in de war, he? 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
"The neorealist style was developed by a circle of film critics that revolved around the magazine Cinema, including Michelangelo Antonioni, Luchino Visconti, Gianni Puccini, Cesare Zavattini, Giuseppe De Santis and Pietro Ingrao."
"The neorealists were heavily influenced by French poetic realism. Both Antonioni and Visconti had worked closely with Jean Renoir."
"Similarly, Antonioni's Red Desert and Blow-up take the neo-realist trappings and internalize them in the suffering and search for knowledge brought out by Italy's post-war economic and political climate.'
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
"Antonioni, whose name became synonymous with European art-house cinema in the 1960s, began his career as part of the Italian filmmaking movement known as Neorealism. Their style, says film scholar Peter Brunette, was obsessed with the visual — in the sense of what we can see, the visible surfaces of reality. But Antonioni was different from such gritty Italian Neorealists as Roberto Rossellini and Vittorio De Sicca, who focused on postwar problems; Antonioni preferred stark, existential meditations on the things you can't see and things you can't say."
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
"a good son of neorealism"
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Daar staat dus nergens dat Antnioni neo realist was....
1. Geeft aan dat hij wel in de scene zat, maar zijn werk voldeed daarmee nog niet aan de definitie.
2. Ja hij liet zich door dezelfde personen be-invloeden, maar ook dat maakt hem geen neo realist
3. Hij gebruikte elementen/structure uit het neo realisme en vertaalde die in een andere werk.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Daar staat dus nergens dat Antnioni neo realist was....
1. Geeft aan dat hij wel in de scene zat, maar zijn werk voldeed daarmee nog niet aan de definitie.
2. Ja hij liet zich door dezelfde personen be-invloeden, maar ook dat maakt hem geen neo realist
3. Hij gebruikte elementen/structure uit het neo realisme en vertaalde die in een andere werk.
Het neorealistische meesterwerk La Prise de Pouvoir par Louis XIV van Roberto Rossellini gaat ook niet over arme mensen.
Het neorealistische meesterwerk Il Vangelo secondo Matteo van Pier Paolo Pasolini gaat ook niet over de arme Italianen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
"a good son of neorealism"
Exact, hij noemt zichzelf nota bene en afvallige, het zwarte schaap.
Wat wil je hier nu mee aantonen? Dat hij er dicht op zat en dat hij een tijdgenoot was en zelfs dat hij zich er sterk door heeft laten beinvloeden, maakt hem nog geen neo realist. Welke van zijn films voldoet aan de definitie van het neo realisme, zoals door jou zelf aangehaald.
Italian neorealism (Italian: Neorealismo) is a style of film characterized by stories set amongst the poor and working class, filmed on location, frequently using nonprofessional actors. Italian neorealist films mostly contend with the difficult economical and moral conditions of post-World War II Italy, reflecting the changes in the Italian psyche and the conditions of everyday life: poverty and desperation.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
DUS IS HIJ GEEN NEO REALIST! Die arme mensen en hun problemen zijn zo'n beetje het belangrijkste kenmerk, daarnaast werkte hij volgens mij ook wel met echte acteurs, maar daar kan ik me in vergissen.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
DUS IS HIJ GEEN NEO REALIST!
En behoren hun films La Prise de Pouvoir par Louis XIV en Il Vangelo secondo Matteo tot de filmstroming het neorealisme?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Zoek het zelf lekker op...
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
La Prise de Pouvoir par Louis XIV van Roberto Rossellini gaat NB over de Franse adel. En die film is neorealistisch "to the bones"...
Jouw beweringen slaan dus echt nergens op...
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dan zal die film ook wel niet vallen onder het neo realisme....